https://eitaa.com/PayehayePooshali
ـ📄👆👆👆
3⃣ همبوشیان ادعا میکنند که:
(حسب بعضی روایات قرار بوده که این امر ــ یعنی امر قیام و پر کردن زمین از عدل و داد ــ توسط امام کاظم (ع) صورت بپذیرد که البته نشد [و بداء شد])
📌 در پاسخ به این ادعا می گوییم که 👈 این سخن، ادعای گزافی بیش نبوده وهیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.
البته ناگفته نماند که استناد به احادیث فرقه واقفیه و ضعیف السند برای اثبات این ادعا، استدلالی بسیار سست بوده و مصداق اتمّ مثل معروف (الغریق یتشبث بکل حشیش) میباشد.
4⃣ همبوشیان ادعا نمودند که:
(لقب عبد صالح به طور خاص مربوط به امامی است که قیام کننده و پرچمدار ومنتقم است. ویا به آن کسی که پرچمدار قیام بوده ویا خودش قیام کننده است لقب عبد صالح داده میشود)
📌 اما متاسفانه برای اثبات این ادعا هم ــ یعنی ادعای انحصار این لقب در شخص پرچمدار و قیام کننده ــ هیچ دلیلی تاکنون ارائه ننمودهاند.
لذا این ادعا هم، ادعایی گزاف و بدون دلیل است وهدف از طرح ادعاهای بدون دلیل هم چیزی جز عوام فریبی نمیباشد.
5⃣ لقب (عبد صالح) به معنای (بنده شایسته وخوب) میباشد و این عنوان مختص افراد قیام کننده نبوده ـــ واساساً این لقب ارتباطی با قیام ندارد ـــ بلکه بر دیگران هم اطلاق میشود.
🔸 مثلا از #حضرت_عیسی (ع) هم به عنوان (عبد صالح) یاد شده است. کافی ج 3ص264
🔸 ویا از جناب #هابیل هم با همین عنوان یاد شده است. جعفریات ص175
🔸 و همچنین این تعبیر برای جناب #لقمان حکیم هم استفاده شده است. بحارالانوار ج 13ص421
🔸 مرحوم علامه مجلسی در ذیل حدیثی این لقب را برای امام رضا (ع) هم ذکر کرده است. ملاذ الاخیار ج3ص518
و موارد دیگر که با یک جستجوی ساده در نرم افزارهای روایی میتوان آنها را پیدا نمود.
📌 برخی در مورد علت انتساب این لقب به امام کاظم (ع) گفتهاند:
وَ لِكَثْرَةِ عِبَادَاتِهِ كَانَ يُسَمَّى بِالْعَبْدِ الصَّالِح. کشف الغمة ج2ص212 و شرح احقاق الحق ج12ص304 به نقل از اهل سنت
🔅 ترجمه: وبه خاطر کثرت عباداتش، به (عبد صالح) نامیده شد.
6⃣ اگر کسی ادعا کند که:
(چون واقفیه امام کاظم (ع) را قائم و منتقم میپنداشته لذا لقب (عبد صالح) را به حضرت دادهاند)
در جواب گوییم:
اولا: همانطور که بیان شد، هیچ دلیلی بر اختصاص این لقب به شخص قیام کننده وجود ندارد و این ادعا، ادعای گزافی بیش نیست.
ثانیا: این روایت از امام صادق (ع) میباشد و در آن زمان فرقه واقفیه وجود خارجی نداشته است لذا در زمان حیات امام صادق (ع) وقبل از شکل گیری فرقه واقفیه، امام کاظم (ع) به لقب (عبد صالح) معروف بودهاند.
ادامه دارد . . .
🌺 در پناه صاحب الزّمان
محفوظ باشید از مدّعیان
به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده
🙏 آمین یا رب العالمین
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 8
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali
💠 #ترجمه_آزاد
(یا احمد افعل کذا)
(لینک بخش قبل: https://eitaa.com/PayehayePooshali/331)
بخش دوم:
در بخش قبل به یکی از احادیث فرقه واقفیه ـــ در کتاب غیبت شیخ طوسی ص57 ـــ که مستمسک همبوشیان قرار گرفته بود اشاره شد و سخنان مبلغ همبوشی را در مورد این حدیث نقد و بررسی نمودیم.
⛔️ وی در توضیح این حدیث گفته بود:
((لقب عبد صالح به طور خاص مربوط به امامی است که #قیام کننده و پرچمدار و #منتقم است. ویا به آن کسی که پرچمدار قیام بوده ویا خودش قیام کننده است لقب عبد صالح داده میشود. حسب بعضی روایات قرار بوده که 👈 این امر توسط امام کاظم (ع) 👉 صورت بپذیرد که البته نشد [و بداء شد] لذا به او عبد صالح میگویند، وهمینطور به آن قائمی که وعده داده شده ودر آخرالزمان پرچمدار دولت عدل الهی است، عبد صالح گفته میشود.
خب 👈 اسم امام کاظم که احمد نبوده! پس چرا امام صادق (ع) به این شخص وارد شوند میگوید: ای احمد))
📢 و در پاسخ به این گفتار سست و بی اساس بیان داشتیم که:
📌 لقب (عبد صالح) هیچ ارتباطی با #قیام و #فرد_منتقم ندارد واختصاص این لقب به فرد قیام کننده، سخن گزافی بیش نیست بلکه بر دیگران هم این لقب اطلاق میشود.
📌 وهمچنین بیان شد که ادعای (قائمیت برای امام کاظم (ع) وپر شدن زمین از عدل و داد توسط ایشان وسپس بداء شدن در این امر) ادعایی بدون دلیل است.
✅ واما ادامه نقد و بررسی:
1⃣ امام صادق (صلوات الله علیه) در انتهای روایت فرمودند:
(همانا صاحب این امر 👈 گرفته شده و #حبس میشود، پس طولانی میشود حبس او . . . )
این عبارت #قرینه دیگری است بر این که مراد از (عبد صالح) در روایت، امام کاظم (ع) میباشد 👈 اما متاسفانه مبلغ شیاد فرقه همبوشی از اشاره به انتهای حدیث خودداری مینماید تا بتواند این حدیث را به نفع اعتقاد پوشالین خود تمام کرده و عوام فریبی خود را کامل نماید.
📌 تطبیق (عبد صالح) در این روایت بر احمد اسماعیل همبوشی #ادعای_بدون_دلیل و مضحک و کودکانهای است که نیاز به پاسخ ندارد 👈 مضافا اینکه این ادعای بدون دلیل در تعارض با قرینه فوق هم میباشد زیرا اساساً احمد اسماعیل چنین حبسی نداشته 😂 و ـــ بر اساس ادعای همبوشیان ـــ نخواهد داشت😂
2⃣ در فراز ابتدایی حدیث با عبارت زیر مواجه میشویم:
(كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ الصَّالِحُ ع فَقَالَ يَا أَحْمَدُ افْعَلْ كَذَا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ اسْمُهُ فُلَانٌ فَقَالَ بَلِ اسْمُهُ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ . . . )
🔅 ترجمه:
در محضر امام صادق (ع) بودم که 👈 عبد صالح [یعنی امام کاظم (ع)] بر او داخل شد. امام صادق (ع) فرمودند: ای احمد آن کار را انجام بده. عرض کردم: جانم فدای شما، اسم او که فلان [یعنی موسی] است! حضرتش فرمودند: 👈 بلکه اسم او احمد و محمد است . . .
📌 حرف (بل) اگر بر جمله وارد شود ـــ که در اینجا جمله اسمیه (اسمه احمد و محمد) داریم ـــ معنایش یا اضراب ابطالی است ویا اضراب انتقالی.
💥 حرف (بل) در این حدیث، به معنای اضراب انتقالی میباشد.
اضراب انتقالی یعنی 👈 ابقاء حکم جمله قبل از (بل) و انتقال به غرض جدید به وسیله جمله بعد از (بل).
📚 نحوالوافی ج3ص623 و مفردات راغب ص142
👈 اما در اضراب ابطالی حکم جمله قبل از (بل) نفی میشود.
📌 با توجه به آنچه که در معنای حرف (بل) واضراب انتقالی گفته شده، امام صادق (صلوات الله علیه) گفتار راوی را در مورد اسم (موسی) تایید نموده و دو اسم دیگر هم برای امام هفتم ذکر مینمایند.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
✅ واما قرینهای که ادعای ما را در مورد معنای انتقالی (بل) در این حدیث ثابت میکند، همان مطلبی است که در نکته 1⃣ به آن اشاره شد.
در نکته 1⃣ گفته شد که 👈 با توجه به حبس مطرح شده در حدیث، مراد از (عبد صالح) امام کاظم (صلوات الله علیه) میباشد.
📌 ناگفته نماند که راوی حدیث هم کاملا شخص وارد شوند بر امام صادق (صلوات الله علیه) را شناخته ـــ یعنی امام کاظم (ع) را ـــ و از ایشان با عنوان عبد صالح یاد میکند واین هم خود قرینه دیگری است که (بل) در این حدیث، به معنای اضراب انتقالی است.
📢 پس بر اساس این حدیث ـــ با صرف نظر از ضعف سندی آن ـــ نام (احمد و محمد) هم برای امام کاظم (صلوات الله علیه) ثابت شده و ادعای همبوشیان مبنی بر عدم انتساب نام احمد به امام هفتم، ادعای گزافی بیش نیست.
3⃣ لازم به ذکر است که همبوشیان برای احمد اسماعیل فقط نامهای (احمد، عبدالله، مهدی) را قائل بوده ونام (محمد) را برای او نمیدانند 👈 لذا بنا بر اعتقاد آنان، باز هم این حدیث نمی تواند مرتبط با احمد همبوشی باشد.
💥 و این بود پاسخ ما به حدیث واقفی و ضعیف السند مورد استدلال فرقه همبوشیه.
🌺 در پناه صاحب الزّمان
محفوظ باشید از مدّعیان
به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده
🙏 آمین یا رب العالمین
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 8
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali
💠 #ترجمه_آزاد
(الا المولی الذی یلی امره)
بخش اول:
یکی از احادیثی که مورد تمسک فرقه همبوشی ـــ مدعی یمانی ـــ در جهت اثبات وجود #امام_13 میباشد حدیث زیر بوده که مرحوم شیخ طوسی آن را در کتاب الغیبة خود ذکر مینماید.
قَالَ [علي بن أحمد العلوي الموسوي] وَ رَوَى إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُسْتَنِير عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ [مِنَ الْأُخْرَى] حَتَّى يُقَالَ مَاتَ وَ بَعْضٌ يَقُولُ قُتِلَ فَلَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ 👈 إلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه. الغیبة شیخ طوسی ص61
🔅 ترجمه:
مفضل میگوید که شنیدم امام صادق (صلوات الله علیه) فرمودند: همانا برای صاحب این امر دو غیبت است. یکی از آن دو طولانیتر از دیگری است تا اینکه گفته میشود (فوت کرد) و بعضی میگویند (کشته شده)، پس باقی نمیماند بر امر او مگر تعداد کمی از اصحابش و مطلع نمیباشد کسی بر مکان او و بر امر او و نه غیر آن 👈 جز مولایی که عهدهدارست امر او را.
⛔️ مبلغین این فرقه در توضیح این حدیث میگویند:
((برای اینکه بفهمیم این مولی و ولیای که در زمان غیبت کبری از مکان حضرت و ولایت او خبر دارد و او را به عنوان امام میشناسد کیست باید به روایات دیگر رجوع کنیم . . . در روایت داریم که (أَنَّ الْإِمَامَ لَا يَلِي أَمْرَهُ إِلَّا إِمَامٌ مِثْلُه/همانا امام، عهدهدار نمیشود امرش را مگر امامی مثل خودش).
وباز در همین کتاب شیخ طوسی داریم که (لَا يَلِي الْوَصِيَ إِلَّا الْوَصِي/عهدهدار نمیشود وصی را جز وصی).
حالا آن مولی، عهدهدار امر امام مهدی است ـــ حضرت که نیاز به آبدارچی ندارد ـــ امر امام مهدی یعنی امر خدا، امر خدا یعنی حاکمیت خدا، یعنی خلافت.
اون مولایی که پرچمدار امر امام مهدی است وامر امام مهدی رو بر عهده دارد و وصی حضرت است، این شخص مطلع است از جایگاه و امر ولایت حضرت مهدی))
📌 خلاصه این که مبلغین همبوشی مدعی هستند که:
عبارت (إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) در حدیث به معنای 👈 (به جز مولایی که عهدهدارست امر امامت و ولایت او را) میباشد 👈 نه اینکه به معنای (به جز مولی وخدمتکاری که عهدهدارست اوامر وکارهای او را) باشد لذا بر این اساس، سلسله امامت و ولایت بعد از 12 امام همچنان ادامه داشته و احمداسماعیل همبوشی وصی امام زمان (عج) بوده که دارای مقام امامت و ولایت می باشد.
مطالب فوق، از سومین کلیپ منتشر شده همبوشیان در زمینه احادیث مهدوی میباشد که خلاصةً تقدیم عزیزان گردید.
💥 این کلیپ منتشر شده، به تنهایی برای اثبات شیادی و غرض ورزی مبلغین این فرقه کفایت میکند. ولله الحمد
😳 گاهی انسان مبهوت میماند که چگونه افرادی میتوانند در مدتی اندک وبا #ذکر_معنای_دروغ برای حدیثی، این همه شیادی به خرج داده و عدهای مردم کوچه وبازار را به گمراهی بکشانند!!!
✅ واما نکاتی پیرامون معنای حدیث
از منظر مرحوم شیخ طوسی
1⃣ با اینکه حدیث مورد تمسک همبوشیان از احادیث فرقه واقفیه میباشد اما مضمون این حدیث واقفی، در احادیث شیعی هم وجود دارد لذا مناقشهی سندی در این حدیث نکرده ومطالبی پیرامون آن ذکر میگردد.
📌 البته در بخشهای بعد نسبت به تصرف وتحریف احتمالی فرقه واقفیه در الفاظ این حدیث مطالبی عرض خواهد شد ان شاء الله.
2⃣ فرقه واقفیه این حدیث را مربوط به امام کاظم (ع) دانسته و مراد از عبارت (صاحب این امر) در حدیث را ایشان میدانند.
پیروان این فرقه معتقدند که 👈 امام کاظم (ع) منتقم و آخرین امام بوده و قرار است دنیا به دست ایشان پر از عدل و داد شود لذا بعد از ایشان امامت امام رضا (ع) را قبول ننمودند.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
3⃣ کلمه (مولی) معانی متعددی دارد از جمله (مالک، سرپرست، ارباب، غلام وخدمتکار و . . .) اما با توجه به اعتقاد فرقه واقفیه در مورد امام کاظم (ع) ـــ که در نکته قبل ذکر گردید ـــ کلمه مولی در این حدیث به معنای 👈 غلام وخدمتکار 👉 میباشد لذا ترجمه فراز آخرین حدیث اینگونه میشود:
وَ لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه.
🔅 ترجمه:
و مطلع نمیباشد کسی بر مکان او و بر امر او و نه غیر آن جز مولا و خدمتکاری که عهدهدارست امر او را [وکارهای ایشان را انجام میدهد].
4⃣ مرحوم شیخ طوسی پس از نقل حدیث واقفیه و در نقد اعتقاد آنان عبارتی دارد که در زیر به آن اشاره مینماییم:
فهذا الخبر صريح فيما نذهب إليه في صاحبنا لأن له غيبتين. الأولى كان يعرف فيها أخباره و مكاتباته. والثانية أطول انقطع ذلك فيها و ليس يطلع عليه أحد إلا من يختصه و ليس كذلك لأبي الحسن موسى (ع). الغیبة شیخ طوسی ص61
🔅 ترجمه:
پس این خبر صریح است در آنچه که اعتقاد داریم در مورد صاحبمان [امام زمان (ع)] بخاطر این که برای او دو غیبت است. [غیبت] اوّلی که در آن اخبار و مکاتباتش فهمیده میشود. و دومی طولانیتر است و آن [اخبار ومکاتبات] منقطع است و احدی بر او اطلاع ندارد جز کسی که مخصوص میباشد او را [و از خواص ونزدیکان امام است] و حضرت ابی الحسن امام موسی کاظم اینگونه نبوده است.
📌 همانگونه که مشاهده فرمودید، گفتار مرحوم شیخ طوسی 👈 ناظر به عبارت (لصاحب هذا الامر) و برداشت اشتباه واقفیان میباشد 👈 و به فهم واقفیان از فراز آخرین حدیث اشکالی وارد نکرده است.
همانطور که در نکته 2 گفته شد، واقفیان عبارت (صاحب هذا الامر) را مربوط به امام کاظم (ع) میدانند ومرحوم شیخ طوسی این عبارت را مرتبط با امام زمان (ع) دانسته زیرا بر اساس روایات دیگر، این امام زمان (ع) است که صاحب دو غیبت میباشند، نه امام کاظم (ع).
📢 به عبارت دیگر، اشکال مرحوم شیخ طوسی 👈 فقط به فقره ابتدایی حدیث ـــ یعنی عبارت (صاحب هذا الامر) ـــ و برداشت اشتباه واقفیان از آن بوده 👈 و به برداشت واقفیان نسبت به عبارت (الا المولی الذی یلی امره) هیچ ایرادی وارد نمینماید.
📌 خلاصه اینکه مرحوم شیخ طوسی این حدیث را مرتبط با امام زمان (ع) دانسته 👈 و کلمه (مولی) را به معنای (خدمتکار و غلام) تلقی نموده است و ایرادی به این معنا وارد نمینماید.
🔴 اما مبلغ همبوشی چون توضیح شیخ طوسی را معارض با غرض ورزی خود میبیند 👈 هیچ اشارهای به توضیح ایشان نکرده و از کنار آن میگذرد.
5⃣ سابقا بیان داشتیم که مرحوم شیخ طوسی عدد ائمه را در 12 محصور دانسته و قائل به امام 13 و بیشتر نمیباشد واین مطلب هم قرینه دیگری است که ایشان، کلمه (مولی) در حدیث فوق را به معنای (غلام وخدمتکار) میداند.
برای دیدن نظر شیخ طوسی در مورد تعداد ائمه (ع) به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/PayehayePooshali/320
6⃣ این گمان که:
(امام زمان و ائمه دیگر (ع) خدمتکار نداشتهاند پس (مولی) در این حدیث به معنای کسی است که عهدهدار امر امامت میباشد)
توهمی باطل بوده که با مطالعه تاریخ زندگی ائمه اطهار (ع) بطلان آن ثابت میگردد.
براستی گوینده این سخن آیا تا کنون نام قنبر و فضّه به گوشش نخورده است⁉️
ویا اینکه خورده اما مغرض است و قصد عوام فریبی دارد⁉️
📌 ناگفته نماند که در احادیث دیگری هم صحبت از وجود خدمتکارانی برای امام زمان به میان آمده است که در بخشهای بعدی همین مقاله به آنها اشاره خواهیم نمود و کذب ادعای مبلغین این فرقه پوشالی را بر همگان آشکار مینماییم.
ـــــــــــــــــــ
💥 تلنگر و تعقل:
📌 کسانی که در ترجمه روایات و عبارات #خیانت می کنند #شیاد بوده و پیروی از شیادان به حکم عقل و نقل جایز نبوده و قبیح می باشد.
🙏 به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده و بازگشتشان به دامان تشیّع
ادامه دارد . . .
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 8
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali
💠 #ترجمه_آزاد
(الا المولی الذی یلی امره)
(لینک بخش قبل: https://eitaa.com/PayehayePooshali/338)
بخش دوم:
در بخش قبل پیرامون معنای جمله (لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) گفتگو شد وبیان گردید کلمه (مولی) در این حدیث با توجه به اعتقاد واقفیان، به معنای 👈(غلام وخدمتکار) بوده 👈ومرحوم شیخ طوسی هم این معنی را پذیرفته وبه آن اشکالی وارد نمینماید.
اینک به بررسی معنای عبارت فوق از زوایهای دیگر میپردازیم.
👈 گاهی برای فهم معنی روایتی، باید به احادیث مشابه دیگر رجوع نمود تا #فهم معنای روایت برایمان ممکن گردد.
☘ در کتاب شریف کافی از امام صادق (صلوات الله علیه) آمده است که ایشان فرمودند:
لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ وَ الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ. کافی ج1ص340
🔅 ترجمه:
برای قائم دو غیبت است، یکی از آن دو کوتاه و دیگری بلند. [در] غیبت اول نمیداند مکانش را مگر خواص از شیعیانش و در [غیبت] دیگری نمیداند مکانش را مگر خواص از موالیانش.
📌 به تصریح این حدیث شریف، افراد مخصوصی ـــ از نزدیکان وخدمتکاران ـــ در غیبت کبری از جایگاه ومکان حضرتش مطلع هستند و این ادعا که (فقط یک نفر از مکان حضرت مطلع هست) ادعایی باطل میباشد.
📢 شارحین اصول کافی و علماء هم، همین معنی را از حدیث فهمیده اند که در زیر به کلام آنها اشاره میشود.
1- علامه مجلسی در شرح عبارت (الا خاصة موالیه) میگوید:
أي خدمه و أهله و أولاده أو الثلاثين الذين مضى ذكرهم، و في الغيبة الصغرى كان بعض خواص شيعته مطلعين على مكانه كالسفراء و بعض الوكلاء. مرآة العقول ج4ص52
🔅 ترجمه:
یعنی 👈 خدمتکاران و اهل و اولاد ایشان یا همان 30 نفری که ذکر آنها گذشت 👉 و در غیبت صغری بعضی از خواص شیعیان حضرت از مکان ایشان باخبر بودند مثل سفیران و بعض وکلاء [ایشان].
مراد علامه مجلسی از 30 نفر، روایت زیر میباشد:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَيْبَةٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ فِي غَيْبَتِهِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ نِعْمَ الْمَنْزِلُ طَيْبَةُ وَ مَا بِثَلَاثِينَ مِنْ وَحْشَة. کافی ج1ص340
🔅 ترجمه:
امام صادق (صلوات الله علیه) فرمودند: صاحب اين امر را بناچار غيبتى است و در غيبتش بناچار عزلتى دارد و طيبة [احتمالا مراد مدینه طیبه باشد] چه منزلگاه خوبى است و بخاطر سى نفر وحشتى نيست.
2- مرحوم مولی صالح مازندرانی در شرح عبارت (الا خاصة موالیه) میگوید:
و هم حواريه لان لكل واحد من الائمة عليهم السّلام حواريين كما كانوا لعيسى (ع). شرح الکافی ج6ص245
🔅 ترجمه:
👈 وآنها حواریّ امام زمان (عج) هستند 👉 زیرا برای هر یک از امامان (صلوات الله علیهم) حواریونی است همانند آنان که برای عیسی (ع) بودند.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
3- مرحوم فیض کاشانی در کتاب وافی پس از نقل این حدیث میگوید:
كأنه يريد بخاصة الموالي الذين يخدمونه لأن سائر الشيعة ليس لهم فيها إليه سبيل. الوافی ج2ص414
🔅 ترجمه:
مراد از خاصه موالی 👈 کسانی هستند که خدمت او میکنند 👉 به خاطر آن که دیگر از شیعیان راهی به سوی او ندارند.
📌 پس عبارت (خاصة موالیه) ـــ که موالی جمع مولی میباشد ـــ در این حدیث به معنای افراد و کسانی است که خدمتکار حضرت بوده واز خصیصین و نزدیکان ایشان میباشند و لذا این افراد از مکان حضرت آگاه هستند.
بر اساس آنچه تا کنون گفته شد، به راحتی معنای احادیث زیر هم روشن میشود.
☘ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع قَالَ: إِنَّ لِصَاحِب هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا تَطُولُ حَتَّى يَقُولَ بَعْضُهُمْ مَاتَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ قُتِلَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ ذَهَبَ فَلَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِيٍّ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَهُ. غیبت نعمانی ص172
🔅 ترجمه:
همانا برای صاحب این امر دو غیبت است. یکی از آن دو طولانی است تا اینکه گفته میشود (فوت کرد) و بعضی میگویند (کشته شده) و برخی گویند (رفت)، پس باقی نمیماند از اصحابش بر امر او مگر تعداد کمی، و مطلع نمیباشد بر مکان او احدی از ولی و نه غیر ولی، جز مولا وخدمتکاری که عهدهدارست امر او را.
☘ عنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا تَطُولُ حَتَّى يَقُولَ بَعْضُهُمْ مَاتَ وَ يَقُولَ بَعْضُهُمْ قُتِلَ وَ يَقُولَ بَعْضُهُمْ ذَهَبَ حَتَّى لَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه. غیبت شیخ طوسی ص162
🔅 ترجمه:
مفضل بن عمر میگوید شنیدم امام صادق (صلوات الله علیه) فرمودند: همانا برای صاحب این امر دو غیبت است. یکی از آن دو طولانی است تا اینکه گفته میشود (فوت کرد) و بعضی میگویند (کشته شده) و برخی گویند (رفت)، پس باقی نمیماند از اصحابش بر امر او مگر تعداد کمی، و مطلع نمیباشد بر مکان او احدی از فرزندانش و نه غیر فرزندانش، جز مولا وخدمتکاری که عهدهدارست امر او را.
📌 پس به خوبی روشن گشت که مراد از (مولی) در این احادیث، امام و وصی بعد از امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نمیباشد بلکه مراد همان افرادی هستند که در رکاب حضرت، خدمت ایشان میکنند.
💥 جالبتر اینکه ناظم العقیلی همبوشی در کتاب چهل حدیث مهدیین/حدیث20، وقتی حدیث (يَسِيرٌ لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) را از شیخ طوسی نقل میکند فقط در صدد اثبات ذریه و فرزند برای امام مهدی میباشد ولاغیر.
📌 این هم شاهدی دیگر است بر این که عبارت (المولی الذی یلی امره) در احادیث فوق به معنای (عهدهدار امر امامت) نیست 👈 زیرا اگر او از این عبارت چنین معنایی را میفهمید قطعاً و جزماً باید به آن اشاره مینمود همانطور که در شبهه روایت (والائمة من ولده) به این امر اشاره کرده است.
در بخش بعد به بررسی حدیث (أَنَّ الْإِمَامَ لَا يَلِي أَمْرَهُ إِلَّا إِمَامٌ مِثْلُه) پرداخته وبیگانگی این حدیث را با احادیث مذکور ثابت مینماییم. ان شاء الله
🙏 به امید بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده و بازگشتشان به دامان تشیّع
ادامه دارد . . .
https://eitaa.com/PayehayePooshali
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
.
📩
پایه . . . . . . . . . . . . 8
—<( بسم الله الرحمن الرحیم )>—
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali
💠 #ترجمه_آزاد
(الا المولی الذی یلی امره)
(لینک بخش قبل: https://eitaa.com/PayehayePooshali/344)
بخش سوم:
در بخش قبل برای فهم صحیح معنای عبارت (لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ 👈 إلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) به روایت کتاب شریف کافی (لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ 👈 و الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ) اشاره نموده وکلام علماء را در معنای این حدیث بیان نمودیم.
📌 جمع بندی و خلاصه کلام علامه مجلسی و دیگران در شرح حدیث منقول از کتاب کافی این بود که:
(#افرادی در زمان غیبت کبری از #مکان حضرت مطلع هستند و #کارهای ایشان را انجام میدهند)
⛔️ اما مبلغین فرقه همبوشی دست از #غرض_ورزی برنداشته وبا وجود این همه #شواهد در معنای عبارت (إلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) که در دو بخش قبل ذکر شد، همچنان قصد دارند معنای این جمله از حدیث را وارنه کرده و به صورت زیر تحویل مخاطبین خود دهند:
(به جز آن مولایی که عهدهدار امر ولایت و امامت امام زمان است)
⛔️ این مبلغین برای اثبات معنای ادعایی خود در مورد این حدیث، به حدیث دیگری استناد کرده ومیگویند:
((برای اینکه بفهمیم این مولی و ولیای که در زمان غیبت کبری از مکان حضرت و ولایت او خبر دارد و او را به عنوان امام میشناسد کیست باید به روایات دیگر رجوع کنیم . . . در روایت داریم که (أَنَّ الْإِمَامَ لَا يَلِي أَمْرَهُ إِلَّا إِمَامٌ مِثْلُه/همانا امام، عهدهدار نمیشود امرش را مگر امامی مثل خودش).
وباز در همین کتاب شیخ طوسی داریم که (لَا يَلِي الْوَصِيَ إِلَّا الْوَصِي/عهدهدار نمیشود وصی را جز وصی).
حالا آن مولی، عهدهدار امر امام مهدی است ـــ حضرت که نیاز به آبدارچی ندارد ـــ امر امام مهدی یعنی امر خدا، امر خدا یعنی حاکمیت خدا، یعنی خلافت.
اون مولایی که پرچمدار امر امام مهدی است وامر امام مهدی رو بر عهده دارد و وصی حضرت است، این شخص مطلع است از جایگاه و امر ولایت حضرت مهدی))
اینک به بررسی این استدلال همبوشیان پرداخته تا از صحّت و سقم آن با خبر شویم.
✅ بررسی و نکات:
1⃣ در این استدلال، همبوشیان به دو حدیث دیگر تمسک جسته تا بتوانند معنای ادعایی خود را در مورد عبارت (إلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) به کرسی نشانده وثابت نمایند.
ما برای فهم آسانتر این دو حدیث، کمی قبل و بعد آن را ذکر نموده وترجمه مینماییم تا #ماهیت استدلال همبوشیان آشکار گردد.
☘ حدیث اول:
امام صادق (صلوات الله علیه) ضمن حدیثی فرمودند:
. . . (وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا) خُرُوجُ الْقَائِمِ (عج) (ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ) خُرُوجُ الْحُسَيْنِ ع فِي سَبْعِينَ مِنْ أَصْحَابِهِ عَلَيْهِمُ الْبَيْضُ الْمُذَهَّبُ لِكُلِّ بَيْضَةٍ وَجْهَانِ الْمُؤَدُّونَ إِلَى النَّاسِ أَنَّ هَذَا الْحُسَيْنَ قَدْ خَرَجَ حَتَّى لَا يَشُكَّ الْمُؤْمِنُونَ فِيهِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ بِدَجَّالٍ وَ لَا شَيْطَانٍ وَ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ فَإِذَا اسْتَقَرَّتِ الْمَعْرِفَةُ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ الْحُسَيْنُ ع جَاءَ الْحُجَّةَ الْمَوْتُ فَيَكُونُ الَّذِي يُغَسِّلُهُ وَ يُكَفِّنُهُ وَ يُحَنِّطُهُ وَ يَلْحَدُهُ فِي حُفْرَتِهِ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع وَ لَا يَلِي الْوَصِيَ إِلَّا الْوَصِي. کافی ج 8ص206
🔅 ترجمه:
(وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا) [اسراء/5] يعنى خروج قائم (عج) و مقصود از آيه شريفه (ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ) [اسراء/6] خروج حسين (ع) است با هفتاد تن از اصحاب خود كه كلاه خودهاى زرّين بر سر دارند و هر کلاه خود دو وجه دارد و به مردم خبر مىدهند كه اين حسين عليه السّلام است كه خروج كرده تا هيچ مؤمنى در باره آن حضرت شك و ترديد نكند و همانا او دجّال و شيطان نيست 👈 و حجت قائم (عج) ميان مردم است، پس زمانی که در دل مؤمنان معرفت مستقر شد كه او حسين (ع) است، حجت را موت فرا رسد، و کسی كه او را غسل مىدهد و كفن و حنوط مىكند و به خاكش مىسپارد حسین بن علی (ع) است 👈 و عهدهدار نمیشود وصی را مگر وصى.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.