eitaa logo
پایه های پوشالی در نقد مدعی یمانی ( احمدالحسن )
619 دنبال‌کننده
384 عکس
391 ویدیو
39 فایل
بررسی پایه های استدلالات احمدالحسن بصری همبوشی و ادعاهای او . در تلگرام: https://t.me/PayehayePooshaly وبلاگ: http://payehayepooshaly.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ ⛔️ تناقض گویی4 🤔 بالاخره امام زمان (ع) معجزه دارند یا ندارند ⁉️ 👌 و به همین سادگی، مدعیان دروغین علم الهی و وصایت و ... رسوا می‌شوند. ✅ امام صادق (ع) فرمودند: (امر ما ـــ در بین مدعیان دروغین ـــ از این آفتاب روشن‌تر است). ☝️ فقط کافی است اندکی تعقل کنیم . . . 📖 سوره ملک/10: (وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعير/ و گویند: اگر می‌شنیدیم یا تعقل می‌کردیم در زمره جهنمیان نبودیم) 📀 نسخه HD: 🆔 https://youtu.be/Ae3plCA2BiI 🆔 https://aparat.com/v/y3flm 📌 تناقض گویی3 در لینک زیر: 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/3004 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده...🌹🌹🌹 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌺🌴🌺🌴🌺 🎊 شادمانه عید سرودِ فقط حیدر امیرالمومنین است 🙏 اللهم عجل لولیک الفرج .
هدایت شده از يمانی نیوز
💥💥خبر فوری 🔴 مرگ مشکوک حسن حمامی ⏳ مشروح خبر به زودی ... .
هدایت شده از يمانی نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💊مرگ مشکوک حسن حمامی 💉 🔻قتل یا کرونا⁉️ 🤔 چرا هیچ یک از شیوخ مکتب در مراسم تشییع و تدفین حسن حمامی شرکت نکرده‌اند⁉️ 🌐 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👺بدعتی دیگر از فرقه مدعی یمانی ⚰️ تلقین جدید میت در مراسم تدفین حسن حمامی 🔅 پیامبر خدا (ص) فرمودند: خدا توبه صاحب بدعت را نمی‌پذیرد. الکافی، ج1ص54 🔅 و نیز فرمودند: کسی که در بدعت عمل کند، شیطان او را با عبادتش تنها می‌گذارد و بر او خشوع و گریه را القاء می‌کند. بحارالانوار، 69ص216 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده...🌹🌹🌹 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مداحی پوششی در رثای حسن حمامی 📌آیا می دانید در تشییع جنازه حسن حمامی هیچ یک از شیوخ مکتب حضور نداشته اند⁉️ 😢 و پیروان ساده دلی که به سران فرقه دلخوش کرده اند و آنان را مقدس می دانند ... ▫️
🔴 سخنان سرباز احمد بر علیه فرقه احمد ✅ کار به صحت و سقم جمله سرباز احمد ندارم اما ظاهرا سالیان سال است که احمد و مبلغین او با استدلال "دور" باطل مردم رو به فرقه جذب می‌کردند!!!! ▫️
⛔️ در صورت عدم دسترسی به پیام رسانهای خارجی ، ما را در همراهی فرمایید. 🌐 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali ✅ دیگر صفحات رسمی کانال پایه‌های پوشالی در حال حاضر: 🌐 تلگرام: 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly 🌐 توییتر: 🆔 https://twitter.com/PayehayPooshaly 🌐 آپارات: 🆔https://www.aparat.com/PayehayePooshaly 🌐 یوتیوب: 🆔 https://www.youtube.com/channel/UC60_79OHJwVDw07CksrGQCg 🌐 وبلاگ: 🆔 http://payehayepooshaly.blogfa.com ▫️
. 🎞 نقد مستند (روشن تر از افتاب) 🖋 قسمت دوم ✅ پاسخی اجمالی به شبهاتی تکراری ــــ آشکار بودن امر ظهور ــــ معجزه ــــ راه شناخت (عهد و سلاح و پرچم) 👌با دیدن این کلیپ، پی به غرض ورزی مبلغین فرقه مدعی یمانی ببرید. 📀 مشاهده در لینکهای زیر: 🆔 https://youtu.be/JCPnjm9hNoY 🆔 https://aparat.com/v/Y5dg6 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده ...🌹🌹🌹 ↪️ قسمت قبل: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1183 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/2998 🆔 https://youtu.be/ptg2VEbQLXo 🆔 https://www.aparat.com/v/dm7Co ▫️
. 🎞 نقد مستند (روشن تر از افتاب) 🔻 قسمت سوم ✅ پاسخی اجمالی به شبهاتی تکراری ـــ معرفی نامه خدا (وصیت و خواب) ـــ عصمت یمانی ـــ یمانی قائم (اول قائم یقوم منا اهل البیت ...) ـــ سند حدیث وصیت ـــ هلاکت مدعی دروغین (بتر الله عمره) ـــ مشخصات مهدی اول در روایات (اسم ابیه اسم ابی، مدینه و ...) 👌با دیدن این کلیپ، پی به غرض ورزی مبلغین فرقه مدعی یمانی ببرید. 📀 مشاهده در لینکهای زیر: 🆔 https://youtu.be/xamzB-AAL0w 🆔 https://aparat.com/v/Qb71x 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده ...🌹🌹🌹 ↪️ قسمت قبل: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1199 🆔 https://youtu.be/JCPnjm9hNoY 🆔 https://aparat.com/v/Y5dg6 ▫️
🙏 از شما عزیزان همراه عاجزانه درخواست داریم 👈 به نیابت از همه محبین اهل بیت (ع) در افغانستان 👈 با دعا و تضرع به درگاه الهی و توسل به پیامبر (ص) و آل ایشان (ع) 👈 فرج منجی عالم حضرت مهدی (ع) را طلب نموده و دعای فرج را زمزمه کنید . . . ✅ زمزمه دعای فرج: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1205 🤔 به راستی چرا احمد بصری برای نجات افغانستان، از تضرع به درگاه الهی و دعا برای تعجیل فرج ذکری به میان نمی‌آورد⁉️ آیا به راستی او نماینده امام زمان (ع) است یا . . . ⁉️ ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😢 زمزمه دعای فرج به نیابت از محبین اهل بیت (ع) در افغانستان 🙏 ✅ و مدعیان دروغین، اینگونه رسوا می‌شوند 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1204 ▫️
اعترافی لازم از شیخ ناظم.jpg
2.52M
〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔴 اعترافی لازم از شیخ ناظم 📌 مدعیان دروغین به راحتی می‌توانند ادعای نص نموده و خود را به عنوان صاحب آن به مردم معرفی نمایند و سالیان سال مردم را گمراه کنند اما پیروان فرقه مدعی یمانی بر این باورند که اگر مدعی دروغین ادعای نص نماید، هلاک می‌شود تا مردم گمراه نشوند و از این طریق اثبات حقانیت احمد بصری را می‌کنند‼️ 👌 ناظم العقیلی ـــ در تصویر فوق ـــ برای توجیه کم بودن روایات مهدیین مطلبی می‌گوید که از آن فهمیده می‌شود: (مدعیان دروغین فورا هلاک نمی‌شوند). 🔻لطفا انتهای عکس فوق ـــ که زمینه صورتی دارد ـــ را به دقت مطالعه فرمایید. ✅ جهت توضیح بیشتر پیرامون هلاکت مدعیان دروغین و حدیث (بتر الله عمره) به کلیپ زیر دقیقه 18:50 به بعد مراجعه فرمایید: 🆔 https://youtu.be/xamzB-AAL0w 🆔 https://aparat.com/v/Qb71x ▫️
. 🤔 اندکی تامل برای هدایت کافی است‼️ ـــ تاریخ تولد حضرت ادم ـــ تولد حضرت ادم از پدر و مادر ـــ بهشت حضرت ادم در عالم نفس ـــ عالم نفس در اسمان اول و . . . لطفا مدارک سخنان فوق را از آیات و روایات معتبر شیعه ارائه فرمایید. 🙏 باتشکر 🌹🌹🌹 ✅ پیامبر خدا (ص) فرمودند: دوست داشتن چیزی [انسان را] کور و کر می‌کند. 🖋نهج الفصاحة، ص438 ▫️
. 🎞 نقد مستند (روشن تر از افتاب) 🔻 قسمت چهارم ✅ پاسخی اجمالی به شبهاتی تکراری ـــ میزان علم امام ـــ معجزه، علامت امام ـــ مناظره ـــ کتب ردیه و نقد ـــ دکتر دارن اسمیت ‼️ 👌با دیدن این کلیپ، پی به غرض ورزی مبلغین فرقه مدعی یمانی ببرید. 📀 مشاهده در لینکهای زیر: 🆔 https://youtu.be/rTqBwAI6J2Q 🆔 https://aparat.com/v/hckn7 🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان در دام افتاده ...🌹🌹🌹 ↪️ قسمت قبل: 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/3043 🆔 https://youtu.be/xamzB-AAL0w 🆔 https://aparat.com/v/Qb71x ▫️
🔴 گفتگویی در اربعین، پیرامون مدعی دروغین 🎙 مصاحبه با استاد شیخ علی اسدی 🔍 با پیشینه و روحیات احمد بصری بیشتر آشنا شویم ... ✅ توضیحات بیشتر در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/276 .
🔴 چرا نام (احمدالحسن) بر روی سنگ قبر حسن حمامی حک نشده است⁉️ 🤔 و چرا شیوخ مکتب نجف در مراسم تشییع و تدفین حسن حمامی شرکت نکردند⁉️ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل‼️ 😉 البته شاید در آینده بطور معجزه آسا، نام احمدالحسن روی سنگ قبر حک شود‼️ ✅ این هم نمونه‌ای از معجزات سنگ قبری: 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/1050 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/2359 ▫️
📩 ‏ ‏ پایه . . . . . . . . . . . 13 ‏— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —‏ صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا ا ─═‏ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ‏═─ ا با سلام خدمت همه عزیزان ‏💐 ـhttps://eitaa.com/PayehayePooshali 💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی) ✅ لینک بخش قبل: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1176 🔷 : همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره می‌نماید. او مدعی است: 1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند. 2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند. 📌 جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/2074 اما دلایل قبلی کتاب او ـــ با صرف نظر از وپذیرش صدور آنها ـــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم می‌زد. 📌 لازم به ذکر است کتاب مورد تایید احمد بصری بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از احمد داشته و است بر پیشانی فرقه مدعی یمانی. 📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمی‌باشد، اما به جهت بیان رسوایی‌های بیشتر این فرقه، ۲۰ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار ‌می‌دهیم. 🔴 حدیث بیستم: عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَال‏ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ7يَقُولُ‏ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا تَطُولُ حَتَّى يَقُولَ بَعْضُهُمْ مَاتَ وَ يَقُولَ بَعْضُهُمْ قُتِلَ وَ يَقُولَ بَعْضُهُمْ ذَهَبَ حَتَّى لَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ 👈 لا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ‏ وُلْدِهِ‏ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه. 📕الغیبة شیخ طوسی، ص162 🔅 ترجمه: مفضل بن عمر گوید که از امام صادق (ع) شنیدم که فرمودند: همانا برای صاحب این امر دو غیبت است، یکی از آن دو [غیبت] طولانی است تا این که برخی از آنها می‌گویند (مرده است) و بعضی از آنها می‌گویند (کشته شده است) و برخی از آنها می‌گویند (رفته است) تا این که از یارانش بر امر او باقی نمی‌ماند مگر افراد کمی 👈 کسی اطلاع ندارد بر مکانش از فرزندان او و غیر او مگر آن مولی و خدمتکاری که عهده‌دار امر اوست [و کارهای ایشان را انجام می‌دهد]. 💥 نقد و بررسی با صرف نظر از بحث سندی ، به نقد و بررسی حدیث می‌پردازیم. 🔹 نکته اول: همانطور که تا کنون شاهد بودید، در از مهدیین به عنوان امام زمان (ع) که دارای مقام و هستند یاد نشده و آنچه پیروان احمد بصری در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نموده‌اند می‌باشد. ✅ جهت اطلاع از حدیث وصیت، به نقد حدیث اول کتاب (چهل حدیث مهدیین) مراجعه فرمایید. 📌 لینک نقد حدیث اول: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/728 👈 در حدیث فوق هم به مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) و مقام امامت آنها نشده است. 🔹 نکته دوم: نهایت چیزی که در خوش بینانه‌ترین حالت از حدیث فوق فهمیده می‌شود این است: (امام زمان ع در دوران غیبت، فرزندانی دارند) اما این که فرزندان حضرتش 👈 از وجود داشته‌اند یا در متولد می‌شوند و یا در متولد خواهند شد، از حدیث چیزی برداشت نمی‌شود. 🔹 نکته سوم: ظهور حدیث در این است که 👈 حتی فرزندان حضرتش هم از مکان ایشان خبر ندارند. با توجه به این نکته، فرقه مدعی یمانی ثابت می‌شود زیرا 👈 آنان معتقدند که احمد بصری فرزند امام زمان (ع) بوده و از مکان ایشان مطلع می‌باشد. 🔹 نکته چهارم: اگر گفته شود که: (آن مولایی که عهده‌دار کارهای حضرت می‌باشد، یکی از فرزندان ایشان است) در جواب گوییم: ✅ اثبات این ادعا، نیازمند دلیل روایی است که البته هیچ حدیثی در این زمینه وجود ندارد. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://t.me/PayehayePooshaly ـ📄👆👆👆 🔹 نکته پنجم: ناظم العقیلی با ذکر این حدیث، فقط در مقام اثبات وجود فرزند برای امام زمان (ع) است و سپس با بیان شواهدی، به تایید حدیث در این جهت ـــ که امام زمان (ع) فرزند دارند ـــ می‌پردازد. اما برخی از پیروان این فرقه پا را فراتر گذاشته و از این حدیث 👈 اثبات مقام امامت و خلافت و وصایت برای آن مولی می‌کنند. ⛔️ در حقیقت این افراد عبارت (إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) را اشتباه فهمیده و اینگونه ترجمه می‌کنند: (به جز آن مولی و سرپرستی که عهده‌دار امر [وصایت و خلافت و امامت] اوست). 📕 همه گمراهند جز یمانی، عباس فتحی، ص37 به بعد. ولی همانطور که عرض شد، ناظم العقیلیِ عرب زبان با استناد به این حدیث در مقام اثبات فرزند برای امام زمان (ع) بوده 👈 و هیچ اشاره‌ای به وصایت و امامت آن مولی نکرده و چنین معنایی از حدیث برداشت نمی‌کند. ✅ مضافا این که در نقل دیگری از حدیث، با این عبارات روبرو هستیم: . . . وَ لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي‏ يَلِي‏ أَمْرَه‏. 🔅 ترجمه: و کسی اطلاع ندارد بر موضع و امر او و نه غیرش مگر مولایی که عهده‌دار امر اوست. 📕 الغیبة شیخ طوسی، ص61 . با توجه به این که کلمه (امر) در فراز (لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ) به معنای امور و کارهای حضرت می‌باشد 👈 عبارت (إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي‏ يَلِي‏ أَمْرَه‏) نیز به معنای (مگر مولایی [و خدمتکار و همراه و یار نزدیک و خاصی] که عهده‌دار کارهای حضرت است) می‌باشد. 🔹 نکته ششم: ناظم العقیلی در کتاب (الرد القاصم) به روایتی اشاره می‌کند که با توجه به آن، معنای حدیث مورد گفتگو کاملا روشن شده و ادعای برخی از پیروان فرقه مدعی یمانی در نکته قبل باطل می‌شود. (قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ لِلْقَائِمِ غَيْبَتَانِ إِحْدَاهُمَا قَصِيرَةٌ وَ الْأُخْرَى طَوِيلَةٌ الْغَيْبَةُ الْأُولَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ شِيعَتِهِ 👈 و الْأُخْرَى لَا يَعْلَمُ بِمَكَانِهِ فِيهَا إِلَّا خَاصَّةُ مَوَالِيهِ‏ فِي دِينِهِ) 🔅 ترجمه: امام صادق (ع) فرمودند: برای قائم دو غیبت است که یکی از آن دو کوتاه و دیگری، طولانی است. [کسی] مکانش را در غیبت کوتاه نمی‌داند مگر شیعه خاص او 👈 و در [غیبت] دیگر [کسی] مکانش را در آن نمی‌داند مگر موالیان خاص او در دینش. 📕 الرد القاصم، ص8 . ناظم العقیلی پس از نقل روایت فوق می‌گوید: فهذا الامام الصادق (ع) یصرح بأن مکان الامام المهدی (ع) یعلم به خاصة اولیائه الذین اخلصوا لله تعالی فی زمن الغیبة الکبری .... 🔅 ترجمه: پس امام صادق (ع) تصریح می‌کند که همانا مکان امام مهدی (ع) [را]، اولیاء خاص ایشان به آن علم دارند، همان کسانی که در زمان غیبت کبری برای خدا خالص شدند. 📌 با توجه به روایت فوق و توضیح ناظم العقیلی در ادامه آن، کلمه موالی ـــ جمع مولی ـــ در اینجا به معنای 👈 همراهان و یاران نزدیک و خدمتکاران بوده و معنای توهمی برخی از پیروان فرقه مدعی یمانی پیرامون این فراز (إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي يَلِي أَمْرَه) از حدیث بیستم می‌گردد و مشخص می‌شود که در غیبت کبری، افرادی از اولیاء خاص حضرتش از مکان ایشان با خبر می‌باشند 👈 لذا مراد از (يَلِي أَمْرَه) نمی‌تواند عهده‌دار بودن امر وصایت و خلافت و امامت باشد بلکه مراد، همان عهده‌دار بودن کارهای حضرت می‌باشد. علماء دیگر نیز همین معنا را از حدیث فهمیده‌اند. 👌 مثلا مرحوم فیض کاشانی در شرح عبارت (خَاصَّةُ مَوَالِيهِ) چنین می‌گوید: (الذين يخدمونه/ کسانی که او را خدمت می‌کنند)‏. 📕 الوافی، ج2ص414 👌 مرحوم مولی محمد صالح مازندرانی در شرح عبارت (خَاصَّةُ مَوَالِيهِ) می‌گوید: (وهم حواريه لأن لكل واحد من الأئمة (ع) حواريين كما كانوا لعيسى ع ). 🔅 ترجمه: وآنها حواریون [واصحاب خاص] حضرت هستند زیرا برای هر یک از ائمه (ع) حواریّونی هست همانطور که برای عیسی (ع) بودند. 📕 شرح الکافی، ج6ص245 . 🤔 به نظر می‌رسد که شاید این موالیان خاص حضرت مهدی (ع) همان 30 نفری هستند که در روایت امام صادق (ع) به آنها اشاره شده است: لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَيْبَةٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ فِي غَيْبَتِهِ مِنْ عُزْلَةٍ وَ نِعْمَ الْمَنْزِلُ طَيْبَةُ 👈 وَ مَا بِثَلَاثِينَ‏ مِنْ‏ وَحْشَةٍ. 🔅 ترجمه: چاره‌ای از غیبت برای صاحب این امر نیست و گریزی برای او در غیبش از عزلت و گوشه نشینی نیست و منزل خوب [برای او] طیبة است 👈 و با وجود سی نفر وحشتی نیست [و احساس تنهایی نمی‌کند]. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
https://eitaa.com/PayehayePooshali ـ📄👆👆👆 👌 مرحوم علامه مجلسي در شرح حدیث فوق می‌گوید: أي هو عليه السلام مع ثلاثين من مواليه و خواصه‏ ... 🔅 ترجمه: یعنی او (ع) همراه 30 نفر از موالیان و خواص خویش است. 📕 مرآة العقول، ج4ص50 احمد بصری هم در کتاب گوساله به همین حدیث اشاره کرده و می‌گوید: (در احادیث از معصومین (ع) روایت شده است که امام (ع) در دوران غیبت با وجود سی مومن از صالحین از تنها بودنش احساس تنهایی نمی‌کند). 📕 گوساله، ج2ص82 🔹 نکته هفتم: همانطور که در نکته پنجم بیان شد، ناظم العقیلی با ذکر این حدیث و استناد به فراز (لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ‏ وُلْدِهِ‏/ احدی از فرزندان او بر مکانش اطلاع ندارد) در مقام اثبات وجود فرزند برای امام زمان (ع) است 👈 اما حقیقتا در وجود عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ/ از فرزندان او) وجود داشته و نمی‌توان با استناد به این عبارت، فرزندانی را برای امام زمان (ع) ثابت نمود. 🔍 مثلا مرحوم شیخ طوسی (م460 هـ‌ .ق) در نقل دیگری از این حدیث چنین آورده است: عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ‏ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ الْأُخْرَى‏ حَتَّى يُقَالَ مَاتَ وَ بَعْضٌ يَقُولُ قُتِلَ فَلَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ 👈 و لَا يَطَّلِعُ أَحَدٌ عَلَى مَوْضِعِهِ وَ أَمْرِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي‏ يَلِي‏ أَمْرَه‏. 📕 الغیبة شیخ طوسی، ص61 . 👈 همانطور که مشاهده فرمودید، در این حدیث عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) وجود ندارد. 🔍 مرحوم نعمانی (م360 هـ .ق) که یک قرن قبل از شیخ طوسی فوت نموده است، حدیث را در کتابش اینگونه نقل می‌کند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (ع) قَالَ: إِنَّ لِصَاحِبِ‏ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا تَطُولُ حَتَّى يَقُولَ بَعْضُهُمْ مَاتَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ قُتِلَ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ ذَهَبَ فَلَا يَبْقَى عَلَى أَمْرِهِ مِنْ أَصْحَابِهِ إِلَّا نَفَرٌ يَسِيرٌ لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِيٍّ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى الَّذِي‏ يَلِي‏ أَمْرَه‏. 📕 الغیبة مرحوم نعمانی، ص171 . 👈 در این نقل هم عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) وجود ندارد. 🔍 برخي از علمای اهل سنت نیز ـــ همچون مقدسی، متقی هندی و شافعی مدنی ـــ به این حدیث اشاره نموده‌اند اما در نقل آنها هم عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) به چشم نمی‌خورد. عن أبي عبد الله الحسين بن علي (ع) أنه قال: لصاحب هذا الأمر يعني المهدي (ع) غيبتان؛ إحداهما تطول حتى يقول بعضهم: مات، وبعضهم: قتل، وبعضهم: ذهب، 👈 و لا يطلع على موضعه أحد من ولي ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره. 📕 عقد الدرر، ص134 و البرهان فی علائم مهدی آخرالزمان، ص101 و شرح احقاق الحق، ج27ص180 . با این اوصاف، استناد ناظم العقیلی به نقل مرحوم شیخ طوسی ـــ در جهت اثبات وجود فرزندانی برای امام زمان (ع) ـــ استدلالی ناتمام می‌باشد زیرا در اصل وجود عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) تردید جدی وجود دارد. 🔹 نکته هشتم: ناظم العقیلی برای اثبات وجود عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) به تشکیک حدیث کتاب الغیبة نعمانی پرداخته و سعی بر این دارد تا فراز (مِنْ وَلِيٍّ) را قرار دهد. وی در این راستا ادعا می‌کند که در برخی نسخ خطی کتاب الغیبة نعمانی عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) وجود دارد، نه (مِنْ وَلِيٍّ) و چنین می‌گوید: (( میرزای نوری در کتاب نجم الثاقب خود با توجه به این روایت بر وجود ذریه برای امام مهدی (ع) استدلال کرده و آن را به شیخ نعمانی و شیخ طوسی در کتاب غیبت آنها نسبت داده و گفته: (شیخ نعمانی شاگرد ثقة الاسلام کلینی در کتاب غیبت و شیخ طوسی در کتاب غیبت با استناد به دو سند معتبر از مفضل بن عمر نقل می‌کنند که ... لَا يَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَ لَا غَيْرِهِ إِلَّا الْمَوْلَى‏ الَّذِي‏ يَلِي‏ أَمْرَه) )‏). 📌 در حقیقت وی با استناد به نقل محدث نوری ادعا دارد که در نزد ایشان نسخه‌ای از کتاب الغیبة نعمانی وجود داشته که در آن عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) وجود دارد، نه (مِنْ وَلِيٍّ). 🖋 در پاسخ می‌گوییم: : با توجه به این که در نسخ قدیمی کتاب الغیبة مرحوم نعمانی ـــ که تاریخ برخی از این نسخ، به قرن 6 هـ .ق برمی‌گردد ـــ عبارت (مِنْ وَلِيٍّ) وجود دارد و در نقل دیگر شیخ طوسی که در نکته قبل به آن اشاره شد عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) وجود ندارد 👈 در صورت وجود نسخه‌ای با عبارت (مِنْ‏ وُلْدِهِ) نزد مرحوم محدث نوری، اعتنای خاصی به این نسخه نمی‌شود. 📜 تصویر 8 نسخ خطی از کتاب الغیبة مرحوم نعمانی در ادامه ارائه می‌گردد. (صفحه بعد)📄👇👇👇 .
📜 قدیمی‌ترین نسخه الغیبة نعمانی، سال 577 هـ .ق، کتابخانه آستانقدس . ✅ ابتدای مقاله در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1217 ▫️
📜 دومین نسخه قدیمی الغیبة نعمانی، قرن دهم هـ .ق، کتابخانه ملک . ✅ ابتدای مقاله در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1217 ▫️
📜 سومین نسخه قدیمی الغیبة نعمانی، سال 1077 هـ .ق، کتابخانه ملک . ✅ ابتدای مقاله در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1217 ▫️
📜 چهارمین نسخه الغیبة نعمانی، سال 1109 هـ .ق . ✅ ابتدای مقاله در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1217 ▫️
📜 پنجمین نسخه الغیبة نعمانی، کتابخانه ملی . ✅ ابتدای مقاله در لینک زیر: 🆔 https://eitaa.com/PayehayePooshali/1217 ▫️