eitaa logo
💥معارف،قرآن وجهاد تبیین💥
552 دنبال‌کننده
15.9هزار عکس
13.2هزار ویدیو
321 فایل
🖋نشر معارف و ارزشهای دینی, فرهنگی, قرانی در سطوح ملی و بین المللی و به اشتراک گذاری مطالب علمی, دینی, قرانی و فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
♡ برنده قطعی انتخابات ما تا تو را داریم غمی نداریم سایه ات مستدام حضرت ماه ♡اللّٰھـُــم عجِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْ♡ @mahyateb ╰─ • ◆ • ─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا سوره انسان، تفسيرالميزان (علامه طباطبائي ) ايه ٣ 🔘 هدایت الهی دو قسم است : 1)هدایت فطری یا تکوینی که همین است که خدا بشررا به الهام درونی و به عقل مجهز کرده که بوسیله آن اعتقاد حق و عمل صالح را از غیرآن تشخیص می دهد، 2)هدایت کلامی و زبانی یا هدایت تشریعی ، که از طریق دعوت انبیاء و ارسال رسل و انزال کتاب آسمانی انجام می شود، 🌹 بر هر انسانی واجب است درزندگی دنیا هدايت فطري و تشريعي را بپذيرد وشاكر منعم خود يعني خداي متعال باشد آن راه (صراط مستقيم ) را بپیماید تابه سعادت دنیا و عقبی برسد . 🔥و اگرهدايت فطري و تشريعي را نپذيرد و ان را تكفير و كفران نعمت كند جزايش جهنم خواهد بود إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس! (هدایت )یعنی ارائه راه و (سبیل ) یعنی مسیری که فرد را به غایت مطلوب (حق )برساند،(شکر)یعنی بکار بردن نعمت در جهتی که منعم اراده کرده و اینکه شخص نعمت را آشکارا به گونه ای بکار برد که به خلق بفهماند این نعمت از منعم است و گفتیم که حقیقت شکر اخلاص بنده برای پروردگارش می باشد و (کفران ) به معنای ضایع کردن نعمت و بکار بردن آن در غیر مسیر مطلوب است یا اینکه انسان به گونه ای رفتارکند که از خلق بپوشاند که این نعمت از جانب منعم است .می فرماید:مردم دربرابر هدایتی که ماارائه کردیم دونوعند،یاشاکرندو یا کفور.و در هر دو حالت هدایت الهی بطور یکسان شامل حالشان شده است ، اما بعضی ازاین نعمت استفاده مطلوب کرده اند و بعضی به عکس آن را کفران نموده اند، از این آیه چند نکته استفاده می شود:1) مراد از سبیل ، سنت و طریقه ای است که بر هر انسانی واجب است درزندگی دنیا آن رابپیماید تابه سعادت دنیا و عقبی برسد و آن همان دین حق است .2) سبیلی که خدا بشر را بدان هدایت کرده ، سبیلی اختیاری است و لذا شکر یا کفری که بر این هدایت مترتب می شود کاملا در حیطه اختیار انسان است .هیچ اجباری در کار نیست ، همچنانکه فرمود:(فمن شاء اتخذ الی ربه سبیلا(20) هرکس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برگزیند)و هدایت الهی دو قسم است : 1)هدایت فطری یا تکوینی که همین است که خدا بشررا به الهام درونی و به عقل مجهز کرده که بوسیله آن اعتقاد حق و عمل صالح را از غیرآن تشخیص می دهد، همچنانکه فرمود:(فالهمها فجورها و تقویها)(21).2)هدایت کلامی و زبانی یا هدایت تشریعی ، که از طریق دعوت انبیاء و ارسال رسل و انزال کتاب آسمانی انجام می شود، همچنانکه فرمود:(انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیین من بعده )(22). ---------------------------------- براي دريافت تفاسير موضوعي قران به كانال تلگرام ما بپيونديد: ‏@alireza_almasvandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا