eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
253 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ◼️فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت◼️ 🏴در روایتی از امام باقر(ع) پرسیده شد که در روز عاشورا چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت فرمودند: بگوئید: "أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)"؛ ⚫️ خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ص)، به خونخواهی او برمی خیزند. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: المغنی فی فقه وسایل التواصل الإجتماعی فقه جامع شبکه‌های اجتماعی ✍️ نویسنده: رضوان بن أحمد العواضی 🗒 تعداد صفحات: 271 🔸 هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بیان اصول شرعی استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و کتاب خود را در قالب بیست اصل نگاشته است. 🔹 پژوهشگر در نگارش این اثر، پس از بیان هر اصل، به مستندات آن از قرآن کریم و احادیث می‌پردازد و سپس مسائلی را که بر هر اصل مترتب است، بیان می‌کند. برخی از مهم‌ترین اصول اشاره‌شده در این اثر عبارت‌اند از: عمل در گرو نیت است، اعتبار نیت به شرعی بودن عمل است، هر نوشته‌ای تعهد شرعی برای منتشرکننده آن ایجاد می‌کند، هرگونه مزاح و شوخی برپایه لهو و لعب حرام است، و بی‌توجهی عمدی به برطرف کردن نیاز دیگران حرام است. 🔸 حفظ مقاصد شریعت که در دین مطرح شده، بسیار مهم است. این مقاصد عبارت‌اند از: حفظ دین، آبرو، مال، عقل و نفس. بنابراین، لازم است در عصر حاضر، کاربران شبکه‌های اجتماعی، احکام شریعت و مسائل مرتبط با آن‌ها را رعایت کنند. کتاب حاضر تلاش جامعی است برای آگاه کردن کاربران از مزایا و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 طالبان و شبکه‌های اجتماعی طالبانی که در اولین دوران حکومت خود اینترنت را ممنوع کرده بود حالا شبکه اجتماعی را به یک ابزار قدرتمند برای مخابره پیام و سرکوب مخالفان تبدیل کرده است. آنها که حالا کنترل افغانستان را در دست دارند از طریق هزاران حساب توییتری به دنبال جلب توجه جامعه هراسان و البته و آشنا به تکنولوژی افغانستان هستند. با وجود مقاومت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و یوتیوب، طالبان با موفقیت بیشتر محتوای مد نظر خود را در فضای آنلاین با حساب‌های جدید منتشر کرده است. البته فعالیت این گروه در توییتر مستقیما ممنوع نیست و طالبان تمرکز خاصی روی این شبکه اجتماعی دارد. امروز طالبانی که از ممنوعیت و حذف محتوا نا امید شده به دنبال تولید محتوای بیشتر و ارسال پیام خود در شبکه اجتماعی است. طالبان خیلی زود اینترنت را به یک ابزار جدید پروپاگاندا تبدیل کرد و از آن در کنار پیام‌های متنی و رادیو استفاده می‌کند. این گروه وب‌سایت‌های خود را دوباره فعال کرده و از تکنیک مثل ارسال پیام جمعی استفاده می‌کند. گزارشی نشان داد که آنها از هشتگ‌هایی برای اعمال نفوذ در رای گیری سال ۲۰۱۹ استفاده کرده‌اند. رهبران طالبان نیز در چند هفته اخیر برای کسب مقبولیت جهانی پیغام‌هایی را به انگلیسی ارائه کرده و رخداد زنده خبری برگزار کرده‌اند. وبسایت طالبان نیز به انگلیسی، پشتو، دری، اردو و عربی فعالیت می‌کند. فیسبوک مدت‌ها است که طالبان را براساس قوانینی که درمورد سازمان‌های خطرناک دارد از این شبکه اجتماعی حذف و فعالیت آنها را ممنوع کرده است. ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
💠عنوان کتاب: أخلاقيات التجارة الإلكترونية في الفقه الإسلامي اصول اخلاقی تجارت الکترونیک در فقه اسلامی ✍️ نویسنده: محمد منصور ربيع المدخلي 🗒 تعداد صفحات: 123 🔸 این کتاب در قالب یک مقدمه و سه بخش اصلی نگاشته شده است: (1) بیان چند نکته اساسی درباره تجارت الکترونیک؛ (2) بررسی فقهی عقود الکترونیکی؛ (3) حقوق مالکیت معنوی و حق مشتری در تجارت الکترونیک. 🔹 نویسنده در بخش نخست به بیان چند نکته اساسی درباره تجارت الکترونیک می‌پردازد. (1) تجارت برای مصلحت بندگان وضع شده است که عبارت است از جلب منفعت و دفع ضرر؛ (2) مبنای تجارت بر رضایت طرفین است، ازآن‌جاکه ابزارهای ارتباطی جدید معامله را تسهیل کرده و رضایت را نیز دربرمی‌گیرد، مشکلی از این جهت ندارد؛ (3) جواز صحت تجارت الکترونیک در گرو رعایت اصول شرعی و اخلاقی تجارت اسلامی امکان‌پذیر است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کند: بکاربردن غش و فریب در معامله ممنوع است. ربا در معامله جایز نیست. احتکار کالا حرام است. 🔸 در بخش دوم، نگارنده به بررسی فقهی عقود الکترونیکی همت می‌گمارد. بنابراین تجارت الکترونیک به شرط رعایت الزامات فقهی اسلام جایز است. تبلیغ کردن محصول مجاز است و این امر در صدر اسلام نیز مرسوم بوده است. فعالیت شرکت‌هایی که خدمات الکترونیک در بستر اینترنت را فراهم می‌آورند جایز است. در پرداخت بهای معامله در تجارت الکترونیک از کارت اعتباری استفاده می‌شود. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
💠 بیست و ششمین نشست علمی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 🔹با موضوع: «شکاف نسلی در زیست‌بوم فضای مجازی» 🔹 با حضور: 🔺حجت‌الاسلام دکتر محسن انبیائی زیدعزّه دکترای فلسفه دین و عضو شورای فکری دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی 🔺حجت الاسلام اخوی زیدعزّه روانشناس و مدیر مرکز مشاوره ماوا 📆 زمان: ۱۱ شهریور ماه (پنجشنبه) 🕰 ساعت: ۱۱ تا ۱۳ 🌐 نشست به صورت حضوری بارعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی برگزار می‌شود. 📲 کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور و دریافت لینک ورود به نشست به شناسه @oisc_amuzesh در پیام‌رسان ایتا پیام بدهید. http://yun.ir/4osmz9 _بوم_فضای_مجازی ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ ششمین همایش جهانی فتوا برگزار شد. 🔹ششمین همایش جهانی فتوا به همت دار الافتای مصر با نظارت دبیرخانه «دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در جهان»، با شرکت علمای دینی 85 کشور با محوریت «دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در عصر دیجیتال» در قاهره برگزار شد. 🔸این همایش ششمین حلقه از این سلسله همایش‌ها بود که امسال با عنوان «نهادهای پاسخگویی به سؤالات شرعی در عصر دیجیتال، چالش‌های پیشرفت و ابزارهای همکاری» به مدت دو روز و با حضور مفتیان، وزرا و شخصیت‌های 85 کشور و با مشارکت رهبران دینی و نمایندگان دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در جهان، برگزار شد. 🔻در طول برگزاری این همایش، کارگاه‌های آموزشی با موضوعات ذیل نیز برگزار شد: فتوا و عصر دیجیتال: چگونگی ورود و تسلط بر این عرصه» ؛ آموزش از راه دور – راهی برای آموختن صدور فتوا با استفاده از فناوری دیجیتال. 🔺این همایش با رونمایی از بزرگ‌ترین دایره‌ المعارف مصر در علوم فتوا و همچنین رونمایی از راهنما و مرجع مقابله با افراط‌گرایی و انحرافات فقهی افراط‌گرایان و اعلام برنده امسال جایزه امام القارفی به پایان می‌رسد. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔰 راه مقابله با جنگ نرم دشمن حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه است/ عرصه و فرهنگ، هم میتواند یک دانشگاه بزرگ باشد و هم آوردگاه حق و باطل است 🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: با فساد اخلاقی و فساد در زمینه‌ی فرهنگ هم بی‌رودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید. یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود. راه اصلی مواجهه و مقابله‌ی با دشمن هم همین است که ما از حرکت صحیح در زمینه‌ی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، تقدیر کنیم و در مقابل حرکت‌های غلط بایستیم و عرصه‌ی رسانه و فرهنگ، هم از یک طرف یک دانشگاه بزرگی میتواند باشد و هست و از یک طرف یک آوردگاه صلاح و فساد است، آوردگاه حق و باطل است که با این دو جهت باید نگاه کرد، عرصه‌ی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیاست. ۱۴۰۰/۶/۶ | ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 پلتفرم‌های دیجیتال، تحول طبیعی منبر در همه جهان است. 🔹شیخ خالد جندی، عضو شورای عالی امور اسلامی گفت: برپایی ششمین همایش جهانی فتوا در این زمان نشان می‌دهد ارتباط دیجیتال، تحول طبیعی منبر است، چرا که آغاز منبر با شاخه نخل بود، سپس آن را از سنگ ساختند، سپس از چوب و در آن نقوشی کار کردند و منبر امروز، پلتفرم‌های دیجیتال و پایگاه‌های مجازی است که میلیون‌ها نفر در جهان معاصر مخاطب آن هستند. 🔸وی در شمشین همایش جهانی دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی افزود: هنگامی که خداوند عزوجل رسولی می‌فرستد، به او توانایی بر زبان قومش را می‌دهد، چنانکه فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ؛ و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند» (سوره ابراهیم، آیه 4) زبان قوم در زمانه ما، اینترنت و جهان گسترده آن است و هیچ حد و مرزی ارتباط دیجیتال را محدود نمی‌کند و هیچ مانعی در برابر آن نیست و هیچ رسم و رسوماتی آن را از کار نمی‌اندازد و دولت‌ها در آن نقشی ندارند و حساسیت فضای مجازی در اینجا نهفته است. 🔹جندی ادامه داد: باید اعتراف کنیم که دیر وارد جهان رسانه‌های اجتماعی شدیم، در حالی که پیش از این نهاد ها و سازمان‌های مشکوک موفق شده‌اند در تبلیغ و فتوادهی در اینترنت تجربه‌اندوزی کنند. به هر حال دیر آمدن بهتر از هرگز نیامدن است. 📌 تهیه شده در واحد بین الملل ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📖 راهبردپژوهی/ بی‌طرفی شبکه را تعریف کنید؛ سپس قانون بنویسید ✅ پژوهشگران موسسه هادسون، یکی از مراکز مطالعاتی ایالات متحده آمریکا، اخیرا طی یادداشتی کوتاه به موضوع خلاهای حقوقی موجود در مسئله «بی‌طرفی شبکه» پرداخته‌اند. در این گزارش به مطالعه مشروح این یادداشت خواهیم پرداخت. 📌 تهیه شده در گروه مطالعات بین الملل پژوهشگاه فضای مجازی 💡 مشروح یادداشت: yun.ir/ma3qe2 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✅یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی 👇👇
♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار ✅ الف) برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد. ✅ب) در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند. ✅ج) با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند. 🔻1. مشارکت فعال برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود. 🔻2. کثرت مخاطب فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند. 🔻3. تنوع قالب در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود. 🔻4. تکثر منابع در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد. 🔻5. غلبه بر محدودیت ها در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند. 🔻6. سهولت دسترسی استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود. 🔻7. ماندگارسازی محتوا در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند. ✍️حسینعلی رحمتی 5 شهریور 1400 ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi