eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
849 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
#متن #صفحه_122 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_122 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_122 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 122 و چون آیاتی را که به رسول فرستاده شده استماع کنند می‌بینی اشک از دیده آنها جاری می‌شود، زیرا حقانیت آن را شناخته‌اند؛ گویند: بارالها، ما ایمان آوردیم، پس نام ما را در زمره گواهان صدق (او) بنویس. (۸۳) و (گویند) چرا ما ایمان به خدا و کتاب حق که ما را آمده است نیاوریم در صورتی که امید آن داریم که خدا ما را داخل در زمره صالحان گرداند؟ (۸۴) پس خدا بر آنچه گفتند پاداش نیکو به آنها داد؛ بهشت‌هایی که از زیر درختانش نهرها جاری است که در آن زندگانی جاوید خواهند داشت، و این پاداش نیکوکاران است. (۸۵) و آنان که کافر شدند و تکذیب آیات ما نمودند ایشان اهل جهنّمند. (۸۶) ای اهل ایمان، حرام نکنید طعامهای پاکیزه‌ای که خدا بر شما حلال نموده، و (از حدود و احکام خدا) تجاوز نکنید، که خدا تجاوزکنندگان را دوست نمی‌دارد. (۸۷) هر چیز حلال و پاکیزه که خدا روزی شما کرده از آن بخورید، و بپرهیزید از (مخالفت) آن خدایی که به او گرویده‌اید. (۸۸) خدا به قسمهای لغو بیهوده، شما را مؤاخذه نخواهد کرد، ولیکن بر (شکستن) آن قسمی که از روی عقیده قلبی یاد کنید مؤاخذه خواهد نمود. و کفاره آن قسم طعام دادن ده فقیر است از آن طعام متوسط که بر اهل خود غالباً تهیه می‌کنید، یا جامه بر آنها پوشانده و یا یک بنده آزاد کنید، و هر کس توانایی آن ندارد سه روز روزه بدارد. این است کفاره (شکستنِ) سوگندهایی که یاد می‌کنید؛ و باید (حرمت) سوگندهای خود را نگاه دارید. خدا بدین گونه روشن آیات خود را برای شما بیان می‌کند، شاید که شکر او به جای آرید. (۸۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
BSET012.MP3
8.13M
شاهکار #تلاوت #سوره_مریم و #سوره_تکویر استاد #عبدالباسط_محمدعبدالصمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت قرائت زیبای آیه شریفه 190-191 #سوره_آل_عمران ((ان فی خلق السماوات والارض واختلاف اللیل والنهار لآیات لاولی الالباب الذین یذکرون الله ....)) استاد #محمودشحات_انور
374-استاد انصاریان.mp3
2.16M
#استاد_انصاریان #شفیعه_روز_جزا 🔹️برکات فراوان #حضرت_معصومه(س) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
1_17672885.mp3
559.9K
سفارش زیارت #حضرت_معصومه سلام الله علیها #استاد_رفیعی ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
ارزش قرائت قرآن‌ امام حسين (ع) در فضل و ثواب قرائت قرآن مي فرمايد: «من قرأ آية من کتاب الله عز وجل في صلاته قائما يکتب له بکل حرف مأة حسنة فأذا قرؤها في غير صلاة کتب اللّه له بکل حرف عشر حسنات‌. وأن استمع القرآن کتب الله له بکل حرف حسنة‌. وان ختم القرآن ليلا صلت الملائکة حتي يصبح‌. وان ختمه نهاراً صلّت عليه الحفظة حتي يمسي و کانت له دعوة مجابة وکان خيراً له مما بين السماء و الارض‌؛ اگر کسي يک آيه از قرآن در نمازش بخواند عوض از هر حرف آن صد حسنه پاداش مي‌گيرد واگر در غير نماز بخواند عوض از هر حرف آن ده پاداش نصيب او مي‌گردد و اگر کسي قرآن را بشنود در عوض هر حرف يک حسنه پاداش مي‌برد و اگر کسي قرآن راختم کند تا صبح ملائکه بر او درود مي‌فرستند و اگر در روز ختم کند فرشتگان تا شب بر اودرود فرستند ودعاي مستجاب گردد و اين براي او از آنچه در زمين و آسمان است بهتر است‌». کانال قرآن و امام حسین ع http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
سوره بقره‌ سوره بقره دومين سوره قرآن کريم وداراي دويست و هشتاد و شش آيه مي‌باشد.اين سوره از سوره‌هاي مدني است و تنها يک آيه آن (واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله‌) مکي است و امام صادق‌(ع) در فضل قرائت‌اين سوره فرموده است‌: هر کس اين سوره و سوره آل عمران را بخواند، او روز قيامت در زير سايه اين دو سوره قرار دارد. (من يرغب عن ملة ابراهيم الا من سفه نفسه‌) جز افراد سفيه و نادان کسي از آيين و دين ابراهيم روي گردان نباشد. امام حسين (ع) در بيان پيروان دين و آيين ابراهيمي مي‌فرمايد: ما احد علي ملة ابراهيم الا نحن و شيعتنا و سائر الناس براء. هيچ کسي بر دين و آيين حضرت ابراهيم‌(ع) جز ما وشيعيان ما نيست و ساير مردم‌از دين و آيين او جدا هستند. (الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون‌). امام حسين (ع) در اين باره مي‌فرمايد: من اصابته مصيبة فقال اذا ذکرها: (انا لله وانا اليه راجعون‌) جدد الله له من اجرها مثل ما کان له يوم القيامه‌. هر گاه کسي که مصيبتي بر او وارد شده به ياد آن حادثه ناگوار افتد وبگويد. ما از خداييم وبه سوي او باز مي گرديم‌ خداوند پاداش ديگري بمانند پاداش اخروي آن به او عطا مي‌کند. (ثم افيضوا من حيث افاض الناس‌) پس کوچ کنيد ازهمان جايي که مردم کوچ مي‌کنند. شخصي به خدمت امير مؤمنان (ع) شرفياب شد و گفت‌: اگر شما داناييد مرا ازمعناي «فاس‌» و«اشباه الناس‌» و«نساس‌» آگاه سازيد. امير مؤمنان (ع) فرمودند: ياحسين اجب الرجل‌. حسين جواب اين مرد را بده‌. امام حسين‌(ع) فرمودند: اما قولک‌: اخبرني عن «الناس‌» فنحن الناس ولذلک قال الله تعالي ذکره في کتابه‌: (ثم افيضوا من حيث افاض الناس‌.) فرسول الله الذي افاض الناس‌. جواب سوال تو درباره معناي ناس اين است که ما ناس هستيم به همين جهت خداوند در قرآن کريم فرموده‌اند. اما قولک‌: «اشباه الناس‌» فهم شيعتنا وهم موالينا وهم منا و لذلک قال ابراهيم (ع) فمن تبعني فانه مني‌. اما مراد از «اشباه الناس‌» آنان شيعيان وپيروان مي‌باشند آنان از ما هستند چنانکه حضرت ابراهيم ـ درباره پيروان خود ـ فرموده‌اند: هر کس از من پيروي کند بي گمان از من است‌. و اما قولک‌: «النساس‌» فهم السواد الاعظم واشار بيده الي جماعه الناس ثم قال‌:اِن‌ْ هم اِلاّ کالانعام بل هم اضل‌ّ سبيلا؛ اما مراد از «نساس‌» توده مردم مي‌باشد ـ امام بادست اشاره به جماعت مردم کردند ـ و اين آيه را تلاوت نمودند. آنان چيزي جز چهارپايان نمي باشند بلکه از آنها نيز گمراه‌ترند. (لا يکلف الله نفسا الا وسعها)؛ خداوند هيج کس را جز به اندازه تواناييش تکليف نمي‌کند امام حسين (ع) در اين باره مي فرمايند: «ما اخذ الله طاقة احد الا وضع عنه طاعته و لا اخذ قدرته الا وضع عنه کلفتَه‌؛ خدا همواره هر گاه تاب وتوان از کسي گرفت طاعت وانجام تکاليف را از او برمي‌دارد چنان که اگر قدرت از کسي گرفت سختي وفشار را از او بر مي‌دارد. کانال قرآن و امام حسین ع http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام: قرآن، قرآن یک کلمه ی عبری است اسم اصلی قرآن فرقان می باشد لقب قرآن: مجید زبان قرآن:عربی زمان نزول: ماه رمضان , شب قدر محل نزول: مکه مکرمه, غار حرا فرستنده: الله جل جلاله ملکه وحی: حضرت جبرئیل گیرنده: حضرت محمد تعدادوحی:۲۴۰۰۰ مرتبه مدت نزول:۲۳ سال اولین آیه: إقرا باسم ربک الذی خلق اولین سوره: العلق آخرین سوره: النصر آخرین آیه: الیوم اکملت لکم دینکم تعدادجزء:۳۰ جزء تعداد سوره:۱۱۴ سوره با عظمت ترین آیه: آیت الکرسی طولانیترین سوره: سوره بقره کوتاه ترین سوره: سوره کوثر بزرگترین آیه: آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره کوچکترین آیه: کلمه (طه) از سوره بیستم تعداد سوره های مکی: ۸۲ سوره تعداد سوره های مدنی: ۲۰ سوره تعداد سوره های مکی و مدنی: ۱۲ سوره سوره نصف قرآن: سوره کهف مادر قرآن: فاتحه قلب قرآن: یس عروس قرآن: سوره ی الرحمن سوره ای که دو بسم الله دارد: نمل سوره ای که بسم الله ندارد: توبه تعداد حزب: ۱۲۰ حزب سوره ای که در تمام آیات اسم الله دارد: مجادله تعدا آیات: ۶۲۳۶ آیه تعداد کلمات: ۷۷۴۳۹ کلمه تعداد حروف کل قرآن: ۳۳۰۷۳۳ حروف تعداد نقطه ها: ۱۰۵۶۸۴نقطه قرآن به سه قسمت تقسیم شده: وحدانیت خدا ، قصص ، احکام سوره ای که سه بار خواندن آن حکم ختم قرآن را دارد: سوره ی اخلاص و … «« توجه »» در زمان نزول قرآن چرتکه هم وجود نداشته، چه رسد به ماشین حساب , کامپیوتر , ماهواره , تلسکوب , وسیله پرواز و زیردریایی , اسکنر و,,, واقعیات شگفت‌انگیز در مورد قرآن برابری مرد با زن: واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود ۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال است، یعنی ۲۴=۲۴ برابری در قرآن در همه مسائل دیده میشود: دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵ ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸ زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵ سود ۵۰ / زیان ۵۰ ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰ ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱ مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵ صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣ فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧ مسلمین ۴١ / جهاد ۴١ طلا ۸ / زندگی راحت ٨ جادو ۶٠ / فتنه ۶٠ زکات ٣٢ / برکت ٣٢ ذهن ۴٩ / نور ۴٩ زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵ آرزو ٨ / ترس ٨ آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨ سختی ١١۴ / صبر١١۴ محمد (صلوات الله علیه) ۴ / شریعت (آموزه های حضرت محمد (ص) ۴ * همچنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم. نماز ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵ دریا ٣٢، زمین (خشکی) ١٣ — دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ — دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ — خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳ — دریا + خشکی = % ۰۰/۱۰۰ دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است. آیا همه اینها اتفاقی است؟؟؟ اتفاقی است؟ تا اینجا کافی نبود؟؟؟ قانع نشدید؟ از سوره قمر تا آخر قرآن ۱۳۸۹ آیه وجود دارد . و سال ۱۳۸۹ قمری برابر ۱۹۶۹ میلادی است که تاریخ فتح ماه توسط بشر است. همچنین درسوره ۱۹ (مریم) آیه ۵۷ در ذکر ماجرای ادریس نبی (علیه السلام)می فرماید: و رفعناه مکانا علیا : و [ما] او را به مقامى بلند ارتقا دادیم. ۱۹۵۷ تاریخ تسخیر فضا توسط انسان است. فضاپیمای اسپوتنیک روس در ۴ اکتبر این سال به خارج از جو پرتاب شد. در تمام حیوانات، تعداد کروموزومهای حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختار کروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است زیرا زنبور ماده ۱۶ جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر ۱۶ تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل(نحل) نام گذاری شده است. همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر(الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است. ان انکر الاصوات لصوت الحمیر(لقمان) و, مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا (جمعه) این حیوان ۳۱ جفت کروموزوم یعنی: ۶۲ کروموزوم دارد و این دو سوره سوره های ۳۱ و ۶۲ قرآن هستند. یک پژوهشگر هلندی غیر مسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داد و به این نتیجه رسید که ذکرکلمه ی جلاله الله و تکرار آن ونیز صدای این لفظ، موجب آرامش روحی می شود واسترس و نگرانی را ازبدن انسان دور می کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می دهد. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیاتی که امام حسین ع در روز عاشوراء در بدرقه ی علی اکبر ع خواند ان الله اصطفی.. سوره آل عمران‌ سوره «آل عمران‌» سومين سوره قرآن کريم و داراي دويست آيه است‌. اين سوره ازسوره‌هاي مدني است و پيامبر گرامي اسلام در فضل قرائت آن فرموده است‌: هرکس اين سوره را قرائت کند در عوض هر آيه آن‌، امان و محافظتي از آتش پل جهنم است‌. (ان الله اصطفي آدم و نوحا و آل ابراهيم وآل عمران علي العالمين ذرية بعضها من بعض‌.) بي گمان خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم وعمران را براي هدايت مردم برگزيد در حالي که برخي از آنان از نسل ديگري مي‌باشند. امام حسين‌(ع) تبار و نسل خود و گزينش آنان براي هدايت انسان را فرمودند: و الله ان محمدا لَمن آل ابراهيم و ان العترة الهادية لمن آل محمد؛ سوگند به خدا!بي شک «محمد» از نسل ابراهيم است و فرزندان پاک و معصوم ايشان از خاندان محمدمي‌باشند. (فمن حاّجک من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم‌ّ نبتهل فنجعل لعنت الله علي الکاذبين‌) هر گاه بعد از علمي که به تو رسيده باتو به ستيزه بر خيزيد به آنها بگو بياييد ما فرزندان خود را دعوت کنيم وشما فرزندان خود را، ما زنان خويش و شما زنان خود را و ما نفوس خود و شما نيز نفوس خود، آنگاه مباهله کنيم ولعنت خدا را بر دروغ گويان قرار دهيم‌. امام حسين (ع) درباره افراد همراه پيامبر در مقابل نصاراي نجران در انجام مباهله خطاب به مسلمانان مي‌فرمايد: انشدکم الله اتعلمون ان رسول الله (ص) حين دعا النصاري من اهل نجران الي المباهله لم يأت الا به و بصاحبته و ابنيه‌. سوگند مي‌دهم شمارا به خدا، آيا نمي دانيد که پيامبر خدا ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ در زمان مباهله با نصاراي نجران کسي جز علي و همسرش و دو فرزندش با خود نياورد. ومسلمانان مي‌گويند: درست است‌. کانال قرآن و امام حسین ع در ایتا👇👇 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 امام صادق(ع) فرمود: «سوره فجر را در نمازهای فریضه و نافله خویش بخوانید که آن، سوره حسین(ع) است و به آن رغبت و اشتیاق نشان دهید» در این سوره، به فجر و شبهای دهگانه و به جفت و تاق، و به شب که فرا می رسد، سوگند یاد شده است: وَ ٱلْفَجْرِ ۱  وَ لَيَالٍ عَشْرٍ ۲ وَ ٱلشَّفْعِ وَ ٱلْوَتْرِ ۳ وَ ٱلَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ۴ یاد کردی است از قبیله عاد و سرزمین ارم، با آن ساختمانهای بزرگ و قصرهای افراشته پرستون و بی مانند و عذابی که خداوند بر آنان و قوم ثمود و فرعون طغیانگر و شکنجه گر نازل کرد و بر آنان که در سرزمینها طغیان و فساد فراوان کردند، تا آنکه خدایی که در کمین ستمگران است، تازیانه عذاب خویش را بر آنان فرود آورد و هلاکشان ساخت:  أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ۶ إِرَمَ ذَاتِ ٱلْعِمَادِ ۷ ٱلَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی ٱلْبِلَٰدِ ۸ وَ ثَمُودَ ٱلَّذِينَ جَابُوا۟ ٱلصَّخْرَ بِٱلْوَادِ ۹ وَ فِرْعَوْنَ ذِی ٱلْأَوْتَادِ ۱۰ ٱلَّذِينَ طَغَوْا۟ فِی ٱلْبِلَٰدِ ۱۱ فَأَكْثَرُوا۟ فِيهَا ٱلْفَسَادَ ۱۲ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ۱۳إِنَّ رَبَّكَ لَبِٱلْمِرْصَادِ ۱۴ و این سنّت الهی است که وقتی قومی طغیان و ستم را به اوج رسانند، خداوند زمینه هلاک و نابودی آنان را فراهم می سازد. تازیانه های ستم فرعونی سالها بر گُُرده بنی اسرائیل محروم نواخته می شد. خداوند، موسای نجاتبخش را مأمور رهایی آنان ساخت و فرعونیان در نیل،غرق شدند. قوم عاد و ثمود نیز در فساد و تباهی به نهایت رسیده بودند که خداوند، با صاعقه عذاب و صیحه آسمانی نابودشان ساخت. امویان نیز برای نابودی دین خدا، کمر همّت بسته بودند و با عترت پیامبر دشمنی می کردند. طغیانشان که به اوج رسید، موجی از خون از کربلا به راه افتاد و سلطه اموی را ویران ساخت. اگر حکومت شوم بنی امیه را، شام مرگ و تیرگی ظلمت به شمار آوریم، نهضت حسینی و خون شهدای کربلا، فجری بود که دیوار ظلمت ظلم را شکافت و روزنه ای به روز بیداری و فجر رستگاری گشود. حسین بن علی(ع) با عاشورای خویش، فجری از ایمان و عقیده و حرّیّت را در ظلمت ظلم و در سیاهی ستم پدید آورد، فجر امامت و ایمان، در «تاریکی سلطنت آل امیه»! پایان سوره فجر، خطاب به نفس مطمئنّه است، تا راضی و مرضّی به سوی خدا بازگردد و در بهشت برین جای گیرد:  يَٰٓأَيَّتُهَاٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ ۲۷ ٱرْجِعِیٓ إِلَیٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ۲۸ فَٱدْخُلِی فِی عِبَٰدِی ۲۹ وَ ٱدْخُلِی جَنَّتِی۳۰ در فجر عاشورا، نفس مطمئنّه حسینی(ع)، به ملکوت خدا و بهشت برین پر گشود. یاران شهیدش نیز هاله مقدّس آن فروغ خدایی بودند که به سوی جنّت موعود، پر کشیدند. در حدیثی دیگر امام صادق(ع) فرموده است: «حسین(ع)، صاحب نفس مطمئنّه و راضیه و مرضیه است. یاران او از دودمان رسالت نیز، در روز رستاخیز از خدا راضی اند. خدا هم از آنان راضی است.» پیروان آل محمد(ع) به توصیه حضرت صادق(ع)، در نمازهای مستحب و واجب خویش، سوره «والفجر» را می خوانند، که سوره حسین(ع) است، تا از او الهام بگیرند، درخشش در ظلمت شب را، شکافتن سینه ستم را، آغازگر بودن روز روشن ایمان و امید را و مبارزه با طاغوت را و در نهایت شعله افکندن در خرمن فساد را. مفسّر بزرگوار مرحوم آیة الله طالقانی در تفسیر خویش نوشته است: «… گویا ائمّه معصومین(ع) از این جهت این سوره را سوره حسین(ع) نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت در آن تاریکی طغیان، مانند طلوع نور فجر، از نو منشأ حیات و حرکت گردید، خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنّه آنها با فرمانِ «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت، تا همیشه از دلهای پاک بجوشد و آنها را با هم پیوسته دارد و الهام بخشد، تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکیها بدرخشد و راه حیات با عزّت باز، و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار نفرین کند »  کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا (قسمت اول) روایت لقاء، امام سجاد(علیه‌السلام) : "مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ وَ قَدْ مَحَا اللَّهُ ذُنُوبَهُ عَنْهُ، فَلْيُوَالِ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(علیه‌السلام)؛ فَإِنَّهُ مِمَّنْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ»." [1] هرکس دوست دارد خدا را ملاقات کند، درحالی‌که خدا گناهانس را محو کرده است، ولایت علی‌بن‌الحسین(علیه‌السلام) را داشته باشد. همانا او از کسانی است که خداوند فرموده: «اثر سجود در چهره‌شان آشکار است.» نزدیک‌ترین راه برای محو ذنوب، سجده است؛ و امام سجاد(علیه‌السلام) بسیار سجده‌کننده بود. پیامبراکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده‌اند: "مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَسْجُدُ لِلَّهِ سَجْدَةً، إِلَّا رَفَعَهُ تَعَالَى بِهَا دَرَجَةً وَ حَطَّ عَنْهُ خَطِيئَةً." [2] بندۀ مسلمان برای خدا سجده نمی‌کند، مگر اینکه خدا با آن سجده، درجۀ او را بالا می‌برد و خطایش را محو می‌کند. از امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نیز در تفسیر آیۀ 58 سورۀ بقره روایت شده است: "«وَ قُولُوا حِطَّةٌ» أَيْ قُولُوا إِنَّ سُجُودَنَا لِلَّهِ، تَعْظِيماً لِمِثَالِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ(علیهماالسلام) وَ اعْتِقَادُنَا لِوَلَايَتِهِمَا، حِطَّةٌ لِذُنُوبِنَا وَ مَحْوٌ لِسَيِّئَاتِنَا. قَالَ اللَّهُ تَعَالَى «نَغْفِرْ لَكُمْ» أَيْ بِهَذَا الْفِعْلِ «خَطاياكُمْ» السَّالِفَةَ وَ نُزِيلُ عَنْكُمْ آثَامَكُمُ الْمَاضِيَةَ." [3] «و بگویید حطّه» یعنی بگویید: همانا سجدۀ ما برای خدا، تعظیم مثال محمد و علی(علیهماالسلام) است و اعتقاد ما به ولایت آن‌ها، ازبین‌برندۀ گناهان و محوکنندۀ بدی‌های ماست. خداوند فرمود: با این کار «خطاهای گذشته‌تان را برای شما می‌بخشاییم» و گناهان پیشینتان را زایل می‌کنیم. پس وجود امام و انسان کامل، محو ذنوب است؛ اما عده‌ای امر خدا به سجده را عوض کردند و به ولایت، پشت نمودند. یکی از اهالی ولایت امام سجاد(علیه‌السلام) سعیدبن‌جبیر بود که در زمان حجّاج‌بن‌یوسف می‌زیست. شخصی می‌گوید: شبی حجّاج مرا فراخواند و من وصیت کردم و با ترس و لرز نزدش رفتم. دیدم شمشیر برهنه‌ای در مقابلش است؛ گفت: «نترس که تا فردا ظهر، تو را امان داده‌ام.» آن‌گاه مردی را در غل و زنجیر آوردند. حجّاج گفت: «این مرد می‌گوید حسن و حسین(علیهماالسلام) فرزندان پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هستند؛ اگر برای این مدّعا دلیلی از قرآن نیاورد، گردنش را می‌زنم.» من گفتم: «پس غل و زنجیرش را باز کنید؛ چون یا به هر حال آزاد می‌شود، یا اگر بخواهی گردنش را بزنی، تیغ، این غل و زنجیر را نمی‌بُرد.» غل و زنجیرش را باز کردند و دیدم که سعیدبن‌جبیر است. ناراحت شدم. سعید مهلت خواست و قدری اندیشید. بعد این آیه را خواند: "وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلاًّ هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ"؛ و آیۀ بعد را: "وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عيسى وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحينَ". آن‌گاه پرسید: «عیسی چه نسبتی با ابراهیم دارد؟» حجّاج گفت: «از فرزندان و ذرّیۀ اوست.» سعید گفت: «عیسی که بدون پدر به دنیا آمده؛ یعنی از طرف مادرش به او منسوب است، اگرچه با واسطه‌های زیاد. پس حسن و حسین(علیهماالسلام) سزاوارترند به اینکه ذرّیۀ رسول‌خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) باشند، با اینکه فرزندان دختر اویند و فاصله‌ای با او ندارند.» حجّاج هم ده‌هزار دینار به سعید داد و او را آزاد کرد. [4] .......... [1] سورۀ فتح، آیۀ 29. [2] نهج‌الحق و كشف‌الصدق، ص432. [3] بحارالأنوار، ج13، ص183. [4] بحارالأنوار، ج43، ص229. ادامه دارد... کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
یا (قسمت دوم) اما کینۀ حجّاج از سعید، پایانی نداشت؛ تا اینکه دستور قتل او را صادر نمود. وقتی سعید را نزد حجّاج بردند، حجّاج به او گفت: «اسمت چیست؟» پاسخ داد: «سعیدبن‌جُبَیر.» حجّاج گفت: «تو شقی‌بن‌کُسَیر هستی!» سعید گفت: «مادرم نام مرا بهتر از تو می‌دانست!» حجّاج گفت: «تو و مادرت شقی هستید.» سعید هم پاسخ داد: «تو غیب را نمی‌دانی!» حجّاج گفت: «هرآینه تو را در دنیا می‌سوزانم.» سعید گفت: «اگر می‌دانستم که آتش به دست توست، تو را معبود می‌گرفتم!» حجّاج پرسید: «نظرت دربارۀ محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) چیست؟» گفت: «پیامبر رحمت بود.» حجّاج پرسید: «دربارۀ علی(علیه‌السلام) چه می‌گویی؟ در بهشت است یا جهنم؟» گفت: «هرگاه به بهشت و جهنم رفتم و اهل آن دو را شناختم، می‌فهمم چه کسی در بهشت است و چه کسی در جهنم.» حجّاج پرسید: «خلفا چطور؟» سعید هم پاسخ داد: «تو وکیل آن‌ها نیستی!» ببینید یک ولایت‌مدار در مقابل کسی که سزاوار برائت است، چگونه برخورد می‌کند. این ادب برائت است؛ روحیه‌ای است که بسیاری از ما نداریم. ما حتی با کسی که اهل ولایت باشد و فقط به ما ناسزا بگوید، سریع مقابله به مثل می‌کنیم؛ و وقتی با کسانی که ادعا داریم هم‌فکر و همراهیم، بلد نیستیم درست حرف بزنیم و برخورد کنیم، دیگر معلوم است با اهل برائت چگونه‌ایم! حجّاج دستور داد مقدار زیادی جواهر در مقابل سعید بگذارند. سعید گفت: «همۀ این‌ها نگرانی روز قیامت را برطرف نمی‌کند.» سپس به فرمان حجّاج، آلات لهو و موسیقی آوردند و در مقابل سعید نواختند. سعید گریست و گفت: «وای بر کسی که از بهشت دور و به آتش وارد شده است!» حجّاج گفت: «می‌خواهی تو را چگونه بکشم؟» سعید گفت: «خودت انتخاب کن! به خدا سوگند، هرطور مرا بکشی، خدا در آخرت همان‌گونه تو را خواهد کشت!» حجّاج گفت: «پس می‌خواهی تو را ببخشم؟» پاسخ داد: «عفو اگر از جانب خدا باشد، خوب است؛ اما از تو نه!» حجّاج گفت: «او را ببرید و بکشید.» سعید وقتی از در خارج شد، خندید. حجّاج، دلیلش را پرسید. سعید گفت: «در عجبم از جرئت تو بر خدا و از حلم خدا بر تو!» حجّاج دوباره دستور قتل داد. سعید گفت: "كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ". [5] حجّاج دستور داد روی او را از قبله بگردانند. سعید گفت: "فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ". [6] حجّاج دستور داد او را به زمین بزنند. سعید گفت: "مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى". [7] حجّاج گفت گردنش را بزنند. او هم شهادتین خواند و گفت: «خدایا، پس از من او را بر کشتن کسی مسلط نکن.» و سعید به شهادت رسید. [8] .......... [5] سورۀ عنکبوت، آیۀ 57: هر نفسی مرگ را می‌چشد. [6] سورۀ بقره، آیۀ 115: پس هرطرف رو کنید، وجه خدا آنجاست. [7] سورۀ طه، آیۀ 55: شما را از آن [زمین] آفریدیم و در آن بازمی‌گردانیم و دوباره از آن خارجتان می‌کنیم. [8] بهجةالآمال فی شرح زبدةالمقال، ج4، صص354-355. ادامه دارد... کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
یا (قسمت سوم) یکی دیگر از ولایت‌مداران، حرّه دختر حلیمۀ سعدیه بود که بر حجّاج وارد شد. حجّاج گفت: «می‌گویند تو علی را بر خلفا برتر دانسته‌ای.» حرّه گفت: «دروغ گفته‌اند! من او را نه تنها بر خلفا، بلکه بر آدم، نوح، لوط، ابراهیم، داود، سلیمان و عیسی‌بن‌مریم برتر می‌دانم.» حجّاج گفت: «وای بر تو! اگر دلیل این حرفت را نیاوری، گردنت را می‌زنم.» حرّه گفت: «من علی(علیه‌السلام) را بر این پیامبران برتری نداده‌ام؛ خداست که در قرآن، او را بر آن‌ها برتر دانسته است. در حقّ آدم فرموده: "وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى" [9] و در حقّ علی(علیه‌السلام) فرموده: "وَ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً".» [10] حجّاج گفت: «آفرین بر تو حرّه. دلیل برتری او بر نوح و لوط چیست؟» حرّه گفت: «خداوند فرمود: "ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلينَ"؛ [11] اما علی(علیه‌السلام) همسرش فاطمه(سلام‌الله‌علیها) دختر رسول‌خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بود که خدا به رضایش راضی می‌شود و به سخطش خشم می‌گیرد.» حجّاج گفت: «برتری او بر ابراهیم چیست؟» حرّه پاسخ داد: «خداوند فرمود: "وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي"؛ [12] اما مولایم امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود: "لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً"، [13] و این کلامی است که احدی نه قبل از او و نه بعد از او نگفته است.» حجّاج پرسید: «چرا از موسی برتر است؟» حرّه گفت: «خداوند دربارۀ موسی فرمود: "فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّبُ"؛ [14] اما علی(علیه‌السلام) در بستر رسول‌خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) خوابید و نترسید، تا آنکه خداوند در حقّش فرمود: "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ".» [15] .......... [9] سورۀ طه، آیۀ 121: و آدم، پروردگارش را عصیان کرد، پس گمراه شد. [10] سورۀ انسان، آیۀ 22: و سعی شما مورد قدردانی است. [11] سورۀ تحریم، آیۀ 10: خداوند برای کافران، همسر نوح و همسر لوط را مثال زد که تحت دو بندۀ صالح ما بودند؛ پس به آن دو خیانت کردند و چیزی آن‌ها را از خدا بی‌نیاز نکرد. به آن‌ها گفته شد: وارد آتش شوید. [12] سورۀ بقره، آیۀ 260: و هنگامی که ابراهیم گفت: «پروردگارا، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی.» خدا فرمود: «مگر ایمان نداری؟» پاسخ داد: «چرا؛ اما برای اطمینان قلبم می‌خواهم.» [13] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص119: اگر پرده‌ها کنار رود، یقینم افزوده نمی‌شود. [14] سورۀ قصص، آیۀ 21: از آن [شهر] خارج شد، درحالی‌که می‌ترسید و نگران بود. [15] سورۀ بقره، آیۀ 207: و برخی از مردم، نفس و جانشان را به طلب رضای خدا می‌فروشند. ادامه دارد... کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
یا (قسمت چهارم) حجّاج گفت: «احسنت؛ برتری او بر سلیمان چیست؟» حرّه گفت: «سلیمان از خدا خواست: "هَبْ لي مُلْكاً لايَنْبَغي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدي"؛ [16] اما مولای ما علی(علیه‌السلام) فرمود: "لَا حَاجَةَ لِي فِيكِ قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلَاثاً"؛ [17] تا آنکه خدا درباره‌اش این آیه را نازل کرد: "تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لايُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً".» [18] حجّاج گفت: «از عیسی چرا برتر است؟» حرّه پاسخ داد: «وقتی خدا به عیسی فرمود: "آیا به مردم گفتی تو و مادرت را خدا بگیرند؟" او پاسخ داد: "سبحان‌الله که چیزی بگویم که حق ندارم؛ اگر چنین گفته بودم، تو می‌دانستی... تو دانای غیبی... اگر عذابشان کنی، بندگان تواَند و اگر ببخشایی‌شان، تو عزیز و حکیمی." [19] عیسی کار آنان را به روز قیامت موکول کرد. اما علی(علیه‌السلام) وقتی ادعای خدایی درباره‌اش کردند، مدعیان را کشت و کار را به روز قیامت نینداخت.» آن‌گاه حجّاج، حرّه را تحسین کرد و گفت: «خوب از عهدۀ جواب برآمدی؛ وگرنه تو را می‌کشتم.» سپس او را با جایزه و احترام، به منزلش روانه کرد. [20] این، حفظ قرآن نیست؛ روحیه و آداب ولایت است. قرآن با جان ولایت‌مدار، عجین است و او برای تمام اعتقاداتش دلیل قرآنی دارد. اما چه‌بسا اگر ما جای آن دختر بودیم، از پاسخ این سؤال می‌گریختیم و می‌گفتیم: «مرا بکش، راحت شوم!» غافل از اینکه در آن صورت، خونمان به هدر می‌رفت و ثمره‌ای نداشت. .......... [16] سورۀ ص، آیۀ 35: پروردگارا، مُلکی به من بده که سزاوار احدی پس از من نباشد. [17] نهج‌البلاغه، حکمت 77: ای دنیا، نیازی به تو ندارم؛ سه‌طلاقه‌ات کرده‌ام. [18] سورۀ قصص، آیۀ 83: آن دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که برتری‌جویی و فساد در زمین ندارند. [19] سورۀ مائده، آیات 116 تا 118. [20] بحارالأنوار، ج46، صص134-136. پایان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#متن #صفحه_123 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
123_Page.MP3
1.13M
#ترتیل #صفحه_123 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_123 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_123 سوره مبارکه #مائده #سوره_5 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 123 ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰) شیطان قصد آن دارد که به وسیله شراب و قمار، میان شما عداوت و کینه بر انگیزد و شما را از ذکر خدا و نماز باز دارد، پس شما آیا از آن دست برمی‌دارید؟ (۹۱) و خدا و رسول خدا را اطاعت کنید و بترسید، که هر گاه روی (از طاعت خدا) بگردانید پس بدانید که بر رسول ما جز آنکه به آشکار حکم خدا را ابلاغ کند تکلیفی نخواهد بود. (۹۲) بر آنان که ایمان آوردند و نیکوکار شدند باکی نیست در آنچه از مأکولات خوردند، هر گاه تقوا پیشه گرفته و ایمان آرند و کارهای نیک کنند، باز پرهیزکار شوند و ایمان آورند، باز پرهیزکار و نیکوکار شوند؛ و خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد. (۹۳) ای اهل ایمان، خدا شما را به چیزی از صید می‌آزماید که در دسترس شما و تیرهای شما آیند تا بداند که چه کسی از خدا در باطن می‌ترسد. پس هر که از این به بعد (از حدود الهی) تجاوز کند او را عذابی سخت دردناک خواهد بود. (۹۴) ای مؤمنان، در حال احرام صید را نکشید و هر کس آن را عمداً کشت مثل آن صید را از جنس چهارپایان، که به مثلیّت آن دو مؤمن عادل حکم کنند، به عنوان هَدْی به کعبه رساند یا چند مسکین را طعام دهد یا معادل آن روزه بدارد، تا بچشد عقوبت مخالفتش را. و خدا از گذشته درگذشت، ولی هر که دیگر بار (به مخالفت) باز گردد خدا از وی انتقام می‌کشد، و خدا مقتدر و انتقام کشنده است. (۹۵)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا