eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
907 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
757 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۳ ۞ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰٓ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو: ای بندگان من كه [با ارتكاب گناه‌] بر خود زیاده روی كردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است؛ (۵۳) *⃣ این آیه از جمله آیات بشارتی برای بندگان خداوند است. در ابتدای این آیه خداوند با به كار بردن واژه «قل» خطاب به رسول اكرم(ص) واسطه‌ای میان خود و بندگان قرار می‌دهد و آن واسطه وجود مقدس رسول خدا(ص) است؛ این بیانگر آن است که برای ارتباط با خداوند مسیری باید وجود داشته باشد که هیچ مسیری مطمئن‌تر و اكمل تر از پیامبر(ص) و خاندان ایشان وجود ندارد. بندگان خدا به دلیل گرفتاری در گناهان دچار نوعی قهر شده‌اند و خداوند با پیغامی که به پیغمبر اکرم(ص) می‌دهد می‌خواهد به نوعی این اتصال را ایجاد کند. در این آیه خداوند به صورت غیرمستقیم پیغامی می‌دهد. *⃣ بشارت به همه بندگان خداوند خداوند رحمان در این آیه با بکاربردن واژه «عبادی» مخاطب را به خود منسوب می‌کند و می‌فرماید: «من پیغامی برای همه بندگانم اعم از مؤمن و غیرمؤمن دارم.» خداوند در این آیه با خطاب عام با بشریت سخن می‌گوید، همه بندگانی که افراط و اشتباه کرده و در مسیر غلبه شیطان و هوای نفس قرار گرفته‌اند مخاطب این آیه شریف قرآن قرار دارند. همه این مقدمات در این آیه شریفه از آن باب است که یأس، بندگان را احاطه نکند. *⃣ اوج رحمانیت خداوند خداوند در این آیه از روی اوج رحمت و رحمانیت با بندگان خود سخن می‌گوید، رحمت خداوند بسیار گستره دارد تا حدی که خداوند همه گناهان انسان را می‌تواند ببخشد. «یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» كلمه ذنوب خود جمع است، «ال» آمده بر روی آن نیز از نوع جنس است و نوع هر گناهی را شامل می شود. علاوه بر اینها نیز با آمدن واژه جمیعاً همه گناهان از هر نوع بخشوده خواهد شد. نکته عجیب در این میان اشاره به حتی بخشش گناه شرک است؛ سبب بخشش گناه شرک نیز توبه حقیقی است. *⃣ اسراف در گناه خيانت به نفس است معنی اسراف در گناه خیانت بر نفس است، کسانی که در گناه اصرار ورزیده‌اند در حق خود خیانت کرده‌اند. در این میان نخستین فردی كه آسیب می‌بیند بنده خاطی است. در آیه شریفه خداوند به همه بندگان بشارت می‌دهد که از بخشش خدا ناامید نشوید. خداوند همه گناهان انسان را می‌تواند ببخشد. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اشاره به این آیه فرموده است که بخشش خداوند بدون مقدمه صورت نمی‌گیرد و خداوند بدون زمینه و قابلیت هیچ کسی را نمی‌بخشد چرا که از عدالت خداوندی به دور است. خداوند در آیات قرآن کریم بیان فرموده که همه گناهان را می‌بخشد به غیر از شرک که با شفاعت باید بخشیده شود. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❎ راهکارهای عملی تشویق به نماز : قسمت اول ۱- برای ترغیب و تشویق به نماز، در آغاز بایستی زیر بناهای فکری فرد را مورد بررسی قرار داد و در اصلاح آن کوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و... اموری است که دارای نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است . پس باید به تقویت و اصلاح این مبانی کوشید. ۲- نماز، عملی است که در مجموعه عقیده توحیدی، دارای معنا و فلسفه است . انسان‌ طبق‌ فطرتش‌ همواره‌ به‌ چیزی ‌که ‌برایش ‌اهمیت ‌دارد، توجه ‌و اهتمام‌ می‌ورزد. یکی‌ از دلائل ‌مهم ‌اهمال‌ در به‌ جا آوردن‌ نماز، عدم‌ شناخت ‌فلسفه ‌نماز است‌. ❇️ امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید: "الناس‌أعداء ما جهلوا؛ انسان‌ دشمن‌ چیزی‌ است ‌که ‌به ‌آن‌ جهل ‌دارد".(1) از این ‌رو لازم‌ است‌ با استفاده ‌از آیات‌ و روایات، ‌افراد را با ‌فلسفه‌ نماز آشنا نمود. ❎ فلسفه نماز 🔸 یاد خدا: قرآن‌مجید می‌فرماید: ❇️ "أقم‌ الصلاة ‌لذکری؛ نماز را بر پا دار تا به‌ یاد من ‌باشی‌".(2) 🔸 مغفرت‌: ❇️ رسول‌خدا می‌فرماید: "نماز مانند آب‌ جاری ‌است ‌که ‌آلودگی‌ها را از بین‌می‌برد. هر زمان‌ که ‌انسان ‌نماز می‌خواند گناهانی ‌که ‌میان ‌دو نماز انجام ‌شده ‌است‌، از میان‌ می‌رود."(3) 🔸 باز دارنده ‌از گناه‌: ❇️قرآن‌ مجید می‌فرماید: "نماز انسان‌ را از زشتی‌ها و منکرات ‌باز می‌دارد."(4) 🔸 محو رذائل و پرورش‌فضائل‌: نماز خود پرستی‌ و آثار بد آن ‌را محو می‌کند. ❇️ امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید: "خداوند ایمان‌را برای ‌پاک ‌سازی‌ انسان‌ها از شرک‌ و نماز را برای ‌پاک‌ سازی ‌از کبر واجب ‌کرد.(5) 🔸 شکر و سپاس‌ از نعمت‌ها: نماز عالی‌ترین‌ شکل ‌سپاس‌گزاری‌ از منعم ‌حقیقی ‌است‌. 🔸 تقویت‌ اراده‌: اقامه نماز در اوقات ‌معین‌، روح‌ انضباط ‌و تسلط‌ بر نفس‌ را در انسان ‌تقویت ‌می‌کند. نمازگزار از طریق‌ نماز از قدرت‌ لایزال‌ الهی‌ مدد می‌جوید و بر مشکلات‌ چيره ‌می‌آید. پس در آغاز بایستی این مجموعه شناخته شود تا نماز جایگاه خود را در ذهن و اندیشه فرد باز نماید، از این رو شناخت صحیح و سالم و واقعی را در ذهن شخص رقم بزنید . او را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این واقعیت آگاه سازید. مانند این که گوشزد گردد که در بینش توحیدی اسلام و دیگر ادیان الهی، انسان موجودی است که به سوی کمال و لقای پروردگار در حرکت است: ❇️ «انا لله و انا الیه راجعون؛ از خدائیم و به سوی او باز می گردیم». حال در این مسیر، ابزارهایی به مدد انسان می آید، تا او را از فراموش کردن مسیر و هدف باز دارد که از مهم ترین آن ها «نماز» است. آدمی بدون نماز راه را گم خواهد کرد. *⃣نمازهای پنج گانه همانند چراغ های برق هستند که مسیری طولانی و پر خطر را روشن کرده اند تا کسی راه را گم نکند و به بیراهه و سقوط کشانده نشود. ❌ آنچه که موجب می گردد برخی از نماز، روی گردان باشند و یا نسبت به آن تساهل کنند، ندانستن فلسفه نماز و یا درکی غلط از آن است . برخی چنین می پندارند که نماز انسان، نیازی را از خداوند برطرف می کند که البته خیالی واهی است . خداوند نیازی به هیچ مخلوقی ندارد. از این رو آنچه که به عنوان عبادات بر آن تأکید شده، جملگی در جهت کمال انسان است. 💠 نماز، تقدیر و سپاس گزاری از خداوند است . 💠 موجب آرامش انسان است . 💠 موجب یاد خداست . 💠 نماز زمینه پرهیز از گناه را در انسان فراهم می کند. 💠 تأکیدی بر نظافت و سلامتی است . 💠 موجب انضباط و وقت شناسی است . 💠 دارای آثار وحدت بخش اجتماعی است. مجددا" تکرار می شود که دادن این اطلاعات و تصحیح اندیشه فرد درباره نماز ضروری است . باید اطلاعات لازم داده شود تا به کمک نیروی درونی و انگیزه شخصی در پی آن باشند، نیازمند تحریک خارجی و اجبار کردن نباشد. این اطلاعات را به دو روش مستقیم و یا غیرمستقیم می توان منتقل کرد . انتخاب روش به روحیه مخاطب و توان روحی و علمی شما بستگی دارد. مانند این که خود، این گونه مطالب را گوشزد کنید . در صورت عدم پذیرش از طرف مخاطب، از افراد شایسته دیگری کمک بخواهید یا کتبی در رابطه با نماز در اختیار او قرار دهید: پرتوی از اسرار نماز، حاج آقا قرائتی اسرار الصلاه، مرحوم ملکی تبریزی آداب الصلاه، امام خمینی ره صلاه الخاشعین، شهید دستغیب اسرارالصلاه، استاد جوادی آملی ۳- در هیچ یک از مراحل ارشاد و راهنمایی از برخورد نیک و ملاطفت آمیز و احترام نهادن دور نشوید. با فشار و اجبار کسی را نمی توان هدایت نمود . چه بسا تأثیر منفی آن بیش تر از هدایت گردد. ۴- تبلیغ عملی داشته باشید. یعنی باید آثار خواندن نماز، مانند دوری از گناهان، داشتن اخلاق نیکو، کمک به دوستان و وفاداری و فداکاری، پاکیزه بودن در ظاهر و باطن، اعمال نیک و شایسته و برخورد خوب و... در رفتار و کردار و گفتارتان نمایان باشد. بهترین روش تبلیغ از یک عمل دینی و نیک، تبلیغ عملی است. ادامه دارد..... http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❎ راهکارهای عملی تشویق به نماز : قسمت دوم ۵- هر شخصی یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابی» دارد. سعی کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و هدف خود را تعقیب کنید. به صرف این که باید شخصی را هدایت کرد ،بسنده نکنید، بلکه با مطالعه روی خصوصیات وی راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آورید و اقدام کنید. کیفیت و میزان اثرگذاری و اثر پذیری در افراد مختلف بسیار متفاوت است. آنچه در این جا مهم است داشتن درک روانشناختی ژرف و درست از طرف مقابل است. باید راههای نفوذ و تأثیرگذاری بر هر فرد را بشناسید . متناسب با آن برنامه ریزی کنید. بدون داشتن چنین درکی چه بسا بسیاری از زحمات شما بی نتیجه یا کم ثمر خواهد بود. بنابراین اگر مخاطب شما خودگرا و منطق پذیر است ،باید با زبانی بسیار منطقی و مستدل او را قانع سازید. اگر فردی نصیحت پذیر است، باید بیشتر بر جنبه های عقوبتی ترک نماز و روایات و حکایات وارده در این مورد با او سخن بگویید. اگر احساس می کنید با محبت بیش تر میتوانید او را به سوی خدا بکشانید ،باید از همین طریق وارد شوید . اگر راههای دیگری بر او مؤثر است تا جایی که با احکام شرع انطباق دارد، از آن راهها استفاده کنید. ۶- بیان تأثیرات منفی ترک نماز و روزه و استفاده از روایات بیان شده توسط اهل بیت (ع ) در این زمینه بسیار موثر است. به خصوص اگر به روش غیرمستقیم ارائه گردد و موجبات تنبه و موعظه کردن را فراهم سازد. یعنی غیر از ارائه شناخت باید در صدد موعظه گری و تنبه قلبی وی نیز برآیید .با ترس و بیم دادن از عذاب اخروی و پیامدهای منفی ترک نماز و روزه دل او را از غفلت آزاد سازیم. ۷- این راهکارها هم به صورت مستقل و هم به همراه یکدیگر می تواند مؤثر باشد. بهتر آن است که روشنگری و موعظه و... همراه هم ارائه گردد تا نافذتر افتد. ۸ - اگر فرد از اهل خانه شماست به ‌اقامه نماز در محیط‌ خانه‌ اهمیت دهید. اگر انجام ‌وظایف‌ دینی‌ از جمله‌ نماز خواندن‌ را جدی‌ بگیرید، در افراد خانواده تأثیر می گذارد. ۹ - پرورش ‌عواطف ‌دینی‌: به‌ موازات ‌آموزش ‌تعالیم‌ دینی‌، لازم‌ است، ‌عواطف ‌دینی ‌را پرورش‌ دهید. شرکت‌ در مراسم‌ مذهبی ‌از قبیل‌ نماز جماعت ‌مسجد، نماز جمعه‌، مراسم ‌اعیاد مذهبی ‌و مراسم‌ سوگواری در ماه‌ محرم ‌و جلسات ‌دینی ‌در پرورش ‌عواطف‌ دینی ایشان بسیار مؤثر است‌. حضور در این ‌قبیل‌ برنامه‌ها پیوند قلبی‌ را با دین ‌و معنویات ‌افزایش‌ می‌دهد و زمینه ‌را برای‌ شکوفایی ‌ایمان ‌فراهم‌ می‌سازد. ۱۰ - برقراری‌ ارتباط ‌با دوستان‌ نماز خوان‌: گروه‌های‌ همسال ‌و دوستان‌‌ در بازسازی ‌شخصیت افراد نقش‌ حیاتی‌ دارند. بر این‌ اساس‌ برای ‌تشویق‌ او، از دوستانش استمداد بجویید . اگر دوست‌ شایسته‌ای‌ ندارد، زمینه ارتباط ‌با دوستان‌ نماز خوان‌ و مؤمن ‌را فراهم‌ نمایید. ۱۱ - تشویق‌: برای‌ برانگیختگی‌ و بازدارنگی‌، تشویق‌ نقش ‌اساسی ‌دارد. ❇️ امام‌علی‌(ع) می‌فرماید:"ضادوا الشر بالخیر؛ به‌ وسیله ‌خوبی‌ با بدی‌ بستیزید". در مراحل ‌نخست ‌نمی‌توان‌ توقع ‌داشت‌ همه افراد با انگیزه‌ عالی‌ به ‌نماز و انجام ‌تکالیف ‌بپردازند. غالب‌ مردم‌ به ‌چنان ‌مرحله‌ای ‌از کمال‌ نرسیده‌اند که‌ به ‌تحسین ‌و ستایش‌ محتاج‌ نباشند. از این‌ رو لازم ‌است‌ او ‌را با تشویق ‌گفتاری‌ یا عملی‌ به‌ نماز خواندن ‌فرا خوانید. ۱۲- سهل و آسان جلوه دادن نماز و پرهیز از سخت گیری و زیاده روی. ❇️ امام صادق(ع) می فرماید: «ما کودکان خود را از سن پنج سالگی به نماز، وا می داریم، شما نیز کودکان خود را از سن هفت سالگی، امر به نماز کنید. ما کودکان خود را از سن 7 سالگی به روزه گرفتن (به مقداری که طاقت دارند)، وا می داریم و وقتی عطش بر آنها غلبه کرد افطار می کنند، شما هم کودکان خود را از سن 9 سالگی به روزه گرفتن امر کنید به مقداری که طاقت دارند....» (6) پی نوشت ها: 1. نهج‌البلاغه‌، فیض‌الاسلام‌، قصار 163. 2. طه‌(20) آیه‌14. 3. وسائل‌الشیعه‌ 4. عنکبوت‌(29) آیه‌49. 5. نهج البلاغه، فیض الاسلام، قصار 252 6. تهذیب، ج20، ص380 http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#متن #صفحه_141 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
141_Page.MP3
1.02M
#ترتیل #صفحه_141 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#ترجمه #صفحه_141 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر #صفحه_141 سوره مبارکه #انعام #سوره_6 #جزء_7 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
صفحه 141 این است (وصف) پروردگار شما، که جز او هیچ خدایی نیست، آفریننده هر چیز است، پس او را پرستش کنید، و او نگهبان همه موجودات است. (۱۰۲) او را هیچ چشمی درک ننماید و او همه بینندگان را مشاهده می‌کند و او لطیف و نامرئی و (به همه چیز خلق) آگاه است. (۱۰۳) آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، و من نگهبان شما نیستم. (۱۰۴) و این چنین ما آیات قرآن را به انواع گوناگون بیان کنیم (تا وسیله هدایت شود) ولی عاقبت کافران نادان گویند: تو (اینها را) به درس آموخته‌ای! و تا آن را برای اهل دانش بیان کنیم. (۱۰۵) ای پیغمبر هر چه از خدا به تو وحی شد از آن پیروی کن، که خدایی جز آن ذات یکتا نیست و از مشرکان روی بگردان. (۱۰۶) و اگر خدا می‌خواست آنها شرک نمی‌آوردند، و ما تو را نگهبان ایشان نکردیم و تو وکیل آنها نیستی. (۱۰۷) و (شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده‌ایم، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را به کردارشان آگاه می‌گرداند. (۱۰۸) و به خدا به سخت ترین سوگندهای خود قسم یاد کردند که البته اگر آیتی بیاید ایمان آرند. بگو: آیات از طرف خداست، و شما مؤمنان چه می‌دانید؟ (و چگونه به گفته این کافران مطمئن می‌شوید؟ آنها همان مردم معاندند که) اگر آیتی هم آید هرگز ایمان نمی‌آورند. (۱۰۹) و ما دل و دیده اینان را چنانکه اول بار ایمان نیاوردند اکنون نیز از ایمان بگردانیم و آنها را به حال طغیان و سرکشی واگذاریم تا در ورطه ضلالت فرومانند. (۱۱۰)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا