eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
906 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
757 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ وَ الْمَلَكُ عَلى أَرْجائِها وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ فرشتگان در اطراف آسمان قرار مى‌گيرند [و براى انجام مأموريت‌ها آماده مى‌شوند] و آن روز عرش [قدرت] پروردگارت را هشت فرشته برفراز همه‌ی آن‌ها حمل مى‌كنند. (حاقه/ ۱۷) ✨✨✨✨✨ 📜علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- حَمَلَهًُْ الْعَرْشِ ثَمَانِیَهًْ أَرْبَعَهًْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ أَرْبَعَهًْ مِنَ الْآخِرِینَ فَأَمَّا الْأَرْبَعَهًُْ مِنَ الْأَوَّلِینَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَی وَ عِیسَی (علیهم السلام)، وَ الْأَرْبَعَهًُْ مِنَ الْآخِرِینَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیهم السلام)، وَ مَعْنَی یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ یَعْنِی الْعِلْمَ. 💎علیّ‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- امّا حاملان عرش [که عبارت از علم است] از پیشینیان چهار نفر و از دیگران نیز چهار نفر هستند: از پیشینیان: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی (علیهم السلام) است؛ امّا چهار نفر دیگر: حضرت محمّد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) می باشند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۵۳۰ بحارالأنوار، ج۱۰، ص۸۶/ المناقب، ج۲، ص۳۸۴ 📜السّجّاد (علیه السلام)- ... لَهُ ثَمَانِیَهًْ أَرْکَانٍ عَلَی کُلِ رُکْنٍ مِنْهَا مِنَ الْمَلَائِکَهًْ مَا لَا یُحْصِی عَدَدَهُمْ إِلَّا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لا یَفْتُرُونَ. 📝امام سجاد (علیه السلام)- عرش دارای هشت رکن است و بر هر رکنی از آن‌ها آنقدر از فرشتگانند که کسی غیر از خدای عزّوجلّ شماره‌ی ایشان را احصاء نمی‌کند و در شب و روز تسبیح می‌کنند و سست نمی‌شوند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۵۳۰ التوحید، ص۳۲۵/ نورالثقلین کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.mp3
5.53M
📖 🎤 استاد توفیق الصائغ - ماجد الزامل
❖﷽❖ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى به يقين كسي كه خود را پاكيزه ساخت، رستگار شد. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند. (اعلی/ 14,15) ✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاهًِْ یَعْنِی الْفِطْرَهًَْ کَمَا أَنَّ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاهًِْ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاهًَْ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاهًَْ لَهُ إِذَا تَرَکَ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّلَاهًِْ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستادن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به کمال خود می رسد. پس هرکس روزه بگیرد، امّا به عمد زکات فطره را واگذارد، روزه ای برایش نیست؛ و هرکس نماز بخواند، امّا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درود نفرستند و آن را به عمد واگذارد، نمازی برایش نیست؛ چراکه خداوند عزّوجلّ زکات فطره را بر نماز مقدّم داشت و فرمود: قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی * وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۸۳ 📜الصّادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَهًْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۴۵۰/ 📜الصّادق (علیه السلام)- وَ سُئِلَ الصَّادِقُ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ ... وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی قَالَ خَرَجَ إِلَی الْجَبَّانَهًِْ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۲ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۱۰/ تهذیب کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
‍ ❖﷽❖ (عید فطر و نماز عید) 🔰باب العلل التي ذكر الفضل بن شاذان أنه سمعها من الرضا علي بن موسى عليه السّلام 📜فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ يَوْمُ‌ الْفِطْرِ الْعِيدَ قِيلَ‌ لِأَنْ‌ يَكُونَ‌ لِلْمُسْلِمِينَ‌ مَجْمَعاً يَجْتَمِعُونَ‌ فِيهِ‌ وَ يَبْرُزُونَ‌ إِلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ فَيَحْمَدُونَهُ‌ عَلَى مَا مَنَّ‌ عَلَيْهِمْ‌ فَيَكُونُ‌ يَوْمَ‌ عِيدٍ وَ يَوْمَ‌ اجْتِمَاعٍ‌ وَ يَوْمَ‌ فِطْرٍ وَ يَوْمَ‌ زَكَاةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ رَغْبَةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ تَضَرُّعٍ‌ وَ لِأَنَّهُ‌ أَوَّلُ‌ يَوْمٍ‌ مِنَ‌ السَّنَةِ‌ يَحِلُّ‌ فِيهِ‌ الْأَكْلُ‌ وَ الشُّرْبُ‌ لِأَنَّ‌ أَوَّلَ‌ شُهُورِ السَّنَةِ‌ عِنْدَ أَهْلِ‌ الْحَقِّ‌ شَهْرُ رَمَضَانَ‌ فَأَحَبَّ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌أَنْ‌ يَكُونَ‌ لَهُمْ‌ فِي ذَلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ مَجْمَعٌ‌ يَحْمَدُونَهُ‌ فِيهِ‌ وَ يُقَدِّسُونَهُ‌ 💠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ التَّكْبِيرُ فِيهَا أَكْثَرَ مِنْهُ‌ فِي غَيْرِهَا مِنَ‌ الصَّلاَةِ‌ قِيلَ‌ لِأَنَّ‌ التَّكْبِيرَ إِنَّمَا هُوَ تَكْبِيرٌ لِلَّهِ‌ وَ تَمْجِيدٌ عَلَى مَا هَدَى وَ عَافَى كَمَا قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ ✨وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ. 🌠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ أُمِرَ بِالصَّوْمِ‌ قِيلَ‌ لِكَيْ‌ يَعْرِفُوا أَلَمَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَلِيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ الصَّائِمُ‌ خَاشِعاً ذَلِيلاً مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ‌ مِنَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَيَسْتَوْجِبَ‌ الثَّوَابَ‌ مَعَ‌ مَا فِيهِ‌ مِنَ‌ الاِنْكِسَارِ عَنِ‌ الشَّهَوَاتِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ ذَلِكَ‌ وَاعِظاً لَهُمْ‌ فِي الْعَاجِلِ‌ وَ رَائِضاً لَهُمْ‌ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ‌ وَ دَلِيلاً لَهُمْ‌ فِي الْآجِلِ‌ وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ‌ مَبْلَغِ‌ ذَلِكَ‌ عَلَى أَهْلِ‌ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ‌ فِي الدُّنْيَا فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ‌ مَا افْتَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُمْ‌ فِي أَمْوَالِهِمْ‌. ‍ 📝در ذكر علتهائى كه فضل بن شاذان آنها را ذكر كرده از علی بن موسی الرضا عليه السلام ❓پس اگر بگويد چرا روز فطر عيد قرار داده شد ❇️بايد در جواب گفته شود از جهت اين كه از براى مسلمانان مجمعى باشد كه در آن روز جمع شوند و ظاهر شوند بسوى خدا و او را حمد كنند بر آنچه بر ايشان منت گذاشته است پس اين روز روز عيد ايشان و روز اجتماع و روز افطار كردن و روز زكاة دادن و روز رغبت و سؤال و روز تضرع و زارى ايشان است و از براى آنكه اين روز اول روزى از سال است كه در آن حلال شده است اكل و شرب چه اول از ماههاى سال نزد اهل حق ماه رمضان است پس خدا دوست داشت كه از براى مردم در اين روز مجمعى باشد كه او را حمد گويند و تقديس كنند. ❓پس اگر بگويد چرا تكبير در نماز اين روز بيشتر از تكبير در غير نماز اين روز از ساير نمازها قرار داده شد ✴️ بايد در جواب گفته شود از براى آنكه تكبير تعظيم و تمجيد نمودن خدا است بر آنچه هدايت كرده است و عافيت عنايت فرموده است يعنى اين تعظيم مناسب اين روز شريف است چنان كه فرموده است ✨« وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ‌ ». ❓پس اگر بگويد چرا امر به روزه شد ✴️بايد در جواب گفته شود از براى اينكه مردم درد گرسنگى و تشنگى را بچشند و از اين جهت راه يابند بر فقر و احتياج آخرت و از براى آنكه روزه دار خاشع و ذليل و مسكين و مأجور و طالب راه خدا و ثواب او باشد و صابر باشد بر آنچه باو ميرسد از درد گرسنگى و تشنگى پس مستوجب ثواب شود با اينكه در روزه است ظهور شكستگى در شهوات نفسانيه و از براى اين كه روزه پند ايشان باشد در دنيا يعنى كمتر بخورند و بياشامند و كشنده ايشان باشد بر اداء بآنچه مكلف شده‌اند و راهنماى ايشان باشد در آخرت يعنى علامت باشد از براى شدائد و پريشانى آخرت و از براى اينكه بدانند سختى آنچه از تشنگى و گرسنگى بر فقر او مساكين در دنيا ميرسد پس بايشان دهند آنچه خدا بايشان واجب كرده است در اموال ايشان. 📙عيون أخبار الرضا عليه السلام - جلد2، صفحه 353 ابن بابویه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin