eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
882 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
752 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
PART-04 (parhizgar).mp3
11.15M
#ترتیل #جزءچهارم استاد #پرهیزگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﭘﺮﻭﺍﻱ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ، ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ ﻧﻤﻴﺮﻳﺪ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻣﺶ ] ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺑﺎﺷﻴﺪ . 🔅ایه(١٠٢) سوره ال عمران ✨✨✨✨✨✨✨ 📜كتاب معانى و كتاب تفسير عياشى از ابى بصير روايت آمده كه گفت : من از امام صادق (عليه السلام ) از كلام خداى عز و جل پرسيدم كه مى فرمايد: (اتقوا اللّه حق تقاته ؟) ✅ فرمود: حق تقواى از خدا اين است كه اطاعت بشود و نافرمانى نشود، بياد باشد و فراموش نشود، شكرش بجا آورده شود و كفران نگردد. 📝و در الدرالمنثور است كه حاكم و ابن مردويه بوجهى ديگر از ابن مسعود روايت كرده اند كه گفت : 🌠رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: معناى آيه (اتقوا اللّه حق تقاته ) اين است كه اطاعت بشود و نافرمانى نشود، و يادآورى بشود و فراموش نگردد. 📜و در همان كتاب است كه خطيب از انس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: ✴️ هيچ بنده اى از خدا نمى ترسد و پروائى كه حق او است نمى دارد، مگر وقتى كه يقين داشته باشد آنچه به او رسيده ممكن نبوده كه نرسد و آنچه كه به او نرسيده ممكن نبوده و قرار نيست كه برسد. 📝و در تفسير برهان از ابن شهرآشوب، از تفسير وكيع از عبد خير روايت آورده كه گفت : من از على بن ابيطالب (عليه السلام ) از كلام خداى عزوجل كه فرموده : (يا ايها الذين آمنوا اتقوا اللّه ) حق تقاته پرسيدم، فرمود: 🕯 به خدا سوگند جز اهل بيت رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) كسى به اين دستور عمل نتواند كرد، 💎اين ما اهل بيت اوئيم كه دائما بياد خدائيم و هرگز فراموشش نمى كنيم و اين مائيم كه شكرش را بجاى آورده و كفرانش نمى كنيم و اين مائيم كه او را اطاعت كرده، هرگز نافرمانيش نكرده ايم. 💢و وقتى اين آيه نازل شد، اصحاب عرضه داشتند: ما طاقت اين تكليف را نداريم. لذا خداى تعالى اين آيه را نازل كرد: (فاتقوا اللّه ما استطعتم ) وكيع سپس ‍ جمله ما (استطعتم ) را معنا كرده به (ما اطقتم ) يعنى هر قدر كه طاقت داريد. (تا آخر حديث ). 📚برگرفته از تفسیرالمیزان @Qoranwamamhoosin
‍ ❖﷽❖ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ [ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ] ﻣﺮﺩم ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺍﺳﺖ ، ﻛﻪ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(96) فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺍﺯ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ، ﻟﻄﻒ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ]ﻣﻘﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺳﺖ ؛ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺣﻘﻰ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺩﺍﻯ ﻣﻨﺎﺳﻚ ﺣﺞ ] ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻨﻨﺪ ، [ ﺍﻟﺒﺘﻪ ] ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺟﺴﻤﻰ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻯ ﻣﺎﻟﻰ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺴﻴﺮ ]ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻰ ﻭﺭﺯﺩ [ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺯﻳﺎﻥ ﺯﺩﻩ ] ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ .(97) 🔅سوره ال عمران ✨✨✨✨✨✨ 🕋در الدرالمنثور است كه ابن منذر، و ابن ابى حاتم از طريق شعبى از على بن ابى طالب (عليه السلام ) روايت آورده كه در معناى آيه : (ان اول بيت وضع للناس للذى ببكة...) فرمود: (معنايش اين نيست كه قبل از كعبه هيچ خانه اى نبوده، بلكه منظور اين است كه كعبه اولين خانه براى عبادت خدا بود). 🕋و در علل از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: (كلمه (بكه ) قطعه زمينى است كه كعبه در آن واقع شده و كلمه (مكه ) به معناى شهر مكه است ). 🕋و باز در همان كتاب است كه آن حضرت فرمود: (اگر مكه را بكه گفتند، براى اين است كه مردم در اين محل بك مى كنند) (يعنى ازدحام مى نمايند). 🕋و باز در همان كتاب است كه امام باقر (عليه السلام ) فرمود: خداى تعالى وقتى مى خواست زمين را خلق كند، بادها را فرمان داد تا به شكم آب بزنند، و آب را به موج در آورند آبها در اثر طوفان كف كرده، همه كفها يك جا جمع شد، كه همان محل فعلى كعبه است، آنگاه آن را به صورت كوهى از كف، در آورده، زمين را از زير (دامنه ) آن كوه بگسترانيد. و آيه شريفه : (ان اول بيت وضع للناس ‍ للذى ببكه مباركا...) سخن از همين مطلب دارد. 🕋پس اولين بقعه اى كه خدا از زمين خلق كرد، كعبه بود. و ساير نقاط از ناحيه كعبه گسترده و كشيده شد. 🕋و در كافى و تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) در تفسير جمله : (فيه آيات بينات ) آمده كه شخصى از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد: اين آيات بينات چيست ؟ فرمود: يكى مقام ابراهيم است كه ابراهيم بر بالاى آن ايستاد و جاى پايش در سنگ نشست، و ديگر حجر الاسود، و سوم منزل اسماعيل است. 🕋در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده در تفسير آيه : (و للّه على النّاس حج البيت...) فرموده حج و عمره هر دو است چون هر دو(در صورت استطاعت) واجب است. 🕋در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه جمله (و من كفر) را به (و من ترك ) (كسى كه حج را ترك كند) تفسير كرده است. 📖برگرفته از تفسیرالمیزان @Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ [ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ، ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺗﻦ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺟﻔﺘﺶ ﺭﺍ [ ﻧﻴﺰ ] ﺍﺯ [ ﺟﻨﺲ ] ﺍﻭ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺗﻦ ، ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺳﺎﺧﺖ . ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ [ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ] ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ . 🔅ایه (١) سوره نساء ✨✨✨✨✨✨ 🌠كتاب توحيد از امام صادق عليه السلام روايتى آورده كه در ضمن آن به راوى فرموده : شايد شما گمان كنيد كه خداى عزوجل غير از شما هيچ بشر ديگرى نيافريده نه چنين نيست بلكه هزارهزار آدم آفريده كه شما از نسل آخرين آدم از آن آدمها هستيد. 🔍مؤ لف : ابن ميثم نيز در شرح نهج البلاغه خود حديثى به اين معنا از امام باقر عليه السلام نقل كرده و صدوق نيز همان را در كتاب خصال خود آورده. ✴️و در خصال از امام صادق عليه السلام روايت آورده كه فرمود: خداى عزوجل دوازده هزار عالم آفريده كه هر يك از آن عوالم از هفت آسمان و هفت زمين بزرگتر است و هيچيك از اهالى يك عالم به ذهنش نمى رسد كه خداى تعالى غير عالم او عالمى ديگر نيز آفريده باشد. 💠و در همان كتاب از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه فرمود: خداى عزوجل در همين زمين از روزى كه آن را آفريده هفت عالم خلق كرده (و سپس بر چيده ) و هيچيك از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبودند و خداى تعالى همه آنها را از پوسته روى زمين آفريد و نسلى را بعد از نسل ديگر ايجاد كرد و براى هر يك عالمى بعد از عالم ديگر پديد آورد تا در آخر آدم ابوالبشر را بيافريد و ذريه اش ‍ را از او منشعب ساخت.... 📜 و در نهج البيان شيبانى از عمرو بن ابى المقدام از پدرش ابى المقدام روايت آورده كه گفت : من از امام ابى جعفر عليه السلام پرسيدم : خداى عزوجل حوا را از چه آفريد؟ فرمود: اين مردم در اين باره چه مى گويند؟ عرضه داشتم : مى گويند او را از دنده اى از دنده هاى آدم آفريد فرمود: دروغ مى گويند، مگر خدا عاجز بود كه او را از غير دنده آدم خلق كند؟ عرضه داشتم : فدايت شوم پس او را از چه آفريد؟ فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش نقل كرده كه گفتند: ✅رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: خداى تبارك و تعالى قبضه اى (مشتى ) از گل را قبضه كرد و آن را با دست راست خود مخلوط نمود (كه البته هر دو دست او راست است ) و آنگاه آدم را از آن گل آفريد و مقدارى زياد آمد حوا را از آن زيادى خلق كرد. 📚برگرفته از تفسیرالمیزان @Qoranwamamhoosin
#حدیث امام علی علیه السلام: روزه‌ قلب‌ بهتر‌ از روزه زبان‌ است‌ و‌ روزه‌ زبان‌ بهتر‌ از‌ روزه‌ شکم‌ است‌. 📚 غررالحکم‌
قرآن.ogg
2.5M
🌱اگر این پنج چیز را می خواهید به سراغ قرآن بروید ✍ #استاد_رفیعی #ماه_رمضان قرآن در ماه #رمضان ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
🌙🌟نماز شــ🌙ــب 🔰پنجم ماہ مبارڪ رمضان ✅ دو رڪعت است 🔹در هر رڪعت بعد از حمد، 🔸۵۰ مرتبہ سورہ توحید خواندہ شود. 🔹بعد از سلام صد مرتبه صلوات فرستاده شود. 🍃💐حضرت امیرالمؤمنین علیہ السلام: ✍هر ڪس این نماز را بخواند در روز قیامت با من وارد بهشت می‌شود. 📘وسائل الشیعہ، جلد۵، صفحه۱۸۷ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
4_5958405509810750928.m4a
4.32M
#ترتیل_آرامبخش #آیة_الکرسی #اسلام_صبحی
🤔 ❔ مردمی که در مناطق مثل جنوب ایران و عراق و عربستان وغیره زندگی میکنند چطور در گرما رو تحمل میکنند ؟ مخصوصا دوران قدیم❗️ ❔آیا خدا یا پیامبر برای اینهایی که در بالای ۵۰ درجه روزه میگرفتند با کسانی که در مناطق سردسیر روزه میگرفتند قائل بودند❗️❗️ 💠💠 👌 گرامی فرمود : « برترین امور ، پر ترین و ترین آنها است »« افضل الامور » 📚 الانوار ج67 ص191 ❕این حدیث شریف نشان می دهد که و اعمال خیر هر قدر انجام آن از نظر جسمانی یا روحی تر باشد فضیلت و ثواب آن بیشتر است زیرا نیروی بیشتری برای انجام آن لازم است و می دانیم اعمال به اندازه نیروهایی است که برای انجام آن به کار گرفته می شود. 🔶امام علیه السلام فرمود : « هر کس برای خدا یک روز را در روزه بگیرد و گرفتار شود ؛ خداوند هزار فرشته را مامور می کند که صورتش را کنند و او را بشارت دهند ، تا زمانی که افطار می کند ، خداوند می گوید چقدر بو و روح تو پاکیزه است ، فرشتگان گواه باشید که من او را بخشیدم» 📚 ج4 ص65 📚 ج2 ص76 🔶 گرامی فرمود : « خوشا به حال کسانی که برای خدا ، گرفتار و می شوند ، آنان سیران روز قیامت هستند » 📚 الشیعه ج10 ص409 👌امام علیه السلام فرمود : « برترین جهاد ، روزه گرفتن در است» 📚 الوسائل ج7 ص504 👌حضرت علیه السلام فرمود: « روزه داری در و تابستان محبوب من است» 📚همان ص505 👌در حدیث دیگر نقل شده است که حضرت دعا می کرد: « می خواهم به دنیا بازگردم تا در یک شب سرد زمستانی نماز بخوانم و در یک روز شدید ، روزه بگیرم » 📚همان ص506
🤔 ❔با توجه به آغاز ماه رمضان این سوال برام مطرح است که بسیاری از افراد را می بینم که به سبب بیماری ، او را از گرفتن روزه منع می کنند اما آنها نمی توانند دل از روزه ماه رمضان بکنند و روزه می گیرند ❗️تکلیف این افراد چگونه است ❕آیا اگر روزه نگیرند از ماه رمضان نمی برند ❕ 💠💠 👌اساس اسلام بر نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که می فرماید : « او شما را برگزید و در دین خود تکلیف باری برای شما قرار نداد » 🔷 78 👌 لذا می فرماید : « آن کس که یا در باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )» 🔷 185 🔷پیامبر فرمود : « من مبعوث به آئین و شده ام » 📚 الانوار ج30 ص548 👌امام علیه السلام فرمود : « هر زمانی که روزه سبب و شود ، افطار واجب است» 📚 ج2 ص133 🔶و : « اگر روزه دار در خود و احساس کند ، باید کند و اگر و توان روزه داری را داشته باشد ، باید بگیرد » 📚 ج4 ص118 _ التهذیب ج4 ص256 🔷امام علیه السلام فرمود : « هر که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک است » 📚 الشیعه ج10 ص222 ❕بر این اساس کسانی که بیمار هستند و روزه داری سبب تشدید بیماری آنها و وارد آمدن به جسم و جانشان می شود باید افطار کنند و روزه نگیرند ، اگر آنان به این دستور عمل نکنند و روزه بگیرند ، روزه حرام گرفته اند که مستوجب عقوبت هستند و پس از علاج بیماری باید روزهایی را که در هنگام بیماری روزه گرفته اند دو مرتبه قضاء کنند . ❕امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « اگر در حال سفر یا مرض روزه بگیرد ( عصیان کرده ) و باید دو مرتبه آن روزها را کند » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 224 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « برای مریض و مسافر جایز نیست که روزه بگیرند ، اگر روزه بگیرند گناه کرده اند و قضاء نیز بر آنها واجب است » 📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 390 ❕بیمارانی که نمی توانند روزه بگیرند نباید نا امید باشند که از برکات ماه رمضان بی بهره ماندند ، زیرا در ما آمده است که خداوند پاداش روزه داری را به آنها می دهد و در کنار آن گناهانشان را می آمرزد و اگر گرفتار معصیت ناخواسته ای هم شوند ، خداوند برای آنها سخت نمی گیرد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «هيچ مسلمانى نيست كه به گرفتارى‏ اى جسمى مبتلا شود، مگر آن كه خداوند ، به فرشتگان خويش مى‏ فرمايد: «براى او پاداش بهترين كارهايى را كه در دوران تندرستى انجام مى‏ داده است، بنويسيد». 📚امالی طوسی ص 384_ بحار الانوار ج 81 ص 183 👌و فرمود ؛ « براى بيمار، چهار ويژگى است ، قلمِ تكليف از او برداشته مى ‏شود؛ خداوند به فرشته فرمان مى ‏دهد همه پاداش آنچه را در دوران تندرستى خويش انجام مى‏ داده است، بنويسيد؛ بيمارى وى بر همه اندام‏هايش گذر مى‏ كند و گناهانش را از آن بيرون مى‏ برد. پس اگر بميرد، آمرزيده‏ شده مى‏ ميرد و اگر زنده بماند، آمرزيده ‏شده زندگى مى‏ كند. » 📚ثواب الاعمال ص 230_ وسائل الشیعه ج 2 ص 401 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هر كس از مؤمنان به بلايى گرفتار شود (و) شكيبايى را از دست ندهد، پاداش شهيد دارد » 📚الکافی ج 2 ص 92