✨﷽✨
🔶نکته ای از بزرگان: 🔷حاج میرزا اسماعیل دولابی( ره):
اگر ائمه (ع) فرموده اند در زندگی دنیا صابر باشید برای این است که به مقام رضا برسید چون بعد از مقام صبر، مقام رضاست؛ باید صبر کرد. زندگی دنیا همیشه همین طور بوده است. اگر هزار سال هم در این دنیا باشید همین طور است .خدا و پیامبرش (ص) وعده داده اند، آنها راستگو هستند؛ أَلصَّبْرُ مِفتاحُ الفَرَج؛ صبر کلید فرج و گشایش است یعنی چند روزی صبر می کنیدآن وقت کلید می اندازید و در رضایت خدا باز می شود. می گفت چند روزی در دنیا صبر کردم تا حضرت رضا (ع) را زیارت کردم و به یک معنا، از خدا راضی شدم. ان شاء الله همه ی شما حضرت رضا را زیارت کرده اید. اگر هم کسی حضرت را زیارت نکرده است از خدا که راضی شود حضرت رضا او را زیارت کرده است. همین طور کسی که با خدا یگانه شود و موحد بشود، او حاج آقاست. یک جوانی که با خدا رابطه پیدا کرده است، خانه را بلکه صاحب خانه را زیارت کرده است؛ از این جهت به او می توان حاج آقا گفت .
📖 پای رحل قرآن:
🔷علامه شهید مرتضی مطهری( ره): در سوره عصر آمده است:
(وَالْعَصْرِ ؛ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ)
اسلام همواره مىگويد ايمان و عمل صالح، به طورى كه «اَلَّذينَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالحات» حكم يک ترجيعبند را در قرآن پيدا كرده يعنى مكرر در مكرر در آيات قرآن اين تعبير آمده است؛ يعنى ايمان و عمل در قرآن حكم دو همزاد را دارند.
قرآن با اين تعبيرِ خودش مىخواهد بفهماند كه ايمان، به تنهايى براى سعادت كافى نيست؛ عمل هم منهاى ايمان به جايى نمىرسد و اثرى براى انسان ندارد. ايمان يعنى بينش، البته بينش صحيح، بينش خاصى كه قرآن مىگويد و از شناخت خدا شروع مىشود، و عمل يعنى جنبش. بينش خاص و جنبش بر اساس آن بينش.
خيلى از اطلاعات در جهان، اطلاع است بدون اين كه به انسان ايده بدهد. ولى بعضى از علمها و اطلاعها و بينشهاست كه خودبهخود به انسان ايده و آرمان مىدهد. ايمانى كه در اسلام مطرح است چون ايمانِ به خدا و ايمانِ به معاد و ايمانِ به رسالت پيغمبر(ص) است، خود به خود به انسان آرمان مىدهد؛ يعنى ايمان مذهبى فقط علم و اعتقاد نيست، آرمان هم در آن هست.
آن وقت اين ايمان كه بينشى است توأم با يک آرمان، جنبشى مىخواهد متناسب با همان ايمان و همان آرمان، به تعبير قرآن «عَمِلُوا الصّالِحاتِ» عمل شايسته، يعنى حركت و جنبشى متناسب و بر اساس آن ايمان و آن آرمان.
از شیخ انصاری پرسیدند: چگونه میشود یکساعت فکر کردن برتر از ۷۰سال عبادت باشد؟
شیخ گفت: فکری مانند فکر جناب حُر در روز عاشورا
🔶رهنمودی از امام خامنه ای: بسیج، عبارت است از مجموعهای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آمادهبهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شدهاند
📖پای رحل قرآن: 🔷علامه مصباح یزدی ره: آیات قرآن اشاره دارد به اینکهکفر و نفاق نیز مانند ایمان، مراتب و شدت و ضعف دارد. در آیات قرآن کسانى منافق نامیده مىشوند که در جامعه اسلامى امثال آنان زیاد هستند مانند آنان که از جهاد تخلّف مىکردند و دلبستگى آنان به دنیا مانع مىشد از اینکه وظایفشان را انجام دهند و آنان که با کسالت به نماز مىایستند، اینگونه چیزها از علائم نفاقند که در میان مؤمنین نیز به چشم مىخورند.
🔹️بنابراین مراتبى از کفر و شرک و نفاق وجود دارند که با مراتبى از ایمان توأمند. ممکن ست سوال شود چگونه ممکن است کفر با ایمان توأم شود؟ در پاسخ به این سؤال مىگوییم: این وضع، علل مختلفى دارد که مهمترین آنها دو چیز است: یکى نقص معرفت است؛ یعنى علّت اینکه انسان به بعضى از مراتب توحید نرسیده یا بعضى از مقامات انبیاء و اولیاء خدا را نمىپذیرد کمبود شناخت است. راهى که باید این علم برایش حاصل شود نپیموده و آن علم برایش حاصل نمىشود و ایمانش ضعیف و ناقص باقى مىماند.
عامل دوم آلودگى نفسانى و ضعف اخلاقى است که نقش مهمترى دارد و نمىگذارد انسان به آنچه شناخته و فهمیده است گرایش یابد.
🔶 نکته ای از بزرگان: 🔷علامه مصباح یزدی( ره): قصه وآیات مرتبط با حضرت یونس(ع) در قالب نماز غفیله را بین نماز مغرب وعشاءبخوانید درسها در تلاوت این آیات می گیرید
❤️ازحضرت فاطمه (عليهاالسلامـ) در خطبه فدکیه روایت شده است :
پدرم ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) رسالت خود را با انذار انجام داد، از پرتگاه مشرکان کنارهگیری کرده، شمشیر بر فرقشان نواخت، گلویشان را گرفته و با حکمت و پند و اندرز نیکو به سوی پروردگارشان دعوت نمود، در حالی که بتها را نابود میساخت، و سر کینه توزان را میشکست، تا جمعشان منهزم شده و از میدان گریختند.
📚 الاحتجاج : ج ۱ ص ۲۵۹ ح ۴۹