eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3.2هزار ویدیو
26 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتادم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۰ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ رحمت الهی نامحدود است؛ اگر کسی به آن نرسید؛ تقصیر خود اوست. «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» نقصی در فاعلیّت رحمت الهی نیست؛ بلکه نقص در قابلیّت ماست. 🌸✨ 2️⃣ رحمت خداوند فراگیر است؛ ولی عذاب الهی چنین نیست. « رَحْمَتِی وَسِعَتْ...عَذٰابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشٰاءُ» ✨🌸 3️⃣ با وجود تقوا و عمل به تکالیف، شمول رحمت الهی حتمی است. «فَسَأَکْتُبُهٰا لِلَّذِینَ...» ولی با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمی نیست، زیرا با توبه و استغفار، امکان مغفرت وجود دارد. «عَذٰابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشٰاءُ» 🌸✨ 4️⃣ نشانه‌ها و صفات ذکر شده از پیامبر در تورات و انجیل، به گونه‌ای با آن حضرت تطبیق داشت که گویا خود او را در آن دو کتاب می‌یافتند. «یَجِدُونَهُ» و نفرمود: «یجدون علائمه» ✨🌸 5️⃣ حلال‌ها و حرام‌های الهی، بر اساس فطرت است. «یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبٰاتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبٰائِثَ» («طیب»، به چیزی گفته می‌شود که مطابق طبع انسان باشد) 🌸✨ 6️⃣ عامل رستگاری و فلاح، ایمان و حمایت از پیامبر و پیروی از قرآن است. «فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ اتَّبَعُوا... أُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ✨🌸 7️⃣ آیه ۱۵۸ ، ابتدا بر سه مطلب تأکید می‌کند: ۱...)- اثبات خالقیّت خداوند. «لَهُ مُلْکُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ» ۲...)_ توحید و یگانگی خداوند. «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ» ۳...)- قیامت و حشر و نشر. «یُحیِی وَ یُمِیتُ» ~~~~~🌸~~~~~~~~ پایان، آیه می‌فرماید: حال که مبدأ و معاد بدست خداست؛ پس به او ایمان آورید: «فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ» 🌸✨ 8️⃣ رسالت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله جهانی است. «یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ إِنِّی رَسُولُ اللّٰهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً» و مکتب جهانی، رهبر جهانی لازم دارد. ✨🌸 9️⃣ در برخورد با مخالفان نیز باید انصاف داشت و خدمات و کمالاتشان را نادیده نگرفت. «وَ مِنْ قَوْمِ مُوسیٰ أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ» پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯ 🔰 معنی شٲناً مِن الشٲن ✍ برگرفته از کانال سلوک معنوی 🎈يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 🔹شفاعت یعنی، شفع شدنِ روحِ عالی با نفسِ ناطقهٔ دانی جهتِ ارتقاء و استکمالِ وجودیِ اوست. در شفاعت، رجعت از سوی کامل و رفعت از جانبِ ناقص است؛ یعنی کامل حرکتِ تکمیلی دارد و ناقص، استکمالی؛ که متناسب با استدعای استعدادی‌اش از اشراقِ روحِ کامل بهره‌مند می‌شود، به‌طوری‌که بر اثرِ فنای در مافوق با او یکی می‌شود. 🔹این شفاعت بسته به استعدادِ طالب و طلبِ مستعد، در نشئهٔ استعداد و عالَمِ مادّه برای روحِ مؤمن به علم و عمل حاصل می‌شود؛ پس از تو حرکت و از مشرقِ یَمَن، یُمن و برکت! 🔹روحِ فاطمی موسوی که مزیّن به عصمتِ الهیّه است ـ به سببِ وصولش به مقامِ عصمت و فطرتِ فاطمی ـ شفاعتش شاملِ اهلِ بهشت می‌شود، چون نزدِ خدا دارای دو شأن است: 1. در یک شأنش افاضهٔ استعداد و سپس علم می‌کند 2. و در شأنِ دیگرش اهلِ علم را علمِ مزید می‌بخشد؛ یعنی ـ به مظهریّتِ اسمِ رحیم ـ اهلِ بهشت را به مقعدِ صدقِ عندیّتِ ملیکِ مقتدر بالا می‌برَد. گر مخیّر بکنندم به قیامت که چه خواهی دوست ما را، و همه جـنّت و فـردوس شما را 🔹پس ای سالکِ اربعینِ کلیمی! طلیعهٔ اربعین به نامِ سامی و نامی و اسنای فاطمهٔ معصومه مزیّن شده تا بدانی ارتقاءِ روحِ مؤمن به دستِ دختِ مکرّم و معصومهٔ حضرتِ موسی بن جعفر الکاظم علیهم‌السّلام است. اربعینِ کلیمی‌اَت را اربعینِ فاطمی رضوی قرار بده تا دختِ حضرتِ موسی به نسیمی قدسی، فرعونِ نفست را در تحتِ حاکمیّتِ عقلِ نوریّه‌اَت قرار دهد، که موسای عمران، شرفش را از قبساتِ نارالّلهیِ دختِ موسای کاظم دارد. 🔹و کشتیِ سلوک را در طوفانِ دریاهای موّاجِ بحرِ امکان، به دَمِ بسم الله مجراها و مرساهای اُخت‌الرضا امکانِ نجات و پهلو گرفتن در ساحلِ بسیط است. ان شاء الله ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮ @Quran124 ╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯شفاعت در ٱخرتاستاد صادقزاده 🔸السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ 🔸السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ 🔸السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ 🔹حضرت معصومه ـ سلام‌الله‌علیها ـ حائزِ مقامِ عصمت و ولایتِ کلیّهٔ الهیّه بوده است ؛ لذا چون کفوی نداشته، ازدواج نکرد. 🔹شدّتِ قربِ آن حضرت به مقامِ لیلةالقدریِ حضرت فاطمهٔ زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ سبب شده است که هم زیارتِ قبرِ منوّرِ ایشان جلوهٔ اَتمِِّ زیارتِ قبرِ حضرت زهرا ـ سلام‌الله‌علیها ـ در این عالَم باشد و هم در زیارت و عرضِ سلام ، فقرهٔ "السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ" تقدّم به فقرهٔ "السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ" پیدا کند . 🔹از شئونِ حیرت انگیزِ دیگرِ آن حضرت ، اهلِ بهشت است: "يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ" . شفاعت ، سریانِ روحِ کامل در ناقص و استکمالِ نفسِ اوست که به تعلّقِ تکمیلیِ مافوق به مادون صورت می‌گیرد. لذا آن جناب ، مظهرِ اسمِ "الرّحیم"ِ حق‌متعال است که بدان اسم ، مؤمنین را ارتقاءِ وجودی می‌دهد . 🔹ریشهٔ در علم است و درجهٔ طهارتِ هرکس از رجائس ، به قدرِ اتّصالِ او به حقیقتِ عقلِ کل ـ و بلکه مافوقِ آن ـ می‌باشد: "وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَايَعْقِلُونَ" (یونس۱۰٫) . سعهٔ علمِ او ، مظهریّتِ عقلِ کل ـ و بلکه بالاتر از آن ـ است . 🔹لذا امام‌صادق علیه‌السّلام در شأنِ آن نایب منابِ حضرتِ زهرا ـ یعنی حضرت معصومه ـ فرمود: "تَدخُلُ بِشِفاعَتها شیعَتي الجَنَّة بِأجمَعهم" شیعه ، مضاف به نفسِ امام شده و "بِأجمَعهم" تاکید بر مطلقِ شیعیان دارد؛ یعنی روحِ وَلَوی و فاطمیِ آن حضرت، احاطهٔ تامّ به ارواحِ همهٔ شیعیان ـ مِنَ الاَزَل اِلَی الاَبَد ـ دارد ؛ که داخل در شیعیان ، همهٔ ابدال و اوتاد و ... حضور دارند . نمی‌بینی چطور به برکتِ مرقدِ منوّرِ او، علمایی بزرگ در عالَمِ تشیّع ظهور کرده‌اند؟! 🔹احاطهٔ روحِ آن جناب به جمیعِ ارواحِ شیعیانِ مولا امیرالمؤمنین ـ که انبیاء و رسولان ، مِن‌جمله جنابِ ابراهیمِ خلیل داخل در آن می‌باشند ـ به سببِ شدّتِ قُرب به مقامِ امامتِ علی‌الاطلاقِ اهل‌بیت ـ علیهم‌السّلام ـ است، بطوری‌که محلّ مرقدِ آن حضرت ، حرمِ اهل‌بیت معرفی شده ، چون نورِ اهل‌بیت از وجودِ مبارکِ او ـ که نفسِ کل است ـ جلوه کرده است ؛ لذا زائر در زیارتش ، ائمهٔ اطهار ـ علیهم‌السّلام ـ را به خطابِ حاضر زیارت می‌کند . 🔹"من زارها عارفا بحقها فله الجنّه" بدان که بهشت را مراتب است؛ و آن حضرت، اصلِ بهشت است و زائر به قدرِ معرفتش به آن بانوی بزرگوار ، واردِ بهشت می‌شود. پس در زیارتِ این قرآنِ ناطق ، زائر به قدرِ معرفتش خود بهشت می‌شود. در "فَلَهُ الْجَنَّهُ" تدبّر شود که این لام، لامِ مالکیّتِ حقیقی است ؛ یعنی به قدرِ معرفت، برای او بهشت است؛ و معرفت ، بهشت‌آفرین می‌شود. ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و یکم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۱ قرآن مجید [۱](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ «مَنْ»، غذایی است همچون عسل و شیره‌ی گیاهی (نظیر گزانگبین)، و«سلوی»پرنده‌ای است حلال گوشت، شبیه کبوتر (و بلدرچین). 🌸✨ 2️⃣ وسیله مهم نیست؛ اراده؛ی الهی مهم است؛ که گاهی یک عصای چوبی را کارگشا در همه جا قرار می‌دهد. «بِعَصٰاکَ» (عصا، در جایی مار و اژدها و در جای دیگر وسیله‌ای برای ایجاد چشمه‌های آب می‌شود) ✨🌸 3️⃣ توسّل به پیامبران برای رهایی از مشکلات، جایز، بلکه به اجابت نزدیک است. مردم، نیازهای اقتصادی و مادّی خود را نیز با انبیا در میان می‌گذاشتند و به آنان متوسّل می‌شدند. « اِسْتَسْقٰاهُ... فَانْبَجَسَتْ » 🌸✨ 4️⃣ اگر هر گروه بداند که به کجا باید رجوع کند؛ بسیاری از مشکلات اجتماعی حل می‌شود. «قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنٰاسٍ مَشْرَبَهُمْ» ✨🌸 5️⃣ پیدایش و حرکت ابرها و عملکرد آنها، همه تحت تدبیر و اراده‌ی الهی است. «وَ ظَلَّلْنٰا عَلَیْهِمُ الْغَمٰامَ» 🌸✨ 6️⃣ خداوند، روزی رسانِ مردم، «رَزَقْنٰاکُمْ» و خواهان بهره گیری طیّب از نعمت‌های پاک و پاکیزه است. «کُلُوا مِنْ طَیِّبٰاتِ» ✨🌸 7️⃣ آنان که از نعمت‌های مادّی در راه رشد و معنویّت خود بهره نگیرند؛ به خود ستم کرده اند. «کٰانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» 🌸✨ 8️⃣ خداوند، همه‌ی نیازهای مادّی ومعنوی، دنیوی و اخروی بشر را تأمین می‌کند و برای برخورداری از نعمت‌هایی همچون مسکن، غذا، عفو ولطف، دستور می‌دهد؛ که دعا و استغفار کنند و سجده نمایند. « اُسْکُنُوا... کُلُوا... قُولُوا حِطَّةٌ» ✨🌸 9️⃣ خداوند، با یک عذرخواهی و توبه‌ی خالصانه، «قُولُوا حِطَّةٌ» گناهان بسیاری را می‌بخشد. «نَغْفِرْ لَکُمْ خَطِیئٰاتِکُمْ» چنانکه در دعا می‌خوانیم: «یا مَن یقبل الیَسیر و یَعفو عن الکثیر» ای خدایی که کم را می‌پذیری و گناه زیاد را می‌بخشایی! 🌸✨ 🔟 برای دریافت لطف و آمرزش الهی، هم استغفار و دعا لازم است؛ هم عمل. «قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبٰابَ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ ورود به مکان‌های مقدّس، ادب و آداب ویژه‌ای دارد. «وَ ادْخُلُوا الْبٰابَ سُجَّداً» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ همه‌ی کیفرها مربوط به قیامت نیست؛ بلکه گاهی در دنیا نیز کیفر داده می‌شود. «رِجْزاً مِنَ السَّمٰاءِ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتیجه‌ی ستم خود اوست. «بِمٰا کٰانُوا یَظْلِمُونَ» پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و یکم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۱ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ گروهی از بنی اسرائیل (مردم ایله) که در ساحل دریا زندگی می‌کردند؛ به فرمان خدا در روزهای شنبه صید ماهی برای آنها ممنوع بود؛ امّا در همان روز، ماهی‌های دلخواه آنان، «حِیتٰانُهُمْ» جلوه گری بیشتری می‌کردند! «شُرَّعاً» و مردم را بیشتر وسوسه می‌کردند؛ که این خود آزمایش الهی بود. این قوم، قانون الهی را مزوّرانه شکستند و با ساختن حوضچه‌های ساحلی و بستن راه فرار و خروج ماهی‌هایی که شنبه‌ها به آن وارد می‌شدند؛ روز یکشنبه به راحتی آنها را صید می‌کردند و ادّعا می‌کردند که از فرمان الهی تخلّف نکرده و روز شنبه صید نکرده‌اند. خداوند، گرچه ماهی را برای استفاده‌ی مردم آفریده است؛ ولی از هفته‌ای یک روز صید ماهی را به عنوان امتحان، منع فرمود؛ بنابراین هر تحریمی، الزاماً جنبه‌ی بهداشتی ندارد؛ ماهی شنبه با روزهای دیگر از نظر مواد پروتئینی فرقی ندارد. 🌸✨ 2️⃣ حضرت علی علیه السلام به شدّت از توجیه گناه و حلال کردن حرام با توجیه خمر به نبیذ، رشوه به هدیه و ربا به معامله، انتقاد می‌کردند. ✨🌸 3️⃣ قانون شکنی نیاکان، نسل‌های بعدی را نیز شرمنده می‌کند. «وَ سْئَلْهُمْ...» 🌸✨ 4️⃣ چهره‌ی واقعی گناه، با توجیه و حیله، عوض نمی‌شود. (ساختن حوضچه‌های کنار دریا برای صید روز بعد) «یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ» ✨🌸 5️⃣ ماهیان دریا، به اراده‌ی الهی قدرت تشخیص روزهای هفته و افراد صیّاد را پیدا می‌کنند. «تَأْتِیهِمْ... لاٰ تَأْتِیهِمْ » 🌸✨ 6️⃣ جلوه‌های دنیایی و مادّی، یکی از آزمایش‌های الهی است. «کَذٰلِکَ نَبْلُوهُمْ» پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و دوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۲ قرآن مجید [۱](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ گناه بی‌تفاوتی خود را نباید با«خواستهِ الهی»توجیه کرد. «لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّٰهُ مُهْلِکُهُمْ» 🌸✨ 2️⃣ بی‌تفاوت‌ها، به جای اعتراض به اهل گناه، به آمرین به معروف اعتراض می‌کنند. «لِمَ تَعِظُونَ» ✨🌸 3️⃣ قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمی توان گفت: خداوند این گروه را عذاب یا هلاک خواهد کرد؛ شاید پرهیزکار شوند. «مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ... لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» 🌸✨ 4️⃣ نهی از منکر واجب است؛ برای اینکه افراد فاسق با ایمان شوند، «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» یا برای عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «مَعْذِرَةً» (پس لازم نیست حتماً نهی از منکر اثر کند، تا بر ما واجب شود، زیرا ما مأمور به وظیفه ایم؛ نه ضامن نتیجه) ✨🌸 5️⃣ نهی از منکر، اگر سبب هدایت دیگران نشود؛ سبب نجات خود ناهیان می‌شود. «أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ» 🌸✨ 6️⃣ هرکس که راه موعظه را به روی خود ببندد؛ راه قهر الهی را به روی خویش باز کرده است. «نَسُوا - أَخَذْنَا» ✨🌸 7️⃣ نهی از منکر، یک وظیفه دائمی است. «یَنْهَوْنَ» (فعل مضارع نشانه استمرار است) 🌸✨ 8️⃣ بی‌تفاوتان، ظالمند. «الَّذِینَ ظَلَمُوا» (در آیه‌ی 165، بنی اسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: ⬅️ متجاوزان، ⬅️ واعظان و ⬅️ سکوت کنندگانِ بی‌تفاوت. در آیه 166 سکوت کنندگان هم جزو ظالمانِ هلاک شده به حساب آمده‌اند؛ زیرا تنها ناهیان از منکر نجات یافتند‌؛ «أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ» پس سکوت، هم ظلم و هم زمینه ی هلاکت است. ) ✨🌸 9️⃣ از بزرگ ترین و شدیدترین عذاب‌ها، سقوط از مرحله‌ی انسانیّت است. «بِعَذٰابٍ بَئِیسٍ، کُونُوا قِرَدَةً خٰاسِئِینَ» 🌸✨ 🔟 آنان که حکم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون کنند؛ چهره‌شان مسخ می‌شود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در می‌آید. «کُونُوا قِرَدَةً» ✨🌸 1️⃣1️⃣ کیفر الهی در مورد یهود و سرنوشت آنان، قابل توجّه است. « وَ إِذْ...» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ ملّت‌ها، تاریخی بهم پیوسته دارند و گناهِ نسلی در نسل‌های آینده و در طول تاریخ حتّی تا قیامت ادامه می‌یابد. «إِلیٰ یَوْمِ الْقِیٰامَةِ» ✨🌸 3️⃣ 1️⃣ آنان که در برابر اولیای الهی دهن کجی کنند؛ ذلیل می‌شوند. « یَسُومُهُمْ... » پاورقی ________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و دوّم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۲ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ انسان، در انتخاب راه و روش آزاد است. «مِنْهُمُ الصّٰالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ» 🌸✨ 2️⃣ هنگام انتقاد از یک گروه، باید حقّ خوبانشان ضایع نشود. «مِنْهُمُ الصّٰالِحُونَ» ✨🌸 3️⃣ حوادث تلخ و شیرین، ابزار آزمایش الهی است. «بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ وَ السَّیِّئٰاتِ» 🌸✨ 4️⃣ رشوه و حرام‌خواری در ادیان دیگر نیز مورد انتقاد و توبیخ بوده است. «یَأْخُذُونَ عَرَضَ هٰذَا الْأَدْنیٰ» ✨🌸 5️⃣ دانستن تعالیم کتاب آسمانی و مطالعه‌ی آن به طور مکرّر کافی نیست، عمل به آن لازم است. « وَرِثُوا الْکِتٰابَ... دَرَسُوا» 🌸✨ 6️⃣ جهان آخرت، جهانی برتر و دارای نعمت‌هایی جاودانه و پایدار است. «وَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ» ✨🌸 7️⃣ دوری از حرام‌خواری، نشانه‌ی تقواست. (جمله‌ی «یَتَّقُونَ»، در برابر جمله ی «یَأْخُذُونَ عَرَضَ» قرار گرفته است. ) 🌸✨ 8️⃣ بهره‌گیری از حیات سراسر خیر اخروی، در گرو تقوا و پرهیزگاری است. «وَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ» ✨🌸 9️⃣ هرکس دنبال دنیا برود و آخرت را رها کند؛ خردمند نیست. «أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ» 🌸✨ 🔟 از روشهای تبلیغی و تربیتی، سؤال و پرسش از مخاطبان است؛ که وجدان‌ها را بیدار می‌کند. «أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ تلاوت، حفظ، چاپ و نشر کتاب آسمانی، کافی نیست؛ بلکه باید به آن عمل کرد تا نجات بخش باشد. «یُمَسِّکُونَ» (چنانکه عمل به نسخه ی پزشک، تنها راه درمان است. ) پاورقی _______________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
❀✨ ﷽ ✨❀ ⚠️ آیا انجمن حجتیه امروزه فعال است؟ پست ۱ ✍️ رضا فضلی ┈•✾• ❌⭕❌•✾•┈ 🔻 انجمن خیریه حجتیه مهدویه، مقارن با کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، به همت یک واعظ مشهور در مشهد بنام شیخ محمود ذاکر زاده تولایی حلبی بنیان گذاری شد. انگیزه‌ی ایشان از تشکیل این تشکل، به ظاهر مبارزه با فرقه بهائیت اعلان شد. 🔻 ساختار تشکیلاتی این انجمن از ابتدا با هوشمندی کامل طراحی شد بگونه‌ای که کمیته های مختلفی را در دل خود ایجاد کرده بود. 🔻 بررسی نحوه‌ی شکل گیری این تشکل نشان می‌دهد که از ابتدا یک مدیریت قدرتمندی با دانش بالا اما پشت پرده امور آن را برنامه ریزی و هدایت می‌کند. کمیته‌های مهم انجمن شامل‌، تدریس، تحقیق، نگارش، ارشاد، ارتباط با خارج و کنفرانس‌ها می‌شد. 🔻 نویسندگان و سخنرانهای تربیت یافته در کلاس‌های انجمن حجتیه در خصوص علائم و نشانه‌های ظهور همواره تحلیل‌های عوامانه ارائه داده اند. جدایی دین از سیاست شعار بنیادی این تشکل است. 🔻 بدیهی است با نگرش سکولاری که انجمنی‌ها به مسائل سیاسی داشتند با قیام و نهضت امام خمینی(ره) مخالف بودند؛ آنها با تمسک به یک روایت انقلاب اسلامی مردم ایران را مردود دانسته و موجب تاخیر در ظهور حضرت قائم آل محمد (عج) تلقی می‌کنند. 🔻 گرچه این افکار مرتجعانه در نهایت، جایگاهی در میان مردم نیافت و انقلاب ملت ایران به پیشتازی خود ادامه داد تا جائیکه به تدریج جلسات انجمن تعطیل شد و بر اثر فشار عده‌ای از اعضاء اساسنامه آن مورد باز بینی قرار گرفت و تغییر یافت. 🔻در نهایت ، در پی سخنرانی امام خمینی (ره) در ۵ مرداد سال ۱۳۶۲ رسما اعلامیه تعطیلی انجمن صادر گردید. اما این تشکیلات که عملکردی شبهه ماسونی دارد بصورت پنهانی به فعالیت های زیربنایی خود ادامه داده و همچنان فعال می باشد. هدف تشکیلاتی این انجمن بعنوان یک فرقه‌ی مذهبی منشعب شده از اصل ولایت فقیه، مبارزه زیربنایی با تفکرات انقلابی و بنیادگرایانه حاکمیت اسلام ناب است. ✾ ♨️ ✾ کانال ادیان و مذاهب ⬇️ https://eitaa.com/adyanqzn کانال عطر گل نرگس ⬇️ @atrgolenarges313 مقدم تمام عزیزان گرامی ¤¤¤¤¤♢■♢¤¤¤¤¤ پست ۲ این بسته را در دو کانال بالا ببینید.
Mohammad Noori _ Safar Baraye Vatan (320).mp3
19.5M
᪥✨•﷽•✨᪥࿐ @SiaSiAjtma ᪥✨•••••••✨᪥࿐ 🎵 ما برای آن که ایران خانه خوبان شود 🎙محمد نوری ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس چه سفرها کرده ایم ♫ چه سفرها کرده ایم ♬ ما برای بوسیدن خاک ♪ سر قله ها چه خطرها کرده ایم چه خطرها کرده ایم ♬♫♪ ما برای آن که ایران خانه ی خوبان شود ♪ رنج دوران برده ایم رنج دوران برده ایم ♫♪ ما برای آن که ایران گوهری تابان شود ♪ خون دل ها خورده ایم خون دل ها خورده ایم ما برای بوییدن بوی گل نسترن چه سفرها کرده ایم ───┤ ♩♬♫♪♭ ├─── ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ تقدیمی اندیشکده «پاسخ بسوالاتِ اجتماعی، سیاسی و دفاعی» وابسته به «دانشگاه ملی مجازی»
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🌺بسته ۶۷ 💢 موضوع: "راهکارهای ایجاد هویت فردی و تقویت آن، در نوجوانان" (قسمت اول) 💫 پست ۱. "خودشناسی و ابعاد مختلف آن، در نوجوانان" (از بسته۶۷) 💠 مقدمه: به دلیل اهمیت شکل‌گیری "هویت در نوجوانی" و تأثیرات فقدان یا عدم فقدان آن، در سنین بالاتر، ابتدا با آسیب‌ها و عوارض‌های عدم توجه والدین و همراهان نوجوان به این مقوله مهم، در این بسته اشاره می شود و بسته های بعد، با ارائه راهکارهای شکل‌گیری هویت فردی در نوجوانان، پرداخته می شود. از جمله راهکارهای ایجاد و تقویت هویت فردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:👇 ۱) خودشناسی ۲) تعیین هدف زندگی ۳) پرورش خلاقیت ۴) مسئولیت پذیری ۴) پذیرش جنسیت ۵) الگوگرایی متعادل ۶) بازآفرینی خاطرات کودکی ۷) مثبت گرایی ۸) پرورش توانایی های فردی ۹) تعدیل انتظارات دیگران در این بسته به موارد اول تا سوم فهرست بالا، اشاره می شود و توضیح کوتاهی ارائه می گردد. 🍃🍃🍃🌸🍃🍃🍃 1️⃣ "خودشناسی و ابعاد مختلف آن در نوجوانان" براي افزايش خودآگاهي بايد تفکر بيشتری در مورد اعمال و کارهاي خود، داشته باشیم؛ در واقع بايد ⬅️ سعي کنيم مسائلي که به ناخودآگاه نوجوان، مي‌رود👈 مسائل حل شده ای باشد، تا به صورت "عقده" در او در نيايند و در مراحل بعد، کار بدست نوجوان فعلی و جوان یا میانسال بعد و کل جامعه ندهد. ✴️ بايد نوجوان و هر انسانی عميقاً فکر کند که از چه چیزی آفريده شده؟ و برای چه آفریده شده است. خودشناسي رابطه مستقيم با "تصوير ذهني" دارد. ⬅️ تصويري که انسان از خود در ذهن مي پروراند و ريشه ی بيشتر رفتارهاي وي را تشکيل مي‌دهد؛ زيرا علت اينکه هر يک از ما از خود تصويري غيرواقع‌بينانه مي‌سازيم، در حقيقت ↔️ محصول چيزهائي است که ساير مردم، خواه به درست يا غلط، درباره ما به ما گفته‌اند، و ما را آن طور بيان و توصيف نموده‌اند.❗ "برخی از مهم‌ترین جنبه‌های خودشناسی:" 🔺 شناخت توانایی‌ها و استعدادها 🔺 آگاهی از ویژگی‌های تحول و ویژگی های سنی 🔺 شناخت نیازهای اساسی روانی 🔺 شناخت ضعف‌ها، ناتوانایی‌ها و محدودیت‌های خود 🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 ( قسمت 2️⃣ و دنباله بحث را در پست های بعدی، پیگیر باشید) 👇
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 💫پست ۲. تعیین هدف متعالی زندگی[ادامه راهکارهای ایجاد هویت] (از بسته ۶۷) از دیگر راهکارهای ایجاد هویت فردی در نوجوانان، تعیین هدف زندگی است. با انجام راهکارهای زیر می توانیم در این زمینه، به نوجوان کمک کنیم:👇 1️⃣ در موقعیت مناسب به نوجوان تفهیم کنیم، پدیده هایی همچون👇 ▪️ تحصیلات عالی ▪️ اشتغال رضایت بخش ▪️ موفقیت های ورزشی و هنری ▪️ درآمد بالا ▪️ زندگی خوب و شهرت هیچکدام نمی تواند به تنهایی یا حتی با هم، هدف اصلی زندگی به شمار آید.بلکه اینها ابزاری هستند برای⬅️ "رسیدن به هدف نهایی" که آن انسان کامل یا انسان به تمام معنا، می باشد. ✔️ 2️⃣ در صورت وصول به بخشی از هدف مورد نظر، بلافاصله هدف مرحله بعد را جایگزین نموده و نیروها و توانایی هایش را معطوف به آن نماید. در این صورت ⬅️ دلیلی برای سرخوردگی و احساس پوچی و درون تهی شدن، وجود نخواهد داشت. 3️⃣ ضروری است به نوجوان توصیه شود، برای تعالی زندگی اش، هدف های قابل قبولی در نظر گیرد و به آنها ایمان داشته باشد. 4️⃣ آرمان های برتر و هدف های والاتر، نشان از اراده های پرشور و آهنین دارد. 🌸 امام علی (ع) در این باره می فرمایند: "شرف انسان به همت های عالی اوست." علاوه بر این امر برخورداری از آرمان های والا، آدمی را در مقابل شکست های احتمالی زندگی مقاوم می کند. 5️⃣ از آثار و پیامدهای زندگی هدفمند برای آنها صحبت کنیم و در جریان گفتگو نظرشان را دوستانه بشنویم و بپذیریم تا بر میزان علاقه شان به این نوع زندگی افزوده شود. 🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 ادامه بسته، در پست بعد 👈
╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🌸 پست۳. "پرورش خلاقیت در نوجوانان" [ادامه راهکارهای ایجاد هویت] (از بسته ۶۷) از جمله راهکار دیگر ایجاد هویت فردی در نوجوان، «پرورش خلاقیت» است. آدمی موجودی است که نوآفرینی،‌ ابتکار و خلاقیت را فطرتا دوست دارد و چنانچه موفق به خلق آثاری در زمینه هنر، صنعت و یا ادبیات شود، نوعی احساس رضایت برایش حاصل می‌شود و هر زمان به این آثار می‌اندیشد و یا می‌نگرد، آرامش درون پیدا می‌کند، زیرا بخشی از وجود خویش را در آنها متجلی می‌بیند. ✔️ بر این اساس،👆🏻 خلاقیت با هویت، پیوند می‌یابد و چنانچه نوجوان از طریق خلاقیت نتواند هویت خویش را تحقق بخشد، آن را از راه 'همانند سازی" با دیگران تامین می‌نماید. والدینی که نوجوان دارند، باید به این مهم بیش از هر چیز توجه ویژه نمایند و از متخصصین و مشاورین متعهد کمک بگیرند و هرگز به سلیقه خود اتکا نکنند. 🍂🍂🍂🌻🍂🍂🍂 تقدیمی اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی» وابسته به «دانشگاه ملی جهاد مجازی» 🌹 ادامه موضوع را در بسته ۶۸ پیگیر باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و سوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۳ قرآن مجید [۱](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1⃣ احکام الهی را باید با جدّیت و قدرت عمل کرد. «بِقُوَّةٍ» 🌸✨ 2⃣ هدف کتب آسمانی و دستورهای دین، خداترسی و پیدایش تقوا در مردم است. «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» ✨🌸 3⃣ با بیان فلسفه و آثار قوانین، دستورات و احکام، دیگران را برای توجّه و عمل به آن تشویق نماییم. « خُذُوا... لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » 🌸✨ 4⃣ در روز قیامت، ادّعای غفلت از ربوبیّت خداوند، پذیرفته نیست. «إِنّٰا کُنّٰا عَنْ هٰذٰا غٰافِلِینَ» عذر جهل و غفلت، نزد خداوند پذیرفته نیست. ✨🌸 5⃣ جامعه و محیط، انسان را مجبور نمی کند. «أَوْ تَقُولُوا إِنَّمٰا أَشْرَکَ آبٰاؤُنٰا... » 🌸✨ 6⃣ تقلید در اصول دین، جایز نیست. «أَشْرَکَ آبٰاؤُنٰا» ✨🌸 7⃣ گناه و انحراف خود را به دوش دیگران افکندن، موجّه نیست. «تَقُولُوا إِنَّمٰا أَشْرَکَ آبٰاؤُنٰا» 🌸✨ 8⃣ اصل، توحید است و شرک، عارضی است؛ لذا قرآن، خواستار بازگشت مشرکان به اصالت انسان است. «لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» ✨🌸 9⃣ انسان هر چه بالا رود؛ نباید مغرور شود؛ چون احتمال سقوط وجود دارد و عاقبتِ کار مهم است. جایگاه هرکس بالاتر باشد؛ احتمال خطر بیشتری وجود دارد. «فَانْسَلَخَ مِنْهٰا» 🌸✨ 🔟 شیطان وسوسه می‌کند و در کمین است؛ که هر گاه در کسی زمینه‌ای ببیند؛ او را دنبال کند. «فَانْسَلَخَ فَأَتْبَعَهُ»(کلمه ی «فَأَتْبَعَهُ» در کنار کلمه ی «فَانْسَلَخَ»، نشان می‌دهد که شیطان در کمین است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال می‌کند. ) ✨🌸 1⃣1⃣ باید به بد فرجامی اندیشید و از سوء عاقبت ترس داشت؛ تا نعمت، تبدیل به نقمت نشود. « آتَیْنٰاهُ آیٰاتِنٰا... فَکٰانَ مِنَ الْغٰاوِینَ » 🌸✨ 2⃣1⃣ سقوط انسان در چند مرحله واقع می‌شود: ⬅️ جداشدن از آیات الهی، ⬅️ پیروی از شیطان و ⬅️ پیوستن به جمع گمراهان. «فَانْسَلَخَ مِنْهٰا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطٰانُ فَکٰانَ مِنَ الْغٰاوِینَ» ✨🌸 3⃣ 1⃣ اسیر دنیا، هرگز آرامش ندارد. «إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ» انسان حریص هر چه داشته باشد؛ باز هم دندان طمعش بزرگ است؛ زیرا دنیاپرستی و حرص، نهایت ندارد. 🌸✨ 4⃣ 1⃣ علاقه ی به دنیا و هواپرستی، انسان را نسبت به امور دیگر بی تفاوت می‌کند. «إِنْ تَحْمِلْ... أَوْ تَتْرُکْهُ...» پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و سوّم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۳ قرآن مجید [۱](قسمت دوم) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ نکاتی بابت آیه ۱۷۲ سوره مبارکه اعراف 1⃣ «ذُرِّیَّةٌ»، یا از«ذر»، به معنای ذرّات بسیار کوچک غبار (یا مورچه‌های ریز) است؛ که مراد از آن در اینجا، اجزای نطفه انسان و یا فرزندان کوچک و کم سن و سال می‌باشد؛ یا از ریشه ی«ذَرو»، به معنای پراکنده ساختن و یا از«ذَرَأَ»، به معنای آفریدن است.( امّا اغلب به فرزندان گفته می‌شود. ) 🌸✨ 2⃣ چگونگی پیمان گرفتن خدا از بنی‌آدم در این آیه بیان نشده است؛ ولی مفسّران اقوال متعدّدی بیان کرده‌اند که مشهورترین آنها دو قول است؛ الف: طبق روایات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پایان دنیا به صورت ذرّات ریز و پراکنده، همچون مورچگان از پشت او بیرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهی قرار گرفتند و به قدرت الهی به ربوبیّت خدا اعتراف کردند. سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدریج و به طور طبیعی به این جهان بیایند. این عالم را«عالم ذرّ»و آن پیمان را«پیمان ألَست»می‌گویند. ~~~~🌸~~~~~~~~ ب: مراد از عالم ذرّ، همان پیمان فطرت و تکوین می‌باشد؛ یعنی هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران که ذرّاتی بیش نیستند؛ خداوند فطرت توحیدی و حقّ جویی را در سرشت آنها می‌نهد و این سرّ الهی به صورت یک حسّ درونی در نهاد وفطرت همه، به ودیعت نهاده می‌شود. همچنین در عقل و خردشان، خداباوری به صورت یک حقیقت خود آگاه نقش می‌بندد و لذا فطرت و خرد بشری، بر ربوبیّت خداوند گواهی می‌دهد. پاورقی _______________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۱۷.mp3
14.91M
🔸دوره آموزش مباحث مهدویت ♦️جلسه دوم : معرفی بعضی ویژگیهای شخصی و شخصیتی امام مهدی عج دستان امام برای نجات همگان گشوده است @atrgolenarges313 ✾✿✾✿✾ ✾✿✾✿✾ دوره را با ورود به لینک کانال پیگیری نمایید. بدوئید بیاید آموزش داریم اونم مهدوی 💐💐💐💐💐💐