هنگام اذان به افق تهران
اللهم عجّل لولیک الفرج
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین
با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع)
کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام
@Quranahlebayt
#قاسمبنالحسن...
#محرمالحرام🏴
آنقدر گریه کرد و دست و پای عمویش را بوسید تا اینکه غش کرد و اجازه ی جهاد گرفت.
😭
#احلی_من_العسل
و في أكثر الروايات أنّه القاسم بن الحسن عليه السلام و هو غلام صغير لم يبلغ الحلم، فلمّا نظر الحسين عليه السلام إليه قد برز اعتنقه و جعلا يبكيان حتى غشي عليهما، ثمّ استأذن الحسين عليه السلام في المبارزة، فأبى الحسين أن يأذن له، فلم يزل الغلام يقبّل يديه و رجليه حتى أذن له، فخرج و دموعه تسيل على خدّيه، و هو يقول:
اِنْ تُنْکرُونی فَاَنَا اْبنُ اْلحَسَنِ
سِبْطِ النَّبِیِّ الْمُصْطَفَی اْلمؤ تَمَنِ
هذا حُسَیْنٌ کَالاَسیِر اْلمُرْتَهَنِ
بَیْنَ اُناسٍ لا سُقُوا صَوْبَ الْمَزَنِ
●در بیشتر روایات آمده که قاسم بن الحسن علیه السّلام کودک صغیری بود که بالغ نشده بود. هنگامی که امام حسین علیه السّلام به او نگاه کرد و دید برای مبارزه قیام نموده است، با او معانقه کرد و هر دو به قدری گریستند که غش نمودند. سپس از امام حسین علیه السّلام اجازه ی جهاد خواست، ولی امام حسین علیه السلام از اذن جهاد دادن به او ابا کرد. آن نوجوان همچنان دستها و پاهای امام علیه السّلام را می بوسید تا اینکه به او اجازه داد. او در حالی که اشکهایش به صورتش می ریخت، متوجه کارزار شد و این رجز را می خواند:
اگر مرا نمی شناسید، من پسر حسن هستم که او سبط پیامبر برگزیده و امین است، این حسین است که نظیر شخصی اسیر در بین این مردم می باشد. خدا کند این مردم از باران رحمت خدا سیراب نشوند.
تسلية المجالس/ج2/ص304
بحارالأنوار (ط - بيروت)/ج45/ص34
منتهی الآمال
@Quranahlebayt
YEKNET.IR - zamzame - 7 safar 1400 - motiee.mp3
5.77M
🍃غریب کوچهها شدن با من
غریب کربلا شدن با تو
دیدن مادر روی خاک با من
شهید سر جدا شدن با تو
مداح #میثم_مطیعی
#روضه
#شب_پنجم #محرم💔
@Quranahlebayt
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻
🔳 درسهای قرآنیِ عاشورا
✍توبه از گناهان در ماه محرم، یکی از توفیقات خدایی است۰
🔸 و این درس در روز عاشورا توسط حربن یزید ریاحی به خوبی به همه ما داده شد.
🔸ما نیز باید از گناهان خود در پرتو عزاداری با بصیرت، توبه کنیم.
🌹🍃این درسی از آیه هشت سوره مبارکه تحریم است.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ
☘اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبهاى خالصانه.اميد است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند
@Quranahlebayt
🔸🔸حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
هر که خواهان آن است که در سختی دعایش به اجابت برسد، در حال خوشی و گشایش، زیاد دعا کند.
[مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فِي الشِّدَّةِ فَلْيُكْثِرِ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ]
@Quranahlebayt
🛑معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟*
✍️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند. اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
آیا واژه عاشورا برای دهم ماهها دیگر نیز به کار میرود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا-..، اما میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند؛ لذا نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
*عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)*
عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند؛ و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ *یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.*
*تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت*
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند: *روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد.*
*این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیهالسلام) است* و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، *اکثرا جعلیات بنیامیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است،* اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...
@Quranahlebayt
پست ویژه ویژه ویژه 🌹👇
اهل بیت علیهمالسلام👈 واسطه فیض الهی اند 👉اهل بیت واسطهء فضل الهی اند ...
اهل بیت علیهم السلام، فضل و رحمت الهی هستند .
📌امام علی بن الحسین علیه السلام فرمود:
هرگز میان پروردگار و خلیفه الله و حجت خود حجابی نیست
و ما 👈وسائل نزول فیوضات👉 و صراط مستقیم و حاملان علم پروردگار هستیم ( یعنی علم غیب به اهل بیت علیهمالسلام داده شده )
و ما ترجمان وحی و ارکان توحید و گنجینه اسرار او هستیم.
📚 معانی الاخبار: ص۳۵
@Quranahlebayt