eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
741 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
‍   ‌   ‌   ‌ هنگام اذان به افق تهران اللهم عجّل لولیک الفرج  «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع) کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام @Quranahlebayt
شماره 10 ❇️حضرت فاطمه سلام الله علیها مالک فدک ✨فات ذالقربی حقه✨ ✅جعل فدک لفاطمه بامر الله 👈با توجه به آیه شریفه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از جانب خداوند مامور گشت تا فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها دهد. 📖سوره اسراء، آیه26 📚عوالم العلوم، ج11، ص106 شماره 11 ✨متَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۖ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا : در آن بر تختهاتكيه زنند. در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى. ( انسان آیه 13 ) ✨ 🔅در تفسیر این آیه حدیثی از ابن عباس آمده که چنین نقل می کند : هنگامی که بهشتیان در بهشت هستند ناگهان نوری همچون آفتاب مشاهده میکنند که صحنه بهشت را روشن می سازد . بهشتیان به رضوان میگویند: این نور چیست ؟ در حالی که پرورگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را میبینید نه سرما را ؟ در پاسخ رضوان میگوید : این نور خورشید و یا ماه نیست . حضرت علی و فاطمه سلام الله علیها خندان شده اند و بهشت از نور لبخندشان روشن شده است. 📕 عوالم العلوم ج 11 ص 115 @Quranahlebayt
🔆 اگر یک روز خورشید طلوع نکند! 👈 قلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ  أَفَلَا تَسْمَعُونَ بگو: به من خبر دهید، اگر خدا شب را بر شما تا روز قيامت طولانى کند!  جز خدا کیست خدایی که بتواند برای شما روشنی روز بیاورد؟ آیا سخن نمی‌شنوید؟ @Quranahlebayt
🤲 رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ الممتحنه/۵ پروردگارا! ما را وسیله آزمایش [و هدف آزار، چیرگی و سلطه] برای کافران قرار مده، و پروردگارا! ما را بیامرز که همانا تو توانای شکست ناپذیر و حکیم @Quranahlebayt
خدا همیشه پشت و  پناهتون و دستان دهنده تون در آخرت یاورتون🌹 آیه ۲۱۹ سوره (ص۳۴) يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ درباره شراب و قمار از تو مى ‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است [ولى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى ‏پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مى‏ گرداند باشد كه بينديشيد 🔷 كلمه «خمر» به معناى هر مايع مست كننده است ، و اصل در معنايش ستر (پوشيدن) است، به همين جهت به مقنعه زنان «خمار» مى گويند؛ زيرا سروگردن را مى پوشاند. و اگر مسكر را خمر خواندند، بدين جهت است كه عقل را مى پوشاند، و نمى گذارد ميان خوب و بد و خير و شر را تميز دهد. 🔶و كلمه «ميسر» در لغت به معناى قمار است، و اصل در معنايش سهولت و آسانى است، و اگر قمار باز را«یاسر» خواندند به اين مناسبت است كه قمار باز بدون رنج و تعب و به آسانى مال ديگران را به چنگ مى آورد. 🔷با توجه به اينكه جامعه عرب جاهلى بسيار آلوده به شراب و قمار بوده حكم تحريم اين دو به طور تدريجى و در چند مرحله نازل شده و اگر نرمش و مدارائى در لحن آيه مشاهده مى شود به خاطر همين معنى است . 🔶در اين آيه منافع و زيانهاى اين دو با هم مقايسه شده و برترى زيانها و گناه سنگين آن بر منافع آنها مورد تصريح قرار گرفته است مسلما منافع مادى كه احيانا از طريق فروش شراب يا انجام قمار حاصل مى شود و يا منافع خيالى كه به خاطر تخدير حاصل از مستى شراب و غفلت از هموم و غموم و اندوه ها به دست مى آيد ، در برابر زيانهاى فوق العاده اخلاقى و اجتماعى و بهداشتى اين دو بسيار ناچيز است.. 🔷البته از اين آيه، حرمت شراب و قمار دريافت نمى شود؛ بلكه حرمت آنها از آيه ۹۰ سوره مائده  استنباط مى شود كه مى فرمايد: 👈🏻«... اِنَّمَاالْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْاَنْصابُ وَالْاَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ...» 🔶سومين سؤال در آيه فوق، سؤ ال درباره چه چیزی انفاق کردن است. «عفو» به گفته راغب در مفردات به معنى چيزیست كه بر گرفتن آن آسان است . و از آنجا كه اين معنى ، بسيار گسترده است ، بر مصاديق گوناگونى اطلاق شده از جمله؛ بخشش و آمرزش - از بين بردن اثر-حد وسط و ميانه هر چيز- و مقدار اضافى چيزى - بهترين قسمت مال . بنابراین میتوان گفت يعنى؛👈🏻 در انفاق حد وسط را رعايت كنيد و يا مقدار اضافى از نيازمنديهاى خود را انفاق نمائيد و يا به هنگام انفاق به سراغ قسمتهاى بى ارزش مال نرويد، یا از بهترين قسمتها كه بر گرفتن آن براى خودتان به خاطر مرغوبيت سهل و آسان است در راه خدا نيز از همان انفاق كنيد.. 🔷انفاق از مهمترين مسائلى است كه اسلام و قرآن ، روى آن تكيه كرده ، ولى با اين حال اجازه نمى دهد، بى حساب و افراطى باشد. آن چنان كه زندگى انفاق كننده را دچار نابسامانى كند، آيه فوق بنابر بعضى از تفاسير، ناظر به همين معنى است.. 🔶احتمال ديگرى كه در تفسير اين آيه مى توان گفت، اين است كه عفو به همان معنى اصلی، يعنى مغفرت و گذشت از لغزش ديگران است، مطابق اين معنى ، تفسير آيه چنين مى شود: 👈🏻«بگو بهترين انفاق ، انفاق عفو و گذشت است». 🔷از پایان آیه (كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ)،دو نکته حاصل می شود : ⭐️۱-انسان گر چه موظف است در برابر خدا و پيامبرش ، تسليم باشد، ولى اين اطاعت ، به معنى اطاعت كوركورانه نيست ، بلكه اطاعتى است آميخته با آگاهى ، بايد از اسرار احكام الهى نه فقط در زمينه تحريم شراب و قمار، بلكه در همه زمينه ها، و لو اجمالا آگاه گردد، و با درك صحيح آنها را انجام دهد. (البته معنى اين سخن آن نيست كه اطاعت احكام الهى ، مشروط به درك فلسفه آنهاست ، بلكه منظور اين است كه به موازات اين اطاعت، بايد بكوشیم تا از اسرار و روح احكام خدا آگاه گردیم.) ⭐️۲- در تمام زمينه ها باید اندیشه نمود براى نيازمنديهاى جسم و جان و روح و بدن، چرا كه دنيا و آخرت به هم مربوطند، و ويرانى هر يك در ديگرى اثر مى گذارد. 🌸🍃🌸🍃🌸 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆امام صادق علیه‌السّلام می‌فرماید: «فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً» صبح و شام منتظر فرج باشید. نمی‌فرمایند هر وقت آن علامت را دیدید، بروید منتظر باشید. 🔸می‌فرمایند: نه، یک شیعه باید هر صبح و هر شام منتظر فرج باشد. چون «یأتی بغتتا»، مانند «شِهَابٌ ثَاقِبٌ». 🔸دیده‌اید یک‌وقت در دل شب، شهاب‌سنگی آمد و روشن کرد، یک وقت ممکن است این‌طور شود، این ظهور بغتتا صورت می‌گیرد. لذا شما در همه‌ی اوقات آمادگی ظهور را داشته باشید. _استاد اخلاق حاج آقا زعفری زاده حفظه الله تعالی @Quranahlebayt
ملجأ العاصين امیرالمومنین علیه السلام 📌امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند : هيچ‌گاه گنه‌كاری را نااميد مكن. چه بسا افرادی كه آلوده به گناه‌اند،ولی سـرانـجـامـشـان و مـغـفـرت باشد. و چه بـسـا افـرادی كـه بـه عمل نیکی رو آورند، ولی آن را تباه كنند و در پايان عمر، كارشان به بکشد. 📚 تصنیف غرر / ۵۸۰۸ نجف اشرف ، آبانماه ۱۴۰۳ خانه پدری @Quranahlebayt
فرق بین عالم و جاهل ▫️فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْم کَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيق. فَلاَ يَزِيدُهُ بَعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلاَّ بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ. وَالْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ 🟠زيرا آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد ولى آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد (و به زودى به مقصد مى رسد) ✍چه تشبيه جالبى! افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند; ولى دانا چون در جاده اصلى حرکت مى کند لحظه به لحظه به مقصد نزديک تر مى شود; ولى نادان چون در بى راهه گام بر مى دارد لحظه به لحظه از مقصد دورتر مى شود و به تعبير ديگر تلاش هاى او نتيجه معکوس دارد. 📘 @Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟥مراقب هشداردهنده باشيد تا با فردي و اجتماعي درگير نشويد. 🔸وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ( انعام:42) ما پيش از تو [نيز پيامبراني] به سوي امت‌هائي فرستاديم و [چون به گمراهي ادامه دادند] آنها را به سختي‌ها و آسيب‌هائي [=نابساماني‌هائي ناشي از عملكردشان] گرفتار كرديم، باشد تا تضرّع كنند [=از قله غرور و تكبّر به تواضع و تسليم فرود آيند]. - هدايت‌هاي الهي منطبق بر فطرت و مصلحت انسان‌ها نازل شده است، ملت‌هايي كه پيام‌هاي پروردگارشان را پس مي‌زنند، در حقيقت نسخة شفابخش پيامبران را پاره مي‌كنند و به درمان مكاتب و جهان‌بيني‌هاي دنيا محور و لذت‌پرور پناه مي‌برند. از آنجايي كه و با ساختار فطري انسان هماهنگي ندارد، به آثار و عوارض فشارهاي روحي رواني، اختلاف طبقات، كينه و دشمني‌هاي ناشي از رقابت‌هاي مادّي گرفتار مي‌شوند. منظور از همين نابساماني‌ها، و عوارض فردي و اجتماعي است که دامنگير جوامع منحرف از حق و عدالت مي‌شود. همان درد و رنجي که از برآورده نشدن خواسته‌هاي مادي و معنوي و فردي و اجتماعي ناشي مي‌شود و چون در نظام خدا و طبق قوانين او چنين عواقبي عارض مي‌شود، آن را به خود و مجموعه عواملي که مقدر کرده، نسبت داده است. 👈 اين عذاب موقت و مختصر (در مقايسه با عذاب آخرت) همچون دهنده ماشين‌ها، رحمتي به شمار مي‌آيد. «بَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ» ظاهراً به دو نوع نابساماني اشارت دارد؛ سختي و رنجي که از خشم و خشونت دشمن و عوامل بيروني ناشي مي‌شود (بأس)، و درد و رنجی که دروني است (ضراء)، مثل: بيماري، بيکاري، افسردگي، اعتياد و... همه اينها عذابي است که از عملکرد خود مردم ناشي مي‌شود. به تعبير قرآني: روم 41 (30:41) - به خاطر دستاورد (آثار اعمال شرک ‌آميز) مردم است که فساد در خشکي و دريا ظاهر شده تا نتيجه آنچه کرده‌اند را به آنها بچشاند تا شايد از خطا برگردند. فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ (انعام:44) پس چون تذكراتي را كه به آنها داده شده بود به فراموشي سپردند، درهاي همه چيز را بر آنها گشوديم [=به حال خود آزاد رهایشان كرديم تا هر چه مي‌خواهند بكنند] تا بدانجا كه سرمَستِ برخورداري‌ها [=راحت و رفاه] شدند و [در اين غفلت] ناگهان آنها را [به عوارض اعمال‌شان] گرفتيم. پس در آن دم رشتة اميدشان به كلي قطع شد. - گشودن درهاي همه چيز (فَلَمَّا نَسُوا ... فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ) را چراغ سبز دادن به هر خلاف و خيانتي، بي‌هيچ هشدار و تذکري، وصف کرده است، تا جايي که منکران مست و مغرورِ دستاورد تباه خود شدند و در اين سراشيبي سقوط، سرانجام سرشان به سنگ سرنوشت سياه‌شان خورد. در حكمت 25 نهج‌البلاغه امام علي(ع) نيز آمده است: «اي فرزند آدم، هرگاه ديدي پروردگارت پيوسته بر تو نعمت مي‌دهد و تو نافرماني‌اش مي‌كني، برحذر باش (كه مبادا تو را به حال خود رها كرده باشد)» 💫تفسير بازرگان ↩️- ، راهى براى بيدارى فطرت و به خداوند است. «يَتَضَرَّعُونَ» ↩️- هر رفاهى لطف نيست و هر رنجى قهر نيست. «لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» ⬅️براى افراد لجوج، نه تبليغ مؤثّر است، نه تنبيه. «قَسَتْ قُلُوبُهُمْ» ↩️- ريشه‌ى غرور و ترك تضرّع، مفتون شدن به تزيينات شيطانى است. فَلَوْ لا ... تَضَرَّعُوا ... زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ‌ 📚تفسير نور @Quranahlebayt