eitaa logo
رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
1.7هزار دنبال‌کننده
196 عکس
44 ویدیو
6 فایل
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت ، عرفان ، طب ، نجوم و... آیدی بنده : @Amirh_BazYar786
مشاهده در ایتا
دانلود
🌻 من گدایم! من گدایم چه توانم ببرم در بر شاه ؟ طمع بخششم از درگه سلطان من است ⭐ الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان ⚠️ اگر گفتند بیرونش کنید، بگو: نمی روم ز دیار شما به کشور دیگر برون کنید از این در، درآیم از در دیگر 🚫 اگر گفتند این جرئت را از که آموختی؟ بگو از حلم شما ⛔ اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری! بگو قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید. باز اگر اعراض کردند بگو: به والله به بالله به تالله به حق آیه نصر من الله که مو از دامنت دست بر ندیرم اگر کشته شوم الحکم لله •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 تأویل از مُثُل افلاطونی بروحانیت اعداد و حروف این تأویل را مدرس آشتیانی در تعلیقات خود بیان نموده، ليكن بجهات رد آن نپرداخته است. بنا بنقل از لغت نامه، حروفيه عقیده داشتند که اسماء خداوند تعالی بوجود آورنده جهانند و از حروف تشکیل یافته اند، پس در حقیقت حروف تشکیل دهنده همه عوالم و در واقع روح عالمند و بوسیله آنها می توان در جهان تأثیر نمود. اگر مراد از حروف بگمان فرقه حروفيه، همان حروف عالیاتیست که بقول محیی الدین و ابو الغنائم کاشانی در اصطلاحات، عبارت از شئون ذاتی و کامن در غیب الغيوب است، در این صورت با مُثُل افلاطونی بمراتب بسیار متفاوت بوده و مرتبه آن شئون، احدیت ذاتی و مطلقه می باشد و با مثل نوری که از افعال حقند، اختلافی فاحش و بلکه افحش دارند. 📚 حکمت نامه، شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری، غلامحسین رضا نژاد (نوشین)، ج۲، ص ۱۳۶۸ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🌀 مهمان سفره خود 🔷 هر کسی زرع و زارع و مزرعه خود است و نیات و اعمالش بذرهایش، بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشتی و در قول رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «الدّنیا مزرعة الآخرة» دقت کن و به عبارت دیگر: هر کسی سفره خود و مهمان سفره خود است. 📚 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 212 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سر در کنار بیشه ای خفته. شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود نعره ای برآورد و راه بیان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد گفتمش ، آن چه حالت بود ؟ گفت بلبلان را دیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه وغوکان درآب و بهایم از بیشه اندیشه کردم که: «مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته» دوش مرغی به صبح می نالید عقل صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت: باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم: این شرط آدمیّت نیست مرغ تسبیح گوی و من خاموش 📚گلستان سعدی، باب دوم، حکایت ۲۶ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
«هو» یا رب بحق ناد علیاً سینجلی یا رب بحق نجف مرتضی علی افتادگان وادی غم را بگیر دست با مصطفی محمد و با مرتضی علی امیرمؤمنان علی علیه السلام : «من آدم اول و نوح اول و آیه جبار و حقیقت اسرار هستم. من صاحب صور و همان نوری هستم که موسی از او هدایت یافت. من همراه نوح و نجات دهنده او و همراه ایوب که مورد امتحان قرار گرفت و شفادهنده او هستم و من قلم اعلى و لوح محفوظ هستم ، من دوست جبرائیل و برگزیده اسرافیل هستم.» 📚 ر.ک خطبه صعصه 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔻 خلع و لبس در سیر و سلوک ⭕️ خلع به معنی «جدا شدن» یا «جدا کردن» و لبس به معنی «پوشیدن» است. در اصطلاح اهل طریقت و معرفت، آن است که سالک از مرتبه ای از مراتب وجود خود جدا شود و به لباس و مرتبه ای بالاتر ملبس گردد، و برای کاملان برعکس آن نیز واقع می شود. 🔻در جریان سلوک یکی از مهم ترین نشانه های پیشرفت و ترقی سالک مراحل خلع و لبس به شمار می آید. از امیرالمؤمنین (علیه السلام) منقول است که در یک شب در هفتاد مکان وعده داشتند و در همه جا بودند و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: علی (علیه السلام) آن شب نزد من بود و جبرئیل نازل شد و گفت حق تعالی می فرماید: علی آن شب نزد ما بود. 📚 پاورقی و متن منهاج انوار المعرفة فی شرح مصباح الشریعه میرزا ابوالقاسم راز شیرازی ، صفحه ۸۸-۸۹ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ علت سخت بودن سکوت چیست؟ ⭕️ این است که ما  اسیر مرتبه یِ حواس و خیال ایم. حواس، عاشقِ دریافت است و خیال عاشق ترکیب و ساخت. ✅ سکوت ، "ساحتِ آزادی" است و بدون سلطنت بر حواس و خیال بدست نمی آید. در سکوت، انسان، کم کم به عالمِ نوریِ وجودیِ خویش ، راه پیدا می‌کند و به حقایق لطیف نوری متصل می شود. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 تفسیری در مورد «اقامه حقیقی نماز» 🔷 کسی می تواند نماز را اقامه نماید که خودش ایستاده و قائم باشد. ایستادن یعنی عقل بالاتر از خیال و حس باشد، نه خم شده و درحال تعظیم به آنها. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔶🔶🔶 🔷🔷 🔶 📎 فصل انسان از نظر شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی چیست؟؟؟؟؟ 🔻نطق در کل عالم ساری است و علی رغم اینکه آن را فصل مقوم انسان قرار داده او را حیوان ناطق نامیده اند، مختص انسان نیست. کشف، این حد را مختص انسان نمی داند. ✅ حد انسان فقط ((صورت الهی)) است. کسی که این حدش نباشد، انسان نیست بلکه حیوانی است که در صورتی شبیه ظاهر انسان است. 📚 فتوحات مکیہ، جلد ۳، صفحہ ۱۵۴ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
 🚫🚫🚫 🚫🚫 🚫 🔔 تلنگری به برخی از طالبان راه علم و حقیقت 📜خاطره ای جذاب : سلام می كنم، همان طور که می نویسد جوابم را می دهد و می گوید: دیر آمدن از شما بعید است ... _ شرمند استاد، نمی خواستم در این برف و بوران مزاحم تان بشوم. ... چرا مزاحم ؟ معذرت برای چه؟ _ آخه استاد توی این برف و سرما و یخبندان!!!!.... استاد اخم می کند و می گوید : مگر توی راه، گداها را ندیدی؟ _ چرا اتفاقا دوتا از آن ها را دیدم توی برف. خیلی دلم برایشان سوخت. بیچاره ها! ... یعنی مشغول كار هر روزشان بودند و کارشان را تعطیل نکرده بودند؟ درست است؟ آن وقت شما توقع دارید که درس را ... سرم را پایین می اندازم تا نگاهم به نگاه استاد نیفتد. ⚠️ نکته ی تربیتی: در راه علم همیشه گدایی کنیم. 📌 خاطره ای از علامه حسن زاده و استادشان علامه شعرانی •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔷🔷🔷 🔶🔶 🔷 🔆 سعادت از منظر فارابی ⁉️ 🔵 معلم ثانی ابونصر فارابی در «مدینه فاضله» درباره ی سعادت انسان سخنی بسیار بلند دارد که آن را ترجمه می کنیم. 🔴 سعادت این است که نفس انسان در کمال وجودی اش به جایی برسد که در قوام خود، به ماده نیاز نداشته باشد؛ و این در صورتی است که در عداد موجودات مفارق از ماده در آید و بر این حال، دائم و ابد باقی بماند. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔰🔰🔰🔰 🔰🔰🔰 🔰🔰 🔰 ⁉️ آیا تصورات و ذهنیات ما بر جسم ما تأثیر می گذارد؟ آیا خیالات ما در کیفیت جسمانی ( پیری ، جوانی ، مرض و... ) ما تأثیر می گذارند؟  ✅ خواجه ی طوسی در شرح فصل چهاردهم نمط ششم «اشارات» شیخ الرئیس گوید : قوه ی خیالیه در انسان مبدأ اول تحریک بدن اوست. ◀️ «القوة الخيالية في الإنسان هي المبدأ الأول لتحریک بدنه.» این سخن خیلی بلند و ارجمند است. قوه ی خیال در انسان مبدأ اول تحریک بدن اوست از این جهت که به بدن نزدیک تر از قوه ی عاقله است ، به علت این که قوه ی عاقله ارفع و اشمخ از آن است ؛ زیرا که دانستیم قوه ی عاقله تجرد تام دارد و قوه ی خیالیه تجرد برزخی [ دارد ] ، که برزخی بین طبیعت که بدن است و بین قوه ی عاقله دارد. آنچه را که عاقله اندیشیده در قوه ی خیال تمثل می یابد ؛ یعنی صورتی به وزان آنچه اندیشیده در این کارخانه ی صورت گری انسان به نام خیال بر سبيل محاكات منتقش می شود ، و این صور منتقشه موجب انفعالات بدن و حرکات او می شود. 🔶 توجه : برخی از جملاتی که امروزه در ارتباط با مبحث فوق در جامعه خیلی رواج دارند : 👈 مثلا کسی رفته پیش پزشک ، پزشک میگه : آقای محترم این ناراحتی و انسداد رگ های قلبی شما به خاطر اعصاب شماست پس از هر گونه تنشی دوری کنید. 🔻 بنده بر این باورم که نه تنها قوه خیال باعث انفعالات بدن و تحرکات شخص می شود که حتی بر عالم خارج نیز اثر می‌گذارد که البته این امر تشکیکی می باشد. امروزه در متافیزیک بهش «قدرت ذهن» و «تجسم خلاق» هم میگن. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR