eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
453.2K
مناسبت: ایام در سال ١٣٨٢ موضوع: چیست و علل شرعی وجوب آن کدام است؟ ✅ نماز آيات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آنها گرفته شود؛ زلزله؛ و هر حادثه غيرعادى که باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد که غيرعادى باشند؛ تاريکى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن کوه، صيحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌شود؛ (البته) در غير از کسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، (لذا) حادثه‏اى که ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » مناسبت روز: در ایام « مرگبار » با بزرگی ۶٫۶ ریشتر در سال ۱۳۸۲ شمسی قرار داریم که با حدود ۵۰ هزار کشته، یکی از عظیم‌ترین بلایای طبیعی در طول تاریخ ایران بوده است و در تقویم به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری گردیده؛ لذا ضمن عرض تسلیت به تمامی بازماندگان این حادثه‌ی بزرگ، سخن خود را به موضوع «عوامل نزول بلایا از نگاه اسلام» اختصاص می‌دهیم؛ برای بررسی این موضوع ابتدا باید واژه «بلاء» را از نگاه اسلام معنا نمود که با مراجعه به آیات و روایات، متوجه می‌شویم که «بلاء» و اسباب و عوامل آن به دو معنای کاملاً متفاوت آمده است: 1️⃣ «بلاء» به معنای «عذاب، سختی و گرفتاری» که به سبب اعمال بَدِ انسان‌ها و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها نازل می‌شود. چنانچه قرآن می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...»: «و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد، همه از دست (اعمال زشت) خود شماست...» (شوری، آیه٣٠)‌‌؛ همچنین پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «هرگاه شرّ و بدی در زمین آشکار شود، خدای متعال بلاها و سختی‌ها را بر اهل زمین فرو می‌فرستد» (الفتن، ص۴٣١) امام رضا (ع) نیز فرمودند: «هر زمان بندگان، گناهان تازه‌ای را ابداع کنند، خداوند نیز بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می سازد» (بحار الانوار،ج ٧٠، ص٣۵۴)؛ 🔹همچنین چنان که گذشت، بلایا بر برخی از افراد نیز به واسطه ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سکوت در برابر ظلم و ستم نازل می شود، که در اصل این افراد نیز به واسطه ترک این فریضه الهی، به صورت غیر مستقیم در گناه دیگران شریک هستند؛ چنانچه امیرمؤمنان (ع) جهت تبیین این مسئله فرموده‌اند: «شتر ثمود را فقط یک نفر کُشت، ولی عذاب الهی همه را فرا گرفت، چون همه بدین عمل راضی شدند، (و اعتراض نکردند)» (نهج‌البلاغه، ص٣١٩)؛ رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «زمانی که امت من، امر به معروف و نهی از منکر را (ترک کنند و) به یکدیگر واگذارند، باید آماده پذیرش بلاء و عذاب الهی باشند» (تهذيب، ج۶، ص١٧٧)؛ همچنین امام سجاد (ع) فرمودند: «گناهانی که سبب فرود آمدن بلاء و مصیبت بر مردم می شود عبارتند از: نرسیدن به فریاد ستمدیدگان و مظلومان و پایمال ساختن امر به معروف و نهی از منکر» (بحار، ج٩٧ ص٩۴) 2️⃣ بلاء به معنای «امتحان و آزمون الهی جهت ارتقاء و پاداش بالاتر» که از نگاه اسلام، هرگاه بلاء به این معنا باشد، اختصاص به خوبان، مؤمنین و افراد نیکوکار دارد، به گونه‌ای که انبیاء و اولیاء الهی، بیشترین بلاها و شدائد را در دنیا تحمل نموده‌اند و حتی امیرالمؤمنین(ع) در دعای صباح، از خداوند متعال برای قُرب و نزدیکی بیشتر به درگاه احدیت، طلب درد و بلاء می‌نمایند؛ در نتیجه این نوع بلاء در واقع، هدیه‌ای الهی برای بالا بردن ظرفیت روحی و درونی انسان و دریافت درجه و پاداش بالاتر است، چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»: «قطعاً شما را به مقدارى از ترس، گرسنگى، كاهش اموال و نفوس، و كمبود محصولات، امتحان خواهيم كرد و صابران را مژده بده (كه پيروزى و پاداش بزرگ برای آنهاست)» (بقره/١۵۵) ✍️ بنابر آنچه گذشت، نزول یک بلای عمومی بر همه مردم به صورت یکسان نیز کاملاً با عدالت الهی سازگار است، چراکه یک بلاء می‌تواند برای عده‌ای از مردم، عذاب و سختی و گرفتاری، و برای عده‌ای دیگر، امتحان و آزمایش و ارتقاء باشد. البته ما هر چیزی که به نظرمان ناپسند آید را برای خودمان شرّ و بدی می‌پنداریم، اما طبق فرموده حضرت حق در قرآن کریم، چه بسا ما چیزهایی را اصلاً خوش نداریم، در صورتی كه خِیرِ ما در آنهاست، و چه بسا چیزهایی را خیر و خوبی می‌پنداریم در صورتی كه برای ما شرّ و بدی به همراه دارند: «و عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» (بقره، آیه ٢١۶)‌. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ جمعه ٠٧ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢۵ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 27 Friday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ شهادت آیت‌الله حسین غفاری (١٣۵٣ش) ☀️ سالروز تشکیل در سال ١٣۵٨ شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) 💠حدیث روز💠 💎 امام صادق (ع): «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ» «هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمان‌ها به بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد» 📚 الذریعه، ج١، ص۵۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
450.7K
مناسبت: سالروز تشکیل در سال ١٣۵٨ شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) موضوع: ❓کتب ضلال چیست و احکام شرعی آن را بفرمایید؟ ✅ پاسخ: 🔹 کتبی که مشتمل بر مطالب باطل بوده و محتوای آنها از اصول حقه دین و مذهب و یا فروع آن، منحرف باشد و خواندن آنها موجب گمراهی و انحراف مردم از نظرِ عقیده یا عمل یا اخلاق شود را «کتب ضلال» وگمراه‌کننده می‌نامند. 🔹 بنابر اجماع نظر فقهای شیعه، خرید، فروش، تکثير و طبع و انتشار، و همچنین حفظ و نگهداری، نسخه برداری و حتی به حافظه سپردن «کتب ضلال»، حرام است و نابود ساختن آن‌ها، واجب شرعی است. 🔹 تهیه و نگهداری کتب ضلال، به منظور نقض و ابطال و رد آن‌ها، براى کسى که قدرت علمى این کار را داشته باشد، جایز است. 📚 شرائع الاسلام، ج۲، ص۱۰ ✍️ احکام فوق شامل تمامی اقسام رسانه‌های منحرف و منحرف کننده از جمله رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری نیز می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، پرچمدار مبارزه با جهل و بی‌سوادی» مناسبت روز: هفتم دی ماه سالروز تشکیل در سال ١٣۵٨ شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) است؛ لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ بی‌شک یکی از مهمترین شاخص‌های رشد در جوامع امروز بشری، میزان بهره‌مندی مردم آن کشور از سواد و علم است و بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است و هر چه افراد جامعه به سمت باسواد شدن پیش روند، یقیناً سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه، سریع‌تری خواهد بود؛ لذا امیدواریم که با نامگذاری چنین روز در تقویم به نام «روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی» و با یادآوری این موضوع مهم، روزی شاهد حذف این پدیده شوم از تمام جوامع بشری باشیم. ✍️ اما نکته قابل توجه در اینجا، این است که اگر سازمان ملل و یونسکو، در سال‌های اخیر به این ضرورت دست یافته‌ و روزی را به نام روز نامگذاری کرده‌اند؛ باید بدانیم که دین مبین اسلام در هزار و چند صد سال قبل، بشریت را به علم‌آموزی و دوری از جهل و بی‌سوادی سوق داده و بزرگترین معجزه پیامبر خود و آخرین هدیه آسمانی برای زمینیان را یک کتاب به نام «قرآن» قرار داده است؛ «اسلام» تنها دینی است که با امر به خواندن اعلام وجود کرده: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ‌»: «بخوان به نام پروردگارت که [جهان را] آفرید». (اقرأ/ ١) و در نخستین گوهرهای آسمانی‌اش پس از توحید، از «علم‌آموزی و قلم» سخن به میان آورد: «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»: « او كه با قلم (آنچه را انسان نمى‌دانست) به او آموخت»؛ بنابراین می‌بایست دین مترقی اسلام را «» و «» در تاریخ بشریت دانست؛ اهمیت علم‌آموزی در این دین آسمانی تابدانجاست که پیامبر اکرم (ص) در نخستین اقدامات خود پس از اولین پیکار نظامی با مشرکان، آموزش خواندن و نوشتن به ده مسلمان را بهای آزادی اسیران باسواد اعلام نموده و با این دستور، در عمل، ارزش علم‌آموزی را به بشریت، نشان دادند؛ آموزه‌های اسلام، سراسر دعوت به تحصیل علم و دانش پژوهی است و پاداش‌های معنوی در نظر گرفته شده برای پویندگان علم، بسیار والاست؛ از نگاه قرآن، «دانش» مایه سروری و یکی از شرایط رهبری و پیشوایی بر دیگران است. همچنین در گفتار و رفتار پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، همواره به اهمیت علم‌آموزی و نقش آن در تکامل زندگی بشر تأکید و سفارش شده، تا جایی که پیامبر اکرم(ص) هدف از رسالت خود را علم‌آموزی بیان فرمودند: «بِالتَّعْلیمِ اُرْسِلْتُ»: «من برای تعلیم فرستاده شده‌ام». (بحارالأنوار، ج١، ص٢٠۶) در این مکتب انسان‌ساز، تحصیل علم متعلق به یک قشر خاص نیست و به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر بر همه‌ی مسلمانان از زن و مرد واجب است: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»: «طلب علم بر تمامی مردان و زنان واجب است» (تنبيه الخواطر، ج٢، ص١٧۶) همچنین در اسلام برای علم آموزی هیچ قید و شرط، و سن و سالی وجود ندارد؛ چنانچه در حدیث منسوب به پیامبر (ص) آمده: «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ الَی اللَحَدِ»: «زگهواره تا گور دانش بجوی!» (آداب المتعلّمین، ص١١٢) ✍️ بر همین اساس، امام راحل (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی و با توجه به نیاز قدرتِ سِتُرگ سلاحِ دانش در جامعه اسلامی، با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی در کنار «آموزش و پرورش»، امت مسلمان ایران را که متأسفانه به وسیله شاهان خائن در جهل و بی‌سوادی گرفتار شده بود به صورتی که بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور در سال ۵۷ «بی‌سواد مطلق» بودند را به علم‌آموزی و کسب دانش دعوت نموده و فرمودند: «تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است...» (صحیفه امام، ج١١، ص ۴۴٧) پس از این فرمان تاریخی، سوادآموزی در ایران به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمارِ مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی در آمد، به‌گونه‌ای که کشور ما که تا پیش از انقلاب اسلامی جزو بی‌سوادترین کشورهای جهان به شمار می آمد، امروزه جزو کشورهایی است که کمترین بی‌سواد را در خود جای داده و امید است که در آینده نزدیک، بی‌سوادی به صورت کامل از جامعه اسلامی ایران، رخت بر بندد و شاهد کشوری صددر صد باسواد باشیم. (انشاالله) https://eitaa.com/ROOZBARG
16.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: سالروز تشکیل در سال ١٣۵٨ شمسی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) موضوع: «، پرچمدار مبارزه با جهل و بی‌سوادی» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٠٨ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢۶ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 28 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام سی‌ و دومین سالگرد قمری فقیه پارسا و مجاهد انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد رضا (ره) 💠 حدیث روز 💠 💎 رسول خدا (ص): «مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لاتُجبَرُ و ثُلمَةٌ لاتُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ» «مرگِ عالِم، مصيبتى جبران‌ناپذير و رخنه‌اى بسته ناشدنى است؛ او ستاره‌اى است كه غروب مى‌كند؛ و مرگ يك قبيله آسانتر از مرگ يك عالِم است» 📚 كنزالعمال، ح٢٨٨۵٨ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام امر به معروف .mp3
2.31M
مناسبت: «ایام سی‌ و دومین سالگرد قمری رحلت فقیه پارسا و مجاهد انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد رضا موسوی (ره)» موضوع: ✅ امر به معروف و نهی از منکر یعنی مردم را به کار نیک واداشتن و از کار زشت بازداشتن. ✅ امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اتفاق فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آید. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ❓آیا امر به معروف حتماً باید به صورت دستوری باشد یا می توانیم با توصیه، خواهش و...، امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟ ✅ اگر با توصیه، موعظه، بیان حکم شرعی و مانند آن، اثر مطلوب حاصل شود، امر و نهی واجب نیست؛ در غیر این صورت اگر احتمال بدهد که امر و نهی اثر دارد، باید امر و نهی کند و در صورتی که امر و نهی با زبان نرم و اخلاق خوش تأثیر داشته باشد، جایز نیست با تندی و خشونت امر و نهی نماید. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: طبق تقویم شمسی در ایام سی‌ و دومین سالگرد قمری رحلت فقیه پارسا و مجاهد انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی سید محمدرضا موسوی (ره) از مراجع بزرگ شیعه در جهان معاصر قرار داریم؛ ایشان علاوه بر فعالیت‌های بی‌بدیل در عرصه‌ علوم و فرهنگ اسلامی و تربیت عالمان بزرگ، خدمات ارزشمندی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نموده و با همراهی امام امت، نقش به سزایی در روشنگری جامعه و پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح مقدس این عالم ربانی آغاز می‌نمائیم؛ سید محمدرضا گلپایگانی در هشتم ماه ذی‌القعده ۱۳۱۶ قمری در گلپایگان، پا به عرصه وجود نهاد؛ پدرش آقا سید محمدباقر، عالمی معروف به زهد و تقوا، و کوشا در امر به معروف و نهی از منکر بود که هم اینک مرقد ایشان مورد احترام و زیارت مردم است؛ سید محمدرضا در سه سالگی «مادر» و در نه سالگی پدر گرامیش را از دست داد و دوران کودکی را با یتیمی و مشکلات و سختی‌های فراوان سپری کرد‌؛ او تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه گذراند‌ و در نوجوانی به شوق تحصیل علوم اسلامی، زانوی ادب نزد اساتیدی همچون آیت الله محمدتقی گوگدی (ره) و آیت الله سید محمدحسن خوانساری (ره) زد‌؛ وی با سعی و تلاش و هوش سرشار، در نوزده سالگی، شایستگی حضور در درس خارج فقه و اصول حضرت آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره) در اراک را پیدا کرد و سپس با تأسیس حوزه علمیه قم همراه با آیت‌الله مؤسس به شهر مقدس قم هجرت نموده و از محضر بزرگانی همچون حضرات آیات عظام میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی و آقا ضیاء عراقی بهره‌ها برد و موفق به اجازه اجتهاد از حضرت آیت الله العظمی حائری یزدی و اجازه نقل روایت از مرحوم شیخ عباس قمی شد؛ آیت‌الله العظمی گلپایگانی در طول بیش از هفتاد سال تعلیم و تعلم دانش اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، و تألیف ده‌ها اثر ارزشمند، نسبت به تربیت صدها تن از ستارگان درخشان آسمان علم و اندیشه همت گمارد که از مشهور‎ترین آن‌ها می‌توان به بزرگانی چون حضرات آیات مرتضی مطهری، سید محمدعلی قاضی طباطبایی، سید اسدالله مدنی، محمد مفتح، سید محمد بهشتی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، لطف الله صافی گلپایگانی، حسن حسن زاده آملی، رضا استادی و احمد جنتی اشاره نمود؛ این فقیه مجاهد از بدو حرکت شجاعانه روحانیت به رهبری امام خمینی (ره)، به مبارزات پیگیر و بی‎‌امان با استبداد پرداخت و نخستین اعلامیه اعتراض به لایحه ننگین «انجمن‎های ایالتی و ولایتی» در مهرماه ۱۳۴۱ شمسی از سوی ایشان صادر شد و به دنبال آن، همواره پشتیبان و یار امام راحل و یاور مردم مظلوم ایران تا سقوط رژیم منحوس پهلوی بود؛ چنانچه امام امت فرموده بودند: «آقای گلپایگانی عِزّ اسلام است و نقش بسیار زیادی در پیشبرد مبارزات ملت مسلمان دارند...» پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان در جهت تأیید کامل مواضع حضرت امام و تقویت موقعیت ایشان به عنوان ولی فقیه و رهبر نظام اسلامی نقش به‌سزایی داشته و تمامی مساعی خویش را برای تقویت نظام اسلامی و پیشبرد اهداف انقلاب به کار برد؛ این مرجع بزرگ جهان تشیع با وجود اشتغالات علمی فراوان، همواره در کنار مردم و یاور مستضعفان بود و نسبت به بنیان نهادن ده‌ها مؤسسه عام‌المنفعه همچون مسجد، مدرسه، کتابخانه، بیمارستان و مؤسسات خیریه در کشور و جهان همت گمارد؛ زهد و بی ‎اعتنایی به جلوه‌های دنیا، تواضع، بهره‌وری از فرصت‌ها، تجلیل از مقام فقها و مراجع معاصر، تشویق عالمان و نویسندگان، اهتمام بسیار به حفظ و قرائت قرآن، و عشق به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع)، بخشی از ویژگی‌های اخلاقی این فقیه پارسا است‌؛ که بالاخره پس از ۹۶ سال عمر بابرکت در ۲۴ جمادی الثانی ۱۴۱۴ قمری، دار فانی را وداع گفت و پس از تشییع باشکوه در تهران و قم، در مسجد بالا سر در مرقد مطهر حضرت معصومه (س) آرام گرفت؛ رهبر فرزانه انقلاب پس از رحلت این عالم عامل در پیامی، ایشان را «عالم بزرگ، فقیه نام‌آور، مرجع تقلید عظیم‌الشأن، عبدصالح و تقى، نقى و زکى» نامیده و فرمودند: «این شخصیت والاى علمى کهن‌سال در میان مراجع عظام تقلید، یکى از موفق‌ترین و سعادتمندترین‌ها بودند... اولین مدرسه علوم دینى به سبک جدید را ایشان در قم تأسیس کردند؛ اولین مؤسّسه بزرگ قرآنى را ایشان در قم بنیان نهادند؛ اولین فهرست بزرگ فقهى و حدیثى با استفاده از دانش و اختراعات جدید بشرى را ایشان پدید آوردند؛ صدها مدرسه، مسجد و مؤسّسه تبلیغ دین را در سراسر کشور و در کشورهاى دیگر بنیان کردند...» ✍️ روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان، و راهش همواره پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG