eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «شیخ بهایی، علامه‏ی‌دهر» روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امروز ١٢ شوال برابر با سالروز رحلت عالم و دانشمند بزرگ عهد صفوی، شيخ‌الفُقهاء، استاد‌الحُكماء، رئيس‌الاُدبا، شيخ‌الاسلام و المسلمين، شيخ بهاءالدين محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد حارثی هَمْدانی عاملی جَبعی معروف به «شيخ بهايى» از افتخارات بزرگ جهان اسلام است؛ عالم کم‌نظیری که «علامه‏ی‌دهر» بوده و بالجمله در علوم متنوع، گوی سبقت را از تمامی افاضل و دانشمندان ربوده است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم گرانقدر آغاز می‌نمائیم؛ شیخ بهایی در سال ۹۵۳ قمری در بعلبک لبنان و در خاندان علم و دانش متولد شد؛ پدر او «عزالدین حسین عاملی» از علمای بزرگ و شاگرد برجسته شهید ثانی بوده‌ که تبار و نسب ایشان به «حارث هَمْدانى» یکی از شخصیت‌های برجسته صدر اسلام و یاران مخلص امیرالمؤمنین (ع) برمی‌گردد؛ شیخ‌بهاءالدين در ١٣ سالگی به همراه پدر بزرگوارش، به دعوت شاه تهماسب صفوی، به ایران آمد و پدر ایشان، «شیخ الاسلام» پایتخت وقت ایران «قزوین» گردید؛ «شیخ‌الاسلام» در آن زمان، بالاترین منصب روحانیت بوده که وظیفهٔ افتاء، قضاء و بیان احکام شریعت را برعهده داشته است؛ شیخ‌بهایی ابتدا در ایران به تحصیل و تعلیم علوم دینی پرداخت و سپس سفری طولانی به مدت ۳۰ سال به بلاد مختلف اسلامی انجام داده و نزد اساتید بزرگ در انواع علوم، دانش آموخته و سپس به دعوت «شاه عباس» مقتدرترین شاه صفوی، در ۵٣ سالگی به اصفهان رفت و به‌دليل، شخصیت عظیم علمی، ادبی، اخلاقی و پارسایی و تقوایش، تا آخر عمر، منصب شیخ‌الاسلامی کشور بزرگ ایران را عهده‌دار شد و در این دوران زمینهٔ رشد و شکوفایی خارق‌العاده‌ی فرهنگ و معارف مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام را در ایران فراهم نمود؛ هوش و استعداد منحصر به فرد، و سعی و تلاش خستگی‌ناپذیر شیخ بهایی در یادگیری و یاددادن علوم و فنون مختلف، باعث شده تا مورخین، او را «نابغه دوران» ‌«علامه جهان بشر» و «همه چیزدان» بنامند؛ او، علامه‌ای مجتهد، فقيهی اصولی، محدثی رجالی، مفسری بزرگ، عارفی سالک، فیلسوفی حکیم و جامع علوم عقلی و نقلی بوده که علاوه بر این علوم، مورخین او را رياضیدان، فیزیک‌دان، مهندس و معمار، طبیب، متكلم، اديب، شاعر، منجم و ستاره‌شناس، مورخ و سیاستمدار، و دانشمند و نظریه‌ پرداز نامدار شیعه در سده دهم و یازدهم هجری دانسته‌اند که در «علوم غریبه» نیز، دانایی ویژه داشته و در حدود ١٢٠ کتاب و رساله ارزشمند در علوم مختلف از او به جای مانده‌است؛ او نخستین رساله‌ی عملیه در فقه را به زبان فارسی با نام «جامع عباسی» نگاشت که ابتکاری نو در نگارش متون فقهی غیر استدلالی برای استفاده عموم مردم به‌شمار می‌رفت؛ تعداد کثیری از علماء و دانشمندان نامی جهان اسلام در قرن یازدهم، نزد وی تحصیل کرده‌اند، که از جمله آنها می توان به «ملاصدرا، ملامحمدتقی مجلسی، محقق سبزواری، ملاحسنعلی تُستَری، ميرزا رفيعای نايينی، سيد ماجد بحرانی، ملامحسن فيض كاشانی و ملامحمدصالح مازندرانی» اشاره نمود؛ 👈 همچنین به شهادت مورخین، شیخ‌بهایی بسیار بخشنده بوده و سرایی عظیمی برای نگهداری یتیمان و زنان بی‌پناه در اصفهان، تأسیس نموده است؛ همچنین او را مؤسس اولین مؤسسه رسمی خیریه در اصفهان دانسته‌اند، که به برکت این کار خالصانه و سنت حسنه، امروزه بیشترین سازمان خیریه در کشور و حتی در خاورمیانه متعلق به شهر اصفهان است؛ ✍️ وی در دوازدهم شوال سال ١٠٣٠ قمری در ٧۵ سالگی در اصفهان درگذشت و بنابر وصیت خودش، پیکر او را به مشهد منتقل و در کنار حرم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به خاک سپردند؛ امروزه پس از چهارصد سال، آرامگاه او همچون نگینی درخشان، میعادگاه میلیون‌ها نفر از شیعیان و زائرین حضرت ثامن الحجج(ع) است که مسلماً این توفیق الهی از حسن نیت و ارادت و خدمات بی‌شائبه وی، به ساحت مقدس اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، نشأت گرفته است‌؛ ✍️ و بالاخره سخن امروز را با کلام رهبرفرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «شیخ بهایی» یک آخوند به تمام معنای کامل است...؛ یک روحانی بوده که در همه‌ی علوم، عالِم بوده... یک آخوند حرفه‌یىِ منبر و محرابی، با آن‌ همه دانش‌... پس، روح دینی، با روح علمی اصلاً منافاتی ندارد؛ بلکه روح دینی، کمک و پشتیبان روح علمی است... ؛ یک نکته‌ی دیگر این است که با آن سابقه‌ی علمی که ما در گذشته داشتیم، متأسفانه نسل امروز از آن بی‌خبر است... و گاهی می‌گویند که فلان چیز قرون وسطایی است! غافل از این‌که قرون وسطی برای اروپا، روزگار ننگ است، اما برای ما روزگار نور است...» (۱۳۷۰/۱۱/۱۵) https://eitaa.com/ROOZBARG
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز رحلت شیخ بهایی (ره)» موضوع: «شیخ بهایی، علامه‌ی دهر» روز شنبه، ١۴٠١/٠٢/٢۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ یکشنبه - ٢۵ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأحد، ١٣ شوال ١۴۴٣ 🌲م Sunday 15 May 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی طوسی (ره) ☀️ روز جهانی خانواده و تکریم بازنشستگان https://eitaa.com/ROOZBARG
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع: ❓برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟ ✅ اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست. ❓آیا استفاده‌ی نوع خاصی از حجاب با رنگ‌های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله‌ی حجاب جایز است؟ ✅ استفاده از رنگ‌های متنوع اگر به‌گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به‌طوری‌که خانم انگشت‌نما شود جایز نیست؛ درست است که برخی قصد خیر دارند و می‌خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست؛ اما اگر این‌گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می‌شوند، قطعاً اشکالی ندارد. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «فردوسی، مروّج فرهنگ ایرانی اسلامی» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢۵ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به نام «روز بزرگداشت فردوسی» نامگذاری شده، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این حکیم و شاعر مسلمان ایرانی آغاز می‌نمائیم؛ «ابوالقاسم فردوسی طوسی»، حکیم، فیلسوف، ادیب و شاعر بزرگ حماسه سرا و پارسی‌گوی ایرانی در قرن چهارم است؛ او در تمام دوران زندگی، همواره در راه کسب علم و ادب، و فرهنگ و معارف ناب اسلامی و همچنین تاریخ و آداب و سنت ایرانیان، همت گمارده، چنانچه تنها یکی از اثرات جاودانه او، «شاهنامه» است که نوشتن آن حدود سی و پنج سال به طول انجامیده و نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد و در این ابیات، داستان‌های حماسی پندآموز و تاریخ پهلوانان بزرگ سرزمین ایران را با رویکرد معارف ناب اسلامی نگارش نموده است؛ اکثر مورخین اذعان نموده‌اند که فردوسی پیرو مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است؛ همچنین برخی از دانشمندان و علمای سرشناس شیعه مانند «عبدالجلیل قزوینی» و «قاضی نورالله شوشتری» به شیعه دوازده امامی بودن فردوسی، اذعان نموده‌اند؛ [مذهب فردوسی و ادیان در شاهنامه، ص۱۲] البته با نگاه به اشعار ولایی فردوسی، آن‌هم در زمان حکومت شاه محمود غزنوی و اهل‌سنت متعصب آن زمان، به آسانی می‌توان دریافت که او شیعه و شیفته اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و بخصوص حضرت علی (ع) بوده، به‌گونه‌ای که همین اشعار وی، باعث رنجیده خاطر شدن شاه و پیمان‌شکنی او در رابطه با پاداش شاهنامه و همچنین خروج فردوسی از غزنین، پایتخت غزنویان شد و برخی از نویسندگان اهل سنت نیز به فردوسی لقب «رافضی» دادند! [همان] ابیاتی همچون: «که من شهر علمم، علیم در است / درست این سخن قول پیغمبر است» و یا: «سر انجمن بد ز یاران علی/ که خواندش پیمبر علی ولی» و یا: «منم بندهٔ اهل بیت نبی/ ستایندهٔ خاک و پای وصی اگر چشم داری به دیگر سرای/ به نزد نبی و علی گیر جای گرت زین بد آید گناه منست/ چنین است و این دین و راه منست برین زادم و هم برین بگذرم/ چنان دان که خاک پی حیدرم دلت گر به راه خطا مایلست/ ترا دشمن اندر جهان خود دلست نباشد جز از بی‌پدر دشمنش/ که یزدان به آتش بسوزد تنش» این اشعار حماسی در رابطه با امیرالمؤمنین (ع) در آن دوره که همه‌ی شیعیان تقیه می‌کردند، واقعاً شاهکار است؛ چنانچه آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دامت‌برکاته) درباره این اشعار فرمودند: «مقام علمی فردوسی چنان بلند بوده که می‌توانسته چنین ابیاتی را بسراید و جرأت نکنند به او گزندی برسانند... نام مبارک حضرت امیر (ع) در آن دم و دستگاه جرمی نابخشودنی بوده! و فقط به دلیل عظمت فردوسی، این گفته‌هایش را تحمل کرده‌اند! (البته) فردوسی در توحید الهی (نیز) اشعاری عظیم و فیلسوفانه دارد که مرحوم صدرالمتالهین به عنوان سند، یکی از آن‌ها را ذکر می‌کند: "خداوند بالا و پستی تویی/ ندانم چه‌ای هرچه هستی تویی"؛ که تفسیر درست این شعر این است که همه حقیقت هستی خداست...»‌ (سخنان معظم‌له مورخ ٢٩ آذر ١٣٩٧) برخی از اُدباء و مورخین نیز، از جمله «سید حسن امین» اذعان نموده‌اند که فردوسی، اسلوب و روش به شعر در آوردن شاهنامه را از قرآن کریم گرفته و در این کتاب، فرهنگ ایرانی را به فرهنگ اسلامی پیوند زده... و راه نیک‌بختی در دنیا و رستگاری در جهان واپسين را نشان داده است؛ [فرهنگ در آیینه زبان و ادبیات فارسی، ص۳۶] انتقاد از پادشاهان و فراخواندن آنها به دادگستری، باور به ماندگاری نام نیک، انصاف در برابر دوست و دشمن، ستایش علم و عمل، مهر به همسر و فرزند، ستایش اندیشیدن و تأمل در کارها، نکوهش تنبلی و آز و دروغ و رَشک، و بالاخره باور به ناپایداری دنیا و تهیه توشه برای سرای آخرت از جمله نکاتی است که در سراسر شاهنامه به‌چشم می‌خورد؛ چنانچه گویی فردوسی، تمام شاهنامه را از سخنان حضرت علی (ع) الهام گرفته‌ و بر اساس معارف مکتب اهل بیت (ع) به رشته‌ی تحریر درآورده است؛ (سید جعفر شهیدی، بهره ادبیات از سخنان علی (ع)، ص٣٠) ✍️ رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) نیز در سخنان خود، بارها فردوسی و حکمت الهی اسلامی او را ستوده‌اند، که روزبرگ امروز را با بخشی از سخنان معظم‌له، به پایان می‌بریم: «حقیقت این است که فردوسی یک حکیم است... و حکمت او، حکمت الهیِ اسلامی است... شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زرتشتی وجود دارد... (او) دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بوده...؛ بله؛ من موافقم که از «فردوسی» تجلیل شود...فردوسی باید هم بزرگ شود، فردوسی در قلّه است.... او انسانی بوده برخوردار از معارف ناب دینی» (گزیده‌ای از سخنان معظم‌له مورخ ‌۱۳۷۰/۱۲/۰۵و ۱۳۹۰/۰۵/۲۴) ✍️ روحش شاد، یادش گرامی و نامش همواره جاودان باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بزرگداشت فردوسی (ره)» موضوع: «فردوسی، مروّج فرهنگ ایرانی اسلامی» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/٢۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ٢۶ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ١۴ شوال ١۴۴٣ 🌲م Monday 16 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 شب شهادت حضرت حمزه (٣ ق) 🌙 شب رحلت «حضرت عبدالعظيم حسنی (٢۵٢ ق) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓خانمی در بیرون از منزل چادری است و حجاب کامل دارد اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم­‌های فامیل لباس‌هایی می­‌پوشد که حجابش کامل نیست یا حجم بدنش مشخص است، حکم این کار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم­‌های فامیل و غریبه وجود دارد؟ ✅ از نظر شرعی تفاوتی بین نامحرم­‌ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممکن است در معاشرت، مسائلی وجود داشته باشد، مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می‌آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می­‌نشیند و غذا بخورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی‌نشیند؛ اما این‌که آیا محرم و نامحرم درجه­‌بندی دارد و یکی بیشتر نامحرم است آن یکی کمتر، خیر، (این‌چنین نیست). 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا