16.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز سوم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «#شیعه و #جنایتکاران_کربلا»
روز جمعه، ١۴٠٢/٠۴/٣٠
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 امروز سالروز درگذشت شهادتگونه حجتالاسلام والمسلمین شیخ احمد کافی (ره) در سال ١٣۵٧ شمسی است لذا ضمن عرض تسلیت، عزیزان میتوانند برای دسترسی به روزبرگ شیعه با موضوع این واعظ شهیر به لینک زیر مراجعه نمایند👇
https://eitaa.com/ROOZBARG/9463
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٣١ تیر ١۴٠٢
🌙 السبت، ٠۴ محرم ١۴۴۵
🌲م Saturday 22 July 2023
👈 امروز متعلق است به پیامبراکرم (ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار)
- يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 چهارمین روز ماه محرمالحرام و سخنرانی ابن زیاد علیه امام حسین (ع) در مسجد کوفه و تهدید و تطمیع مردم برای حضور در کربلا (۶١ ق)
🌙 شهادت قَیس بن مَسْهِر (۶١ ق)
🌙 دهه احيای امر به معروف ونهی از منکر
🤲 اعمال روز:
🔹 عزاداری برای امام حسین (ع) و زیارت حضرت از دور و نزدیک پسندیده است؛
🔹 گرفتن روزه در دهه اول محرم مستحب است و موجب استجابت دعا میشود؛
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلاّ عَینٌ بَکَت عَلی مُصابِ الحُسَین»
«ای فاطمه! همه چشم ها در روز قیامت گریان است؛ جز چشمی که بر مصیبتهای حسین تو بگرید»
📚 بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز چهارم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد.
❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
✅ بطور کلی اینگونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه میباشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «سی هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز شنبه، ١۴٠٢/٠۴/٣١
✍️ مناسبت روز: امروز چهارمین روز از ماه محرمالحرام است که در کتب تاریخی آمده در چنین روزی در سال ۶١ هجری قمری، ابن زیاد ملعون، مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و با تهدید و تطمیع آنها، جمع زیاد دیگری را به کربلا گسیل داشت؛ بهطوری که برخی از مورخین نوشتهاند ١٣ هزار نفر در قالب ۴ گروه به سپاه عمر بن سعد ملعون که تا آن زمان حدود ده هزار نفر بودند، پیوستند و در برابر کاروان حسینی صفآرایی نمودند؛ البته این پایان کار نبود و طبق برخی از مستندات تاریخی تا روز عاشورا، حدود هفت تا ده هزار نفر دیگر نیز به لشگر عمربنسعد پیوستند تا با بیش از ٣٠ هزار نفر با سپاه ٧٢ نفری امام بجنگند!
❓براین اساس یکی از شبهاتی که پیوسته در طول تاریخ مطرح شده این است که به راستی تعداد لشکر یزید و همچنین تعداد جنگجویان کاروان حسینی چند نفر بودهاند؟ و اگر واقعاً سپاه امام تنها ٧٢ نفر بودهاند، چه نیازی به تدارک بیش از ٣٠ هزار نفر در لشکر عمر بن سعد بوده است؟!
✅ برای پاسخگویی به این سؤال، ابتدا باید عرض کنیم که مسلماً «آمار» نقش بنيادی در ارائه روشن از سيمای يك فرايند و حادثه تاريخی دارد، ليكن در رابطه با حادثه تلخ کربلا، اعداد مختلفی برای سپاهيان دو طرف ذکر گردیده، اما این موضوع، تفاوت زیادی را در اصل حادثه کربلا ایجاد نمیکند، چراکه آنچه كه مسلم است، مجموع سپاهيان حضرت اباعبدالله (ع) بسیار اندک بوده و طبق قول مشهور که شيخ مفيد (ره) در ارشاد، صفحه ۴۴٧ به آن اشاره نموده بجز شخص امام، تنها ٧٢ نفر (٣٢ نفر سواره و ۴٠ تن پياده بودهاند؛ و البته در روایت دیگری که علامه مجلسی (ره) در بحارالأنوار، جلد ۴۵،صفحه ۴ آورده، اصحاب امام حسین را ١۴۵ نفر ( ۴۵ نفر سواره و ١٠٠ تن پياده ذكر کرده است، اما بالاخره در اصل موضوع که قلیل بودن تعداد اصحاب حضرت است، تفاوتی وجود ندارد؛
در رابطه آمار سپاهیان یزیدی نیز اعداد متفاوتی ذکر شده و آمار از ١۴ هزار تا ٣۵هزار و بیشتر در کتب مختلف تاریخی آمده، اما به نظر مىرسد گزارش قابل اعتماد در اینباره، دو روایت از شیخ صدوق (ره) در امالى، مجلس ٢۴، ص ١٧٧ میباشد که آمار ٣٠ هزار نفری سپاه يزيد را تأیید مینماید؛ اما به هر حال با این ارقام نیز در اصل موضوع که کثرت لشگریان یزید در کربلا بوده، تفاوتی ایجاد نمیشود؛
✅ اما در پاسخ به سؤال دوم که در برابر ٧٢ نفر، چه نیازی به تدارک چند ده هزار نفر نیرو بوده است؟ باید به چند نکته مهم اشاره نمائیم:
1️⃣ تمامی افراد لشگر عمر بن سعد به ظاهر مسلمان بودهاند و حتی در برخی از کتب تاریخی نام برخی از صحابه پیامبر (ص) و تابعین در این لشگر ذکر شده، لذا آنها از زبان پیامبر (ص) در رابطه با امام حسین (ع) سخنان بسیاری شنیده بودند؛ سخنانی همچون:
⬅️ «حسن و حسين(ع) دو سرور جوانان اهل بهشتند، هر كه آنان را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه با آنان دشمنى كند، با من دشمنى كرده است» (بحارالأنوار، ج۴٣، ص٣٠۴)
⬅️ «حسین از من است و من از حسین هستم؛ خدا دوست دارد كسی را كه حسین دوست دارد...» (سنن ترمذی، ج ۵، ص ۶۵٨؛و ارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۲۷)
لذا آنها از رویارویی و کشتن امام حسین (ع) به شدت وحشت داشتند، از همین رو ابنزیاد ملعون تصمیم گرفت که با ایجاد کثرت در سپاه، قبح این جنایت بزرگ را در بین مردم کوفه بشکند و بهگونهای در بین آنها «مسابقه رذالت» برپا کند؛
2️⃣ از آنجا که طبق تاریخ، سران بنیامیه، خودشان نیز از کشتن امام بسیار وحشت داشتند و حتی بعد از ماجرای کربلا نیز یزید و ابن زیاد هر کدام به نحوی این جنایت را به گردن دیگری میانداختند؛ لذا ابنمرجانه ملعون تمامی سعی خود را بهکار گرفت تا بیشترین جمعیت ممکن از تمامی قبیلههای ساکن در کوفه در این کارزار حضور و نقش داشته باشند تا این جنایت بزرگ، کمترین اثر و بازخورد منفی را برای بنیامیه داشته باشد؛
3️⃣ بنیامیه، جنگ های صدر اسلام مانند جنگ بدر و جنگ احزاب را کاملاً به یاد داشتند که عدد لشکر کفر بسیار زیادتر از سپاهیان اسلام بود، اما مسلمانان با قدرت ایمان به خداوند متعال و با بهرهگیری از امدادهای غیبی بر لشگریان بزرگ کفار غلبه نمودند، لذا بنیامیه از این موضوع نیز به شدت وحشت داشتند و برای جلوگیری از تکرار آن، تا میتوانستند بر تعداد لشگریان خود در کربلا افزودند تا مبادا سرنوشت این جنگ نیز مانند «بدر و احزاب» شود؛
✍️ لذا با توجه به نکات فوقالذکر، کاملاً بدیهی است که ابن زیاد ملعون اگر میتوانست باز هم بر شمار لشکریان در کربلا میافزود تا با کمترین ریسک و احتمال خطر به همهی اهداف خبیثانه خود در این جنگ نابرابر دست یابد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
🏴 #روضه
امشب پنجمین شب از ماه محرم است که بنا بر سنت علماء، اختصاص به روضهخوانی شهادت حضرت عبدالله بن حسن (ع) در کربلا دارد، لذا سخن خود را با این شرح حال به پایان میبریم:
در مقاتل آوردهاند که در واپسین لحظات حیات شریف حضرت سیدالشهداء (ع) و در حالی که امام به شدت زخمی شده و روی زمین افتاده بودند، عبدالله بن حسن (ع) که حدود ده سال داشته، بناگاه خیمهگاه را ترک کرده و شتابان به سوی امام(ع) حرکت مینماید و وقتی بالای سر امام میرسد، میبیند که یکی از دشمنان با شمشیر به امام حسین(ع) حمله کرده، ایشان نیز دست خود را حائل عمو میکند و بدینگونه دست ایشان قطع شده و به عنوان آخرین سرباز امام به شهادت میرسد؛
بــرای تــرک ســر، آمــاده بودم
از اوّل دل به مهـرت، داده بودم
عموجان بــر سرم، منّت نهادی
من از قاسم، عقب افتاده بودم...
https://eitaa.com/ROOZBARG
17.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز چهارم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «سی هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز شنبه، ١۴٠٢/٠۴/٣١
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ یکشنبه - ٠١ مرداد ١۴٠٢
🌙 الأحد، ٠۵ محرم ١۴۴۵
🌲م Sunday 23 July 2023
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 عبور حضرت موسى (ع ) با بنىاسرائیل از دریا، و غرق شدن فرعون و جنود او
🌙 پنجمین روز ماه محرمالحرام و ورود شبث بن ربعى با چهار هزار نفر به کربلاء (۶١ ق)
🌙 دهه احيای امر به معروف ونهی از منکر
🤲 اعمال روز:
🔹 عزاداری برای امام حسین (ع) و زیارت حضرت از دور و نزدیک پسندیده است؛
🔹 گرفتن روزه در دهه اول محرم مستحب است و موجب استجابت دعا میشود؛
💠 حدیث روز:
💎 امام صادق (ع): «قَالَ مَا مِنْ أَحَدٍ قَالَ فِی اَلْحُسَینِ شِعْراً فَبَکی وَ أَبْکی بِهِ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ غَفَرَ لَهُ»
«هیچ کس نیست که درباره حسین (ع) شعری بگوید و بگرید و با آن بگریاند مگر آنکه خداوند، بهشت را بر او واجب میکند و او را میآمرزد»
📚بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۲
┈┈•✾🌸✾•┈┈
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز پنجم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب نمیشود؟
✅ تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود.
❓ارائۀ نوحهها همراه با آهنگهای موزون به صورت زنده یا نوار کاست چه حکمی دارد؟
✅ صِرف موزون بودن، یعنی منطبق بودن بر یکی از آهنگها و الحان موسیقی، به هیچ وجه ملاک حرمت نیست؛ بلکه ملاک لهوی بودن آن است که، مضل عن سبیل الله باشد؛ (لذا) اگر آهنگی، لهوی مضل باشد، چه در نوحه و روضه باشد و چه در غیر روضه، حرام است و نوحه و روضه بودن موجب نمیشود که از حرمت خارج شود.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور ایرانیان در قیام حسینی»
روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠۵/٠١
✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه #محرم الحرام است و بر اساس نظر برخی از مورخان در این روز «شَبَث بن رِبعِی» به دستور عبیدالله بن زیاد ملعون با چهار هزار نیروی سواره وارد کربلا شد؛ او یکی از شخصیتهای بسیار بیثبات در تاریخ اسلام است که بارها به لشگر خیر و دوباره به لشگر شرّ پیوسته و در واقعه کربلا نیز ابتدا به امام حسین (ع) نامه نوشته و از حضرت دعوت نموده، اما با تسلط ابنزیاد بر کوفه بار دیگر تغییر موضع داده و در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت؛
همچنین در روز پنجم محرم، عبیداللّه بن زیاد دستور داد تا ۵۰۰ نفر به فرماندهی «زجر بن قیس» بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد همراهی امام حسین(ع) را داشت به قتل برسانند؛
«زجر» نیز ابتدا از یاران حضرت علی(ع) در جنگهای جمل و صفین بود اما پس از شهادت آن حضرت، به معاویه پیوست؛ او در واقعه کربلا، رئیس پاسبانان کوفه بود و پس از آن جنایت بزرگ، سرهای شهدا را به همراه اسیران کربلا از کوفه به شام نزد یزید بن معاویه برد؛ لذا در آغاز سخن، پایداری در راه حق و عاقبت به خیری را از خداوند منان درخواست مینمائیم؛
✍️ اما در سخن امروز نیز همانند روزهای گذشته محرم به یکی دیگر از شبهات قیام حسینی میپردازیم؛
❓از جمله سؤالاتی که در رابطه با حماسه حسینی مطرح شده، این است که چرا حتی یک نفر از ايرانيان که ادعای پیروی از مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را دارند، در قیام حسینی حضور نداشته و از یاری حضرت خودداری نمودهاند؟
✅ ابتدا باید عرض کنیم که اگر چه در تاریخ کربلا به تصریح از ایرانیان نام برده نشده که مثلاً بگویند این افراد ایرانی در سپاه امام حسین (ع) حضور داشتهاند، اما برخی از مورخین اشاره به حضور تعدادی از «موالیان» در بین اصحاب امام حسین (ع) در کربلا نمودهاند که این «موالیان» از افراد غیر عرب بودهاند که به یکی از تیرهها و قبایل بزرگ عرب پیوند خورده بودند، لذا برخی، این مولیان را ایرانی دانستهاند، منتها سند و مدرک معتبری برای اثبات آن ارائه نکردهاند؛ افرادی همچون: اسلم بن عمرو، رافع بن عبدالله، زاهر بن عمرو کندی، نصر بن ابینیزر، فیروزان و... (اعیان الشیعة، ج۳، ص۴۱ و ۴۲ و ٣٠٣ و...)
✍️ اما در پاسخ به این شبهه، نکته مهم این است که بدانیم تصوری که امروز از «ایران» و «ایرانی» وجود دارد با آن دوره کاملاً متفاوت است و در آن زمان اصلاً چیزی به عنوان شیعیان ایرانی امروز، وجود نداشته است!
ایران در آن سالها پس از جنگ و لشگرکشی اعراب و شکست سخت از آنها، تحت سلطه شدید اعراب قرار گرفته بودند و به جز شمار بسیار اندک، هنوز مشرف به اسلام نشده بودند و به همین دلیل به اعراب، جزیه پرداخت میکردند؛ و البته همان جمعیت اندک مسلمان شده نیز با عقاید اهلسنت مسلمان شده و در بین اعراب بهعنوان شهروندان درجه دو و سه بودهاند تا جایی که حتی سالها بعد از عاشورا و در شورش بر علیه امویان نیز هنوز ایرانیان به عنوان سرباز پیاده نظام قبایل عربی در خراسان فعالیت میکردند و هویت اقدام سیاسی و اجتماعی مستقل نداشتند؛ لذا طبعاً انتظار برای حضور ایرانیان شیعه در ماجرای کربلا در سال ۶١ هجری قمری، انتظار بسیار نابجایی میباشد؛
البته در تاریخ آمده که بعد از واقعه کربلا، عدهای از ایرانیان که در نزدیکی آن مناطق بودهاند و از مظلومیت امام حسین (ع) و جنایات یزید اطلاع یافتند، در قیام مختار ثقفی (ره) برای خونخواهی از شهدای کربلا، حضور و نقش مؤثری داشتند تا آنجا که فزونی آنان در لشکر مختار و ابراهیم بن مالک اشتر و توجه این دو فرمانده به ایشان، به حدی بود که خشم اشراف عرب کوفه را برمیانگیخت.[دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۰، ص۵۳۲] این وضع، ادامه داشت تا اینکه در زمان قیام زید بن علی نیز بیشتر موالی عراق، ایرانیان ری، جرجان و خراسان نیز تحت تأثیر قیام وی قرار گرفتند.[همان، ص۵۳۳]
در پایان این مبحث باید بدانیم که ایرانیان پس از سقوط بنیامیه به تدریج هویت مجدد خود را بدست آوردند و از آن دوران تمایل خود را به انقلاب حسینی به طور جدی نشان دادند؛ تا جایی که در عصر تیموریان، دهها کتاب توسط اهل سنت ایران درباره قیام کربلا و حضرت سیدالشهداء (ع) نوشته شده و از همان دوره نیز کمکم به مکتب اهلبیت (ع) و مذهب تشیع متمایل شدند و مجالس عزاداری اباعبدالله در بین آنها شکل گرفت؛ و این روند تا سال ٩٠٧ قمری ادامه داشت تا بالاخره حکومت مرکزی ایران به دست شیعیان در دوران صفویه افتاد و تا امروز پیش رفت که ایران اسلامی دارای بزرگترین مجالس حسینی در جهان است.
https://eitaa.com/ROOZBARG