eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٧» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠١/٣٠ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان است و هم‌چون روزهای گذشته، سخن امروز را نیز با تفسیر یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم: 💠 «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»: «بگو: چه تصوّر می‌کنید؟ اگر آب (که مایه‌ی حیات) شما (است) همه به زمین فرو رود، (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آورد؟» (ملک/٣٠) مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چراکه در روایات «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است؛ چنانچه در روایت آمده: «عمار یاسر (ره) در جنگ احد، خود را به حضرت رسول(ص) رساند و از مجاهدت‌های بی‌مانند حضرت علی(ع) گفت‌؛ حضرت فرمودند: آری، او از من است و من از اویم، و او جانشین من است... و تمامی ائمه از نسل اویند که مهدی امت من از جملهٔ آنان است؛ عمار پرسید: مهدی کیست؟ حضرت فرمودند: ...او نهمین فرزند حسین (ع) است که غایب خواهد شد و این قول خداست که می‌فرماید: «قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ...» و غیبتی طولانی خواهد داشت، به‌گونه‌ای که عده‌ای از (ولایت) او باز می‌گردند و عده‌ای ثابت‌قدم می‌مانند... او هم‌نام و شبیه‌ترین افراد به من است» (بحارالأنوار، ج۳۳، ص۱۸/ البرهان) امام محمد باقر(ع) نیز به این آیه اشاره کرده و فرمودند: «این آیه درباره‌ی امام غائب (نازل شده) و معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غایب شد به گونه‌ای که ندانید او کجاست! پس چه کسی امامی ظاهر برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان‌ها و زمین، و حلال و حرام خداوند را برای شما بیان کند» (کمال‌الدین، ج۱، ص۳۲۵/ نورالثقلین) همچنین امام کاظم (ع) با ذکر این آیه فرمودند: «زمانی‌که امام شما غایب شود، کیست (غیر خدا) که برای شما امام جدید آورد؟ (و امام غایب شما را ظاهر کند تا از آب جاری و گوارا بهره‌مند شوید)» (کمال‌الدین، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین/ البرهان) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ تفسیر این آیه دربارهٔ نعمت بی‌بدیل آب است که اگر همه چیز داشته باشیم؛ اما خداوند این نعمت بزرگ را از ما بگیرد، دیگر امکان حیات و زندگی نخواهیم داشت؛ 2️⃣ همانطور که گذشت، روایات بسیاری از معنای عمیق‌تر این آیه، پرده برمی‌دارد و آن این است که اگر روزی امام زمانتان غایب شود، چه خواهید کرد؟! و نکته قابل توجه این است که این هشدار از زمان رسول خدا به امت اسلام داده شد، اما متأسفانه به آن توجهی نکردند تا از نعمت ظهور امام، محروم گردیدند؛ 3️⃣ معنای این سؤال که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبران‌ناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما مسلماً ظهور امام فواید بسیار بیشتری دارد؛ چنانچه در دعای ندبه می‌خوانیم: «مَتَى نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مَائِكَ فَقَدْ طَالَ الصَّدَى: کی شود که از چشمه‌ آب زلال ظهور تو بهره‌مند شویم که عطش ما طولانی شده است!» 4️⃣ یکی از القاب زیبای امام زمان(عج)، «ماء معین»: به معنای «آب زلال و جاری» است که از همین آیهٔ شریفه گرفته شده است و تشبیه امام به آب، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است از جمله این‌که: ⬅️ همان‌گونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همه‌ی انسان‌ها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند؛ ⬅️ همان‌طور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان می‌شود، غفلت و دوری از امام زمان نیز مرگ روحانی ما را به دنبال خواهد داشت؛ ⬅️ همان‌گونه که آب، پاک و پاک کننده است، امام نیز پاک و معصوم است و ارتباط با ایشان، سبب پاکی انسان می‌شود، چنانچه در زیارت جامعه می‌خوانیم: «وَ طَهَارَةً لاَِنْفُسِنَا» ✅ در پایان باید بدانیم همانطور که زمین‌های مستعد و حاصلخیز، از آب، بیشترین بهره را می‌برند و زمین‌های شوره‌زار را بهره‌ای از آب نیست! بیشترین رشد و کمال فیض از وجود امام زمان را دل‌های پاک از آلودگی‌ و گناه می‌برند؛ لذا برای بهره‌برداری حداکثری از «ماء معین» و حجت حیّ الهی، باید زمین وجودمان را از گناهان پاک و به نیکوترین محاسن آراسته نمائیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
19.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و هفتم » موضوع: « (٢٧)» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠١/٣٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ٣١ فروردین ١۴٠٢ 🌙 الخمیس، ٢٩ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Thursday 20 April 2023 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار روز: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 وقوع غزوه‏ حنين (٨ ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 در شب سی‌ام ماه رمضان، دوازده رکعت نماز به صورت دو رکعتی وارد شده که در هر رکعت یک بار سوره حمد وبیست بار سوره توحید را قرائت کرده و بعد از سلام نماز، صد بار بر پیامبر(ص) و آل ایشان صلوات فرستاده می‌شود. 🔻دعای روز بیست و نهم ماه رمضان: «اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ، یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین» «خدا در این روز مرا به رحمت خود درپوشان؛ و توفیق و حفظ از گناهان روزی فرما؛ و دلم را از تاریکی‌های شک‌ها و اوهام باطل پاک دار؛ ای خدای مهربان بر اهل ایمان» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «أَعُوذُ بِجَلَالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ» «(خدایا) به جلال ذات کریم تو پناه مى‌‏برم از اینکه ماه رمضان از من منقضى شود، یا فجر از همین شب من طلوع کند، در حالى که تو را بر گردن من مسئولیتى یا گناهى باشد، که مرا به علت آن عذاب فرمایی» 📚 مفاتيح‌الجنان https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230419_152658_456.mp3
2.76M
🔰 «» مناسبت: «ایام پایانی » موضوع: «» ✅ اول ماه به پنج راه ثابت می‌شود: 1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛ 2⃣ عده‌ای که از گفته آنان اطمینان‌آور است، بگویند ماه را دیده‌ایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛ 3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده‌ایم؛ 4⃣ سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛ 5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. ❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مرجع دیگری رجوع کند؟ ✅ اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ ⬅️ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمی‌كند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حُكم او عمل نمايد. ⬅️ اول ماه با پيشگويى مُنجّمين، ثابت نمى‌شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد. ✅ روزى را كه انسان نمی‌داند آخر رمضان است‏ يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « ٢٨» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٣١ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان است و احتمال آن می‌رود که آخرین روز از این ماه پرفضیلت باشد، لذا انشاالله آخرین مبحث از «آیات المهدی» را در این ماه پربرکت تقدیم حضور شما گرامیان می‌نمائیم: 💠 «...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا🔹وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدْراً»: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او، راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مى‌دهد🔹و او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او را کفایت می‌کند؛ و به یقین خداوند كار خود را محقق مى‌سازد؛ و پروردگار براى هر چيز اندازه‌اى قرار داده است» (طلاق/ ٢و٣) طبق روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات شريفه از آیات ویژه قرآنی برای حل مشکلات مادی و معنوی است؛ چنانچه رسول خدا (ص) به ابوذر غفاری (ره) فرمودند: «اگر تمام مردم پیرو همین آیه باشند، برای (حل مشکلات) آن‌ها کافی است» و سپس آیه‌ی «وَ مَنْ یَتَّقِ الله...» را تلاوت فرمودند؛ (تفسیر اهل بیت/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۸۸/ مکارم الأخلاق، ص۴۶۷) امام کاظم (ع) نیز این آیه را گشاینده امور دینی و دنیوی دانسته‌اند: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ قَالَ یَجْعَلُ لَهُ مَخْرَجاً فِی دِینِهِ وَ یَرْزُقُهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ فِی دُنْیَاه» (تفسیر اهل بیت/ فقه الرضا، ص۳۸۱) ✍️ برخی از مفسرین بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه در روایت آمده که محضر امام باقر (ع) عرض کردم: به خدا قسم ما به خاطر انتظار امر فرج، بازار را رها کرده‌ایم تا جایی که چیزی نمانده که از فقر و بیچارگی، دست گدایی پیش مردم دراز کنیم؛ حضرت فرمودند: «آیا گمان می‌کنید اگر کسی خود را وقف راه خدا کند، خداوند راه روزی را به روی او نمی‌گشاید؟» و سپس با عنایت به این آیه فرمودند: «به خدا قسم که او حتماً درِ رحمت خود را به روی او خواهد گشود (والله لجعل الله له مخرجا) و خدا رحمت کند کسی که خود را در اختیار ما گذاشته و امر ما را زنده نگاه دارد...» پس عرض کردم: اگر من پیش از آن‌که به ملاقات با قائم شما نائل شوم، بمیرم؛ چگونه خواهم بود؟ حضرت فرمودند: «هر کدام از شما که اراده کرده باشد که چون قائم ما را ببیند به یاری او برخیزد، مانند کسی است که در رکاب او شمشیر می‌زند...» (کافی، ج ۸ ص ۸۰) ✍️ اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ در اراده و خواست تمام افراد و حكومت‌ها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد، اما تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ» 2️⃣ «تقوا»، مقدّم بر «توكل» است؛ چنانچه خداوند ابتدا می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌» و سپس می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه»؛ 3️⃣ راه رهايى از تمام بن بست‌ها، تقواست. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ 4️⃣ اراده خدا، همیشه در چارچوب محاسبات عقلی انسان نيست: «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»؛ لذا انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مى‌دهد و چون اراده الهى بن‌بست ندارد، انسان متقى نيز هرگز به بن‌بست نخواهد رسيد: «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» 5️⃣ فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو تقوا و توکل به خداست: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ‌ ...»؛ چنانچه حضرت مهدی (عج) به منتظرانشان فرمودند: «ما به اخبار و اوضاع شما، احاطه و اشراف داریم و چیزی از اخبارتان از ما پنهان نمی‌ماند؛ ما در رعایت حال شما فروگذار نکرده‌ایم و شما را از یاد نبرده‌ایم که اگر جز این بود، سختی‌ها شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را نابود می‌کردند؛ پس تقوای الهی را پیشه خود سازید و با این کار، ما را در نجاتتان از فتنه‌ها یاری کنید...» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷) 6️⃣ آنچه که مهم است و باید دغدغه منتظران باشد، انجام وظیفه است؛ چراکه اگر به وظیفه خود عمل کردیم و پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از دنیا رفتیم، به بیان اهل‌بیت (ع)، پاداش کسانی را خواهیم داشت که در رکاب حضرت، ایشان را یاری می‌کنند. https://eitaa.com/ROOZBARG
18.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز بیستم و نهم » موضوع: « (٢٨)» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠١/٣١ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٠١ اردیبهشت ١۴٠٢ 🌙 الجمعة، ٣٠ رمضان ١۴۴۴ 🌲م Friday 21 April 2023 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر(عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال‌والاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز شهدای ورزشکار ☀️ روز بزرگداشت سعدی (ره) 🤲 اعمال روز: 🔹 روزه گرفتن واجب است؛ 🔹 غسل کردن؛ 🔹 شب‌زنده‌داری به نماز و دعا و استغفار؛ 🔹 زیارت امام حسین (ع)؛ 🔹 دو رکعت نماز و چند دعای دیگر که کیفیت آن در مفاتیح‌الجنان آمده است. 🔻دعای روز سی‌ام ماه رمضان: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ يَرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‏» «ای خدا در اين روز، روزه مرا با جزای خير و مقبول قرار ده كه مورد پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را به واسطه اصول آن محكم گردان به حق سيد ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستايش خدای را كه پروردگار عالميان است» 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «اللّهُمَّ لاتَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِن صِيامي لِشَهرِ رَمَضانَ...» «خداوندا! اين روز را آخرين روزه‌دارىِ من در ماه رمضان قرار مده...» 📚 الإقبال، ج ١، ص ٤٣٦ https://eitaa.com/ROOZBARG
IMG_20230421_002138_772.mp3
2.92M
🔰 «» مناسبت: «روز پایانی » موضوع: «» ✅ در عصر غیبت امام زمان (عج)، نماز عید فطر واجب نیست، بلکه مستحبّ است، اما می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند؛ ⬅️ وقت نماز عید فطر، از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است و قضا ندارد؛ ⬅️ در زمان غیبت امام زمان(عج)، اگر نماز عید فطر به جماعت اقامه شود، احتیاط آن است که بعد از آن دو خطبه خوانده شود؛ ✅ نماز عید فطر، دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید؛ ⬅️ در نماز عید، مأموم باید غیر از حمد و سوره، چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند، و اگر موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت، باید آنچه از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته، خودش بگوید، واگر در هر قنوت یک سبحان الله یا الحمدلله بگوید، کافیست، ولی اگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است یک تکبیر بگوید و متابعت کرده و به رکوع برود؛ ⬅️ مستحب است پیاده و با وقار به نماز عید بروند، و پیش از نماز، غسل کرده و افطار نمایند. 📚 برگرفته از نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» روز جمعه، ١۴٠٢/٠٢/٠١ ✍️ امروز سی‌امین روز از ماه مبارک رمضان است و در شب گذشته، دفتر مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید همچون حضرت آیت‌الله‌ العظمی سیستانی اعلام کردند که هلال ماه شوال در غروب روز گذشته رؤیت نشده و امروز آخرین روز ماه مبارک رمضان، و فردا روز عید سعید فطر است؛ در پی این وحدت نظر در بین فقها و اعلام رسمی روز شنبه به عنوان روز عید فطر که قبلاً نیز در تقویم رسمی پیش‌بینی شده بود، سؤالی در اذهان مطرح می‌گردد که چرا با وجود مبانی محکم در مسائل فقهی در برخی سال‌ها مثل امسال، شاهد وحدت نظر بین فقها، و در برخی سال‌ها شاهد تفاوت نظر در اعلام روز عید فطر هستیم؟! ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که تفاوت نظر در کلیه مسائل نظری و در رشته‌های مختلف علمی بین متخصصین فن، کاملاً بدیهی و طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص، در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ✍️ اما در موضوع ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، در روایات متعدد آمده: «صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِه»، یعنی ملاک برای آغاز ماه رمضان و پایان آن، رؤیت و دیدن هلال اول ماه است و نه فقط تولد ماه جدید که منجمین آن را از قبل پیش‌بینی و اعلام می‌نمایند؛ ✅ و در این موضوع یعنی «رؤیت هلال ماه» سه موضوع در بین فقها مطرح است که در برخی مواقع باعث تفاوت نظر می‌گردد: 1️⃣ اولین موضوع در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از فقها، استنباط نموده‌اند که «رؤیت هلال، فقط از طریق چشم غیر مسلح» مِلاک شرعی است؛ اما برخی دیگر از مراجع، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی می‌دانند. 2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف در افق» است که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از فقها در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست‌ها را نیز ملاک می‌دانند؛ ولی برخی دیگر قائل به «اختلاف در افق» هستند، یعنی فقط رؤیت هلال در همان شهر و منطقه را مِلاک می‌دانند. 3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیِّنه» است؛ البته تمامی فقها، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل برای ثبوت هلال ماه کافی است، اما معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک فقیه، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد! زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که آن فقیه، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمی‌داند، و یا آن شهود، مورد اطمینان فقیهی باشند ولی عدالت آنها برای فقیه دیگر اثبات نشده باشد؛ بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش می‌آید، این تفاوت هرگز براساسِ سلیقه و انگیزه‌های شخصی فقها نیست، بلکه ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد و امری کاملاً طبیعی است که در علوم دیگر نیز وجود دارد؛ ولی متأسفانه برخی از افراد مغرض، از اشراف نداشتن مردم به مسائل دقیق و تخصصی فقهی، سوءاستفاده نموده و این موضوع را بسیار بزرگ جلوه داده و چه‌بسا به‌عنوان اختلاف بین مراجع عظام تقلید مطرح می‌نمایند! در حالی که صرفاً یک تفاوت نظر ساده بین متخصصین فن در این عرصه است. ✅ ضمناً دقت به این نکته نیز ضروری است که طبق نظر فقها، موضوع ثبوت رؤیت هلال ماه، اصلاً تقلیدی نیست! و اگر شخص، خودش ماه را ببیند و یا به هر وسیله دیگر اطمینان کامل به رؤیت هلال ماه پیدا کند، باید آن روز را عید بگیرد؛ حتی اگر رؤیت هلال برای تمامی فقها اثبات نشده باشد! ولی اگر مکلف، موفق به رؤیت هلال نشده و بر اساس روش‌های دیگر نیز اطمینان پیدا نکرده باشد و مرجع تقلید او و یا حاکم شرع اعلام کرده باشند که آن روز، روز آخر ماه رمضان است، وظیفه او روزه گرفتن است؛ و در هر دو صورت، فرد کاملاً به وظیفه شرعی خود عمل نموده؛ لذا جای هیچ‌گونه شبهه و سؤالی باقی نمی‌ماند! ✍️ در پایان باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز اصلاً چیز عجیبی و بزرگی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که سخن امروز را با ذکر یک نمونه تاریخی ختم می‌نمائیم: شیخ طوسى (ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند! پس حضرت علی (ع) به منبر رفته و فرمودند: ای مردم، ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از روز عید فطر، روزه قضا به‌جا آورند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢). https://eitaa.com/ROOZBARG