eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
444.4K
موضوع: ❓آیا تلفظ اشتباه کلمات در نماز، باعث ابطال نماز می‌شود؟ ‌ ✅ کسی که قرائت یا ذکرهای نماز را اشتباه تلفظ می‌کرده؛ مثلاً کلمه «یُولَد» را به جای فتح لام به کسر لام می‌خوانده، در صورتی که جاهل مقصّر(١) باشد، بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است ولی اگر جاهل قاصر(٢) بوده و با اعتقاد به صحّت، به صورت مذکور می‌خوانده است، نمازش صحیح است. ١) جاهل مقصّر: به کسی گفته می‌شود که متوجه جهل خود بوده و راه‌ رفع جهالت خود را هم می‌دانسته، ولی در رفع جهالت و آموختن احکام کوتاهی کرده است. 2) جاهل قاصر: کسی است که متوجه جهل خود نیست و یا توجه به جهلش دارد ولی راهی برای برطرف کردن آن ندارد. 📚 رساله نماز و روزه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مسأله ۲۰۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « » ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز، سالروز درگذشت «شهريار»، شاعر مسلمان ايرانی و «» بود، لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با صلوات به روح بلند این شاعر مکتبی آغاز می‌نمائیم؛ در فرهنگ ایرانی اسلامی ما، زندگی با شعر، آغاز و با شعر، بدرقه می‌شود؛ کودک در گاهواره، لالایی می‌شنود و از همان آغاز به شعر مادر اُنس می‌گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که خودش سروده یا برایش سروده‌اند! این آمیختگی ایرانیان با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار آنان می‌گذارد، ضرورت پرداختن و پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می‌سازد؛ از سوی دیگر با عنایت به احادیث و سیره اولیاء دین نسبت به «شعر» و «شاعران» باید اذعان نمائیم که در تاریخ اسلام، «شعر» یکی از ابزارهای مهم «پیام‌رسانی» و حمایت از حق و دفاع از «آل‌الله» و یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین وسایل تثبیت و تبیین ارزش‌ها و ترویج مکتب انسان‌ساز اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بوده است؛ بی‌شک کسانی که در تاریخ، نقش مؤثر و الگویی دارند، رفتار و کردار و جملاتشان، قدرت تبدیل شدن به فرهنگ عمومی را دارد؛ چنانچه «اولیاء الهی» دارای این ویژگی بوده‌اند و خداوند در قرآن کریم بر اسوه بودن آنها تأکید نموده است؛ بنابراین سرودن از فضایل آنان و دفاع از مرامشان و کشاندن اندیشه‌ها و باورهای مقدس آنها به صحنه عمومی جامعه، رسالت سنگین برای همه‌ی مبلغان از جمله شاعران به عنوان بخش مهمی از فرهنگ‌سازان جامعه می‌باشد؛ آنها مکتب انسان‌ساز اهل‌بیت (ع) را در قالب زبان گویا و زیبای شعر ترویج کرده و فرهنگ عمومی جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند؛ البته کلام شاعر در این مقوله، وقتی اثرگذار است که هم‌خط و هم‌خون با «اهل‌بیت (ع)» باشد و خود را به معنای واقعی مُبلّغ این مکتب نورانی بداند؛ آنگاه می‌تواند چهره پُرفضیلت آل‌الله را به درستی معرفی کرده و جهات الگویی خاندان عصمت و طهارت را روشن سازد؛ و حماسه‌های پر شور و عرفان ناب و اخلاق والا و اندیشه‌های تابناک آنان را به قلم آورده، بسراید؛ و بدینوسیله غبار بی‌خبری و انحراف و تحریف را در معرفی سیمای آن بزرگواران بزداید و پیشینه بلندآوازه و سراسر افتخار آنان را به زبان ساده و همه‌فهم بازگو کند! البته به دور از غلو و افراط در معرفی اوصاف، و دور از عجز و لابه و ارائه سیمایی ضعیف و تحریف شده از آن اسوه‌های بی‌بدیل کمال و تقوا و شجاعت و ایثار! بنابراين شعر مکتبی، هم باید با صلابت و مستحکم و بدیع و قوی باشد، و هم روان و عامه‌فهم، که به‌راحتی در بستر ذهنی و زبانی مردم جریان یابد و وارد فرهنگ عمومی آنها شود و این همان نکته است که از آن در ادبیات به «سهل و ممتنع» یاد می‌شود؛ یعنی دشوارِ آسان‌نما! شعر مکتبی، فضیلت‌های خاندان وحی را متجلی می‌سازد؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر کسی با تاریخ اسلام و سیره معصومین (ع) هم آشنا نباشند، مطالعه شعر مکتبی، همچون آینه‌ای آن تابندگی‌ها را نشان داده و «ادب و آداب آل الله» را به میان توده مردم آورده و ورد زبانشان می‌کند و در یک کلام، فرهنگ متعالی اهل‌بیت (ع) را هموار کرده و بی‌تقید و مانع به عامه مردم منتقل می‌نماید؛ براین اساس، ارزش شعر مکتبی تا بدانجاست که صادق آل محمد «ص» در فضیلت سرودن آن می‌فرماید: «مَنْ قالَ فينا بَيْتَ شِعْرٍ بَنَى اللّه ُ تَعالى لَهُ بَيتا فِى الْجَنَّةِ»: «هر كس درباره ما يك بيت شعر بگويد، خداى تعالى در بهشت، يك خانه برايش بنا مى‌كند» [عيون أخبار الرضا (ع)، ج١، ص٧] البته فراموش نکنیم که نکته مهم در این حدیث، «فینا» بودن شعر است، یعنی شعر به‌گونه‌ای باشد که ائمه اطهار (ع) آن را بپسندند و بگویند که این شعر درباره ماست! ✍️ بی‌شک شعر «شهریار» را باید مصداق بارز حدیث فوق دانست؛ چراکه او شعر را هنرمندانه به خدمت مذهب، درآورده و خواننده را در آسمان‌ معرفت و انسانیت پرواز داده و سیره رفتاری و گفتاری ائمه اطهار (ع) را برای او هویدا می‌سازد؛ لذا باید مهمترین دلیل ماندگاری «شهریار» را همین ارادت ویژه او به اهل‌بیت (ع) و اشعار مکتبی ماندگارش بدانیم؛ اشعار بی‌نظیری همچون: علی ای همای رحمت، توچه آیتی خدا را که به ماسوا فکندی همه سایهٔ هما را دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم من به خدا قسم خدا را و مسلماً به همین سبب‌ است که با وجود ستارگان بزرگی در آسمان شعر و ادبیات ایران اسلامی همچون فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی و...؛ روز درگذشت «شهریار» به عنوان «روز ملی شعر و ادب پارسی» برای همیشه در تقویم این مرزوبوم ماندگار گردیده است.         https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢٩ شهریور ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ٠۴ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Wednesday 20 September 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اجتجاج سلمان فارسی (ره) به مردم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول (١٠ق) 🤲 اعمال روز: 🔹 اعمال خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص): «إنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيّاً ووارِثاً ، وإنَّ عَلِيّاً وَصِيّی ووارِثی» «بى‌گمان، هر پيامبرى وصى و وارثى دارد و على (ع)، وصى و وارث من است» 📚 تاريخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۹۲، ح ۹۰۰۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
342.7K
موضوع: ‌ 🔷 کسی که حمد و سوره یا چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی‌داند و می‌تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد و اگر وقت تنگ است، در صورت امکان بنابر احتیاط واجب باید نمازش را به جماعت بخواند. ‌ 🔷 ملاک صحّت قرائت، رعایت حرکات و سکنات حروف و ادای آنها از مخارجشان است به گونه‌ای که عرب زبانان، آن را ادای آن حرف (نه حرف دیگری) بدانند ولی رعایت محسّنات تجویدی لازم نیست. 📚 رساله نماز و روزه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مسأله ۲۰١ و ۲۰۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠۶/٢٩ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما طبق تاریخ در ایام اجتجاج (ره) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول هستیم لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص داده و با سلام و صلوات به روح بلند آغاز می‌نمائیم؛ سلمان فارسی (ره)، صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران صديق امیرالمؤمنین (ع) بود؛ او جایگاه والایی در میان صحابه داشت و رسول خدا او را از اهل بیت خود خوانده‌اند؛ طبق روایات، او به اسم اعظم خداوند آگاه بوده و مقامش از مقام لقمان حکیم بالاتر شمرده شده است؛ حضرت سلمان، همواره همراه و مشاور امین پیامبر (ع) بوده و در تمامی جنگ‌های دوران حضرت، حضور فعال و مؤثر داشته‌اند و پس از رحلت حضرت رسول از حامیان حضرت امیرالمؤمنین (ع) و از مخالفان جریان سقیفه بوده است که صحابه را به دلیل پیروی نکردن از دستور پیامبر اعظم خدا بر ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین (ع) به شدت سرزنش کرده؛ او احتجاجات فراوانی را در مخالفت با واقعه سقیفه، در برابر مردم و خلیفه اول و دوم بیان نموده که در این مجال کوتاه به یکی از این احتجاجات می‌پردازیم؛ ✍️ از امام صادق (ع) به واسطه پدران گرامیشان نقل شده که سلمان فارسی سه روز پس از دفن پیامبر (ص) در بین مردم خطبه‌ای بدین شرح ایراد نمود: «ای مردم! کلامی از من بشنوید و سپس درباره‌ آن بیاندیشید! بدانید که من، فضائل فراوانی از حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) سراغ دارم، که اگر تمام آنها را نقل کنم، گروهی از شما مرا دیوانه انگاشته و گروهی دیگر خونم را مباح خواهید ساخت؛ ای مردم! بدانید که شما را تقدیراتی است که پیشآمدهای گوناگونی در پی آن می‌آید، و این را بدانید که «علم مقدّرات» و «علم بلایا» (و گرفتاری‌هایی که متوجّه شما می‌شود) و میراث وصایا (و ثمره سفارشات پیامبر خدا) و فصل الخطاب و اصل و ریشه تمامی نسب‌های مردم، نزد علی‌بن‌ابیطالب (ع) است؛ همانگونه که هارون بن عمران از حضرت موسی (ع) شنید، حضرت علی (ع) نیز از رسول خدا شنید که فرمود: «تو وصی من در خانواده، و جانشین و خلیفه در امّتم هستی، و نسبت تو به من همچون نسبت هارون است به موسی»، ولی افسوس که شما امّت، شیوه قوم بنی‌اسرائیل را پیش گرفته و آگاهانه راه خطا را پیمودید! به خدا سوگند که قدم به قدم مانند بنی‌اسرائیل، همان خطاها را مرتکب خواهید شد! به خدایی که جان سلمان در دست اوست سوگند می‌خورم که اگر علی (ع) را پیشوا و والی خود ساخته بودید، هر آینه برکت و نعمت از آسمان و زمین، اطراف شماها را فرا می‌گرفت، تا آنجا که پرندگان آسمان دعوت شما را اجابت می‌کردند و ماهی‌های دریا خواسته شما را می‌پذیرفتند و دیگر هیچ دوست و بنده خدایی فقیر نشده و هیچ سهم از فرائض الهی از بین نمی‌رفت، و هیچ دو نفری در حکم خدا اختلاف نمی‌کردند! ولی افسوس که شما مخالفت نموده و مسند خلافت را به فرد دیگری سپردید، پس در انتظار گرفتاری و بلا باشید! و دست از خوشبختی بشوئید! من حقیقت امر را برای تک تک شما روشن ساختم، پس بدانید از امروز به بعد رشته محبّت و دوستی میان من و شما بریده شد! دست از دامن آل محمّد صلّی‌اللَّه‌علیه وآله بر ندارید! زیرا تنها ایشان راهنمای شما به سوی بهشت، و در روز قیامت خوانندگان به آن خواهند بود؛ پس بر شما باد به فرمانبری امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع)، که به خدا سوگند که ما به دفعات در حضور پیامبر (ص) تحت عنوان ولایت و امارت بر او سلام نمودیم و پیوسته رسول خدا با تأکید، ما را بدین کار وا می‌داشت؛ حال، مردم را چه شده که با علم به فضائل امیرالمؤمنین (ع) بر ایشان حسد می برند؟! پس بدانید که عاقبت حسادت قابیل بر هابیل کشتن او بود! یا مانند قوم بنی‌اسرائیل کارشان به کفر و ارتداد کشیده می‌شود؛ ای مردم! شما را چه شده است؟! وای بر شما، ما را با أبو فلان و فلان چه کار؟! آیا به جهل افتاده یا خود را به نادانی می زنید؟! آیا حسد ورزیده یا خود را به حسادت زده‌اید؟! به خدا سوگند که شما مرتدّ و کافر شده و با شمشیر به جان هم خواهید افتاد تا آنجا که با شهادت دروغ، ناجی‌های خود را محکوم به مرگ نموده و کافران را تبرئه و آزاد کنید...» حضرت سلمان (ره) در پایان سخن نیز حجت را بر مردم تمام کرده و گفت: «ای مردم! بدانید که من حرف خود را زدم و تسلیم پیامبر خدا شدم، و از مولای خود علی‌بن ابیطالب (ع) که تمام امّت است؛ پیروی نمودم! همو که سید و سرور اوصیاء، و پیشوای پیشانی سفیدان، و رهبر راستگویان و شهیدان و صالحان است.» 📚 الإحتجاج (ترجمه جعفری)، ج١، ص٢۵١ https://eitaa.com/ROOZBARG
16.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: ایام اجتجاج (ره) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و غصب خلافت توسط خلیفه اول موضوع: «» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠۶/٢٩ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٣٠ شهریور ١۴٠٢ 🌙 الخمیس ٠۵ ربیع‌الاول ١۴۴۵ 🌲م 2023 Thursday 21 September ✍️ امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع) - 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز وفات حضرت دختر امام حسین (ع) و حضرت رباب (س) در سال ١١٧ قمری ☀️ روز گفتگوی تمدن‌ها 🌲 روز جهانی صلح 🤲 اعمال شب جمعه: 🔹بسیار گفتن «سُبْحَانَ اللّهِ، وَاللّهُ أَکْبَرُ، وَلَا إِلهَ إِلّا اللّهُ» و زیاد صلوات فرستادن؛ 🔹خواندن سوره‌های «اسراء، کهف، شعراء، نمل، قصص، سجده، یس، ص، احقاف، واقعه، فصلت، دخان، طور، قمر و جمعه»؛ 🔹خواندن نماز امیرالمؤمنین (ع)؛ 🔹خواندن دو رکعت نماز و در هر رکعت «حَمد» و «پانزده مرتبه» سوره «زلزال»؛ 🔹خواندن دعای «کمیل»؛ 🔹«ده مرتبه» خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیةِ...» 🔹و اعمال و ادعیه دیگری که در مفاتیح‌الجنان آمده است. 💠 حدیث روز: 💎 حضرت سکینه (س) از قول امام حسین (ع) فرمودند: «شیعَتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فَاذکُرونی؛ اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی» «شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید؛ و هنگامی که ازغریبی یا از شهیدی خبری شنیدید، بر من ندبه کنید» 📚 اسرارالشهداء، ص۴۶٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
492K
مناسبت: سالروز وفات حضرت (س)، اسطوره حیاء و عفاف موضوع: ❓مدتی است در فضای مجازی خبری را به دفتر حضرتعالی منتسب نموده‌اند که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده...؛ اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید! و آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است؟ ✅ دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ❓آیا دوچرخه سواری برای دختران درمکان عمومی مانند پارک مانعی دارد؟ اسکیت چطور؟ ✅ اگر در معرض دید نامحرم باشد و وضع او تحریک کننده باشد جایز نیست. 📚 استفتائات آیت‌الله‌العظمی سیستانی (دامت‌برکاته) ❓دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن چه حکمی دارد؟ ✅ با توجّه به پیامدهاى سویی که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود و به وسوسه هایى که این و آن مى‌کنند توجّه نکنید. 📚 استفتائات آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی (دامت‌برکاته) ❓دوچرخه سواری، موتورسواری و اسب سواری بانوان در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟ ✅ اینگونه اعمال در مقابل نامحرم حرام است و شبهه‌ای برای جواز ندارد. 📚 استفتائات آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز پنجشنبه، ١۴٠٢/٠۶/٣٠ ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه ربیع‌الاول است و براساس برخی از منابع تاریخی، سالروز وفات حضرت (س) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت، سخن امروز را آغاز می‌نمائیم؛ حضرت (س)، دختر باكمال و بافضيلت امام حسين (ع) است و با حضرت علی اصغر (ع) از یک مادر به نام حضرت رباب (س) فرزند امرى‌ء القيس می‌باشند. [وفیات الاعیان، ج۲، ص۳۹۷] مورخین، ایشان را از باهوش‌ترین، زیباترین، خوش‌اخلاق‌ترین، باسخاوت‌ترین، باتقواترین و بزرگترین زنان زمانه خویش دانسته‌اند؛ [اعیان الشیعه، ج۱۱، ص۲۵۷] همچنین آورده‌اند که امام حسین(ع)، حضرت سکینه و مادر ایشان را بسیار دوست می‌داشتند و در وصف آنها فرموده‌اند: «خانه‌ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند؛ من آن‌ها را بسیار دوست دارم»‌: «اِنَّنی لَاُحِبُّ دارا تَحُلُّ بِها سکینةُ و الرُّبابُ...» [تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۵۲۰] حضرت در کربلا نیز ایشان را با عنوان «بهترین زنان» خطاب نمودند: «يَا خَيْرَةَ النِّسْوَان» [ مناقب آل ابی‌طالب، ج۴، ص۱۱۰]؛ امام در سخنی دیگر نیز سکینه خاتون را بنده‌ای غرق در ذات الهی معرفی کردند؛ [مقتل الحسین (ع)، ص۳۴۹] در کتاب‌های رجالی از حضرت سکینه (س) به عنوان یکی از راویان حدیث یاد شده و راویان مختلف از ایشان روایت نقل کرده‌اند. [المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۳۲] علاوه براین در برخی منابع از بلاغت و فصاحت و تسلط آن حضرت بر ادبیات و شعر عرب، سخن به میان آمده و گزارش‌هایی از واقعه کربلا در قالب شعر، اشعار و قصاید از ایشان معروف است و همچنین آورده‌اند که برخی از شاعران بزرگ مانند «فرزدق، جریر، کثیر، نصیب و جمیل» برای ارزیابی و سنجش اشعار خود، آنها را به حضرت سکینه ارائه می‌دادند تا مورد داوری ایشان قرار بگیرد. [المنتظم ابن جوزی، ج۷، ص۱۷۸] بر اساس گزارش‌های موجود در مقاتل، حضرت سکینه در سنین نوجوانی در واقعه کربلا حضور داشتند و در روز عاشورا، امام حسین(ع) برای آخرین وداع، از میدان جنگ به سوی اهل بیت خود بازگشته و با آنان وداع کردند و سپس نزد دختر خود حضرت سکینه که در گوشه‌ای نشسته و می‌گریست، رفتند؛ و ایشان را به صبوری دعوت کرده و در آغوش کشیدند‌؛ [اللهوف، ص۱۳۴]؛ ✍️ حضرت سکینه (س) را باید اسطوره حیاء و عفاف و حجاب نامید؛ چنانچه از «سهل‌بن‌سعد ساعدی» صحابه پیامبر اسلام (ص) روایت شده که: «در روز ورود اسراء به شام در دروازه ساعات، بانویی با کرامت را دیدم که بر شتری بی‌محمل سوار بودند؛ ایشان خود را سکینه دختر امام حسین(ع) معرفی نمودند و (در آن وضعیت اسارت به فکر حفظ حجاب و عفاف خود و زنان بنی‌هاشم بودند! و) از من خواستند تا برای حفظ حرمت خاندان رسول خدا (ص) کاری کنم که نیزه‌داران سرهای شهدای کربلا را از اطراف اسیران دور کنند! (تا نگاه نامحرمان به سرها منحرف شود) و من نیز با پرداخت مقداری دینار توانستم خواسته آن حضرت را برآورده نمایم» [بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۲۸] حضرت سکینه (س) پس از اسارت به همراه کاروان اسرا به مدینه بازگشتند؛ اما در منابع شیعه و اهل‌سنت از زندگی ایشان در مدینه تا زمان وفات، گزارش چندانی در دست نیست و تنها به ذکر بعضی از مناظرات و مجالس علمی و اشعار و مرثیه‌خوانی‌های ایشان در رثای پدر بزرگوارشان، اکتفا شده است؛ که در پایان به یکی از اشعار معروف آن حضرت اشاره می‌نمائیم: شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی (شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید) اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی (و هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید) فـَاَنا السِّبْطُ الَّذی مِنْ غَیْرِ جُــرْمٍ قَتِلُونی (من، نواده [پیامبر خدا] هستم که مرا بی‌گناه کشتند) وَ بِجَرد الخَیْـلِ بَعْد القَتْلِ عَمْداً سَحِقُونی (و پس از آن از روی عمد، مرا پایمال سم اسبان کردند) لَیْتَکُم فی یَوْمِ عاشــورا جمیـعاَ تَنْظُرونی (ای کاش، همگی در روز عاشورا بودید و می‌دیدید) کَیْفَ اِسْتَسْقی لِطِفْـلی فَاَبوا اَن یّرْحَمُونی (که چگونه برای کودک خردسالم، آب خواستم و آنان رحم نکردند) وسقوه سهم بغــــی عوض الماء المعین (و به جای آب، با تیر جفا او را سیراب کردند) یا لرزئ مصاب هدّ ارکان الحجون (وه! چه فاجعه غم انگیز و دردناک که براثر آن کوه‌های بلند به لرزه درآمد.) ویلهم قد جرحوا قلب، لرسول الثقلین (وای بر آنها که با این کار خود، قلب مبارک رسول را جریحه دار کردند) فالعنواهم ماستطعتم شیعتی فی­کل حین (پس ای شیعیان من، هرچه توان دارید درهر زمان آنها را لعنت کنید). 📚 اسرارالشهداء، ص۴۶٢ https://eitaa.com/ROOZBARG