eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
243.1K
مناسبت: موضوع: ❓لعن و نفرین کردن نسبت به مقدسات یا بزرگان دیگر مذاهب، در سخنرانی یا مداحی‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان گردد شرعاً حرام اکید است. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، » ✍️ مناسبت روز: در دومین روز از قرار داریم، لذا با تبریک و تهنیت ایام، سخن امروز را با موضوع «وحدت از نگاه خداوند متعال» آغاز می‌نمائیم؛ خداوند متعال در قرآن کریم، تأکید فراوانی بر وحدت مسلمانان و یکپارچگی آنان می‌نماید و نه تنها مسلمانان، بلکه تمامی پیروان ادیان توحیدى از هر ملیّت و قومى که هستند را به اتحاد و یگانگى دعوت کرده است، که در این مجال کوتاه به برخی از آیات وحدت اشاره می‌نمائیم: ✅ خداوند در آیه ١٣ سوره حجرات مى‌فرماید: «یا أَیُّها النّاسُ إِنّا خَلَقْنَاکُمْ مِن ذَکَر وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَیکُمْ»: «اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ و (اینها ملاک امتیاز نیست) گرامى ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»؛ از آیه فوق استفاده مى شود که قرآن، منکر قومیت نیست، بلکه آن را از شؤون خلقت می داند، ولی آن را تنها به جهت شناخت و جذب و کمک به یکدیگر قرار داده نه وسیله‌اى براى تفاخر و نزاع؛ لذا خداوند در آخر آیه مى‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَیکُمْ»؛ (یعنی معیار برترى تقوا است.) و در سایه تقوا و پرهیزکاری اختلافات برچیده و مسیر وحدت تحکیم خواهد شد؛ ✅ همچنین خداوند در آیه ٩٢ سوره انبیاء مى‌فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنا رَبُّکُمْ فاعْبُدُونِ»: «این ( پیامبران بزرگ و پیروانشان) همه امّتی واحدند (و پیرو یک هدف)؛ و من پروردگار شما هستم؛ (پس) مرا پرستش کنید» قرآن در این آیه درصدد گسترش روحیه وحدت در بین عموم مردم خصوصاً مسلمانان است، و مهمترین عامل وحدت را توحید و خداپرستی معرفی می‌نماید؛ ✅ و نیز در آیه ١٠ سوره حجرات، تمام مؤمنان را برادر یکدیگر خطاب کرده و مى‌فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»: «مؤمنان برادر یکدیگرند» لذا باید مانند اعضای یک خانواده باشند؛ ✅ همچنین خداوند در آیه ٢ سوره مائده، در جهت همکاری و حفظ منافع مشترک مؤمنان تأکید نموده و مى‌فرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى»: «(همواره) در راه نیکى و پرهیزگارى با هم همکاری کنید» و مسلماً بهترین همکاری و همیاری‌ها در سایه اتحاد و وحدت شکل خواهد گرفت! ✅ البته خداوند در کتاب آسمانی قرآن، به همان اندازه که بر «وحدت» تأکید دارد، از تفرقه و جدایی میان مسلمانان نیز نهی نموده و وحدت و برادری را از بزرگترین نعمت‌های الهی دانسته و در آیه ١٠٣ سوره آل‌عمران فرموده است: «وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا»: «همگی به رشته دین خدا چنگ زده، به راه های متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید و خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند، همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در زمانی که در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد!» ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با وحدت اسلامی فرمودند: «امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند؛ این معنی فرمان الهی است که فرموده: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا: همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راه های متفرق نروید...»(آل‌عمران۱۰۳) قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم: بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند»(فتح۲۹) معرّفی می‌کند و از آنها وظیفه‌ی «وَلا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا: هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدان‌ها دلگرم باشید...»(هود۱۱۳)... را می‌طلبد...این فرمان‌های مهم و سرنوشت‌ساز، هرگز نباید از منظومه‌ی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود» (۱۳۹۹/۰۵/۰۷) بنابر آنچه گذشت «وحدت» از مهمترین دستورات الهی است و وظیفه شرعی هر فرد مسلمان است که از هرگونه گفتار و کرداری که بر خلاف وحدت مسلمین است، خودداری نموده و با تمام توان در زمینه اتحاد مسلمین سعی و تلاش نماید. https://eitaa.com/ROOZBARG
امروز طبق تقویم شمسی روز بزرگداشت استاد محمد حسین (ره) و و ادب فارسی است لذا می‌توانید برای دسترسی به محتوای متنی و پادکست در این زمینه با عنوان «شهریارِ شعر و ادب پارسی» به لینک زیر مراجعه نمایند 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/11659 https://eitaa.com/ROOZBARG/11660
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢٨ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١۴ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 18 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙هلاكت در شام (۶۴ ه‌ق) 🌙هلاكت هادى عباسى و آغاز خلافت (۱۶۹ ه‌ق) 🌙سومین روز از ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع) : «أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیكُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیةَ، فَآن‌ها فِتْنَةُ عَمْیاءُ مُظْلِمَةٌ. عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیتُهَا، وَ أَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أَبْصَرَ فِیهَا...» «آگاه باشید! نزد من بدترین و ترسناک‌ترین فتنه‌هایی که بر شما وارد می‌شود، فتنهٔ بنی‌امیه است که فتنه‌ای کور و ظلمانی است و سیطره‌اش همه جا را فرا می‌گیرد و بلای آن دامن‌گیر افراد صاحب بصیرت می‌شود...» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۹۳ https://eitaa.com/ROOZBARG
406.1K
🔰 «گلبرگ احکام» مناسبت: «سالروز مرگ ملعون» موضوع: «» ❓ناصبی به چه کسی می‌گویند و حکم شرعی او چیست؟ ✅ ناصِبی کسی است که با امیرالمؤمنین (ع) یا یکی از اهل بیت (ع) دشمنی داشته و دشمنی خود با آنان را آشکار کند؛ همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه اطهار و نیز دشمنی با شیعیان امیرالمؤمنین (ع) از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است. ✅ از نظر فقیهان شیعه، «نواصب» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آنها و همچنین ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند. ✍️ بدیهی است از آنجا که عزیزان اهل سنت، همگی مُحِب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و به خاندان رسول خدا احترام می‌گذارند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، » ✍️ مناسبت روز: ١۴ ربیع‌الاول، سالروز به درک واصل شدن بن ابی‌سفیان، دومین حاکم اُمَوی است که سه سال و هشت ماه حکومت را غصب نمود و در این مدت کوتاه، دست به سه جنایت بزرگ تاریخی زد: 1️⃣ در سال ۶۱ قمری، واقعه کربلا و شهادت‌ امام حسین (ع) و سپس اسارت اهل‌بیت پیامبر (ص) را رقم زد؛ 2️⃣ در سال ۶۳ قمری به مدینه حمله کرد و در واقعه «حره»، جان و مال و ناموس مردم را حلال شمرد و بیش از ده هزار نفر را به خاک و خون کشید که نزدیک به هزار نفر از آنها از صحابه و حافظان قرآن بودند؛ 3️⃣ در سال ۶۴ قمری برای سرکوب کردن عبدالله بن زبیر، به مکه حمله کرد و کعبه را با مَنجنیق به آتش کشید. (مروج‌الذهب، ج ۳، ص ۷۱) ✍️ بر اساس منابع تاریخی، یزید در سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمد؛ پدرش معاویه فرزند ابوسفیان و مادرش «مَیسون» از قبیله‌ چادرنشین کلب بود که نتوانست شام را تحمل کند و پس از جدایی از معاویه، به صحرا بازگشت و یزید را در همین قبیله‌ صحرانشین مسیحی به دنیا آورد؛ هرچند که برخی از علماء و مورخین نیز نوشته‌اند که مادر یزید پیش از ازدواج با معاویه، او را از ارتباط نامشروع با غلام پدرش حامله شده بود و یزید وَلَدُالزِّنا می‌باشد! (بحار‌الأنوار، ج‏۴۴، ص۳۰۹) یزید در قبیله کلب، افزون بر اخلاق ظاهری بادیه‌نشینی و صحراگزینی؛ به شکار، اسب‌سواری، تربیت و بازی با حیوانات علاقه ویژه پیدا کرد و شراب خواری، رقص، غنا، سگ‌بازی و میمون‌بازی و هوسرانی جزء طبیعت وجودی او شد! البته طبق گفته رسول خدا، پدر او معاویه و جدش ابوسفیان، و جده‌اش هند جگرخوار نیز همگی از «طُلَقاء» (اسیران آزادشده) بودند که پس از فتح مکه، به ظاهر ایمان آوردند تا رسول خدا آنان را از مجازات، عفو کنند؛ [تاریخ الأمم والملوک، ج۳، ص۶۱] و بر همین اساس حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین (ع)، در خطبه‌ تاریخی خود، یزید را مسلمان ندانسته و او را فرزند طلقاء نامیدند. [اللهوف، ص۱۸۲] یزید بر خلاف صلحنامه پدرش با امام حسن (ع) و با عهدشکنی و دسیسه معاویه، پس از مرگ او بر جایگاه خلافت تکیه زد و در مدت سه سال و چند ماه در مقام حاکم بر مسلمین، جنایات و مفاسد بسیاری را به منصه‌ی ظهور رساند تا جایی که «ابن خلدون» تاریخ‌نگار و جامعه‌شناس مشهور اهل‌سنت می‌گوید: «امت اسلام بر فسق یزید اجماع دارند!» «بَلاذُری» از بزرگان اهل‌سنت نیز یزید را نخستین خلیفه‌ای می‌داند که آشکارا شراب می‌نوشید و از سرگرم شدن به آواز زنان خواننده و شکار ابایی نداشت و برای خوشگذرانی با میمون‌ها بازی می‌کرد و سگ‌ها و خروس‌ها را به جنگ همدیگر می‌انداخت؛ و همواره همدم او میمونی بود که او را «اباقیس» می‌نامید و به او شراب می‌نوشاند و با او تفریح می‌کرد! [انساب الاشراف، ج‏۵، ص۲۸۶] همچنین «ابن جوزى‌» واعظ و مورخ‌ نامدار اهل سنت در قرن هفتم هجری و از شاگردان ابن‌ عساکر دمشقی درباره یزید می‌گوید: «چگونه قضاوت ‌مى‌کنید درباره فردی که سه سال حکومت کرد، در سال اول حضرت حسين‌ (ع) را کُشت؛ در سال دوم، مردم مدینه را دچار وحشت‌ ساخت و جان و مال و ناموس آنها را براى لشکریان خود مباح گرداند؛ و در سال سوم، خانه خدا را با منجنیق سنگباران و ویران ساخت!» [ تذکرة الخواص، ص۱۶۴] ✍️ جنایات عدیده یزید، به‌ويژه در واقعه عاشورا، او را به یکی از منفورترین شخصیت‎های تاریخ تبدیل نموده، به صورتی که تمامی علمای شیعه، یزید را مستحق لعن دانسته و بیزاری جستن از او را از ضروریات مکتب اهل‌بیت (ع) می‌دانند. [صدوق، اعتقادات، ص۱۷۸] و روایات متعددی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در لعن او و دیگر قاتلان امام حسین (ع) نقل کرده‌اند؛ چنانچه در زیارت عاشورا نیز با عبارتِ «اللهُمَّ الْعَنْ یزِیدَ خَامِساً...» به لعن يزيد تصریح شده است؛ علاوه بر عالمان شیعه، بسیاری از علماء و بزرگان اهل سنت نیز همچون «احمد بن حنبل»، «ذهبی»، «ابن عماد حنبلی»، «ابن‌جوزی» و «ابن‌خلدون» معتقد به لعن یزید بوده‎اند و «ابن‌جوزی» نیز در کتاب «الرد علی المتعصب العنید المانع من ذم یزید، ص١٣» به دلایل لعن یزید پرداخته و می‌گوید: «یزید علاوه بر اینکه احترام حرم پیامبر (ص) (یعنی مدینه) را شکست، برخلاف سفارشات رسول خدا، حضرت حسین (ع) را شهید کرد و پس از آن، به سرِ بریده ایشان و خاندان حضرت بی‌احترامی نمود. (پژوهشی سزا در بایدها و نبایدهای ناسزا، ص۹۰-۹۱) ✍️ یَزید بن معاویه پس از عمری می‌گساری و جنایت، بالاخره در ۱۴ ربیع‌الاول سال ۶۴ قمری در ۳٨ سالگی (به روایتی) به سبب مستی بیش از حد از اسب افتاد و گردنش شکست و به درک اسفل واصل شد و در قبرستان «باب الصغیر» دمشق زیر خاک رفت. [انساب الأشراف، ج۵، ص۲۸۷] https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١۵ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 19 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 أمیرالمؤمنین (ع): «فإنَّ يَدَاللّهِ مَع الجَماعةِ، و إيّاكُم و الفُرْقَةَ، فإنَّ الشّاذَّ مِن النّاسِ للشَّيطانِ، كما أنّ الشّاذَّ مِن الغَنَمِ للذِّئبِ» «دست خدا بر سر جماعت است؛ (بنابراین) از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تک‌رو، شکار شیطان می‌شود! همانگونه که گوسفند تک‌رو، طعمه گرگ می‌شود!» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ١٢٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
307.4K
مناسبت: موضوع: ❓آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟ ✅ نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است. ❓محل کار من در یکی از مناطق کردنشین است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از عزیزان اهل سنت هستند، می‌خواستم بدانم که اقتدا به آنها چه حکمی دارد و آیا غیبت آنها جایز است؟ ✅ مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد و از غيبت آنها نیز بايد پرهيز شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز چهارمین روز از است؛ هفته درس‌‌آموزی از کلاس بزرگ معلم بشریت، حضرت ختمی مرتبت (ص)؛ که به برکت میلاد گرامی ایشان، چهره جهان دگرگون شده و شرک‌ها و نفاق‌ها به یک‌رنگی و ایمان گراییده و خصومت‌های دیرینه مهاجر و انصار و عرب و عجم و سیاه و سفید، به «» مبدل گشته؛ و تا امروز که بیش از چهارده قرن از آن تاریخ می‌گذرد، همچنان میلاد شکوه‌آفرین و الفت‌بخش آن رسول رحمت، برای جهانیان، پیام وحدت و همدلی به ارمغان می‌آورد. پيامبراعظم(ص)، «» را ازراهبردهای بنيادين اقتدار امت اسلامی درتمام زمان‌ها ومكان‌ها دانسته‌اند و برای برپايی و تحقق بخشيدن آن، تلاش‌های فراوانی در طول عمر با برکت خود نمودند به‌گونه‌ای‌كه اقتدار وعزت جامعه نوپای اسلامی در عصر رسالت، برآيند وحدت و راهكارهای ارائه شده ازسوی پيامبر خاتم (ص) ‌بوده است؛ حضرت در آغاز ورودشان به مدينه، قراردادی برای وحدت مهاجرین و انصار نوشتند و مشكلات فی‌مابین قبیله‌های اوس وخزرج را نیز پس از صد و بیست سال جنگ و دشمنی، خردمندانه حل نمودند و سپس دونفر دو نفر، مسلمانان را در راه خدا برادر دينی ساختند، به‌گونه‌ای كه كار برادری بدانجا كشيد كه هر مسلمان، برادر مسلمان خود را بر خويشتن مقدم می‌داشت و حتی خانه‌ی خود را با او تقسیم می‌کرد! رسول خدا در ادامه این مسیر نورانی و ‌برای تحقق هرچه بیشتر وحدت امت اسلامی، پس از فتح مكه، طلقاء و مشرکین توبه کرده را بخشیدند، و رسماً دستور دينی صادر كرده و اعلان نمودند كه همه‌ی مسلمانان برادر یکديگرند ومانند يد واحدند! و با نفی قوم‌گرايی وملی‌گرايی در جهت تحقق وحدت اسلامی كوشش فراوان نمودند و از موقعيت مكانی و زمانی ايام حج نیز برای تحقق وحدت اسلامی، بهره‌برداری شايسته نمودند؛ استراتژی «تحمل ومدارا با مخالفین» و همچنین «حمايت از محرومان وبيچارگان» نيز از راه‌كارهای دیگر پيامبر اکرم (ص) ‌در جهت تحقق وحدت اسلامی بوده است؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «رسول خدا شكاف‌های اجتماعی را به وحدت، اصلاح کرده و فاصله‌ها را به هم پيوند زدند» [نهج‌البلاغه، خطبه ٢٣١] ✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از سیره‌ی حضرت رسول (ص) به‌عنوان «منادی وحدت» و برادری در جهان اسلام بود که مسلمانان می‌بایست با الگوگیری از سیره کلامی و عملی آن پیامبر الهی، وحدت اسلامی را محقق کرده و وجود مقدس پیام‌آور وحدت را نقطه پیوند و برادری خود قرار دهند، چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «امروز روز اتحاد دنیای اسلام است و وجود مقدس نبی مکرم و رسول اعظم اسلام (ص) مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت است...دنیای اسلامی می‌تواند در این نقطه‌ به هـم پیـوند بخورد؛ ایـنجا، جایی است که عواطف همه مسلمان‌ها در آنجا متمرکز می‌شود؛ اینجا، کانون عشق و محبت در دنیای اسلام است! (لذا) مسؤولان فرهنگی‌، نویسندگان‌ و علماء باید از طرح مسائل‌ اختلاف‌آفرین‌ و تفرقه‌افکن‌ بپرهیزند و هم سنی و هم شیعه، همه باید روی این نقطه اتحاد، تکیه کنند...» (بیانات معظم‌له در سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) ۱۳۸۵/٠١/۲۷‌) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٣٠ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١۶ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 20 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 با سعادت پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «المؤمنونَ إخْوَةٌ، تَتَكافى دِماؤهُم، وَ هُمْ يَدٌ على مَن سِواهُم» «مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه‌اند» 📚 کافی، ج١، ص۴٠۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
476.4K
مناسبت: شب ولادت حضرت رسول (ص) موضوع: 1️⃣ انجام غسل به نیّت این روز؛ 2️⃣ گرفتن روزه كه در روایت آمده: كسى كه این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یكسال را مقرّر مى فرماید؛ 3️⃣ دادن صدقه واحسان نمودن و خوشحال كردن مؤمنان؛ 4️⃣ زیارت رسول خدا (ص) از دور و نزدیک؛ که در روایتى از آن حضرت آمده: که اگر نمى توانید مرا از نزدیك زیارت كنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید؛ 5️⃣ زیارت اميرمؤمنان (ع) و خواندن زیارتنامه‌ای كه امام صادق(ع) در چنین روزى كنار ضریح شریف آن حضرت خوانده‌اند و در بخش زیارات، مفاتیح‌الجنان آمده است؛ 7️⃣ تكریم، تعظیم و بزرگداشت این روز و برپایی جشن و سرور و گفتن تبریک به یکدیگر، که علماء در تكریم و تعظیم این روز، سفارش بسیار نموده‌اند. 📚 فلاح‌السائل، صفحه ۶١ و اقبال، صفحه ۶٠٣ تا ۶٠٨. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» ✍️ مناسبت روز: امشب طبق تقویم قمری، شب میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و شب میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) است؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، روزبرگ امروز را آغاز می‌نمائیم؛ دیروز عرض شد که ایام پُرشکوه هفته وحدت، فرصت مغتنمی است تا یکی از مهمّترین چالش‌های پیش روی امّت اسلامی، یعنی « مسلمین» را بر اساس روش و سیره رسول اکرم (ص) مورد بررسی و دقت قرار دهیم؛ پیامبر عظیم‌الشأنی که طبق منطق قرآن، اسوه و الگوی همه‌ی جهانیان است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثیراً»: «همانا براى شما در (سيره‌ى) رسول خدا، الگو و سرمشقى نيكوست، (البتّه) براى كسانى كه به خدا و روز قيامت اميد دارند و خدا را بسيار ياد مى‌كنند» (احزاب/۲۱) همچنین در روز گذشته، از کوشش فراوان حضرت رسول (ص) در ایجاد وحدت و برادری در میان امت اسلامی سخن گفتیم و امروز نیز به یک نکته‌ی مهم دیگر در این زمینه اشاره می‌نمائیم: ✍️ در زمان حیات مبارک نبیّ گرامی اسلام، اصحاب ایشان، به لحاظ ایمان و اعتقاد به اسلام و پیامبر خدا، یکسان نبودند؛ چنانچه قرآن در شأن برخی آنها فرموده: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُوْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»: «خدا جان و مال بعضی از مؤمنان را در برابر بهشت، خریداری می‌نماید!» (توبه/۱۱۱) و در شأن برخی دیگر از اصحاب حضرت، قرآن می‌فرماید: «وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظیم»: «بعضی از افرادِ پیرامونِ شما، منافق هستند... شما آنها را نمی‌شناسید، اما ما آنها را می‌شناسیم و حتماً به زودی، آنها را دو بار عذاب می کنیم...» (توبه/۱۰۱) لذا طبق شهادت قرآن کریم، گرد پیامبر (ص) دو گروه از افراد مؤمن و منافق جمع شده بودند! اما رسول خدا، برای حفظ وحدت مسلمین در برابر دشمنان اسلام، تا زمانی که همین منافقین، اقدام جدّی، ضدّ امّت اسلامی نمی‌کردند، مانند دیگر مسلمان با ایشان رفتار می‌کردند! وحتی در جریان فتح مکّه، نبیّ رحمت، با ابوسفیان و طلقاء که به ظاهر ایمان آورده بودند نیز، رفتاری همراه با رأفت اسلامی و برادری نمودند! لذا نکته قابل توجه این است که پیامبر (ص) تا زمانی که منافقین به ظاهر مسلمان، علناً خیانتی نمی‌کردند، برای حفظ وحدت اسلامی با آنها مراوده کاملاً دوستانه داشتند! حالا به نظر شما در زمان حاضر، پیروان آن حضرت، باید چگونه با عزیزان اهل سنت مراوده نمایند که هم مسلمانند و هم محب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند! ✍️ اما در بخش پایانی سخن امروز، نگاهی کوتاه نیز به سیره رئیس مذهب جعفری، امام صادق (ص) در رابطه با وحدت اسلامی می‌اندازیم؛ ❓شیخ الطّائفه طوسی (ره) در رجال خود، به ٣٢٢۴ نفر از اصحاب و شاگردان حضرت اشاره نموده است! حال به نظر شما، آیا همه اصحاب و شاگردان امام، شیعه و پیرو مکتب اهل بیت (ع) بوده‌اند؟ ✅ در جواب به این پرسش، باید عرض کنیم که قطعاً بسیاری از این افراد از عزیزان اهل سّنت و پیروان خلفاء بوده‌اند! لذا سیره صادق آل‌ محمد (ص) نیز وحدت و برادری با همه‌ی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام بوده است؛ البته بدیهی است که وحدت در سیره پیامبر و اهل‌بیت (ع) به این معنا نیست که شیعیان از اصول و عقاید حقه خود دست بردارند، بلکه می‌بایست بر مشترکات فی‌مابین، تأکید نموده و مباحث اختلافی را در فضایی کاملاً دوستانه و در محافل علمی مطرح و بررسی نمایند تا با این روش‌ خردمندانه ضمن حفظ وحدت مسلمین از هرگونه سوءاستفاده دشمنان اسلام جلوگیری شود! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٣١ ١۴٠٣ 🌙 السبت ١٧ ١۴۴۶ 🌲 سپتامبر 2024 21 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 میلاد با سعادت ، حضرت محمد مصطفی (ص) 🌙 میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت (ع) 🌙 🌙 ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «إِنَّ‌اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَلَمَّا اکمل له الادَبَ قَالَ إَّنكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم؛ ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ» «خداوند پیامبرش را به نیکوترین اخلاق‌ها تربیت نمود؛ و زمانی که این ادب را تمام و کامل کرد، به او فرمود: «یقیناً تو بر اخلاق بزرگی قرار داری»؛ آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند» 📚 کافی، ج ١، ص ٢۶۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
744.6K
مناسبت: موضوع: ❓مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‏خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟ ✅ اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. ❓در مکان‌های مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهای روزانه، در بعضی از موارد مانند آنان عمل می‏کنیم، مثل نماز به‌صورت «تَکَتُّف» و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟ ✅ اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى «تَکَتُّف» در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✍️ لازم به ذکر است «تَکَتُّف» نزد جمهور اهل‌سنت در مذاهب حنفی‌، شافعی‌ و حنبلی‌، مستحب است نه واجب! و مالکی‌ها نیز برخلاف بقیه مذاهب اهل‌سنت، تکتف را در نماز واجب مکروه دانسته‌اند و مانند شیعیان با دست باز نماز می‌خوانند؛ لذا نوعاً شیعیان در موضوع «تکتف» در موضع «تقیه» قرار نمی‌گیرند. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: هفدهم ربیع‌الاول طبق روایات و نظر مشهور علماء شیعه، سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و میلاد مسعود رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق (ع) و «» است؛ لذا ضمن عرض تبریک و شادباش ایام، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ سیری در سیرۀ نورانی رسول خدا (ص) به‌خوبی نشان می‌دهد که وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) سرشار از فضیلت‌های اخلاقی و صفات پسندیده‌ی انسانی و سرچشمه همه‌ی نیکی‌ها و خوبیهاست؛ لذا مسلماً تبیین فضائل بی‌شمار و صفات حمیده حضرت رسول (ص) در این نوشتار کوتاه نمی‌گنجد! چنانچه قرآن کریم، کلمات خداوند را بی‌شمار توصیف کرده و فرموده: «اگر تمام درختان جهان قلم شوند و همۀ دریاها مرکّب گردند، نمی‌توانند آن کلمات را شمارش نمایند!» : «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ‏ كَلِماتُ اللَّه‏» [لقمان/٢٧]. و امام رضا (ع) در تفسير این آیه فرموده‌اند: كلمات الهى ما هستيم كه فضائل ما، نه براى كسى قابل دسترسی کامل است و نه به شمار مى‏آيد: «نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى» [مناقب آل أبیطالب‌، ج‏۴، ص۴٠٠]. کتابِ فضلِ تو را آب بحر کافی نیست که تَر کنم سر انگشت وصفحه بشمارم... از این‌رو در سخن امروز، در حد وسع ناچیز خود به چند نمونه از صفات حسنه و فضیلت‌های بی‌شمار رسول خدا (ص) اشاره می‌نمائیم؛ ✍️ قبل از تبیین هر فضیلتی از پیامبر گرامی اسلام، لازم است از «اخلاق پسندیده» ایشان سخن بگوییم؛ چنانچه خداوند تعالی در قرآن کریم، خلق و خوی رسول خویش را با صفت «عظیم» توصیف کرده است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ‏ عَظيمٍ» [قلم/۴]. بدیهی است که برخورداری از خُلق عظیم و بهره‌مندی از والاترین مراتب صفات انسانی، برازندۀ بزرگ اسوه‌ی اخلاق و مهربانی است که اميرالمؤمنین«ع» در توصیف آن حضرت فرمودند: «رسول خدا از همۀ مردم بخشنده‏تر، دليرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم‌خوتر بودند و برترین و بهترین اخلاق و معاشرت را با مردم داشتند» [مكارم الأخلاق، ص١٨] ✍️ به شهادت مورخین در زمان بعثت پيامبر اكرم (ص) فضای جامعه‌ی جهانی و به‌ویژه جزیرةالعرب، از فضيلت‌های انسانی تهی بود و رذائل ناپسند، سراسر آن جامعۀ جاهلی را فراگرفته بود؛ لذا اساساً بعثت پیامبر اکرم (ص) به‌خاطر تهذیب نفوس آدمیان و رساندن آنان به مقام آدميّت بوده است؛ از این رو حضرت رسول (ص)، هدف از بعثت خود را چنین بیان فرمودند: «من مبعوث شدم تا مکارم و فضیلت‌های اخلاقى را كامل و تمام كنم»: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ» [بحارالأنوار، ج‏١۶، ص٢١٠]. قرآن کریم نیز صفات نیکویی مانند حسن خُلق، نرم‌خویی و محبّت در پیامبر اکرم(ص) را عامل گسترش اسلام در برهوت جاهلیت جهان برشمرده و تأکید نموده که اگر ایشان تندخو و فاقد فضائل اخلاقی بودند، مردم از اطراف حضرت پراکنده شده و اسلام گسترش نمی‌یافت: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ‏ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»‌ [آل عمران/١۵٩]. 👈 لذا بدیهی است که پیروان پیام‌آور اخلاق و مهربانی در «روز اخلاق و مهرورزی» می‌بایست با الگوگیری از نبی رحمت، خود را به فضایل انسانی و اخلاق محمدی آراسته نمایند، تا پیروان دیگر ادیان و مذاهب با دیدن آنها به اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گرایش پیدا نمایند. 📚 برگرفته از نوشتاری از مرجع عالیقدر و استاد معظم اخلاق، حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری (دامت‌برکاته) به مناسبت هفدهم ربیع‌الاول. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا