eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ یکشنبه - ١١ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأحد، ٢٩ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Sunday 01 May 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جهانى كار و كارگر https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام پایانی » موضوع: «» ✅ اول ماه به پنج راه ثابت می‌شود: 1⃣ آنکه خود انسان ماه را ببیند؛ 2⃣ عده‌ای که از گفته آنان اطمینان‌آور است، بگویند ماه را دیده‌ایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛ 3⃣ دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده‌ایم؛ 4⃣ سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛ 5️⃣ حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. ❓آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مرجع دیگری رجوع کند؟ ✅ اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ ⬅️ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمی‌كند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حُكم او عمل نمايد. ⬅️ اول ماه با پيشگويى مُنجّمين، ثابت نمى‌شود، ولى اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد. ✅ روزى را كه انسان نمی‌داند آخر رمضان است‏ يا اول شوال، بايد روزه بگيرد، ولى اگر پيش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، بايد افطار كند. 📚 منبع: leader.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «آیات المهدی ٢٨» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٢/١١ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان و به احتمال زیاد، آخرین روز از این ماه پر فضیلت است، لذا انشاالله آخرین مبحث در «آیات المهدی» را در این ماه پربرکت تقدیم حضور شما گرامیان می‌نمائیم: 💠 «...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا🔹وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدْراً»: «هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند براى او، راه بيرون شدن و رهايى (از هر گونه مشكل) را قرار مى‌دهد🔹و او را از جایی که گمان ندارد، روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او را کفایت می‌کند؛ و به یقین خداوند كار خود را محقق مى‌سازد؛ و پروردگار براى هر چيز اندازه‌اى قرار داده است» (طلاق/ ٢و٣) طبق روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، این آیات شريفه از آیات ویژه قرآنی برای حل مشکلات مادی و معنوی است! چنانچه رسول خدا (ص) به ابوذر (ره) فرمودند: «اگر تمام مردم، پیرو همین آیه باشند، برای (حل مشکلات) آن‌ها کافی است» و سپس آیه‌ی «وَ مَنْ یَتَّقِ الله...» را تلاوت فرمودند؛ (تفسیر اهل بیت/ بحارالأنوار، ج۷۴، ص۸۸/ مکارم الأخلاق، ص۴۶۷) امام کاظم (ع) نیز این آیه را گشاینده امور دینی و دنیوی دانسته‌اند: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ قَالَ یَجْعَلُ لَهُ مَخْرَجاً فِی دِینِهِ وَ یَرْزُقُهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ فِی دُنْیَاه» (تفسیر اهل بیت/ فقه الرضا، ص۳۸۱) ✍️ برخی از مفسرین، بر اساس روایات تفسیری، این آیه را از «آیات‌المهدی» دانسته‌اند؛ چنانچه در روایت آمده که محضر امام باقر (ع) عرض کردم: به خدا قسم ما به خاطر انتظار امر فرج، بازار را رها کرده‌ایم تا جایی که چیزی نمانده که از فقر و بیچارگی، دست گدایی پیش مردم دراز کنیم! حضرت فرمودند: «آیا گمان می‌کنید اگر کسی خود را وقف راه خدا کند، خداوند راه روزی را به روی او نمی‌گشاید؟» و سپس با عنایت به این آیه فرمودند: «به خدا قسم که او حتماً درِ رحمت خود را به روی او خواهد گشود (والله لجعل الله له مخرجا) و خدا رحمت کند کسی که خود را در اختیار ما گذاشته و امر ما را زنده نگاه دارد...» پس عرض کردم: اگر من پیش از آن‌که به ملاقات با قائم شما نائل شوم، بمیرم! چگونه خواهم بود؟ حضرت فرمودند: «هر کدام از شما که اراده کرده باشد که چون قائم ما را ببیند به یاری او برخیزد، مانند کسی است که در رکاب او شمشیر بزند...» (کافی، ج ۸ ص ۸۰) ✍️ اما چند نکته درباره آیات فوق‌الذکر: 1️⃣ در اراده و خواست تمام افراد و حكومت‌ها، احتمال شكست و ناكارآمدى و بن بست وجود دارد! اما تنها امرى كه شكست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ» 2️⃣ «تقوا»، مقدّم بر «توكل» است؛ چنانچه خداوند ابتدا می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌» و سپس می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه»؛ 3️⃣ راه رهايى از تمام بن بست‌ها، تقواست. «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»؛ 4️⃣ اراده خدا، همیشه در چارچوب محاسبات عقلی انسان نيست: «يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»؛ لذا انسان متقى، خواست خود را در مسير خواست و اراده خدا قرار مى‌دهد و چون اراده الهى بن‌بست ندارد، انسان متقى نيز هرگز به بن‌بست نخواهد رسيد: «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» 5️⃣ فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو تقوا و توکل به خداست: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‌ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ‌ ...»؛ چنانچه حضرت مهدی (عج) به منتظرانشان فرمودند: «ما به اخبار و اوضاع شما، احاطه و اشراف داریم و چیزی از اخبارتان از ما پنهان نمی‌ماند! ما در رعایت حال شما را فروگذار نکرده‌ایم و شما را از یاد نبرده‌ایم که اگر جز این بود، سختی‌ها شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را نابود می‌کردند؛ پس تقوای الهی را پیشه خود سازید و با این کار، ما را در نجاتتان از فتنه‌ها یاری کنید...» (احتجاج، ج ۲، ص ۴۹۷) 6️⃣ آنچه که مهم است و باید دغدغه منتظران باشد، انجام وظیفه است! چراکه اگر به وظیفه خود عمل کردیم و پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از دنیا رفتیم، به بیان اهل‌بیت (ع)، پاداش کسانی را خواهیم داشت که در رکاب حضرت خواهند بود! https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مسابقه قرآنی بهار مهدوی - ١١ اردیبهشت ✍️ برگرفته از مطلب «» ❓طبق آیه دوم و سوم سوره طلاق، فرج و گشایش در کلیه امور، در گرو چه چیزهایی است؟ 1️⃣ داشتن تقوا؛ 2️⃣ توکل به خداوند؛ 3️⃣ هر دو مورد صحیح است. ➖➖➖➖➖➖ ✅ اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی ١٠ اردیبهشت ۱۴۰۱ 1️⃣ جناب آقای بخشعلی کاردل 2️⃣ جناب آقای مصطفی حسنی 3️⃣ سرکار خانم مریم شیخ سلیمانی ✍️ پاسخ صحیح روز گذشته: گزینه سه ➖➖➖➖➖➖ 🎁 جوایز: هر روز به سه نفر، مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اهدا می‌گردد؛ ⏱ مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ٢٣ امروز 👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰 برای شرکت در مسابقه امروز، لطفاً پاسخ صحیح را به ◀️ اینجا ▶️ ارسال نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١٢ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ٣٠ رمضان ١۴۴٣ 🌲م Monday 02 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «روز پایانی » موضوع: «» ✅ در عصر غیبت امام زمان (عج)، نماز عید فطر واجب نیست، بلکه مستحبّ است، و می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند؛ ⬅️ وقت نماز عید فطر، از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است و قضا ندارد؛ ⬅️ در زمان غیبت امام زمان(عج)، اگر نماز عید فطر به جماعت اقامه شود، احتیاط آن است که بعد از آن دو خطبه خوانده شود؛ ✅ نماز عید فطر، دو رکعت است، در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید؛ ⬅️ در نماز عید، مأموم باید غیر از حمد و سوره، چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند، و اگر موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت، باید آنچه از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته، خودش بگوید، واگر در هر قنوت یک سبحان الله یا الحمدلله بگوید، کافیست، ولی اگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است یک تکبیر بگوید و متابعت کرده و به رکوع برود؛ ⬅️ مستحب است پیاده و با وقار به نماز عید بروند، و پیش از نماز غسل کرده و افطار نمایند. 📚 برگرفته از نظر مشهور مراجع عظام تقلید https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رؤیت هلال ماه شوال؟!» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٢ ✍️ امروز با توجه به آنچه که در تقویم ثبت شده بود، می‌بایست اولین روز از ماه شوال و عید سعید فطر باشد! اما چنانچه برخی از اخترشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که با عنایت به شرایط جوی نامساعد در منطقه و وجود ابر و غبار در آسمان، رؤیت هلال ماه، بسیار دشوار خواهد بود، بالاخره در حدود ساعت ٢٢ شب گذشته، ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری پس از انجام ساعت‌ها کار دقیق رصدی در سراسر کشور، اعلام نمود که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا روز دوشنبه، سیم ماه رمضان می‌باشد؛ در پی این اعلام، سؤالی در اذهان عمومی مطرح گردیده که البته سؤال جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز، مخصوصاً در زمان تفاوت نظر بین فقها در ثبوت اول ماه، همواره مطرح بوده است، که با توجه به وجود مبانی محکم در مسائل فقهی، پس چرا نظر فقها و مراجع، در ثبوت رؤیت هلال متفاوت است و یک روز واحد را به‌عنوان عید فطر، اعلام نمی‌کنند؟ تا همه‌ی مسلمانان در یک روز عید سعید فطر را جشن بگیرند و از هرگونه سوء برداشت و سوءاستفاده نیز جلوگیری شود! ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید توجه داشت که اختلاف نظر در کلیه مسائل نظری و در رشته‌های مختلف علمی بین متخصصین، کاملاً طبیعی است؛ چنانچه در بین فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان و یا پزشکان اختلاف نظر و تشخیص در بسیاری از مسائل وجود داشته و دارد، و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ ✍️ اما در موضوع ثبوت اول ماه و تعیین روز عید فطر، بنابر آنچه در روایات متعدد آمده: «صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِه»، ملاک، رؤیت هلال اول ماه است (نه فقط تولد ماه جدید) لذا فقها به پنج راه برای اثبات آن اشاره نموده‌اند، از جمله این‌که: ١. خود انسان ماه را ببیند؛ ٢. عده‌ای که گفته آنان اطمینان‌آور است، بگویند ماه را دیده‌ایم، و یا هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود؛ ٣. دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده‌ایم؛ ۴. سی روز از اول ماه رمضان گذشته باشد؛ ۵. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. ✅ اما در این‌جا سه موضوع باعث تفاوت نظر بین فقها شده است: 1️⃣ یکی در چگونگی «رؤیت هلال ماه از طریق چشم مسلح و غیر مسلح» است؛ چنانچه برخی از مراجع، مانند امام راحل (ره) فقط «رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح» را مِلاک می‌دانند، اما برخی دیگر از مراجع، مانند رهبر معظم انقلاب، یقین به حلول ماه از هر طریقی ولو با چشم مسلح را کافی می‌دانند؛ 2️⃣ نکته دوم «اتحاد و اختلاف افق» است، یعنی این‌که اگر در یک‌جا هلال ماه رؤیت شود، آیا صرفاً برای مردم همان منطقه ملاک است، و یا برای دوردست‌ها نیز کفایت می‌کند، که در این موضوع نیز تفاوت نظر وجود دارد، به صورتی که برخی از مراجع در تعیین اوّل ماه، معتقد به «اتحاد افق» هستند، یعنی رؤیت هلال در دوردست‌ را نیز ملاک می‌دانند؛ ولی برخی از مراجع، قائل به «اختلاف افق» هستند، لذا رؤیت هلال در شهر و محل دور دیگر را ملاک نمی‌دانند؛ 3️⃣ نکته سوم «تفاوت در شهادت بَیّنه» است، چنانچه همه مراجع، اتفاق نظر دارند که شهادت دو مرد عادل، برای ثبوت هلال ماه کافی است، اما با عنایت به تفاوت نظر در مبنای فقهی که بیان شد، معتبر بودن شهادت دو مرد عادل نزد یک مرجع، به آن معنا نیست که لزوماً شهادت آن دو فرد، نزد مرجع دیگر نیز معتبر باشد؛ زیرا ممکن است مثلاً آن دو نفر، ماه را با تلسکوپ دیده باشند در حالی که مرجعی، دیدن با چشم مسلح را برای ثبوت ماه کافی نمی‌داند، و ضمناً بَیّنه یا شهود معتبر در شرع دارای شرایطی است که باید برای فقیهی که می‌خواهد به حرف آنها اتکاء کند، آن شرایط ثابت شده باشد؛ بنابراین در مواردی که در تعيين روز عید فطر تفاوت نظر پیش می‌آید، این تفاوت براساسِ سلیقه و انگیزه‌های شخصی مراجع عظام تقلید نیست، بلکه کاملاً ریشه در مبانی و مسائل فقهی دارد. ✍️ ضمناً باید بدانیم که حتی اشتباه در رؤیت هلال نیز، چیز عجیبی نیست و در طول تاریخ و حتی در عهد حضرات معصومین (ع) نیز رخ داده است که به یک نمونه از آن اشاره می‌نماییم: شیخ طوسى(ره) در تهذیب نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین (ع)، مردم پس از گذشت بیست و هشت روز از ماه رمضان، هلال ماه شوال را مشاهده کردند! پس حضرت علی(ع) به مردم فرمودند: ماه رمضان حداقل ٢٩ روز است (لذا از ابتدای ماه یک روز اشتباه شده) و مسلمانان باید یک روز بعد از عید فطر، روزه قضا بگیرند. (تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ١۵٨؛ الوافى، ج ١١، ص ١٣٢). ادامه دارد... 👇
✍️ بنابر آنچه گذشت، تفاوت نظر در روز عید فطر، امری کاملاً طبیعی است و ریشه در تفاوت در مبانی علمی دارد، ولی متأسفانه برخی از افراد مغرض، می‌خواهند از اشراف نداشتن مردم به مسائل دقیق و تخصصی فقهی، سوءاستفاده کنند و این مسئله را بسیار بزرگ جلوه داده و به عنوان اختلاف بین مراجع عظام تقلید مطرح نمایند؛ در حالی که همان‌طور که عرض کردیم، این موضوع در تمامی مسائل نظری و علوم دیگر نیز وجود دارد و صرفاً یک تفاوت نظر ساده بین متخصصان در این عرصه است. ✅ در پایان دقت به این موضوع نیز ضروری است که طبق نظر فقها از جمله حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اصلاً «اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست» و اگر شخص، خودش ماه را ببیند یا به هر وسیله دیگر و یا اعلام نظر مرجع تقلید خود، اطمینان به رؤیت هلال ماه پیدا کند، باید آن روز را عید بگیرد؛ و اگر موفق به رؤیت هلال نشد و بر اساس روش‌های دیگر نیز اطمینان پیدا نکرد و مرجع او نیز اعلام کرد که روز آخر ماه رمضان است باید روزه بگیرد، و در هر دو صورت کاملاً به وظیفه شرعی خود عمل نموده است‌‌؛ لذا جای هیچ‌گونه اضطراب و سؤالی باقی نمی‌ماند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «آخرین روز از » موضوع: «رؤیت هلال ماه شوال؟!» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٢/١٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
🎁 اسامی برندگان مسابقه قرآنی بهار مهدوی در آخرین روز مسابقه «۱۱ اردیبهشت» ➖➖➖➖➖ 1️⃣ جناب آقای مرتضی خسروی 2️⃣ جناب آقای محمدطه خسروی مقدم 3️⃣ سرکار خانم فاطمه حلما همافر ✍️ پاسخ صحیح: گزینه سه ➖➖➖➖➖ ✅ ضمناً با تشکر از همه همراهان گرامی، مخصوصاً ٣٨/۴۴٢ نفر شرکت‌کننده عزیز در مسابقه بهار مهدوی در طول ماه مبارک رمضان، به استحضار برندگان مسابقه که تا کنون هدیه آنها به حسابشان واریز نگردیده، می‌رساند که انشاالله حداکثر تا انتهای اردیبهشت ماه، مبلغ هدیه به حساب بانکی اعلامی از طرف بزرگواران، واریز خواهد شد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ١٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الثلاثاء، ٠١ شوال ١۴۴٣ 🌲م Tuesday 03 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 عيد سعيد فطر 🌙 هلاكت قوم عاد 🌙 مرگ عمرو بن عاص ملعون (۴١ ق) ☀️ روز جهانى مطبوعات https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «» موضوع: «» ✅ اگر حاكمِ شرع، حُكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمی‌كند، بايد به حُكم او عمل نمايد، ولى كسى كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حُكم او عمل نمايد. 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) ❓اگر ولی امر مسلمین حکم نماید که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید برای تمامی نواحی کشور ثابت می‌شود یا فقط برای شهرهایی که ماه در آنها دیده شده و شهرهای هم افق با آنها، ثابت می‌گردد؟ ✅ اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعا برای همه شهرها معتبر است. ❓آیا دستورات ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ و آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟ ✅ بر اساس مذهب شيعه همه مسلمانان بايد از اوامر ولايى ولى فقيه اطاعت نموده و تسليم امر و نهى او باشند، و اين حکم شامل فقهاى عظام هم مى‌شود، چه رسد به مقلدين آنان! به نظر ما التزام به ولايت فقيه، قابل تفکيک از التزام به اسلام و ولايت ائمّه معصومين (ع) نيست. ❓آیا برای آنان که حکم حاکم را قبول دارند ولی چشم مسلح را قبول ندارند، حکم حاکمی که بر مبنای پذیرش چشم مسلح در رؤیت هلال باشد نافذ است؟ ✅ بلی 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «رؤیت هلال و عيد سعيد فطر» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٢/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز، روز اول ماه شوال و «عید سعید فطر» است لذا سخن امروز را با عرض تبریک و تهنیت این عید بزرگ آغاز می‌نمائیم: در شریعت مقدّس اسلام، بسیاری از وظایف و عباداتِ فردی و اجتماعیِ مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری است، و تشخیص آغاز و انجام هر ماه قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال می‌باشد؛ مراسم بسیار مهم حج، تعیین روز عرفه و عید قربان، آغاز ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و همچنین ایام تاریخی مهم مانند: مبعث، غدیر، عاشورا و مهمتر از همه عید فطر، همگی وابسته به رؤیت هلال، هستند و حتی برخی اعمال و وظایف مانند روزه عید فطر، مردّد بین محذورین است، که اگر روز آخر ماه رمضان باشد، روزه‌اش واجب و اگر روز اول ماه شوال باشد، روزه‌اش حرام است! به همین دلیل، رؤیت هلال، نقش بسیار اساسی و تأثیرگذار در اجرای صحیح احکام دینی دارد! ✍️ البته همانطور که در روز گذشته عرض کردیم بر اساس مبانی و استدلال‌های فقهی، برخی تفاوت نظرها بین فقها در موضوع ثبوت رؤیت هلال و در نتیجه در ثبوت «روز عید فطر» وجود دارد، که البته موضوعی کاملاً عادی و بدیهی است و از جنبه‌ شرعیِ فردی، انسان مُکلَّف با عمل به تشخیص و علمِ فردی و اطمینان یافتن از یکی از طرق آمده در رساله‌های عملیه، به تکلیف و وظیفه شرعی خود عمل نموده است، اما به هر حال این تفاوت در روز عید، خواه یا ناخواه، دارای بازتاب‌های اجتماعی بوده و زمینه سوءاستفاده مغرضان و جاهلان را فراهم نموده و حتی در برخی از مواقع به وحدت مسلمانان نیز ضربه وارد می‌نماید! ❓حالا سؤال اینجاست، که آیا بر اساس شرع مقدس، راهی برای اعلام یک روز واحد به عنوان عید مسلمین، وجود ندارد؟! ✅ برای پاسخ به این پرسش، همانطور که در روز گذشته عرض کردیم، طبق رساله های عملیه فقها، یکی از راه‌های اثبات اول ماه «حُکم حاكم شرع» است که با عنایت به این‌که اطاعت از حُکم ولی‌فقیه برای همه، لازم‌الاتباع است، قطعاً می‌تواند باعث اتفاق و اتحاد عمومی در زمان عید سعید فطر گردد؛ البته برای روشن شدن بهتر این مسئله، ابتدا باید حدود و حوزه کاری مرجعیت تقلید و همچنین حاکمیت حکومت اسلامی را شناخت تا بتوان این موضوع را به خوبی تبیین نمود؛ لذا در این راستا، توجه شما را به چند نکات جلب می‌نمایم: 1️⃣ از نظر دین اسلام، اصول دین و مبادی استنباط، تقلیدی نیست و همچنین در ضروریات فقهی نیز تقلید معنایی ندارد؛ به طور مثال در اصل وجوب نماز، تقلید لازم نیست و موضوعات عُرفیه و عِلمیه نیز جای تقلید ندارد، و تنها در احکام فَرعیه و عَملیه، احتیاج به نظر و اجتهاد است؛ و در این موضوعات، فردی که مجتهد نیست باید از فقیه و مجتهد جامع‌الشرایط، تبعیت نماید. 2️⃣ اَدِلّه وجوب تقلید از فقهاء ،از باب رجوع جاهل به عالِم است، که فقط در محدوده بیان احکام شرعی فقهی، اعتبار دارد و شامل موضوعات احکام نیست! زیرا تشخیص موضوع به عهده شخص مُکلف است و تقلید در آن جایز نیست، لذا در «ثبوت رؤیت هلال» نیز که از موضوعات است، تقلید جایی ندارد؛ 3️⃣ در علم فقه، نظر فقیه و مرجع تقلید، از موارد و معیارهای اثبات رؤیت هلال ذکر نگردیده و آثار شرعی بر قول فقیه و مرجع تقلید (بما هو فقیه و مفتی) مُتُرَتِّب نشده است؛ 4️⃣ در علم فقه، صدور حُکم در این زمینه، جزء اختیارات و وظایف حاکم شرع اسلامی آمده، لذا صدور حکم حاکم شرع در موضوعات نیز دارای حجیت شرعی بوده و لازم الاتباع است؛ علاوه بر آنکه در این خصوص، مُرَدَّد بودن اول ماه رمضان و عید فطر در چند روز، موجب سرگردانی مؤمنین و بعضی از مشکلات احتمالی در نظام جامعه اسلامی می گردد که از این رو، ضرورت ورود حاکم اسلامی در آن دوچندان گردیده و حتی این موضوع را می‌توان از اختیارات انحصاری حاکم شرع و رهبری سیاسی مذهبی فرض نمود؛ 5️⃣ صدور حکم حکومتی حاکم اسلامی، هم، دربرگیرنده حکم شرعی است و هم، از تَکَثُّر و اختلاف مسلمین جلوگیری می‌کند، بر خلاف احکام معمول شرعی که قابل تکثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف علمی است؛ ✍️ بنابراین اگر حاکم اسلامی، بر ثبوت اول ماه و روز عید فطر، حُکم صادر نماید، بر همه مسلمانان و حتی مجتهدین، تبعیت از این حکم، واجب است و در عَرضِ حُکم حاکم اسلامی، مجتهد دیگری نمی‌تواند حُکم صادر نماید؛ و حتی اگر برای فقیهی، قطعاً به اثبات رسید که حاکِم در حُکم و تشخیص موضوع، اشتباه نموده! فقط بر شخص خودش واجب می‌شود که بدون معارضت و اعلام عمومی، به تشخیص و عِلم خود عمل نماید. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ١۴ اردیبهشت ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ٠٢ شوال ١۴۴٣ 🌲م Wednesday 04 May 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، جواد الائمه، امام هادی (علیهم‌السلام) - 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 تعطیلات عيد سعيد فطر ☀️ روز جهانی آتش‌نشان https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «» مناسبت: «ایام » موضوع: «» ❓آیا می‌شود زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟ ✅ مانعی ندارد، لکن در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد مجدداً نیت فطره کند. را کنار گذاشته بودم که پرداخت نمایم اما گم شد، به همین جهت مجدداً از پول دیگری پرداخت نمودم، اما پس از پرداخت، مبلغ کنار گذاشته شده پیدا شد، آیا در این مال می‌توانم تصرف نمایم؟ ✅ نمی توانید در این مال تصرف کنید، و باید مال پیدا شده را به عنوان بپردازید، ولی اگر عین مالی را که قبلاً به عنوان زکات پرداخت نمودید، موجود باشد می توانید پس بگیرید. ❓پدری که زکات فطره نمی‌دهد، تکلیف فطریه زن و فرزند او چه می‌شود؟ ✅ تکلیفی ندارند و لازم نیست زکات فطره بدهند. ❓کسی که فطریه‌اش بر عهده پدر است، اگر پدر فطریه ندهد، چنانچه با اجازه پدر فطریه را خودش بدهد، آیا کافی است و از عهده پدر ساقط است؟ ✅ در فرض سؤال اگر از طرف پدر، فطریه خودش را بپردازد، مانعی ندارد و از عهده پدر ساقط می‌شود. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «فطریه عامل قبولی روزه» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از تعطیلات عید سعید فطر در ایران اسلامی است لذا ضمن تبریک و تهنیت مجدد، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ یکی از واجبات مسلّم طبق نظر شیعه و اهل سنت در روز عید سعید فطر که باید با قصد قربت انجام شود، «زکات فطره» یا همان «فطریه» است؛ به صورتی که مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری و تزکیه نفس در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر مبلغی را به عنوان فطریه جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، پرداخت می‌نمایند؛ و در دین اسلام، تأکید فراوانی بر آن شده تا جایی که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هرکس روزه بگیرد، ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است!» (من لا یحضره الفقیه، ج ٢، ص ١٨٣) ❓اما به راستی، حکمت و فلسفه پرداخت زکات فطره چیست که تا این اندازه بر اهمیت آن تأکید شده است؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که غایت فلسفه‌ی عباداتی که انسان مسلمان از طرف شارع مقدس مأمور به انجام آن است، در نزد خداوند متعال است و به‌طور کامل برای انسان مشخص نیست! و البته شاید مهمترین دلیل آن، عظمت و بزرگی این عبادات، و ظرفیت محدود ادراک آدمی باشد! لذا همواره علماء تأکید داشتند که در عبادات که بر اساس «رابطه عبد و معبود» وضع گردیده، نباید به دنبال فلسفه و دلیل باشیم! اما در برخی از روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) با توجه به ظرفیت عقلی، و فهم و درک آدمی به برخی از حکمت‌های اعمال عبادی اشاره شده که شیخ صدوق (ره) بخشی از آنها را در کتابی به نام (عِلَلُ الشَّرائِع) جمع‌آوری نموده است؛ درباره حکمت و فلسفه زکات فطره نیز روایاتی وجود دارد، از جمله این که، امام صادق (ع) در تفسیر آیه ١۴ سوره اعلی می‌فرمایند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَه» یعنی مراد خداوند از تزکیه نفسی که باعث فلاح و رستگاری می‌شود، خارج کردن و پرداخت زکات فطره است» لذا می‌توان گفت که یکی از فلسفه‌ها و حکمت‌های زکات فطریه، «تزکیه نفس» و سنجش «تعبد و بندگی» است که خداوند متعال در پایان ماه رمضان می‌خواهد ببیند که بنده‌ای که حدود سی روز، جهاد و اطاعت جسمی کرده و برای رضای خدا، نخورده و نیاشامیده؛ آیا می‌تواند از مال خود نیز در راه خدا بگذرد! بنابراین حق‌تعالی با این فرمان، «عبادت جسمی» را با «عبادت مالی» در هم آمیخته و یکی را مکمل دیگری قرار داده تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است را در عرصه عملی بسنجد و اطاعت محض و بندگی مؤمن را در این زمینه نیز امتحان نماید؛ لذا حضرت صادق (ع) فرمودند: «زکات فطره، مکمل و تمام کننده روزه و باعث قبولی آن است» (من لا یحضره الفقیه، ج٢، ص١٨٣، تفسیر البرهان) ✍️ البته درباره اثرات پرداخت زکات فطره نیز روایات متعدد از حضرات معصومین (ع) وجود دارد که زکات فطره را به‌عنوان عامل عاقبت بخیری، و باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى و همچنین موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال معرفی نموده‌اند، که علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به این روایات گرانقدر به کتاب شریف «اصول کافى، ج۴، باب‌الفطره» مراجعه فرمائید. در پایان، نباید فراموش کرد که مسلماً توفیق انجام همه‌ی عبادات از جمله گرفتن روزه و پرداخت زکات فطره از جانب خداوند متعال است فلذا می‌بایست همواره شکرگزار این توفیقات الهی باشیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام » موضوع: «فطریه، عامل قبولی روزه» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٢/١۴ https://eitaa.com/ROOZBARG