eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه (س)» موضوع: «فاطمه ثانی (٢)» روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٨/١۵ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ دوشنبه - ١۶ آبان ١۴٠١ 🌙 الإثنين، ١٢ ربیع‌الثانی ١۴۴۴ 🌲م Monday 07 November 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال ❇️ وقایع مهم روز: 🔹مناسب خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امام جواد(ع) فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ» «کسی که قبر عمه‌ام (حضرت معصومه) را در قم زیارت کند، بهشت برای اوست». 📚کامل‌الزیارات، ص۵٣۶، ح ٨٢٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
173.4K
موضوع: ✅ اگر دشمنی که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد، بلاد‏‎ ‎‏مسلمین و یا مرزهای آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان ها واجب است که از آن به‏‎ ‎‏هر وسیله‌ای که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند.‏ ✅ اگر ترس آن باشد که بیگانگان به یکی از دول اسلامی هجوم برند، بر تمام‏‎ ‎‏دول اسلامی واجب است به هر وسیلۀ ممکن از آن دفاع کنند، چنان که بر سایر مسلمین‏‎ ‎‏(نیز) واجب است.‏ 📚تحریرالوسیله امام خمینی(ره)، ج ۱ ✅ با ماهمراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «فاطمه ثانی٣» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٨/١۶ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در دو روز گذشته به مناسبت سالروز رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه (س) از ویژگی‌ها و فضایل بی‌شمار آن بانوی بزرگ اسلام سخن گفتیم، از جمله: 1️⃣ دختر آل‌ رسول بودن؛ 2️⃣ بشارت پیش از میلاد توسط امام صادق (ع)؛ 3️⃣ «معصومه» و شبه معصوم بودن؛ 4️⃣ «شفیعه» و دارای مقام شفاعت بودن؛ 5️⃣ «عالمه» بودن و دارای مقام بلند علمی و معرفتی؛ 6️⃣ «محدثه» و راوی احادیث نورانی اهل‌بیت (ع) بودن؛ ✍️ و انشاالله امروز از دیگر فضایل «کیمیای هستی» سخن می‌گوییم: 7️⃣ دارای زیارت‌نامه مأثور از جانب امام معصوم (ع)؛ یکی دیگر از شواهد عظمت استثنایی حضرت معصومه (س)، زیارتنامه ایشان است که از جانب امام رضا (ع) در شأن آن حضرت صادر شده و پس از زیارتنامه حضرت زهرا (س)، تنها زیارتنامه‌ای است که از جانب یک امام معصوم برای یک بانو نقل گردیده است؛ لذا می‌توان اذعان نمود که در این فضیلت، هیچ‌یک از بانوان دیگر خاندان عصمت و طهارت، همتای کریمه اهل‌بیت (س) نیستند! 8️⃣ ثواب عظیم زیارت آن حضرت و برابری ثواب آن با زیارت امام هشتم؛ از دیگر ویژگی‌های حضرت فاطمه ثانی (س) طبق روایات، ثواب عظیم زیارت ایشان است؛ چنانچه امام رضا (ع)، آن را همانند زیارت خود دانسته و فرموده‌اند: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی»: «هرکس (حضرت) معصومه را در قم زیارت کند، گویا مرا زیارت کرده است» (بحارالأنوار، ج١٠٢، ص٢۵۶) برای درک بهتر این فضیلت بزرگ، همین بس که امام صادق (ع) درباره زیارت امام رضا (ع) فرمودند: «یکی از فرزندان من، درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می‌گویند، به شهادت می‌رسد؛ هر کس در حالی که حقش را بشناسد، او را زیارت کند، در روز قیامت، دستش را گرفته و او را به بهشت وارد می‌نمایم...» و باز فرمودند: «هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی اخلاص پیش روی رسول خدا (ص) به شهادت رسیده‌اند، خواهد داد» (من لایحضره الفقیه، ج ٢، ص ۵٨۴) 9️⃣ «بهشت»، پاداش زائرین حرم ملکوتی حضرت؛ حضرت معصومه (س) از چنان شأن و جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال برخوردارند که طبق گواهی سه امام معصوم، جایگاه زیارت کننده ایشان، بهشتِ برین است: ⬅️ چنانچه امام صادق (ع) فرموده‌اند: «به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در قم دفن می‌شود، هر کس که مرقد او را زیارت کند، بهشت برایش واجب می‌شود»: «... مَنْ زارَها وَجبت لَهُ الْجَنَة» (بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۱۷) و در روایت دیگر فرمودند: «بی‌شک (ثواب) زیارت مرقد او (حضرت معصومه) برابر با بهشت است»: «اِنَ زیارتَها تَعْدِلُ الْجَنَة» (بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۲۸) ⬅️ امام رضا (ع) نیز فرمودند: «کسی که او (حضرت معصومه) را زیارت کند، پاداشش بهشت است»: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَة» (همان) ⬅️ همچنین امام جواد (ع) فرمودند: «هر کس (مرقد) عمّه‌ام (حضرت معصومه) را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست»: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة» (بحارالأنوار، ج ۶۶، ص ۳۴۹) بنابراین عظمت مقام بانوی کرامت تا بدانجاست که یکی از ثمرات زیارت مرقد ایشان رسیدن به بهشت برین است که البته طبق گفته علمای بزرگ، می‌بایست سرّ این پاداش عظیم را در ولایت‌مداری فاطمه ثانی (س) جستجو نمود؛ چنانچه آیت‌الله العظمی جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم می‌گویند: «اعمالی که باعث ورود در بهشت می‌شوند یکسان نیستند؛ بعضی از عمل‌های خیر باعث می‌شود انسان به بهشت راه پیدا کند، و بعضی از اعمال خیر سبب می‌شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت؛ لذا سرّ این‌که وجود مبارک (امام ششم)، امام هشتم و امام نهم (ع) فرمودند، هر کس کریمه اهل‌بیت، فاطمه معصومه (س) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می‌کوشد که رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، و اگر کسی جزء اولیای خدا و «ولیّ‌اللّه» شد، در این صورت "بهشت" مشتاق او می‌شود (و در اختیار او قرار می‌گیرد)» ✍️ در پایان، بدیهی است آنچه در سه روز اخیر تقدیم شما گرامیان شد، تنها بخش کوچکی از فضایل بی‌شمار دُرّ گرانمایه هستی، حضرت فاطمه معصومه (س) است که ما ایرانیان مفتخریم که مرقد این بانوی بزرگ اسلام در میهن ما و در شهر مقدس قم قرار دارد و اگر مرقد مطهر حضرت فاطمه (س) از ما پنهان است، در عوض خداوند مرقد مطهر فاطمه ثانی (س) را نمایان نموده تا جلوه‌ای از بهشت در دنیای فانی ما باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه (س)» موضوع: «فاطمه ثانی (٣)» روز دوشنبه، ١۴٠١/٠٨/١۶ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ سه‌شنبه - ١٧ آبان ١۴٠١ 🌙 الثلاثاء، ١٣ ربیع‌الثانی ١۴۴۴ 🌲م Tuesday 08 November 2022 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: 🔹مناسب خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امام علی (ع) : «مَن قَصَّرَ نَظَرَهُ عَلى أبناءِ الدُّنيا، عَمِيَ عَن سَبيلِ الهُدى.» «كسى كه نگاهش به دنياپرستان محدود گردد، از ديدن راه راست و درست، كور و محروم مى‌شود.» 📚غرر الحكم، ح ٨٨٧٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
228.4K
موضوع: ❓آیا حفظ نظام اسلامی از تعدی و تجاوز دشمنان، واجب است؟ ✅ حفظ نظام اسلامی، باعث حفظ ثغور (حدود و مرزهای) اسلام است و حفظ ثغور اسلام، جزء فرایضی است که هیچ فریضه ای بالاتر از آن نیست...» ❓عده‌اى در برابر دیگران، مبادرت به طرح کمبودها و ضعف‌هایی که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‌کنند؛ آیا گوش‌دادن به این سخنان و حکایت‌ها جایز است؟ ✅ واضح است هر عملى که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ایستاده است، شود، به نفع اسلام و مسلمین نیست؛ بنابراین اگر این سخنان موجب تضعیف نظام اسلامى باشد، جایز نیست. ۱. صحیفه امام خمینی (ره)، ج١۶، ص۴۶۵ ۲. استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «قیام حسينی مختار» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٨/١٧ ✍️ مناسبت روز: در ایام قیام حسینی مختار ثقفی (ره) در سال ۶۶ هجری قمری قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح مطهر انتقام گیرنده از جنایتکاران کربلا، آغاز می‌نمائیم؛ مختار از چهره‌های مؤثر و شخصیت‌های پیچیده در تاریخ اسلام است که مورخین، نظرات متفاوتی در مورد او بیان نموده‌اند؛ به‌گونه‌ای که برخی او را دروغگو و کذّاب نامیده؛ و برخی دیگر، او را انسانی متقی و دارای اعتقادی راسخ و با سیاست و کیاست و شیعه و شیفته‌ی‌ اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دانسته‌اند؛ (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ٣۴۴) اما با بهره‌گیری از کلام اهل بیت(ع) و نظر بزرگان شیعه، می‌توان دریافت که اعمال و رفتار و قیام مختار، مورد تأیید ائمه اطهار (ع) بوده؛ که در این مجال کوتاه به بخشی از آنها اشاره می‌نمائیم؛ ✍️ دوران کودکی مختار: اصبغ بن نباته می‌گوید: روزی امیرمؤمنان (ع) را دیدم که مختار ثقفی را که طفلی کوچک بود، بر زانوی خود نشانده و با نوازش و محبت روی سر او دست می‌کشیدند و می‌فرمودند: «یا کَیِّس، یا کَیِّس» (تاریخ طبری، جلد ٧، ص ٢٩۶٣) که با عنایت به‌اینکه در اسلام، زیرکی (کَیِّس) یکی از خصوصیات بارز انسان‌های مؤمن می‌باشد، و این صفت توسط یک امام معصوم به مختار داده شده، لذا می‌توان بر این اساس، به ایمان جناب مختار پی‌برد؛ چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «المؤمن کَیِّس... »: «انسان مؤمن، عاقل و زیرک است» (دعوات راوندی، ص ٣٩) ✍️ مختار و قیام عاشورا: مختار اولین میزبان سفیر امام به کوفه، و از یاران وفادار حضرت مسلم (ع) بود و پس از شهادت ایشان به دست عبیدالله بن زیاد (لعنت‌الله علیه) زخمی و زندانی شد، لذا در زمان قیام عاشورا در زندان بود و نتوانست خود را به غافله عشق در کربلا برساند. ✍️  ولایت‌مداری مختار ثقفی: مختار که از نرسیدن به کربلا بسیار ناراحت بود، پس از آزادی از زندان، برای اجازه قیام و خونخواهی سیدالشهداء (ع)، خدمت امام سجاد (ع) در مدينه رفت و از ایشان اجازه جهاد خواست؛ ولی حضرت در پاسخ او، سکوت اختیار نمودند! و او از سکوت امام، متوجه شد که در آن شرایط و جو سیاسی و خفقان، اجازه‌ی مستقیم امام، خلاف تقیه است؛ لذا به خدمت عموی امام، جناب محمد حنفیه (ره) رفت و از ایشان اذن قیام را دريافت نمود؛ (مروج الذهب، جلد ٢، ص ٩٨) بنابراین مختار به صورت غیر مستقیم، پاسخ مثبت امام معصوم زمان خود را دريافت نموده، چنانچه بزرگانی همچون آیت‌الله العظمی خویی (ره) و مامقانی (ره) قیام مختار را با اذن خاص امام سجاد (ع) دانسته‌اند. (معجم الرجال، ج۱۸ص ۱۰۰؛ و تنقیح المقال، ج۳ص ۲۰۶) ✍️ قیام مختار (ره): مختار پس از کسب اجازه برای قیام در سال ۶۶ هـ ق، با شعار «یا منصور أَمِت» و «یا لثارات الحسین» باهدف خونخواهی حضرت سیدالشهدا (ع) قیام کرد و بعد از تسلط بر حکومت کوفه، تمامی قاتلان شهدای کربلا، از جمله: شمر بن ذی الجوشن، خولی بن یزید، عمر بن سعد و عبیدالله بن زیاد را به درک واصل نمود‌؛ (تاریخ الطبری، ج‌۶، ص۲۰) ✍️ قیام مختار در کلام اهل بیت (ع) و بزرگان شیعه: 🔹امام سجاد (ع) پس از قیام مختار و انتقام از جنایتکاران کربلا فرمودند: «خدا به مختار جزای خیر دهد» [رجال کشی، ص۱۲٧] 🔹 امام صادق(ع) نیز انتقام از قاتلین کربلا توسط مختار را باعث شادی اهل‌بیت دانسته و فرمودند: «بعد از واقعه عاشورا، هیج زنی از زنان ما آرایش نکرد تا زمانی که مختار، سر بریده‌ی عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را برای ما فرستاد» [همان] 🔹همچنین امام باقر(ع) در ملاقات با ابوالحکم فرزند مختار پس از تکریم وی، از مختار تمجید کرده و سه بار فرمودند: «خدا پدرت را رحمت کند؛ او حق ما را گرفت و قاتلان ما را کشت و به خونخواهی ما قیام کرد» (رجال کشی، ص۱۲۵) لذا از روایات فوق، می‌توان فهمید که اعمال و رفتار و قیام مختار، مورد تأیید اهل بیت (ع) بوده است؛ چنانچه مامقانی(ره) می‌گوید: از آنجا که اظهار رضایت و خشنودی ائمه اطهار (ع)، تابع و فرع بر خشنودی خداست؛ معلوم می‌شود مختار از نظر عقیده، انحرافی نداشته که موجب خشنودی ائمه‌اطهار شده است (و برخی از مورخین که از او بَد گفته‌اند، تحت نفوذ بنی‌امیه و آل‌زبیر بوده‌اند) [تنقیح المقال ج۳ص ۲۰۵] علامه حلی و سید ابن طاووس (ره) نیز روایات مدح مختار را تأیید نموده و او را شیعه امامی دانسته‌اند؛ [همان] همچنین علامه امینی (ره)، مختار را از پیشگامان دین‌داری، هدایت و اخلاص دانسته و در کتاب شریف الغدیر آورده که امام سجاد(ع) و امام صادق(ع) بر مختار رحمت فرستاده‌اند‌ و امام باقر(ع) به گونه‌ای بسیار زیبا مختار را مورد ستایش قرار داده‌اند. [الغدیر ج۲ص ۳۴۳] ✍️ قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام آغازین قیام مختار ثقفی (ره)» موضوع: «قیام حسینی مختار» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠٨/١٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ چهارشنبه - ١٨ آبان ١۴٠١ 🌙 الأربعاء، ١۴ ربیع الثانی ١۴۴۴ 🌲م Wednesday 09 November 2022 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 آغاز قیام حسینی مختار (ره) در سال ۶۶ه‌ق ☀️روز ملی کیفیت 💠 حدیث روز 💠 💎 پيامبر اکرم (ص) : «إنَّ اللّه َ يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً أن يُتقِنَهُ» «خداوند دوست دارد هرگاه يكى از شما كارى انجام مى‌دهد، آن را درست و استوار انجام دهد» 📚ميزان‌الحكمه ، ح ١۴٣٧١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
393.9K
مناسبت: «» موضوع: ❓آیا اگر تولیدکننده برای کاهش قیمت تمام‌شده و در نهایت ارزان شدن محصول از مواد اولیه‌ی نامرغوب استفاده کند، اشکال دارد؟ ✅ اگر کالایی که تولید می‌شود، مثمرثمر نباشد و در نتیجه خریدار متضرر شود و یا خسارت ببیند، این کار قطعاً جایز نیست و حرام است‌. ❓خرید برخی محصولات تولید داخل به دلیل پایین بودن کیفیت‌ شان، باعث خسارت خریدار می‌گردد؛ این در حالی است که خرید نمونه‌های خارجی آنها باعث ایجاد امنیت بیشتر مصرف‌کنندگان می‌شود؛ آیا در این صورت، خرید کالای خارجی جایز است؟ ✅ به تولیدکنندگان داخلی توصیه می‌شود که کیفیت کالاها را بالاتر ببرند ولی بخشی از این حرف‌ها، تبلیغات سوء است! یعنی این‌گونه نیست که کیفیت کالاهای‌ ایرانی همیشه پایین‌تر باشد، حتی در برخی موارد بالاتر است و بعضی افراد همان کالاهای ایرانی را با برند خارجی می‌فروشند، تنها به این خاطر که بعضی افراد نگاه بهتری به کالای خارجی دارند؛ اما این مسئله واقعیت ندارد و توهم بی‌جایی است! اما بر فرض این‌که (نوع خاصی از) کالای داخلی واقعاً کیفیت نداشته باشد و خرید آن موجب خسارت خریدار شود، در اینجا تولیدکننده ضامن است و مسئولیت شرعی دارد؛ در اینجا کسی نمی‌گوید که شما حتماً بروید کالایی را که کیفیت ندارد خریداری کنید، بلکه اگر مشابه داخلی خوبی دارد، شما آن مشابه داخلی بهتر را خریداری کنید تا آن کسی که تولیدکننده‌ی کالای کم‌کیفیت است بفهمد و سعی کند کالای خود را ارتقاء دهد؛ این کار نمونه‌ای نیز از نهی از منکر است. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «کیفیت در اسلام» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٨/١٨ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز ملی کیفیت» نامگذاری شده لذا در سخن امروز به موضوع «کیفیت» از نگاه اسلام می‌پردازیم؛ دین مبین اسلام به عنوان کاملترین دین الهی، همواره بر «کیفیت» در تمامی امور تأکید نموده و خداوند متعال در قرآن کریم «کیفیت» را با واژه «أحسَنُ عَمَلاً» معرفی می‌نماید: «الّذی خَلَقَ المَوتَ و الحیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً...»: «خداوند، مرگ و زندگی را بیافرید تا شما را بیازماید که کدام یک کاری بهتر و با کیفیت‌تر انجام می‌دهید...» (ملک/٢) امام صادق(ع) در تفسیر این آیه می‌فرمایند: «مقصود از «أحسَنُ عَمَلاً»، عملِ بیشتر نیست، بلکه عمل بهتر و باکیفیت‌تر است» (تفسیرکنزالدقائق) پیامبر اکرم (ص) نیز همواره بر کیفیت در کارها تأکید داشته و می‌فرمودند: «خداوند، دوست دارد که هر کارگزاری که کاری انجام می‌دهد، کارش را نیکو و استوار انجام دهد» (ميزان‌الحكمه ، ح ١۴٣٧١).  در فقه اسلامی نیز برای کالای بی‌کیفیت و معیوب، حق عودت و برگشت قرار داده شده و احکام مفصلی در «خیار عیب» و «خیار غَبن» و ... بیان شده است؛ همچنین اسلام برای رعایت کیفیت در کار و عمل، ویژگی‌هایی را بیان نموده، که در این مجال کوتاه به بخشی از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «خدامحوری و اخلاص در عمل» اگر انسان در هر کاری که بر عهده می‌گیرد تنها خداوند را کارفرما و ناظر خود بداند، با کیفیت ترین کار را برای رضای خدا انجام خواهد داد؛ چنانچه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «بهترین (و باکیفیت‌ترین) کارها، آن کاری است که تنها برای رضای خدا انجام شود» (غررالحکم، ص ٩٦) 2️⃣ «علم و تخصص» از دیدگاه اسلام، بدون علم و تخصص لازم در هر زمینه، امکان تحقق «احسن العمل» وجود ندارد، چنانچه در قرآن کریم، حضرت یوسف (ع)، شرط پذیرفتن کار را داشتن علم و تخصص لازم دانسته‌اند: «إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (يوسف/۵۵) 3️⃣ «داشتن توانایی لازم و صلاحیت انجام کار» از نظر اسلام، توانایی و شایستگی فرد در پذیرش کار نیز نقش کلیدی در انجام «أحسَنُ عَمَلا» دارد، چنانچه رسول خدا (ص) با علاقه‌ی ویژه‌ای که حضرت ابوذر (ره) داشتند، هرگز مسئولیت حکومتی به ایشان واگذار ننموده و فرمودند: «ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست می‌دارم برای تو نیز دوست دارم؛ اما تو را (در مدیریت) ناتوان می‌بینم، پس هیچ گاه (حتی) به دو نفر هم، ریاست نکن...» (امالی طوسی، ص۳۸۴) 4️⃣ «نظم و برنامه‏‌ريزى» در اسلام همواره به نظم و ترتیب در کارها تأکید شده، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) پس از تقوای الهی، مهمترین امر را نظم و برنامه‌ریزی در کارها دانسته و به آن سفارش کرده‌اند: «اوصیکم...بتقوی اللّه و نظم امرکم» (نهج البلاغه، حکمت٢) 5️⃣ «علاقه و عشق به کار» از نگاه دین، یکی دیگر از رموز انجام «احسن عملا»، آن است که انسان به سراغ کار و رشته‌ای برود که براساس ذوق و سلیقه و استعداد او باشد و به آن کار، عشق و علاقه داشته باشد؛ بدیهی است که «خلاقیت، نوآوری و خستگی‌ناپذیری در خدمت»، از نتایج «کار عاشقانه» است و کاری که تنها برای درآمد و به اجبار صورت می‌گیرد، دارای کیفیت لازم نخواهد بود؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «کار اندکی که با اشتیاق تداوم یابد، بهتر از کار فراوانی است که رنج آور باشد» (نهج‌البلاغه، حکمت۴۴۴) 6️⃣ «اتقان و استحكام کار» اتقان و استحكام کار و به بيان ديگر رعايت همه‌ی استانداردهاى لازم در آن زمینه، شرط ديگر «احسن العمل» است؛ چنانچه در روایت آمده که چون سعد بن معاذ (ره) درگذشت، پیامبر اکرم (ص) به درون قبر رفتند و چنان آن را محکم ساختند که اصحاب در شگفت شدند! سپس حضرت فرمودند: «خداوند، بنده‌ای را دوست دارد که چون کاری را انجام می‌دهد، آن را محکم و استوار انجام دهد» (أمالی طوسی، م١٣، ص۳۸۴)   امیرالمؤمنین (ع) نیز در این‌باره مى‌فرمایند: «براى دنيا آن‌چنان (با کیفیت و استوار) كار كن كه گويا تا ابد زنده‌ای و براى آخرت نیز آن‌چنان (با کیفیت) كار كن كه گويا فردا خواهى مُرد» (مستدرك، ج ١، ص١۴۶)؛ ✍️ در پایان بدیهی است، حکومت اسلامی و فرد فردِ مسلمانان موظند، همه کارها و اعمال خود را با بهترین کیفیت انجام دهند تا این موضوع، علاوه بر بهره‌ی دنیوی و اخروی برای آنها، باعث رونق اقتصادی و بالا رفتن اعتبار کشورهای اسلامی در جهان گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز ملی کیفیت» موضوع: «کیفیت در اسلام» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠٨/١٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پنجشنبه - ١٩ آبان ١۴٠١ 🌙 الخمیس، ١۵ ربیع الثانی ١۴۴۴ 🌲م Thursday 10 November 2022 👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (علیه السلام) - 🕋 اذکار روز: - لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار) - یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه) - یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه 💠 حدیث روز 💠 💎امام صادق (ع) :«مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و َعَمِلَ لِلّهِ و َعَلَّمَ لِلّهِ» «هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان‌ها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت؛ براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد» 📚الذریعه، ج۱،ص۵۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
400.9K
مناسبت: «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» موضوع: ❓چه کسانی شایسته دستیابی به معلومات و علوم فنّی و تکنیکی حساس هستند؟ ✅ فراگيری هر علمی برای هر شخصی، اگر برای يک غرض عقلايی مشروع باشد و خوف فساد و افساد در آن نباشد، بدون مانع است؛ مگر علوم و معلوماتی که دولت اسلامی ضوابط و مقرّرات خاصی راجع به تعليم و تعلّم آنها وضع کرده است. ❓اينجانب يکى از مخترعين ايران عزيز اسلامى مى‌باشم و از طرف دانشگاه‌هاى آمريکايى براى تحصيل و پژوهش دعوتنامه‌‌هايى دريافت کرده‌ام؛ لطفاً عنايت فرموده و بفرماييد اجابت اين دعوتنامه‌ها چه حکمى دارد و در صورت جواز، برگشت و يا عدم برگشت از اين کشورها پس از پايان تحصيلات چه احکامى را دارا مى‌باشد؟ ✅ با توجه به موضع‌گيرى کشورى مثل آمريکا در برابر اسلام و کشورهاى اسلامى، در دعوت مغزهاى متفکر براى تحصيل به آمريکا دو هدف وجود دارد: 1ـ جمع کردن نخبگان بشرى و مغزهاى متفکر در کشور خود براى بهره‌بردارى از آنان؛ 2ـ خالى کردن کشورهاى اسلامى از مغزهاى متفکر به منظور فلج سازی آنها؛ لذا بدیهی است که کشور دعوت کننده از شما، قصد خير براى شما و کشور شما ندارد، بلکه قصد خيانت دارد! با اين وصف، آيا باز مايليد که دعوت چنين کشور خيانتکاری را اجابت کنيد! مگر آنکه تصميم جدّى براى حصول پيشرفت علمى براى خود و عزم قاطع به برگشتن به ايران عزيز جهت بکارگيرى معلومات بدست آمده در پيشرفت و سربلندى مسلمين و ايران اسلامى داشته باشيد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «علم مفید (١)» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٨/١٩ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم با عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است، لذا سخن امروز را به این موضوع اختصاص می‌دهیم؛ در دین اسلام، علم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، چنانچه در آیات و روایات متعددی بر علم‌آموزی تأکید شده و پیامبر اعظم (ص) نیز، طلبِ علم را برای همه مسلمانان از زن و مرد، فريضه و واجب دانسته‌اند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» [وسائل الشيعه، ج١٨، ص١۴] ❓اما سؤال مهم این است که منظور از علمی که در اسلام بر آن تأکید شده و آموختن آن واجب است، «مطلق دانش» است یا فقط «علم دین» مدنظر است؟ ✅ در جواب به این سؤال، ابتدا به روایتی از امام کاظم (ع) اشاره می‌نمائیم، که حضرت فرمودند: روزی پيامبر اكرم (ص) وارد مسجد شده و فرمودند: اين مرد كيست که دور او جمع شده‌اید؟ اصحاب گفتند: او داناترين انسان نسبت به نسَب عرب و حوادث دوران جاهليت است؛ پس حضرت فرمودند: اين علم سودی ندارد و ندانستن آن زيانی به کسی نمی‎رساند: «و لا ينفع من علمه»؛ سپس فرمودند: «علم سودمند عبارت است از: 1️⃣ «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ»؛ يعنی اصول عقاید و مسائل اعتقادی و معرفتی؛ 2️⃣ «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ»؛ يعنی علم اخلاق؛ 3️⃣ «سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ يعنی علم به احكام شريعت و مسائل حلال و حرام؛ [اصول كافی، ج١، ص٣٢] بنابراین پیامبر (ص) در این روايت، به سه علم اصلی كه بر هر مسلمانی واجب است، اشاره نموده‌اند كه عبارتند از «اصول دين»، «فروع دين» و «علم اخلاق». ✍️ بر اساس روایت فوق، بعضی از افراد وجوب علم‌آموزی را فقط مختص به علوم دینی دانسته‌اند؛ اما با اندک تأمل در آیات و روایات می‌توان اثبات نمود که حدیث «طلب العِلم فريضة...»، علاوه بر علوم فوق‌الذکر، شامل هر علمی كه برای بشريّت مفيد باشد و به نوعی در راستای مصالح دينی و دنيوی بشر باشد، می‌شود؛ البته مسلماً علوم مختلف، مراتبی دارند‌ و ممكن است فراگيری بعضی از آنها، لازم و برخی دیگر لازم‎تر باشد و همچنین برخی از علوم بر همه‌ی افراد جامعه واجب و به اصطلاح «واجب عينی» هستند و بعضی ديگر از علوم به صورت «واجب كفائی» می‌باشند، و با وجود گروهی به عنوان كارشناسان و متخصصان در آن علم، وجوب آموختن آن، از گردن دیگران ساقط می‌گردد. ✍️ برای اثبات این موضوع به برخی از شهود اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ شاهد اول، مقدمه روايت فوق‌الذکر است‌؛ که پیامبر ابتدا فرمودند: «اُطلبُوا العِلمَ و لو بالصين» و سپس ادامه دادند: «فانّ طلبَ العِلم فريضة...» [وسائل الشيعه، ج١٨، ص١۴] در ابتدای حديث فوق، پیامبر (ص) دستور فراگيری علم حتی در دورترین مکان‌ها مثل کشور چين را صادر فرموده‌اند که معلوم می‌شود منظور حضرت، صرفاً علوم دینی نبوده، چراکه اصلاً در آن زمان، علوم دینی در چین و مکان‌های دور دیگر وجود نداشته است؛ 2️⃣ شاهد دوّم آیات و رواياتی است كه در آن‎ها به آموختن علومی غیر از علوم سه‌گانه فوق، اشاره و سفارش شده است که به چند نمونه از آنها اشاره می‌نمائیم: الف. «علم پزشكی و علم ادبيات» اميرالمؤمنين (ع) می‌فرمایند: «سه علم، مفید و لازم است: «علم فقه و احكام دین» برای حفظ دين (و عمل نمودن به دستورات آن)؛ «علم پزشكی» برای (حفظ) بدن؛ و «علم ادبيات» برای حفظ زبان (از خطا و اشتباه). [بحارالانوار، ج٧٨، ص۴۵] ب. «علم نجوم و رياضيات» حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «هر كس هيئت (علم نجوم و رياضی) را نشناسد در معرفتش ناقص است» [سرای ديگر، دستغيب، ص۴] ج. «علوم سياسی و زمان شناسی» مولای متقیان (ع) می‌فرمایند: آن كس كه علم به زمان داشته باشد، از برخورد با رويدادهای آن غافل (و عاجز) نمی‌ماند، بلكه برای رويارويی با آنها، آمادگی پيدا می‌‎كند» [تحف العقول، ص٩٨] د. «علوم و فنون نظامی» قرآن کریم در آیه ۶٠ سوره انفال به مسلمانان دستورداده كه از تمام نيرو و قدرت برای مقابله با دشمنان استفاده كنند و بدیهی است که از ضروریات مقابله با دشمنان، فراگيری علوم و فنون پيش‎رفته نظامی است؛ ✍️ البته علوم مفید و مورد تأیید اسلام به همین علوم ختم نمی‌شود؛ چنانچه اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: «علوم، بيش از آن است كه انسان به همه‌ی آنها دسترسی پيدا كند، پس از هر علمی، نيكوی آن را بیاموزید» (همان) بنابراين «علم» در «طلب العلم فريضة...» بر تمامی علوم مفيدی كه در جامعه‌ی اسلامی به آنها نياز است، صدق می‌کند. ❓اما در پایان این مبحث، سؤال مهم دیگری مطرح می‌گردد که با عنایت به نکات فوق، آیا کسبِ هر علم مفیدی برای هر فردی لازم و سودمند است؟ که انشاالله به شرط حیات و توفیق الهی، جواب این سؤال را در روزبرگ فردا تقدیم می‌نمائیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» موضوع: «علم مفید (١)» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠٨/١٩ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢٠ آبان ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ١۶ ربیع الثانی ١۴۴۴ 🌲م Friday 11 November 2022 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: مناسب خاصی نداریم. 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) : «خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ الجَهلِ» «خیر دنیا و آخرت با علم و دانش است و شرّ دنیا و آخرت با جهل و نادانی است» 📚بحارالانوار، ج۷۹، ص۱۷۰ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
339.3K
موضوع: ❓آیا گرفتن مدرک تحصیلی دیپلم یا لیسانس از طریق رابطه اشکال دارد؟ و درآمدی که از طریق آن کسب می­‌شود اشکال شرعی دارد؟ ✅ اولاً رابطه بازی یا تقلب در امتحان و امثال این‌ها و همچنین نمره بی‌­جهت گرفتن کار خلافی است؛ مثلاً فردی امتحانی نداده باشد یا اگر امتحانی داده، با تقلب نمره گرفته باشد‌؛ اما در رابطه با درآمدی که کسب می‌کند، اگر در موقع استخدام شرایط آن کار را داشته باشد و آن سطح معلومات را داشته باشد، حقوقی که در قبال کارش دریافت می‌کند حرام نیست. ❓همانطور که مطلع هستید در تحصیلات تکمیلی بخشی از نمره درس به ارائه تحقیق تعلق می‌گیرد، ولی متأسفانه برخی‌ دانشجویان به جای انجام تحقیق، اقدام به خریداری این مقالات از مراکزی از سطح شهر می‌کنند؛ این کار چه حکمی دارد؟ ✅ جایز نیست! دانشجو خودش باید پایان نامه بنویسد، خودش باید مقاله بنویسد و ارائه دهد؛ البته کمک گرفتن یا مشورت گرفتن از دیگران یا کسی که در این امور اطلاعاتی دارد و یا مثلاً تحقیق میدانی در کتاب‌ها و سایت‌ها، اشکال ندارد؛ این متعارف است؛ اما اینکه پول به کسی بدهد که به جای او تحقیق و پایان نامه بنویسد، این جایز نیست و اصل کار خلاف است و پولی هم که دریافت می‌شود حلال نیست. 📚 منبع: KHAMENEI.IR ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «علم مفید (٢)» روز جمعه، ١۴٠١/٠٨/٢٠ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به مناسبت «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» از جایگاه بسیار بالای علم در دین مبین اسلام سخن گفتیم و عرض کردیم که رسول خدا (ص)، طلبِ علم را برای همه مسلمانان از زن و مرد، فريضه و واجب دانسته‌اند؛ سپس با اشاره به آیات و روايات اسلامی گفتیم که علمِ مورد تأیید و تأکید اسلام، علاوه بر سه علم اصلی دین، یعنی «اصول دين»، «فروع دين» و «علم اخلاق»، شامل تمامی علوم مفيدی كه جامعه‌ی اسلامی نيازمند آن است نیز می‌شود و سپس یک سوال مهم مطرح کردیم که: ❓آیا از نظر اسلام، یادگیری هر علم مفیدی، برای هر فردی جایز و سودمند است؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، باید بدانیم که علم‌آموزی از نظر اسلام هیچ محدودیتی ندارد و شامل تمام علوم مفید می‌شود و هر فرد در انتخاب علم و دانش مورد نظر خود کاملاً مختار است و آدمی می‌تواند بر اساس علاقه، توانایی و استعداد خود، دانش مورد نظرش را انتخاب نماید؛ البته به شرط مضر و حرام نبودن آن دانش! لذا از نظر اسلام، می‌توانیم علوم را به دو دسته عمده تقسیم نمائيم: ⬅️ دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً در اسلام نهی شده؛ مانند: علم سحر و دیگر علوم فساد آفرین و همین‌طور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران می‌آموزد؛ که آموختن این دسته از علوم، غیرمجاز و حرام است؛ مگر در مواقع ضرورت، مثلاً آموختن علم سحر برای ابطال سحر دیگران، اشکال ندارد. ⬅️ دسته دوم: علومی است که مشخصات گروه قبل را ندارند و حرام و یا مقدمه حرام نیستند که خود بر دو گروه تقسیم می‌شوند: ۱) دانش‌هایی که موجب سازندگی معنوی و یا مادی در دنیا و یا آخرت بشر می‌باشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره می‌افتد؛ که تحصیل این علوم از نظر اسلام یا «واجب عينی» است؛ مانند: «شناخت عقائد و تکالیف شرعیه» و یا «واجب کفایی» است؛ مثل «علم طب، شیمی، ریاضی و...»؛ ۲) دانش هایی که اگر چه فسادآور و یا مقدمه ‌فساد نیستند، اما نقش مهمی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند؛ که این دانش‌ها را «علوم مباح» و البته برخی «علوم مکروه» نامیده‌اند: مثل علم انساب و... لذا با توجه به تقسیم بندی بالا، انسان می‌تواند علم و دانش مورد نظر خود را آزادانه انتخاب نماید؛ ❓اما در اینجا سؤال دیگری مطرح می‌شود که آیا آموختن هر یک از دانش‌های مجاز، برای همه از نظر دین به‌صورت مطلق جایز و سودمند است و یا نیاز به مقدمه و شرایطی دارد؟ ✅ برای جواب به این پرسش، اجازه بفرمائید که علم‌آموزی را از زاویه دیگری بررسی نمائيم؛ انسان درس نخوانده و بی‌سواد و یا کم‌سواد، شيطان وجودش هم بی‌سواد است و مسلماً به همان اندازه، می‌تواند صاحبش را فريب دهد و به دیگران ظلم و ضرر برساند! اما کسی که درس می‌خواند و عالِم و دانشمند در هر رشته‌ای می‌شود، شيطانِ وجودش نیز عالِم‌ می‌گردد و می‌تواند کارهای وحشتناکی انجام دهد که حتی در مواردی، عقلِ بشر را حيران سازد! البته این موضوع که چه علمی برای چه کسی و چه موقع خطرناک می‌شود، نياز به بحث گسترده‌ای دارد که در این مجال کوتاه نمی‌گنجد، ولی آنچه واضح و روشن است اين است که جایی که دانش بدون تقوا و اخلاق باشد، علوم مفید هم می‌توانند مضر و خطرناک شوند! به‌گونه‌ای که حتی جان انسان‌ها و موجودات ديگر، و هستی و طبيعت را به خطر بیاندازند؛ به همین سبب، تمامی پیامبران الهی در طول تاریخ، بر «تزکیه و تقوا» قبل از «علم‌آموزی» تأکید نموده‌اند؛ و در قرآن کریم نیز بارها قبل از تأکید بر علم‌آموزی از «تقوا و تزکیه» سخن به میان آمده: «يُزَکِّيهِمْ‌ وَ يُعَلِّمُهُمُ...» بنابراین از نظر اسلام، مقدمه «علم‌آموزی»، «تزکیه نفس» است؛ چنانچه یکی از بزرگترین گرفتاری‌های امروز جوامع بشری، وجود دانش‌های پیشرفته در دستان کسانی است که به جای اینکه علم را در خدمت صلح و توسعه و مصالح بشریت استفاده نمایند، از آن در جهات شیطانی و جنگ و نابودی بشریت استفاده می‌کنند؛ چنانچه هیچ بعید نیست که شیوع برخی بیماری‌ها نیز ثمره‌ی همین علمِ شیطانی باشد! ازاین‌رو طبق روایات اسلامی می‌بایست از علم بدون منفعت، به خدای سبحان، پناه برد! (میزان الحکمة، ج ۵، ص١۴٠٠) و ما نیز دعا می‌کنیم که خداوند رحمان و رحیم، همه‌ی بشریت را از شرِّ علم بدون تقوا و اخلاق حفظ نماید. ✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: « ما علم را برای سعادت بشر می‌خواهیم، برای رشد بشر، برای استقرار عدالت و شکوفائی بشر... آن علمی که ما می‌خواهیم، اول، تزکیه است... چرا اول تزکیه؟ برای این‌که اگر تزکیه نبود، علم منحرف می‌شود...» (٨ آذر ۱۳۹۸) https://eitaa.com/ROOZBARG