eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا مثل خدا وجود دارد !!!!! 🤔 : ❓خداوند در آیه ای می گوید که مثل مثل خدا نیست , این یعنی مثل و همانند خداوند است اما هیچ کس نمی توانند مانند مثل خدا باشند !!!! در این صورت وجود مثل و همتا برای خداوند ثابت می شود !!!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت از خداوند نفی هر گونه شبه و مانند و مثلی را می کند و می فرماید : " براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است».""وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»" ( اخلاص ٤ ) ❕زیرا خداوند ذاتی است نامحدود و غیر او همه محدود , روشن است که محدود هیچگاه نمی تواند به مانند نامحدود باشد , بنابراین مطابق اين آيه تمام عوارض مخلوقين، و صفات موجودات، و هر گونه‏ نقص و محدوديت، از ذات پاك او منتفى است، ...او نه شبيهى در ذات دارد، نه مانندى در صفات، و نه مثلى در افعال، و از هر نظر بى نظير و بى مانند است. " 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 443 ❕بر همین اساس امام باقر عليه السلام به جابر جُعفى فرمود : "اى جابر! خداوند تبارك و تعالى نظير و شبيه ندارد، از صفت توصيفگران والاتر، از خيال تخيّل‏كنندگان، بزرگ‏تر و از چشم تماشاگران، محجوب است، با نابود شدنى‏ها نابود نمى‏گردد و با افول‏كنندگان، افول نمى‏پذيرد. چيزى به مانند او نيست و شنوا و داناست. " " يا جابِرُ، إِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا نَظيرَ لَهُ ولا شَبيهَ، تَعالى عَن صِفَةِ الواصِفينَ، وجَلَّ عَن أَوهامِ المُتَوَهِّمينَ، وَاحتَجَبَ عَن أَعيُنِ النّاظِرينَ، لا يَزولُ مَعَ الزّائِلينَ، ولا يَأفِلُ مَعَ الآفِلينَ، لَيسَ كَمَثلِهِ شَي‏ءٌ وهُوَ السَّميعُ العَليمُ. " 📚التوحيد: ص 179 ح 13، تفسير العيّاشي: ج 1 ص 59 ح 94 ❕در آیه ای هم که در پرسش مورد اشکال قرار گرفته است , خداوند می فرماید : " «هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست». " " «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» "( سوره شورى، آيه 11) ❕با توجه به اينكه" كاف" در جمله" لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ" كاف تشبيه است‏ و به معنى مثل مى‏آيد جمله چنين معنى مى‏دهد:" همانند مثل او چيزى نيست" اين تكرار سبب شده كه بسيارى از مفسران" كاف" را زائده بدانند كه معمولا براى تاكيد مى‏آيد، و در كلمات فصحاء فراوان است. ❕بنابراین كلمه «كاف» در جمله «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ» زائده، و براى تأكيد است , يعنى چيزى كه درست همانند او باشد وجود ندارد آرى ممكن است پرتوى از وجود و علم و قدرت او در عالم ممكنات بيفتد امّا هرگز مخلوقات ممكنه مثل او نيستند. ❕البته بعضى «كاف» را زائده ندانسته، و گفته‏اند: مفهوم آيه اين است چيزى همانند مثل خدا نيست، منتها مثل در اينجا به معناى ذات است همان‏گونه كه مى‏گوييم مثل تو در چنين راه خلافى گام نمى‏گذارد (يعنى خود تو نبايد اين كار را بكنى). ❕یعنی گاه گفته مى‏شود: 👌مثل تو از ميدان حوادث فرار نمى‏كند، يعنى مثل تو با اين شجاعت، با اين عقل و هوش و درايت نبايد از ميدان حوادث بگريزد (خلاصه كسى كه اوصاف تو را دارد بايد چنين و چنان باشد). ❕در آيه مورد بحث نيز معنى چنين مى‏شود: مثل خداوند با اين اوصاف كه ذكر شد، با اين علم گسترده و قدرت عظيم و بى پايان و ... همانندى نخواهد داشت. " 📚پيام قرآن، ج‏3، ص: 308 _ تفسير نمونه، ج‏20، ص: 372 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
▫️وهابی اشکال کرده است که طبق روایات شیعه , فرزند بزرگتر همواره امام و جانشین امام قبلی است , در حالی که امام کاظم ع فرزند بزرگتر امام صادق علیهما السلام نبودند , بنابراین امامت امام کاظم ع زیر سوال می رود , ما در ذیل پاسخ این اشکال را داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4335
برائت جویی از نظام اسلامی و رهبری !!!!! 🤔 : ❓این پیام را برخی از دوستان انقلابی در فضای مجازی منتشر می کنند : " شنیدم به آرمان گفتن به رهبر ناسزا بگو ولت میکنیم، وگرنه بیشتر میزنیمت آرمان هم گفته اون نورچشم منه، شما بزنید.. " ❓سوالم آن بود که اگر ما هم در وضعیت مشابه قرار بگیریم , حق ناسزا گفتن به رهبری را نداریم حتی اگر کشته شویم !!!!! 💠💠 👌این که جریان مذکور پیرامون ناسزا گویی به رهبری در مورد شهید بزرگوار طلبه آرمان علی وردی , اتفاق افتاده است یا خیر مورد اطلاع دقیق نیست , اما به هر حال آیات و روایات تقیه حکم به وجوب تقیه و عدم اظهار عقیده و حتی برائت جویی در مباحث مرتبط با نظام اسلامی و رهبری می کند , چنان که دانشمندان شیعه در بیان عقیده شیعه چنین می گویند : " ما معتقديم: هرگاه انسانى در ميان افراد متعصّب و لجوج و بى‏منطق گرفتار شود كه اظهار عقيده در ميان آنان، سبب خطر جانى يا مانند آن گردد و از اين اظهار عقيده فايده مهمّى حاصل نشود، در چنين‏ موردى موظّف است عقيده خود را مكتوم دارد، و جان خود را بيهوده بر باد ندهد، و نام اين كار را «تقيّه» مى‏گذاريم و اين مسأله را از دو آيه در قرآن مجيد و دليل عقل آموخته‏ايم. ❕قرآن درباره مؤمن آل‏فرعون مى‏فرمايد: «وَ قالَ رَجُل مُؤمِن مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ ايْمانَهُ اتَقْتُلُونَ رَجُلًا انْ يَقُولَ رَبّىَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبَّكُمْ؛ مرد با ايمانى از آل‏فرعون كه ايمان خود را كتمان مى‏كرد (در مقام دفاع از موسى بر آمد و) گفت: آيا مى‏خواهيد كسى را به قتل برسانيد كه مى‏گويد: پروردگار من خداست، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است!». (سوره غافر آیه ٢٨ ) ❕جمله «يَكْتُمُ ايمانَهُ» صراحت در مسأله تقيّه دارد، آيا سزاوار بود مؤمن آل‏فرعون ايمان خود را آشكار كند و جان خود را از دست بدهد و كارى از پيش نبرد؟ 👌و درباره بعضى از مؤمنان مبارز و مجاهد صدر اسلام كه در چنگال مشركان لجوج گرفتار شدند دستور تقيّه مى‏دهد و مى‏فرمايد: «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ اوْلياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذِلكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فى شَىْ‏ءٍ الّا انْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً؛ افراد با ايمان نبايد غير از مؤمنان، كسى را از كافران، دوست و ولىّ خود قرار دهند، هر كس چنين كند رابطه خود را از خدا بريده است مگر اين‏كه (شما در خطر باشيد و) از آنها تقيّه كنيد». ( سوره آل عمران آیه ٢٨ ) ❕بنابراين «تقيّه» يعنى كتمان عقيده، مخصوص جايى است كه جان‏ و مال و عِرض انسان در برابر دشمنان متعصّب و لجوج به خطر مى‏افتد، بى‏آن‏كه نتيجه‏اى داشته باشد، در چنين مواردى نبايد بيهوده افراد را به خطر انداخت و نيروها را از دست داد؛ بلكه بايد آن را براى مواقع لزوم حفظ كرد، به همين دليل در حديث معروف امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم: «التَّقِيَّةُ تُرْسُ الْمُؤمِنِ؛ تقيّه سپر دفاعى مؤمن است». 📚الکافی ج 2 ص 221 ❕تعبير به «تُرس» (سپر) تعبير لطيفى است كه نشان مى‏دهد تقيّه يك وسيله دفاعى در مقابل دشمنان است. 👌داستان تقيّه كردن «عمّار ياسر» در برابر مشركان و صحّه نهادن بر آن از سوى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله معروف است." 📚اعتقاد ما، آیت الله مکارم شیرازی ص: 101 👌البته در مورد برائت جویی و سب کردن امامان علیهم السلام از روی تقیه این اجازه داده شده است که انسان اختیار دارد که از روی تقیه سب کند یا تقیه را کنار بگذارد و سب نکند و کشته شود !!!! 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 225 باب 29 بَابُ جَوَازِ التَّقِيَّةِ فِي إِظْهَارِ كَلِمَةِ الْكُفْرِ كَسَبِّ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَئِمَّةِ ع وَ الْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ عَدَمِ وُجُوبِ التَّقِيَّةِ فِي ذَلِكَ وَ إِنْ تَيَقَّنَ الْقَتْل‏ ❕روشن است که مورد این اجازه در مورد امامان علیهم السلام است و شامل مباحث مربوط به نظام اسلامی و رهبری نمی شود , بلکه در مورد نظام و رهبری ادله تقیه حاکم است مگر موارد خاصی که مصلحت مهمتری در کار باشد . ❕عبدالله بن عطا می گوید : "به امام باقر علیه السلام گفتم: دو مرد را در کوفه گرفتند و به آنها گفتند: از امیر مؤمنان بیزاری بجویید. یکی بیزاری جست و یکی نجست. آن را که بیزاری جست آزاد کردند و آن دیگری را کشتند. فرمود: آن کس که بیزاری جست، در دینش مسئله دان و فقیه بود، و آن کس که نجست، شتاب کرد برای بهشت " " ...أَمَّا الَّذِی بَرِئَ فَرَجُلٌ فَقِیهٌ فِی دِینِهِ وَ أَمَّا الَّذِی لَمْ یَبْرَأْ فَرَجُلٌ تَعَجَّلَ إِلَی الْجَنَّةِ " 📚الکافی ج 2 ص 221 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸میلاد امام عسکری علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ ❤️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى علم_غیب_الهى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202‌ 4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از در مورد رفتار با سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977 5⃣مطابق روایت اصول کافی , امامتِ امام عسکری، در سال 254 تصویب شد. نه قبل از آن ‼️ 📚 اصول کافی 326/1 این در حالی است که شیعیان مدّعی هستند که امامتِ امام‌ها از زمان پیغمبر ﷺ و بلکه انبیاء قبل از او، تعیین و تصویب شده بود. طبیعتاً باید لااقل امام‌های معصوم، ترتیبِ ائمه و اسامی و اشخاص‌اش را می‌دانستند ❗️❗️❗️ در حدیث دیگر آمده است که خدا وقتی دید که فرزند بزرگتر امام هادی یعنی محمد از دنیا رفت؛ تصمیم‌اش را عوض کرد و امامت را به امام عسکری [فرزند بعدی امام هادی] داد ‼️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4471 6⃣پرسشی که این روزها خیلی مطرح می شود این است که آیا امام عسکری غیر از امام مهدی فرزند دیگری هم داشتند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4404 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
حجاب کنیزان و ازدواج با آنان !!!!! 🤔 : ❓تمام مادرانِ فرزندان امام موسی کاظم جزو کنیزان وی بودند و معاف از پوشیدن روسری! اما شما نزدیک به ۴۴ سال زنان ایران را ، ملزم به پوشیدن روسری کرده بودید با وجود آن معافیت! چرا از آنان (ولو کنیز امام باشند) با احترام یاد می‌کنید؟ (گفتنی است همۀ ۳۷ فرزند امام کاظم از کنیزانش زاده شدند) وكان لأبی‌الحسن موسى سبعةٌ و ثلاثون ولداً ذكراً و أنثى منهم: علي بن موسى الرضا و ابراهيم و العباس و القاسم لأمهات أَولادٍ. و إسماعيل و جعفر و هارون و الحسين لأمّ ولدٍ. و "أَحمد" و محمد و حمزة لأمّ ولدٍ. و عبدالله و إسحاق و عبيدالله و زيد و الحسن و الفضل و سليمان لأمّهات أَولادٍ. و فاطمة الكبرى و فاطمة الصغرى و رقیة و حكیمة و أم‌أبیها و رقیة الصغرى و كلثم و أم‌جعفرٍ و لُبابة و زينب و خدیجة و علیة و آمنة و حَسنة و بریهة و عائشة و أمّ‌سلمة و میمونةُ و أم‌كلثوم لأمّهات أَولادٍ (ارشاد شیخ‌مفید ج ۲ ص ۲۴۴) امیر ترکاشوند، ۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ❗️❗️❗️ 💠💠 👌از آنجایی که کنیزان در جامعه مقام و جایگاهی نداشتند و افراد نیز تمایلی به ازدواج کردن با آنان نداشتند و مثلا ازدواج با کنیزان را دون شان خود می دانستند , امامان علیهم السلام به دستور قرآن مامور بودند که این تفکر غلط در مورد کنیزان را از بین برده و با ازدواج کردن با کنیزان و وارد کردن آنان به محیط زندگی و خانواده , به کنیزان شخصیت داده و توهم شهروند درجه چندم بودن در مورد آنان را از بین ببرند و از این طریق در مسیر آزادی کنیزان اقدام کنند , زیرا این ازدواج کردن منتهی به آزادی کنیزان از بردگی می شد . 📚وسائل الشیعه ج ٢٣ ص ١٧٥ باب ٦ ❕خداوند در این رابطه می فرماید : "با زنان پاكدامن از بردگانى با ايمان كه در اختيار داريد ازدواج كنند، خدا آگاه به ايمان شماست، و همگى اعضاى يك پيكريد " " " فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْض‏ " ( نساء ٢٥ ) ❕مفسرین می نویسند : " ( جمله ) بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ( اشاره به این دارد ) از آنجا كه بعضى در مورد ازدواج با كنيزان كراهت داشتند، قرآن مى‏گويد شما همه از يك پدر و مادر به وجود آمده‏ايد" و بعضى از بعض ديگريد" بنا بر اين نبايد از ازدواج با كنيزان كه از نظر انسانى با شما هيچگونه تفاوتى ندارند و از نظر ارزش معنوى، ارزش آنها مانند ديگران بسته به تقوى و پرهيزگارى آنان است، كراهت داشته باشيد، كه همه اعضاء يك پيكر محسوب مى‏شويد. " 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص: 348 ❕در مواردی حکام ظالم زمان ائمه علیهم السلام به امامان ع خرده می گرفتند که چرا شان خود را با ازدواج با کنیزان پایین می آورند که امامان ع پاسخ می دادند که شان و برتری به تقوا و فضیلتهای اخلاقی است نه کنیز و آزاد بودن !!! 👌در روایتی آمده است : "عبدالملک بن مروان جاسوسی در مدینه داشت که اخبار آنچه در مدینه اتفاق می‌افتاد را به او می‌نوشت. امام علی بن الحسین علیهما السلام کنیزش را آزاد نموده و بعد با او ازدواج کرد. ❕ جاسوس این واقعه را برای عبدالملک نوشت.السلام نوشت: اما بعد، خبر ازدواج تو با کنیزت به من رسید و تو می‌دانی که در بین هم کفوان تو در قریش هستند کسانی که برای امر ازدواج شأن بلندی دارند و فرزندانت را با ازدواج با ایشان نجابت می‌بخشی! پس با این ازدواجت نه به شأن خود نظر خوبی کردی و نه نجابت فرزندانت را باقی گذاشتی. و السلام. 👌امام سجاد علیه السلام به او نوشت: "اما بعد، نامه تو به من رسید که در آن بر من نسبت به ازدواج با کنیزم سخت گرفتی و خیال کردی در زنان قریش کسانی هستند که من می‌توانم با ازدواج با او شأن والاتری کسب کنم و فرزندانم را نجیب تر کنم! و همانا بالاتر از رسول خدا رفعتی در مجد و چیزی که موجب ازدیاد کرم باشد نیست. این زن ملک یمین من بود که از دستم خارج شد و خدای عزوجل از من امری را اراده فرمود که من خواستار ثواب آن شدم، سپس طبق سنت خدا او را برگرداندم و کسی که در دین خدا پاک باشد، چیزی مخلّ امور او نمی شود و خدا با اسلام پستی را از بین برده و کاستی را با آن کامل نموده و ملامت را از بین برده. پس سرزنشی بر مرد مسلمان نیست و ملامت فقط ملامت جاهلیت است. " " وَ قَدْ رَفَعَ اللَّهُ بِالْإِسْلَامِ الْخَسِیسَةَ وَ تَمَّمَ بِهِ النَّقِیصَةَ وَ أَذْهَبَ اللُّؤْمَ فَلَا لُؤْمَ عَلَی امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِنَّمَا اللُّؤْمُ لُؤْمُ الْجَاهِلِیَّةِ وَ السَّلَامُ " 📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٤ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕امامان علیهم السلام برای دفع این سنت و دیدگاه ناپسند در مورد ازدواج با کنیزان از جامعه , افراد جامعه را نیز توصیه به ازدواج با کنیزان می کردند و می فرمودند که این ازدواج , لذت و شادباشی را در پی دارد که هرکس آن را بچشد , دیگر ازدواج با کنیزان برایش ناگوار نیست و این نوع ازدواج کردن را ترک نمیکند : " ثَلَاثٌ مَنْ عَرَفَهُنَّ لَمْ يَدَعْهُنَّ جَزُّ الشَّعْرِ وَ تَشْمِيرُ الثِّيَابِ وَ نِكَاحُ الْإِمَاءِ" 📚الکافی ج ٦ ص ٤٨٤ 👌در مورد حجاب کنیزان نیز گفتنی است که ما دلیلی نداریم که کنیزان ملزم بوده اند که در برابر نامحرمان با سر و بدن برهنه حاضر باشند , بلکه آیات قرآن با صراحت همه زنان مسلمان و مومنه اعم از زنان آزاد یا کنیز را ملزم به رعایت حجاب و پوشش کرده و می فرماید : " اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه ( به عفت و پاکدامنی ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏ " " يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن‏ "( احزاب ٦٠ ) ❕و در آیه دیگر می فرماید : " و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند .... " " قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن‏ " ( نور ٣٠ _ ٣١ ) ❕این آیات تمام زنان مومنه را امر به حجاب می کند و فرقی بین زن آزاد و کنیز نمی گذارد , بنابراین هم زنان آزاد ملزم به پوشش و حجاب هستند و هم زنان برده . 👌در روایات نیز به صورت مطلق تمام زنان مسلمان اعم از زن آزاد یا برده را موظف به حجاب کرده اند و این که تنها می توانند صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشانند , اما بقیه بدن باید از نامحرم پوشیده باشد : "سَمِعْتُ جَعْفَراً عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِينَتِهَا قَالَ: «الْوَجْهَ وَ الْكَفَّيْنِ» " 📚قرب الاسناد ص ٨٢ _ بحار الانوار ج ١٠١ ص ٣٣ ❕در روایتی نیز بالخصوص امام رضا ع فرمود که زن کنیز و ام ولد موظف است که سر خود را از مردان نامحرم بپوشاند : " سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع- عَنْ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ أَ لَهَا أَنْ تَكْشِفَ رَأْسَهَا بَيْنَ أَيْدِي الرِّجَالِ قَالَ تَقَنَّعُ " 📚الکافی ج ٥ ص ٥٢٥ ❕بله تنها در نماز خواندن زنان کنیز مخیر بودند که سرشان را بپوشانند یا نپوشانند : " سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْأَمَةِ أَ تُقَنِّعُ رَأْسَهَا قَالَ إِنْ شَاءَتْ فَعَلَتْ وَ إِنْ شَاءَتْ لَمْ تَفْعَل‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 412 👌یعنی کنیزان در برابر نامحرم ملزم به حجاب بودند اما این حکم در نماز در صورتی که نامحرم آن اطراف نباشد , برایشان استثناء شده بود که می توانستند پوشش سر را کنار بگذارند , شاید این حکم از این جنبه باشد که این کنیزان چون تازه مسلمان بودند و از نظر مالی و امکاناتی هم در محدودیت بودند و نمی توانستند لباسهای مناسب برای خود اختیار کنند , لذا برایشان سخت گرفته نشده بود که به صورت الزامی در نماز هم ملزم به حجاب و پوشش سر باشند , بلکه اختیار داشتند که یا در نماز سر را بپوشانند یا نپوشانند : ❕چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : "يدل على وجوب تقنع أم الولد عن الرجال كما هو المشهور، و لا ينافي جواز كشف رأسها في الصلاة. " 📚مرآة العقول، ج‏ 20، ص: 354 👌بنابراین از آنچه گذشت روشن شد که کنیزان هم ملزم به رعایت حجاب در برابر نامحرم بوده اند و همینطور چرایی ازدواج امامان علیهم السلام با کنیزان نیز روشن گردید . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕مولوی وقیح بلوچستان یعنی عبد الحمید اسماعیل زهی خواهان برگزاری رفراندوم در ایران اسلامی شده تا معلوم شود که مردم جمهوری اسلامی را می خواهند یا خیر !!!!! ❕خطاب به او باید گفت که همراهی اکثریت غالب مردم با نظام اسلامی ایران مساله ای نیست که نیازی به بیان و توضیح باشد تا چه برسد به برگزاری رفراندوم !!! در ذیل در این رابطه توضیح مفصلی دادیم : ▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5384 👌همین راهپیمایی ده میلیونی امروز مردم ایران به مناسبات ١٣ آبان نیز شاهد روشن دیگری بر این همراهی است . ❕مولوی وقیح بلوچستان یعنی عبدالحمید , در همراهی با صحبتهای اخیر ارباب آمریکایی اش مبنی بر آزادی ایران , جمعیتهای چند ده نفره اغتشاشگران داعشی صفت را اکثریت مردم ایران معرفی می کند و حضور میلیونی مردم در همراهی با نظام اسلامی را نادیده می گیرد و با طرح صحبتهایی چون رفراندوم همان خط غربی ,عبری , عربی , در بر اندازی نظام اسلامی را دنبال می کند !!!! ▫️از این مولوی خود فروخته سوال می کنیم که حکومت مورد حمایت تو یعنی طالبان در افغانستان تن به رفراندوم داد !!! چرا آنان را دعوت به رفراندوم نمی کنی !!!! ❕آیا عربستان که تو را عضو مجمع فقهی مکه کرده است , رفراندوم در مورد حکومت خود برگزار کرده است !!!! چرا این دولتهای مورد حمایت خود را دعوت به رفراندوم نمی کنی !!!!! ❓اساسا مگر رفراندوم در جهان بینی حکومتی اهلسنت جایگاهی دارد !!!!! ❕کدام خلیفه شما با رفراندم و رای مردمی روی کار آمده است !!!! خلفای سه گانه که با جبر و اجبار و دسیسه چینی زمام امور را به دست گرفتند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4135 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4859 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3161 ❗️پس از خلفای نخستین هم حکومت موروثی بنی امیه و بنی العباس در جهان اسلام حاکم شد !!! ❕اساسا طبق مبانی اهلسنت , هرکس که حاکم مسلمین شود حتی اگر ظالم باشد , همه اهلسنت مامور به اطاعت او هستند , حتی اگر آن حاکم به اهلسنت ظلم کند !!! در ذیل توضیح داده ایم !!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5393 ▫️گویی اربابان آمریکایی و اسرائیلی عبدالحمید , برای ادامه دار کردن اغتشاشات , حاضر شده اند که این مهره قدیمی خود را نیز سوزانده و این مولوی وقیح را مامور کرده اند که حتی خلاف مبانی اهلسنت در ضدیت با حکومت اسلامی سخن بگوید , تا شاید بتوانند اغشاشات را ادامه دار کنند !!!! ▫️این مولوی وقیح نیز جان مردمش برایش اهمیت ندارد . آنچه برایش مهم است , اطاعت امر اربابانش است , اگر چه عوام بلوچ با سخنانش تحریک شوند و به مراکز نظامی حمله کنند و کشته شوند !!!! در ذیل بخوانید !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5392 ❕خطاب به ائمه جمعه شیعه سیستان و بلوچستان می گوییم حال که جریان مخاصم انقلاب اسلامی , مهره های خود از مولوی های خود فروخته را به خط کرده تا در خطبه های نماز جمعه با دروغگویی و بدعت آوری , سبب تحریک عوام بلوچ شوند , شما نیز روشنگری کنید و سخنان این مولوی ها و ضدیت این سخنان با مبانی اهلسنت را در خطبه های نماز جمعه فریاد بزنید تا اهلسنت بیشتر از این فریب این مولوی های خود فروخته را نخورند , چنان که در حدیث این وظیفه بر عهده شما گزارده شده و فرموده اند : " «هر گاه بدعت‏ها آشكار شوند، بر عالِم است كه دانش خويش را آشكار نمايد، و اگر چنين نكند، نور ايمان از او گرفته مى‏شود» " إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فَعَلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ، فَإِن لَم يَفعَل سُلِبَ نورَ الإِيمان‏ " 📚الغيبة للطوسي: ص 64 ح 66، علل الشرائع: ص 235 ح 1، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 113 ح 2 ❕حال که نیروهای امنیتی بنابر ملاحظات امنیتی با جبر و زور دهان یاوه گوی این مولوی ها را نمی بندند , حد اقل ائمه جمعه و صاحبان تربیون خصوصا در منطقه سیستان و بلوچستان باید در خطبه های خود با صراحت تمام سخنان این مولوی ها در ضدیت با نظام اسلامی ایران را به نقد کشیده و پاسخ دهند و از نظر علمی اینان را خلع سلاح کنند , این امر بی شک سبب بیداری بیشتر عوام اهلسنت خواهد شد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و مذهب مولوی عبد الحمید !!!! ❗️مولوی عبد الحمید در سخنرانی نماز جمعه ١٣ آبان ١٤٠١ مدعی شد که انقلاب اسلامی در مورد زنان تبعیض و نابرابری زیادی قائل شده و همین امر موجب شده است که زنان از انقلاب خشمگین باشند , او در صحبتهایش چنین گفت : " در هر فرهنگ و تمدنی در دنیا، زن جایگاه بالایی دارد و در اسلام، بالاترین جایگاه را دارد. زنان، اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها در کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. همیشه علیه این تبعیض‌ها فریاد زده شده و گفته شده که تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد. به‌کارگیری زنان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت شما را خوشنام می‌کند و به نفع حاکمیت و نظام است. فریاد زنان نتیجه تبعیض و نابرابری نسبت به آن‌هاست. علت تنفر زنان از حجاب، عملکرد ماهاست؛ اگر این عملکرد نبود، این تنفر پیدا نمی‌شد. نگذارید این نفرت و بغض نسبت به دین بیشتر شود. بگذارید زنان شما (پلیس) را بزنند. حتی اگر شما را کتک بزنند، شما نباید آنها را بزنید. این‌ها دختران، خواهران و مادران شما هستند. " ❕متاسفانه این سخنان نیز به مانند سایر سخنان این مولوی پر سر و صدا کذب و دروغی بیش نیست , زنان در ایران اسلامی همپای مردان در میادین مختلف حاضر شده و پیشرفت کرده و امروزه نیز در مناصب مختلف به ایفای نقش می پردازد و در طول انقلاب هم زنان وزیر بوده اند و هم رییس نهادها و ارگانهای مختلف و هم به عنوان سفیر ایران در کشورهای مختلف حاضر بوده اند و این مساله ای نیست که نیاز به توضیح داشته باشد . ❕اخیرا معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، طی گزارشی پژوهشی و آماری دستاوردهای بسیار زنان پس از انقلاب در 7 حوزه  شامل آموزش، بهداشت، اشتغال و کارآفرینی، رسانه، ورزش، حضور در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری، محیط زیست، اقلیم و بحران‌ها را گردآوری و منتشر کرد که می توانید با خواندن این گزارش , با پیشرفتهای چشمگیر زنان پس از انقلاب اسلامی آشناتر شوید , در ذیل بخوانید : https://b2n.ir/y96721 ❕حال خطاب به مولوی عبد الحمید می گوییم که تو چگونه مدعی حمایت از حقوق و جایگاه زنان شده ای در حالی که از مذهب اهلسنت و نیز از عمر بن خطاب به خاطر دیدگاههای افراطی در مورد زنان برائت نمی جویی و بالعکس خودت نیز در عمل , دیدگاههای افراطی در مورد زنان داری و اساسا شان و جایگاهی برای زنان قائل نیستی و تنها برای دشمنی کردن با نظام اسلامی , مدعی دفاع از حقوق زنان شده ای !!!!! ❕طبق روایات جعلی اهلسنت که متاسفانه در کتابهای معتبرشان نقل شده است , پیامبر اسلام زنان را موجودات شوم و نامبارک می دانست : " انما الشوم فی ثلاثه فی الفرس و المراه و الدار " 📚صحیح بخاری ج ٣ ص ٢١٧ _ صحیح مسلم ج ٧ ص ٣٤ ❕عمر بن خطاب زنان را یک وسیله بازی مردان می دانست که پس از پایان بازی , مردان زنان را ترک و رها می کنند : "انما أنت لعبة يلعب بك ثم تتركين " 📚تاریخ المدینه , ابن شبه , ج ٣ ص ٨١٨ ❕عمر بن خطاب زنان را شیاطینی می دانست که برای استفاده مردان آفریده شده اند و از شر آنان به خدا پناه می برد : " إن النساء شياطين خلقن لنا * نعوذ بالله من شر الشياطين " 📚فیض القدیر ج ٢ ص ٢٢٣ ❕شافعی امام مذهب شافعیه نیز همین سخن و دیدگاه در مورد زنان را داشت : 📚طبقات الشافعیه الکبری ج ١ ص ٢٩٨ ❕عمر بن خطاب معتقد بود که نباید برای زنان لباس گرفت و آنان را باید بی لباس نگه داشت تا هوس بیرون رفتن نکنند : " « استعينوا على النساء بالعري ، إن إحداهن إن كثرت ثيابها وحسنت زينتها أعجبها الخروج » . " 📚المصنف ابن ابی شیبه ج ٣ ص ٤٦٧ _ کنزالعمال ج ١٦ ص ٥٧١ و ٥٧٤ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕مولوی عبد الحمید می گوید که حتی اگر زنان شما را زدند , شما نباید آنان را بزنید , در حالی که عمر بن خطاب اولین نفری بود که تازیانه زدن زنان را باب کرد . 👌او یک مرتبه زنانی که بر میتی گریه می کردند را با تازیانه زد که پیامبر او را از زدن بازداشت : " بكت النساء فجعل عمر يضربهن بسوطه ، فقال النبي لعمر : دعهن " 📚مسند احمد ج ١ ص ٣٣٥ _ ٢٣٨ _ مجمع الزوائد ج ٣ ص ١٧ ❕مرتبه دیگر ام فروه خواهر ابوبکر را با تازیانه زد چون بر میتی گریه می کرد : " فأخرج أم فروة أخت أبي بكر إلى عمر ، فعلاها الدرة فضربها ضربات ، فتفرق النوح حين سمعوا ذلك » . 📚تاريخ الطبري ج ٢ ص ٦١٤ ❕در مرحله دیگری زنی را با تازیانه چنان زد که مقنعه اش از سرش افتاد و موهایش برهنه شد , عمر گفت چنین زنی حرمتی ندارد : "يضربهن بالدرة ، فسقط خمار امرأة منهن فقالوا : يا أمير المؤمنين خمارها ! فقال : دعوها ، فلا حرمة لها ! " 📚کنزالعمال ج ١٥ ص ٧٣٠ ❕زهری نیز می گفت : " عمر زنان را تازیانه می زد " أن عمر كان يضرب النساء " 📚كنز العمال :ج ٩ ص ٢٠٤ 👌و طبق روایات اهلسنت زنان از عمر ترس شدیدی داشتند :" قلن : نعم أنت أفظ وأغلظ من رسول الله " 📚صحیح بخاری ج ٤ ص ٩٦ ❕عمر بن خطاب نیمه شبی زنش را می زد , وقتی به او اعتراض کردند , پاسخ داد که مرد به خاطر زدن زنش مواخذه نمی شود : " لا يسأل الرجل فيم يضرب امرأته " 📚سنن ابن ماجه ج ١ ص ٦٣٩ _ المستدرک علی الصحیحین ج ٤ ص ١٧٥ ❕همینطور عمر به کنیزان دستور می داد که برهنه در جامعه حاضر شوند و اگر می دید که آنان حجاب گرفته اند , آنان را می زد : " أنه كان إذا رأى جارية متقنعة علاها بالدرة وقال ألقى عنك الخمار يا دفار أتتشبهين بالحرائر " 📚المبسوط سرخسی ج ١ ص ٢١٢ _ ج ١٠ ص ١٥١ ❕عمر بن خطاب به قدری زنان را پست می دانست که وقتی می رفت کنیزی بخرد , قبل از خریدن , سینه های زن کنیز را مورد نوازش قرار می داد: " فضرب بیده علی صدرها " 📚بدائع الصنائع : ج ٥ ص ١٢١ ❕همینطور در روایات اهلسنت , زنان ریسمان شیطان معرفی شده اند و پیامبر فتنه زنان را بزرگترین فتنه می دانست :" النساء حبائل الشيطان بهن يصيد الرجال وقال صلى الله عليه وسلم ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء " 📚المبسوط سرخسی ج ١٠ ص ١٥٢ _ عمده القاری ج ٢ ص ٨٤ ❕و همینطور در روایات اهلسنت آمده است که اگر زن و الاغ و سگ مقابل نماز گزار باشند , نماز باطل می شود , عایشه از این سخن پیامبر ناراحت شده بود که ما زنان را با الاغ و سگان برابر دانسته اید !!!!! " قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «يَقْطَعُ الصَّلَاةَ الْمَرْأَةُ وَ الْحِمَارُ وَ الْكَلْبُ. " عِنْدَهَا مَا يَقْطَعُ الصَّلَاةَ. الْكَلْبُ وَ الْحِمَارُ وَ الْمَرْأَةُ. فَقَالَتْ عَائِشَةُ: قَدْ شَبَّهْتُمُونَا بِالْحَمِيرِ وَ الْكِلَابِ. " 📚صحيح مسلم، ج‏ 1، ص: 366 ❕می بینیم که مذهب اهلسنتی که مولوی عبدالحمید مبلغ آن است , چه نگاه پست و حقیرانه ای در مورد زنان دارد !!!! ❕همینطور در فتاوای عبد الحمید و اساتید او چون محمد عمر سربازی , به زن با نگاه پست و حقیرانه نگاه شده و مولوی عبد الحمید در مورد حجاب و حضور زن در جامعه , یک نگاه کاملا افراطی دارد . 👌مثلا در فتوای عبدالحمید آمده است : "صدای زن که به وسیله رادیو و تلویزیون و یا ضبط صوت پخش می شود چونکه دارای خوش آوازی و باریک نمودن صدا .... و دارای جذابیت است و از نظر شرع نیازی به گوش فرا دادن به صدای تلاوت و قرائت زن نیست , لذا گوش کردن تلاوت , قرائت و سخنرانی زن بدون ضرورت برای مردان جایز نیست و باید اجتناب ورزید " 📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید , ج ١ ص ١٧٧ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕یا در جای دیگر , شاهد دیدگاه افراطی عبد الحمید در مورد زنان به این نحو هستیم : " برای آموزش زنان ( توسط مردان ) علماء گفته اند که با پرده و حجاب باشد و زن هم از کشف وجه منع شده است " 📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ١ ص ١٧٨ ❕و یا باز در مورد حضور زنان درجامعه و در مسجد می خوانیم : "بسیاری از علماء و فقهاء درباره ممنوعیت رفتن زنان به مساجد و مجالس وعظ و تبلیغ از گفتار عایشه استدلال می کنند که فرمودند چنانچه رسول اکرم حیات داشت و زنان این زمان ( یعنی زمان عایشه ) را مشاهده می کرد حتما آنها را از رفتن به مساجد منع می کرد بدون تردید عمل اکثر صحابه حجت است بهمین دلیل فقهای بعدی نیز رفتن زنان را به مساجد ممنوع کردند " 📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٢ ص ٧٤ ❕عبد الحمید در فتاوایش صراحتا می گوید که زن برای فعالیت و کار در جامعه مناسب نیست و تنها باید در خانه باشد و به خانواده اش برسد !!!!! ❕او چنین می گوید : "مجبور کردن زنان به کار در خارج از خانه کار پسندیده ای نیست زیرا زن شایستگی و توانایی مشارکت با مردان را در تمام امور و کارها را ندارد زیرا دارای جسمی ضعیف و بنیه ای اثر پذیرند .... ❕دلائل درست نبودن کار زن در خارج از منزل : ممکن است عجله شود و اسلام را متهم به نظری کنند ولی دلائل آن را بخواند و آن به قرار ذیل است ....زن عورت بوده و در گرانبهایی است که مراقبت آن الزامی است " 📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٤ ص ٢٤٦ _ ٢٤٧ ❕و می گوید : "دایره و محدوده کار زن در خانه است و او کد بانوی خانه و مربی خانواده است " 📚همان منبع ج٤ ص ٢٤٨ ❕عبد الحمید معتقد است که حتی زن حق ندارد با پسر عمو و پسر خاله اش هم کلام شود و می گوید : " چونکه پسر عمو و پسر خاله و ... نامحرم هستند لذا با آنها روبرو شدن و نشستن و با آنها صحبت کردن درست نیست " 📚همان منبع ج ٤ ص ٢٧٨ ❕و معتقد است که اگر زنان بخواهند در جامعه حاضر شوند باید چهره خود را هم بپوشانند : "زنان می توانند با رعایت حجاب جهت تامین نیازمندیهای خود از خانه بیرون بروند بشرطیکه مامون از فتنه و بدور از کشف چهره باشد " 📚همان منبع ج ٤ ص ٣٥١ ❕می بینیم عبد الحمید چه نگاه افراطی و طالبانی در مورد زنان دارد , حال با کمال وقاحت مدعی می شود که جمهوری اسلام با زنان بد برخورد می کند !!!! چقدر یک انسان می تواند وقیح باشد !!!!! 👌همنطور محمد عمر سربازی , استاد عبد الحمید , اصلا اجازه حضور زنان حتی در مساجد را نمی دهد و می گوید : "به نظر بنده در هیچ یک از مذاهب چهارگانه چنان شرایطی که رفتن زن به مسجد جایز باشد وجود ندارد ....احناف در این دور پر فتنه به هیچ عنوان و دلیلی و به هیچ روش و طریقی به زنان اجازه رفتن به مسجد نمی دهند " 📚مجالس قطب الارشاد ج ٢ ص ١١٩ ❕و می گوید : " خروج‌ غیر ضروری دختر بالغه بدون برقعه حرام است " 📚فتاوی منبع العلوم , محمد عمر سربازی , ج ٢ ص ٢١ ❕و حتی اجازه صحبت کردن زن با مرد به عنوان شاگرد و استاد هم نمی دهد و می گوید : "اگر برای زنان سوال و جوابی لازم بود یا استاد خواست از آنان بپرسد و سوال کند با زبان سوال و جواب نکند بلکه به صورت کتبی از آنان سوال کند .... گفت و گو و جر و بحث زبانی بین استاد مرد و شاگرد زن به هیچ صورت جایز نیست " 📚مجالس قطب الارشاد ج ١ ص ١٠٨ ❕بر همین اساس , علمای مذهب عبدالحمید یعنی حنفیان می گویند : " مذهب امام اعظم : برای زنان جوان اصلا جایز نیست برای نماز به مسجد بروند " 📚دیدگاههای ائمه اربعه در مسائل مختلف فقهی ص ١٦١ ❕بنابراین جناب عبد الحمید به دروغ مدعی دفاع از زنان نشوید در وقتی که چنین دیدگاههای افراطی در مورد حضور زنان در جامعه و حجاب آنان دارید و اساسا زنان را موجودات شوم و شیطانی و پر فتنه ای می دانید که باید مردان آنان را بزنند و تنها برای استفاده جنسی مردان خلق شده اند و وسیله بازی مرد هستند , و هم پایه سگ و الاغ قلمداد می شوند که فقط برای خدمت خانه قابلیت دارند نه در جامعه و به دست گرفتن مناصب اجتماعی و حتی حق یک کلمه سخن گفتن با مردان را ندارند و باید از روپوش و برقعه برای حضور در جامعه استفاده کنند و حتی حق حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت هم ندارند !!!! @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
جایگاه زن در نزد مولوی عبدالحمید!!!!.pdf
4.61M
عنوان مقاله : جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و مذهب مولوی عبد الحمید !!!! ▫️مقاله فوق در راستای پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ١٣ آبان زاهدان در رابطه با زنان , تدوین شده است . @Rahnamye_Behesht
مهمتر بودن حفظ نظام از حفظ جان امام عصر !!!!! 🤔 : ❓این حرف امام (ره) که حفظ نظام واجب تر از جان امام زمانه با چه پشتوانه ای هست؟❗️❗️❗️ 💠💠 👌روشن است که حفظ اسلام یک اصل اساسی در تعالیم شریعت است و پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام حاضر بودند که جانشان را در راه حفظ اسلام بدهند , چنان که امیر مومنان ع برای حفظ اسلام جان خود را در معرض شهادت قرار داد و به جای پیامبر گرامی در لیله المبیت خوابید و خداوند آیه در مدح او نازل کرد و او را ستود زیرا حاضر شده بود جانش را در راه دین خداوند و اسلام بدهد : "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ ) ❕و امام حسین ع نیز برای حفظ اسلام به میدان کربلا رفتند و جان خود را فدا کردند تا اسلام حفظ شود : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526 ❕و سایر امامان ع هم در راه حفظ اسلام مرارتهای فراوان کشیدند و نهایتا شهید شدند و اساسا امیر مومنان ع به خاطر حفظ اسلام بود که وقتی حکومت از ایشان غصب شد , دست به شمشیر نبرد و به زور حکومت را پس نگرفت , زیرا ممکن بود که به وسیله ایجاد فتنه دشمنان سوء استفاده کنند و اسلام را از بین برده و به تبع مردم کافر شوند . ❕زراره از امام صادق علیه السلام پرسید : چه چیز مانع شد از این که امیرالمؤمنین علیه السلام مردم را به خود دعوت کند؟ امام ع فرمود: "ترس از مرتد شدن مردم . راوی می گوید تصور می‌کنم که در ادامه حدیث، این عبارات آمده باشد: «و شهادت ندهند که محمد رسول الله است». 📚علل الشرایع ج ١ ص ١٤٩ ❕بنابراین حفظ اساس اسلام مورد توجه امامان علیهم السلام بوده است , به گونه ای که حاضر بودند برای حفظ آن از همه چیز حتی از جانشان چشم بپوشند , چنان که خداوند دستور به این امر داده و می فرماید : "« خداوند از مومنان جان هایشان و اموالشان را خریداری کرده تا در برابرش بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار کنند ، می کشند و کشته می شوند » (توبه 111 ) 👌و می فرماید ؛ « آیا شما را به تجارتی آگاه کنم که از عذاب دردناک شما را رهایی می بخشد ... در راه خداوند با اموال و جانهایتان جهاد کنید این برای شما از هر چیز بهتر است» (صف 10_11 ) ❕امام خمینی معتقد بوده است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به اندازه ای پر اهمیت است که اگر این نظام از بین برود , اسلام از بین می رود لذا فرمودند که حفظ نظام حتی از حفظ جان امام عصر علیه السلام هم پر اهمیت تر است , از این جهت که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان اساس اسلام را از بین می برند و در همچنین مواردی امام عصر علیه السلام هم حاضر است که جان خود را برای حفظ اسلام بدهد . ❕بنابراین مقصود امام خمینی حفظ اسلام است که می گوید حفظ اسلام از حفظ جان امام علیه السلام هم اهمیت بیشتری دارد زیرا اساسا خود امام علیه السلام هم جان خود را برای حفظ اسلام می دهد , البته امام خمینی معتقد بوده است که مصداق حفظ اسلام , حفظ جمهوری اسلامی است و در صورت از بین رفتن جمهوری اسلام دشمنان تمام اسلام را از بین خواهند برد . ( البته ممکن است شما این ادعا را نپذیرید که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان از اساس اسلام را از بین ببرند , اما مرحوم امام خمینی این اعتقاد را داشته و جمله مذکور را مبتنی برهمین اعتقاد ایراد کردند ) . ▫️کلام مرحوم امام خمینی چنین است : " امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به همبستگى داريم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرح‏ريزى مى‏كنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و اين يك تكليف الهى است براى همه كه اهمّ تكليفهايى است كه خدا دارد؛ يعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر باشد- اهميتش بيشتر است؛👈 براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مى‏كند براى اسلام. 👉همه انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دين خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. ❕پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‏ها را كردند؛ همه 👈براى حفظ اسلام است.👉 اسلام يك وديعه الهى است پيش ملتها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است؛ يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عده‏اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مى‏شود. " 📚صحيفه امام، ج‏ 15، ص: 365 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
44.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب : 🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!! 📺بخش اول ▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!! @Rahnamye_Behesht
48.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب : 🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!! 📺بخش دوم ▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!! @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب : 🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!! 📺بخش سوم ▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!! @Rahnamye_Behesht
39.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺حجاب اجباری و رفراندوم !!!! اخیرا عده ای مدعی شدند که حجاب اجباری در جامعه با آیه لا اکراه فی الدین در تضاد است و نیز مولوی عبد الحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی شد , ما در کلیپ فوق این ادعاها را بررسی کرده و نیز نکاتی را پیرامون اغتشاشات اخیر بیان کرده ایم !!!!! @Rahnamye_Behesht
امام باقر علیه السلام و طلاق همسرشان !!!! 🤔 : ❓با توجه به آنکه طلاق دادن همسر مورد غضب خداوند است چگونه در جلد ششم کتاب کافی روایتی آمده است که می گوید امام باقر همسر خود را حتی تا سه مرتبه طلاق داد ? آیا این عملکرد دون شان امام نبود !!!! 💠💠 👌چنین نیست که طلاق دادن همسر به صورت مطلق مورد غضب باشد , در مواردی طلاق دادن لازم و ضروری است , خصوصا آنجایی که ادامه زندگی مشترک ممکن نباشد و مثلا همسر انسان به هیچ عنوان حاضر نباشد که دست از رفتار و اعمال ناشایست خود بردارد , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : " بدون شك، قرارداد زوجيت از جمله قراردادهايى است كه بايد قابل جدايى باشد، چرا كه گاه عللى پيش مى‏آيد كه زندگى مشترك زن و مرد را با هم غير ممكن، يا طاقت‏فرسا و مملو از مفاسد مى‏كند، و اگر اصرار داشته باشيم كه اين قرارداد تا ابد بماند، سرچشمه مشكلات زيادى مى‏گردد، لذا اسلام با اصل طلاق موافقت كرده است، و هم اكنون نتيجه ممنوع بودن كامل طلاق را در جوامع مسيحى، ملاحظه مى‏كنيم كه چگونه زنان و مردان زيادى هستند كه به حكم قانون تحريف يافته مذهب مسيح ع طلاق را ممنوع مى‏شمرند و قانونا همسر يكديگرند، ولى در عمل جدا از يكديگر زندگى كرده، و حتى هر كدام براى خود همسرى غير رسمى انتخاب كرده‏اند! بنا بر اين اصل مساله طلاق يك ضرورت است، اما ضرورتى كه بايد به حد اقل ممكن تقليل يابد، و تا آنجا كه راهى براى ادامه زوجيت است كسى سراغ آن نرود. " 📚تفسير نمونه، ج‏24، ص: 224 ❕بر همین اساس در مجامع روایی ما بابی باز شده است در این موضوع که اگر همسر انسان سبب آزار و اذیت انسان شود و قابل اصلاح هم نباشد , در این صورت طلاق دادن او مستحب است و طلاق ندادنش مکروه است : "بابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الَّتِي تُؤْذِي زَوْجَهَا " 📚وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 13 باب 5 ❕در این رابطه پیامبر گرامی اسلام فرمود : " پنج‏كس‏اند كه دعايشان مستجاب نمى‏شود: يكم. مردى كه خداوند طلاق زنش را در اختيار او قرار داده است و زنش او را مى‏آزارد و او [آن مقدار] دارد كه مهريه‏اش را بدهد؛ امّا طلاقش نمى‏دهد [و به نفرين روى مى‏آورد] ... " " خَمسَةٌ لا يُستَجابُ لَهُم: رَجُلٌ جَعَلَ اللّهُ بِيَدِهِ طَلاقَ امرَأَتِهِ فَهِيَ تُؤذيهِ و عِندَهُ ما يُعطيها، و لَم يُخَلِّ سَبيلَها " 📚الخصال ج 1 ص 299 _ بحار الانوار ج 90 ص 356 👌نوعی از طلاقی که در اسلام است و به عنوان طلاق رجعی شناخته می شود آن است که مرد می تواند تا دو مرتبه پس از طلاق به زن رجوع کند و زندگی را از سر گیرد , زیرا این دو طلاق صورت گرفته ممکن است موجب تذکر همسر به اصلاح رفتار و عملکرد شود و مجددا زندگی بنیان نهاده شود , اما اگر این دو مرتبه طلاق موجب اصلاح نشد , نوبت طلاق سوم می شود که در آن دیگر رجوعی نیست , چنان که خداوند می فرماید : " طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود و طلاق سوم را دهد )" " الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسان‏ " ( بقره 229 ) ❕مفسرین می نویسند : "بنا بر اين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد، و به تعبير ديگر اگر در اين دو بار، محبت و صميميت از دست رفته، بازگشت مى‏تواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد ... " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 167 ❕بر همین اساس امام باقر علیه السلام دو مرتبه همسرشان را که سبب اذیت و آزار ایشان بودند را طلاق دادند اما مجددا در عده به او رجوع کردند شاید که همسرشان متذکر شده و اخلاق و رفتار خود را اصلاح کند , اما وقتی امام علیه السلام دیدند که همسر قابل اصلاح نیست و این دو مرتبه طلاق سبب تذکر او نشده است , طلاق سوم و نهایی را دادند و فرمودند که دیگر من به چنین زن غیر قابل اصلاحی نیاز ندارم : " فَعَلْتُ ذَلِكَ بِهَا إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِي بِهَا حَاجَة " 📚الكافي ، ج‏6، ص: 76 ▫️بنابراین طلاق دادن امام باقر علیه السلام در آخرین مرحله و پس از آن بود که همسرشان به هیچ عنوان قابل اصلاح نبودند و امام علیه السلام تا جایی که ممکن بود درصدد بودند که طلاق نهایی اتفاق نیفتد , اما وقتی دیدند که همسرشان قابل اصلاح نیست , بر اساس آنچه در اول کلام گفتیم , اقدام به طلاق نهایی همسرشان کردند . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
46.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجازات اغتشاشگران و حامیان آنها !!!! در کلیپ فوق از موضوعات ذیل مبتنی بر منابع دینی بحث کرده ایم : 1 _ لزوم برخورد قاطع با آشوب طلبان 2_ لزوم برخورد قاطع با حامیان آشوب و اغتشاش از سلبریتی های خائن و وطن فروش 3_ جایگاه نقد و اعتراض در حکومت اسلامی @Rahnamye_Behesht
حسرت بهشتیان در قیامت !!! 🤔 : ❓این که برخی از منبریان می گویند که بهشتیان نیز روز قیامت حسرت می خورند چقدر سندیت دارد ? !!!! آیا این سخن در ضدیت با آیاتی نیست که غم و اندوه را از بهشتیان سلب می کند !!!! 💠💠 👌یکی از اسامی روز قیامت " یوم الحسره " است , چنان که خداوند می فرماید : " آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز كه براى همه مايه تاسف است) بترسان، روزى كه همه چيز پايان مى‏يابد در حالى كه آنها در غفلتند و ايمان نمى‏آورند. " " وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون‏ " ( مریم ٣٩ ) ❕از روایات اسلامی استفاده می شود که این حسرت در روز قیامت برای همگان است , هم بهشتیان و هم جهنمیان . 👌امام صادق عليه السلام فرمود : "هيچ مجلسى نيست كه در آن، نيكان و بدان، گِرد هم آيند و بى ياد خداوند عز و جل از آن برخيزند، مگر آن كه در روز قيامت، آن مجلس، مايه افسوس آنان مى‏شود. " " ما مِن مَجلِسٍ يَجتَمِعُ فيهِ أبرارٌ و فُجّارٌ، فَيَقومونَ عَلى غَيرِ ذِكرِ اللّهِ عز و جل، إلّا كانَ حَسرَةً عَلَيهِم يَومَ القِيامَةِ. " 📚الكافي: ج 2 ص 496 ح 1 ❕اهلسنت نیز نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام فرمود : " هرگاه گروهى در مجلسى بنشينند و در آن، خدا را ياد نكنند، آن مجلس در روز قيامت، برايشان مايه افسوس است، اگر چه اهل بهشت باشند و ثواب هر مجلسى را كه در آن ياد خدا كرده‏اند، خواهند ديد؛ ولى ثواب آن مجلس را نمى‏بينند و از اين رو، مايه افسوس آنان مى‏شود. " "ما جَلَسَ قَومٌ مَجلِسا لا يَذكُرونَ اللّهَ فيهِ، إلّا كانَ عَلَيهِم حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ و إن كانوا مِن أهلِ الجَنَّةِ، يَرَونَ ثَوابَ كُلِّ مَجلِسٍ ذَكَرُوا اللّهَ فيهِ و لا يَرَونَ ثَوابَ ذلِكَ المَجلِسِ، فَيَكونُ عَلَيهِم حَسرَة " 📚الدرّ المنثور: ج 7 ص 241 👌بنابراین و به مقتضای آیه شریفه و روایات وارده , حتی بهشتیان نیز روز قیامت حسرتی دارند , اما این حسرت به گونه ای نیست که سبب غم و اندوه آنان شود , بلکه آنان از آنچه خداوند از فضل خود به آنان حتی بیشتر از استحقاقشان عنایت داشته شاد و خوشحالند و غم و اندوهی ندارند , با این وجود دوست داشتند که اعمال خوب بیشتری انجام دهند تا بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرند , بر همین اساس برخی از مفسرین می نویسند : " مى‏دانيم روز قيامت نامهاى مختلفى در قرآن مجيد دارد از جمله" يَوْمَ الْحَسْرَةِ" هم نيكوكاران تاسف مى‏خورند اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده بودند و هم بدكاران چرا كه پرده‏ها كنار مى‏رود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه كس آشكار مى‏شود. " 📚تفسير نمونه، ج‏13، ص: 72 ❕و ادامه می دهند : " به هر حال اندوه و تأسف و ندامت از لوازم مفهوم آن است، و روز قيامت راستى روز اندوه و ندامت و حسرت شديد است، نه تنها براى بدكاران، بلكه حتى براى نيكوكاران، زيرا وقتى پاداش‏هاى عظيم الهى را مى‏بينند تأسف مى‏خورند چرا بيشتر و بهتر كار نيك انجام نداده‏اند! 👌اين مطلبى است كه جمعى از مفسّران به آن تصريح كرده‏اند ( تفسير مجمع‏البيان، جلد 6، صفحه 515 و روح‏البيان، جلد 5، صفحه 335 و روح المعانى، جلد 16، صفحه 85. ) ولى فخر رازى مى‏گويد تنها بدان هستند كه گرفتار حسرت مى‏شوند و براى اهل بهشت حسرتى نيست چرا كه در آنجا هيچ غم و اندوهى نمى‏تواند وجود داشته باشد. ( تفسير فخررازى، جلد 21، صفه 221. ) ❕ولى بايد گفت اين گونه غم، نوعى كمال است، و مايه ناراحتى و عذاب روحى نيست، بنابراين وجود آن در بهشت نيز مشكلى ندارد (دقت كنيد). " 📚پيام قرآن، ج‏5، ص: 53 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مهمتر بودن حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر علیه السلام !!!! ❕اخیرا سخنانی از مرحوم امام خمینی مورد بحث و نقد قرار گرفت که ایشان فرموده بودند که اهمیت حفظ نظام از حفظ جان امام عصر ع هم بیشتر است , ما در کلیپ فوق در جهت تبیین و توضیح این سخنان , نکات مفیدی ارائه داده ایم و از بیان مرحوم امام خمینی رفع شبهه کرده ایم !!!! @Rahnamye_Behesht
43.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مسجد داشتن اهلسنت در تهران !!!! ▪️مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان مدعی است که نظام به اهلسنت در طول چهل سال گذشته ظلم روا داشته و اجازه ساخت مسجد به آنان در تهران را نداده است , ما در کلیپ فوق این ادعا را بررسی کرده ایم و خلاف گویی و نیز عصیان و تمرد مولوی عبدالحمید از دستورات فقهی و اعتقادی اهلسنت را اثبات کرده ایم !!!! @Rahnamye_Behesht
خواندن یک سوره کامل پس از سوره حمد در نماز !!!! 🤔 ❓من در منطقه سنی نشین هستم و می بینم که اهل سنت بر خلاف شیعیان بعد از سوره حمد یک سوره کامل در نماز نمی خوانند بلکه آیاتی از سوره های مختلف را می خوانند ? چرا ما خود را ملزم به خواندن یک سوره کامل کرده ایم ? آیا می توانیم از روایات اهل سنت هم این مساله را اثبات کنیم ? 💠💠 👌دلیل ما برای وجوب خواندن یک سوره کامل پس از سوره حمد , روایات اهلبیت علیهم السلام است , چنان که در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود : در نماز واجب ملزم هستید که پس از حمد یک سوره کامل بخوانید نه بیشتر از یک سوره و نه کمتر " قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تَقْرَأْ فِي الْمَكْتُوبَةِ بِأَقَلَّ مِنْ سُورَةٍ وَ لَا بِأَكْثَرَ. " 📚الکافی ج 3 ص 314 _التهذیب ج 2 ص 69 ❕یا امیر مومنان علیه السلام فرمود : " پیامبر نهی کرد که در نماز واجب کمتر از یک سوره خوانده شود و همینطور اجازه نمی داد که یک سوره ناقص خوانده شود : " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى أَنْ يُقْرَأَ فِي [كُلِ‏] صَلَاةِ فَرِيضَةٍ بِأَقَلَّ مِنْ سُورَةٍ وَ نَهَى عَنْ تَبْعِيضِ السُّوَرِ " 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 161 _ مستدرک الوسائل ج 4 ص 159 ❕در روایات اهلسنت هم آمده است که پیامبر گرامی اسلام در هر رکعت از نمازش , پس از سوره حمد , یک سوره کامل می خواند , چنان که این مطلب را بخاری نقل می کند : "«كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الرَّكْعَتَيْنِ مِنْ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ، وَ سُورَةٍ سُورَةٍ " 📚صحيح البخاري، ج‏2، ص: 93 طبع مصر ❕یا مسلم نقل می کند که پیامبر اسلام در دو رکعت اول نماز ظهر پس از سوره حمد , دو سوره کامل می خواند , یعنی هر رکعت یک سوره جداگانه : " عَنْ أَبِي قَتَادَةَ؛ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يُصَلِّي بِنَا. فَيَقْرَأُ فِي الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأُولَيَيْنِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَ سُورَتَيْنِ. " 📚صحيح مسلم، ج‏1، ص: 333 _ سنن أبي داود، ج‏1، ص: 357 ❕یا نسایی نقل می کند که پیامبر اسلام در دو رکعت نماز صبح , در یک رکعت پس از سوره حمد یک سوره کامل یعنی کافرون را می خواند و در رکعت دوم هم یک سوره کامل یعنی توحید را می خواند : " عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَرَأَ فِي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ: (قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ)، وَ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) " 📚سنن النسائي، ج‏1، ص: 328 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi