📸 #عکسنوشت
🔰 انسجام درونی در علوم حقیقی و اعتباری
◾️ اين سخن با اين كليت و اطلاق دانسته نيست كه درست باشد. اينكه بگوييم ساختار علوم و تبويب دانشها اعتباری اند و اين يعنی مطلقاً قراردادی اند و تازه از اعتباری هم فرو کاسته شود و به اين نكته برسيم كه در مجموع قراردادی محض و سليقهای هستند اين محل تأمل است و ثانياً اگر چنين مطلبی درست باشد درخصوص #علوم_حقيقيه اين مدعا قابل دفاع نيست.
◾️ در #علوم_اعتباريه نیز اينكه بگوييم ساختار اعتباری است بدین معنا نيست كه دلبخواهی است، و شاید به اين معنا باشد كه مانند ساختار مباحث فلسفه كه از علوم حقيقيه است رابطه ی علی و معلولی و ضروری میان آنها نيست و چیدمان آنها كاملاً برهانی و رياضی نیست ولی این بدین معنا نيست كه هيچ منطق و چينشی ندارند. گزينش مطالب يك منطقی دارد، بسا از ميليونها مطلب كه در معرفت بشری وجود دارد چندصد مطلب آمده و در دانش اصول قرار گرفته، چرا باقی را نياوردند؟ بی گمان از روی پیشامد و سليقهای نبوده است.
◾️ حتی در علوم اعتباری هم اینگونه نيست كه برحسب سليقه و ذوق و تفاهم اين مطالب كنار هم چيده شده و نام دانش گرفته باشند و دستكم بر اساس #نظريه_تناسق مجموعه ی اركانی را كه يك علم را تشكيل می دهند بايد با يكديگر سازوار باشند و اگر چنين نباشد هر كسی هر انبوهه از گزاره های ناپیوسته را علم می نامد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031106.mp3
11.93M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست و چهارم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه چهل و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ششم بهمن ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
دانشنامه قرآن و تاریخ.mp3
14.62M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت آئین رونمایی از دانشنامه قرآن و تاریخ
🎙 با سخنرانی:
▪️آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 چهارشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۳
🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💌 شاهکار الهی در تمامی علوم
✅ قرآن اقیانوسی ناپیدا و ناشناخته است که کسی نمیتواند ادعای رسیدن به عمق این اقیانوس را داشته باشد.
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید...
#عکس_نگاشت
#دانشنامه_قرآن_و_تاریخ
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
14031106.mp3
12.33M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و هجدهم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۰۷ بهمن ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نظریه ی مبناگرایی و هندسه معرفتی علم اصول
◾️ اين يك نظريهی معرفتشناسانه است كه مجموعهی #معرفت_فلسفی به يك قضيه كه قضيةالقضايا است بازگشت ميكنند. در نتيجه ما ميتوانيم بگوييم معرفت فلسفی و علم فلسفه در مجموع در يك شبكهی هرمسان، حرکت کرده و محدود و محدودتر می شود تا به يك نقطهی واحد منتهی می شوند. اين يك نظريهی درباره ی شبكهی #دستگاه_معرفتی است.
◾️ حال اگر كسی در حوزههای معرفتی ديگر مانند معرفت دينی پرسش كند كه انبوهه ی قضايا و گزارههايی كه معرفت دينی را تشكيل می دهند، چگونه با هم پيوند می خورند و چه نسبتی میان آنها هست و آيا نقطهی كانونی و گرانيگاه واحدی دارند يا نه؟
◾️ هنگامی که می پرسیم که آیا يك دستگاه، معرفتی است و آیا عناصر تشکیل دهنده ی آن بر هم ترتب و ترتيب واقعی دارند و دارای برهانی یکپارچه هستند و میان آنها رابطهی ضروری برقرار است؟ اين پرسش از هندسه دستگاه #معرفت_دينی است يعنی می پرسیم که هندسهی معرفتی و ساختار و بافتار معرفتی اين دستگاه معرفتی چگونه است؟
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031108.mp3
9.82M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست و پنجم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه چهل و دوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۰۸ بهمن ما ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نظریه کل گرایی در هندسه معرفتی علم اصول
◾️ در برابر مبناگرايی نظرات ديگری از قبيل #انسجامگرايی يا كلگرايی وجود دارد. نظريهی انسجامگرايی ميگويد عناصر تشکیل دهنده ی معرفت بایسته و لازم نيست که در چارچوب يك ترتيب و ترتب ضروری، علّی، برهانی و خدشهناپذير بر هم مترتب باشند و نهايتاً به يك قضيهی بديهی منتهی شوند، بلكه مجموعهی قضايای يك دستگاه معرفتی بايد با هم یکپارچه و منسجم باشند. البته تبيينها و تقريرهای گوناگونی از كلگرايی و انسجامگرايی هست.
◾️ اينكه هر #دستگاه_معرفتی و هر معرفتی يك هسته و يك حاشيه یعنی يك كانون و يك پيرامون دارد و میان كانون و پيرامون و هسته و حاشيه کنش و واکنش برقرار است و قضايايی كه در حاشيه و پيرامون هستند با قضايايی كه در كانون معرفت بوده و گرانيگاه قلمداد می شوند تعامل دوسويه و يا يكسويه دارند.
◾️ اين ديدگاه منكر آن نيست كه گاه میان مجموعهای از قضايای تشكيلدهندهی پيرامون و حاشيه با قضيه يا قضايای تشكيلدهندهی هسته و متن و گرانيگاه، تعارض و تهافتی وجود داشته باشد، و نمی گويد که میان اين قضايا رابطه ضروری مانند رابطهی ضروری میان قضايای فلسفی در #دانش_فلسفه برقرار است. اين هم يك پاسخ است به اينكه میان قضايای تشكيلدهنده يك دستگاه معرفتی چه رابطهای وجود دارد و اينها به حيث معرفتی چيده شده و چگونه با يكديگر ترابط می كنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و دوازدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان رییس جمهور با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔻 تهران، دوم بهمن ماه ۱۴۰۳
#در_رسانه_ها
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🆔 @Rashad_ir