eitaa logo
کانال تخصصی "علم رجال"
1.4هزار دنبال‌کننده
337 عکس
12 ویدیو
88 فایل
◀️ کانال تخصصی "علم رجال" 1⃣ صوت 2⃣ کتاب 3⃣ مقاله 4⃣ معرفی... 🌐 لینک پیام رسان‌ها: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science 📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 معرفی کتاب 📚 "کتاب نقدی بر «طب اخباری گری" نقدی بر مدعیات طب اسلامی ✍🏻 حجت الاسلام ابوالحسن معلمی زاده 📄 انتشارات برگ بو 🗂 1 جلد #️⃣ 🆔 @Rejal_science
💢غالب روایات طبی، سند ندارند/ به قرائن متعدد، اهل بیت(ع) به دنبال تأسیس نظام طبی نبودند ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه دارالحدیث قم : 🔹در بخش درمان، روایات اندکی داریم که قضیه حقیقیه نیست، فراگیر نیست و شمول و گستردگی زمانی و مکانی ندارد؛ لذا نمی‌توانیم ادعا کنیم که دانشی، به‌عنوان طب اسلامی داریم. 🔹ما طب اسلامی به‌طور خاص نداریم؛ باوجودی که روایات طبی داریم. علتش هم این است که اگر طب را به معنای یک دانش، در نظر بگیریم، باید در مقدمات متفاوت، حرفی برای گفتن داشته باشد. باید مبانی پزشکی آن معلوم باشد. 🔹یک سرخوردگی از طب مدرن وجود دارد که شخص به دنبال بدیل و جایگزین می‌کردد. الآن طب سنتی به‌عنوان طب مکمل از ایران پذیرفته‌شده است اما اینکه یکی جایگزین دیگری شود، درست نیست. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/zX1Vr 🆔 @ijtihadnetwork #⃣ 🆔 @Rejal_science
💐 تبریک ☘️ استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد ملکی انتخاب اثر حضرتعالی را در کتاب سال حوزه تبریک عرض نموده و آرزوی توفیقات روزافزون از ایزد منان برای شما آرزومندیم. ▪️گروه حدیث، درایه و رجال: 📖 "پایان نامه بازپژوهشی منابع الکافی" ✍🏻 محمود ملکی #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب 📚طبّ المعصومین، الرسول و أهل بیته (ع) ✍️ الدكتور لبيب بيضون 🖇مؤسسة الأعلمي للمطبوعات #️⃣ 🆔 @Rejal_science
طبّ المعصومین، الرسول و أهل بیته (ع) - الدكتور لبيب بيضون.pdf
7.91M
📘 دانلود کتاب 📚طبّ المعصومین، الرسول و أهل بیته (ع) ✍️ الدكتور لبيب بيضون 🖇مؤسسة الأعلمي للمطبوعات #️⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ بزودی 🎧صوت 〽️ "کارگاه درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 🎙 استاد سیدمحمدکاظم 📌 مشهد 🏢 دانشکده طب ایرانی و مکمل 🗓تاریخ 96.12.10 #️⃣ 🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
♨️ بزودی 🎧صوت 〽️ "کارگاه درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 🎙 استاد سیدمحمدکاظم #طباطبایی 📌 مشهد 🏢
〽️ "کارگاه درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 📍رئیس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم اظهار داشت: اگر قائل به طب اسلامی هستیم باید اثبات کنیم شش رکن طب (شامل مبانی راههای شناخت بیماری،راه های تشخیص، دارو، درمان و پیشگیری) از مجموع روایات طبی معتبر قابل استخراج است و به استناد این روایات می توان سیستم و نظامی را پدید آورد که نام طب اسلامی بر آن نهاد. 🔸به گزارش وب دا، حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی در کارگاه (در آمدی بر آسیب شناسی روایات طبی ) که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به همت دانشکده طب ایرانی و مکمل و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در تالار جرجانی برگزار شد خاطر نشان کرد: در تحقیقات و مطالعات انجام شده در موسسه دار الحدیث و بر اساس سالها مطالعه پیرامون روایات، حدود ۴۰۰ کتاب حدیث شیعی (با اعتبار های متفاوت) وجود دارد که در این کتب مجموعا حدود ۶ هزار روایت غیر تکراری (صرف نظر از وثوق سندی یا وثوق صدوری)در حوزه سلامت جسم قابل احصا است که بخش عمده آنها در کتب مربوط به قرن ششم هجری به بعد بوده است. 🔸وی افزود: عمده روایات صحیح در کتاب کافی آمده که تعداد آنها حدود ۶۰ روایت است و غالبا مرتبط با تغذیه بوده و اکثرا دوره صدور آنها در جغرافیای مکه و مدینه بوده است. برای بررسی روایات طبی،پیش نیازهایی لازم است، از جمله تبیین تفاوت سنت و حدیث، شناخت دقیق منابع حدیثی،-تبیین رویکردهای اعتبار سنجی-توجه به قضایای حقیقی و خارجی که بر این اساس می توان احادیث را به چهار دسته صحیح، معتبر، ضعیف و مجهول تقسیم بندی کرد. 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکترسید محمد کاظم طباطبایی تصریح کرد: عمده روایات طبی، مرسل هستند به این مفهوم که هیچ سندی ندارند وفقط مثلا گفته شده قال النبی یا قال الصادق (ع) و... و از بین حدود ۶۰۰۰ روایت غیر تکراری فقط حدود ۱۵ درصد آنها دارای سند است و از این میزان نیز حدود یک سوم صحیح السند می باشند و می توان آنها را به معصومین علیهم السلام منسوب نمود. صحت مضمون با صحت سند متفاوت است و به صرف صحت مضمون یک گزاره روایی نمی توان آن را به معصوم نسبت داد و آن را جزو سنت قلمداد کرد. 🔸هرچیزی که استناد آن به شریعت ثابت نشود و به اسم دین مطرح گردد نوعی بدعت محسوب می شود و مدعیان طب اسلامی چگونه می توانند انتساب بسیاری از روایات طبی فاقد سند را به معصومین علیهم السلام اثبات نمایند. 🔸در انتساب هرگونه سخن به معصوم (ع) تساهل و اهمال جایز نبوده و پذیرفتنی نیست چرا که نسبت دادن سخن به معصوم (ع) پیامدهای فراوانی دارد و چنانچه مطلبی به دین نسبت داده شده و بعدا مشخص شود که این انتساب غلط بوده، چگونه می توان عواقب آن را جبران نمود که در این امور بایستی سخت گیرانه عمل کرد. در ادامه این نشست؛ پرسش و پاسخ در زمینه نحوه استخراج گزاره های روایی محدوده طب و جای گرفتن بسیاری از دستورات حوزه معنویت و سبک زندگی در زمره روایات طبی برگزار شد. #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📝 یادداشت و نقد دیدگاه 📌کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است! 👤 حجت الاسلام استاد محمد عشایری منفرد 🔸لازم به ذکر است پس از برگزاری نشست «جُستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی» حجت الاسلام امیری یادداشتی با عنوان ”نمی شود با کلیات ابوالبقا در روایات طبی جستار کرد (https://t.me/Rejal_science/489)” در نقد سخنان استاد معظم علیدوست و محقق داماد نگاشتند. #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📝 یادداشت و نقد دیدگاه 📌کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است! 👤 حجت الاسلام استاد محمد عشایری منفرد 🗓۱۳۹۷-۱۱-۰۶ ⚠️ پس سخنان استاد ابوالقاسم علیدوست (https://t.me/Rejal_science/470)در نشست علمی «جُستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی» (https://t.me/Rejal_science/442)که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام امیری، مدیر موسسه «فقه الطب» در یادداشتی (https://t.me/Rejal_science/489) به نظرات استاد علیدوست واکنش تندی نشان داد. ❗️اینک حجت‌الاسلام محمد عشایری منفرد در یادداشتی نظرات استاد خود را تقریر کرده و به‌نوعی پاسخی به این یادداشت نقادانه داده است. 〽️بسم‌الله الرحمن الرحیم جناب حجت‌الاسلام علی امیری، مدیر محترم موسسه فقه الطب، بعد السلام و التحیه. درباره سخنانی که آیت‌الله علیدوست در «نشست علمی جستاری در روایات طبی» در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ایراد کرده بودند، یادداشتی نوشته‌ و توضیح داده‌اید که سخنان ایشان را «فاقد ارزش علمی» و مصداق «کلی‌گویی تکراری» دانسته و «حقیرتر و بی‌مایه‌تر از آن می‌دانید که ارزش نقد داشته باشد»، برای همین یادداشت‌ خودتان را نه از باب نقد بلکه صرفاً از باب «کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است» نگاشته‌اید. البته ایشان (و دیگر سخنرانان آن نشست) را «خواب ‌آلوده‌ای با دماغِ بلغمی» معرفی کرده و نوشته‌اید که یادداشت‌تان را برای «پاره کردن چُرت ایشان و پراندن خواب از دِماغ بلغمی ایشان» تحریر فرموده‌اید. ظاهراً در میان شما ارباب طب، “دماغ بلغمی” کنایه از فهرست بلندبالایی از اتهامات است؛ اتهاماتی مانند کسالت، تنبلی، ضعف، خواب‌آلودگی، ترسویی، بی‌حافظگی، بی‌علاقگی به یادگیری، فراموش‌کاری و … (اینجا (http://www.khodshenas.ir/Temperaments/Phlegmatic)). البته ایشان را به «نداشتن کمترین سررشته در روایات طبی» نیز توصیف کرده و ادعا کرده‌اید که «حتی یک‌بار هم روایات طب را با دقت نخوانده‌اند» و همین را دلیل «بی‌تقوایی علمی» ایشان قرار داده‌اید که در چنین نشستی سخنرانی کرده‌اند! این ‌«بی‌تقوایی» را در یادداشت‌تان بارها تکرار کرده و آن را «عاملی برای خشکیده شدن ریشه خود ایشان» دانسته‌اید! در جای دیگری استاد را متهم کرده‌اید که «از تکه نان مشتبهی اجتناب می‌کند اما گناه بزرگ بی‌تقوایی را به جان می‌خرد»! ایشان را کسی دانسته‌اید که با «کلیات ابوالبقایی بر سر خودش شیره می‌مالد» و «با تکرار کلیات باعث اتلاف عمر خود و مخاطبانش می‌شود!» با طنزی تحقیرآمیز نوشته‌اید: «اگر نصف همان زمانی که برای تدقیق در زوائد اصولی خرج می‌کنید برای تعمق در روایات معتبر طبی خرج می‌نمودید، فی الحال ضمیر بارز این سیاهه حضرتعالی نبودید.» بگذارید از کلمه «سیاهه» که خودتان به کار برده‌اید استفاده کنم و آن را بر این معنا حمل کنم که وضعیت نوشتارتان چندان سفید نیست! البته در آنجا که یادداشت‌تان را مصداق سنگ انداختن به یک کلوخ‌انداز دانسته بودید نیز وعده کرده بودید که می‌خواهید ایشان را سنگ‌باران/دشنام باران کنید. تعابیر داخل گیومه‌ها عین عبارات شما است! حبذا و مرحبا که به وعده‌ خود وفا کرده و در آن یادداشت کوتاه چه توفانی از دشنام و دشنام‌واره به پا کرده‌اید! پس بگذارید من هم با شما یک مزاح بکنم: گمان می‌کنم یادداشت حضرت‌عالی در دو آکادمی اگر به متن درسی تبدیل شود مورد استقبال استادان و شاگردان آن آکادمی‌ها قرار خواهد گرفت: یکی آکادمی اخلاق و دیگری آکادمی‌ عملیات روانی در دروس مربوط به روش‌های وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها! 💢پس از مرور گفتمان حاکم بر یادداشت حضرت‌عالی، تذکار چند نکته مختصر را ضروری می‌دانم: ۱- دانش طب با روایات طبی ارتباط بسیار وثیقی دارد اما با آن یکی نیست. موضوع سخنان آیت‌الله علیدوست صرفاً روایات طبی بوده نه دانش طب و ایشان هرچند در اموری مانند کفلمه‌ی امام کاظم و جوشنده‌ی امام جواد (که در قلمرو دانش طب هستند) تخصص ندارند، اما برای نظر دادن درباره روایات طبی نمی‌توانید ادعا کنید که فاقد «کمترین سررشته» هستند! ۲- ادعا کرده‌اید که ایشان حتی یک‌بار هم روایات طبی را نخوانده‌اند و برای اینکه خواننده‌ی یادداشت‌تان سخنتان را باور کند این ادعا را نیز مطرح کرده‌اید که در سخنرانی‌شان به یک مشت سخن کلی اکتفا کرده و اصلاً درباره روایات طبی سخن نگفتند! درحالیکه ایشان به‌وضوح آمار دادند و گفتند: «بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد می‌توان ابوالخطاب را نام برد!» ↘️↘️↘️
۳- با بیانی طنزآمیز ادعا کرده‌اید سخن استاد علیدوست آن‌قدر کلی بوده که «در صد نشست دیگر با صد موضوع دیگر قابل تکرار است»! وقتی ایشان به‌صورت مشخص شئون معصوم را بررسی و مشخص می‌کنند که کدام شأنشان مصدر صدور روایات طبی بوده، وقتی که آمار کمّی از حضور غلات در روایات طبی می‌دهند، وقتی با طرح مغالطه‌ی «است»ها و «باید»ها برای حفظ حرمت افراد فقط اشاره (نه تصریح) کرده‌اند که مدعیان طب سنتی نباید با استناد به روایات دال بر «است»ها فتوا بدهند که خوردن فلان کفلمه حلال یا حرام است، وقتی با طرح دیدگاه‌های افراطی و تفریطی در مسأله جهانی بودن روایات، تذکر می‌دهند که برخی روایات طبی ممکن است زمان‌مند یا مکان‌مند بوده باشد و … آیا کلی‌گویی کرده و در سخنرانی‌شان وارد موضوع (که بررسی روایات طبی بوده نه خود طب) نشده‌اند؟ ۴- ادعا کرده‌اید که همۀ سخنانشان تکراری بود! و از این تکرار چنان آشفته شده‌اید که نوشته‌اید: «کدام یک از هفت هنجاری که استاد علیدوست در سخنرانی‌شان بر آن تأکید داشته‌اند، سخن بدیعی است؟ استاد بزرگوار! اینکه برای نظریه‌پردازی بنشینیم و در قامت بیانِ روش‌شناسی استنباط گزاره‌‌ای طبی، همان کلیات اصول فقه را، دوباره و صد باره روایت نماییم، آخر چه عایدی برای ما و چه خیری برای شما دارد؟» انصافاً تبیین ترابط ادلۀدال بر است‌ها و ادلۀدال بر بایدها تکراری بود؟ ۵- ادعا کرده‌اید آیت‌الله علیدوست به شما کلوخ انداخته است و شما در پاسخ آن سنگ انداخته‌اید! برداشت بنده این بود که آیت‌الله علیدوست اصل روایات طبی را انکار نکرده‌اند؛ در کتاب فقه و عرف هم روایات «انتم اعلم بأمور دنیاکم» را رد کرده‌اند و در صدر سخنانشان نیز با کلیدواژۀ اجتهاد بالمعنی الاعم تلاش کرده‌اند از اخباریگری در طب سنتی جلوگیری کنند. این دیدگاه با دیدگاه هر کس تقابل داشته باشد دست‌کم با آنچه خود شما پیش از این در مصاحبه با سایت رسا مطرح کرده‌اید، تقابل چندانی ندارد! بنابراین ایشان به شما کلوخی نیانداخته است! گمان نمی‌کنید سیبل تیراندازی را اشتباه گرفته‌اید؟ ۶- ایرانیان از قدیم طبیبان سنتی را حکیم می‌نامیدند و حتی اگر گاهی از جوشنده‌های آن‌ها خیری نمی‌دیدند اما به آنان به‌عنوان مظهر اخلاق و نوع دوستی اعتماد داشتند. خواهش می‌کنم اگر جوشنده‌ها را ارتقا نمی‌دهید دست‌کم با چنین گفتارهایی آن اعتماد را مخدوش نکنید. 🆔 @ijtihadnetwork #️⃣ 🆔 @Rejal_science
🌐 همایش / فراخوان 〽️همایش بین‌المللی «حضرت ابوطالب(ع)» 🗓 اسفند 98 📌 قم 📝 مهلت ارسال چکیده آثار به دبیرخانه همایش تا 31 اردیبهشت 98 🔖 مهلت ارسال متن کامل مقالات تا 30 مهرماه 98 است. 🆔 @Rejal_science
♨️ کلاس آموزشی 〽️ "کلاس آشنایی با علم رجال و بررسی اسناد روایات" 🎙حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر امیر غنوی 💰هزینه دوره: (حداقل 10 جلسه) 100 هزارتومان ☎️ جهت ثبت نام: با شماره 02532905765 و 09359839228 تماس حاصل فرمائید. 🗓 مهلت ثبت نام 14 بهمن 97 📌 قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول، سمت چپ 🏢ساختمان انجمن های علمی ⏰ یکشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا #️⃣ 🆔 @Rejal_science
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت 〽️ کارگاه "درآمدی بر آسیب‌شناسی روایات طبی" 🎙 استاد سیدمحمدکاظم 🎶 ۵ فایل صوتی 📌 مشهد 🏢 دانشکده طب ایرانی و مکمل 🗓تاریخ 96.12.10 #⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ بزودی 🎧صوت 〽️ کارگاه "روش بررسی و تحلیل احادیث پزشکی" 🎙 استاد سیدمحمدکاظم 🎶 2 فایل صوتی 📌 شیراز 🏢 مدرسه علمیه رضوی 🏢دانشگاه علوم پزشکی شیراز 🏢کنگره سیره نبوی(ص) در طب 🗓 تاریخ ۹۶.۰۶.۱۶ #⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ نشست علمی 〽️ "انگاره های گوناگون در کارآمدی دانش رجال" 🎙استاد سیدعلی دلبری 🗓 پنج شنبه ۱۱ بهمن ۹۷ ⏰ ساعت ۹ _ ۱۱ 📌 مشهد، خیابان شیرازی، 🏢مدرسه علمیه نواب، طبقه دوم، سالن کنفرانس 🔗 افزودن به تقویم https://goo.gl/VMfTqo #⃣ 🆔 @Rejal_science
جلسه اول.mp3
25.6M
🎧صوت 〽️ کارگاه "روش بررسی و تحلیل احادیث پزشکی" 🎙 استاد محمدکاظم 📮 جلسه اول 🗓 تاریخ ۹۶.۰۶.۱۶ #⃣ 🆔 @Rejal_science
جلسه دوم.mp3
25.32M
🎧صوت 〽 کارگاه "روش بررسی و تحلیل احادیث پزشکی" 🎙 استاد محمدکاظم 📮 جلسه دوم 🗓 تاریخ ۹۶.۰۶.۱۶ #⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب 📚 "مجموعه مقالات قرآن و طب" ✍🏻 جمعی از نویسندگان 📄 پژوهش‌های قرآنی #⃣ 🆔 @Rejal_science
مجموعه مقالات قرآن و طب.pdf
11.25M
📘 دانلود کتاب 📚 "مجموعه مقالات قرآن و طب" ✍🏻 جمعی از نویسندگان 📄 پژوهش‌های قرآنی #⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب 📚 "راهنمای پژوهش در قرآن و طب" ✍🏻 محسن عباس‌نژاد 📄 پژوهش‌های قرآنی #⃣ 🆔 @Rejal_science
راهنمای پژوهش در قرآن و طب.pdf
6.35M
📘 دانلود کتاب 📚 "راهنمای پژوهش در قرآن و طب" ✍🏻 محسن عباس‌نژاد 📄 پژوهش‌های قرآنی #⃣ 🆔 @Rejal_science
🔆 تازه های کتاب 📖 تلخیص فهرست المصنفین ✍🏻 جعفر بن‌ حسن‌ محقق‌ حلی‌ 🖌 تحقیق سعد الحداد 📄 حله: دار الفرات، 1437ق/2016م، 248ص 🆔 @Rejal_science
65 ثقه يك اصطلاح خاص نبوده بلكه به معناي لغوي آن مي باشد.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 ثقه يك اصطلاح خاص نبوده بلكه به معناي لغوي آن مي باشد 🗓جلسه 65 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ نشست علمی 〽️ نقد کتاب "جوامع حدیثی شیعه" 🎙دکتر هادی حجت 👥 ناقدین 🎤استاد محمدرضا سبحانی نیا 🎤 استاد محمد حسین بهرامی 🗓 پنج شنبه 25 بهمن ۹۷ ⏰ ساعت 10 _ 12 📌 قم، بلواری جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول سمت چپ 🏢 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه #️⃣ 🆔 @Rejal_science
13. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
14.62M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه ۱۳ #⃣ 🆔 @Rejal_science
🗒 وسائل الشيعه کتابی چند ويرايشي ✅ عادت بسياري از مؤلّفين است که پس از آن که کتابی را نگاشتند، پرونده آن را مختومه نمی کنند، بلکه به مرور بر آن می افزايند يا از آن کم می کنند. نمونه واضح آن کتاب قاموس الرجال مرحوم شوشتری است، که مؤلّف پس از چاپ اوّل و به مرور، زياداتی در حدّ چند مجلّد بر آن افزوده است. کتاب وسائل الشيعه نيز از همين گونه کتب است، يعني حرّ عاملی چندين مرتبه کتاب را تحرير نموده است، و در هر بار تحرير، تغييراتی داده است. مثلاً عنوان بابی را تغيير داده، يا بر تعداد روايات بابی افزوده و يا از آن کم کرده است. به نظر می رسد کتاب مستدرک الوسائل مرحوم نوری بر اساس تحرير غير نهايي کتاب وسائل الشيعه نگاشته شده است، از اين رو مکرّر اتفاق می افتد که محدّث نوری، حديثی را به عنوان استدراک بر وسائل نقل می کند، در حالی که مرحوم حر عاملی همان حديث را در همان باب وسائل الشيعه ذکر می کند. نمونه هايي از اين احاديث را ببينيد: وسائل الشيعه ح29141 = مستدرک الوسائل ح18898 وسائل 29887 = مستدرک 19392 وسائل 30892 = مستدرک 19979 وسائل 31442 = مستدرک 20263 وسائل 33630 = مستدرک 21551 وده ها نمونه ديگر.
📘 تازه‌های کتاب 📚 قضایا فی علوم الحدیث الشریف ✍🏻 احمد عبدالغفار 📄 اسکندریه: دار المعرفه الجامعیه، 2011م، 197ص #⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 تازه‌های کتاب 📚 الحدیث الشریف حدود المرجعیه و دوائر الاحتجاج ✍🏻 حیدر حب الله. 📄 بیروت: موسسه الانتشار العربی، 1438ق/2017م، 2ج #️⃣ 🆔 @Rejal_science