🔸 وجه اضمار در روایات
💠 صاحب معالم در مقدّمه "منتقی الجمان" بحثی را مطرح نموده است که از آن بحث، نکته اضمار روایات استفاده میشود. ایشان در آن مقدّمه میفرماید: گاهی راوی اوّل که از راوی دوم روایتی را نقل میکند، فاصله بسیاری بین آن دو وجود دارد و روشن است که در سند سقطی رخ داده است. منشأ این سقط، انتقال حدیث از کتابی به کتاب دیگر است؛ مثلاً کلینی در کتاب الکافی روایتی را با سلسله سند از حسین بن سعید نقل میکند، امّا سندِ روایات دیگر حسین بن سعید را که در ادامه بیان میکند، به اعتبار سند روایت اوّل حذف کرده و با تعبیر «عنه» بیان مینماید.
از آنجا که در کتاب الکافی مرجع ضمیر «عنه» روشن است، اشکالی به وجود نمیآید. امّا فرد دیگری که از کتاب الکافی حدیث را نقل میکند، گاهی روایت اوّل الکافی که مرجع ضمیر در آنجا ذکر شده است را هم بیان میکند و یا به اعتبار سند روایت اوّل، سند روایت بعدی را هم به صورت کامل ذکر میکند که در این صورت اشکالی به وجود نمیآید. امّا گاهی سند روایات را به همان صورت ناقص و بدون ذکر قرائن نقل میکند، که در این صورت موجب اضمار روایت میشود و مرجع ضمیر روشن نمیگردد.[1]
💠 کثرت اضمار در روایات کتب شیخ طوسی
افراد دقیق به نکته مذکور دقت دارند و این نکته را مراعات میکنند، لکن افرادی که این دقت را ندارند به این مسئله توجه نکردهاند؛ مثلاً شیخ طوسی که لازم میدانسته در همه علوم کتابی بنویسد، کتابهای بسیاری را نگاشته امّا به دلیل سرعت کار، غفلت کرده و برخی از سندها را به صورت ناقص نقل فرموده است. به همین دلیل، سقط در سند به صورت مکرّر در آثار شیخ دیده میشود. نتیجه اینکه در بیشتر روایات، در اصل مضمره نبوده است.
☘️پانوشت ——————————————————
[1] برای تتمیم فائده، متن کامل فائده هشتم مقدمّه منتقی الجمان ذکر می شود:
الفائدة الثامنة: يتّفق في بعض الاحاديث، عدم التصريح باسم الامام الذی يروى عنه الحديث، بل يشار إليه بالضمير، و ظنّ جمع من الأصحاب أن مثله قطع ينافي الصحّة، و ليس ذلک على إطلاقه بصحيح، إذ القرائن في أكثر تلک المواضع تشهد بعود الضمير إلى المعصوم بنحو من التوجيه الذي ذكرناه في إطلاق الأسماء، و حاصله أنّ كثيراً من قدماء رواة حديثنا و مصنّفي كتبه كانوا يروون عن الائمة عليهم السلام مشافهة، و يوردون ما يروونه في كتبهم جملة، و إن كانت الأحكام التي في الروايات مختلة: فيقول أحدهم في أول الكلام: " سألت فلانا " و يسمّى الامام الذي يروي عنه، ثم يكتفي في الباقي بالضمير فيقول: " و سألته " أو نحو هذا إلى أن تنتهي الأخبار التي رواها عنه، و لا ريب أنّ رعاية البلاغة تقتضي ذلك، فإنّ إعادة الإسم الظاهر في جميع تلک المواضع تنافيها في الغالب قطعا، و لما أن نقلت تلک الاخبار إلى كتاب آخر، صار لها ما صار في إطلاق الأسماء بعينه، و لكن الممارسة تطلع على أنّه لا فرق في التعبير بين الظاهر و الضمير. (منتقی الجمان، ج1، ص39)
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 25 آذر 1397
🆔 @zobdatolfavaed
https://eitaa.com/Rejal_science
⭕️ #شخصیت_شناسی
👤 وثاقت ابراهیم بن هاشم
〽️ در کتب رجالی سابق مانند رجال نجاشی، کشّی و شیخ طوسی نسبت به ابراهیم بن هاشم (پدر علی بن ابراهیم) توثیق صریحی وارد نشده است. اما سید بن طاووس در فلاح السائل فرمودهاند: اصحاب بر وثاقت ابراهیم بن هاشم اتفاق دارند. [1]
❓این سؤال مطرح میشود که ایشان به چه دلیلی چنین ادّعایی (آن هم اتّفاق اصحاب) را مطرح کردهاند؟
❗️ممکن است گفته شود سید بن طاووس کتابخانه بسیار مهم و معظمی داشته که بسیاری از کتابهای قرن سوم و چهارم و پنجم در آنجا وجود داشته است. این احتمال وجود دارد که در یکی از آن کتابها ابراهیم بن هاشم توثیق شده باشد. لکن با این بیان نمیتوان اشکال را پاسخ داد؛ اگر سید بن طاووس به توثیق ابراهیم بن هاشم اکتفاء میکرد، این پاسخ صحیح بود اما اینکه ایشان میفرماید «همه اصحاب بر وثاقت ایشان اتّفاق دارند» با این احتمال سازگار نیست و ما یقین داریم که چنین اتّفاقی در کار نبوده است.
💠 در جواب از این سوال میتوان گفت: ظاهراً قرائن و خصوصیاتی که در شرح حال ابراهیم بن هاشم ذکر گردیده، با وثاقت او ملازمه دارد.
👈 به دست آوردن توثیق اشخاص منحصر در تعابیر ارباب فنّ نیست. اگر ما به دست آوردن توثیق اشخاص را در بیان رجالیون منحصر بدانیم، لازم میآید که وثاقت برخی افراد که قطعاً ثقه هستند، زیر سؤال برود؛
مثلاً در رابطه با شیخ صدوق توثیق صریحی در کلمات اهل رجال وجود ندارد و حال آنکه ما و قدما در وثاقت ایشان تردیدی نداریم. از اینکه علماء (با وجود اختلاف مسالکشان) هیچ یک از روایات ابراهیم بن هاشم را به سبب نقل ایشان رد نکردهاند، استفاده میشود که آنها ابراهیم بن هاشم را ثقه میدانستهاند.
در این مسئله شواهد دیگری مانند: «اوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم» ابراهیم بن هاشم نیز وجود دارد.[2]
با مراجعه به شرح حال قمّیها (مانند احمد بن محمد بن عیسی) این نکته به دست میآید که آنها در رابطه با روات، مشکلپسند بودهاند، اینکه شخصی بتواند برای اوّلین بار احادیث کوفیها را در قم نشر بدهد، نشانه مورد اعتماد بودن اوست.
آقای خویی شواهد دیگری (مانند واقع شدن نام او در کامل الزیارات و تفسیر علی بن ابراهیم) را در این مسئله بیان کردهاند[3] که از نظر ما ناتمام است.
☘️پانوشت ——————————————————
🔸[1] در فلاح السائل، ص158 ذیل حدیثی که ابراهیم بن هاشم در سند آن است می فرماید: ... و رواة الحديث ثقات بالاتّفاق ...
🔸[2] رجال النجاشی، رقم18، ص16: أصحابنا يقولون: أوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم هو.
الفهرست للطوسی، رقم6، ص12: أصحابنا يقولون: إنّه اوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم.
🔸[3] معجم رجال الحدیث، ج1، ص317-318
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 7 بهمن 1397
🆔 @zobdatolfavaed
https://eitaa.com/Rejal_science
💢 کتاب الرحمة و محدثین
1️⃣ مرحوم کلینی از «کتاب الرحمۀ» سعد اصلاً نقل نکرده، اما شیخ زیاد نقل کرده. لذا هرجا در سند اسم «سعد بن عبد الله» بود مطمئن باشید از «کتاب الرحمه» است. البته نقل شیخ هم تنها در همان 5 بابی است که کتاب در آن بوده [1] . جلالت او به جای خودش محفوظ است [2] ، اما نسبت شذوذ هم در آن کتاب بالاست و نمیدانیم منشا شذوذ روایات او چیست. علت فتاوای شاذ آقای خویی هم در موارد زیادی همین اعتماد به روایات او و ازجمله روایت «أيّ وضوء أنقی من الغسل»[3] است.
2️⃣ چند مورد از منفرداتش (و منجمله همین حدیث) را کلینی با «روي» آورده [4] . با اینکه شاگرد اوست ولی در فروع هیچ جا از ایشان نقل نمیکند.
3️⃣ یک احتمال آن است که شیخ عمداً از سعد روایات متعارض را نقل کرده؛ چون به نظر میرسد سعد هم مثل کلینی قائل به تخییر بوده (چون «اختلاف امتی رحمة»). در ابتدای قرن 4 دو شخصیت بزرگ شیعه (ابنولید و کلینی) دست به پالایش احادیث زدند. مرحوم کلینی و صدوق احادیث او را نمیآورند. این نشان میدهد ابنولید هم قبول نداشته. چنان که گفتیم روایت «أيّ وضوء أنقی من الغسل» را منحصراً شیخ آورده و «ال» را هم برای عهد و اشاره به غسل جنابت گرفته [5] ؛ یعنی گویا نیاورده.
4️⃣ احتمال این هم هست که ائمۀ اخیر فرموده باشند: این روایت تقیةً صادر شده. خب، تدوین احادیث مال زمان غیبت صغری است. بعید است غسل جمعه از زمان حضرت صادق (ع) که در حدیث مطرح شده تا زمان کلینی دیگر مردم مبتلا نشده باشند به اینکه مجزی از وضو است یا نه.
یا «الزموهم بما الزموا به انفسهم» را تنها شیخ طوسی آورده و نقل میکند: رواية علي بن أبي حمزة أوسع على الناس...، روى علي بن أبي حمزة عن أبي الحسن (ع) أنه قال: الزموهم من ذلك ما ألزموه أنفسهم وتزوجوهن؛ فإنه لا بأس [6] . خب، او واقفی است [7] . شاید امامان بعدی (ع) فرمودهاند: این تقیةً بوده.
5️⃣این طور نیست که کلینی یا ابنالولید نفهمیده این احادیث را نیاورده باشند و یا یک نحوۀ اجتهاد بوده باشد، آن هم در مسئلهای مثل غسل جمعه که مبتلابه بوده.
6️⃣ با وجود جلالت شان سعد مهم نحوۀ برخورد ما با این روایات است. این مسئله مربوط به شناخت مصادر و کارهای اصحاب و بسیار مهم است. چون روایات در کتب اربعه آمد، دیگر رویش این کارها صورت نگرفت.
📚 منابع
🔻[1] وصنف سعد كتبا كثيرة، وقع إلينا منها: كتب الرحمة - كتاب الوضوء، كتاب الصلاة، كتاب الزكاة، كتاب الصوم، كتاب الحج، كتبه في ما رواه مما يوافق الشيعة خمسة كتب: كتاب الوضوء، كتاب الصلاة، كتاب الزكاة، كتاب الصيام، كتاب الحج. [فهرست اسماء مصنفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 177، ضمن ش 467]
🔻[2] شيخ هذه الطائفة وفقيهها و وجهها. [همان]
🔻[3] سعد بن عبد الله، عن الحسن بن علي بن إبراهيم بن محمد، عن جده إبراهيم بن محمد، ان محمد بن عبد الرحمن الهمداني كتب إلى أبي الحسن الثالث (ع) يسأله عن الوضوء للصلاة في غسل الجمعة، فكتب: لا وضوء للصلاة في غسل يوم الجمعة ولا غيره.
سعد أيضا عن أحمد بن الحسن بن علي بن فضال، عن عمرو بن سعيد، عن مصدق بن صدقة، عن عمار الساباطي، قال: سئل أبو عبد الله (ع) عن الرجل إذا اغتسل من جنابته أو يوم جمعة أو يوم عيد: هل عليه الوضوء قبل ذلك أو بعده؟ فقال: لا، ليس عليه قبل ولا بعد، فقد أجزأه الغسل، والمرأة مثل ذلك؛ إذا اغتسلت من حيض أو غير ذلك فليس عليها الوضوء لا قبل ولا بعد، وقد أجزأها الغسل.
سعد عن موسى بن جعفر، عن الحسن بن الحسين اللؤلؤي، عن الحسن بن علي بن فضال، عن حماد بن عثمان، عن رجل، عن أبي عبد الله (ع) في الرجل يغتسل للجمعة أو غير ذلك: أ يجزيه عن الوضوء؟ فقال أبو عبد الله (ع): وأيّ وضوء أطهر من الغسل؟! [الاستبصار، ج 1، ص 126 ـ 127؛ ح 431 ـ 433؛ تهذيب الأحكام، ج 1، ص 141، ح 397 ـ 399]
🔻[4] الكافي، ج 3، ص 45، باب صفة الغسل والوضوء قبله وبعده، والرجل يغتسل في مكان غير طيّب، وما يقال عند الغسل وتحويل الخاتم عند الغسل، ذیل ح 13.
🔻[5] فالوجه في هذه الأخبار أن نحملها على أنه إذا اجتمعت هذه أو شيء منها مع غسل الجنابة فإنه يسقط فرض الوضوء، وإذا انفردت هذه الأغسال أو شيء منها عن غسل الجنابة فان الوضوء واجب قبلها حسب ما تقدم. [الاستبصار، ج 1، ص 127؛ تهذيب الأحكام، ج 1، ص 141 ـ 142]
🔻[6] الاستبصار، ج 3، ص 292، ح 1022؛ تهذيب الأحكام، ج 8، ص 58 ـ 59، ح 190.
🔻[7] علي بن أبي حمزة - واسم أبي حمزة سالم - البطائني...، وهو أحد عُمُد الواقفة. [فهرست اسماء مصنفي الشيعة (رجال النجاشي)، ص 250 ـ 251، ش 656]
🔆(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله ، خارج اصول فقه ۱۳۹۷/۱۲/۸ )
#️⃣ #فقه #سعبد_بن_عبدالله_اشعری #کتاب_الرحمه #کتب_الرحمه #شیخ_طوسی #آیتالله_خویی
🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
📝 کارگاه آموزشی 〽️ «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام و تاثیر شگرف آن در اعتبارسنجی روایات شیعه»
♨️ یادآوری:
〽️ جلسه سوم « کارگاه مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات »
🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
🗓 یکشنبه 97/12/12
⏰ ساعت 16:30
🏢 موسسه امام هادی علیه السلام
💐 پیشاپیش از حضور به موقع سروران ممنونیم.
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 مبانی حجیت آرای رجالی
🖌 سیف الله صرامی
📌 مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 1391
🔗 کتابخانه دیجیتال نور
(https://goo.gl/m21bsF)
#️⃣ #وثاقت #راوی #وثاقت_راوی #حجیت_آرای_رجالی #رجال
🆔 @Rejal_science
16. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
20.27M
🎧صوت
🎙 استاد سیدعلیرضا #حسینی_شیرازی
📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه
📮جلسه ۱۶
#⃣ #اسانید #اسانید_مشهوره #کتب_اربعه
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 الجامع فی الرجال
📌کتاب الجامع فی الرجال تالیف شیخ محقق زنجانی از مهمترین تالیفات رجالی نزد امامیه است. مولف این کتاب به خاطر معرفت کامل به جمیع احادیث فقهی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی و غیر آن از روایات، همه روات را به همراه تقویم و جرح و تعدیل آن با اسلوب علمی خاصی استخراج کرده است.
📝تحقیق این کتاب حاصل چندین سال تلاش علمی آیت الله حسینی قزوینی و گروهی از پژوهشگران علم رجال می باشد.
کتاب الجامع فی الرجال در 12 جلد و توسط انتشارات حضرت ولی عصر عج به زیور طبع آراسته شده است.
❇️ از جمله مهمترین ویژگی های این کتاب می توان به این موارد اشاره کرد:
🔸1. ذکر ترجمه و برخی روایات راوی: مولف کتاب بعد از ذکر راوی ترجمه آن را آورده بعضی از روایاتی که راوی روایت کرده است را آورده است. همچنین مشایخ شاگردان او و سپس مسله اتحاد یا ارسال یا تصحیف را حول این راوی بیان می کند.
🔸 2. رعایت اسلوب رجالی در ذکر عناوین روات: محقق زنجانی اسلوب مولفین رجالی دیگر را در ذکر عناوین روات تبعیت کرده است؛ یعنی ابتدا اسم روات با ذکر کنیه آنان در روایات و اسناد آورده شده است. سپس در آخر بحث و بعد از ذکر القاب تعدادی از روات و ذکر بابی خاص برای روات نساء؛ این کتاب به فوائد رجالیه ده گانه تحت عنوان "الخاتمة" ختم می شود.
🔸 3. بررسی وثاقت راوی طی سه مرحله: محقق زنجانی بحث حول راوی و وثاقت وی را طی سه مرحله پیگیری می کند: اول: مصاحبت و هم نشینی راوی دوم: در صورت عدم امکان مصاحبت راوی به روایات ترجمه کننده راوی اعتماد می کند. سوم: در صورت عدم وجود روایتی که بیان کننده حال راوی باشد امارات و قرائن را در وثاقت یا جرح راوی در نظر می گیرد.
🔸 4. استفاده از منابع معتبر تشیع و اهل سنت: مصادر اسلامی معتبر شیعه و سنی در دستور کار محقق زنجانی قرار دارد. که این موضوع به تقریب بین مذاهب اسلامی و سعی او بر بزرگداشت این تقریب بر می گردد.به طوری که ایشان بیان می کند که سبب رجوع وی به صحیحین به خاطر اتحاد جمع زیادی از روات مصادر شیعه و سنی است و این اشتراک و امتزاج در بین روات در هر دو مذهب موجود می باشد. آنچه که برای ما آشکار است اتحاد عقیده و انسجام بین مصادر حدیثی هر دو طائفه است.
🔸 5. بررسی اتحاد روات: مساله اتحاد بعض روات از مسائل مهمی است که در جرح و تعدیل مطرح است و مولف این کتاب اسلوب تحقیق علمی و استدلالی را دراین زمینه پیش رو قرار داده است.
🔸 6. استناد به مصادر عامه: از تفاوت های این کتاب نسبت به سائر مولفات شیعه آن است که محقق زنجانی ترجمه روات شیعه را با استناد به مصادر عامه مانند: "لسان المیزان" تالیف ابن حجر عسقلانی و "الفهرست" تالیف ابن ندیم و "شذرات الذهب" تالیف عماد الحنبلی و "تقریب التهذیب" تالیف ابن حجر عسقلانی و "المختصر" تالیف ذهبی انجام داده است
🔸 7. توجه به ذکر روات در صحیحین: همان طور که مولف بر روات احادیث صحیحه موجود در صحیحین اعتماد کرد، در آخر هر باب قسمتی به عنوان "تذییل" آورده است و در آن به روات مذکور در صحیحین اشاره کرده است. مولف، سبب این اسلوب خود را دو علت می داند: اول: اینکه صحیح بخاری و صحیح مسلم دو مصدر اصلی نزد اهل سنت هستند. دوم: مولفین مصادر شیعه در بسیاری از موارد از روات موجود در صحیحین روایت کرده اند.
📍 این کتاب به زبان عربی می باشد.
🖇 https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=12076
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 کتاب نقدی بر «طب اخباری گری»
🖌 حجت الاسلام ابوالحسن معلمی زاده
📌 برگ بو
#️⃣ #اخباری_گری #طب #طب_اسلامی #معلمی_زاده
🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
📘 معرفی کتاب 📚 کتاب نقدی بر «طب اخباری گری» 🖌 حجت الاسلام ابوالحسن معلمی زاده 📌 برگ بو #️⃣ #اخبا
♨️ جلسه نقد و بررسي كتاب
〽️ «طب اخباري گري، ردّي بر مدعيان طب اسلامي»
🔆با حضور نويسنده كتاب: حجت الاسلام و المسلمين ابوالحسن معلمي زاده
🎤 استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمين مجتبي مير سيستاني پژوهشگر علوم اسلامي
🗣استاد داور: حجت الاسلام و المسلمين محمد حسن رباني بيرجندي (استاد دروس خارج حوزه علميه خراسان)
👤دبير علمي: حجت الاسلام و المسلمين سيد حميد علوي آزيز
🗓 سه شنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
⏰ 12:15 الي 13:30
📍مشهد
🏢 مدرسه آيت الله خويي(ره) فاز جديد طبقه ۱- مدرس ۳
#️⃣ #اخباری_گری #طب #طب_اسلامی #معلمی_زاده
🆔 @Rejal_science
🎥 اکران مستند «شرقی» در دانشگاه علوم و تحقیقات
فیلم مستند «شرقی» ساختۀ مسعود طاهری پرترهای است از توشیهیکو ایزوتسو، که از طریق گفتوگو با نزدیکان و شاگردان و محققان آثار او، زندگی و اندیشههای این اسلامشناس نامدار ژاپنی را به تصویر میکشد. از دور و نزدیک شاهد زحمات کارگردان جوان این فیلم در چند سال اخیر بودهام و میدانم که برای تهیه این فیلم مصاحبههایی فراوان با افرادی متعدد از کشورهای گوناگون به زبانهای مختلف انجام داده است. خود من ـ بهرغم حضور در فیلم ـ هنوز این مستند را ندیدهام و مشتاقانه در انتظارم تا روز سیزدهم اسفندماه همراه با استادان و دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات و میهمانان علاقهمند به شخصیت ایزوتسو و نوشتههای او به تماشای این مستندِ حدوداً دوساعته بنشینم. تا جایی که اطلاع دارم، عدهای از استادان و محققان حوزۀ الهیات و فلسفه نیز در این اکران حاضر خواهند بود. امیدوارم با حضور جمعی فرهیخته در جلسه، این امکان فراهم آید که پس از پایان نمایش فیلم گفتگویی مفید میان حاضران در حضور فیلمساز صورت پذیرد. با سپاس ویژه از مسعود طاهری عزیز که صمیمانه دعوتم را پذیرفت و بدون هیچ چشمداشتی حاضر به نمایش عمومی اثرش در دانشگاه شد؛ و نیز تشکر از دوستان و همکاران دانشگاه که امکان نمایش فیلم را فراهم آوردند.
@drmehrdadabbasi
#️⃣ #ایزوتسو
🆔 @Rejal_science
69 علل تضعيف يك راوي و معناي كذب راوی.mp3
2.67M
🎧صوت
📌 علل تضعيف يك راوي و معناي كذب راوی
🗓جلسه 69
🎤 استاد محمدکاظم #رحمان_ستایش
📀آشنایی با منابع #رجال_شیعه و روش شناسایی راویان
#⃣ #تضعیف #کذب #اصطلاحات #دانش_رجال
🆔 @Rejal_science
فهرست اسماء مولفی الشیعة.pdf
253.4K
📒 مقاله
📌 فهرست اسماء مولفی الشیعة
🖊 محمدباقر بهبودی
🖌مژگان سرشار
📚 دو فصلنامه علمی پژوهشی حدیث پژوهی، ش 12
#️⃣ #احمد_بن_علی_بن_العباس_النجاشی #نجاشی #الفهرست #فهرست_اسماء #ابوالصمصام_مروزی #رجال #الرجال #محمدباقر_بهبودی #مژگان_سرشار
🆔 @Rejal_science
01 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
19.63M
🎧 صوت کارگاه
〽️ «مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات»
🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
📮 جلسه اول
🗓 یکشنبه 97/11/28
🏢 موسسه امام هادی علیه السلام
#⃣ #مدیریت_فرهنگی #اعتبار_سنجی #روایات_اهل_بیت #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
02 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
19.41M
🎧 صوت کارگاه
〽️ «مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات»
🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
📮 جلسه دوم
🗓 یکشنبه 97/۱۲/۰۵
🏢 موسسه امام هادی علیه السلام
#⃣ #مدیریت_فرهنگی #اعتبار_سنجی #روایات_اهل_بیت #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
03 مدیریت فرهنگی اهل بیت و تاثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه.mp3
20.48M
🎧 صوت کارگاه
〽️ «کارگاه مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات»
🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
📮 جلسه سوم
🗓 یکشنبه 97/۱۲/۱۲
🏢 موسسه امام هادی علیه السلام
#️⃣ #مدیریت_فرهنگی #اعتبار_سنجی #روایات_اهل_بیت #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
🎧 صوت کارگاه
〽️ «کارگاه مدیریت فرهنگی اهل بیت علیهم السلام و اعتبارسنجی روایات»
🎙استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
🌐 لینکهای دانلود در تلگرام ↘️↘️↘️
📮 جلسه اول
(https://t.me/Rejal_science/593)
🗓 یکشنبه 97/11/28
📮 جلسه دوم
(https://t.me/Rejal_science/594)
🗓 یکشنبه 97/۱۲/۰۵
📮 جلسه سوم
(https://t.me/Rejal_science/595)
🗓 یکشنبه 97/۱۲/۱۲
📮 جلسه چهارم (تشکیل نشده)
📮 جلسه پنجم (تشکیل نشده)
🆔 @Rejal_science
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
874.2K
🎧 صوت
〽️ تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب»
🎙آیتالله شبیری زنجانی
🗓خارج اصول سه شنبه 1395/11/19
#⃣ #اصل #تصنیف #کتاب #شبیری_زنجانی
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 نصوص الجرح و التعدیل
🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی
📌 مجمع الفکر الاسلامی
#️⃣ #جرح #تعدیل #دریاب_نجفی
🆔 @Rejal_science
نصوص_الجرح_والتعديل_،_دراسة_وتقييم_01.pdf
12.7M
📘 دانلود کتاب
📚 نصوص الجرح و التعدیل
🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی
📖 ج 1
#⃣ #جرح #تعدیل #دریاب_نجفی
🆔 @Rejal_science
نصوص الجرح والتعديل ، دراسة وتقييم - الشيخ محمود درياب النجفي - ج2.pdf
10.22M
📘 دانلود کتاب
📚 نصوص الجرح و التعدیل
🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی
📖 ج 2
#️⃣ #جرح #تعدیل #دریاب_نجفی
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 مشیخة النجاشی
🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی
#️⃣ #مشیخه #نجاشی #دریاب_نجفی
🆔 @Rejal_science
مشیخة النجاشي - الشيخ محمود درياب النجفي.pdf
7.61M
📘 معرفی کتاب
📚 مشیخة النجاشی
🖌 الشیخ محمود دریاب نجفی
#️⃣ #مشیخه #نجاشی #دریاب_نجفی
🆔 @Rejal_science
🏴🏴🏴
شهادت امام هادی علیه السلام بر شیعیان حضرت تسلیت
🏴🏴🏴
🆔 @Rejal_science