پژوهشی_در_مذهب_غیاث_بن_کلوب_استاد.pdf
521.1K
📕مقاله
〽️ " پژوهشی در مذهب غیاث بن کلوب "
👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
🖇 حدیث حوزه ش ۳
#️⃣ #غیاث_بن_کلوب
🆔 @Rejal_science
🔅همچنین از برخی کتب مانند فتح الباری فی شرح صحیح البخاری تألیف ابن حجر عسقلانی و تعلیق التعلیق علی صحیح بخاری،
نوشته ابن حجر عسقلانی می توانسته است بهرهمند گردد.
نیز به المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج، دیباج نوشته سیوطی و منهاج الابتهاج نویسنده قسطلانی اشارهای نکرده و گویا اعتنایی بدانها نداشته است که میتواند راه انتقاد را بر وی بگشاید.
📚 پینوشتها:
(1) الاجازه الکبیره، ص 197
(2) بحارالانوار، ج 1، ص 5
(3) أمل الآمل، ح 2، ص 248
(4) دارالسلام، ج 2، ص 237
(5) فرائد الاصول، ص 160
(6) اعان الشیعه، ج 9، ص 183
(7) ن.ک: مقدمه جلد 53 بحارالانوار
(8) کشف اسرار، ص 313
(9) کیهان اندیشه، مرداد و شهریور 1365، مقاله آقای آشتیانی، ص 46 و شماره 44، مهر و آبان؛ مقاله آقای کدیور، ص 15
(10) این پروژه توسط نگارنده این مطلب و دکتر عبدالهادی فقهی زاده(معاونت محترم قرآن و عترت وزارت ارشاد) قریب به یک سال است آغاز شده و بخش ابتدایی آن یعنی لایهشناسی مصادر بحارالانوار آماده ارائه به مجامع علمی است و با یاری خداوند به زودی منتشر خواهد شد.
#️⃣ #لایه_شناسی #بحارالانوار #مجلسی #علامه_مجلسی #مصادر_بحارالانوار
🆔 @Rejal_science
✅ مجلسی و لایهشناسی بحارالانوار
👤محمد باعزم؛ پژوهشگر مطالعات اسلامی
🖋سخن گفتن از شخصیت نامداری همچون مجلسی(ره) سهل و ممتنع است. همو که به گفته سید عبدالله جزایری شرایطی را فراهم مینمود تا تراث شیعه در اقصی نقاط عالم اسلامی، جمعآوری و مضبوط گردد(1) و در این راستا مجاهدانه تلاش کرد. سهل است به این دلیل که تاریخ آنقدر درباره وی مطلب دارد که کمتر شخصیتی را میتوان یافت که او را نشناسد و ممتنع است به دلیل آنکه آنچنانکه باید، به شخصیت علمی و آثار مهمش پرداخته نشده و جای کار بسیار دارد که میتواند نگرش هر شخص را نسبت به حیات علمی وی متحول سازد.
🔺در تاریخ، قضاوتهایی دوقطبی درباره وی وجود دارد. از همان ابتدا که بحارالانوار را نوشت و همانگونه که خود میگوید، موافقان و مخالفانی داشت(2). پس از حیات وی، شیخ حر عاملی(3)، محدث نوری(4) و شیخ انصاری(5) از جمله عالمانی بودند که زبان به تمجید از اثر وزین وی گشودند. برای نمونه شیخ انصاری، مجلسی را محدثی آگاه میداند که در دریای نور اخبار امامان غواصی کرده است(همان) . در مقابل برخی از علما همچون سید محسن امین عاملی نگاهی انتقادی به وی داشتند. سید محسن امین معتقد بود این کتاب نیاز به تهذیب دارد (6). این روند تا دوره معاصر نیز ادامه داشت و تا جایی پیش رفت که نگاه سلبی به وی و میراث ماندگارش بر نگاه ایجابی بدان غلبه پیدا کرد. در این دوره نوک پیکان انتقاد به سمت مجلسی و بحارالانوار بیش از تمجید از آن در افواه و اذهان پیچید. علامه شعرانی(7)، مرحوم حضرت امام(ره) (8) و دو مقاله منتشره در کیهان اندیشه(9) دارای این نگرش بودند.
📌 به نظر میرسد انجام پژوهشی شایسته درباره بحارالانوار در دوره معاصر ضرورتی اجتنابناپذیر باشد و مطالعات نوین در حوزه حدیث میتواند پاسخگوی این ضرورت باشد. 🔻آنچه بر اهمیت این میراث مهم شیعی میافزاید جامعیتی است که از روایات دارد. مجلسی ۳۶۵ کتاب و رساله، اعم از حدیث و تفسیر و کلام و تاریخ و فقه و دعا و اجازات را با ذکر مؤلفان آنها نام برده است. وی همچنین از 29 منبع شرح روایت بهرهگرفته است که از میان این 29 منبع، 3 منبع شرح نهجالبلاغه، شرح المواقف و شرح المقاصد از اهل سنت و 26 منبع از شروح کتب امامیه است.
〽️ لایهشناسی بحارالانوار یکی از اقداماتی است که میتواند در معرفی و شناساندن هرچه بهتر این کتاب یاریرسان باشد. اقدامی که قریب به یک سال است آغاز شده و روزهای آخر خود را سپری میکند(10). بهطورکلی هدف لایهشناسی، درک «زمانپریشی» و «مکانپریشیِ» متن پیش روی مخاطب است و در بحارالانوار میتوان این پژوهش را در دو سطح انجام داد.
🔅سطح نخست، لایهشناسی مصادر این کتاب است و سطح دوم، لایهشناسی متن آن است. اساساً بحث لایهشناسی برای «نقد متن» به کار میرود و ابزاری انتقادی است. این ابزار میتواند نقد متنی حدیث را توسعه دهد و در راستای «اصالتسنجی» و «تاریخگذاری» روایات کارآمد باشد. گفتنی است که این اقدام البته به روش سنتی و متداول عصر مجلسی و توسط خودِ او در هر دو سطح آغاز شد اما ناتمام باقی ماند که در عصر حاضر و با گسترش این دانش، نیازمند بازنگری و تکمیل آن هستیم. کشف «ناسازگاری عبارات با روایات اصیل و صحیح ائمه»، «خلط منابع روایی عامه و خاصه»، «نقل اخبار شبههناک و غالیانه» و «مجهول المؤلف بودن مصادر» از جمله ابتکارات مجلسی در لایهشناسی روایت به شمار میرود.
لایهشناسی مصادر بحارالانوار در راستای شناخت منابع مورداستفاده مجلسی در نقل روایات اعم از منابع در اختیار، نسخ خطی دستیاب، نسخ مختلف موجود از یک منبع و ... میتواند نگرشی جامع در اختیار مخاطب قرار دهد و ملاکهای اعتبارسنجی روایات را از نظرگاه مجلسی مورد کاوش قرار دهد و رفتار گزینشی (و نه سهلانگارانه!) وی در مواجهه با مصادر را برای مخاطب نمایان سازد.
همچنین در لایهشناسی متن بحارالانوار با ابعاد مختلفی میتوان مواجه شد. از ابتکارات وی در برخورد با روایت و فهم آن گرفته تا نسخهشناسی، فقهالحدیث، فهم لغت و شناخت قواعد ادبی، حل تعارضات بدوی و مستقر، ارزیابیهای سـندی احـادیث و پسازآن تاریخگذاری و اصالتسنجی روایات را تحقیق و بررسی کرد. این اقدام میتواند گامی کوچک در راستای شناخت بهتر میراث مهم موجود شیعی باشد و قضاوت را درباره آنها منصفانهتر و دقیقتر سازد.
❗️شایان توجه است که با عنایت به مطالعات حدیثی رایج و متداول، میتوان بر مجلسی نیز انتقاداتی داشت. «اعتماد زیاد به منابع» و «اعتماد زیاد به مشهورات» از جمله این انتقادات است. همچنین با عنایت به مصادری که در مقدمه نام برده است، علیرغم ذکر برخی مصادر اهل سنت اما از برخی از کتب شروح مانند شروح صحاح یاد نکرده است.
...
🆔 @Rejal_science
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ
⚠️ کدام یک از دو تعبیر در حدیث ثقلین صحیح است؟
📌«کتاب الله و عترتی أهل بیتی»
یا
📌 «کتاب الله و سنتی»
#️⃣ #حدیث_ثقلین #کتاب_الله #عترتی
🆔 @Rejal_science
چند ملاحظه انتقادی بر نظریه طریقه فهرستی و کتاب نگاهی به دریا.pdf
214.6K
📕نقد کتاب
〽️ "چند ملاحظه انتقادی بر نظریه طریقه فهرستی و کتاب نگاهی به دریا"
✍️ استاد حسن انصاری
🔗 دانلود کتاب "نگاهی به دریا"
( https://t.me/Rejal_science/411 )
#️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی
🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب
📚 أصول الرجال
🖌 السيد محمد جواد الشبيري
🔗 دانلود کتاب (https://t.me/Rejal_science/748)
❗️ دانلود جزوه قدیمی
(https://t.me/Rejal_science/142)
#️⃣ #اصول_الرجال #رجال #محمدجواد_شبیری_زنجانی
🆔 @Rejal_science
أصول الرجال - السيد محمد جواد الشبيري.pdf
7.31M
📘 دانلود کتاب
📚 "أصول الرجال"
🖌 السيد محمد جواد الشبيري
🏢 دار البذرة
📖 الطبعة الأولى 2018 م
📄 عدد الصفحات: 198
#️⃣ #اصول_الرجال #رجال #محمدجواد_شبیری_زنجانی
🆔 @Rejal_science
بازخواني_گزارش_دس.PDF
503.3K
📕مقاله
〽️ "بازخوانی گزارش دس و تحریف غالیان در پرتو کارکرد فرهنگی نهاد امامت"
👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی، طاهر عزیز وکیلی
🖇فصلنامه امامت پژوهی سال چهارم ش ۱۵
#️⃣ #غالیان #تحریف
🆔 @Rejal_science
بازشناسی_منابع_کلینی_در_تدوین_کافی.pdf
280K
📕مقاله
〽️ " بازشناسی منابع کلینی در تدوین کافی"
👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی، عبدالرضا حمادی
🖇فصلنامه علمی-پژوهشی حدیث پژوهشی پژوهی سال ۶ ش ۱۱
#️⃣ #منابع_کلینی #کافی #کلینی
🆔 @Rejal_science