🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت دوم:
4️⃣ کسی که خدا را بزرگ ببیند، برای آیات او بهای کم قائل نمیشود. اگر توجّه کنیم که مؤلّفِ قرآن کیست، به آیات قرآن بیحرمتی و دهنکجی نمیکنیم --> (خاشعين لله لايشترون بآيات الله ثمنا قليلا).
5️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (لهم أجرهم عند ربّهم).
6️⃣ خداوند، بسیار سریع حساب میکند و خیلی سریع هم عقوبت تعیین میکند، امّا رحمتش اراده کرده که سریع عذاب نکند. تا جایی که حکمتش اقتضا میکند، برای جبران کردن به ما فرصت میدهد و فرصت دادن او، و صبر او، هرگز به این معنا نیست که او گناه ما و میزان عذابِ متناسب با آن را هنوز ثبت، یا محاسبه نکرده است --> (إنَّ الله سريع الحساب)!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٩٩ سورهی آل عمران
🔖 بخش دوم:
🔹«خاشِعین»: جمع «خاشع»، اسم فاعل از مصدر «خشوع»، از ریشهی «خشع» به معنی «اطاعتکنندگانِ از روی تواضع».
⚠️ توجه❗️
«تواضع»، مفهومِ متضاد «تکبّر» را دارد، اما «خشوع»، متضادِّ «طغیان» است!
🔸 «لایشترون»: فعل نفی مضارع از باب افتعال، مصدر «اشتراء»، ریشهی «شری»، به معنی «نمیخرند»، که اگر همراه با حرف جرّ «ب» به کار رود، معنای آن عکس میشود؛ یعنی «نمیفروشند».
🔹 «ثمن»: یعنی «بها، قیمت».
🔸 «قلیل»: صفت مشبهه از مصدر «قلّت»، ریشهی «قلل» به معنی «کم، اندک»، که اگر همراه با تنوین به کار رود معنی «بسیار اندک، ناچیز» میدهد.
🔹 «اجر»: همان «مزدِ» فارسی است، البته مفهوم «پاداش» و «جایزه» هم دارد.
🔸 «ربّ»: احتمالا اصل آن «رَبْوْ» بوده که صفت مشبهه است از ریشهی «ر ب و» به معنی «پرورشدهنده» و با «تربیت، ربا، مربی، مربا و...» که در همهی آنها مفهوم «زیاد شدن یا زیاد کردن» وجود دارد، همخانواده است.👇
💠 مصدر آن، «ربوبیت» است یعنی «پرورشدهندگی با زیاد کردن صفتی یا چیزی به یک موجود».
🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشهی «سرع» به معنی «تند، زود، بدون درنگ».
🔸 «حساب»: همان «محاسبه» و مصدر باب «مفاعله» است(که در بعضی موارد بر وزن «فِعال» هم به کار میرود) و مفهوم آن در عربی، «سنجیدن چیزی برای فرد مقابل» است.👇
✳️ پس حسابرسی خداوند یعنی این که ما برای رضای خدا یا _خدای نکرده_ در جهت نافرمانی او عملی انجام میدهیم و او در مقابل، نیّت و کیفیّت و کمـیّت عمل ما را میسنجد و هر وقت صلاح بداند، متناسب با آن به ما پاداش داده یا گرفتار عذابمان میکند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکات ادبی آیهی ١٩٩ سورهی آل عمران:
🔸تکرار در حرف «انّ»، ضمیر «هم»، کلمهی «الله» و عبارت «ما انزل الی».
🔹جناس اختلافی در «مِن» و «مَن».
🔸 جناس افزایشی در «مِن» و «یؤمن».
🔹 جناس اختلاف وسط در «الیکم» و «الیهم».
🔸مَجاز در «اهل کتاب»
💠 یکی از انواع مجاز، مجاز با علاقهی عموم و خصوص است؛ یعنی شاعر یا نویسنده به جای یک اسم عام، اسم خاص به کار گیرد یا برعکس.👇
🔅 به عنوان مثال، مولوی در بیت زیر به جای حضرت محمد(ص) که اسم خاص است، کلمهی «پیامبر» را آورده که اسم عام است و برای تمام پیامبران به کار میرود:
🔹گفت پیغمبر به آواز بلند
🔸با توکل زانوی اشتر ببند
♦️ در این آیهی شریفه نیز مانند بسیاری از آیات قرآن، عبارت «اهل کتاب» به جای «اهل تورات و انجیل» به کار رفته، درحالی که میدانیم که کتاب، اسم عام است و بر هر نوشتهای دلالت میکند، در صورتی که «تورات و انجیل»، اسم خاص هستند(البته به کارگیری هر مجازی دلایل خاصی دارد که فعلا به آن نمیپردازیم).
✅ بنابراین در این آیه، عبارت «اهل کتاب»، مجاز از «اهل تورات و انجیل» است با علاقهی(رابطهی) عموم و خصوص.
⚠️ توجه❗️
«علاقه» یعنی رابطهای که بین معنای حقیقی «لفظ مجاز» با معنای مجازی آن وجود دارد یا به عبارت بهتر:
🔅 "نسبت معنای خود کلمه به معنای کلمهای که به جای آن به کار رفته."
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اشک تمساحانه‼️
💠 اشک بر مصیبتهای اهلبیت(ع)، گرانبهاترین گوهر هستی است؛ به شرط اینکه از چشم عُمرسعد نریزد!
♨️ دیدن این کلیپ را از دست ندهید...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#نشر_حداکثری
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آنگونه هم که به عدّهای میگویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمیشود --> (انّما: فقط).
2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کردهایم و باز آن را شکستهایم، فعلا هنوز توبهای نکردهایم! همچنین اگر ما کمکم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکردهایم! از بسیار گناهکردنش توبه کردهایم؛ از گناه، توبه نکردهایم --> («توبه»، مصدرِ مرّه است و بر یک بار انجامگرفتنِ عملی، دلالت دارد)!
3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است(ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله).
4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت میشود --> («السّوء»: بدی، نه «سیّئات»: بدیها)!
5️⃣ گناهی را توفیق پیدا میکنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام دادهایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله).
6️⃣ از هر گناهی، یک بار میتوان توبه کرد. از همهی گناهان، یکباره نمیشود توبه کرد --> (السّوء). معنی «توّاب» هم همین است: بسیار توبهکننده از لغزشهای بسیار(یعنی برای ترک دروغ باید برنامهی جداگانهای داشت، برای غیبت جدا و...).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ توبه، لیاقت توبه
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء
🔖 بخش اول:
🔹«انما»: حرف حصر است و تأکید بر انتهای کلام میکند و مفهوم «فقط» دارد. لذا خداوند در اینجا فقط توبه را مخصوص «الذین یَعمَلونَ السّوءَ بِجَهالَه...» معرفی میکند.
🔸 «توبه»: مصدر «مَرّه» است. این مصدرها بر وزن «فَعْلَه» به کار میروند و مفهوم «یک بار انجام شدن کاری» را میرسانند.👇
💎 بنابراین «توبه»، یک برگشتِ یکباره است و در بارهی هر گناهی فقط یک بار انجام میشود. توبههایی که شکستهایم، همه باطل است و فقط آخرین توبه که پس از آن، دیگر به سمت گناه نرفتهایم قبول میشود، که متأسفانه بسیاری از ما توفیق آن را پیدا نمیکنیم.
🔹«توبه»: از ریشهی «تَوَبَ» و به معنی «رو کردن» است و به دو صورت در قرآن به کار رفته است:
1⃣ «تابَ الی» که برای بنده به کار میرود و معنی «رو کردن بنده به خداوند» یا «توبه کردن» میدهد.
2⃣ «تابَ علی» که برای خداوند به کار میرود و معنی «رو کردن خداوند به بنده» یا «پذیرش توبه» میدهد.
⚠️ توجه❗️
«پذیرش توبه»، هرگز به معنی «پاک شدن گناهان» نیست؛ بلکه به معنی «فرصت دادن خداوند به بنده برای جبران گناهانش» میباشد.
✳️ «توبه» به استناد آیات بسیاری از قرآن باید با «اصلاح» همراه باشد؛ یعنی فرد توبهکار، باید گناهان گذشتهاش را جبران کند. قطعا جبران بسیاری از گناهان، بسیار سخت است و شاید فرد نتواند یا فرصت نداشته باشد که گناه خود را به طور کامل جبران کند اما ٱنچه مهم است این که:👇
💎 هر اندازه بتوانیم از امتیازات منفی گناه خود کم کنیم، به همان نسبت از پیامدها و عذاب آن نجات پیدا میکنیم. لذا ضمن این که باید توجه داشته باشیم که فرصت بسیار کمی داریم، باید هرگز ناامید نشویم و از هر فرصتی برای جبران گناهان گذشته استفاده کنیم.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ معمولاً زمان میبرد که انسان به اشتباه بودن بعضی از اشتباهات خود پیببرد --> (ثمّ: سپس، پس از مدّتی).
8️⃣ امّا پس از این که با گذشت زمانی، پی به گناه بودنِ عملی بردیم، دیگر اجازهی صرف زمان برای به تأخیر انداختن توبه نداریم و باید بلافاصله توبه کنیم --> (یتوبون من قریب).
9️⃣ تا ما به خداوند رو نکنیم، او به ما رو نمیکند --> (یتوبون -> یتوب الله علیهم).
🔸طبیبِ عشق مسیحادَم است و مُشفِق، لیک
🔹چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟
🔟 خداوند به گناه ما و انگیزهی ما برای توبه یا توبه نکردن، هم عالم است، هم فرصتدادنش، توفیق توبه دادنش، یا سلبِ توفیقش و عذابکردنش حکیمانه است --> (و کان الله علیما حکیما).
🔸گربهی مسکین اگر پَر داشتی
🔹تخم گنجشک از جهان برداشتی
1️⃣1️⃣ علم خداوند از حکمت او، و حکمت خداوند از علم او جدا نیست --> (نفرموده «علیما و حکیما»).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء
🔖 بخش دوم:
🔹«یعملون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام میدهند».
🔸 «سوء»: یعنی «بدی».
🔹 «جهالت»: یعنی «نادانی»، از ریشه و مصدر «جهل».
🔸 «ثمّ»: یعنی «سپس».
🔘 برخلاف «فَ» که معني «فوریت» میدهد، «ثمّ» مفهوم «انجام عمل بعدی با مقداری فاصله» را دارد.
🔹 «یَتوبونَ»: فعل مضارع از مصدر «توبه» و ریشهی «تَوَبَ» به معنی «توبه میکنند».
🔸 «قریب»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «قُرب» به معنی «نزدیک».
🔹 «مِن قریب»: یعنی «در کمترین فاصله»
🔸 «عَسَی»: یعنی «باشد که، امید است که».
🔹 «یتوبَ علیهم»: فعل مضارع منصوب از همان مصدر «توبه» به معنی «که قبول کند توبهشان را».
🔸 «عَلیم»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «علم» به معنی «دانا».
🔹 «حکیم»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «حکم» به معنی «استوارکار، درستکردار، کسی که کارهایش محکمکاری شده و بدون نقص و ضعف است، کسی که تمام کارهايش مبتنی بر حکمت است».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ١٧ سورهی نساء:
🔹 تکرار در کلمهی «الله» که نشاندهندهی این است که اگر عنایت مداوم خداوند نباشد، انسان توفیق توبه و ترک گناه و اصلاح اعمال گذشته را پیدا نمیکند.
🔸جناس اشتقاق در کلمات «توبه، یتوبون، یتوب».
✅ میبینید که مشتقات «توبه» هم مانند لفظ مبارک «الله»، سه بار تکرار شدهاند تا همان مفهوم را برسانند.
⚠️ توجه❗️
اشتقاق یا جناس اشتقاق، یعنی این که دو یا چند کلمه در نثر یا شعر به کار بروند که از یک ریشهی فعلی باشند؛ مانند مشتقات مصدر «گفتن» در بیت زیر:👇
🔹این قَدَر گفتیم و نَتْوان گفت چیزی گفتهایم
🔸کو کسی کاو ذرّهای از حُسن هنگفتِ تو گفت؟!
🔹جناس افزایشی در «علیهم» و «علیم».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ
⭕️ و هر چیز را به ترازوی عدل و انصاف بسنجید و در میزان، کم فروشی و نادرستی مکنید!
📔 آیه ۹ سوره الرحمن
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اثر محبّت اهلبیت(ع)‼️
💠 من آدم خوبی نیستم، امّا آقام خیلی بزرگواره...
#استاد_پناهیان
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
5dbffe323144518e0dc5e36a_-6104932223759282150.mp3
10.53M
🎧 بشنویم | مثل چادرت‼️
🖤 از خدا خواستم همیشه بشم شهید گمنام...
#کربلایی_حسین_طاهری
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ پرداخت مهریهی زن، وظیفهی مرد است و امر خداوند؛ بنابراین پیش از آن که یک مسئولیّت قانونی باشد، یک تکلیفِ شرعی است --> (ءاتوا).
2️⃣ اینکه نام مهریّه را «صداق» گذاشتهاند، بیارتباط با واژهی «صداقت» نیست. پرداخت مؤدّبانهی مهریّه به همسر، معیاری برای شناخت صداقت همسر در زندگی زناشویی است --> (صدقاتهنّ).
3️⃣ واژهی «نحله» که برای شیوهی پرداخت مهریّه به همسر، شرط شده است، دو بارِ معناییِ آمیخته با هم دارد: یکی «بدهی» و دیگری «عطیّه». بنابراین مرد در باطن خود باید مهریّه را، بدهیِ خود نسبت به همسر حساب کند و در ظاهر کار، آن را به شیوهای محترمانه و مؤدّبانه مانند یک هدیهی ارزشمند به همسر تقدیم کند. --> (نحله).
4️⃣ بخشش مهریّه توسط زن، باید با میل قلبی خودِ زن صورت گرفته باشد؛ نه با پیشنهاد یا تحمیل همسر. همچنین، زن باید از این بخششِ بخشی از مهریّه، خوشحال باشد، نه اینکه فقط راضی دیده شود --> (فان طبن).
5️⃣ همانگونه که گفتیم بخشش مهریّه صرفا بخشش تمام مهریه نیست. بخشش اندکی از آن هم با توجّه به همهی شرایطِ گفته شده، میتواند همان اثر مثبت را در زندگی داشته باشد --> (منه).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ پرداخت مهریهی زن
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۴ سورهی نساء:
🔹«ءاتوا»: فعل امر از مصدر «ایتاء» باب اِفعال، ریشهی «اَتَیَ» به معنی «بدهید، بپردازید».
🔸«صَدُقات»: جمع «صَدُقه» از ریشهی «صدق» به معنی «مهریهها».
✳️ دلیل این نامگذاری این است که پرداخت مهریه، نشانهی صداقت مرد در محبتش نسبت به همسر خود است.
🔹 «نحله»: یعنی «عطیّه و بخششی که بهایی یا عوضی در قبال آن نخواسته باشیم (بخشش بدون توقع)».👇
🔅 این کلمه از ریشهی «نحل» به معنی «زنبور عسل» است، چون زنبور عسل در مقابل عسلی که میدهد، چیزی توقع ندارد.
🔸 «طبن»: فعل ماضی جمع مؤنث از ریشه و مصدر «طیب» یعنی «خوش داشتند، از روی میل و با دل خوش بخشیدند».
🔹 «نفساً»: در اینجا یعنی «به میل و ارادهی خود».
🔸 «کلوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «اکل» به معنی «بخورید»، مَجاز از این که «خرج کنید، استفاده کنید».
🔹 «هنیئ»: صفت مشبهه از ریشه «هَنَءَ» به معنی «بدون مشقت، گوارا».
🔸 «مَریئ»: صفت مشبهه از ریشهی «مَرَءَ» به معنی «موافق طبع، مطلوب، گوارا».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌃 هر شبی در غم هجرت شب یلداست مرا...
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
6️⃣ خداوند زن را مجاز قرار داده که بخشی از مهریّهاش را ببخشد(که البتّه میتواند همهی آن باشد. زیرا میدانیم که کلّ یک چیز هم بزرگترین بخش آن است؛ به عبارت دیگر، یکی از زیرمجموعههای هر مجموعهای، خودِ آن مجموعه است)؛ چون بخشش مهریّه در بعضی موارد برای خانواده مفید است:
✅ یکی جایی که مهریّه از ابتدا سنگین بوده و مرد، توان پرداخت آن را ندارد. دیگری در موردی که مرد به مشکل اقتصادی برخورده و احساس این دِینِ سنگین، او را اذیّت میکند. نیز در موردی که مرد از گذشتهای زن سوءاستفاده نمیکند و بخششهای زن، محبّت مرد و احساس مسئولیّت او را نسبت به همسرش بیشتر میکند و مواردی از این قبیل، که با بخششِ بخشی از مهریّه، محبّت و مودّت زوج نسبت به هم بیشتر میشود --> (منه).
7️⃣ خداوند در قبالِ این که شوهر را موظّف کرده که مهریّه را به شیرینی بپردازد، به او حق داده است که مهریّهی بخشیده شده را به شیرینی بخورد؛ بنابراین خداوند در برابر هر وظیفهای، برای ما حقّی قرار داده است.
🔅 خانواده یا جامعهای که اعضای آن به وظایف خود آشنا و متعهّد باشند، در حقیقت رعایت حقوق دیگران را کردهاند؛ پس در صورتی همه به حقوق خود میرسند که همه به وظایف خود آشنا و متعهّد باشند --> (فکلوه هنیئا مریئا).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 6️⃣ خداوند زن را مجاز
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ۴ سورهی نساء:
🔹 یکی از انواع استعاره، استعارهی تبعیّه است که در فعل و صفت اتفاق میافتد.
💠 البته این نوع از استعاره را شاید تا مرحله دکترای ادبیات، نخوانید اما به هر حال، از زیباییهای علم بیان است.
🔸در این آیهی شریفه، فعل «بخورید» یعنی «کُلوا» در معنی «استفاده کنید، مصرف کنید» یعنی «تمتّعوا» به کار رفته است.👇
♦️چون یکی از مهمترین استفادهها یا مصرفها، «خوردن» است، فعل «کُلوا» را برای مصرف مهریهی بخشیدهشده به کار گرفته است.
🔹یکی از آرايههای زیبای لفظی هم آرایهی «تضمین المزدوج» یا «ازدواج» است.
✳️ این آرایه زمانی اتفاق میافتد که دو کلمهای که با هم سجع میسازند، کنار هم قرار گیرند.👇
🔰 مانند «جفایی، قفایی» و «عشق، صادق» در بیت زیر از سعدی:
🔹 به جفایی و قفایی نرود عاشق صادق
🔸مژه بر هم نزند گر بزنی تیر و سنانش!
♦️در این آیه هم کلمات «هَنیء» و «مَریء» در کنار هم، آرایهی ازدواج ساختهاند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امام کاظم(ع):
🌧 اهل زمین مورد رحمت الهی هستند مادامی که خوف از گناه داشته باشند.
📚 تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۵۰
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ دین یکی از کلماتی است که در قرآن به صورت مفرد آمده و هم اسم و هم محتوای آن، اسلام است؛ یعنی تسلیم بودن در برابر خداوند و آخرین رسول یا ولیّ او در هر زمان --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
2️⃣ هر آیینی در صورتی نزد خداوند پذیرفته است که تسلیم پیامبر و آیین بعدی شود --> (إنّ الدّين عند الله الاسلام).
3️⃣ دیندار واقعی، تسلیمکنندهی خود است به خداوند --> (الاسلام).
4️⃣ اهل کتاب بودن مهم نیست، اهل فهم بودن مهم است. هر کتابداشتن و کتابخواندنی، به عالِم شدن منتهی نمیشود --> (أوتوا الكتاب).
5️⃣ اسلام و کتاب آن، قرآن، عین علم است --> (العلم).
6️⃣ همهی اختلافات اهل کتاب و انحرافاتی که در آیینهای الهی به وجود آمد، آگاهانه و از روی کینه و دشمنی بوده است --> (جاءهم العلم بغيا بينهم).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ دین یکی از ک
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٩ سورهی آلعمران:
🔹 «دین»: آیین یا روش یا برنامهای که خداوند متناسب با هر دورهای، برای هدایت انسانها توسط پیامبر خود ارائه میکند.
🔸 «اسلام»: مصدر باب اِفعال از ریشهی «سَلَمَ» به معنی «تسلیم کردن»👇
یعنی «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی».
💎 بر این اساس، نام و محتوای تمام آیینهای الهی، «اسلام» بوده است(که قبلا هم به آن اشاره شد) و آیینهایی به نام «مسیحیت»، «یهود»، «زرتشت» و...، دین خدا نیست؛ بلکه روش کسانی است که به بهانهی پیروی از یک پیامبر، بر آیین قبلی خود ماندهاند و تسلیم خدا و آخرین پیامبرش نشدهاند، یعنی اسلام نیاوردهاند.
🔹 «مَااختلفَ»: فعل ماضی منفی از ریشهی «خلف» باب اِفعال، مصدر «اختلاف» به معنی «پشت به چیزی کردن، نپذیرفتن چیزی».
🔸 «الذین اوتوا الکتاب»: همان گونه که قبلا گفته شد، یعنی «یهودیان و مسیحیان».
🔹 «جاء»: فعل ماضی به معنی «آمد».
🔸 «جاءهم»: یعنی «آمد برایشان».
🔹 «العلم»: مصدر است به معنی «آگاهی، دانش و اطلاعات صحیح».
🔸 «بَغی»: مصدر ثلاثی مجرد به معنی «طلبِ توأم با تجاوز، کینهجویی، حسد».
🔹 «یکفر»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «کفر» به معنی «بپوشاند».
🔸 «آیات»: یعنی «نشانهها».
🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشهی «سَرَعَ» به معنی «تند، زود».
🔸 «حساب»: مصدر باب «مفاعله» از ریشهی «حَسِبَ» به معنی «محاسبه».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 حضرت عيسى(ع):
💠 حقيقتى را به شما بگويم: همانگونه كه شخص بيمار به خوراک خوب و خوش مزه مىنگرد، اما به سبب درد شديدى كه دارد از آن لذّتى نمىبرد، دنيادار نيز به سبب مال دوستیاش، از عبادت لذّت نمىبرد و طعم شيرين آن را نمىچشد!
📚 تحف العقول، ص ۵۰۲
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | شیعهی قالتاق‼️
❌ امام زمان(عج) حامی یک مشت شیعهنمایی که قالتاقترین مردم دنیا هستند، نیست!
#استاد_رحیم_پور
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
4_6044198920362396180.mp3
4.32M
🎧 بشنویم | آرزوی من یا صاحبالزمان(عج)‼️
🌧 کی میشه صبح فرج یابن فاطمه(س)...
🤲🏻 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#پویانفر
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ زمانی انسان آگاهانه خطا میکند که کینه، حسادت یا انحرافی در دل داشته باشد --> (بغيا بينهم).
8️⃣ اختلافات و کینههای بین اهل کتاب، باعث پشت کردن آنها به قرآن و پیامبر شد --> (و من يكفر بآيات الله...).
9️⃣ یکی از چیزهایی که سریعا در نامهی اعمال ما نوشته شده و فرصت اصلاح داده نمیشود، پوشاندن حق است --> (و من يكفر بآيات اللّه فإنّ اللّه سريع الحساب).
🔟 خداوند بلافاصله حساب میکند، هرچند بلافاصله عِقاب نکند --> (فإنّ الله سريع الحساب).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh