رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۹ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکات ادبی آیهی ١٩٩ سورهی آل عمران:
🔸تکرار در حرف «انّ»، ضمیر «هم»، کلمهی «الله» و عبارت «ما انزل الی».
🔹جناس اختلافی در «مِن» و «مَن».
🔸 جناس افزایشی در «مِن» و «یؤمن».
🔹 جناس اختلاف وسط در «الیکم» و «الیهم».
🔸مَجاز در «اهل کتاب»
💠 یکی از انواع مجاز، مجاز با علاقهی عموم و خصوص است؛ یعنی شاعر یا نویسنده به جای یک اسم عام، اسم خاص به کار گیرد یا برعکس.👇
🔅 به عنوان مثال، مولوی در بیت زیر به جای حضرت محمد(ص) که اسم خاص است، کلمهی «پیامبر» را آورده که اسم عام است و برای تمام پیامبران به کار میرود:
🔹گفت پیغمبر به آواز بلند
🔸با توکل زانوی اشتر ببند
♦️ در این آیهی شریفه نیز مانند بسیاری از آیات قرآن، عبارت «اهل کتاب» به جای «اهل تورات و انجیل» به کار رفته، درحالی که میدانیم که کتاب، اسم عام است و بر هر نوشتهای دلالت میکند، در صورتی که «تورات و انجیل»، اسم خاص هستند(البته به کارگیری هر مجازی دلایل خاصی دارد که فعلا به آن نمیپردازیم).
✅ بنابراین در این آیه، عبارت «اهل کتاب»، مجاز از «اهل تورات و انجیل» است با علاقهی(رابطهی) عموم و خصوص.
⚠️ توجه❗️
«علاقه» یعنی رابطهای که بین معنای حقیقی «لفظ مجاز» با معنای مجازی آن وجود دارد یا به عبارت بهتر:
🔅 "نسبت معنای خود کلمه به معنای کلمهای که به جای آن به کار رفته."
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | اشک تمساحانه‼️
💠 اشک بر مصیبتهای اهلبیت(ع)، گرانبهاترین گوهر هستی است؛ به شرط اینکه از چشم عُمرسعد نریزد!
♨️ دیدن این کلیپ را از دست ندهید...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#نشر_حداکثری
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ توبه، لیاقت توبه کردن، پذیرش توبه و توفیق جبران گذشته، آنگونه هم که به عدّهای میگویند، ساده نیست و شامل حالِ هر کسی نمیشود --> (انّما: فقط).
2️⃣ توبه، یک بار برگشتن، و برگشتنِ یکباره است. اگر ما بارها از گناهی توبه کردهایم و باز آن را شکستهایم، فعلا هنوز توبهای نکردهایم! همچنین اگر ما کمکم بنا داریم گناهی را ترک کنیم، هنوز از آن گناه، توبه نکردهایم! از بسیار گناهکردنش توبه کردهایم؛ از گناه، توبه نکردهایم --> («توبه»، مصدرِ مرّه است و بر یک بار انجامگرفتنِ عملی، دلالت دارد)!
3️⃣ خداوند، خودش بر خودش تکلیف کرده است(ولی ما از او طلبکار نیستیم) که هر وقت به او رو کردیم، به ما رو کند --> (علی الله).
4️⃣ گناه نباید تکرار شود که توبه سخت میشود --> («السّوء»: بدی، نه «سیّئات»: بدیها)!
5️⃣ گناهی را توفیق پیدا میکنیم ترک کنیم که از روی جهالت انجام دادهایم؛ نه از روی لجاجت --> (یعملون السّوء بجهاله).
6️⃣ از هر گناهی، یک بار میتوان توبه کرد. از همهی گناهان، یکباره نمیشود توبه کرد --> (السّوء). معنی «توّاب» هم همین است: بسیار توبهکننده از لغزشهای بسیار(یعنی برای ترک دروغ باید برنامهی جداگانهای داشت، برای غیبت جدا و...).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ توبه، لیاقت توبه
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء
🔖 بخش اول:
🔹«انما»: حرف حصر است و تأکید بر انتهای کلام میکند و مفهوم «فقط» دارد. لذا خداوند در اینجا فقط توبه را مخصوص «الذین یَعمَلونَ السّوءَ بِجَهالَه...» معرفی میکند.
🔸 «توبه»: مصدر «مَرّه» است. این مصدرها بر وزن «فَعْلَه» به کار میروند و مفهوم «یک بار انجام شدن کاری» را میرسانند.👇
💎 بنابراین «توبه»، یک برگشتِ یکباره است و در بارهی هر گناهی فقط یک بار انجام میشود. توبههایی که شکستهایم، همه باطل است و فقط آخرین توبه که پس از آن، دیگر به سمت گناه نرفتهایم قبول میشود، که متأسفانه بسیاری از ما توفیق آن را پیدا نمیکنیم.
🔹«توبه»: از ریشهی «تَوَبَ» و به معنی «رو کردن» است و به دو صورت در قرآن به کار رفته است:
1⃣ «تابَ الی» که برای بنده به کار میرود و معنی «رو کردن بنده به خداوند» یا «توبه کردن» میدهد.
2⃣ «تابَ علی» که برای خداوند به کار میرود و معنی «رو کردن خداوند به بنده» یا «پذیرش توبه» میدهد.
⚠️ توجه❗️
«پذیرش توبه»، هرگز به معنی «پاک شدن گناهان» نیست؛ بلکه به معنی «فرصت دادن خداوند به بنده برای جبران گناهانش» میباشد.
✳️ «توبه» به استناد آیات بسیاری از قرآن باید با «اصلاح» همراه باشد؛ یعنی فرد توبهکار، باید گناهان گذشتهاش را جبران کند. قطعا جبران بسیاری از گناهان، بسیار سخت است و شاید فرد نتواند یا فرصت نداشته باشد که گناه خود را به طور کامل جبران کند اما ٱنچه مهم است این که:👇
💎 هر اندازه بتوانیم از امتیازات منفی گناه خود کم کنیم، به همان نسبت از پیامدها و عذاب آن نجات پیدا میکنیم. لذا ضمن این که باید توجه داشته باشیم که فرصت بسیار کمی داریم، باید هرگز ناامید نشویم و از هر فرصتی برای جبران گناهان گذشته استفاده کنیم.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
7️⃣ معمولاً زمان میبرد که انسان به اشتباه بودن بعضی از اشتباهات خود پیببرد --> (ثمّ: سپس، پس از مدّتی).
8️⃣ امّا پس از این که با گذشت زمانی، پی به گناه بودنِ عملی بردیم، دیگر اجازهی صرف زمان برای به تأخیر انداختن توبه نداریم و باید بلافاصله توبه کنیم --> (یتوبون من قریب).
9️⃣ تا ما به خداوند رو نکنیم، او به ما رو نمیکند --> (یتوبون -> یتوب الله علیهم).
🔸طبیبِ عشق مسیحادَم است و مُشفِق، لیک
🔹چو درد در تو نبیند، که را دوا بکند؟
🔟 خداوند به گناه ما و انگیزهی ما برای توبه یا توبه نکردن، هم عالم است، هم فرصتدادنش، توفیق توبه دادنش، یا سلبِ توفیقش و عذابکردنش حکیمانه است --> (و کان الله علیما حکیما).
🔸گربهی مسکین اگر پَر داشتی
🔹تخم گنجشک از جهان برداشتی
1️⃣1️⃣ علم خداوند از حکمت او، و حکمت خداوند از علم او جدا نیست --> (نفرموده «علیما و حکیما»).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔰 نکات آیهی ١٧ سورهی نساء
🔖 بخش دوم:
🔹«یعملون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام میدهند».
🔸 «سوء»: یعنی «بدی».
🔹 «جهالت»: یعنی «نادانی»، از ریشه و مصدر «جهل».
🔸 «ثمّ»: یعنی «سپس».
🔘 برخلاف «فَ» که معني «فوریت» میدهد، «ثمّ» مفهوم «انجام عمل بعدی با مقداری فاصله» را دارد.
🔹 «یَتوبونَ»: فعل مضارع از مصدر «توبه» و ریشهی «تَوَبَ» به معنی «توبه میکنند».
🔸 «قریب»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «قُرب» به معنی «نزدیک».
🔹 «مِن قریب»: یعنی «در کمترین فاصله»
🔸 «عَسَی»: یعنی «باشد که، امید است که».
🔹 «یتوبَ علیهم»: فعل مضارع منصوب از همان مصدر «توبه» به معنی «که قبول کند توبهشان را».
🔸 «عَلیم»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «علم» به معنی «دانا».
🔹 «حکیم»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «حکم» به معنی «استوارکار، درستکردار، کسی که کارهایش محکمکاری شده و بدون نقص و ضعف است، کسی که تمام کارهايش مبتنی بر حکمت است».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۷ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ معمولاً زمان می
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
🔖 نکات ادبی آیهی ١٧ سورهی نساء:
🔹 تکرار در کلمهی «الله» که نشاندهندهی این است که اگر عنایت مداوم خداوند نباشد، انسان توفیق توبه و ترک گناه و اصلاح اعمال گذشته را پیدا نمیکند.
🔸جناس اشتقاق در کلمات «توبه، یتوبون، یتوب».
✅ میبینید که مشتقات «توبه» هم مانند لفظ مبارک «الله»، سه بار تکرار شدهاند تا همان مفهوم را برسانند.
⚠️ توجه❗️
اشتقاق یا جناس اشتقاق، یعنی این که دو یا چند کلمه در نثر یا شعر به کار بروند که از یک ریشهی فعلی باشند؛ مانند مشتقات مصدر «گفتن» در بیت زیر:👇
🔹این قَدَر گفتیم و نَتْوان گفت چیزی گفتهایم
🔸کو کسی کاو ذرّهای از حُسن هنگفتِ تو گفت؟!
🔹جناس افزایشی در «علیهم» و «علیم».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ
⭕️ و هر چیز را به ترازوی عدل و انصاف بسنجید و در میزان، کم فروشی و نادرستی مکنید!
📔 آیه ۹ سوره الرحمن
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | اثر محبّت اهلبیت(ع)‼️
💠 من آدم خوبی نیستم، امّا آقام خیلی بزرگواره...
#استاد_پناهیان
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
5dbffe323144518e0dc5e36a_-6104932223759282150.mp3
10.53M
🎧 بشنویم | مثل چادرت‼️
🖤 از خدا خواستم همیشه بشم شهید گمنام...
#کربلایی_حسین_طاهری
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ پرداخت مهریهی زن، وظیفهی مرد است و امر خداوند؛ بنابراین پیش از آن که یک مسئولیّت قانونی باشد، یک تکلیفِ شرعی است --> (ءاتوا).
2️⃣ اینکه نام مهریّه را «صداق» گذاشتهاند، بیارتباط با واژهی «صداقت» نیست. پرداخت مؤدّبانهی مهریّه به همسر، معیاری برای شناخت صداقت همسر در زندگی زناشویی است --> (صدقاتهنّ).
3️⃣ واژهی «نحله» که برای شیوهی پرداخت مهریّه به همسر، شرط شده است، دو بارِ معناییِ آمیخته با هم دارد: یکی «بدهی» و دیگری «عطیّه». بنابراین مرد در باطن خود باید مهریّه را، بدهیِ خود نسبت به همسر حساب کند و در ظاهر کار، آن را به شیوهای محترمانه و مؤدّبانه مانند یک هدیهی ارزشمند به همسر تقدیم کند. --> (نحله).
4️⃣ بخشش مهریّه توسط زن، باید با میل قلبی خودِ زن صورت گرفته باشد؛ نه با پیشنهاد یا تحمیل همسر. همچنین، زن باید از این بخششِ بخشی از مهریّه، خوشحال باشد، نه اینکه فقط راضی دیده شود --> (فان طبن).
5️⃣ همانگونه که گفتیم بخشش مهریّه صرفا بخشش تمام مهریه نیست. بخشش اندکی از آن هم با توجّه به همهی شرایطِ گفته شده، میتواند همان اثر مثبت را در زندگی داشته باشد --> (منه).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ پرداخت مهریهی زن
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۴ سورهی نساء:
🔹«ءاتوا»: فعل امر از مصدر «ایتاء» باب اِفعال، ریشهی «اَتَیَ» به معنی «بدهید، بپردازید».
🔸«صَدُقات»: جمع «صَدُقه» از ریشهی «صدق» به معنی «مهریهها».
✳️ دلیل این نامگذاری این است که پرداخت مهریه، نشانهی صداقت مرد در محبتش نسبت به همسر خود است.
🔹 «نحله»: یعنی «عطیّه و بخششی که بهایی یا عوضی در قبال آن نخواسته باشیم (بخشش بدون توقع)».👇
🔅 این کلمه از ریشهی «نحل» به معنی «زنبور عسل» است، چون زنبور عسل در مقابل عسلی که میدهد، چیزی توقع ندارد.
🔸 «طبن»: فعل ماضی جمع مؤنث از ریشه و مصدر «طیب» یعنی «خوش داشتند، از روی میل و با دل خوش بخشیدند».
🔹 «نفساً»: در اینجا یعنی «به میل و ارادهی خود».
🔸 «کلوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «اکل» به معنی «بخورید»، مَجاز از این که «خرج کنید، استفاده کنید».
🔹 «هنیئ»: صفت مشبهه از ریشه «هَنَءَ» به معنی «بدون مشقت، گوارا».
🔸 «مَریئ»: صفت مشبهه از ریشهی «مَرَءَ» به معنی «موافق طبع، مطلوب، گوارا».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh