eitaa logo
رویین دژ
11هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
915 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 حضرت على (ع): ☀️ از كسى كه تو را بى‌جهت مدح و ستايش مى‌كند، پرهيز كن؛ زيرا زود باشد كه بى‌جهت نيز [توسط او] بى‌حرمت و آبرو شوى... 📚 ميزان‌الحكمه، ج۱۰، ص۴۴۱ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | زن قوی‌تر از مرد است‼ ✅ این حرفارو به جوونا یاد بدید، بعد بفرستیدشون خونه بخت... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ساواکی بهتر است از آخوند فاسد‼ 💯 ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم؛ ما طرفداری از اسلام می‌کنیم! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 9️⃣ خداوند در آیه‌ی ۴۱ سوره‌ی نساء می‌فرماید: «چگونه خواهند بود روزی که از هر گروهی شاهدی می‌آوریم و تو را به عنوان شاهد این گروه خواهیم آورد؟». بر این اساس در هر صحنه‌ای که آزمایش می‌شویم، دو حالت پیش می‌آید: یا بهترین نمره را گرفته‌ایم و خداوند، ما را علیه دیگران به شهادت خواهد گرفت؛ و یا ضعیف عمل کرده‌ایم و خداوند، دیگران را علیه ما به شهادت خواهد گرفت. ✅ عدّه‌ای که خبر شهادت پیامبر(ص) را شنیدند امّا در صحنه‌ی جنگ ماندند و تا آخرین حدِّ توان جنگیدند، شاهد گرفته شده‌اند بر کسانی که کوتاهی نموده و فرار کردند --> (و يتّخذ منكم شهداء). 🔟 اگر انسان اهل ایمان نباشد یا در رتبه‌ی شهیدان قرار نگیرد، جزء ظالمان است، و خداوند در جای‌جای قرآن تأکید کرده که لعنتش بر ظالمان است، و هر کس را خداوند لعنت کند، برایش یاری‌گری نخواهد بود --> (و الله لايحبّ الظّالمين --> ألا لعنه الله على الظّالمين --> و من يلعن الله فلن تجد له نصيرا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 9️⃣ خداوند در آ
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌های ادبی آيه‌ی ١۴٠ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹تکرار در کلمات «قرح» و «الله». 🔸جناس اشتقاق در «یَمسَسکُم» و «مَسّ». 🔹مَجاز در «قَرح»: این واژه به معنی «زخم و جراحت» است اما در معنای «تمام آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از جنگ» به کار رفته.👇 ♦️بنابراین واژه‌ی «قَرح» در این‌جا «مَجاز با علاقه‌ی جزء به کل» است؛ یعنی جزئی از آسیب‌های جنگ، در معنی کلّ آن آسیب‌ها به کار رفته است. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): ✳️ شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختی‌ها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمک بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست که درد كفر و نفاق و انحراف و گم‏راهى است... 💯 هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم می‌گردد 📚 از خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ خلقت عیسی(ع) بدون پدر هم برای خداوند محال نیست؛ به‌ویژه که نمونه‌ی دیگری هم در تاریخ دارد --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 2️⃣ برای توجیه دیگران در اصلاح تصوّرات غلطِ‌‌شان، از نقاط مشترک عقیدتی خودتان با آن‌ها استفاده کنید --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 3️⃣ قطعاً خلقت عیسی(ع)، سخت‌تر از آفرینش آدم(ع) نیست، چون حضرت آدم(ع) نه پدر داشت و نه مادر. و آن‌چه عجیب است، این که یهودیانی که بر اساس تورات خودشان، خلقت آدم(ع) بدون پدر و مادر را باور کرده بودند، خلقت عیسی(ع) بدون پدر را نپذیرفتند و به حضرت مریم(س) تهمت زدند. به پیروی از آن‌ها، مسیحیان هم خدا را پدر حضرت عیسی(ع) قرار دادند و گرفتار تثلیث شدند. 🌀 جبهه‌گیری یهودیان و مسیحیان در مقابل اسلام(به استناد آیات قرآن) در اغلب موارد، این‌گونه است: اوّلین انحراف را یهود ایجاد می‌کند، امّا مسیحیّت هم از آن پیروی می‌کند --> (إنّ مثل عيسى عند الله كمثل آدم). 4️⃣ حضرت آدم(ع) بدون شک از خاک آفریده شده و قبل از آن، هیچ نبوده است --> (خلقه من تراب). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ خلقت عیسی(ع)
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵٩ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «خَلقَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «خلق» به معنی «آفرید». 🔸 «تُراب»: خاک 🔹 «قال»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «قَول» به معنی «گفت». 🔸 «کُن»: فعل امر از مصدر «کَوْن»، به معنی «بشو، ایجاد شو». 🔹 «یکونُ»: فعل مضارع از مصدر «کَوْن» به معنی «می‌شود، ایجاد می‌شود» که در اینجا در معنی «شد» و «ایجاد شد» به کار رفته (به تاثیر از «قال» که فعل ماضی است). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تو می‌تونی امام زمان(عج) رو ببینی‼ 💠 در حضور امام زمان(عج) چطوری رفتار می‌کنی؟! الان هم همونطور باش تا موفّق به دیدارش بشی... 🔺 @RooyinDezh
4_5979047444757875115.mp3
4.22M
🎧 بشنویم | توجیه نکن‼️ ♨️ امروز مردم با خدا زندگی نمی‌کنن، با توجیه زندگی می‌کنن... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ قطعاً بین آفرینش کالبَد انسان و دمیدن روح در آن، فاصله بوده است --> (ثمّ). 6️⃣ همه‌ی مخلوقات با یک کلمه خلق شده‌اند و آن کلمه، «کُن» است، یعنی «بشو». بر همین اساس گاهی در قرآن به جای مخلوق یا مخلوقاتِ خداوند، «کلمه» یا «کلمات» می‌آید. ✅ در اصل، خداوند همین کلمه‌ی «کُن» را هم نمی‌گوید، او فقط اراده می‌کند؛ امّا این کلمه، کمترین تصوّری است که ما می‌توانیم از اراده‌ی خداوند و امر او برای خلقت چیزی، داشته باشیم --> (کن). 7️⃣ انجام هر کاری یا ایجاد هر چیزی به امر خداوند، بلافاصله امکان‌پذیر است --> (قال له كن -> فيكون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ قطعاً بین آف
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 آرایه‌های ادبی آيه‌ی ۵٩ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹تشبیه در خلقت عیسی(ع) و آدم(ع)👇 ♦️ مُشبّه: «مَثَل عیسی» ♦️ مُشبّه بِه: «مَثَل آدم» ♦️ ادات تشبیه: «کَ» ♦️وجه شَبَه: «قالَ لهُ کُن فَیَکون» 🔸 تکرار در «مَثَل» 🔹 اشتقاق در «کُن» و «یَکون» 🔸 مراعات نظیر در «عیسی» و «آدم» 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۸۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ انسان‌ها ذاتاً در جستجوی دین و به دنبال یک روش درست برای زندگی کردن هستند --> (يبتغ). 2️⃣ «اسلام» در لغت یعنی «تسلیم کردن». بنابراین اسلام یعنی تسلیم کردن خود در برابر خدا و آخرین ولیّ او در هر زمانی. پس هر زمان، تسلیم امر خدا و آخرین ولیّ او باشیم، مسلمان محسوب می‌شویم. 💢 اسلام به معنی آخرین دینِ خدا نیست. اصلاً خداوند بیش از یک دین نداشته است. از ابتدا تا انتها فقط یک دین وجود داشته و آن هم اسلام بوده، لذا واژه‌ی «دین» در قرآن، همه جا مفرد آمده است و تنها دینِ موردِ پذیرش توسط خداوند، اسلام معرّفی شده است. نپذیرفتن اسلام یعنی نپذیرفتن آخرین ولیِّ خدا، در هر زمانی --> (الإسلام). ✅ توجّه داشته باشید که یهودی و مسیحی، پیروان واقعی حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) نیستند. یهودی یعنی کسی که به بهانه‌ی پیروی از موسی(ع)، به عیسی(ع) و حضرت محمّد(ص) ایمان نیاورد و مسیحی هم یعنی کسی که به بهانه‌ی پیروی از عیسی(ع) به آخرین پیامبر خدا، ایمان نیاورد. 3️⃣ اصل همه‌ی دین، اسلام است و جز اسلام هیچ آیینی، دین محسوب نمی‌شود --> (فلن يقبل منه). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام سجاد (ع): 🛑 از دروغ کوچک و بزرگش، جدّى و شوخی‌اش بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرئت پیدا می‌کند. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | توکّل، کلیدی برای سعادت‼ ⚜ به فکر انجام درست وظیفه‌ات در هر کاری باش... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | حقیقتِ جهنّم‼ 🔥 جهنّم، آتش درون انسان است... 🔺 @RooyinDezh
4_5906476533408597670.mp3
14.55M
🎧 بشنویم | به او گفتند عبّاست، صدا می‌زد حسینم کو‼️ 🖤 وفات حضرت ام‌البنین(س) تسلیت باد. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۸۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ خداوند هیچ تبصره و استثنایی برای پذیرش آیینِ غیرمسلمانان قرار نداده است --> (لن يقبل -> هرگز پذیرفته نمی‌شود). 5️⃣ «خُسران» یعنی از دست رفتن اصلِ سرمایه، ولی «ضرر» یعنی پایین آمدن ارزش چیزی. به عنوان مثال اگر پنبه‌فروشی، جنسی را به قیمتی بخرد و آن را پایین‌تر از همان قیمت بفروشد، ضرر کرده است، امّا اگر همه‌ی انبار پنبه‌ی او، در آتش بسوزد و از بین برود، در این صورت، خسران دیده است. ♨️ این آیه ثابت می‌کند اوج ضرر انسان و نهایت زیان‌کاریِ او یا به عبارتی، خسران او، در آخرت است، در صورتی که دین او پذیرفته نشود --> (و هو في الآخره من الخاسرين). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۸۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ خداوند هیچ ت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٨۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «یبتغِ»: مخفف «یبتغی» (چون فعل شرط است و مجزوم شده)، فعل مضارع از مصدر «ابتغاء»، باب افتعال، ریشه‌ی «بغی» به معنی «بجویَد، طلب کند». 🔸 «اسلام»: مصدر باب اِفعال از ریشه‌ی «سلم» به معنی «تسلیم کردنِ (خود)» یا «تسلیم شدن». 💎 اسلام، نام و حقیقتِ آیینِ تمام پیامبران الهی بوده و همان گونه که بارها گفته‌ایم، اسلام یعنی تسلیم کردن خود در برابر آخرین ولیِّ خداوند و کتاب و آیین او در هر زمانی. 🔹 «لن»: حرف «نفی ابد» که از حروف ناصبه است 👈 یعنی فعل مضارع را منصوب می‌کند و به آن، مفهوم «هرگز نه...» می‌دهد. 🔸 «یُقبلَ»: فعل مضارع منصوب از ریشه‌ی «قَبِلَ»، مصدر «قبول» به معنی «بپذیرد». 🔹 «لن یقبلَ»: هرگز نمی‌پذیرد. 🔸 «خاسرین»: جمع «خاسر»، اسم فاعل از ریشه و مصدر «خُسر» به معنی «زیان‌کنندگانِ صد در صد، از دست‌دهندگانِ تمام سرمایه». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مخاطب قرآن، فقط مسلمانان نیستند بلکه تمام بنی‌آدم هستند. بنابراین قرآن برای هدایت تمام جامعه‌ی بشری نازل گردیده است --> (یا بنی‌آدم...). 2️⃣ نه تنها مؤمنان و مسلمانان، بلکه همه‌ی انسان‌ها تا انتهای هستی، پوشیده ماندن را از خدا گرفته‌اند؛ پس هر که پوشیده نباشد، خدایی نیست --> (یا بنی آدم قد أنزلنا علیکم لباسا يواري سواتكم). 3️⃣ لباس حتّی نوع دنیایی آن، هدیه‌ای آسمانی است و در آسمانی بودن آن نباید شک کرد --> (قد أنزلنا). 4⃣ اگر لباس پوشیدن، جنبه‌ی خدایی داشته باشد، اهمّیّت لباس، قابل توجّه است --> (لباس). 5⃣ لباس باید بپوشاند. گاهی ما لباس می‌پوشیم، امّا لباس، ما را نمی‌پوشاند --> (یواری). 6⃣ بدی‌ها و زشتی‌هایی که باید با لباس پوشیده شود، یکی دوتا نیست --> (سواتكم: جمع است، نه مفرد). 7⃣ لباس قبل از این که زیبا باشد، باید پوشاننده‌ی زشتی‌ها باشد --> (یواری سواتكم -> ریشا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ مخاطب قرآن، فقط
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢۶ سوره‌ی اعراف 🔰قسمت اول: 🔹 «بَنی»: اصل آن، «بَنین» بوده به معنی «پسران» و مَجازٱ «فرزندان»، که در اینجا مضاف واقع شده و حرف «ن» از انتهای آن حذف شده است. 🔸 «بنی ءادم»: فرزندان آدم، نسل آدم. 🔹«قد انزلنا»: فعل ماضی نَقلی از مصدر «اِنزال»، باب اِفعال، ریشه‌ی «نزل» به معنی «حقیقتا نازل کردیم، نازل کرده‌ایم». 🔸 «یُواری»: فعل مضارع از مصدر «موارات»، باب مفاعله، ریشه‌ی «وری» به معنی «بپوشاند در مقابلِ...». 🔹 «سَوءات»: جمع «سَوءه» از ریشه و مصدر «سوء» به معنی «بدی‌ها، عورت‌ها، زشتی‌ها». 🔸 «ریش»: هر چیزی که زینت و زیور بدن محسوب شود 👈 چه زینت‌های طبیعی مثل مو، و چه زینت‌های مصنوعی مثل لباس. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت دوم: 8⃣ اگر لباس، عیب‌ها را بپوشاند، زینت محسوب خواهد شد --> (یواری سواتكم -> ریشا). 💠 مردان محجوب و زنان محجّبه، زیبایی عجیبی دارند. امّا این زیبایی برای آن‌ها خطرناک نیست؛ چون به قداست و احترام آن‌ها می‌افزاید و برعکس، مردان و زنان بی‌حجاب از این زیبایی محرومند و آنچه آن‌ها دارند، جاذبه‌ی جنسی است، نه زیبایی! 🔹ای زن به تو از فاطمه(س) این‌گونه خطاب است 🔸ارزنده‌ترین زینتِ زن، حفظ حجاب است 9⃣ مانند جسم، روحیّات و رفتار ما هم لباس می‌خواهد؛ لباسی که زشتی‌هایش را بپوشاند، زبان و افکار و کردار ما را زینت بدهد؛ و آن لباس، لباسِ تقواست. اگر لباس بدن، مانع رو شدن زشتی‌ها و محافظِ بدن از رسیدن آسیب‌ها است، تقوا نیز چنین عملکردی دارد. 🏮 با ایستادن جلوی چراغ قرمز، هم متخلّف شناخته نمی‌شویم و هم از تصادف، آسیب نمی‌بینیم. و تقوا یعنی ایستادن در هر جایی که خداوند، چراغ قرمز قرار داده است --> (لباس التّقوى). 🔟 هر چند لباس جسم، بسیار مهم است، اما لباس روح، اصلا با آن قابل مقایسه نیست --> (ذلك خیر). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت دوم: 8⃣ اگر لباس، عیب‌ها
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢۶ سوره‌ی اعراف 🔰 قسمت دوم: 🔹«تقوی»: مصدر است به معنی «ترمزدار بودن در نیّت و گفتار و رفتار، پرهیزکاری». 🔸 «یذّکّرون»: اصل آن «یَتَذَکّرون» بوده که حرف «ت» در حرف «ذ» ادغام شده به دلیل قریبُ المخرج بودن.👇 فعل مضارع است از ریشه‌ی «ذکر»، مصدر «تذکّر» باب تفعّل، به معنی «یادآور شوند، پند بپذیرند». ⚠️ توجه❗️ 💎 قرآن، درس نیست؛ ذکر است. قرآن نیامده که به ما چیزهای جدیدی یاد دهد. قرآن آمده تا آنچه را خداوند در فطرت ما قرار داده(هدایت تکوینی)، برای ما یادآوری کند(هدایت تشریعی). 💠 بنابراین فعل «یذّکّرون» یعنی «به فطرتشان برگردند، حق‌پذیر شوند». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت سوم: 1⃣1⃣ لباس تقوا خوب نیست؛ بهتر است از هر خوبی --> (خیر). 2⃣1⃣ این که انسان باید لباس داشته باشد و لباس او هدیه‌ای آسمانی است، یکی از نشانه‌های خداوند است، یعنی نشان می‌دهد که خلقت انسان با سایر حیوانات، متفاوت است؛ ❇️ پس در خلقت او هدفی متفاوت بوده و مرتبه‌ی او بالاتر است. یافتن همین هدف و مرتبه، انسان را به سمت شناخت خداوند سوق می‌دهد --> (ذلک من آيات الله). 3⃣1⃣ همه‌ی نشانه‌ها برای پند گرفتن است، امّا دریغ و درد، که همه پند نمی‌گیرند. به فرمایش مولا علی(ع): «ما أكثر العبر و أقلّ الاعتبار»؛ یعنی: «چه قدر زیاد است عبرت‌ها و چه کم است عبرت گرفتن‌ها»! --> (لعلّهم يذّكّرون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت سوم: 1⃣1⃣ لباس تقوا خوب
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 نکات ادبی آيه‌ی ٢۶ سوره‌ی اعراف: 🔹 تکرار حرف «ذ» در اواخر آیه. 🔸 تشبیه در «لباس التقوی» که اضافه‌ی تشبیهی است‌👇 ♦️مشبّه: تقوی ♦️مشبه به: لباس ♦️وجه شبه(محذوف):زیبایی و پوشانندگی زشتی‌ها ♦️ادات تشبیه: محذوف ✅ این گونه تشبیه که در آن یک امر «عقلی» مثل «تقوی»، به یک امر «حسی» مثل «لباس» تشبیه شده، در زبان قرآن بسیار به کار رفته؛ چون قرآن آمده تا معنویات را به ما بیاموزد اما به گونه‌ای که آنها را حس کنیم. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۷۰ سوره‌ی احزاب: 1️⃣ ادّعای مسلمانی، تکلیف‌آفرین است --> (یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا...). 2️⃣ بین مسلمانی تا تقوا، فرق بسیار است. مسلمانی، ادّعای ایمان است امّا تقوا، ایمان عملی است؛ یعنی اثبات مسلمانی در عمل --> (یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا). 3️⃣ تقوا یعنی ترس از عذاب خداوند که باعث پرهیز از نافرمانی او می‌شود --> (اتّقوا الله و...). 4⃣ سکوت مؤمن در همه جا، جایز نیست. نمی‌توان به بهانه‌ی تقیّه‌ در همه‌جا سکوت کرد. گاهی تقوای واقعی در سخن گفتن است --> (اتّقوا الله و قولوا). 5⃣ کلام انسان متّقی یا مؤمن واقعی، باید محکم و خلل‌ناپذیر باشد. تمام انبیاء و اولیای الهی، این‌گونه بوده‌اند --> (قولوا قولا سدیدا). 6⃣ مؤمن واقعی، هم موّظف است خود را از نافرمانی خداوند باز دارد --> (اتّقوا الله)، و هم وظیفه دارد با دیگران نیز در این زمینه، با زبانی بازدارنده سخن بگوید --> (و قولوا قولا سدیدا). ✅ بنابراین نصیحت کردن و سخن گفتن، به گونه‌ای که دیگران را از نافرمانیِ خداوند، باز ندارد، بیانِ مؤمنانه و تقوامدارانه محسوب نمی‌شود. وظیفه‌ی اصلی تمام پیامبران الهی هم، هشدار و انذار بوده است؛ یعنی برحذر داشتن از گناه! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۷۰ سوره‌ی احزاب: 1️⃣ ادّعای مسلمانی، تکلیف‌آفرین
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٧٠ سوره‌ی احزاب: 🔹 «اتَّقوا»: فعل امر از مصدر «اتّقاء»، باب افتعال، ریشه‌ی «وقی» یا «تقی» (چون هر دو در باب افتعال به یک صورت در می‌آیند)، به معنی «پرهیز کنید از نافرمانی، خود را نگه دارید از نافرمانی». 🔸 «قولوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «قول» به معنی «بگویید». 🔹 «قَوْل»: مصدر است به معنی «سخن گفتن». 🔸 «سَدید»: صفت مشبهه از مصدر «سدّ»، ریشه‌ی «سدد» به معنی «محکم، منسجم، بازدارنده». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۷۰ سوره‌ی احزاب: 1️⃣ ادّعای مسلمانی، تکلیف‌آفرین
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 🔖 نکته‌ی ادبی آيه‌ی ٧٠ سوره‌ی احزاب: 🔹تکرار حرف «ق» و «د» که هر دو صفت قلقله دارند 👈 یعنی اوج شدت را در تلفظ دارند و نیز تشدید در کلمه‌ی «اتّقوا» با محتوای آیه که امر به سخن گفتنِ محکم و قاطعانه می‌کند، تناسب دارد.👇 ✳️ این تناسب لفظ و معنا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلام بلیغ است و قرآن هم بهترین نمونه‌ی بلاغت در ادبیات جهان است و کلامی بلیغ‌تر از آن در هستی وجود ندارد. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین‌(ع): 💠 با نفس خود جهاد كن و از او حساب كِش، همچنان كه شريک از شريكش حساب مى‌كِشد، و حقوق خداوند را از او مطالبه كن، همچنان كه طرف دعوا، حقوق خود را از ديگرى مطالبه می‌كند! 📚 غررالحكم، ح ۴۷۶۲ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ما نماز بی‌وضو زیاد خوندیم‼️ ♨️ حرف‌های صریح و شنیدنی استاد رحیم‌پور پیرامون خط انقلاب و انحراف‌های پیش آمده برای آن... 🔺 @RooyinDezh