رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات انتهای آیهی ١٩٠ و آیهی ١٩١ سورهی آلعمران:
🔹 آیهی ١٩٠ با عبارت «لَآیات لِاُولِی الاَلباب» تمام میشود و در آیهی بعد، «اُولُوالاَلباب» توضیح داده میشوند.
🔸 «اَلباب»: جمع «لبّ» به معنی «مغزها».
🔹 «اُولُوالاَلباب»: یعنی «صاحبان مغز، افراد باهوش و زرنگ، اهل خِرد».
🔸 «یَذکُرونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «ذِکر» به معنی «یاد میکنند».
🔹 «قیام»: مصدر باب مفاعله از ریشهی «قَوَمَ» به معنی «ایستادن».
🔸 «قُعود»: مصدر ثلاثی مجرد از ريشهی «قَعَدَ» به معنی «نشستن».
⚠️ توجه‼️
«قیام» و «قُعود»، جمع «قائم» و «قاعِد» نیز هستند به معنی «ایستادگان» و «نشستگان».
🔹 «جُنوب»: جمع «جَنب» به معنی «پهلوها».
🔸 «یَتَفَکّرونَ»: فعل مضارع از باب تفعّل و مصدر «تفکّر»، از ریشهی «فکر» به معنی «میاندیشند».
🔹 «ماخَلَقتَ»: فعل ماضیِ منفی از ریشه و مصدر «خَلق» به معنی «نیافریدی».
🔸 «باطل»: اسم فاعل از ریشهی «بطل» به معنی «بیهوده».
🔹 «سُبحانَکَ»: یعنی «پاک و بیعیبی تو».
🔸 «قِ»: فعل امر از ریشهی «وَقِیَ» که اعلال به حذف شده؛ یعنی دو حرف عِلّهی اول و آخر آن حذف شدهاند، به معنی «نگه دار، مواظبت کن».👇
🔹«قِنا»: یعنی «نگه دار ما را»
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
💎 خجسته میلاد با سعادت
مظهر صبر و شکیبایی،
و تجسم عینی علم و عفاف،
حضرت زینب (سلام الله علیها)
و روز پرستار مبارک باد💐
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت سوم:
7⃣ آنقدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمنتر و اندیشهورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر میشود.
🍃 در جایی دیگر خداوند میفرماید: «انّما یخشی اللهُ من عباده العلماء» (آیه 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او میترسند» --> (فقنا عذاب النّار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آنقدر
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکتهی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سورهی آلعمران:
🔰یکی از آرایههای معنایی، آرایهی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع می.کند.
❇️ معمولأ اجزای آرایهی جمع، با «واو عطف» به هم میپیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇
🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند
🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت
🔺که در مصراع اول، سه پدیدهی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند و در مصراع دوم، سه پدیدهی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شدهاند.
🔘 در آیهی فوق هم حالتهای ذکرِ «اولوالالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شدهاند:
«قیاما» و «قعودا» و «عَلَی جُنوبِهِم».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | آیا فکر کردن به فحشاء هم گناهه⁉️
🤔 اصن فکرشم نکن...
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آل عمران:
1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت میخواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک).
2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیهای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آنها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوتهای دعاهای قرآنی با ترجمهی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمهی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه میگویند: ربّنا...).
3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جایجای قرآن، از احتمال بهشتیشدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلا ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون).
4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع میشود، هرچند در همین دنیا پایان نمیپذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت میگیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته).
5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۲ سورهی آل عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۱۹۲ سورهی آلعمران:
🔹این آیه، ادامهی ویژگیهای «اولوالالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان میکند.
🔸همان گونه که قبلا هم گفتیم، واژهی «رَبّ» به معنی «پرورشدهنده»، متناسبترین صفت خداوند برای دعا و درخواست است.👇
✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورشدهندگی» خداوند متصل میکنیم.
🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشهی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی».
🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی».
🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشهی «خزی» به معنی «خوار کردهای».
🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاریکنندگان».
⚠️ نکتهی 1⃣:
وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» میدهد.
⚠️ نکتهی 2⃣:
در آیات بسیاری از قرآن، واژهی «نصر» و مشتقات آن در کنار واژهی «عزت» و مشتقات آن آمده است و در مقابل آن،
واژهی «ظلم» و مشتقات آن در کنار واژهی «خِزی» و مشتقات آن آمده است که بسیار قابل تأمل است!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
⚠️ در برابر ناگواریهاى اندک، بيتابى نكنيد كه اين كار، شما را به ناگواریهاى زيادى مىاندازد!
📚 غرر الحكم، ح ۱۰۳۱۴
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | در بحث نظامی سیستم شدیم، اما در اقتصاد و فرهنگ نه‼️
♨️ وظیفهی افراد در جامعه چیست؟!
#استاد_رائفی_پور
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | این معنای صبر است‼️
💠 تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شماست...
#رهبر_معظم_انقلاب
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
4_5881758060317248531.mp3
1.55M
🎧 بشنویم | او حریص شماست‼️
❇️ رفقا یه کاری بکنید که دل رسولالله(ص) شاد بشه
#استاد_پناهیان
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۹۸ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان میشود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان میکنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم میکند یا جلوی رشد ما را میگیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را میگیرد --> (اتّقوا ربّهم).
2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همانهایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات).
3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار میآید و به این دلیل که نعمتهای اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی میکند قابل تصوّر نیستند، خداوند سادهترین و محسوسترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا).
4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همهی کارها و جهتگیریهایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر میگیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh