eitaa logo
رویین دژ
16.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
944 ویدیو
212 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اوج لذّت حلال در دنیا‼️ 💯 ابلیس علاوه بر لذّت اخروی، چشم دیدن لذّت دنیوی تو را هم ندارد! 🔺 @RooyinDezh
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | فاجعه‌ای به نام جشنواره‌ی فیلم فجر‼️ ♨️ وقتی جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها عوض می‌شود... 🔺 @RooyinDezh
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | جاهلیتی رایج: سگ و گربه جایگزین فرزند در خانواده‼️ ♨️ مستندی قابل تأمّل درباره‌ی همزیستی با سگ... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عزیز من بیدار شو‼️ ⚠️ با توجیهات منفی، داریم خودمونو غافل می‌کنیم... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات 23 تا 25 سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از چاه آب می‌کشیدند، هیچ اعتنایی به این که ناموسِ مردم آن‌جا معطّل مانده نداشتند؛ ولی برای حضرت موسی(ع) این موضوع، بسیار مهم بود و بر هر کاری اولویّت داشت --> (وجد عليه أمّه من النّاس يسقون و وجد من دونهم إمراتين تذودان قال ما خطبكما). 2️⃣ دختران حضرت شعیب(ع) از جمع نامحرمان فاصله گرفته بودند و توجّهشان فقط به گوسفندانشان بود --> (من دونهم). 3️⃣ دختران حضرت شعیب(ع)، رفتاری بزرگ‌تر از سنّ خود داشتند و به چشم حضرت موسی(ع)، به صورتِ دو زنِ کامل آمدند --> (امرأتين) 4️⃣ موسی(ع) به آن‌ها نزدیک نشد. فقط پرسید چه کاری مهمّی دارید؟ --> (قال ما خطبكما). 5️⃣ موسی(ع) پرسید چه کار مهمّی دارید؟ یعنی زن اگر کار مهمّی نداشته باشد، دلیلی ندارد بدون مرد، وارد اجتماع شود --> (ما خطبكما). 6️⃣ دختران شعیب(ع) دو نفر بودند؛ یعنی اگر زن، مردِ مَحرمی همراه خود نداشت، بهتر است حدّاقل یک همراهِ زن، با خود داشته باشد --> (امرأتين- خطبكما). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات 23 تا 25 سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات ٱیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت دوم: 🔹 «وَجَدَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «وجد» به معنی «یافت، دید». 🔸 «امـّه»: منصوب به «امّ»، به معنی «گروهی که زبان مادری یا فرهنگ و عقیده‌ی یکسان داشته باشند». ✳️ در این آیه، فرهنگ آن جماعت از نظر بی‌توجهی به مشکل ناموس مردم، یکسان بود. 🔹 «یسقون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب می‌دهند» و در این‌جا یعنی «موسی(ع) گروهی را دید که دارند گوسفندانشان را آب می‌دهند». 🔸 «دون»: غیر، جدا، پایین 🔹 «من دونهم»: غیر از آن‌ها، جدا از آن‌ها، پایین تر از آن‌ها. 🔸 «إمرأتین»: مثنای «امرأت» که مؤنث «مرء» است به معنی «دو زن». 🔺 @RooyinDezh
✨🍃 حتما بخوانید... 🦔 خارپشتی از یک مار خواست بگذارد با او همخانه شود. مار پذیرفت. چون لانه‌ی مار تنگ بود، خارهای تیز خارپشت به بدن مار فرو می‌رفت و مار را زخمی می‌کرد. 🐍 اما مار از سر نجابت، دَم بر نمی‌آورد. سرانجام مار گفت: نگاه کن ببین چگونه مجروح و خونین شده‌ام. می‌توانی لانه‌ی مرا ترک کنی؟ ♦️ خارپشت گفت: من مشکلی ندارم. اگر تو ناراحتی، می‌توانی لانه‌ی دیگری برای خود بیابی!!!!!!! 💎 عادت‌ها ابتدا به صورت مهمان وارد می‌شوند اما دیری نمی‌گذرد که خود را صاحب‌خانه می‌کنند و کنترل ما را به دست می‌گیرند. ✅ مواظبِ خارپشتِ عادت‌های منفیِ زندگی‌تان باشید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند تا وقتی چوپانان کنار نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم؛ یعنی حفظ حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم برای زن، از هر کار مهمّی، مهم‌تر است --> (قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء). 8️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند: «پدرمان پیری فرتوت و سالخورده است»، یعنی از سرِ ناچاری بدون مرد، وارد جامعه شده‌ایم --> (و أبونا شيخ كبير). 9️⃣ موسی(ع) فقط یک جمله پرسید و دختران شعیب(ع) هم، فقط نکات مهم را در سه جمله‌‌ی کوتاه پاسخ دادند و دیگر صحبت غیرضروری بین محرم و نامحرم، ردّ و بدل نشد --> (قال ما خطبكما قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء و أبونا شيخ كبير). 🔟 موسی(ع) بلافاصله برایشان آب کشید، یعنی منتظرشان نگذاشت --> (فسقى). 1️⃣1️⃣ موسی(ع) آب را به سمت گوسفندان برد، یعنی به آن دو زن نزدیک نشد --> («فسقى لهما» یعنی «[گوسفندانشان] را برایشان آب داد»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت سوم: 🔹 «تذودان»: فعل مضارع از ریشه‌ی «ذود» به معنی «منع می‌کنند، دور می‌کنند». ✳️ در این‌جا یعنی «دو زن را در پایین دست دید که گوسفندانشان را از رفتن به سمت آب و نزدیک شدن به مردم منع می‌کردند». 🔸 «خطب»: کار مهم، کار مهمی که پیرامون آن حرف زیادی باشد یا جای سوال داشته باشد. 🔹 «قالتا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «قول» به معنی «آن دو زن گفتند». 🔸 «لانسقی»: فعل نفی مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب نمی‌دهیم». 🔹 «یصدر»: فعل مضارع منصوب از مصدر «اصدار»، باب اِفعال، ریشه‌ی «صدر» به معنی «برگردانند». 🔸 «رعاء»: جمع «راعی»، به معنی «چوپانان». 🔹 «ابونا»: پدرمان 🔸 «شیخ»: انسان مُسِنی که موی سفید بر بناگوش داشته باشد. 🔹 «کبیر»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «کبر» به معنی «بزرگ». 🔸 «شیخ کبیر»: سالمند، کسی که زیاد پیر است، فرتوت، پیر از کار افتاده. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسی(ع) پس از آب کشیدن از چاه، رویَش را برگرداند و به سایه‌ای رفت(این سایه چون به صورت معرفه به کار رفته، می‌تواند سایه‌‌ی پناه به خداوند از شرّ شیطان باشد). یعنی ارتباط بی‌مورد و توجّهِ بیش از حد به نامحرم، خطرآفرین است --> (ثمّ تولّى الى الظّلّّ). 3️⃣1️⃣ موسی(ع) بلافاصله به دعا و راز و نیاز مشغول شد، یعنی تفکّر و تخیّلِ خود را، وارد یک محیطِ فکریِ معنوی کرد تا از محیطِ فیزیکیِ اطراف، تأثیرِ شیطانی نپذیرد --> (فقال ربّ...). 4️⃣1️⃣ دختر حضرت شعیب(ع) با راه رفتنی توأم با حیا و وقار به سمت حضرت موسی(ع) آمد(با آن که حیا و پاکیِ موسی(ع) را دیده بود). یعنی وظیفه‌ی زن، رعایت حیا در رفتار است، هرچند کسی که طرفِ ارتباط با اوست مردی پاک و باایمان باشد --> (تمشى على استحياء). 5️⃣1️⃣ همین موضوع باعث ازدواج حضرت موسی(ع) با دختر حضرت شعیب(ع) -آن هم به پیشنهاد خود حضرت شعیب(ع)- شد(آیه‌ی ۲۷ همین سوره). یعنی چنین جوان باحیا و پاکی، لایق چنان دختر پاک و باحیایی است و حقیقتاً هم، «الطّیّبات للطّیّبین و الطّیّبون للطّیّبات» --> (سوره‌ی نور، آیه‌ی ۲۶). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسی(ع)
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیات ٢۴ و ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔹 «سقی»: آب داد 🔸 «سقی لهما»: آب داد برای آنها (گوسفندانشان را». 🔹 «تولّی»: اگر همراه با «عَن» بیاید یا «عَن» در تقدیر داشته باشد، مفهوم «پشت کرد، روی گرداند» دارد. ✳️ در این‌جا اصل کلام «تولی عنهما» است؛ یعنی «روی گرداند از آن دو» که حرف جرّ «عن» به قرینه‌ی معنایی حذف شده و اصطلاحا می‌گوییم در تقدیر جمله است. 🔸 «ظلّ»: سایه ✳️ در این‌جا با توجه به محتوای آیه می‌تواند سایه‌ی حمایت خداوند هنگام فرار از شیطان باشد. 🔹 «انزلتَ»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انزال»، ریشه‌ی «نزل» به معنی «نازل کردی، عنایت کردی» که می‌توان آن را به صورت مضارع معنی کرد‌؛ 👈 با توجه به کلمه‌ی «فقیر» که نوعی اعلام نیاز از جانب موسی(ع) به درگاه خداوند است. 🔸 «خیر»: خوبی ✳️ در این‌جا احتمالا منظور موسی(ع)، «قدرت مبارزه با نفس» است که خدا به او داد تا فقط گوسفندان دختران شعیب را آب بدهد و بلافاصله از آن‌ها روی بگرداند و یاد خدا را شروع کند تا اسیر شیطان نشود. 🔹 «فقیر»: صفت مشبهه از ریشه‌ی «فقر» به معنی «نیازمند، محتاج» 🔸 «جاءته»: آمد به سویش 🔹 «اِحداهُما»: یکی از آن دو 🔸«تمشی»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «مَشی» به معنی «راه می‌رود». 🔹 «استِحیاء»: مصدر باب استفعال از ریشه‌ی «حَ یَ وَ» یا «حیا» به معنی «به دنبال حیا بودن، حیامدارانه عمل کردن». 🔺 @RooyinDezh
🔥 خبر آمد، خبری در راه است... ❇️ قابل توجّه مخاطبان گرامی کانال رویین‌دژ، مسابقه‌ای عظیم فرهنگی با محتوایی بی‌نظیر و جوایزی فوق‌العاده به زودی برگزار خواهد شد! ⚜ با ما همراه باشید... 🔺 @RooyinDezh