eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
489 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فارس پلاس
21.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ماجرای گم شدن امام حسن(ع) و حسین(ع) در کودکی و حدیثی که پیامبر در شان امیرالمومنان(ع) فرمودند @Fars_Plus
هدایت شده از فارس پلاس
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‍ علی صدری‌نیا:فرض کنید اگر ۱۰۰ نفر در یکی از پارکهای تهران قرار می‌گذاشتند برای برگزاری یک پارتی عمومی، یا مثلا ۵ نفر با هم قرار می‌گذاشتند که هر کدام در گوشه‌ای از تهران روی سکویی بروند برای کشف حجاب، یا ۱۰۰۰ نفر در مراسم تشییع یک خواننده جمع شوند، یکدفعه چطور اهالی رسانه همگی جامعه‌شناس می‌شوند و تمام صفحات مجازی پر می‌شود از تحلیلهای فوق تخصصی که ببینید جامعه به کدامین سو در حرکت است و مسیر گذشته و حال و آینده کشور را بر اساس همان یک رویداد چند نفره تحلیل می‌کردند... اما حالا فرض کنید که چند هزار نفر از مردم خودشان را به سختی بیاندازند و سحرگاه برای مراسم شبهای قدر راهی قطعه شهدا شوند؛ آن هم مراسمی که بدون هرگونه تبلیغ و اطلاع رسانی‌ای برگزار شده... آیا درباره این پدیده و پدیده‌های مشابه بسیار هم اهالی رسانه و جامعه شناسانِ افتخاری و تحلیلگرانِ متخصصِ در همه امور چند خط می‌نویسند؟! یا وقتی نتایج نظرسنجی یک مرکز معتبر درباره علاقه اکثریت مردم برای حضور در مراسم شبهای قدر منتشر می‌شود، این موضوع هم محور تحلیل‌مان می‌شود یا بی توجه از کنارش رد می‌شویم؟! نمی‌دانم این چه مرضی است که همه‌مان را دچار کرده... که آن ۵ نفر و ۱۰۰ و ۱۰۰۰ نفر به سرعت به چشم‌مان می‌آید و تبدیل می‌شود به مبنای تحلیل ما درباره همه اتفاقات جامعه، اما اینگونه اتفاقات معنادار بزرگ که کم هم نیستند را نمی‌بینیم و از کنارش به سادگی گذر می‌کنیم! @Fars_Plus
هدایت شده از مغز خاکستری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان مغرب و افطاری در مرکز پلیس نیویورک. ان شاءالله کاخ سفید را حسینیه میکنیم. 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
هدایت شده از برای فردا...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی حاج محمود کریمی برای ناشنوایان در حرم امام رضا علیه السلام گوش کن به جان و دل... ✅✅✅✅✅✅✅ کانالی برای فردا... https://eitaa.com/joinchat/2603679919C6b6231a45d ✅✅✅✅✅✅✅
✅ ۹ خبر خوب دکتر عبدالملکی برای کارگران و بازنشستگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خانواده‌های دارای ۳ فرزند چگونه از دولت خانه می‌گیرند؟ 🔹مدیرکل دفتر مسکن وزارت راه: دریافت امتیازات قانون جوانی جمعیت مشروط به این است که نرخ باروری شهرستان زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد. مبنای اجرای قانون، زمان ابلاغ یعنی ۲۴ آبان ۱۴۰۰ است و اگر کسی فرزندش ۲۳ آبان هم به دنیا آمده باشد مشمول نمی‌شود. 🔹در شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار جمعیت به افراد مشمول ۲۰۰ متر زمین داده می‌شود و در شهر بالای ۵۰۰ هزار نفر مشمولان می‌توانند در شهرهای اطراف به انتخاب خودشان یک خانه یا ۲۰۰ متر زمین را انتخاب کنند. @Farsna
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🎥 خانواده‌های دارای ۳ فرزند چگونه از دولت خانه می‌گیرند؟ 🔹مدیرکل دفتر مسکن وزارت راه: دریافت امتیاز
آغاز ثبت‌نام واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای سه فرزند 🔹وزارت راه: افرادی که تاریخ تولد فرزند سوم به بعدِ آن‌ها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، برای واگذاری زمین یا واحد مسکونی می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه در بخش نوع سرپرستی با انتخاب گزینه «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» ثبت‌نام کنند. 🔹 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت: ماده۴ـ به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرحهای هادی روستایی و شهری یا طرحهای جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده سازی فقط برای یکبار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطاء نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می­شود . تبصره۱ـ برای ساکنین شهرهای بالای پانصدهزار نفر، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در این ماده بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصدهزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر، بر اساس آیین نامه مذکور در تبصره (۳) اختصاص می یابد.
نقد و بررسی برنامه تلویزیونی ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد مدرس عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه قم - برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. - ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. - حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. - یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. - یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. - ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. - در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. ☘️نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" - تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. - عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. - در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! - هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. - پس تجربه تجربه‌گرها: 🍃اولا کشف صوری است، 🍃ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، 🍃ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، 🍃رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، 🍃خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و 🍃نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. 🍃در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. - تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! - استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. - در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. - باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. @yekmeshkati
🔻 دانشکده فنی مهندسی به مناسبت *دهه سرآمدی آموزش* برگزار می کند: ✅ *دستاوردهای آموزش الکترونیکی در دوران کرونا با تاکید بر آموزش های عملی* 🔺 با حضور دکتر سیدعلی اکبر صفوی رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران 🗓 *زمان*: سه شنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۹ ~~~~~✦✦✦~~~~~
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ بر طلبه‌ها سخت می‌گیرند 🔺از یکی از دوستانی که زیاد مُعاشر مرحوم استاد علی صفائی حائری بود پرسیدم: جدیداً خوابی ندیده‌ای؟ با چشمی اشکبار گفت: دیدم، و ازاستاد پرسیدم: چه خبر؟ حرفی بزن! 👈 فقط گفت: بر طلبه‌ها سخت می‌گیرند و رفت... . ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
فروشگاه اینترنتی محصولات نور با تخفیف ویژه، تا پایان هفته! www.noorshop.ir   دانشنامه علوم متن 681 عنوان کتاب در 903 جلد از منابع مهم در زمينه علوم قرآن، به زبان: ، فارسی و انگلیسی  مطالعه بیشتر در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/15821 خرید با ویژه در نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/15821 اجرای برخط در : www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_mishkat2   دانشنامه علوی (نسخه 2) متن 173 عنوان در  389 جلد در زمینه ترجمه و شرح و مصادر به زبان عربی و ...  مطالعه بیشتر : www.noorsoft.org/fa/software/View/15905 با تخفیف ویژه نورشاپ: www.noorshop.ir/fa/product/15905 اجرای برخط در ابرنور: www.abrenoor.ir/fa/abrenoor_nahj   سیره معصومان علیهم السلام متن کامل ۴۴۵ عنوان کتاب فارسی، عربی و در ۱۳۸۳ جلد، تدوین درختواره معصومان (علیهم السلام) در محورهای: احوال شخصی، ، سیره، مناقب، ، راویان، کتاب شناسی و ...  مطالعه بیشتر نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/6319 خرید با تخفیف ویژه : www.noorshop.ir/fa/product/6319 اجرای برخط در ابرنور: www.abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_masouman     مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) www.noorsoft.org   ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
9311-fa-algharat-tarjomeh.pdf
3.29M
💫ترجمه کتاب الغارات👆 ✔این کتاب سال ها قبل از نهج البلاغه و در زمان غيبت صغری نگاشته شده و به شرح بخشی از زندگی امیرالمؤمنین و برخی سخنان ایشان می پردازد. ✔شهید سلیمانی توصیه به خواندن این کتاب و ترویج آن داشت. ✔حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز ضمن معرفی این کتاب ارزشمند، تاکید فراوانی بر مطالعه آن نمود. 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
❇️دوفصلنامه علمی تخصصی مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده 🔘صاحب امتیاز: جامعة الزهرا سلام الله علیها 🔘مدیر مسئول: حجت الاسلام سید محمد مدنی بجستانی 🔘سردبیر: حجت الاسلام حسین رضائیان بیلندی 📌این نشريه با هدف ترویج پژوهش‌های مرتبط با حوزه خانواده و ارائه الگوهای اسلامی ، در تلاش است با فراهم آوردن بستری مناسب جهت انتشار مقالات علمی دانش آموختگان و پژوهشگران، گام موثری در ارتقای سطح کیفی مطالعات و انعکاس برترین های پژوهشی بردارد. به مقالات پذیرفته شده نهایی کمک هزینه تالیف تقدیم خواهد شد. 👈 سامانه نشریه: mtr.jz.ac.ir ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
اولویتهای پژوهشی کشور-۱۴۰۱-۱۴۰۵.pdf
1.32M
✅ اولویتهای پژوهشی و فناوری کشور در افق زمانی 1401- 1405 🔻تهیه کننده: دبیرخانه شورای عالی وزارت عتف ✔️محورهای پژوهشی در کمیسیون امور فرهنگی، اجتماعی و علوم انسانی و اسلامی، هنر و معماری، مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و امور حقوقی، صنایع، معادن و فناوری اطالعات و ارتباطات، سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی، حمل و نقل و عمران، انرژی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
🔰 نشست مجازی نقد و بررسی "طرح شفافیت در قوای سه گانه" باحضور: 🎤 دکتر محمدتقی دشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس مرکز پژوهشی مبنا 🎤 دکتر سیدمحمدمهدی غمامی، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس اندیشکده حقوق بشر و شهروندی 🎤 دکتر حسین رفسنجانی مقدم، مدیرکل قوانین مجلس شورای اسلامی 🗓 چهارشنبه ۷اردیبهشت ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۲۱:۳۰ 🔗 حضور در نشست 🆔@mabna_center
⚜ همایش معماری نوین ایرانی اسلامی ⚜ 💯 راهکاری برای خانه دار شدن هر ایرانی 💯 🔰 محورهای همایش 1⃣ ۱۰۰۰ متر زمین رایگان حق هر خانواده ایرانی 2⃣ معماری نوین ایرانی اسلامی و حل معضل مسکن 3⃣ معماری نوین ایرانی اسلامی و اقتصاد خانواده 4⃣ زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی با ابزار معماری ⏰ زمان : پنجشنبه هشتم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ 📍مکان : میدان شورا ، سالن همایش‌‌های شهرداری ✅ ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :👇 🆔 اینستاگرام https://www.instagram.com/p/CcpkLUyoCxP/?igshid=YmMyMTA2M2Y= 🆔 تلگرام https://t.me/memari_novin_irani_eslami 🆔 واتس اپ https://chat.whatsapp.com/Hi9WVhn0PdIGiXlet7K4ll 🆔 ایتا https://eitaa.com/joinchat/4004774066C594ec2b8ce
هدایت شده از مغز خاکستری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 فراخوان پویش *«یک سطل آب»* تا محو غده سرطانی رژیم صهیونیستی دانش آموزان، دانشجویان، هنرمندان و اقشار مختلف مردم می توانند با خلق آثار هنری خود در قالب: 🔰عکس نوشت، کاریکاتور، پوستر، دل نوشته، نقاشی، شعر و ویدیو؛ روایتگر آرمان «آزادی قدس» باشند 📆مهلت ارسال آثار تا روز قدس 1401 📲ارسال آثار از طریق وب سایت تلوبیون 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
khanahouse.ir خانه اندیشه‌ورزان جوان fekrparvari.ir باشگاه فکرپروری و خلاقیت ✨ فیلم کامل جلسه اول نشست‌های انتقال تجربه *فکرت* با موضوع میهمان نشست: *جناب آقای دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه و نظریه پرداز* 👇 👇 👇 👇 https://www.aparat.com/fekrparvari.ir @fekrparvari
171908867_-211594.pdf
247.6K
✨جایگاه ایران در شاخص جهانی دانش سال ۲۰۲۱
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
نقد و بررسی برنامه تلویزیونی #زندگی_پس_از_زندگی ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد مدرس عالی
✨چرا برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» وجاهت دینی ندارد؟!! رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، درباره برنامه «زندگی پس از زندگی» می‌گوید بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به جرأت می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا نقدی درباره برنامه «زندگی پس از زندگی» که به موضوع مرگ و حالات پس از مرگ می‌پردازد و در شب‌های ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود، نوشته که به شرح زیر است: 👇
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✨چرا برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» وجاهت دینی ندارد؟!! رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلام
«باسمه تعالی بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون‌ روایت‌های برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» زده‌ام عرض کنم. در این جهت بعد از یک مقدمه کوتاه چند نکته فنی و دقیق را خدمتتان تقدیم می‌کنم: 1⃣اولاً. ما متعهد هستیم، از شکل‌گیری تصاویر غیردقیق و مغشوش درباره دین از جمله درباره حیات پس از مرگ که یک مساله کلیدی در تعالیم اسلامی است، جلوگیری کنیم. 2⃣ثانیاً. گرایش برخی از مردم به معنویت با دیدن این نوع برنامه‌ها، دلیل نمی‌شود که رضایت دهیم هر تصویر نادرستی به اسم دین در اختیار مردم قرار گرفته و جا بیفتد. 3⃣ثالثاً. جلوگیری از ابراز نظر علمی درباره یک برنامه تلویزیونی یا توقع تقلیدگرایی از برخی بزرگان در این مباحث و متعاقب آن، توهین به منتقد و تلاش برای بستن باب آزاداندیشی، جزو آفات فرهنگ عمومی ماست و موجب می‌شود تا سطحی‌نگری در جامعه رواج یابد. 4⃣رابعاً. بنده قصد ندارم خوبی‌های برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» را بالکل نفی کنم و درباره زحمات دوستان صداوسیما بی‌انصافی کنم. این برنامه نقاط قوتی هم دارد و خدمات ارزنده‌ای نیز به ویژه در ساحت مرگ‌اندیشی داشته است هرچند انتظار می‌رفت تحت نظر یکی از اندیشمندان برجسته‌ این عرصه طراحی و اجرا گردیده و سوء‌برداشت‌هایی که به وجود می‌آورد رفع شود. 5⃣خامساً. بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به رغم معارفی که از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه به دست ما رسیده است، به جرات می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سئوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. حتی دقت بفرمایید که احادیثی که در این عرصه آمده نیز بدون کار اجتهادی قابل استفاده نیست چه رسد به تجارب شماری از مردم عادی که جدای تاملاتی که درباره منشا آن وجود دارد، خطا و نسیان، طبیعت این تجارب است‌.» او بعد از این مقدمه کوتاه، ملاحظات خود را در چند بند به صورت فشرده ارائه کرد: 👇👇
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
«باسمه تعالی بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون‌ روایت
«1⃣یکم. راویان محترم در برنامه «زندگی پس از زندگی»، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح‌تر، فردی که روایتگر است هیچگاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده کرده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست. 2⃣دوم. این عزیزان در زمان‌ مشاهدات ذهنی خود زنده هستند و مکانیزم مغزشان با استفاده از انبار ذهنی، فعل و انفعالات شیمیایی و از همه‌ مهم‌تر، صورت‌بندی خیال این تصاویر را شبیه خواب برایشان ایجاد می‌کند و تنها قلیلی از افراد ممکن است مشاهدات ذهنی‌شان به جهت درجات روحی ممتازی که دارند، صادق باشد. در واقع، در زمان خواب یا کما که نوعی خواب عمیق و بیهوشی محسوب می‌شود، بخش‌هایی از مغز به خواب می‌رود اما قسمت عمده‌ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می‌کند. خواب، ارتباط تنگاتنگی با انبار ذهنی ما دارد و قوه خیال با استفاده از این انبار ذهنی تصاویری را برای ما ایجاد می‌کند. به تعبیر علمی قسمت عمده‌ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می‌شود. در زمینه درک عملیات مغز در این‌ مواقع، متخصصان علوم شناختی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌اند. 3⃣سوم. از نظر حکما، خیال یعنی صورت بدون‌ ماده. از منظر مرحوم صدرالمتالهین (ره) که قائل به نشئات سه‌گانه وجود (عالم عقول مجرده، عالم مثال یا خیال منفصل، عالم مادی) می‌باشد، نفس، مظهر صور مثالیه در خیال منفصل است و لذا قائل به خیال متصل نیست. ایشان بر این باور است که نفس انسان با خلاقیت، صور خیالی را همانند صور حسی به وجود می‌آورد و حرکت جوهری در اینجا از نقش منحصربفردی برخوردار است به این‌معنا که هر قدر درجه روحی انسان بالاتر باشد، دریافت‌های انسان از عالم مثال بیشتر و تبدیل آن به صور صادقه از طریق نفس بیشتر است. با این اوصاف، شک ندارم که مشاهدات معدودی از ما در خواب می‌تواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این‌ وادی برای افراد غیرمهذب به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک‌سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست. 4⃣چهارم. این مشاهدات همه در زمان حیات مغز صورت می‌گیرد و حتی زمانی که با شاخص‌های متداول علمی تصور می‌شود انسان مرده، هنوز مغز در لایه‌های پنهان خود از فعالیت بازنایستاده است. اما مساله اصلی و پیچیده‌ای که در بین حکما و فلاسفه محل بحث‌های طولانی و پیچیده می‌باشد، تداوم حیات مثالی بدون نقش‌آفرینی دستگاه مغز است که همچنان جزو مباحث قابل توجه محسوب می‌شود و به نظر من تنها نظریه حرکت جوهری ملاصدرا توانسته تا حد خوبی این مساله را حل کند. 5⃣پنجم. این پدیده که در برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» شاهد آن هستیم، یک امر فیزیکی است و نه متافیزیکی. در واقع همانطور که اشاره کردم، برای عموم مردم، این دستگاه پیچیده و شکوهمند مغز است که انسان‌ را در این ساحت قرار می‌دهد و هر آن‌چه در این دستگاه رخ بدهد، یک رخداد فیزیولوژیکی است و قراردادن آن را در عالم‌ متافیزیک اشتباه است. 6⃣ششم. مساله اصلی این است که این‌ مشاهدات، در ردیف خواب عمیق قابل تعریف است. یعنی فرد، شهود در بیداری که ندارد بلکه هر آنچه مشاهده می‌کند متعلق به زمان بیهوشی یا کماست. خواب عمیق، به دلیل قطع بخش مهمی از تعلقات جسمی، احساس سبک بالی شدیدی در انسان به وجود می‌آورد و شرایط را برای دریافت‌های ناشی از خیال متصل و خیال منفصل فراهم‌ می‌کند. ما در غیر حالات بیهوشی و کما نیز تجربه خواب عمیق را داریم‌ و لذا لازم‌ نیست این جنس مشاهدات را صرفا در افراد به کما رفته جستجو کنیم. 7⃣هفتم. حلقاتی از این روایات، در مواردی، پس از آنکه فرد بهوش می‌آید، فراموش می‌شود و فرد بعدا خودش تلاش می‌کند ‌در جهت انسجام بخشی به روایت خود، حلقات مزبور را جایگزین کند. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از بیداری به تحقیق می‌پردازند و با گذشت زمان ناخواسته روایت خود را با روایت‌های دیگران‌ مشابه‌سازی کرده و یا برای آن توجیهات شبه علمی یا معارفی پیدا می‌کنند. 👇👇
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
«باسمه تعالی بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون‌ روایت
8⃣هشتم. افرادی که در این برنامه‌ها روایتگری می‌کنند به هیچ وجه دروغگو نیستند بلکه عمدتا انسان‌های خوب، راستگو و رقیق‌القلب به شمار می‌روند که واقعا درصدد بیان مشاهداتی هستند که در حالت بی‌هوشی به ویژه کما آن را تجربه کرده‌اند. پس این‌ روایت‌ها نه دروغ است و نه بی‌ارزش، لکن از توضیحات قبلی بنده روشن می‌شود که ارتباط‌دهی همه آن‌ها به روح و عالم برزخ فاقد ادله روشن است. ضمنا روح یک امر مجرد است و تقلیل آن از سوی بعضی به یک دستگاه متافیزیکی ادراکی که پس از مرگ از جسم جدا می‌شود نیز در جای خود محل تأمل است و لااقل با نظریات برخی فلاسفه بزرگ مانند مرحوم ملاصدرا در تغایر آشکار است. 9⃣نهم. اینکه بتوان این‌ جنس مشاهدات را مشاهدات ملکوتی خواند، هیچ ادله‌ای برای آن وجود ندارد، مشاهدات ملکوتی یا برزخی عبارت است از مشاهداتی که فرد قادر است به سبب آمادگی بالای روحی از ذهن خود جدا شده و به عالم خارج از ذهن خود منتقل و سپس با رجوع به ذهن و بواسطه خلاقیت نفس، دریافت های خود را از بیرون ذهن ترجمه و بیان کند. 0⃣1⃣دهم. ممکن است بعضی از این افراد تجربه‌ای مشابه شهودات عرفانی را نیز داشته باشند و به وادی خیال منفصل هم سفر کرده باشند اما چنانچه خدمتتان اشاره شد، تفکیک مشهودات خیال متصل از خیال منفصل کار بسیار دشواری است. در حقیقت، آنچه برای عارف در خواب و بیهوشی رخ می‌دهد، رؤیای صادقه است که در اسلام به مثابه یک معرفت شخصی موجه معرفی شده است هر چند برخی از عرفا در حین بیداری نیز قادر به شهودات عرفانی هستند. در عین حال، باید توجه نمود که حتی عرفا نیز مادامی که نتوانند شهودات خود را عقلاً و به زبان استدلال ترجمه کنند، صرفا برای آنها یک امر شخصی تلقی می‌شود و به همین سبب، از طرح آن با عموم نیز پرهیز می کنند. 1⃣1⃣یازدهم. این جنس برنامه‌ها بیشتر در جهان مسیحیت و در ظرف اندیشه مدرن با هدف ایجاد باور در میان افراد بی‌ایمان به دین و به تبع آن، زندگی پس از مرگ ( البته سازگار با روایت دینی ) رونق گرفته و نظایر آن از سال‌ها پیش در شبکه‌های تلویزیونی مسیحی تولید و با استقبال فراوان روبه‌رو شده است. یکی دیگر از دلایل گسترش این بحث و این قبیل برنامه‌ها در جهان، مقابله با نیهیلیسم و از همه مهم‌تر، کاهش ترس از مرگ خصوصا در میان افراد میان سال به بالاست. علاوه بر این، این مباحث برای کسانی که از قدرت انتزاعی کمتری برخوردارند و بیشتر حس‌گرا هستند با استقبال بیشتری روبه‌رو می شود؛ این در حالی است که فهم حقیقت مرگ و جهان پس از آن به ظرفیت بالایی از جهت عقل انتزاعی نیاز دارد. 2⃣1⃣دوازدهم. معارف دینی در باب مرگ و حیات پس از مرگ، عمدتاً بر ایمان دینی و معارف نقلی تکیه دارند و به دلیل ایجاد سطحی‌نگری‌های مضر یا ایجاد انحراف در برداشت‌ها، دین از حسی‌سازی و بسط این معارف از طریق خواب ابا دارد. 3⃣1⃣سیزدهم. همانطور که می‌دانید خواب در اسلام، به هیچ وجه حجت نیست. یعنی نمی‌توان از خواب کسی (حتی اگر از علماء بزرگ باشد) اصل معارفی یا قاعده شرعی استنباط نمود. همانطور که اشاره شد، شهودات عرفا نیز حجیت ندارند و معمولا تا زمان ترجمه عقلی یک امر شخصی محسوب می شوند هر چند پس از ترجمه عقلی نیز همچنان در فقه فاقد وجاهت لازم‌ برای استنباط قاعده شرعی به شمار می روند، بنابراین، روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت‌هایی به برخی توصیفات دینی یا شبه دینی به عالم‌ پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت. والسلام» ✨بنابر اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون برنامه‌های سیما در رمضان ۱۴۰۱، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد تاکنون در صدر برنامه‌های پرمخاطب افطار سیما قرار گرفته است. تاکنون دو فصل از «زندگی پس از زندگی» در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در ایام ماه مبارک پیش از افطار پخش شده است. فصل سوم نیز در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ در حال پخش است. ۲۵۹۲۵۹ کد خبر 1624758
قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کاهش یافت 🔹بررسی آمارهای نشر نشان می‌دهد که میانگین قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب تهران با کاهش ۲۹ درصدی مواجه شده است. 🔹این کاهش قیمت‌ها در بازار قاعدتاً بی‌ارتباط با توزیع کاغذ دولتی و الزام وزارت ارشاد به درج عبارت‌ «این کتاب با کاغذ دولتی منتشر شده است»‌، نیست. 🔹در ماه‌های گذشته محموله‌هایی از کاغذهای دولتی میان ناشران توزیع شده است که به نظر می‌رسد حالا تأثیر خود را بر بازار قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه نشان داده است. tn.ai/2701189 @TasnimNews
✅دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب ✔️ کار بزرگی که انقلاب برای دانشگاه کرد عبارت بود از هویت‌بخشی به دانشگاه به تبع هویت‌بخشی به ملت ایران. انقلاب به ملت احساس هویت، آرمان، احساس شخصیت و استقلال داد، افق دید روشن داد؛ اینها کارهایی بوده که انقلاب برای ملت ایران انجام داد. طبعاً وقتی که در ملت یک حرکت ملی هویت‌سازی و آرمان‌سازی ملی انجام میگیرد آنکه بیشترین بهره را میبرد جوان دانشگاهی و جوان دانشجو است؛ جوان دانشجو با احساساتی که دارد با آگاهی‌هایی که دارد، با طهارت و پاکیزگی که دارد. دانشگاه احساس هویت کرد و این احساس هویت منتهی شد به اینکه دانشگاه و دانشجو جماعت در مقابل قدرتهای غربی احساس ضعف و احساس حقارت نکنند؛ درست نقطه‌ی مقابل‌ آن چیزی که قبل از انقلاب بود. ✔️جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه افتخار کند، برای خاطر اینکه دانشگاه امروز با دانشگاه اول انقلاب واقعاً قابل مقایسه نیست. بله، آن روز پرشورتر و اینها و حرکتهای پرشوری انجام میگرفت. خب اول انقلاب بود. اما دانشگاه امروز کشور ما با دانشگاهی که در اول انقلاب ما داشتیم، واقعاً قابل مقایسه نیست. از لحاظ تعداد دانشجو، آن روز همه‌ی دانشگاه کشور تعداد دانشجوهایشان صد و پنجاه هزار بود، حدود صد و پنجاه هزار نفر بودند. امروز تعداد دانشجو در دانشگاه میلیونی است. از این جهت کمیّت واقعاً قابل مقایسه نیست، دانشگاههای دولتی و غیردولتی. ثانیاً از لحاظ استاد، آن روز آن گزارشی که آن روز به ما میدادند، همه‌ی اساتید دانشگاههای تهران اول انقلاب حدود پنج هزار نفر بود. امروز دهها هزار استاد داریم که در این اینها اساتید برجسته‌ای وجود دارند. اساتید نخبه‌ی برجسته‌ای وجود دارند. یعنی واقعاً افتخارآمیز است تعداد استاد مثل تعداد دانشجو. ✔️بعد پیشرفت علمی چشمگیر. آن روز ما از لحاظ کار علمی واقعاً هیچ چیز افتخارآمیزی در دانشگاه نداشتیم. حالا یک وقت یک جوان نخبه‌ای مثلاً یک فکری، یک کار گوشه‌ای انجام داده بود، ممکن است که حالا ماها خبر نداشته باشیم. اما دانشگاه به عنوان یک کل، به عنوان یک مجموعه هیچ حرکت علمی چشمگیر و قابل اعتنایی نداشت. امروز به فضل الهی، به توفیق الهی کارهای علمی چشمگیر و بزرگی در دانشگاه انجام گرفته و دارد باز هم انجام میگیرد.
مؤلفه‌ها و بایسته‌های تحصیل پژوهش‌گرا.mp3
14.85M
🔰 مؤلفه‌ها و بایسته‌های تحصیل پژوهش‌گرا ◽ اختتامیه نهمین جشنواره امام خمینی رحمة‌الله‌علیه توسط معاونت پژوهش مدرسه علمیه‌ معصومیه سلام‌الله‌علیها با سخنرانی حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه با موضوع "مؤلفه‌ها و بایسته‌های تحصیل پژوهش‌گرا" برگزار شد. ◽در این جلسه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه به ارائه مباحث مربوطه پرداختند و از برگزیدگان جشنواره تقدیر کردند. ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 💿 حجم: ۱۴ مگابایت 💢 نفحات رو در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |