eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
483 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ندای تهذیب
📗 همای سعادت ✍️محمد عباسی 📌روش های تربیت اخلاقی در اسلام ، با تأکید بر مکتوبات و روش تربیتی فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور - پهلوانی تهرانی (ره) 💠در این کتاب ضمن بیان تفصیلی اصول، اهداف و شیوه ‌های تربیت اخلاقی، مقاصد ذیل برای نگارش آن دنبال شده است : 🔹جلوگیری از رونق یافتن عرفان ‌ها و روش ‌های تربیتی کاذب با ارائۀ الگوی اسلامی و زمینه‌سازی برای هموار شدن مسیر تربیت اخلاقی صحیح در جامعه. 🔸بازسازی نظام تربیتی موجود با اثبات نقش کلیدی روش تربیتی فقیه عارف، حضرت آیت الله سعادت‌پرور و بیان خصوصیات، امتیازات و جامعیت آن و پاسخگویی به شبهات. 📚مرکز فروش: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، پلاک B12. (انتشارات آفتاب فطرت) 📡 پایگاه اطلاع رسانی و فروش اینترنتی: Ketabrah24.ir bookroom.ir/book/100198 025-37842549 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
✨این موضوع با زیر فصلهای آن میتواند موضوع خوبی برای رساله سطح ۳ رشتهای اخلاق یا تربیت یا مشاوره باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراخوان مقاله ویژه پژوهشگران عرصه‌های جهادی و خدمت‌رسانی 🔸عناوین مقالات: * حضور روحانیت در عرصه‌های علنی خدمت‌رسانی در سده اخیر * خدمات عمرانی و عام المنفعه حوزه علمیه از بدو تأسیس * اصول و اهداف حضور مرجعیت قم در عرصه‌های خدمت‌رسانی به مردم از بدو تأسیس * نسبت حوزه‌ علمیه قم با حکومت‌ها در امر حمایت از مردم در سده اخیر * تأثیرات حرکت‌های جهادی بر تقویت وحدت بین مذاهب و مقابله با جریانات انحرافی در سده اخیر * تأثیرات خدمت‌رسانی روحانیون بر ارتقای جایگاه حوزه (در بین مسئولان یا از نظر مردم) در سده اخیر * ساحت‌ها و حیطه‌های حضور حوزه قم در امر حمایت مادی از مردم * جایگاه فعالیت‌های جهادی در مراحل تمدن سازی از نظر مقام معظم رهبری 🔸مزایا: * اعطای حق‌التحریر (بعد از تأیید کمیته ارزیابی ونظارت) * اعطای گواهی و ثبت مقاله به عنوان رزومه پژوهشی (بعد از تأیید کمیته ارزیابی و نظارت) 🔸مهلت ارسال: *مهلت تعیین موضوع و ارسال طرح (بیان مسئله، کلید واژه‌ها، منابع) : 27 مهر 1401 * مهلت ارسال نهایی مقاله :15 آذر 1401 💠راه ارتباطی جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین موضوع: entezarefaraj74@ 🌷🇮🇷🌷
ای دیدنت بهانه ترین خواهش دلم فڪری بڪن برای من و آتش دلم دست ادب به سینه ی بیتاب میزنم صبحت بخیر حضرت آرامش دلم السلام علیک یا صاحب الزمان
هدایت شده از حدیث نگاشت
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: 🍀مَن لَم یَصبِر عَلی ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِیَ فی ذُلِّ الجَهلِ أبَدا 🔺آن که ساعتی، خواریِ فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند. 📙بحارالأنوار، ج ۱ ، ص ۷۷ 🆔👉 @Hadith_negasht
✨پیامبر اکرم صلوات الله علیه: 🌷هرگاه خداوند براى خير بخواهد: 🔺 آنان را در دين دانا مى كند، 🔺كوچك‌ترها بزرگ‌ترهايشان را احترام مى‌نمايند، 🔺مدارا در زندگى و ميانه‌روى در خرج روزيشان مى‌نمايد 🔺و به عيوبشان آگاهشان مى‌سازد تا آنها را برطرف كنند. 📗 نهج الفصاحه ص ۱۸۱ ح ۱۴۷ 🌷🇮🇷🌷
❓عاقل‌ترین مردم کیه؟ 🔹ما توی زندگی، انسان‌های مختلفی رو می‌بینیم. هم افرادی که آروم و با ادب هستن؛ هم کسایی که با همه دعوا دارن! یه عده همیشه دنبال سختگیری و بهونه‌گیری هستن، یه عده هم هیچ‌وقت به حق و حقوق خودشون قانع نیستن و از تمام مردم طلبکارن. 🔸در کنار این‌همه مردم رنگارنگ، کسی که با مردم خوش رفتار باشه و با اخلاق‌های بدی که دارن کنار بیاد، باعث میشه که توی جامعه آرامش به وجود بیاد. ضمنا این نوع رفتار خوب، نشونه عقل زیاده. ✅پیامبر خوبی‌ها و رحمت می‌فرمایند: «اَعْقَلُ النّاسِ اَشَدُّهُمْ مُداراةً لِلنّاسِ»؛ عاقل‌‌‌ترین مردم کسی است که بیشتر از همه با دیگران مدارا کند. (بحارالأنوار، ج52، ص57) 🕋 شاخصه: ادب در گفتار و رفتار 📝 لینک مطلب https://btid.org/fa/news/210150 🌐 btid.org
💎 نزديكترين مردم به مقام نبوّت 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ ❇️ نزديكترين مردم به مقام نبوّت، اهل و . 📚 كنزالعمّال، ح ۱۰۶۴۷
💎 نزديكترين مردم به مقام نبوّت 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ ❇️ نزديكترين مردم به مقام نبوّت، اهل و . 📚 كنزالعمّال، ح ۱۰۶۴۷
پیامبر اسلام صل الله علیه و آله: هرکہ در جستجوۍ دانش باشد، بهشت در جستجوۍ اوست . . ‌╭━━━⊰◇⊱━━━╮ @javaan_enghelabi🇮🇷 ╰━━━⊰◇⊱━━━╯
هدایت شده از گنجینه
تکریم شخصیت کودک🙇‍♀ روزی پیامبر اکرم (ص) در راه مسجد، به کودکانی برخوردند که بازی می‌کردند. کودکان گرد ایشان حلقه زدند و گفتند شتر ما باش تا بر دوشت سوار شویم. اصحاب که برای اقامه نماز در مسجد، منتظر پیامبر بودند بلال را به دنبال ایشان فرستادند. پیامبر به بلال فرمودند به منزل من برو و چیزی برای کودکان بیاور. بلال رفت و ۸ دانه گردو یافت. پیامبر (ص) به کودکان فرموند: آیا شتر خود را به این گردوها می‌فروشید؟ کودکان رضایت دادند و با خوشحالی پیامبر را رها کردند. بر این اساس اگر بخواهیم کودکان را از کاری به ویژه از بازی‌های مورد علاقه آنها باز داریم، باید به شیوه‌ای عمل کنیم که با رضایت خاطر به این کار تن دهند، نه با کراهت و اجبار و احیاناً خشونت. مانند پیامبر (ص) که متوسل به چیزی شد که مورد علاقه کودکان بود. 📖دکتر محمد داوودی. سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت صفحه ۸۷ @ganjinehasar
💎 حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی . ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ 🔹قال رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ الْمَلائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ» | الکافی، ج۱، ص۳۲. 🔹 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) فرمودند: «همانا فرشتگان به نشانه رضایت از طالب علم، بالهای خود را برای او پهن می‌کنند.»
❗️کتاب حاضر متن پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم‌پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم"صلی الله علیه و آله"در مناسبت‌های گوناگونی ایراد شده است. 🔹سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم"صلی الله علیه و آله " است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگی‌های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می‌باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟» 🔹در سخنرانی دوم ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین"علیه‌السلام" پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می‌گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می‌نمایند. 🔹در سخنرانی سوم، ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست‌های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می‌شود اشاره نموده و به دنبال پاسخگویی به آن‌هاست. 🔹در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگو‌برداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع به نظریه حکومت دینی مطرح نموده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می‌دهند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✨✨✨✨✨✨✨✨ ❁﷽❁ ✍️ در منابع اسلامی آمده است که روزی ابوحنیفة با امام صادق(ع) همسفره شد. وقتی امام(ع)دست از غذا کشید فرمود: 🔹«الحمد لله ربّ العالمين اللّهم هذا مِنك و مِن رسولِك(ص)» 🔸ستايش خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است‏؛ خداوندا این از فضل تو و همچنین از فضل رسول تو است. ✍️ ابوحنیفه با تعجب اشکال به امام (ع) گرفت و گفت: 🔸«يا أبا عبد الله أجعلتَ مع الله شريكا؟» 🔹ای ابو عبدالله! آیا برای خداوند شریک قائل شدی؟ ✍️ امام (ع) به او گفت: وای بر تو! همانا خداوند در قرآن می فرماید: 🔹«... وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِه...‏»(التوبة: 74 ) 🔸«... و اين غرور و سرمستى علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود...» ◀️ همچنین در جای دیگر خداوند فرموده: 🔹«وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه...‏»(التوبة: 59) 🔸«ولى اگر آنها به حق خود راضى باشند و به آنچه خدا و پيامبرش در اختيار آنها گذارده رضايت دهند و بگويند همين براى ما كافى است و اگر هم نياز بيشترى داريم خدا و پيامبر(ص) از فضل خود به زودى به ما مى‏بخشند ...‏» ✍️ ابوحنیفه با سرافکندگی گفت: به خدا قسم گویا تا کنون این دو آیه را از قرآن نخوانده بودم و به گوشم نخورده بود! امام علیه السلام فرمودند: بله تو بی شک این دو آیه را هم خوانده ای و هم شنیدی! ولی خداوند درباره تو و امثال تو فرموده است: 🔹«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24) 🔸«چرا در قرآن تدبر نمى‏كنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده؟» ◀️ همچنین: 🔹«كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون‏» (المطففين: 14) 🔸 «نه، واقع قضيه، اين است كه گناهانى كه كرده‏اند، در دلهاشان اثر نهاده، و دلها را قساوت بخشيده‏» 📚 كراجكى، محمد بن على‏، كنز الفوائد، ج‏2، ص: 37 @shagerd_Quran
هدایت شده از مشق زندگی
🎁 (صلی الله علیه و آله) 0. بود. 1. هنگام راه رفتن با آرامی و راه می‌رفت. 2. در راه رفتن قدم‌ها را بر زمین نمی‌کشید. 3. نگاهش پیوسته به افتاده و بر زمین دوخته بود. 4. هرکه را می‌دید به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. 5. وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی‌کشید. 6. با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد فرد نزد آن حضرت است. 7. هرگاه به کسی می‌نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. 8. هرگز به روی مردم و خیره نگاه نمی‌کرد. 9. چون اشاره می‌کرد با اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو. 10. سکوتی طولانی داشت و تا نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. 11. هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او فرا می‌داد. 12. چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی‌گشت و می‌نشست. 13. با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت . 14. در مجلسی نمی‌نشست و برنمی خاست مگر با . 15. هنگام ورود به مجلسی در آخر و می‌نشست نه در صدر آن. 16. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. 17. هرگز در حضور مردم نمی‌زد. 18. اکثر نشستن آن حضرت رو به بود. 19. اگر در محضر او چیزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود می‌گرفت. 20. اگر از کسی خطایی صادر می‌گشت آن را . 21. کسی را بر لغزش و خطای در سخن . 22. هرگز با کسی و منازعه نمی‌کرد. 23. هرگز سخن کسی را نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. 24. پاسخ به سوالی را چند مرتبه می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. 25. چون سخن ناصواب از کسی می‌شنید. نمی‌فرمودـ «چرا فلانی چنین گفت» بلکه می‌فرمود «بعضی مردم را چه می‌شود که چنین می‌گویند؟» 26. با فقرا نشست و برخاست می‌کرد و با آنان می‌شد. 27. دعوت بندگان و غلامان را . 28. هدیه را می‌کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. 29. بیش از همه به جا می‌آورد. 30. به خویشاوندان خود می‌کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد. 31. کار نیک را تحسین و می‌فرمود و کار بد را می‌نمود و از آن نهی می‌کرد. 32. آنچه موجب صلاح و مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می‌شنوند به غایبان برسانند. 33. هرکه عذر می‌آورد عذر او را می‌کرد. 34. کسی را نمی‌شمرد. 35. هرگز کسی را نداد و یا به لقب های بد نخواند. 36. هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نکرد. 37. هرگز عیب مردم را نمی‌کرد. 38. از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه بود. 39. هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسیار آنان نمی‌گفت. 40. بر جسارت دیگران می‌فرمود و بدی را به نیکی جزا می‌داد. 41. از بیماران می‌کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود. 42. سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره آنان می‌شد. 43. اصحاب را به نام هایشان صدا می‌زد. 44. با اصحابش در کارها بسیار می‌کرد و بر آن تاکید می‌فرمود. 45. در جمع یارانش می‌نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می‌شد نمی‌توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است. 46. میان یارانش و الفت برقرار می‌کرد. 47. وفادارترین مردم به و پیمان بود. 48. هرگاه چیزی به فقیر می‌بخشید به می‌داد و به کسی حواله نمی‌کرد. 49. اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می‌آمد نمازش را می‌کرد. 50. اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می‌کرد نمازش را می‌کرد. 🌷🇮🇷🌷