eitaa logo
کلاس مجازی آموزش عقاید
77 دنبال‌کننده
3 عکس
4 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شعری زیبا از مقام معظم رهبری 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 *من از اشکی که میریزد ز چشم یار میترسم* از آن روزی که مولایم شود بیمار میترسم! *همه ماندیم در جهلی شبیه عهد دقیانوس* من از خوابیدن مهدی درون غار میترسم *رها کن صحبت یعقوب و کوری و غم و فرزند* من از گرداندن یوسف سر بازار میترسم! *همه گویند این جمعه بیا اما درنگی کن* از اینکه باز عاشورا شود تکرار میترسم! *سحر شد آمده خورشید اما آسمان ابریست* من از بی مهری این ابرهای تار میترسم! *تمام عمر خود را نوکر این خاندان خواندم* از آن روزی که این منصب کنم انکار میترسم! *طبیبم داده پیغامم بیا دارویت آماده است* از آن شرمی که دارم از رخ عطار میترسم! *شنیدم روز وشب از دیده ات خون جگر ریزد* من از بیماری آن دیده خونبار میترسم! *به وقت ترس و تنهایی،تو هستی تکیه گاه من* مرا تنها میان قبر خود نگذار، میترسم! *دلت بشکسته از من،لکن ای دلدار رحمی کن* که از نفرین و عاق والدین بسیار میترسم! *هزاران بار من رفتم،ولي شرمنده برگشتم* ز هجرانت نترسیدم ولی این بار میترسم! *🌟 سید علی خامنه ای 🌟*
: امام عزیزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید : چیزی برتر از بینی را به خاک نمی ماند ( و سبب ناراحتی شیطان نمی شود ) پس ( با شیطان مخالفت کن ) نماز بر پای بدار و بینی شیطان را بر خاک بمال. « شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص ۲۹۶»
💚💚💚💚💚💚 روحانی سنت که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛ « خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. ❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتاب‌های «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعه‌ام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا می‌گویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آن‌ها گفتم: من تعجب می‌کنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر می‌دهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است! ❕ روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) در غدیر خم استناد کردم. ایشان می‌گفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانواده‌ام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی. 👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: می‌خواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده‌ام منتظرم بودند و باید می‌رفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت می‌کنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند می‌روی و شما را از راهتان بر می‌گردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت می‌شوی و در عقل من شک می‌کنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| ده‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه می‌دانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.» 📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمؤمنين و اولاده المعصومين عليهم السلام. @SAT110
به در شبهه: بعضی می گویند اگر خداوند خیر خواه است پس چرا شر در عالم وجود دارد ؟ و یا بعضی مثل دو گانه پرستان( ثنویه) وجود شر را دلیل بر دو تا بودن آفریدگار دانسته آند. پاسخ اجمالی: هر گاه معنای شر صحیح لحاظ شود و تحلیل عقلی شود نه با خیر خواهی خداوند در تعارض است و نه با یگانگی آفریدگار ناسازگار است، خصوصاً که توحید دلایل عقلی متعدد دارد. البته بعضی گفته آند شرور امری عدمی هستند !! ولی ظاهراً هر شری عدمی نیست. ۲- مجموعه عالم نظام احسن است و بعضی اموری که شر دانسته شده آند در مجموع نظام عالم شر نیستند بلکه کمال و خیر هستند. مثال وجود مار و عقرب و سم آنها در مجموع نظام شر نیست و برای عقرب و مار کمال است اما برای انسانی که از این دو موجود شدیداً می ترسد یا مورد اصابت نیش این موجود بوده شر است، در حالی که بعضی انسانها ( خود دیده ام) این دو حیوان را زنده می گیرند و با آنها بازی می کنند یا می فروشند و کسب در آمد می کنند یا دارو ساز ها از زهر این دو دارو می سازند یعنی حتی برای همه انسانها هم شر نیست! آتش ساختمان پلاسکو را تخریب و عده ای کشته شدند از این جهت شر بود ولی همه از همین آتش در خانه خود برای پخت و پز و گرمایش استفاده می کنند یا با مدیریت و مهندسی خاص با آتش موتور ماشین و‌قطار و هواپیما و موشک را به حرکت در می آورند و بشر خدمات و منافع بسیار زیاد از آتش مدیریت شده می برد پس می توان گفت الف: شر امری نسبی است ب:شر محض که هیچ خیری در آن نباشد نداریم ج: شر از لوازم وجود عالم ماده که عالم تعارضات است می باشد. ۳- توجه ،منشأ شر همه جا خداوند نیست ریزش برج دو قلوی آبادان و کشته شدن جمعی بر اثر استاندارد نبودن ساختمان ، یا بی احتیاطی و آتش سوزی سوختن انسانها ، یا در حاشیه رودخانه سیل خانه سازی کردن و عدم رعایت حریم و تخریب آن بر اثر سیل و کشته و بی خانمان شدن شر است، یا ماشین دارای نقص و لاستیک فرسوده را در جاده و سرعت بالا استفاده کردن و چپ شدن آن و کشته و فلج شدن شر است، اما نزد انسان عاقل و اهل تحلیل اینها چه ربطی به خیر خواهی خداوند دارد؟! منشاء اینها انسان و بی توجهی اوست. ۴- شر در رابطه با خصوص انسان ، شخصی نو جوان یا جوان می میرد ، یا کلا مرگ نزد بعضی شر است، شخصی در سانحه نابینا یا فلج یا لال می شود یا بیماری های صعب العلاج یا فلج و کور و کر و ناقص مادر زادی اینها شر است یا مرگ به گونه های خاص و تصادف ها یا فقر را کسانی شر می دانند اما در شر پنداری یا منسوب به الله دانستن یا تعارض با خیر خواهی خالق اموری باید لحاظ شود. الف: خداوند انسان را برای ماندن در این دنیا نیافریده ، بلکه در این دنیا آورده که توشه ای برای آخرت برگیرند و بروند گاهی در نوجوانی و جوانی این توشه را به شکل عالی بدست آوردند ( مثل شهدا) و گاه تا آخر عمر نتوانستند توشه لازم را بر دارند پس بعضی مرگ ها شر نیستند شر پنداشته شده در حالی که خیر بوده. ب: کسانی که دچار سانحه شدند این که چشم لطیف است و در برابر اشیای تیز و سخت مقاومت ندارد کمال چشم است ولی لازمه این کمال در جهان تزاحم ها این است که در حادثه نابینا یا فلج می شود حال سبب این حادثه اگر انسان مختار و به قصد و عمد باشد فرد حادثه ساز در دادگاه الهی عقوبت می شود و سانحه دیده در برابر سختی های که برای انجام کارهای عادی تحمل کرده پاداش های فراوان می بیند « افضل الاعمال اهمزها) با ارزش تر ین اعمال اعمالی است که برای آن سختی بیشتری تحمل شده » ج : ناقص الخلقه ها خداوند عالم ماده را بر اساس نظام علت و معلولی آفریده لذا محققین علت یا معلول‌ها را کشف و بر اساس آن اختراعات و درمانها و غیره دارند پس این خوب است اما گاه همین ژنتیک و علت معلول مدیریت نشود نتایج منفی دارد اگر پدر و مادری رعایت امور روحی یا جسمی را نکنند یا در بار داری مواد لازم را به بدن خود نرسانند یا ژنتیک آن دو ناهمگون باشد یا بعض نکات دیگر را رعایت نکنند طبق قانون علیت فرزند ناقص بدنیا می آورند د: بعضی سختی ها در این دنیا عقوبت و برای پاک شدن از گناهش است تا در آن دنیا سختی نبیند ط: بعضی سختی ها پاداش و توشه بر داشتن است مگر امام حسین علیه السلام کم مصیبت کشید؟ اما پاداشش هم بسیار بود مگر امام خمینی یا صیاد شیرازی یا شهید سلیمانی کم زحمت و سختی کشیدند؟ اما پاداششان هم بسیار زیاد بود و « بهشت را به بها دهند نه بهانه» نتیجه: گر چه بعض موارد شر عدمی است و موارد زیادی وجودی است . شر محض یعنی چیز یا موجودی که هیچ خیر غالبی نداشته باشد وجود ندارد . شر نسبی وجودی نیز از تعارض علل و اسباب این عالم تزاحمات و نفع و ضرر این عالم شکل گرفته است
از امام صادق ع سوال شد که برترین عمل در روز جمعه را به ما خبر دهید ؛ امام فرمود : بعد از نماز عصر صد مرتبه صلوات بر محمد و‌آل محمد فرستادن برترین عمل است و اگر بیشتر فرستاده بشه بهتر است ... ( کتاب « المحاسن ج۱ ص ۵۹ حدیث ۹۶ )
امام باقر علیه السلام : در روز جمعه نزد من عبادتی دوست داشتنی تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست ، ( کافی ، ج۳ ص ۴۲۸ باب نوادر الجمعه )
در حدیثی صحیح از امام صادق علیه‌السلام: ما احب الله من عصاه ، کسی که خدا را نافرمانی می کند خدا را دوست ندارد . (روضه المتقین ج۱۳ ص۱۵۶ . و وسایل الشیعه ج۱۵ حدیث ۲۰۵۹۶ )
! ها و دیگر دشمنان می گویند: سلمان دانشمند بود و قران را سلمان به محمد یاد داد تا بتواند ادعای نبوت بکند، قران کلام خدا نیست ، معجزه نیست سخنان سلمان فارسی است که دانشمند بوده !!!! پاسخ: ✅اگر قران کلام سلمان فارسی باشد ، معجزه الهی نبوده باشد ، پس کلام بشر است وقتی سلمان که فارس بود و لهجه داشت توانسته باشد چنین مطالب فصیح و بلیغ و مطابق فطرت را بیاورد پس عرب ها ( که در ان عصر در آوردن کلام زیبا مهارت داشتند) با کمترین هزینه باید بهتر، زیبا تر ، و قوی تر از قران بیاورند چرا نیاوردند؟! جنگ بدر و احد و احزاب را با آن همه هزینه علیه پیامبر و مسلمین به راه انداختند و کشته ها دادند ، چرا شبیه قران سلمان ! و بهتر از ان را نیاوردند تا مردم پیامبر و قرآن را رها کنند؟! ✅اگر سلمان فارسی چنین توانایی داشت که قران بیاورد تا محمد با آن بتواند ادعای نبوت کند و الان در جهان قریب دو میلیارد طرفدار داشته باشد ، چرا خود ادعای نبوت نکرد و این امتیاز بسیار بزرگ را به شاگرد خود واگذاشت؟! ✅طبق تاریخ ،سلمان در شام بود از طریق عالم بزرگ مسیحیان از حقانیت و ظهور آخرین پیامبر با خبر شد ، برای ایمان آوردن به او با کاروانی از شام راهی مدینه شد و ( بعد هجرت) در مدینه برای اولین بار پیامبر خدا را دید و ایمان آورد. پیامبر اعظم پس از بعثت ۱۳ سال در مکه بود و قران بر او نازل میشد و در این مدت اصلا سلمان فارسی به جزیرة العرب نیامده بود ، این سوره های قران را چه کسی به محمد آموخت؟! قران ۱۱۴ سوره دارد ۸۶ سوره در مکه قبل از ملاقات سلمان با پیامبر نازل شده و ۲۸ سوره در مدینه. ۸۶ سوره مکه از کجا آمد؟! ✅دروغگویان و منحرفان چنین دروغ هایی را می بافند و نقطه امید آنان بی اطلاعی جوانان مسلمان نسبت به امور دین است. بیاییم آگاه شویم، بیاییم برای دین هزینه کنیم ، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
های 😡 و 💐 به میوه فروش می گویی چرا میوه های اعلا را به نمایش می گذاری و‌لی درجه پایین تر را به مشتری می دهی؟ به دیگری می گویی چرا در نماز کندی می کنی؟ می گویی چرا رشوه می گیری و مال خود را آلوده می کنی؟ می گویی چرا ربا می دهی و ربا می گیری؟ به خانم می گویی چرا اینگونه بیرون می ایی خودت را جمع کن؟ می گویند: چی می گی ؟ هزار میلیارد اختلاس کردند! چی میگی ؟ اگه ربا حرامه چرا بانکها می گیرند؟ خیلی ها نماز نمی خوانند! همه رشوه می گیرند ! به کار من می گی بی حجابی؟ بی حجاب ندیدی ؟!!! نتیجه: گویا داریم در کارهای نادرست مسابقه می دهیم ! می خواهیم در بدی ها از هم سبقت بگیریم! 😳😔😡 خدا در قران چی می گه؟ سوره حدید ایه ۲۱ «سابقوا الی مغفرة من ربکم » در کسب اسباب آمرزش پروردگار سبقت بگیرید 💐 ۱۴۸ بقره و ۴۸ مائده « فاستبقوا الخیرات ..» در انجام کارهای خوب پیشی بگیرید ، مسابقه بگذارید 💐
برای معصومین ع چه دارد و امام برویم ؟ الف: به لحاظ عرفی کسی که توسط دیگران به شما سلام می رساند شما را بیشتر دوست دارد🌹 و می خواهد یا آن که به شما تلفن می،زند 🌻یا آن که حرکت می کند و برای دیدن شما به خانه شما می آید؟💐 اینجا هم همین است💐 ب: در روایات هم آمده گرچه از راه دور هم می توانید زیارت کنید اما نزد قبر بروید 🌻🌱🌼 در کافی ج ۴ ص۵۵۲ ح ۵ از امام صادق علیه السلام آمده که به اسحاق بن عمار فرمود : به مدینه بروید🌺 از نزدیک بر رسول خدا سلام دهید گر چه از دور هم سلام و صلوات شما به حضرت می،رسد . 💐 حدیث هفتم این باب نیز همین را مطرح می کند . 🌼 خداوندا ! ما را در دنیا از زیارت آل محمد و در هنگام مرگ و آخرت از شفاعت آل محمد ص بهره مند گردان.🌻 آمین 💐
چرا بعد از رحلت پیامبر ص برای در اختیار گرفتن خود با ؟ پاسخ ,, ✳️در کتاب اثباه الهداه ,, حدیث ۵۸۱ از امام باقر ع خطاب به جابر: ... یا جابر إنما مثل الامام مثل الکعبه إذ تؤتی ولا تأتی . ای جابر امام شبیه کعبه است که مردم باید نزد او بروند (فرمان بخواهند و فرمانبری کنند) و ان را طواف نمایند . سپس جهت شباهت را امام صریح بیان داشته است فرمود:مردم نزد کعبه می روند کعبه نزد انان نمی رود ,, پس مردم باید نزد امام بروند و از او پذیرش حاکمیت را بخواهند نه این که امام نزد مردم رود . ✳️به داستان زیر توجه کنید: بعد از رحلت پیامبر خدا ص و جریاناتی که برای علی و زهرا به وجود امد و بعد از شکایت از گریه های زهرا ,, فاطمه س به احد و زیارت قبور شهدای احد و عمویش حمزه می رفت و گریه می کرد شخصی به نام محمد بن اسید در ان هنگام نزد فاطمه س رفتم ,,مطالبی می پرسد,, .... پرسیدم :چرا علی در مورد حق خود در خانه نشست(و مطالبه نکرد) فاطمه س پاسخ داد :رسول خدا ص به علی گفت:مثل الامام مثل الکعبه إذ تؤتی و لاتأتی . یعنی پیامبر به علی سفارش نمود صبر کن تا مردم به سراغ تو آیند . ✳️نکته : علی ع غدیر را یاد اوری کرد ولی وقتی دید مهاجرین و انصار یاری اش نکردند با در خانه نشستن اعتراض و احقاق حق کرد. ✳️ فاطمه با سخنرانی خود و حمایت هایش اعتراض و دفاع از حق علی کرد. ✳️ حسن و حسین در مسجد هنگام سخنرانی ابوبکر بلند شدند و به او گفتند از منبر جد ما پایین بیا. ✳️ جمعی از یاران علی ( حدود دوازده نفر ) مانند سلمان و ابوذر و... در مسجد هنگام سخنرانی ابوبکر بلند شدند و به او اعتراض نمودند و سخن پیامبر ص و حق علی را گوشزد نمودند . اینها همه اقدام های عملی است که انجام شد اما بیش از این , و دست به شمشیر شدن صلاح نبوده است. ✳️ یقینا امام علی ع عاقلترین , شجاع ترین , عالم ترین, سیاسی ترین و دلسوزترین شخص پس از پیامبر خدا نسبت به اسلام بود پس در کار خود کوتاهی نکرد. ✳️شرایط زمان هم خطر ناک بوداز شمال از جانب امپراطوری روم و از شرق از جانب ایران و از جنوب مدعیان نبوت و از درون خطر منافقان وجود داشت. ✳️سخن اخر ,, همه در حضور پیامبر در غدیر با علی ع بیعت کرده بودند ,,نیاز به بیعت دو باره نبود,, ولی بیعت خود را شکستند.
سؤال⁉️ چرا را نمی کنند؟ یعنی خلاف قران عمل می کنند و نقص بر پیامبر خاتم است. زیرا الف: طبق قران عایشه المؤمنین است! آیه ۶ احزاب : ... ازواجه أمهاتهم.. ب: طبق آیه ۲۶ نور که می فرماید الخبیثات للخبیثین و الخبیثون للخبیثات ... کسی که همسر پیامبر ص را بد و خبیث بداند العیاذ بالله پیامبر را خبیث و بد دانسته است. که با او ازدواج کرده. ! پاسخ ۱-این مطالب را طرفداران عایشه ساخته اند اما مغالطه و باطل است ۲- ایات چنین معنایی ندارد باید صحیح معنی شود. ممکن است گفته شود از کجا برداشت شما صحیح و برداشت دیگران غلط است. می گوییم : ما ادعایی نداریم بلکه معیار عقلی می دهیم . قران تناقض گویی نمی کند شما فکر کن هر برداشتی که با دیگر آیات ناسازگار و در تناقض بود باطل است برداشت ما باشد یا مخالف ما. ۳- ام المؤمنین بودن به معنای بدون عیب و نقص بودن نیست به این معنی نیست که زنان پیامبر معصوم اند، آیات ۲۶ تا ۳۴ احزاب شاهد این سخن ماست ۴-زنان پیامبر أم المؤمنین اند یعنی ازدواج با آنها مانند ازدواج با مادر قبیح است ، از این جهت ام المؤمنین اند و گرنه : الف:هر کسی با مادر خود محرم است اما با زنان پیامبر محرم نیستیم لذا قران دستور حجاب را به آنها نیز داده است ( ۵۹ احزاب ) ب: هر مادری از فرزندش ارث می برد و فرزند از مادر ارث می برد اما همسر پیامبر از مؤمنین ارث نبرد و هیچ یک از مؤمنین از عایشه ارث نبردند ⏪پس همسران پیامبر ص فقط از لحاظ قبیح بودن ازدواج مانند مادر هستند پاسخ قسمت دوم ۵-آیه ۲۶ نور حکمی کلی می دهد پس برای همه ، برای همه پیامبران ، امامان ،و مردم باید یکسان است. ۶- آیه ۲۶ نور یک حکم ظاهری و تربیتی را مطرح می کند یعنی یک نفر مؤمن با یک زن خبیث ازدواج نکند آیه نمی گوید اگر زن کسی خبیث بود پس معلوم می شود مرد هم خبیث است و اگر مردی خبیث بود زن او هم خبیث است دلیل ما : الف:طبق قران فرعون خبیث بود اما همسرش آسیه از زنان مؤمن بود ب: طبق قران آیه ۱۰ سوره تحریم زن حضرت نوح و لوط کافر بودند ( بدتر از خبیث) اما نوح پیامبر اولی العزم خدا و معصوم بود و لوط نبی و معصوم ج: امام حسن ع و امام جواد ع حجت خدا و معصوم بودند اما همسرشان خبیث بود و قاتل امام. توجه : چرا پیامبر ص رعایت ظاهر آیه را نکرد؟ چرا با اینها ازدواج‌کردند؟ پاسخ ◀️حتما حکمت هایی داشته ، ⬅️این ابوبکر و عمر بودند که دختر خود را به پیامبر دادند چنان که مأمون دختر خود را به عقد امام جواد در آورد ۷-مثبت و منفی بودن رفتار افراد را باید با پایبندی به قانون خدا سنجید نه با این توجیهات و بهانه ها ، ⛔️آیه ۳۳ احزاب به زنان پیامبر دستور می دهد در خانه بنشینید اما عایشه بر خلاف فرمان خدا ، سوار بر شتر شد به خونخواهی عثمان که در مدینه کشته شده بود جنگ جمل را علیه علی ع در بصره راه انداخت، به دستور عایشه خزانه بیت المال بصره غارت شد . با دستور او جمعی از مردم بصره کشته شدند که هیچ دخالتی در قتل عثمان نداشتند چیزی شبیه هلوکاست که فرض یهودیان در اروپا و آلمان کشته شدند چرا مردم فلسطین را آواره می کنند و می کشند؟ شورش بر علیه حکومت قانونی مثبت است یا منفی ؟ بر خلاف صریح حکم خدا عمل کردن ۳۳ احزاب مثبت است یا منفی ؟ غارت بیت المال مثبت است یا منفی؟ کشتن بی گناهان مثبت است یا منفی؟ بین خود و خدایتان: اینک داوری با شما، کدام برداشت عاقلانه و سازگار با قران و منطق است و کدام نیست @SAT110
چرا خداوند از طرفی به مردم می گوید همدیگر را ببخشید و از طرف دیگر خودش نمی بخشد و می فرماید: فمن یعمل مثقال ذرة شرا یره ؟ پاسخ چنین نیست ، الف: آیه سوره زلزال می گوید ذرة ای خیر یا ذرة ای شر انجام داده باشد ان خیر یا شر را می بیند، ان عمل خیر یا شر را نشانش می دهیم. نفرموده هر کسی ذرة ای کار شر انجام داده باشد به اندازه همان ذرة هم مجازات اش می کنیم و هر گز او را نمی بخشیم. ب: اولین آیه قران بسم الله الرحمن الرحیم است که ۱۱۴ مرتبه در قران تکرار شده و در ان دو صفت رحمانیت ( بخشندگی عمومی ) و رحیمیت ( بخشندگی مخصوص خدا نسبت به مؤمنین) مطرح شده است . بنا بر این ایه سوره زلزال و بخشندگی خداوند دو مطلب کاملا متفاوت هستند .
[Forwarded from کانال رسمی به خانه بر می گردیم] 🦋🕯در بيمارستان ها وقت شام و ناهار ، غذاها خيلي متفاوت است . 🦋🕯 به يك نفر سوپ، چلوكباب و دسر مي دهند 🦋🕯 و به يك كسي فقط سوپ مي دهند 🦋🕯 و به يك نفر حتي سوپ هم نمي دهند و مي گويند كه فقط آب بخور 🦋🕯 به يك كسي مي گويند كه حتي آب هم نخور 🦋🕯 جالب است كه هيچ كدام از اين بيماران اعتراض ندارند زيرا آنها پذيرفته اند كه كسي كه اين تشخيص ها را داده است طبيب است و آن كسي كه طبيب است حكيم است . 🦋🕯 پس اگر خدا به يك كسي كم داده يا زياد داده ، شما گله و شكوه نكنيد كه چرا به او بيشترداده اي و به من كمتر داده اي . اين كارها روي حساب و حكمت است ❤️خدایا به داده و نداده ات شکر❤️
🔹آیا به و نهی از منکر در کار دیگران یا در زندگی دیگران است؟ (بعضی امر به معروف را سرک کشی و دخالت توی کار مردم جلوه می دهند) ✔️سرک کشیدن به زندگی دیگران , در عرف جوامع مختلف بد است و کسی که این کار را می کند الف) می خواهد محیط خصوصی دیگران را بداند و آن را عمومی کند , چی می خورند, چه خریدند, کجا می روند, و... در یک کلام دنبال افشای اسرار مردم است. ب) این کار را بدون اطلاع انها , با گوش ایستادن و امثال ان انجام می دهد. ج) این اموری که برایش سرک می کشند ضرر برای عموم جامعه ندارد. و در سرنوشت جامعه اثری ندارد. د) دخالت در امور خصوصی دیگران که اختیار تام دارند وشایسته نیست دخالت کنند مثلا می گوید باید با فلانی ازدواج کنی(چون من می خواهم ) همسر تو به من اینطور گفته تو باید از او جدا شوی و.... باید با فلانی قهر کنی و... 🔹اما امر به معروف و نهی از منکر ✔️معروف کاری است که شایسته انجام است و منافع مادی معنوی فرد و اجتماع در ان است و ترک ان مضر است و منکر کاری است که نباید انجام شود عقلا یا شرعا شایسته انجام نیست و غالبا انجام ان برای اخلاق فردی یا عمومی یا امنیت مالی, جانی سیاسی اخلاقی, زیانبار است. ✔️از امور عمومی جامعه است نه خصوصی ✔️ فرد معروف را علنی ترک و منکر را علنی انجام داده است. گر چه نزد دوست اش ✔️امر به معروف کننده هم یکی از افراد عموم است و در داشتن امنیت عمومی یا حیای عمومی و... سهم دارد. پس در برابر کم فروشی , گرون فروشی, رشوه گیری , بی حجابی , شایعه پراکنی , عبور از چراغ قرمز, نمی تواند و نباید بی تفاوت باشد. ✔️ انچه برای عموم و اجتماع زیانبار است اگر پنهانی هم انجام شود دولت مجاز به پی گیری است مثل احتکار , تولید یا پخش مواد مخدر, پخش غذاهای فاسد, قاچاق کالا و ارز , رشوه گیری و... از انجایی که این امور معمولا پنهان است و برای جامعه زیانبار است بر حکومت لازم می شود سیستم اطلاعاتی داشته باشد تا جلو این زیانها گرفته شود. 🔸بنابراین دخالت در امور خصوصی مردم, سرک کشیدن , افشای اسرار مردم با امر به معروف و نهی از منکر بسیار تفاوت دارد اولی را عقل و عرف ناپسند می داند و قران نیز در سوره حجرات ایه ۱۲ آن را ممنوع و حرام دانسته است در حالی که امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که عقل ,عرف و نقل ان را لازم می دانند. بر همین اساس در همه کشورها حتی غیر مسلمان و بی دین , با قاچاق , ادم کشی , دزدی , پول شویی , فحاشی , جاسوسی و... مبارزه می کنند و برای این امور افراد دستگیر جریمه و زندان می شوند چون منافع عمومی را در خطر می اندازند. پس همه کشور ها و ملت ها و اقوام امر به معروف و نهی از منکر دارند. در دین اسلام این مبارزه مقداری دقیق تر و عمومی تر است 🔺قانون اسلام از سر چشمه می خواهد جلو فساد را بگیرد. 🔻به اموری مثل نماز روزه , حجاب, شراب و... هم توجه تام دارد و ترک یا انجام بعض از این امور را بستر ساز دیگر مفاسد اجتماعی می داند پس دقیق تر است. از طرفی امر به معروف و نهی از منکر را فقط وظیفه حکومت نمی داند در حد زبانی آن را وظیفه عموم مردم می داند‌. کسانی که از این دو واجب امر به معروف و نهی از منکر بر آشفته اند با انصاف نگاه کنند می بینند کشور های غیر مسلمان هم این امور را دارند. برای مثال هر گاه میکرب یا ویروس بیماری واگیر داری در هر کشور یا منطقه ای ظاهر شود برای انسان باشد یا دام , سازمانهایی تلاش می کنند با ان مبارزه کنند. منکر نیز مانند میکرب و ویروس است. امروز دختر همسایه بی حجاب ظاهر می شود یا پسر همسایه فحاشی می کند یا دزدی می کند اگه جلوش سکوت کردم فردا بچه من و شما و برادرمان هم همین کار را خواهند کرد. امروز کا رمند جزء رشوه گرفته برخورد نشود تا مدیر کل و وزیر هم پیش می رود.
🌱 و 🌱 کسانی دین اسلام را طرفدار برده داری و برده گرفتن می دانند ایا درست است یا غلط؟ ✅پاسخ 1️⃣اسلام در عصری ظهور کرد که برده داری به طور گسترده وجود داشت. دولت ها کوچک و کم توان بودند, رابطه گسترده بین المللی وجود نداشت.طبیعی است در چنین شرایطی نمی توان انتظار مقابله همه جانبه با برده داری را داشت. 2️⃣قبل از اسلام گونه های مختلف برده شدن وجود داشت. الف:قبیله ای یا کشوری بر کشور دیگر لشکر کشی می کرد و می کشت و زنان و کودکان را برده می گرفت و می فروخت. ب:هر گاه کسی دزدی می کرد مالک دزد را به عنوان برده نگه می داشتند و از او کار می کشیدند. ج:کسی مرتکب قتل می شد خاندان مقتول قاتل را به عنوان برده در اختیار می گرفتند, ه‍:اشخاصی به دلیل ناتوانی مالی خود را برده دیگری قرار می دادند تا شکم شان سیر شود. د:گاه بدهکار نمی توانست بدهی خود را بپردازد به بردگی برده می شد و موارد دیگر 3️⃣اسلام اقسام مختلف برده داری را به غیر از بردگی اسیران جنگی لغو نمود.پس نمی توان گفت اسلام طرفدار برده داری است. 4️⃣اسیران جنگی کسانی بودند که به قصد جان و کشتن مسلمین و از بین بردن اسلام به جنگ امده بودند , چنین افرادی هر گاه ازاد شوند دوباره سازماندهی می شوند و به جنگ مسلمین می ایند پس ازاد نمودن انها عاقلانه نیست. به همین دلیل الان نیز اسیران جنگی در زمان جنگ را ازاد نمی کنند در طول جنگ زندانی می مانند. 5️⃣در زمان قدیم چون دولت ها ساده و کوچک بودند اردوگاه و زندانی کردن جمع زیادی اسیر ممکن نبود پس اسیران را بین جنگ جویان تقسیم می کردند و انها گاه می فروختند و این افراد برده و کنیز می شدند 6️⃣اسلام حرکتی تدریجی برای ازادی بردگان ایجاد نمود . هر کس عمدی روزه بخورد باید یک برده ازاد کند,, هر کس از روی خطا کسی را کشت باید برده ازاد کند ,, در ایام حج هر کس بعض تروک احرام را انجام دهد باید برده ازاد کند, و موارد مستحب فراوان که همه تشویق به ازادی بردگان بود. 7️⃣امامان خود برده می خریدند و با بردگان نشست و برخواست می کردند و پس از مدتی که با اسلام اشنا می شدند انها را به بهانه های مختلف ازاد می نمودند 8️⃣امام سجاد ع گفته شده بردگان را می خرید عقاید و احکام اسلام را به انها اموزش می داد سپس ازادشان می کرد. از این طریق جمع زیادی شیعه تربیت کرد که هر کدام می توانستند یک مروج دین باشند, 9️⃣ باید توجه داشت, ازاد نمودن بردگان به صورت یک جا ممکن نبود, زیرا : الف:بردگان ملک مردم بودند و مالکیت خصوصی احترام دارد ب:در ازاد نمودن یک جای بردگان در درجه اول بیشترین اسیب به خود بردگان می رسید چون حامی و سر پرست خود را هم از لحاظ مالی هم امنیتی از دست می دادند و غالب بردگان بردگی را برتر از چنان ازادی می دیدند(فیلم یوسف پیامبر این امور را خوب ترسیم کرده بود) 🔟چون بردگان معمولا از مناطق دور از قبیله خود بودند و به لحاظ مالی تحت نظر مالک, ازادی یک جای بردگان نا امنی اجتماعی فراوانی را می توانست به دنبال اورد . بردگان با دست خالی برهنه و گرسنه ولی ازاد نتیجه دزدی ادم کشی و... فراوان می شد. خداوندا به ما معرفت نسبت به دین عطا کن....آمین🙏 سید عباس طباطبایی فر
جوانی به حکیمی گفت: «وقتی همسرم را انتخاب کردم، در نظرم طوری بود که گویا خداوند مانندش را در دنیا نیافریده است. وقتی نامزد شدیم، بسیاری را دیدم که مثل او بودند. وقتی ازدواج کردیم، خیلی‌ها را از او زیباتر یافتم. چند سالی را که را با هم زندگی کردیم، دریافتم که همه زن‌ها از همسرم بهتراند.» حکیم گفت: «آیا دوست داری بدانی از همه این‌ها تلخ‌تر و ناگوارتر چیست؟» جوان گفت: «آری.» حکیم گفت: «اگر با تمام زن‌های دنیا ازدواج کنی، احساس خواهی کرد که سگ‌های ولگرد محله شما از آن‌ها زیباترند.» جوان با تعجب پرسید: «چرا چنین سخنی می‌گویی؟» حکیم گفت: «چون مشکل در همسر تو نیست. مشکل اینجا است که وقتی انسان قلبی طمع‌کار و چشمانی هیز داشته باشد و از شرم خداوند خالی باشد، محال است که چشمانش را به جز خاک گور چیزی دیگر پر کند. آیا دوست داری دوباره همسرت زیباترین زن دنیا باشد؟» جوان گفت: «آری.» حکیم گفت: «مراقب چشمانت باش.» سید عباس طباطبایی فر
از قال النبی ص غضوا ابصارکم ترون العجائب بحار الانوار ج۱۰۱ ص۴۱ و مصباح الشریعه ص ۱۷۳ پیامبر خدا فرمود : از نگاه به زنان نا محرم پرهیز کنید عجایب ( اثار معنوی شگفت انگیز ) می بینید. 💐 امام صادق ع : بروا آبائکم یبرکم ابنائکم ٬ غضوا عن النساء یغض عن نسائکم ( مشکاة الانوار ص ۱۶۱ ) به پدر و مادرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند. به زنان (مردم ) نگاه (آلوده) نکنید تا به زنانتان نگاه نشود. 🌻🌱🌺 سید عباس طباطبایی فر
فقیه و از آیا رهبر در تصمیم های خود خطا نمی کند؟ اگر ممکن است خطا کند پس چرا باید همه مطیع فرمان او باشند؟ پاسخ: به اعتقاد ما شیعیان فقط پیامبران و امامان خطا نمی کنند آن هم به این دلیل که خداوند مانع خطای آنها می شود اگر آنها دچار خطا شوند غرض از بعثت آنها نقض می شود. تفصیل این بحث در علم کلام است. بر این اساس رهبر هم ممکن است خطا کند اما از آنجایی که رهبر از بین مجتهدین (فقیهان) سیاسی انتخاب می شود و از برترین فقیهان سیاسی است خطای او نسبت به دیگران کمتر است اما این که چرا باید همه مطیع او باشند؟ ما یک خانواده پنج نفره هستیم برای نقاشی ساختمان خود نقاش آوردیم برای انتخاب رنگ از اعضای خانواده نظر سنجی کردم هر کس نظری غیر از دیگری داد و با دلیل دیگری قانع نشد بر آورده کردن خواست همه نیز ممکن نبود. اینجا نقش پیروی از رهبر و مدیر جامعه بیشتر برای من آشکار شد مسلما چنین صحنه ای برای خواننده هم به وجو آمده است. کارهای اجتماعی هم همین گونه است انتخاب بسیار سخت است و ممکن است گاهی بهترین انتخاب شود و گاهی نیز بهترین انتخاب نشود اما بالاخره خوب یا خوب تر انتخاب می شود. آنچه مهم است این است که کار اجتماعی به دلیل وجود سلیقه های مختلف بر زمین نماند و به علت وجود سلائق مختلف نظم جامعه بر هم نخورد لذا بعد از انتخاب یا اعلام نظر از طرف ولی فقیه همه باید تابع شوند تا امور اجتماعی بتواند روند خود را در جامعه طی کند و اختلال به وجود نیاید پس هر کس دلسوز کشور و مسائل اجتماعی باشد مصالح اجتماعی اقتضا میکند که بعد از اعلام نظر رهبر ساکت شود و اطاعت نماید مگر کسی که دنبال به هم زدن نظم اجتماع باشد پس لزوم اطاعت همگان به دلیل مصونیت از خطا نیست بلکه : الف : به دلیل تخصص بالاتر رهبر در مسائل اجتماعی خطای او بسیار کم است ب: حفظ نظم و مصالح اجتماعی اقتضا می کند که حتی در مورد خطا نیز (که معمولا فاحش نیست) همه مطیع باشند . طباطبایی فر @SAT110
سلام مطالب متفاوت و خوبی در این کانال هست امید وارم اگر مناسب دیدید در گروه ها و کانالهایتان نشر دهید طباطبایی فر
(غربال وسیله ای دستی بود که کشاورزان برای تمیز نمودن غلات و حبوبات از کلوخ و خاشاک آن را استفاده میکردند کلوخ ، شن ،خاشاک و دانه های ریز و لوسیده ان محصول از سوراخ های غربال خارخ میشد و فقط دانه های مرغوب باقی می ماند) در حدیثی ابی بصیر از امام صادق علیه‌السلام امده که از زمان قیام امام مهدی عج از حضرت صادق پرسش شد امام فرمود : ... لابد للناس من ان یمحصوا و یمیزوا و یغربلوا و سیخرج من الغربال خلق کثیر یعنی ( قبل از قیام )باید مردم خالص شوند و جدا سازی شوند و غربال شوند و جمعیت زیادی از غربال بیرون ریخته خواهند شد! فرض بگیریم زمان ظهور نزدیک باشد در این صورت باید ببینیم کجا هستیم! آیا مانند دانه های استاندارد نخود و لوبیا و... هستیم و داخل غربال ( همراه یاران مهدی عج) باقی می مانیم یا به جهت استاندارد نبودن یا کاملا بی فایده بودن، مانند کلوخ از غربال میریزیم؟ خدا مختار آفریده 🌹سر نوشت ما دست ماست🌹 سید عباس طباطبایی فر
گفتگوی معاویه با عمر و عاص: معاویه: قوی‌تر از ذوالفقار علی سراغ داری؟ عمروعاص: آری، جهل مردم! نمونه هائی از حماقت یاران معاویه! «مسعودی» در «مروج الذهب» می نویسد: پس از جنگ صفین مردی از اهل کوفه در حالی که سوار بر شتر خود بود وارد دمشق شد، یکی از مردمان شام به او چسبید و گفت: این ناقه از من است که تو در صفین از من گرفته ای! ولی مرد منکر شد، تا اینکه نزاع را به نزد معاویه بردند و مرد شامی پنجاه شاهد بر ادعای خود اقامه کرد که همگی گفتند این ناقه از مرد شامی است. معاویه نیز بر طبق همان ادعای مرد شامی و سخن گواهان به نفع مرد شامی حکم کرد و شخص کوفی را ملزم کرد که شتر را به آن مرد شامی بدهد. مرد کوفی گفت: «خدایت اصلاح کند اصلا این شتر جمل است و ناقه نیست؟»]«ناقه» در لغت عرب به شتر ماده می‏گویند چنانچه «جمل» به شتر نر گفته می‏شود.[ معاویه گفت: «حکمی است که گذشته است و باید اجرا شود!». و پس از این ماجرا و پراکنده شدن مردم از نزد او، مرد کوفی را به طور خصوصی نزد خود طلبید و قیمت شتر او را پرسید و دو برابر قیمت آن شتر را به او داد و او را راضی کرد و به او گفت: «أبلغ علیا أنی أقابله بمأه ألف ما فیهم من یفرق بین الناقه و الجمل» یعنی؛ این خبر را به علی برسان که من با صد هزار نفر به جنگ او می روم که یک نفر میان آنها نیست که میان ناقه و جمل را فرق بگذارد. )و آن دو را از یکدیگر تشخیص دهد( «مسعودی» پس از نقل این داستان می گوید: کار اطاعت بی چون و چرای (فرمانبرداری کور و کر) مردم از «معاویه» به جایی رسیده بود که وقتی می خواست آنها را به صفین ببرد نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند )و نفس کسی درنیامد که اعتراض کند( یا در مورد دیگری نقل کرده است که: «پیکی از طرف امیرالمؤمنین، نامه ای را برای معاویه به شام آورد. معاویه در حضور او گفت که به مردم بگوئید که بیایند تا نماز جمعه بخوانیم. مردم همه آمدند و نماز جمعه خواندند. در حالی که آن روز چهارشنبه بود! معاویه به پیک امیرالمؤمنین گفت: برو به علی بگو، من در شام هزاران نفر نیرو دارم که تشخیص نمی دهند که نماز جمعه را باید در روز جمعه بخوانند و امروز روز چهارشنبه بود. و هیچ کس هم نیامد اعتراض کند که امروز چهارشنبه بود، و نماز جمعه را نمی شود در روز چهار خواند ! نکته : مقام معظم رهبری که بر بصیرت مردم تاکید داشتند الان را میدیدند بی بصیرتی این که جلو دشمنی مثل انگلیس، سرود کشور خودشان را نمی خوانند طرفدارشون تو تهران برا پیروزی انگلیس که دشمن خونی کشور است شادی می کنند راست را از دروغ تشخیص نمی دهند به حقوق نجومی اعتراض می کنند و به مسببان حقوق نجومی رای می دهند 🏠شاید خانه ندارند ولی به کسانی که افتخار می کنند در دولت شون خانه نساختند رای می دهند و ... طباطبایی
پرسیده شده در تسبیحات حضرت زهرا سبحان الله مقدم است یا الحمدلله ؟ اگر الحمدلله مقدم است چرا در زیارت فاطمه معصومه سلام الله علیها سبحان الله مقدم است؟ پاسخ ۱- در تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الحمدلله مقدم است. ۲- تسبیحات فاطمه زهرا پاداش هزار رکعت نماز دارد. ۳-در همه جا تسبیح مقدم بر الحمدلله است جز تسبیحات زهراء ۴- علت ان اختصاص است اینگونه تسبیح که الحمدلله مقدم بر سبحان الله باشد مخصوص مادر امامان زهرای مرضیه است و مخصوص مقام او به این گونه صادر شده تا مجزا باشد . ۵-زیارتنامه فاطمه معصومه از معصوم رسیده و در ان سبحان الله مقدم است . ۶- ان ذکری که در ابتدای زیارتنامه حضرت معصومه گفته می شود تسبیح فاطمه زهرا نیست. و گفته نشده قبل از شروع زیارت تسبیح حضرت زهرا س بگویید. پس تسبیح مستقلی است. و در ان سبحان الله مقدم است. و پاداش هزار رکعت نماز ندارد. پس در مورد باید به دستور خاص خودش عمل شود. خداوندا! از پاداش این متن روح شهید مبشر کاشانی را شاد بگردان.
چرا #علی-بعد از ص برای در اختیار گرفتن -خود با #نجنگید؟ پاسخ ,, ✳️در کتاب اثباه الهداه ,, حدیث ۵۸۱ از امام باقر ع خطاب به جابر: ... یا جابر إنما مثل الامام مثل الکعبه إذ تؤتی ولا تأتی . ای جابر امام شبیه کعبه است که مردم باید نزد او بروند (فرمان بخواهند و فرمانبری کنند) و ان را طواف نمایند . سپس جهت شباهت را امام صریح بیان داشته است فرمود:مردم نزد کعبه می روند کعبه نزد انان نمی رود ,, پس مردم باید نزد امام بروند و از او پذیرش حاکمیت را بخواهند نه این که امام نزد مردم رود . ✳️به داستان زیر توجه کنید: بعد از رحلت پیامبر خدا ص و جریاناتی که برای علی و زهرا به وجود امد و بعد از شکایت از گریه های زهرا ,, فاطمه س به احد و زیارت قبور شهدای احد و عمویش حمزه می رفت و گریه می کرد شخصی به نام محمد بن اسید در ان هنگام نزد فاطمه س رفتم ,,مطالبی می پرسد,, .... پرسیدم :چرا علی در مورد حق خود در خانه نشست(و مطالبه نکرد) فاطمه س پاسخ داد :رسول خدا ص به علی گفت:مثل الامام مثل الکعبه إذ تؤتی و لاتأتی . یعنی پیامبر به علی سفارش نمود صبر کن تا مردم به سراغ تو آیند . ✳️نکته : علی ع غدیر را یاد اوری کرد ولی وقتی دید مهاجرین و انصار یاری اش نکردند با در خانه نشستن اعتراض و احقاق حق کرد. ✳️ فاطمه با سخنرانی خود و حمایت هایش اعتراض و دفاع از حق علی کرد. ✳️ حسن و حسین در مسجد هنگام سخنرانی ابوبکر بلند شدند و به او گفتند از منبر جد ما پایین بیا. ✳️ جمعی از یاران علی ( حدود دوازده نفر ) مانند سلمان و ابوذر و... در مسجد هنگام سخنرانی ابوبکر بلند شدند و به او اعتراض نمودند و سخن پیامبر ص و حق علی را گوشزد نمودند . اینها همه اقدام های عملی است که انجام شد اما بیش از این , و دست به شمشیر شدن صلاح نبوده است. ✳️ یقینا امام علی ع عاقلترین , شجاع ترین , عالم ترین, سیاسی ترین و دلسوزترین شخص پس از پیامبر خدا نسبت به اسلام بود پس در کار خود کوتاهی نکرد. ✳️شرایط زمان هم خطر ناک بوداز شمال از جانب امپراطوری روم و از شرق از جانب ایران و از جنوب مدعیان نبوت و از درون خطر منافقان وجود داشت. ✳️سخن اخر ,, همه در حضور پیامبر در غدیر با علی ع بیعت کرده بودند ,,نیاز به بیعت دو باره نبود,, ولی بیعت خود را شکستند.