eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
408 عکس
629 ویدیو
69 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب📚 آلپورت (1950) تدین را ابتدا به دو نوع تقسیم کرد: تدین درونی و تدین بیرونی. افرادی که تدین درونی دارند از دین استفاده ابزاری نمی‌کنند. بلکه به اهداف واقعی دین پایبند هستند. آنان ایمان و عقیده‌ای درونی و قلبی دارند. برعکس، کسانی که تدین بیرونی دارند، دین را اساساً برای دستیابی به اهداف غیردینی مانند موقعیت‌های اجتماعی، اقبال عمومی، شهرت، مقام، احترام، ثروت و امثال آن‌ها می‌خواهند. در فرهنگ اسلامی، تدین درونی: «اخلاص» و تدین بیرونی: «ریا» خوانده می شود. آلپرت بعدها دسته سومی را هم تشخیص داد که برخی خصوصیات تدین درونی و بیرونی با هم داشتند. این‌ها که افرادی بسیار متعصب‌تر از متدینان درونی بودند، «دینداران حرفه‌ای» نام گرفتند. واقعیت آن است که فقط تدین درونی می‌تواند سلامتی‌بخش باشد و نه انواع دیگر تدین. بنابراین مشاهده سوء رفتارهای اجتماعی یا بیماری‌های شدید روانی و شخصیتی در افرادی که خود را شدیداً مذهبی می‌دانند، نه مسئله عجیبی است و نه می‌تواند به عنوان نقطه ضعفی برای دین مطرح شود. انتشارات صفحه ۹۵. مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
خطبه 16 نهج البلاغه امام على عليه السلام در خصوص امتحان شدن مردم و رفوزه شدن برخی دینداران و قبول شدن برخی کسانی که سابقا بی دین بوده اند بعد از كشته شدن عثمان برای مردم چنین فرمودند: الا و ان بليتكم قد عادت كهيئتها يوم بعث الله نبيه (صلى الله عليه و آله و سلم ) و الذى بعثنه بالحق لتبلبلن بلبلة و لتغربلن غربلة حتى يعود اءسفلكم اءعلاكم و اءعلاكم اءسفلكم و ليسبقن سباقون كانوا قد قصروا و ليقصرن سباقون كانوا سبقوا والله ما كتمت و شمة و لا كذبت كذبة (429): آگاه باشيد آنكه بليه و مصيبت شما عود نموده است و برگشته است مثل صورت و هيئت بليه و مصيبت روزى كه خداوند مبعوث فرمود پيغمبر خود را. مراد آن است كه زمان شما مثل زمان جاهليت و اهل اين زمان مثل اهل زمان جاهليت مى باشند در غلبه نمودن جهل و ضلالت بر ايشان و دور شدن از شريعت پيغمبر خود؛ بعد فرمود: قسم به حق آن خدائى كه فرستاد پيغمبر خود را به حق ، كه جنبانيده و حركت داده مى شويد جنبانيدن و حركت داده شدنى و غربال نموده مى شويد غربال شدن شديدى به حدى كه اعلاى شما به اسفل و اسفل شما به اعلا برود. مرا شدت فتنه و امتحان و هم و غم و وساوس است كه آن شخص را مضطرب و زیر و بالا نمايد؛ بعد فرمودند: به سبب اين بَلبال و غربال نمودن سبقت مى گيرند به سوى ايمان سبقت گيرندگانى كه قبل از اين تقصير و كوتاهى نمودند و هر آينه تقصير و كوتاهى مى نمايند سبقت گيرندگانى كه بودند پيش از اين سبقت گرفته بودند. مراد آن است به سبب امتحان و محك خوبانى كه ظاهرا خوب بودند بد مى شوند و بدى ذاتى ايشان كه مخفى بوده بروز مى كند و بدانى كه ظاهرا بد بودند خوب مى شوند و خوبى ايشان بروز مى كند و ظاهر مى شود؛ و بعد فرمودند: به خدا سوگند! پنهان ننمودم از آنچه بايد گفت به قدر سر سوزن و دروغ نگفتم هرگز يك دروغ گفتنى امام صادق علیه السلام تذکر فرموده اند که خطر گمراهی و خروج از دین در اثر شبهات در دوران غیبت امام عصر عج زیاد است: عبد الله بن سنان از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: به زودی شبهه ای برای شما رخ می دهد و بدون نشانۀ هدایت و امامی که دیده شود می مانید. در این زمان کسی نجات پیدا نمی کند مگر این که دعای غریق را بخواند؟ عبد الله بن سنان عرض کرد:  آن دعا چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمود: بگویید: «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»؛ «ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگون کننده دل‏ها! دل مرا بر دینت پایدار کن» مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
دانشمندان غربی مرگ نظریه داروین را اعلام کردند + فیلم و تصاویر - مشرق نیوز https://www.google.com/amp/s/www.mashreghnews.ir/amp/314273/ مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
این روزها برخی که در کسوت روحانی یا نمایده مجلس و یا ... هستند اظهار نظر جالبی کرده اند. گفته اند در اسلام نماز هم اجباری نیست تا چه رسد به حجاب! این افراد گویا فرق میان احکام فردی و اجتماعی اسلام را ندانسته اند. نماز واجبی است فردی لذا اجباری نیست. اما حجاب واجبی است اجتماعی و به حقوق عمومی مربوط است لذا اجباری است. واقعا فهم این مسئله ساده اینقدر مشکل است؟ یا کسانی فهم مردم را به تمسخر گرفته اند؟ کدامیک؟ مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
خدای رحمان و رحیم کیست؟ اسلام رحمانی چیست؟ رحمان اسم خاص است در معنای عام یعنی این اسم مخصوص خداست و نمی شود نام کسی را رحمن گذاشت بلکه عبدالرحمن می شود، اما در معنای عام است یعنی گسترده مهر، یعنی مهربان نسبت به همه مخلوقات اسم رحیم برعکس اسم عام است در معنای خاص، یعنی می شود اسم غیر خدا هم رحیم باشد، اما در معنای خاص یعنی خداوند نوعی مهربانی دارد که خاص برخی از مخلوقات است و دیگران از آن محرومند، مهربانی رحمانی که عام است همین است که خداوند به همه مخلوقات فرصت بودن داده، روزی داده، و نیازهایشان را برآورده فرموده، حتی دشمنش که شیطان است اما مهربانی رحیمی که خاص است مهربانی دوستی است و این مخصوص دوستان خداست نه دشمنان او اینکه چرا خداوند در قرآن خود را رحمان نامید یک ریشه جامعه شناختی داشته و برای مبارزه با یک فرهنگ غلط اجتماعی بود، حالا چطور؟ بت پرستان برای هر قبیله ای بتی داشتند که از نظر آنها این بت فقط خدای همان قبیله بود و کاری به کار بقیه قبایل نداشت، اعتبار بتها هم یکسان نبود، هر قبیله ای که بتش معتبرتر بود قبیله برتری محسوب میشد، لذا بت ها پایه ی نظام طبقاتی در بین مشرکین بودند، نظامی که در آن عده ای اشراف و عده ای نوکر محسوب میشدند، واژه الرحمن کلک این نظام طبقاتی و غیرعادلانه را می کَند، زیرا خدای رحمن خدایی است که با همه کار دارد به همه وجود داده و به همه روزی میدهد این فلسفه رحمانیت خدا است نه اینکه خدای رحمان با همه دوست باشد و همه را تایید کند و هر کس با هر مرامی و طرز فکری و عملکردی مورد تایید خدا باشد (برخلاف آنچه از اصطلاح اسلام رحمانی اراده میشود) اینکه مشرکین با نام رحمان برای خدا مخالفت می کردند به این دلیل بود که نظام طبقاتی آنها را به هم می ریخت و عدالت اجتماعی را برقرار میکرد اما مشرکین امروز به تعلیم شیطان روشی نوین برای حل این مسئله یافته اند، کلمه رحمان را بجای طرد تحریف کرده اند، بجای خدای رحمانی که به همه روزی می دهد چه دوست و چه دشمن، خدای رحمانی را معرفی می کنند که همه را تایید می کند و با هرکسی و هر دینی و هر انحرافی کنار می آید، چنین معنایی برای کلمه رحمان بسیار هم به نفع مخالفان اسلام است و دهان مسلمانان ساده را هم میبندد تا اعتراضی به انحراف فکری و عملی هیچکس نداشته باشند و منحرفین در یک حاشیه امنیت و با یک خیال راحت و در امان از گزند مسلمانان به کار خود ادامه دهند و مانعی نداشته باشند ابن است اسلام رحمانی که یک انحراف و یک تحریف و یک بدعت خطرناک در دین است مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
رسول خدا (ص): روزگاری بر مردم می آید که سنت های سعادت بخش در جامعه بدعت تلقی میشود و نوآوریهای حرام سنت . در آن زمان مومنان صبور که در مقابل محرمات و گناهان و بدعتهای نوآورده شده می ایستند فریبکار و حیله گر معرفی میشوند و افراد بدعت ساز حیله گر برای مردم سعادتمند معرفی میشوند. "سفینة البحار جلد 1 صفحه 557" مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
سند محرمانه امنیت ملی آمریکا که اکنون تا حد زیادی به اهداف خود دست یافته دیگر چندسالی است که محرمانه نیست. این سند نشان می دهد که چگونه سیاست های تنظیم خانواده‌ و کنترل موالید در کشورها اجرا شده تا اهداف بنیاد راکفلر (ثروتنمدترین خانواده یهودی آمریکا) در این کشورها پیگیری شود.
islamic paranting style.pptx
2.61M
سبک فرزندپروری اسلامی ایتا @SAmarashi گپ @DrSAmarashi
آموزه توکل در اسلام: بهترین شیوه عبور از سختی های زندگی توکل یا اعتماد و اتکاء به خدا از دیدگاه روانشناسی به دو نوع توکل کودکانه و توکل بالغانه تقسیم می شود. توکل کودکانه خود بر دو قسم است. در قسم اول فرد بدان سبب که به خدا توکل کرده انتظار دارد خداوند همه چیز را طبق میل او رقم بزند. مانند کودکی که می گوید اگر مادرم مرا دوست داشته باشد برایم آن شیرینی را که خواسته ام می خرد و اگر نخرید پس دوستم نداشته. غافل از اینکه گاه مادر چون فرزندش را دوست دارد شیرینی را برایش نمی خرد چرا که به ضرر اوست. در چنین توکل کودکانه ای ساختار روانی فرد در معرض تهدید است. در توکل کودکانه قسم دوم فرد می گوید چون من به خدا توکل کرده ام پس خودم لازم نیست تلاشی کنم چرا که همه چیز در دست خداست و او اگر صلاح بداند خواسته مرا می دهد. درست مانند کودکی که دهانش را باز می کند تا مادر لقمه به دهانش بگذارد اما خودش هیچ تلاشی نمی کند. این نوع توکل نیز محکوم به شکست است. زیرا سنت الهی آنست که ناشکری فرد را لایق محرومیت میسازد. فردی که از امکانات و توانایی های خدادادی استفاده نمی کند و تلاش را رها کرده دچار کفران نعمت و مستحق حرمان است. در توکل بالغانه فرد می داند که باید اولا از خدا انتظار نداشته باشد که هر چه نظر بنده بود انجام دهد زیرا چه بسیار خواسته های نابجا و بدعاقبت از بندگان سر می زند که خود نمی دانند. لذا در توکل بالغانه نتیجه به خدا واگذار شده و تنها از او خواسته می شود که خیر مقدر فرماید بی آنکه منظور از خیر وضعیت مورد دلخواه بنده باشد. از سوی دیگر در توکل بالغانه فرد می داند که باید برای خواسته هایش تلاش کند تا ناشکری نکرده باشد و آنگاه اگر خداوند به مصلحت او ببیند او را به خواسته اش می رساند و اگر در هدف فرد خطر و ضرری باشد خداوند مانع می شود تا او به هدفش برسد اما به پاداش این توکل خداوند مقدرات بهتری برایش رقم می زند. کسی که اینگونه توکل کند اگر به وضعیت دلخواه خود برسد پیروز است و آن را از جانب خدا می داند و اگر نرسد باز هم پیروز است و آن را از جانب خدا می داند. چنین فردی از نظر روانشناختی چنان محکم است که هیچ اتفاقی او را متزلزل یا مایوس نمی کند. او نه از آینده واهمه ای دارد و نه غصه گذشته را می خورد: الا ان اولیاءالله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون. بدانید که دوستان خدا نه می ترسند و نه غمگین می شوند. نه اضطراب و نه افسردگی! چه زیبا در دعای افتتاح از توکل های کودکانه خود به درگاه خداوند پوزش می آوریم: فَاِنْ اَبْطَاَ عَنّى عَتَبْتُ بِجَهْلى عَلَیْکَ وَ لَعَلَّ الَّذى اَبْطَاَ عَنّى هُوَ خَیْرٌ لى و اگر حاجتم دیر برآید بواسطه نادانیم بر تو اعتراض کنم در صورتى که شاید دیر کردن آن براى من بهتر باشد زیرا لِعِلْمِکَ بِعاقِبَهِ الاُْمُورِ فَلَمْ اَرَ مَوْلاً کَریماً اَصْبَرَ عَلى عَبْدٍ لَئیمٍ مِنْکَ تو داناى به سرانجام کارها هستى و از اینرو من ندیدم مولاى بزرگوارى را که بر بنده پست خود شکیباتر از تو باشد  عَلَىَّ یا رَبِّ بر من اى پروردگارم نمازها و روزه هایتان قبول ان شاءالله مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا @SAmarashi گپ @DrSAmarashi
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
💭 دشمن چون از همه حیلتی فرو ماند سلسله دوستی بجنباند. پس آنگه به دوستی کارها کند که هیچ دشمنی نتواند. 👤سعدی شیرازی ▪️ @canoon_org
هدایت شده از منبع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥👆 بشیر تاش، تحلیلگر سیاسی شبکه من‌وتو: دلیل ماندن اروپا در برجام، خوراندن آرام آرام جام زهر آمریکا به جمهوری اسلامی ست ! @seyednaseri
چرا اکثر پیامبران در آسیای غربی بوده اند؟ این غیرعادی نیست؟ طبق روایات اسلامی تعداد پیامبران 124000 نفرند در حالیکه تعداد پیامبرانی که در قرآن نامشان برده شده کمتر از 30 نفر است که اغلب مربوط به مناطق غرب آسیا هستند چرا که قرآن در این منطقه نازل شده است. اما بقیه 124000 نفر الزاما مربوط به این منطقه نیستند و ممکن است در سایر مناطقی از زمین که در روزگار سابق مسکونی بوده پراکنده بوده باشند و شاید به همین دلیل چندان نامشان در قرآن نیامده زیرا برای مردم منطقه نزول قرآن نام آشنا نبوده اند: غافر وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِيَ بِالْحَقِّ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْمُبْطِلُونَ ﻗﻄﻌﺎً ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ; ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ . ﻫﻴﭻ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺍﻱ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻟﺠﻮﺝ ]ﺑﺮﺳﺪ ، ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻧﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﺎﻃﻞ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ .(٨٧) مثلا در تفسیر نورالثقلین از امام علی ع در مورد پیامبری سیاه پوست روایت کرده که نامش در قرآن نیست. از سوی دیگر گفته اند که ذوالکفل پیامبری بوده که در روم سلطنت می کرده زیرا مردم روم به او ایمان آورده و از او تبعیت کردند. نکته سوم اینکه اکثر پیامبران صاحب شریعت نبوده بلکه مبلغ شریعت پیامبر دیگری بوده اند. تعداد پیامبران صاحب شریعت را 13 نفر ذکر کرده اند و بقیه مبلغ شریعت آنها بوده اند و ممکن است پیامبر صاحب شریعتی در جایی مبعوث شده ولی به اطراف و اکناف عالم پیامبران مبلغ را گسیل داشته باشد که این مبلغان به اندازه صاحبان شریعت معروف نشده اند. موضوع بعد اینکه طبق روایات شیعه ایرانیان پیامبری داشته اند که متاسفانه کسانی از مردم ایران او را کشتند. اما او گویا صاحب شریعت بوده لیکن نامی از او در قرآن نیامده و به همین قرینه ممکن است در هر جای عالم مانند مناطق سرخپوست نشین یا اروپا یا آسیای شرقی نیز از اینگونه پیامبران وجود داشته است. اما نکته آخر اینکه نقطه بروز تمدن بشری در غرب آسیا بوده و اساسا پیدایش بشر از این منطقه بوده و تراکم جمعیت در گذشته در اینجا بیش از همه جا قرار داشته بنابراین حتی اگر اکثر پیامبران از این منطقه بوده باشند باز غیرمنطقی نیست چرا که غرب آسیا مهد تمدن بشری است و طبیعی است که بیشتر مورد توجه بوده باشد. هرچند دیدیم در همه جا پیامبرانی وجود داشته اند. مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا @SAmarashi گپ @DrSAmarashi
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت اول.mp3
9.89M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 1 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
آیا حدیث «خلفائی إثنا عشر»، بر وجود و حیات حضرت مهدی دلالت می کند؟ – بانک اطلاعات تخصصی شیعه http://adyanuniv.com/shia/1396/02/08/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D8%A5%D8%AB%D9%86%D8%A7-%D8%B9%D8%B4%D8%B1%D8%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%88-%D8%AD%DB%8C/
📜 استاد محمدحسین ایام شهادت مولی الموحدین علیه‌السلام 🚦ای پسر ملجم! در کار خود شتاب کن 📍باعرض تسلیت فرارسیدن سالروز ضربت خوردن مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی علیه‌السلام و شهادت جانگداز آن وجود مقدس به همه شیعیان جهان، درباره واقعه سحرگاه ۱۹ رمضان باید عرض کرد... 📍در ماه رمضان سال آخر عمر شریف آن وجود مقدس سال ۴۰ ام هجری، امیرالمومنین سلام‌الله‌علیه در کوفه هرشب مهمان یکی از عزیزان و فرزندان خود بودند، گویی که آن حضرت میدانند آخرین ما رمضان و روزهای عمر شریفشان هست، لذا میخواستند با فرزندان خود بیشتر دیدار داشته باشند. 📍آن شب یعنی شب ۱۹ رمضان امیرالمومنین سلام الله علیه در خانه دخترخود ام‌کلثوم بودند و طبق نقل ام‌کلثوم، امیرمومنان علیه‌السلام برای نماز به مسجد نرفتند و نماز مغرب را در خانه اقامه فرمود و ام‌کلثوم برای آن وجود مقدس افطاری فراهم کرده بود حضرت بعد از تناول افطار تا هنگام سحر خواب در چشمان نداشت و مرتب از داخل خانه به حیاط می‌آمد و به آسمان نظر می افکند و می‌فرمود: این همان شبی است که خدا و رسولش به من وعده دادند. میگوید به آن حضرت عرض کردم چه چیز موجب شده که امشب خواب از شما گرفته شود. فرمود: اگر امشب را به صبح برسانم کشته خواهم شد. 📍هنگامی که سپیده سر زد امیرالمومنین علیه‌السلام کمربند خود را محکم بست و بیرون آمد در حالیکه این شعر را میخواند: کمرت رابرای مرگ محکم ببند زیرا مرگ به دیدارت خواهد آمد و آنگاه که برتو وارد شد از مرگ جزع و بی تابی نکن... 📍حضرت هنگامی که به صحن خانه آمد مرغابی‌های خانه پیش حضرت آمدند و پرمیزدند و ناله و فریاد می‌کردند برخی از اهل خانه خواستند آنها را برانند اما امیرالمومنین علیه السلام فرمود آنها را واگذارید زیرا که نوحه‌گران هستد. 📍اما از سویی دیگر سحرگاه ۱۹ رمضان در مسجد جامع کوفه بود که ناگهان شنید اشعث بن قیس به عبدالرحمان بن ملجم مرادی میگوید ای پسر ملجم در کار خود شتاب کن که اگر صبح برسد رسوا خواهی شد. حجربن‌عدی متوجه توطئه آنها شد و به اشعث گفت: ای اعور یعنی ای یک چشم، میخواهی امیرالمومنین علیه‌السلام را به قتل برسانی؟ سپس با شتاب به سمت خانه امیرالمومنین علیه‌السلام آمد تا آن حضرت را از توطئه آگاه کند... 📍اما آن وجود مقدس خانه دختر خود ام کلثوم بود و ازراه دیگری به مسجد حرکت کرده بود. حجر وقتی از یافتن حضرت نا‌امید شد به سوی مسجد بازگشت اما دیگر دیر شده بود. 📍امیرمومنان علیه‌السلام وارد مسجد شد در حالی که قندیل‌های مسجد خاموش بود. آن حضرت در تاریکی چند رکعت نماز خواند و مدتی مشغول تعقیبات شد، سپس بر بام مسجد آمد و بانگ اذان سر داد و پس از اذان درحالی که خدا را تقدیس می‌کرد و صلوات می‌فرستاد به محراب رفت و به نماز ایستاد. 📍 همراه با (یکی از هم‌فکران خود در خوارج) در صف اول نماز جماعت قرار گرفتند و همفکر دیگر آنها به نام با فاصله‌ای از آنها ایستاد این سه خبیث لعنهم‌الله قرار گذاشته بودند یکی اقدام به قتل حضرت کند و در صورت عدم موفقیت دیگری وارد عمل شود. امیرالمومنین علیه‌السلام داشتند در رکعت اول به سجده دوم میرفتند که ابتدا با فریاد لاحکم‌الالله شمشیر کشید و به سوی آن حضرت حمله برد. اما شمشیر او به سقف مسجد گیرکرد و موفق نشد. 📍بلافاصله ابن ملجم با شمشیری کشیده به فرق مطهر امیرالمومنین ضربت زد و ضربه او درست همان جایی فرود آمد که سالها پیش در جنگ خندق ضربه‌ای وارد کرده بود. ضربه ابن ملجم لعنه الله فرق مطهر امیرمومنان سلام‌الله‌علیه را تا جایگاه سجده شکافت. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: بسم الله و بالله وعلی ملة رسول الله، فزت و رب الکعبه. 📍مردم به سوی محراب دویدند و آن حضرت را دیدند که در محراب افتاده و فرق مبارکش شکافته شده و خاک از کف محراب برمیگیرد و بر جای زخم و جراحت میریزد و این آیه شریفه را تلاوت می فرماید : (منها خلقناکم و فیها نعیدکم ومنها نخرجکم تارة اخری) یعنی شما را از خاک آفریدیم و به خاک باز می‌گردانیم و از خاک بار دیگر شما را بیرون می‌آوریم. سپس فرمود امر خدا فرا رسید و گفته پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم تحقق یافت. 🔹مردم دیدند که خون مبارک حضرت بر صورت و محاسن شریفش جاریست و محاسن به خون خضاب شده و در آن حال می‌فرماید: هذه ما وعدنا الله و الرسول این همان وعده ایست که خدا و پیغمبرش به من دادند... 📲 @rajabidavani
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت دوم.mp3
12.26M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 2 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
سلام بر همراهان گرامی طاعات همگی قبول درگاه خداوند و عید فط بر شما مبارک باد
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت سوم.mp3
11.26M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 3 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... آیه را به زبان عبری می خوانم ... !!! واقعا دیدنی است در ثواب نشر این کلیپ شریک باشید
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت چهارم.mp3
10.76M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 4 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت پنجم.mp3
11.6M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 5 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
هدایت شده از مربیان فضای مجازی زابل
حجاب- دکتر مرعشی- قسمت ششم.mp3
7.88M
صوت؛ حجاب دکتر مرعشی قسمت 6 از 6 کانال دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi تربیت مربی فضای مجازی در شهرستان زابل (لینک کانال در گپ، ایتا و سروش) @cyber_zabol
هدایت شده از دوره پژوهشی روانشناسی اسلامی
Naghse-Asasi.pdf
681K
آیا روانکاوی علم است؟