فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کتابی که نقشهٔ نابودی اسرائیل را دربردارد
📖در این کتاب بخوانید:
🔻اهمیت مسئله فلسطین برای جهان اسلام؟
🔻اصلا فلسطین به ما چه ربطی دارد؟
🔻چرا با اسرائیل مشکل داریم؟
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
1_7041503973.pdf
2.15M
📎 « فلسطین »
کتابی که این روزهای باید دوباره خوانده شود.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کجایید شما ؟؟
جامعه رفت!!!!
و شما عقب ماندید....
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔰رهبر معظّم انقلاب :
«چالش اصلی روحانیت، تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین.
فقه فقط فروع نيست؛
فقه اکبر، توحید و معارف است؛
چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.»
[ در دیدار برخی حوزویان ؛ ۱۵ تیر ۸۳]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢اگر #فلسفه_اسلامی را کنار بگذارید، #فلسفه_غرب جایگزین آن میشود.
🔰آیت الله العظمی سبحانی:
" اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونیمان جدا کنیم متحجّر میشویم.
چراکه امروز در غرب هفتهای یک کتاب کلامی با آن مکتبهای الحادی که در تضاد با آموزههای اسلامی است نوشته و کتابت میشود.
تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاهها و حوزههای علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن میشود.
اگر حبّ اهلبیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیّت اهلبیت برداشتید نتیجهاش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزههای دینی میشود. "
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تنبلانهترین سخن دنیا💢
🔰استاد دینانی:
" جمله ای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیده ایم؛ فکر می کنم تنبلانه ترین جمله است.
این جمله که: «آزاد باش. هر کس حق دارد هر عقیده ای داشته باشد.»
حرف ظاهراً خوب، مدرن و صلحطلبانهای به نظر می رسد، اما تنبلانه ترین سخن ممکن است.
باید دانست که #واقعیت چیست و کجاست، نه این که هرکس هر عقیده ای بخواهد داشته باشد. "
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔰حجةالاسلام علی بهجت (فرزند آیت الله العظمی بهجت و متخصص در فلسفه و عرفان نظری):
🔶 «حضرت آیتالله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه طباطبایی تعریف می کرد.
پدرم با لحن بسیار محکمی می فرمود:
"در این جهاد، خدا می داند ایشان (علامه طباطبایی) چه سختی هایی را تحمل میکرد.
چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا میداند.
در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند و این نهضت علمی را در حوزه (حوزه علميه) نگه داشت."
🔶 الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه ی مطرود و بی سوادی میماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد.»
[مصاحبه با خبرگزاری فارس]
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢حذف علومعقلی از حوزه، تزویردشمن💢
🔰 علّامه حسینی طهرانی:
«در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛
به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند.
فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون دادهاند.
روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد...
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا :
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً :
تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد
تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.»
📚 روح مجرد، ص ۱۰۶
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔰امام خمینی (رضواناللهتعالیعلیه):
«سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از #يونان اخذ شده، غلط است.
كى فلاسفه يونان از اين حرفها سر درآورده ؟!
و چه كسى سراغى از اين حرفها در كتب آنها دارد؟!
اين حرفها در كتب آنها نبوده و نخواهد بود.
بهترين كتاب فلسفى آنها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيهاش طبيعيات است.»
📚 تقريرات فلسفه، ج۱، ص۸۷
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔰رهبر معظّم انقلاب:
امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبدهى مکتب ملاصدراست؛
نه فقط در زمینهى فلسفىاش،
در زمینهى عرفانی هم همین جور است.
[ديدار اساتید، فضلا، مبلغان ۸/آذر/۸۷ ]
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیتالله جوادی آملی:
«این فلسفه تریبون دین است.
[اگر] این تریبون را به دست دین بدهیم، فیثیروا لهم دفائن العقول، توش هست؛ و از آن حرفهایی که در مناجات هست، فلسفه استفاده میکند...
الان فقط دو خط سه خط از فرمایشات ائمه در حوزهها هست...
همینها وقتی به دست علما رسید، پنجاه شصت جلد کتاب شد.
اگر مطالب عقلی که در نهجالبلاغه هست، درسی بشود، آنوقت میفهمیم چخبر هست.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سختتر از جهاد نظامی💢
🔰پاسخ رهبری به طلابی که پیگیر جهاد نظامی بودند
🔸شهید محمدحسین فرجنژاد:
« دوستان طلبه رفتند پیش آقا، که بگذارید ما بریم سوریه؛ آقا گفتند: "اگر مَردید، جهاد فرهنگی، خیلی سختتر از جهاد نظامی است. بمانید، کار کنید."
باید شب تا صبح کار کنید...
باید بیخوابی بکشید...
اذیتت میکنند...
ولی عیبی ندارد، خدا که با تو باشد، حرف تو میشود حرف اول.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان برخی از وظایف طلاب در عصر حاضر در کلام رهبری
🔸 جلوگیری از تحریف هویت انقلاب
🔸 حفظ نام امام و روح انقلاب
🔸 منع از نفوذ ردههای ارتجاع
🔸 افشاء جنگ روانی و دروغ دشمن در میدان فضای مجازی
🔸 بهرهگیری از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢طلب علم تا مکتبشناسیِ محقّقانه💢
🔰آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است.
فرمودند: در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست...
فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتبهای گوناگون را ارزيابی كند نحلههای گوناگون را ارزيابی كند، جريانشناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند...
بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت #ويژه است...»
[درس اخلاق ؛ ٩٢/۵/٣١]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢در غیر حوزه خبری نیست💢
🔰پاسخ آیتالله بهجت به طلبهای که قصد خارج شدن از حوزه علمیه را داشت.
#تلنگر
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جایگاهدانش در طلبگی در نگاهرهبری💢
📌پرونده اول
🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّهالعالی:
«باید درس بخوانید؛ آدم، این لباس را بپوشد و درس نخواند، یک چیزِ بیمعناست؛ درست، شبیه اینست که آدم، چیزی را غصب کند!
این لباس _به قول معروف_ یک یونیفُرم و لباس متّحدالشکلی است؛ متعلّق به طایفهٔ خاصّی است؛ آن طایفه، چه کسانی هستند؟ علمای دین! پس باید این عنوانِ علما، بر آدم صدق کند؛ و الّا اگر صدق نکند که بیخود است.»
[ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ ]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جایگاهدانش در طلبگی در نگاهرهبری💢
📌پرونده دوم
🔸تولید فکر، نیازمندِ مایههای علمی و قوام فکری
🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّهالعالی:
«حوزههای علمی، اساسیترین کاری که امروز، برعهده دارند بهطور جمعی، و همینطور فضلایی که توانایی بر این کار دارند، بهطور فردی، وظیفهشان، تولید فکر است.
تولید فکر اساسی، تبیین و تحکیم مبانی اسلامی، ایستادگی در مقابل شبهههایی که دشمنانِ حاکمیت اسلامی، بر اذهان وارد میکنند...
البتّه، آمدن در این میدانها، نیاز به مایههای علمی دارد؛ احتیاج به قوام فکری دارد. این قوام فکری را، حوزهها، تحصیلات دینی و فقهی و کلامی و فلسفی، باید تأمین کنند؛ این کاری است که در درجهٔ اول، در حوزهها باید باشد که عبارت است از تقویت بنیهٔ علمی؛ و این را نباید دستکم گرفت.
طلّاب جوان نباید فکر کنند که: "ما چرا درس میخوانیم؟ برویم دنبال این کارها! " خیر؛ دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیهٔ علمی، هیچ خدمتی نمیکند؛ اگر غیر عالمانه، کسی وارد این میدان شود، به احتمال زیاد، سودی نخواهد بخشید؛ زیان هم خواهد بخشید. پس تقویت علمی، لازم است. »
[ ۱۳۸۰/۶/۱۹ ]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔸پس طلبه شدی برای چه؟
🔰آیت الله حائری شیرازی (رحمهالله):
«کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «للّٰه» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ #قیام_للّٰه است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «للّٰه» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد.
خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا #نورالدین_حسینی_الهاشمی (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که: من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند!
خب طبق معمول هم روحانی میآید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده میگیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود.
تا خواستم بروم، به خودم گفتم: #پس_طلبه_شدی_برای_چه؟ عالِم شدی برای چه؟
با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها مسخرهام کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟
برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا قلبشان نرم شد؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین.
همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام للّٰه» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو میشود قمارباز! »
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدّین مرعشی نجفی
📌 قسمت اول
🔰فقیه، محدّث رجالی و إحیاگر تراث اسلامی، از مراجع تقلید شیعه و مدرّسین حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۱۵ قمری (مطابق ۱۲۷۶ ش) در نجف به دنیا آمد. پدرش، آیت الله سید شمس الدّین محمود مرعشی از فقها و مدرّسان علوم اسلامی نجف بود.
🔸تحصیلات و استادان
سیّد شهابالدّین در نوجوانی به کسوت روحانیت درآمد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت.
ادبیات عرب، فقه، اصول، حدیث، درایه، رجال و تراجم و... را نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف فراگرفت و سپس در درس خارج فقه و اصول آیت الله آقا ضیاءالدّین عراقی، آیت الله شیخ احمد کاشف الغطاء و شماری از مراجع تقلید و مدرسان برجسته حوزه علمیه نجف شرکت کرد.
آیت الله مرعشی سال های دراز در درس دهها استاد شهیر حوزه علمیه نجف شرکت کرد و مدتی نیز نزد علمای زیدیه و علمای اهل سنّت به فراگیری علم حدیث پرداخت و از آنان اجازه نقل حدیث گرفت.
آیت الله مرعشی در حوزه علمیه تهران، نزد آیت الله شیخ عبدالنّبی نوری، آیت الله آقا حسین نجم آبادی، آیت الله میرزا طاهر تنکابنی، آیت الله میرزا مهدی آشتیانی به فراگیری فقه، اصول، فلسفه و کلام پرداخت.
تلاش شبانه روزی وی سرانجام در ۲۷ سالگی به ثمر نشست و به درجه اجتهاد نایل شد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدین مرعشی نجفی
📌 قسمت دوم
...کوشش خستگی ناپذیر ایشان برای تحصیل دانش ستودنی است. خودشان در این باره میفرمایند: «هیچ گاه در سنین جوانی به دنبال تمایلات نفسانی نرفتم، همیشه در پی تحصیل علم بودم، به صورتی که شبانه روز، بیش از چند ساعت نمی خوابیدم و هر کجا نشانی از استادی یا عالمی و یا جلسه درسی که مفید تشخیص می دادم، می یافتم؛ لحظه ای در رفتن به نزد آن استاد، عالم و جلسه درس درنگ نمی کردم.»
🔹تدریس و شاگردان
آیت الله مرعشی به دستور آیت الله حائری به تدریس پرداخت. ایشان علوم ادبیات عرب، منطق، اصول و فقه را برای طلاب جوان تدریس می نمود. آیت الله مرعشی پس از رحلت آیت الله حائری (۱۳۵۵ ق.)، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. در طول بیش از هفتاد سال تدریس ایشان در حوزه علمیه قم، دانشمندان بسیاری تربیت شد که شماری از آنان از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کردند. اینک نام برخی از شاگردان وی را می آوریم؛ حضرات آیات:
سید مصطفی خمینی، شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر محمد مفتح، شهید آیت الله بهشتی، شهید محمد صدوقی، سید محمد علی قاضی طباطبایی، سید محمود طالقانی، شهید حسین غفاری، شیخ شهاب الدین اشراقی، شیخ مرتضی حائری، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، آقا موسی صدر، سید مرتضی عسکری، محمد امامی کاشانی، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین نوری، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، شیخ علی پناه اشتهاردی، محمدرضا مهدوی کنی.
و عده زیادی از دانشمندان نیز از ایشان اجازه روایت دارند.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدین مرعشی نجفی
📌 قسمت سوم
🔹آثار و تألیفات
آیتالله مرعشی در طول زندگی خود موفق به تالیف بیش از ۱۵۰ کتاب و رساله شد.
🔻ادبیات
قطف الخزامی من روضة الجامی (حاشیه بر شرح کافیه جامی)
المعول فی امر المطول (حاشیه بر شرح تلخیص تفتازانی)
الفروق
🔻علوم قرآن
التجوید
الردّ علی مدعی التحریف
حاشیه علی انوار التنزیل بیضاوی
سند القراء و الحفاظ
مقدمه تفسیر الدر المنثور سیوطی
🔻اصول فقه و فقه
حاشیه بر فرائد شیخ انصاری
حذف الفضول عن المسالک
توضیح المسائل
راهنمای سفر مکه و مدینه
الغایة القصوی (حاشیه استدلالی بر عروة الوثقی)
مسارح الافکار فی توضیح مطارح الانظار (حاشیه بر تقریرات شیخ انصاری)
مصباح الناسکین (مناسک حج)
الصناعات الفقهية (فی مصطلحات الفقها)
🔻کلام، منطق و علوم غریبه
ملحقات احقاق الحق
رفع الغاشیه عن وجه الحاشیه ملا عبدالله یزدی بر تهذیب المنطق تفتازانی
حاشیه بر کتاب سرخاب در رمل
حاشیه بر کتاب سرالمکنون
نسمات الصبا در فواید علم رمل، حروف، اوراد و اذکار
🔻حدیث، ادعیه و زیارات
مفتاح احادیث الشیعة
حاشیه بر الفصول المهمة شیخ حر عاملی
حاشیه مختصر بر کتاب من لا یحضره الفقیه
مجموعهای در ادعیه و زیارات
شرح دعای سمات
شرح زیارت جامع کبیره
مقدمه مفاتیح الجنان
شمس الامکنه و البقاع فی خیرة ذاتالرقاع
فوایدی چند در خصوص صحیفه کامله سجادیه
🔻رجال، شرح حال و انساب
الفوائد الرجالیه
وسیلة المعاد فی مناقب شیخنا الاستاذ
وفیات الاعلام
مشجرات آل رسول الاکرم یا مشجرات الهاشمیین (مفصلترین کتاب او در أنساب)
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدّین مرعشی نجفی
📌 قسمت چهارم
🔹إحیاگری
آیة الله مرعشی در دوران جوانی که در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل بود به گردآوری کتب خطی پرداخت. وی که شاهد به غارت رفتن منابع اسلامی و نسخ خطی بود، تاب نیاورد و با شهریه ناچیز طلبگی به خرید کتب خطی پرداخت تا این میراث فرهنگی را از دستبرد بیگانگان حفظ نماید. گاه شبها در یک کارگاه برنج کوبی کار میکرد، روزها روزه استیجاری میگرفت و نماز استیجاری میخواند، تا هزینه خرید کتب را تهیه نماید.
آیة الله مرعشی نجفی پس از مهاجرت به قم، کتب خطی را همراه خود به ایران آورد. در قم نیز به خرید نسخ خطی و کتب ارزنده اقدام کرد. پس از مدتی به دلیل کمبود جا، کتابها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشیه انتقال داد. پس از چندی طبقه سوم این مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در سال ۱۳۴۵.ش با بیش از ده هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطی افتتاح گردید.
استقبال روز افزون طلاب و علما برای مطالعه، کمبود فضای مناسب برای کتابخانه و خرید کتابهای جدید موجب شد تا ایشان کتابخانه بسیار بزرگی را در سال ۱۳۵۳.ش با حدود شانزده هزار جلد کتاب چاپی و خطی تأسیس نماید.
کتابخانه آیتالله العظمی مرعشی به خاطر نسخههای خطی نفیس و ارزشمند و گاه منحصر به فرد و کتب قدیم مهم و کمیاب مورد توجه وافر نویسندگان، دانشمندان، مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر جهان است. اکنون این کتابخانه شهرت جهانی دارد و با چهارصد مؤسسه، مرکز علمی و کتابخانه در سراسر جهان ارتباط دارد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻خاطرهای از آیتالله مرعشی در رابطه با گردآوری نسخ خطّی:
ایشان در خاطرهای میفرمایند:
«یک روز از مدرسه، به قصد بازار ـ که جنب صحن علوی بود ـ حرکت کردم. در ابتدای بازار ناگهان چشمم به زنی تخم مرغ فروش افتاد که در کنار دیوار نشسته بود و از زیر چادر وی گوشه کتاب پیدا بود. حس کنجکاوی من تحریک شد، به طوری که مدتی خیره به کتاب نگاه کردم. طاقت نیاوردم، پرسیدم این چیست؟ گفت: کتاب، و فروشی است. کتاب را گرفتم و با حیرت متوجه شدم که نسخهای نایاب از کتاب «ریاض العلماء» علامه عبدالله افندی است که احدی آن را در اختیار ندارد. مثل یعقوبی که یوسف خود را پیدا کرده باشد، با شور و شعفی وصف ناشدنی به زن گفتم: این را چند میفروشی؟ گفت: پنج روپیه. من که از شوق سر از پا نمیشناختم، گفتم: دارایی من صد روپیه است و حاضرم همه آن را بدهم و کتاب را از شما بگیرم. آن زن با خوشحالی پذیرفت. در این هنگام سر کله کاظم دجیلی، که دلال خرید کتاب برای انگلیسیها بود، پیدا شد. او نسخههای کمیاب، نادر و کتابهای قدیمی را به هر طریقی به چنگ میآورد و توسط حاکم انگلیسی نجف اشرف که گویا اسمش و یا عنوانش «میجر» (سرگرد) بود، به کتابخانه لندن میفرستاد. کاظم دلال کتاب را به زور از دست من گرفت و به آن زن گفت: من آن را بیشتر میخرم و مبلغی بالاتر از آن چه من به آن زن گفته بودم، پیشنهاد کرد. در آن هنگام من اندوهگین رو به سمت حرم شریف امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ کردم و آهسته گفتم: آقا جان من میخواهم با خرید این کتاب به شما خدمت کنم، پس راضی نباشید این کتاب از دست من خارج شود. هنوز کلامم تمام نشده بود که زن تخم مرغ فروش رو کرد به دلال و گفت: این کتاب را به ایشان فروختهام و به شما نمیفروشم. کاظم دجیلی شکست خورده و عصبانی از آن جا دور شد ... بیشتر از بیست روپیه نداشتم. از این رو تمام لباسهای کهنه و قدیمی را با ساعتی که داشتم به فروش رساندم تا پول کتاب فراهم شد ... طولی نکشید که کاظم دلال همراه چند شرطه (پلیس) به مدرسه حمله کردند و مرا دستگیر نموده و پیش حاکم انگلیسی (میجر) بردند. او نخست مرا به سرقت کتاب متهم کرد و بسیار عربده کشید ... دستور داد مرا زندانی کردند. آن شب در زندان مدام با خدا راز و نیاز میکردم که کتاب در مخفیگاهش محفوظ بماند. روز بعد مرجع بزرگ آن وقت، آیت الله میرزا فتحالله نمازی اصفهانی معروف به شیخ الشریعة فرزند مرحوم آخوند خراسانی را به نام میرزا مهدی، با جماعتی برای آزادی من به نزد حاکم شهر فرستاد. بالاخره نتیجه این شد که من از زندان آزاد شوم با این شرط که مدت یک ماه کتاب را به حاکم انگلیسی تسلیم کنم.
پس از آزادی به سرعت به مدرسه رفتم و همه دوستان طلبهام را جمع کردم و گفتم: باید کار مهمی انجام بدهیم که خدمت به اسلام و شریعت است! طلاب گفتند: چه کاری؟ و من گفتم: نسخه برداری و استنساخ از روی این کتاب فوراً دست به کار شدیم و قبل از مهلت مقرر چند نسخه از روی آن استنساخ گردید.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدّین مرعشی نجفی
📌 قسمت پنجم
🔸فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی
1⃣ تأسیس مدارس علمیه
۱_مدرسه مهدیه در سال ۱۳۷۶ ق. در قم، توسط مرحوم حاج مهدی ایرانی ساخته شد و اداره آن بر عهده آیت الله مرعشی گذاشته شد. ایشان در جهت تکمیل مدرسه سعی فراوان نمود و کتابخانه مدرسه را که در برگیرنده دو هزار جلد کتاب است، بنا نهاد.
۲_مدرسه مؤمنیه در سال ۱۳۸۹ ق. در دو طبقه و کتابخانه مدرسه با حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب نیز به وسیله ایشان تأسیس شد.
۳_مدرسه شهابیه در سال ۱۴۰۰ ق. در سه طبقه و مدرسه مرعشیه نیز از مدارس علمیه ای است که در سه طبقه، در سال ۱۳۸۳ ق. به همت ایشان تأسیس شد و اداره آن بر عهده ایشان واگذار شد.
2⃣ بازسازی مرقد علامه مجلسی در اصفهان، به امر آیت الله العظمی مرعشی نجفی صورت پذیرفت.
3⃣ اهداء کتاب های فقهای شیعه برای دانشمندان شیعه، سنی، مسیحی و دانشگاههای جهان نیز از فعالیتهای فرهنگی ایشان است.
4⃣ وی برای تألیف زندگینامه های علماء، سادات و امامزاده ها، گاه به قبرستانهای کهن می رفت و با خواندن نبشته های قبرهای علماء، ادباء، شعراء، سادات و امامزاده ها می پرداخت. ایشان در سالهای ۱۳۵۰ـ۱۳۵۱ ق. به اصفهان رفت و یک هفته در تخت فولاد به ثبت تاریخ ولادت و فوت علمای به خاک سپرده شده در آن قبرستان پرداخت. بسیاری از گورستانهای دیگر اصفهان را نیز مورد تحقیق قرار داد و اطلاعات سودمندی بدست آورد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدّین مرعشی نجفی
📌 قسمت ششم
◾️رحلت
آیتالله مرعشی نجفی در ۹۶ سالگی در ۷ شهریور ۱۳۶۹ .ش (۷/صفر/۱۴۱۱ .ق) رحلت کردند. ایشان را بنا بر وصیت خودشان در کتابخانهشان دفن کردند.
سیّد محمود مرعشی فرزند او درباره این وصیت پدرش نقل میکند که گفته است: «حقیر با آنکه محل دفن مناسبی در حرم مطهّر بی بی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) برایم از سالیان قبل در نظر گرفته شده , لکن میل دارم در کنار کتابخانه عمومی زیر پای افرادی دفن شوم که به دنبال مطالعه علوم آل محمّد (صلّیٰ الله علیه و آله) به این کتابخانه می آیند.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت الله مصباح یزدی (رحمهالله):
📽 | «هر چه میتوانید یاد آقا امام زمان (عجّلٱللّٰهتعالیٰفرجه) باشید؛
ضرر نمیکنید...»
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢ابزار پیشرفت در تحصیل علوم💢
🔰کتاب و کتابداری🔰
🔸 هر کار و پیشهای را ابزاری است و ابزار کار عالم، کتاب و دفتر است.
متأسفانه بارها دیدهایم که طلبه جز کتابهای امتحانی ندارد، و بعد ناراحت است که درس خواندن من چرا نتیجهای در پی نداشته است؟
در جواب او باید همان گفت که به نجّار افسردهٔ بدون ارّه و چوب میگوییم.
🔸 جاحظ در رسالهای به نام "مدح الکتب و الحثّ علی جمعها" ، از محمد بن جهم چنین نقل میکند:
« آدمی چیزی نمیآموزد، مگر آنکه بسیار بشنود و ناگزیر است بیش از آنچه میشنود، به شمار کتابهایش بیفزاید؛ اما به گردآوری کتاب نمیپردازد، مگر آنکه هزینه کردن برای کتاب، برای او از هزینه کردن برای ساز و برگ زندگیاش گواراتر باشد و هرکه هزینه کردن برای او از هزینه کردن به دلباختگان و کنیزان و شیفتگان به ساختمان گواراتر نباشد، هرگز در دانش به آنجا که خشنودش کند، نمیرسد.»
🔸 البته نمیتوان به آنچه در کتابخانههای فعلی موجود است، اکتفا کرد. زیرا گاهی برخی کتب به امانت داده نمیشود، گاهی محدودیتهایی دارد؛ افزون بر اینها، ساعات کاری محدود دارند. و اینها با یک کتابخانهٔ شخصی که جامع منابع اصلی باشد، نه هر کتابی، قابل مقایسه نیست.
کتابخانه، مهمترین ابزار تحصیل است، باید همّت کنیم و ابزار خود را فراهم آوریم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻قرض گرفتن پول از دیگران برای خرید کتاب
علّامه حسنزاده آملی:
«در سالهای تحصیلی تهران، قبل از سال ۱۳۴۲ بود که به کتابفروشی شمس رفتم. او مشتری من بود!(نشان از میزان اشتیاق علامه به کتاب)؛ کتاب تحریر خواجه طوسی بر مجسطی را نشان داد و گفت: من این کتاب را خریدم.
گفتم: چند؟ گفت: شصت تومان خریدهام و ده تومان هم برای خودم میخواهم.
من به. جیب خودم مراجعه کردم و دیدم پنج ریال پول دارم. کتاب را خریدم و به رسم امانت، به قفسهٔ دیگری منتقل کردم و فوراً به مدرسهٔ مروی برگشتم و از دوستان گدایی را شروع کردم؛ یک تومان، پانزده ریال... تا آن مبلغ را جمع کردم و کتاب را گرفتم.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢جلب نگاه امام💢
🔰آيت الله العظمی جوادی آملی :
«ما اصرار نكنيم امام (عجّل الله تعالی فرجه) را ببينيم بلکه تمام تلاش و كوشش ما اين باشد كه امام (عجّل الله تعالی فرجه) ما را ببيند...
اينكه در دعای «ندبه» میگوییم: «وَ انظُر إِلَينَا نَظرَةً رَحِيمَةً»؛ يعني همين! خدايا آن توفيق را بده كه ولیّ ات به ما يك نگاه لطف آميز بكند؛ ما آن را میخواهیم وگرنه همه را میبیند...»
[ درس اخلاق ؛ ٩٣/٣/٢٢ ]
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت اول: مرجعخوانی
"ملّا دست میبَرد به کتابهای علمی اساسی..."
🔻 شناخت کتابهای منبع و مرجع علوم و نیز انس با آنها، دو اصل ضروری تحصیل است.
ناآگاهی و قطع ارتباط با منابع اصلی علوم، باعث استفاده کردن از کتابهای ردهٔ دوم و سوم میشود که معمولا از بیانضباطی در امان نیستند. از این رو سرمایهگذاری بر آنها موفّقیتی در پی نخواهد داشت.
از ویژگیهای علّامه شعرانی این بود که از هر کتابی استفاده نمیکردند، به گونهای که حتی المنجد در میان کتابهایشان نبود و صریحاً میفرمودند: " این کتاب المنجد را برای دانشجوهای مدارس نوشتهاند، نه برای عالم روحانی. ملّا دست میبرد به کتابهای علمی اساسی لغت".
زیست با کتابهای اساسی علوم، ضروری است تا به استفاده و پالایش آنها بپردازد و همین پالایشها و ثبت حاشیهها که به قلم میآید، در زمرهٔ میراث گرانبهایی است که باید حفظ شود. از این رو باید در محضر کتابهای مرجع باشیم و تیزبینانه در جمعآوری و نگهداری آنها بکوشیم و در ابعاد مختلف آنها را امانت داری کنیم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110