eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.2هزار دنبال‌کننده
209 عکس
57 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
آن قدر فکر و مطالعه می کرد که پزشکان معالج، درباره کسالتش گفتند، سلول های مغزی او به مقدار توانایی خود کار کرده اند و دیگر تاب و تحمل درک مطالب تازه را ندارند یا به تعبیر پزشکی «اشباع» شده اند. در این زمینه شهید آیة الله قدوسی (ره) داماد ایشان می فرماید: «علاّمه طباطبایی پشتکار عجیبی داشتند و چندین سال برای تفسیر المیزان زحمت کشیدند. او شب و روز نمی شناخت. ما اصلاً ایشان را نمی دیدیم. صبح زود مشغول کار می شد تا ساعت 12. بعد از نماز و صرف غذا و استراحتی نیم ساعتی تا نماز مغرب مشغول کار بودند. @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 📚کارگروه علمی احیاء برگذار می کند... 🔅 با لطف و عنایت حضرت بقیة الله الاع
سلام علیکم حسب درخواست مکرر دوستان، به دستور استاد معزز، کلاس مراح الأرواح به صورت رایگان برگزار خواهد شد و شهریه‌ای دریافت نمیگردد. جهت ثبت نام و اطلاع از زمان برگزاری کلاس به آی دی زیر پیام بدهید 👇 @ANTI_S (برای افرادی که ساکن مشهد نیستند، درصورت رسیدن به حد نصاب، کلاس مجازی بصورت آنلاین برگزار می‌شود.) 🔶 لینک کانال و پیج «کارگروه علمی إحیاء»: 🆔 کانال ایتا: https://eitaa.com/SWG_EHYA110 🆔 پیج روبینو: https://rubika.ir/swg_ehya110
🔴 اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است، این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای. 🔴 نباید مسئله را توجیه کنیم و بگوییم دیگران اقدام نکرده اند، که توباید فرض کنی کسی جز تو در این عالم نیست. 🔴 باید خود شروع کنی و هر مقدمه ای را که می خواهد، فراهم کنی. ✅ استاد علی صفائی حائری (رحمة الله علیه) @SWG_EHYA110
🛑 ملاکات یک درس مطلوب : 👈 درسی که روی « متن » کار کند ؛ یعنی 1⃣ تقسیمات بحث را در متن متذکر شود. 2⃣ پاراگرافها را به هم ربط دهد. 3⃣ عصاره ی هر پاراگراف را در چند کلمه بگوید. 4⃣ از لحاظ نحوی ابتداء و انتهی جملات را مشخص کند. 5⃣ بحث ها را صغری کبری کند. 👤 علامه شعرانی (رحمة الله علیه) : درسی که از خارج مطلب گفته شود خیری ندارد. @SWG_EHYA110
✴️در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه‏ ات گذاشته‏ ام كه درس و مطالعه‏ ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده ‏اى!! 🔰 واقعه ای که برای علامه طباطبایی در زمان تحصیل در نجف اتفاق افتاد ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔸در سالهايى كه در حوزه نجف اشرف مشغول تحصيل علم بودم مرتب از ناحيه مرحوم والدم هزينه تحصيلم به نجف مى‏ رسيد و من فارغ البال مشغول بودم تا آنكه چند ماهى مسافر ايرانى به عراق نيامد و خرجيم تمام شد. 🔸در همين وضع روزى مشغول مطالعه بودم و دقيقا در يك مسئله علمى فكر مى‏ كردم كه ناگهان بى پولى و وضع روابط ايران و عراق رشته مطلب را از دستم گرفته و بخود مشغول كرد، شايد چند دقيقه بيشتر طول نكشيد كه شنيدم درب منزل را مى‏ كوبند، در حالى كه سر روى دستم نهاده و دستم روى ميز بود برخاستم و درب خانه را باز كردم مردى ديدم بلند بالا و داراى محاسنى حنايى و لباسى كه شباهت به لباس روحانى عصر حاضر نداشت نه فرم قبايش و نه فرم عمامه ‏اش، اما هر چه بود قيافه‏اى جذاب داشت. 🔸به محضى كه در را باز كردم سلام كرد و گفت: من شاه حسين ولى هستم. پروردگار متعال مى‏ فرمايد در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه‏ ات گذاشته‏ ام كه درس و مطالعه‏ ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده ‏اى!! آن گاه خدا حافظى كرد و رفت. 🔸من بعد از بستن در خانه و برگشتن به پشت ميز تازه سر از روى دستم برداشتم و از آنچه ديدم تعجب كردم و چند سؤال برايم پيش آمد: 🔹اول اينكه آيا راستى من از پشت ميز برخاستم و به در خانه رفتم و يا آنچه ديدم همين جا ديدم ولى يقين دارم كه خواب نبودم. 🔹دوم اينكه: اين آقا خود را به نام شاه حسين ولى معرفى كرد، ولى از قيافه‏اش بر مى ‏آيد كه گفته باشد شيخ حسين ولى، لكن هر چه فكر كردم نتوانستم بخود بقبولانم كه گفته باشد: شيخ، از طرفى هم قيافه‏ اش قيافه شاه نبود، اين سؤال هم چنان بدون جواب ماند تا آنكه مرحوم والدم از تبريز نوشتند كه تابستان به ايران بروم در تبريز بر حسب عادت نجف، بين الطلوعين قدم مى‏ زدم روزى از قبرستان كهنه تبريز مى‏ گذشتم به قبرى برخوردم كه از نظر ظاهر پيدا بود قبر يكى از بزرگان است، وقتى سنگ قبر را خواندم ديدم قبر مردى است دانشمند بنام شاه حسين ولى و حدود سيصد سال پيش از آمدن به در خانه، از دنيا رفته است. 🔹سؤال سومى كه برايم پيش آمد تاريخ هيجده سال بود كه اين تاريخ ابتدائش چه وقت بوده است؟ وقتى است كه من شروع به تحصيل علوم دينى كرده ‏ام؟ كه من بيست و پنج سال است مشغولم، و يا وقتى است كه من به حوزه نجف اشرف مشرف شده ‏ام؟ كه آنهم بيش از ده سال نيست پس ماده تاريخ هيجده از چه وقت است؟ و چون خوب فكر كردم ديدم هيجده سال است كه به ملبس و مفتخر شده ‏ام. 📚 ترجمه تفسير الميزان، ج‏1، ص: 549. مترجم در ابتدای این داستان بیان کرده است که من این داستان را قبلا از حضرت آية اللَّه شيخ مرتضى حائرى فرزند شيخ عبدالكريم حائرى يزدى مؤسس حوزه علميه قم شنيده بودم بعد عين شنيده خود را براى جناب استاد نقل كردم و ايشان آن را صحه گذاردند. @SWG_EHYA110
✊ به پا خیزید... ⛔️ ما از قله های دانشِ جهان، بسیار عقبیم ⛔️ ☀️ رهبر معظم انقلاب: ❌ ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان ؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. 🛴 🏍 شرم‌آور علمی در دوران و در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ✅ ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. ‼️ اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک من از شما جوانان آن است که این راه را با  و همچون یک در پیش گیرید. ✏️ سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. 📚 به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از  شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. 🔴 بیانیه گام دوم انقلاب @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ رنسانسی دیگر در راه است...❗️ ❗️بیسواد ساختن طلاب❗️ ❗️طلاب کت و شلواری❗️ ✅ انقلابی علیه انحرافی دیگر 🔴 گزیده‌ای از سخنان حجت الاسلام والمسلمین شیخ امیر در ابتدای کلاس خلاصة الحساب مورخ یکشنبه ۱۶ محرم الحرام (۲۳مرداد) 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
✊ به پا خیزید... ⛔️ ما از قله های دانشِ جهان، بسیار عقبیم ⛔️ ☀️ رهبر معظم انقلاب: ❌ ما هنوز از ق
وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد؟؟؟؟ بسم الله 👇👇👇 👈 اینک من از شما جوانان آن است که این راه (دستیابی به قله های دانش) را با  و همچون یک در پیش گیرید. 👈 به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از  شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید. 🔴 بیانیه گام دوم انقلاب @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
🔸کارگروه علمی احیاء برگذار می کند... 💡 دوره های علمی ریاضیات و ادبیات عرب... 🔷 با تدریس دقیق، تحل
▪️ دکتر لطف‌الله نبوی (منطق‌دان ایرانی و استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس): 🔶 علوم انسانی، نیازمند ریاضیاتِ بالاتری نسبت به علوم طبیعی است. ❗️ باید ریاضیات را جدی بگیریم؛ محاسبات را جدی بگیریم ولی تاکید می کنم که محاسبات فقط محاسبات ریاضی نیست محاسبات منطقی و محاسبات آماری هم در کنارش مطرح است. 🔸 بر فرض که به ریاضیات و آمار نیاز نداشته باشیم ولی حتی در علوم انسانی محاسبات منطقی قوی تری و به تبع آن ریاضیات بالاتری را نیاز داریم تا علوم انسانی که طراحی می کنیم به درد عالم و آدم بخورد و مشکلی از مشکلات را حل و فصل کند. 🔸 در خصوص ریاضیات همواره معتقد بوده و هستم که علوم انسانی نیازمند ریاضیات بالاتری نسبت به علوم طبیعی است. @SWG_EHYA110
🔰علم ریاضی از نگاه علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) ❗️مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم ؟ 🔹حدیث شریفی است در کافی که امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب فرمودند که :«فلانی! اشیاء همه به هندسه آفریده شده اند»؛ فرمود هندسه یعنی چه؟ امام فرمودند :«یعنی مقدار واندازه». 🔹عالم همه به اندازه است تمام کلمات تمام ذرات هرچه هست همه به قدر و به اندازه آفریده شده است. 🔹مرحوم علامه شعرانی در مورد میرزا حبیب الله ذوالفنون می فرمودند: «سوالات ریاضی از گوشه وکنار و اطراف واکناف فرستاده می شد و ایشان جواب می داد در مخروطات در هندسه های فضایی و مسائل بسیار مشکل. 🔹در حوزه ها این طور نیست که ریاضیات نباشد؛ البته نه به آن صورت که در متقدمین بوده بوده اما به کلی منقطع نشده و امیدواریم ان شاء الله دوباره نضج بگیرد و پیش برود. 🔹خدای سبحان در چند جای قرآن کریم خود را به علم شریف حساب متصف فرموده است؛ مانند: «انّ الله سریع الحساب» آری! صنع احسن عالم کیانی و نظم اتم نظام ربّانی بر اساس استوار حساب و اندازه است. تار وپود فعل حق تعای شأنه حساب واندازه است که در متن خلقت عالم وآدم پیاده شده است و خلاصه اینکه مبنای کلمات کتاب تکوینی و تدوینی نظام هستی مبتنی بر اساس استوار ریاضیات است. 🔹علم به قوانین حسابی و قواعد مسایل عددی در تقویت نفس انسانی از اعاظم وسائل است؛ به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر وقلم وبیان تأثیری به سزا دارد. 🔹محصلین علوم دینی نیز احتیاج مبرم به تحصیل ریاضیات از هندسه و حساب وهیأت دارند. 🔹اکثر کارهای بشر دیروزی وامروزی مبتنی بر ریاضیات است. 🔹این علوم ریاضی است که اساس نظام اجتماع بشری است. 🔴 منبع :کتاب گفتگو با علامه صفحات ۳۳و۱۷۴-۱۷۶ @SWG_EHYA110
💠 همتی والا 🔻فرزند محترمه علامه طباطبایی، نجمة السادات طباطبایی(همسر شهید قدوسی) نقل می کنند: 🔹 پدرم می گفت : وقتی در نجف بودم ، یک معلم ریاضی پیدا کرده بودم که فقط یک بعد از ظهر وقت تدریس داشت. من یک بعد از ظهر از این سوی شهر به آن طرف شهر می رفتم. 🔸وقتی به مکان مورد نظر و جلسه استاد می رسیدم ، به دلیل گرمای زیاد و پیمودن راه طولانی ، آنقدر لباس هایم خیس عرق بود که همان طور با لباس ، داخل آب حوض می رفتم و در می آمدم. و سپس تنها یک ساعت نزد آن استاد ریاضی ، درس می خواندم ! @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
🔴 اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است، این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای. 🔴 نباید م
به تنهایی نمیتوانم دنیا را تغییر بدهم اما میتوانم سنگی را به آب بیندازم تا موج های بسیار خلق کند ! @SWG_EHYA110
استاد حمید وحیدی.mp3
1.2M
❗️حتماً گوش کنید ❓علت مغلق بودن عبارات درسی 🔸 چه لزومی دارد متن درسی سخت و پیچیده باشد؟ چه فایده‌ای دارد؟ 🔸چرا نباید متون درسی ساده و روان بشود؟ ❌ مخالفت سرسخت پژوهشگران حال حاضر در دوره مدرن با تسهیل متون. 📚 مقالات و کتب نظریه پردازان غربی پیرامون در اثبات اینکه باید فرایند آموزش را از عمد پیچیده کرد جهت تثبیت بهتر مطلب در ذهن. ✅ وقتی طی یک فرایند سخت و پیچیده، مطلبی در ذهن نقش ببندد و تثبیت بشود، این مطلب به راحتی از خاطر نمی‌رود. 🔷مطلب سخت وپیچیده اگر برایتان تثبیت شد، دیگر به زودی از یادتان نمیرود. 🔷 متون قدیمی حوزه نیز با همین رویکرد پیچیده‌نگاری شده‌اند تا جریان تثبیت و حفظ مطلب، بهتر صورت بگیرد. 🔻 توصیه برخی اساتید: 🔴 اگر همه مختصر میخوانند، شما مطول بخوانید. 🔴 اگر همه مغنی الادیب میخوانند، شما مغنی اللبیب بخوانید. 🔴 در حد امکان کتب خطی بخوانید. 💢 کارگروه علمی «إحیاء» 🔻 @SWG_EHYA110
این حرف درگوشیه.mp3
10.11M
🎙 ⛔️ 💠این حرف درگوشیه 🔶فقدان علما چه بر سر دنیا می آورد؟! 🔸فتنه ۸۸ چند ماه بعد از رحلت آیت الله بهجت اتفاق افتاد. 🔸فتنه ۹۶ بعد از رحلت آیت الله حائری و... شیرازی اتفاق افتاد. 🔸 فتنه های اخیر هم بعد از رحلت علامه حسن زاده، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله فاطمی‌نیا و آیت الله ناصری رخ داد. 🔶 نماز شب جوان؛ خدا می داند چقدر فتنه‌ها و بلاها را دفع می‌کند. 📌برگرفته از جلسه عبور از فتنه استاد امینی خواه @SWG_EHYA110
Riazidanane_Irani_Az_Kharazmi_Ta_Ebne_Sina_Ghorbani_Math75_iR.pdf
10.84M
📚 کتاب «ریاضی‌دانان ایرانی» 🔸 از خوارزمی تا ابن سینا 🔸 📋 پژوهش و نگارش: ابوالقاسم قربانی 💢 کارگروه علمی «إحیاء» 🔻 @SWG_EHYA110
⚫️ إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹زنان دانشمند مسلمان🌹 ⚡️نابغه های تمدن اسلامی 🧕بانو «مریم اسطرلابی» 🇮🇷تبار: ایران 🇸🇾محل تولد: حلب 📍محل زندگی: شامات (سوریه ) 🗓 زادروز و تاریخ وفات: قرن ۵ هجری قمری 🔅شهرت: اسطرلابی معرفی اجمالی 👇👇👇 🔸مریم، نابغه‌ی ریاضیدان و منجّم قرن پنجم هجری است؛ او فرزند «کوشیار گیلانی» بود. (کیا ابوالحسن کوشیار بن لبان بن باشهری گیلانی، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس و طراح ابزارهای اخترشناسی از اهالی گیلان) 🔸فنون ستاره‌شناسی و علم اسطرلاب را در کنار پدرش یاد گرفت. مریم ابتکارات علمی بسیاری در نجوم و ریاضیات داشت که به خاطر تخصصش در علم اسطرلاب به او لقب «اسطرلابی» دادند. 🔸 ابداعات او سبب بهبود عملکرد و توسعه اسطرلاب شد. این ابداعات به نحوی بود که جایگاه ستارگان و خورشید و نحوه حرکت‌ آن‌ها، بادقت بالایی قابل مشاهده بود. 🔸مهمترین ایشان «دستگاه اسطرلاب» پیچیده ای بود که برای تخمین مسافت بین شهرها و مشخص کردن آب و هوای مناطق از آن استفاده می‌شد. 💪 امروزه GPS و ماهواره ها از طراحی و پیشینه‌ی اسطرلاب بهره گرفتند. 🔸به پاس تلاش‌های او کمربند سیارکی ۷۰۶۰ به نام او ثبت شده است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
گفتاري از آیة الله سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه 👇 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، [ارزش اینها] زماني روشن مي‌گردد که 👈 «طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود.» 🛑 کتاب «نور مجرد» ج۱ ص۱۳۲ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ❌بخشی از فرمایشات بسیار مهم مقام معظم رهبری، در دیداری که دیروز مورخ ۱۱ / ۸ / ۱۴۰۱ با دانش آموزان داشتند (و متأسفانه رسانه های انقلابی آنطور که لازم بود، بر روی آن مانور ندادند) مطالبه ای بود که ایشان، قبلا نیز بر آن امر کرده بودند که شوربختانه اقدامی در راستای تحقق آن صورت نپذیرفته است 👇👇👇 ❤️ رهبر معظّم انقلاب مدّظلّه العالی: «...این اسناد [لانه جاسوسی]، توطئه‌های آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میدهد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم [اسناد لانه جاسوسی] را در بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکایی‌ها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئه‌هایی و چه خیانتهایی انجام دادند.» 🔴 بیانات در دیدار دانش آموزان ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ 🔶 لینک کانال «کارگروه علمی إحیاء»: 🆔 کانال ایتا: https://eitaa.com/SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم: «مَن طَلَبَ العِلمَ تَكَفَّلَ اللّهُ بِرِزقِهِ.» «هرآنكه دانش بجويد، خداوند روزيش را به عهده مى گيرد.» منابع: 🔸 تاريخ بغداد ج ۳ ص ۱۸۰ 🔸 مسند الشهاب ج ۱ ص۲۴۴ و ۲۸۰ 🔸 إتحاف السادة ج۱ ص ۷۸ كلّها عن زياد (بن الحارث) الصدائي 🔸 الأمالي الخميسيّة ج۱ ص۶۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 امام رضا علیه‌السلام، احیاگر حرکت‌علمی تشیع بعد از حرکت به ‌طرف ایران، یکى از اتّفاقاتى که افتاد همین (گسترش دائره نفوذ ائمه)بود که شاید در محاسبات امام هشتم (علیه‌ السّلام) وجود داشته؛ چون قبل از آن، شیعه تَک‌وتوک همه‌ جا بودند امّا بی‌ارتباطِ به هم، ، بدون اینکه هیچ چشم‌‌اندازى داشته باشند، سلطه‌‌ى حکومت خلفا هم که همه‌ جا بود. حضرت که آمدند طرف خراسان، یک شخصیّتى در مقابل چشم مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق، هم نورانیّت را جلوى چشم مردم میگذاشت؛ اصلاً مردم ندیده بودند. امّا در این مسیر طولانى، همه ‌جا امام را از نزدیک دیدند. یک چیز عجیبى بود؛ کأنّه پیغمبر را انسان مشاهده کند. یک وِلوله‌‌اى راه انداخت تا به خراسان و مرو رسیدند و بعد از یکى دو سال هم شهادت حضرت و داغدار شدن مردم [روی داد]. آن‌ وقت، هم ورود امام که نشان دادن یک جلوه‌اى از چیزهاى ندیده و نشنیده‌‌ى مردم بود و بعد [هم] شهادت این بزرگوار که یک داغ عجیبى را بنا کرد، در واقع تمام فضاى این حدود را و این مناطق را در اختیار قرار داد. آن ‌وقت در این فضا، شیعیان ریختند کنند. شما میبینید ناگهان سر و کلّه‌‌ى در «قم» پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریّین عربند؛ اینها آمدند ، بساط حدیث و معارف اسلامى را در قم پهن کردند. و دیگران آمدند قم را پایگاه قرار دادند. «رى» هم شد آن ‌چنان‌ که امثال و مانند اینها بلند شدند؛ چون یک کسى مثل کلینى ابتدا به‌ ساکن که از یک شهرى بلند نمیشود [بلکه] باید محیط شیعه باشد، محیط معتقد باشد تا بتواند یک بچّه‌‌اى را، یک جوانى را با این خصوصیّات پرورش بدهد که بعد این بشود مثلاً محمّدبن‌‌یعقوب کلینى. بعد همین‌ طور این حرکت ادامه پیدا کرده. شما ببینید (رضوان ‌اللّه ‌علیه) تا و خراسان و مانند اینها همین‌ طور رفته و حدیث جمع میکند براى شیعه؛ این خیلى مهم است. محدّثین شیعه در چه ‌کار میکنند؟ محدّثین شیعه در چه‌ کار میکنند؟ سمرقند کجا است؟ شیخ عیّاشى سمرقندى در خودِ سمرقند هم بوده، یعنى در همان شهر سمرقند بوده که [در مورد او گفته شده]: «کانَت مَرتَعاً لِلشّیعَة وَ أَهلِ العِلم‌»؛ که در بیانات شیخ کشّى هست. خودِ شیخ کشّى سمرقندى است. یعنى این حرکت امام رضا (علیه‌ السّلام) و آمدن آن حضرت و بعد شهادت مظلومانه‌‌ى آن بزرگوار کارى کرد که این فضا افتاد دست ائمّه (علیهم‌ السّلام). آن‌ وقت ائمّه هم بنا کردند استفاده کردن. بیانات (مدظله‌العالی) ۸۲/۰۲/۲۰ @SWG_EHYA110
💢ما در قبال حوزه مسئولیم💢 ما امروز در قبال چنین حوزه‌ای که میراث دوازده قرن است، . من به سه وظیفه در کنار هم اشاره میکنم: 🔸حفظ 🔸ترمیم 🔸 بالندگی و رشد دادن 👈 حفظِ حوزه، بحمداللَّه حاصل است و نسبت به گذشته کمّاً و کیفاً افزایش پیدا کرده است. فی الجمله، در این جای تردید نیست؛ لیکن ترمیم قدری دقیقتر و سخت تر است و از آن سخت‌تر، بالندگی و رشد دادن و پیش بردن است. 👈 ترمیم یعنی چه؟ یعنی پس از ثلمه‌ی حاصل از فقدانها، حوزه عناصری را تربیت کند تا موجودىِ فعلی، جایگزین آنها باشد و نیز پس از اِندراسِ مفاهیم منسوخ، مفاهیمی بیافریند که جایگزین مفاهیم مندرس و کهنه شده باشد. 👈 از آن مهمتر، مسأله‌ی بالندگی است. بالندگی به معنای پیشرفت و و آفاق تازه‌ای را کشف کردن است. بالندگی به این نیست که ما در یک بحث، دقّت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنید مسأله‌ای را ملاّی قرن ششم به گونه‌ای استدلال میکرد؛ ما امروز دقّت بیشتری به خرج دهیم و بعضی از استدلال‌ های او را تحکیم و بعضی را رد کنیم و مسأله را از آب درآوریم. ❗کار، فقط این نیست؛ بلکه باز شدن آفاق نویی - هم در خودِ علم؛ یعنی فقاهت و هم در محصولِ علم؛ یعنی مباحث فقهی - است. اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین‌طور است. این، به احتیاج دارد 🔴 حوزه های علمیه، وقتی میتوانند خود را ترمیم کنند و رشد و بالندگی یابند که باشند. حوزه‌ی مرده، قادر به چنین کاری نیست. حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند و آفاق جدیدی را بگشاید و منطقه‌ی جدیدی را در اختیار مستفیدین از فواید خود قرار دهد. بیانات (مدظله‌العالی) ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ 💡حیات، عنصر اصلی هر اقدامی در حوزه علمیه ❓وظیفه ما در قبال حراست از حیات حوزه علمیه چیست 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110