eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
58 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگروه علمی إحیاء
💢جدیّت‌ در تحصیل؛ دربیان‌وسیرهٔ‌علماء💢 📌قسمت سوم 🔰گذران طلبگی با نان خشک، آردنخودچی، برف و یخبندان
💢جدیّت در تحصیل؛در بیان‌وسیرهٔ‌علماء💢 📌قسمت چهارم 🔰عرق از سر و صورتم می‌ریخت و خوشبخت بودم از این عرقها که می‌آید... 🔹آیت الله العظمی اراکی رضوان الله علیه: «شوق در هر کاری باعث پیشرفت شخص در آن کار است. هر کسب باشد،‌ فلاحت باشد، تجارت باشد، علم و هرچه باشد؛‌ اوّلین وسیلۀ‌ پیشرفت کار شوق است. مرحوم آقای آقا شیخ عبدالکریم می‌گفت: "زمانی که من طلبه بودم،‌ در سرّمن‌رأی (سامراء) در مدرسه مرحوم آقا میرزا حسن شیرازی در طبقۀ فوقانی حجره داشتم. چون تابستان و هوا گرم بود،‌ همه رفتند توی سرداب. تمام افرادی که سکنه مدرسه بودند در سرداب جمع شدند. من یکی تو بالاخانه ماندم. عرق از سروصورتم می‌ریخت،‌ لباسهایم را کنده بودم و یک لنگ بسته بودم تا گرما خیلی اثر نکند. در عین حال که عرق می‌ریختم،‌ مشغول فکر بودم. و خوشبخت بودم از این عرقها که می‌آید. یک مسأله‌ای خیلی برایم مشکل شد، هرچه فکر کردم حل نشد،‌ در عالم خواب بودم که حل شد." » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴تقریر نویسی 🔰قسمت اول 🔸 چیستی: در لغت به معنی «بیان و قول، شرح و تفصیل» آمده و در اصطلاح، «یکی از نظام‌های آموزشی حوزه‌های علوم دینی است که طلاب در آن قدرت فراگیری بیشتری پیدا می‌کنند؛ بدین صورت که دانش‌پژوه، درس استاد را به قلم خود می‌نویسد.» 🔸 فوائد: 1⃣ کسب بعضی از مهارت‌های مورد نیاز طلبه که متوقف است بر تقریر نویسی...از جمله: الف_تمرین نگارش و دست به قلم شدن که ضعف در آن یکی از معضلات عالم طلبگی است. دانش‌پژوه می‌تواند با تقریر نویسی، در سایه‌سار بیانات استاد، اندیشه و واژگان و ساختار را از او بگیرد و از این رهگذر، توانایی پژوهش و نویسندگی در آن دانش را به‌دست آورد. ب_توانایی تبدیل افکار به نوشتار و آشنایی با زوایای عبارت‌پردازی در متون و منابع. ج_تثبیت مطلب در ذهن. د_استفاده از مطالب برای تدریس در آینده و إرتقاء سطح این مهارت در إلقاء مطالب به شاگردان. ر_نگاشتن با پشتوانه مطالعه و تحقیق. ز_تمرین دسته‌بندی مطلب و نگاه جامع به سیر یک مطلب از آغاز تا انتها. 2⃣ کسب جامعیت و تقویت مهارت استنباط و إرتقاء سطح علمی از آنچه صرفا در متن کتاب آمده است با توجه به ابعاد گوناگون مباحث متن، حاشیه، و مطالب پیرامونی. 3⃣ جلوگیری از فراموش شدن آرای صاحب نظران. به عنوان نمونه، ناشناخته ماندن سیّد حیدر آملی رحمه‌الله، منتشر نشدن نوشته‌ها و ناپدید شدن برخی از آثار مهم ایشان، ناشی از نبودن شاگردان زبردست و پیروان اهل قلم، در اطراف ایشان بوده است. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴 تقریر نویسی 🔰قسمت دوم 🔸تاریخچه: 🔻اصل تقریر نویسی از زمان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله شروع شد. برخی از صحابه به محضر ایشان عرض کردند: "مجلس شما بسیار آموزنده است و از آن لذت فراوانی می‌بریم و وقتی از مجلس شما بیرون می‌رویم، تا آن وقت که این خاطرات و مواعظ اخلاقی در ذهن ما هست، از آن بهره می‌بریم، اما هنگامی که این مواعظ از ذهن ما می‌رود، دیگر فیضی نمی‌بریم." وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: «ٱستَعِن بیمینک» (یعنی از دست راست خود کمک بگیر و بنویس.) 🔻اما اصطلاح تقریر، از اواخر قرن دوازدهم هجری رایج شد و همچنان متداول است. 🔻محمدجواد عاملی صاحب مفتاح الکرامة (م ۱۲۲۶ه.ق) را اولین تقریر نویس دانسته‌اند که درس استادش سیّد محمّدمهدی بحرالعلوم را تقریر کرد. 🔻دوران شکوفایی تقریر نویسی: از دوره شیخ انصاری تقریر نویسی گستره بیشتری پیدا کرد. تقریرات شاگرد او میرزا ابوالقاسم کلانترتهرانی صاحب مطارح الانظار بسیار معروف است. 🔻آراء میرزای شیرازی هم عمدتا با تقریرات شاگردانش معروف است. درشرح حال شاگردان شیخ و بعد میرزای شیرازی و آخوند خراسانی و صاحب عروه با صدها تقریرات آشنایی می‌یابیم که عمده آنها منتشر نشده است. 🔻در دوره میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی هم این سنت ادامه یافت و مهمترین درس‌های اصول در دوره حاضر با عنایت به تقریرات شاگردان این دو استوار است. 🔻پس از رواج سنّت تقریرنویسی، کتاب‌های تقریر شدهٔ فراوانی در رشته‌های مختلف نوشته شد که آقابزرگ‌تهرانی در الذریعة از آن‌ها یاد می‌کند. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴 تقریر نویسی 🔰قسمت سوم 🔸 انواع روش نگارش تقریر: اصطلاح تقریر نویسی در حوزه‌های علمیه در اصل مربوط به دوره خارج است که گاهی به دوره سطح نیز تعمیم داده می‌شود. تعریف و شیوه تقریر نویسی در دو دوره سطح و خارج متفاوت است: 🔻تقریر نویسی در دوره خارج: پیاده‌سازی روش‌مند مطالب استاد، به ضمیمه ثبت تتبعات، تحقیقات و دیدگاه‌های مقرر در موارد لزوم. 🔻تقریر نویسی در دوره سطح: تبیین مطالب کتاب درسی با بیانی دسته‌بندی شده، مختصر و مفید که برای غیر حاضرین در کلاس، قانع کننده باشد به همراه ثبت تتبعات، تحقیقات و کارورزی‌های علمی مرتبط. ⤵️ اما به طور کلی برای نوشتن تقریر، چهار روش وجود دارد: 1⃣ نوشتن کامل درس و اصطلاحا واو به واو در همان جلسه درس: طلبه هرآنچه استاد در درس می گوید را به طور کامل و به همان صورت گفتاری و عینا با کلمات استاد می نویسد. 2⃣ پیاده کردن مشروح درس بعد از کلاس: درس استاد را گوش کرده و بعد از درس شروع به نوشتن آنچه فهمیدیم می‌کنیم. این روش یکی از بهترین و علمی ترین روش های تقریر نویسی است. 3⃣ نوشتن سرفصل مطالب در جلسه درس: برخی فقط رئوس و سرفصل های مطالب را می نویسند. حال عده ای بعد از کلاس این سرفصل ها را شرح داده و بسط می دهند و برخی نیز به همان مطالب مهم و کلیدی اکتفا می کنند. 4⃣ نوشتن خلاصه درس بعد از کلاس: می توان پس از گوش کردن و استماع کامل فرمایشات استاد در جلسه درس، خلاصه ای از درس را پیاده کرده و با کمک دیگر منابع مرتبط و حاشیه نویسی بر این خلاصه، تقریری کامل از درس ارائه دهیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴 تقریر نویسی 🔰قسمت چهارم 🔸 هدف و روش تقریر نویسی: 🔻هدف و وظیفه طالب علوم دینی نه صرف انباشت مجموعه معلوماتی در علوم حوزی بلکه در کنار آن کسب مهارت استنباط، توجه به ابعاد مختلف یک مطلب و کارورزیهای علمی است که از آن با عنوان تحصیل روش‌مند و حرکت بر اساس منهج علمی صحیح، یاد می‌شود. 🔻شاکله اصلی تقریر، أعم از دسته بندی مطلب، تقدیم و تأخیر در طرح استدلالها و نوع بیان مطلب، همان مباحث مطرح شده توسط استاد است، که کار را برای مقرّر راحت‌ می‌کند اما چگونگی عبارت‌پردازی در اختیار نویسنده است. لذا کلیات مطالب به عنوان استخوان‌بندی تقریر باید در کلاس یا بعدازکلاس نکته برداری شود و مابقی را بعدا تکمیل کرد سپس فصل بازسازی تقریرات فرا می‌رسد. 🔻عبارت‌پردازی در تقریر به اندازه‌ای باشد که برای فهم مطلب توسط فرد غائب در کلاس کافی باشد، نه بیشتر نه کمتر. 🔻استناد سازی و یا تخریج علمی درس از مراحل مهم تقریر نویسی است که متاسفانه در حال حاضر رایج نیست. بسیاری از طلاب درس استاد را در سر درس می نویسند و شاید برای بازسازی آن وقت جدیدی نمی‌گذارند. مراد از بازسازی آن است که اگرچه استاد آدرس اقوال و روایات را داده است ولی طلبه خودش باید به منابع روایات واقوال درمنابع اصلی رجوع کند گاهی آنچه را که استاد گفته است می تواند تکمیل کند و گاهی در سند و متن و لغات آن نکاتی در خاتمه جزوه خود یادداشت کند. استناد سازی باعث می‌شود تا به منابع مورد نظر درس مراجعه داشته باشد. آدرسها و ارجاعات در پاورقی اشاره شود. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴 تقریر نویسی 🔰قسمت پنجم 🔸 تقریر نویسی در سیره و کلام بزرگان: 🔻آیت الله جوادی آملی در مقدمه کتاب الحج ، تقریرات درس آیت الله سید محمد محقق داماد اینطور نوشته اند: «از اموری که به کمک توفیق، انجام دادم مقید ساختن و مکتوب کردن مطالبی بود که استاد در درس املاء و القا می کرد. این نوشتار بعد از آماده شدن و مشرف بودنِ قبل از درس است(پیش مطالعه) با توجه به عنایت خاص به ضبط مطالب و تحفظ نقد و تحلیل مطلب پس از درس موضوع(مطالعه پس ازدرس) حثّ و فحص علمی نیز جریان داشت تا چیزی از آثار علمی استاد که فرموده‌اند فوت نشود و یا چیزی بی‌خود و بی‌هدف و زائد بر آن افزوده نشود تا حاصل آنچه از این دو رای و آرا بیان می‌کردند ضبط شود. این ثبت وضبط بعد از مناظره و گفتگو با استاد بود تا چیزی نوشته شود که حاصل و محصول بحث و نظر و بعد از تدبیر تام و غور و کنکاش عمیق باشد.» [ترجمه] 🔻میرزا حسن شیرازی به نوشته های شاگردانش اهمیت می داد و بهترین تقریر را در حضور دیگران معرفی می کرد. مثلاً، در یکی از دوره های تدریس خود، تقریرات میرزا حبیب اللّه مشهدی را بر دیگر تقریرات ترجیح داد و هنگام تدریس به آن تصریح کرد. 🔻آیت اللّه بروجردی نیز کسانی را که تقریرات خوبی داشتند، تمجید می کرد و به آنان هدیه می دادند. بر اثر تلاشهای وی، سنّت تقریرنویسی ــ که بر خلاف حوزه نجف در حوزه قم چندان مرسوم نبود ــ رایج شد. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢برتری حوزه‌علمیه از دانشگاه‌های اروپا💢 _شما همان صدری هستید که اقتصادنا و فلسفتنا را نوشته؟ +بفرمایید تو، برادر. مرد این‌بار سلام کاملی داد و با تعجب وارد شدو روبه‌روی او نشست. خودش را معرفی کرد: دکتر محمد شوقی فنجری، استاد اقتصاد دانشگاه‌های مصر . محمدباقر، نام او را بین نامه‌هایی که به دستش رسیده بود، به‌خاطر داشت. او بعد از خواندن هرکدام از کتاب‌های اقتصادنا و فلسفتنا و اسس المنطقیة للاستقراء، برای ابراز احساسش به نویسندهٔ کتاب، نوشته بود و تبریک و شگفتی خود را به او رسانده بود. دکتر گفت: "من برای شرکت در کنفرانسی به عراق آمده بودم. به این فکر افتادم حالا که بغداد آمده‌ام، از این فرصت برای ملاقات با شما استفاده کنم...به خاطر لذتی که از کتاب‌های او نصیبش شده بود، تشکر کرد و گفت: خودش و تعدادی از استادان دانشگاه، این کتاب را خوانده و استفاده کرده‌اند. از «روژه گارودی» نام برد که مشتاق زیارت اوست. سپس از محمدباقر پرسید: "شما کدام دانشگاه درس خوانده‌اید؟" محمدباقر لبخندی زد و جواب داد: "در دانشگاه درس نخوانده‌ام؛ نه در عراق و در جای دیگر." _پس کجا درس خوانده‌اید؟ +در مسجد. اینجا در نجف، طلبه‌ها در مسجد درس می‌خوانند. _اگر اینطور باشد، به‌خدا قسم، مساجد نجف، از دانشگاه‌های اروپا برترند. 📚برشی از کتاب «نا» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
آیت الله جوادی آملی عاهدت الله .mp3
406.1K
💢عهد، برای عالمانه زیستن💢 🔰آیت الله جوادی آملی: « [انسان]، اگر يک وقتی چيزی را ميداند [اما] برخلاف [علمش] عمل ميکند، بايد در اين راهِ عزم و اراده، تمرين داشته باشد. گاهی برخی‌ها نذر ميکردند که من مواظب زبانم باشم بی‌جهت حرف نزنم، برخی‌ها رساله عهد نوشتند، رساله عهد؛ يعنی با خدای خودمان عهد ميبنديم. منتها، [عهد] در بين مردم رواج ندارد... عهد هم انشاء است، با چه کسی عهد ميبنديم؟ با خدای خود. آن قدر خدا مهربان و نزديک است که ميگويد من با شما طرف عهدم، همان‌طوری که شما با ديگران خريد و فروش داريد، بيع داريد، اجاره داريد، با من هم عهد ببنديد، اين «عاهدتُ الله» «عاهدتُ الله»، اين است. بعضی از علماء که بنايشان بر اين بود که به جايی برسند، رساله عهدی مينوشتند، حالا يا مينوشتند يا با خدا عهد ميبستند... برخی از حکماء رساله عهد نوشتند، [بطور مثال] من عهد کردم که هر مقاله سبک و سخيفی را مطالعه نکنم، عهد کردم که وقت خود را تلف نکنم، هر حرفی بزنم هر حرفی بشنوم، چون من ميخواهم عالِم بشوم. اگر بخواهم عالم بشوم که نميتوانم اين حرفهاي سخيف را در مغز خود جا بدهم... برخی از ذهن‌ها يک ظرفيت خاصی دارد، شما اگر چهار تا قصه پُر کرديد، چهار تا روزنامه پُر کرديد، ديگر جا برای مطلب ديگر نيست؛ آن وقت حيف اين ظرف نوراني است که آدم حرفهای غير برهاني تحويل آن بدهد. » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کتابی که نقشهٔ‌ نابودی اسرائیل را دربردارد 📖در این کتاب بخوانید: 🔻اهمیت مسئله فلسطین برای جهان اسلام؟ 🔻اصلا فلسطین به ما چه ربطی دارد؟ 🔻چرا با اسرائیل مشکل داریم؟ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
1_7041503973.pdf
2.15M
📎 « فلسطین » کتابی که این روزهای باید دوباره خوانده شود. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کجایید شما ؟؟ جامعه رفت!!!! و شما عقب ماندید.... 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
‍ 🔰رهبر معظّم انقلاب : «چالش اصلی روحانیت، تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.» [ در دیدار برخی حوزویان ؛ ۱۵ تیر ۸۳] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢اگر را کنار بگذارید، جایگزین آن می‌شود. 🔰آیت الله العظمی سبحانی: " اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی‌مان جدا کنیم متحجّر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. اگر حبّ اهل‌بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیّت اهل‌بیت برداشتید نتیجه‌اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه‌های دینی می‌شود. " 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تنبلانه‌ترین سخن دنیا💢 🔰استاد دینانی: " جمله ای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیده ایم؛ فکر می کنم تنبلانه ترین جمله است. این جمله که: «آزاد باش. هر کس حق دارد هر عقیده ای داشته باشد.» حرف ظاهراً خوب، مدرن و صلح‌طلبانه‌ای به نظر می رسد، اما تنبلانه ترین سخن ممکن است. باید دانست که چیست و کجاست، نه این که هرکس هر عقیده ای بخواهد داشته باشد. " 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰حجةالاسلام علی بهجت (فرزند آیت الله العظمی بهجت و متخصص در فلسفه و عرفان نظری): 🔶 «حضرت آیت‌الله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه طباطبایی تعریف می کرد. پدرم با لحن بسیار محکمی می فرمود: "در این جهاد، خدا می داند ایشان (علامه طباطبایی) چه سختی هایی را تحمل می‌کرد. چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا می‌داند. در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند و این نهضت علمی را در حوزه (حوزه علميه) نگه داشت." 🔶 الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه ی مطرود و بی سوادی می‌ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد.» [مصاحبه با خبرگزاری فارس] 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢حذف علوم‌عقلی از حوزه، تزویردشمن💢 🔰 علّامه حسینی طهرانی: «در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده‌اند. روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه‏هاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد... بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا اوّلًا : نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً : تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه‏هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه‏ها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.» 📚 روح مجرد، ص ۱۰۶ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): «سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از اخذ شده، غلط است. كى فلاسفه يونان از اين حرف‌ها سر درآورده ؟! و چه كسى سراغى از اين حرف‌ها در كتب آن‌ها دارد؟! اين حرف‌ها در كتب آن‌ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آن‌ها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه‏‌اش طبيعيات است.» 📚 تقريرات فلسفه، ج‏۱، ص۸۷ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰رهبر معظّم انقلاب: امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده‌ى مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ى فلسفى‌اش، در زمینه‌ى عرفانی هم همین جور است. [ديدار اساتید، فضلا، مبلغان ۸/آذر/۸۷ ] 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیت‌الله جوادی آملی: «این فلسفه تریبون دین است. [اگر] این تریبون را به دست دین بدهیم، فیثیروا لهم دفائن العقول، توش هست؛ و از آن حرف‌هایی که در مناجات هست، فلسفه استفاده می‌کند... الان فقط دو خط سه خط از فرمایشات ائمه در حوزه‌ها هست... همین‌ها وقتی به دست علما رسید، پنجاه شصت جلد کتاب شد. اگر مطالب عقلی که در نهج‌البلاغه هست، درسی بشود، آن‌وقت می‌فهمیم چخبر هست.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخت‌تر از جهاد نظامی💢 🔰پاسخ رهبری به طلابی که پیگیر جهاد نظامی بودند 🔸شهید محمدحسین فرج‌نژاد: « دوستان طلبه رفتند پیش آقا، که بگذارید ما بریم سوریه؛ آقا گفتند: "اگر مَردید، جهاد فرهنگی، خیلی سخت‌تر از جهاد نظامی است. بمانید، کار کنید." باید شب تا صبح کار کنید... باید بی‌خوابی بکشید... اذیتت می‌کنند... ولی عیبی ندارد، خدا که با تو باشد، حرف تو می‌شود حرف اول.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان برخی از وظایف طلاب در عصر حاضر در کلام رهبری 🔸 جلوگیری از تحریف هویت انقلاب 🔸‌ حفظ نام امام و روح انقلاب 🔸 منع از نفوذ رده‌های ارتجاع 🔸 افشاء جنگ روانی و دروغ دشمن در میدان فضای مجازی 🔸 بهره‌گیری از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢طلب‌ علم تا مکتب‌شناسیِ محقّقانه💢 🔰آیت الله العظمی جوادی آملی: «اين‌قدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است. فرمودند:‌ در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ‌ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست... فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتب‌های گوناگون را ارزيابی كند نحله‌های گوناگون را ارزيابی كند، جريان‌شناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند... بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت است...» [درس اخلاق ؛ ٩٢/۵/٣١] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢در غیر حوزه خبری نیست💢 🔰پاسخ آیت‌الله بهجت به طلبه‌ای که قصد خارج شدن از حوزه علمیه را داشت. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢جایگاه‌دانش در طلبگی در نگاه‌رهبری💢 📌پرونده اول 🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّه‌العالی: «باید درس بخوانید؛ آدم، این لباس را بپوشد و درس نخواند، یک چیزِ بی‌معناست؛ درست، شبیه اینست که آدم، چیزی را غصب کند! این لباس _به قول معروف_ یک یونیفُرم و لباس متّحدالشکلی است؛ متعلّق به طایفهٔ خاصّی است؛ آن طایفه، چه کسانی هستند؟ علمای دین! پس باید این عنوانِ علما، بر آدم صدق کند؛ و الّا اگر صدق نکند که بی‌خود است.» [ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ ] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢جایگاه‌دانش در طلبگی در نگاه‌رهبری💢 📌پرونده دوم 🔸تولید فکر، نیازمندِ مایه‌های علمی و قوام فکری 🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّه‌العالی: «حوزه‌های علمی، اساسی‌ترین کاری که امروز، برعهده دارند به‌طور جمعی، و همین‌طور فضلایی که توانایی بر این کار دارند، به‌طور فردی، وظیفه‌شان، تولید فکر است. تولید فکر اساسی، تبیین و تحکیم مبانی اسلامی، ایستادگی در مقابل شبهه‌هایی که دشمنانِ حاکمیت اسلامی، بر اذهان وارد می‌کنند... البتّه، آمدن در این میدان‌ها، نیاز به مایه‌های علمی دارد؛ احتیاج به قوام فکری دارد. این قوام فکری را، حوزه‌ها، تحصیلات دینی و فقهی و کلامی و فلسفی، باید تأمین کنند؛ این کاری است که در درجهٔ اول، در حوزه‌ها باید باشد که عبارت است از تقویت بنیهٔ علمی؛ و این را نباید دست‌کم گرفت. طلّاب جوان نباید فکر کنند که: "ما چرا درس می‌خوانیم؟ برویم دنبال این کارها! " خیر؛ دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیهٔ علمی، هیچ خدمتی نمی‌کند؛ اگر غیر عالمانه، کسی وارد این میدان شود، به احتمال زیاد، سودی نخواهد بخشید؛ زیان هم خواهد بخشید. پس تقویت علمی، لازم است. » [ ۱۳۸۰/۶/۱۹ ] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔸پس طلبه شدی برای چه؟ 🔰آیت الله حائری شیرازی (رحمه‌الله): «کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «للّٰه» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «للّٰه» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد. خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که: من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند! خب طبق معمول هم روحانی می‌آید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده می‌گیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود. تا خواستم بروم، به خودم گفتم: ؟ عالِم شدی برای چه؟ با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها مسخره‌ام کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟ برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا قلبشان نرم شد؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین. همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام للّٰه» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو می‌شود قمارباز! » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید شهاب‌الدّین مرعشی نجفی 📌 قسمت اول 🔰فقیه، محدّث رجالی و إحیاگر تراث اسلامی، از مراجع تقلید شیعه و مدرّسین حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۱۵ قمری (مطابق ۱۲۷۶ ش) در نجف به دنیا آمد. پدرش، آیت الله سید شمس الدّین محمود مرعشی از فقها و مدرّسان علوم اسلامی نجف بود. 🔸تحصیلات و استادان سیّد شهاب‌الدّین در نوجوانی به کسوت روحانیت درآمد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. ادبیات عرب، فقه، اصول، حدیث، درایه، رجال و تراجم و... را نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف فراگرفت و سپس در درس خارج فقه و اصول آیت الله آقا ضیاءالدّین عراقی، آیت الله شیخ احمد کاشف الغطاء و شماری از مراجع تقلید و مدرسان برجسته حوزه علمیه نجف شرکت کرد. آیت الله مرعشی سال های دراز در درس ده‌ها استاد شهیر حوزه علمیه نجف شرکت کرد و مدتی نیز نزد علمای زیدیه و علمای اهل سنّت به فراگیری علم حدیث پرداخت و از آنان اجازه نقل حدیث گرفت. آیت الله مرعشی در حوزه علمیه تهران، نزد آیت الله شیخ عبدالنّبی نوری، آیت الله آقا حسین نجم آبادی، آیت الله میرزا طاهر تنکابنی، آیت الله میرزا مهدی آشتیانی به فراگیری فقه، اصول، فلسفه و کلام پرداخت. تلاش شبانه روزی وی سرانجام در ۲۷ سالگی به ثمر نشست و به درجه اجتهاد نایل شد. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی 📌 قسمت دوم ...کوشش خستگی ناپذیر ایشان برای تحصیل دانش ستودنی است. خودشان در این باره می‌فرمایند: «هیچ گاه در سنین جوانی به دنبال تمایلات نفسانی نرفتم، همیشه در پی تحصیل علم بودم، به صورتی که شبانه روز، بیش از چند ساعت نمی خوابیدم و هر کجا نشانی از استادی یا عالمی و یا جلسه درسی که مفید تشخیص می دادم، می یافتم؛ لحظه ای در رفتن به نزد آن استاد، عالم و جلسه درس درنگ نمی کردم.» 🔹تدریس و شاگردان آیت الله مرعشی به دستور آیت الله حائری به تدریس پرداخت. ایشان علوم ادبیات عرب، منطق، اصول و فقه را برای طلاب جوان تدریس می نمود. آیت الله مرعشی پس از رحلت آیت الله حائری (۱۳۵۵ ق.)، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. در طول بیش از هفتاد سال تدریس ایشان در حوزه علمیه قم، دانشمندان بسیاری تربیت شد که شماری از آنان از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کردند. اینک نام برخی از شاگردان وی را می آوریم؛ حضرات آیات: سید مصطفی خمینی، شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر محمد مفتح، شهید آیت الله بهشتی، شهید محمد صدوقی، سید محمد علی قاضی طباطبایی، سید محمود طالقانی، شهید حسین غفاری، شیخ شهاب الدین اشراقی، شیخ مرتضی حائری، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، آقا موسی صدر، سید مرتضی عسکری، محمد امامی کاشانی، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین نوری، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، شیخ علی پناه اشتهاردی، محمدرضا مهدوی کنی. و عده زیادی از دانشمندان نیز از ایشان اجازه روایت دارند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی 📌 قسمت سوم 🔹آثار و تألیفات آیت‌الله مرعشی در طول زندگی خود موفق به تالیف بیش از ۱۵۰ کتاب و رساله شد. 🔻ادبیات قطف الخزامی من روضة الجامی (حاشیه بر شرح کافیه جامی) المعول فی امر المطول (حاشیه بر شرح تلخیص تفتازانی) الفروق 🔻علوم قرآن التجوید الردّ علی مدعی التحریف حاشیه علی انوار التنزیل بیضاوی سند القراء و الحفاظ مقدمه تفسیر الدر المنثور سیوطی 🔻اصول فقه و فقه حاشیه بر فرائد شیخ انصاری حذف الفضول عن المسالک توضیح المسائل راهنمای سفر مکه و مدینه الغایة القصوی (حاشیه استدلالی بر عروة الوثقی) مسارح الافکار فی توضیح مطارح الانظار (حاشیه بر تقریرات شیخ انصاری) مصباح الناسکین (مناسک حج) الصناعات الفقهية (فی مصطلحات الفقها) 🔻کلام، منطق و علوم غریبه ملحقات احقاق الحق رفع الغاشیه عن وجه الحاشیه ملا عبدالله یزدی بر تهذیب المنطق تفتازانی حاشیه بر کتاب سرخاب در رمل حاشیه بر کتاب سرالمکنون نسمات الصبا در فواید علم رمل، حروف، اوراد و اذکار 🔻حدیث، ادعیه و زیارات مفتاح احادیث الشیعة حاشیه بر الفصول المهمة شیخ حر عاملی حاشیه مختصر بر کتاب من لا یحضره الفقیه مجموعه‌ای در ادعیه و زیارات شرح دعای سمات شرح زیارت جامع کبیره مقدمه مفاتیح الجنان شمس الامکنه و البقاع فی خیرة ذات‌الرقاع فوایدی چند در خصوص صحیفه کامله سجادیه 🔻رجال، شرح حال و انساب الفوائد الرجالیه وسیلة المعاد فی مناقب شیخنا الاستاذ وفیات الاعلام مشجرات آل رسول الاکرم یا مشجرات الهاشمیین (مفصل‌ترین کتاب او در أنساب) 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید شهاب‌الدّین مرعشی نجفی 📌 قسمت چهارم 🔹إحیاگری آیة الله مرعشی در دوران جوانی که در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل بود به گردآوری کتب خطی پرداخت. وی که شاهد به غارت رفتن منابع اسلامی و نسخ خطی بود، تاب نیاورد و با شهریه ناچیز طلبگی به خرید کتب خطی پرداخت تا این میراث فرهنگی را از دستبرد بیگانگان حفظ نماید. گاه شبها در یک کارگاه برنج کوبی کار می‌کرد، روزها روزه استیجاری می‌گرفت و نماز استیجاری می‌خواند، تا هزینه خرید کتب را تهیه نماید. آیة الله مرعشی نجفی پس از مهاجرت به قم، کتب خطی را همراه خود به ایران آورد. در قم نیز به خرید نسخ خطی و کتب ارزنده اقدام کرد. پس از مدتی به دلیل کمبود جا، کتابها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشیه انتقال داد. پس از چندی طبقه سوم این مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در سال ۱۳۴۵.ش با بیش از ده هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطی افتتاح گردید. استقبال روز افزون طلاب و علما برای مطالعه، کمبود فضای مناسب برای کتابخانه و خرید کتابهای جدید موجب شد تا ایشان کتابخانه بسیار بزرگی را در سال ۱۳۵۳.ش با حدود شانزده هزار جلد کتاب چاپی و خطی تأسیس نماید. کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی به خاطر نسخه‌های خطی نفیس و ارزشمند و گاه منحصر به فرد و کتب قدیم مهم و کمیاب مورد توجه وافر نویسندگان، دانشمندان، مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر جهان است. اکنون این کتابخانه شهرت جهانی دارد و با چهارصد مؤسسه، مرکز علمی و کتابخانه در سراسر جهان ارتباط دارد. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110