eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.2هزار دنبال‌کننده
209 عکس
57 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹زنان دانشمند مسلمان🌹 ⚡️نابغه های تمدن اسلامی 🧕بانو «مریم اسطرلابی» 🇮🇷تبار: ایران 🇸🇾محل تولد: حلب 📍محل زندگی: شامات (سوریه ) 🗓 زادروز و تاریخ وفات: قرن ۵ هجری قمری 🔅شهرت: اسطرلابی معرفی اجمالی 👇👇👇 🔸مریم، نابغه‌ی ریاضیدان و منجّم قرن پنجم هجری است؛ او فرزند «کوشیار گیلانی» بود. (کیا ابوالحسن کوشیار بن لبان بن باشهری گیلانی، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس و طراح ابزارهای اخترشناسی از اهالی گیلان) 🔸فنون ستاره‌شناسی و علم اسطرلاب را در کنار پدرش یاد گرفت. مریم ابتکارات علمی بسیاری در نجوم و ریاضیات داشت که به خاطر تخصصش در علم اسطرلاب به او لقب «اسطرلابی» دادند. 🔸 ابداعات او سبب بهبود عملکرد و توسعه اسطرلاب شد. این ابداعات به نحوی بود که جایگاه ستارگان و خورشید و نحوه حرکت‌ آن‌ها، بادقت بالایی قابل مشاهده بود. 🔸مهمترین ایشان «دستگاه اسطرلاب» پیچیده ای بود که برای تخمین مسافت بین شهرها و مشخص کردن آب و هوای مناطق از آن استفاده می‌شد. 💪 امروزه GPS و ماهواره ها از طراحی و پیشینه‌ی اسطرلاب بهره گرفتند. 🔸به پاس تلاش‌های او کمربند سیارکی ۷۰۶۰ به نام او ثبت شده است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
گفتاري از آیة الله سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه 👇 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، [ارزش اینها] زماني روشن مي‌گردد که 👈 «طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود.» 🛑 کتاب «نور مجرد» ج۱ ص۱۳۲ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ❌بخشی از فرمایشات بسیار مهم مقام معظم رهبری، در دیداری که دیروز مورخ ۱۱ / ۸ / ۱۴۰۱ با دانش آموزان داشتند (و متأسفانه رسانه های انقلابی آنطور که لازم بود، بر روی آن مانور ندادند) مطالبه ای بود که ایشان، قبلا نیز بر آن امر کرده بودند که شوربختانه اقدامی در راستای تحقق آن صورت نپذیرفته است 👇👇👇 ❤️ رهبر معظّم انقلاب مدّظلّه العالی: «...این اسناد [لانه جاسوسی]، توطئه‌های آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میدهد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم [اسناد لانه جاسوسی] را در بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکایی‌ها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئه‌هایی و چه خیانتهایی انجام دادند.» 🔴 بیانات در دیدار دانش آموزان ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ 🔶 لینک کانال «کارگروه علمی إحیاء»: 🆔 کانال ایتا: https://eitaa.com/SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم: «مَن طَلَبَ العِلمَ تَكَفَّلَ اللّهُ بِرِزقِهِ.» «هرآنكه دانش بجويد، خداوند روزيش را به عهده مى گيرد.» منابع: 🔸 تاريخ بغداد ج ۳ ص ۱۸۰ 🔸 مسند الشهاب ج ۱ ص۲۴۴ و ۲۸۰ 🔸 إتحاف السادة ج۱ ص ۷۸ كلّها عن زياد (بن الحارث) الصدائي 🔸 الأمالي الخميسيّة ج۱ ص۶۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 امام رضا علیه‌السلام، احیاگر حرکت‌علمی تشیع بعد از حرکت به ‌طرف ایران، یکى از اتّفاقاتى که افتاد همین (گسترش دائره نفوذ ائمه)بود که شاید در محاسبات امام هشتم (علیه‌ السّلام) وجود داشته؛ چون قبل از آن، شیعه تَک‌وتوک همه‌ جا بودند امّا بی‌ارتباطِ به هم، ، بدون اینکه هیچ چشم‌‌اندازى داشته باشند، سلطه‌‌ى حکومت خلفا هم که همه‌ جا بود. حضرت که آمدند طرف خراسان، یک شخصیّتى در مقابل چشم مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق، هم نورانیّت را جلوى چشم مردم میگذاشت؛ اصلاً مردم ندیده بودند. امّا در این مسیر طولانى، همه ‌جا امام را از نزدیک دیدند. یک چیز عجیبى بود؛ کأنّه پیغمبر را انسان مشاهده کند. یک وِلوله‌‌اى راه انداخت تا به خراسان و مرو رسیدند و بعد از یکى دو سال هم شهادت حضرت و داغدار شدن مردم [روی داد]. آن‌ وقت، هم ورود امام که نشان دادن یک جلوه‌اى از چیزهاى ندیده و نشنیده‌‌ى مردم بود و بعد [هم] شهادت این بزرگوار که یک داغ عجیبى را بنا کرد، در واقع تمام فضاى این حدود را و این مناطق را در اختیار قرار داد. آن ‌وقت در این فضا، شیعیان ریختند کنند. شما میبینید ناگهان سر و کلّه‌‌ى در «قم» پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریّین عربند؛ اینها آمدند ، بساط حدیث و معارف اسلامى را در قم پهن کردند. و دیگران آمدند قم را پایگاه قرار دادند. «رى» هم شد آن ‌چنان‌ که امثال و مانند اینها بلند شدند؛ چون یک کسى مثل کلینى ابتدا به‌ ساکن که از یک شهرى بلند نمیشود [بلکه] باید محیط شیعه باشد، محیط معتقد باشد تا بتواند یک بچّه‌‌اى را، یک جوانى را با این خصوصیّات پرورش بدهد که بعد این بشود مثلاً محمّدبن‌‌یعقوب کلینى. بعد همین‌ طور این حرکت ادامه پیدا کرده. شما ببینید (رضوان ‌اللّه ‌علیه) تا و خراسان و مانند اینها همین‌ طور رفته و حدیث جمع میکند براى شیعه؛ این خیلى مهم است. محدّثین شیعه در چه ‌کار میکنند؟ محدّثین شیعه در چه‌ کار میکنند؟ سمرقند کجا است؟ شیخ عیّاشى سمرقندى در خودِ سمرقند هم بوده، یعنى در همان شهر سمرقند بوده که [در مورد او گفته شده]: «کانَت مَرتَعاً لِلشّیعَة وَ أَهلِ العِلم‌»؛ که در بیانات شیخ کشّى هست. خودِ شیخ کشّى سمرقندى است. یعنى این حرکت امام رضا (علیه‌ السّلام) و آمدن آن حضرت و بعد شهادت مظلومانه‌‌ى آن بزرگوار کارى کرد که این فضا افتاد دست ائمّه (علیهم‌ السّلام). آن‌ وقت ائمّه هم بنا کردند استفاده کردن. بیانات (مدظله‌العالی) ۸۲/۰۲/۲۰ @SWG_EHYA110
💢ما در قبال حوزه مسئولیم💢 ما امروز در قبال چنین حوزه‌ای که میراث دوازده قرن است، . من به سه وظیفه در کنار هم اشاره میکنم: 🔸حفظ 🔸ترمیم 🔸 بالندگی و رشد دادن 👈 حفظِ حوزه، بحمداللَّه حاصل است و نسبت به گذشته کمّاً و کیفاً افزایش پیدا کرده است. فی الجمله، در این جای تردید نیست؛ لیکن ترمیم قدری دقیقتر و سخت تر است و از آن سخت‌تر، بالندگی و رشد دادن و پیش بردن است. 👈 ترمیم یعنی چه؟ یعنی پس از ثلمه‌ی حاصل از فقدانها، حوزه عناصری را تربیت کند تا موجودىِ فعلی، جایگزین آنها باشد و نیز پس از اِندراسِ مفاهیم منسوخ، مفاهیمی بیافریند که جایگزین مفاهیم مندرس و کهنه شده باشد. 👈 از آن مهمتر، مسأله‌ی بالندگی است. بالندگی به معنای پیشرفت و و آفاق تازه‌ای را کشف کردن است. بالندگی به این نیست که ما در یک بحث، دقّت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنید مسأله‌ای را ملاّی قرن ششم به گونه‌ای استدلال میکرد؛ ما امروز دقّت بیشتری به خرج دهیم و بعضی از استدلال‌ های او را تحکیم و بعضی را رد کنیم و مسأله را از آب درآوریم. ❗کار، فقط این نیست؛ بلکه باز شدن آفاق نویی - هم در خودِ علم؛ یعنی فقاهت و هم در محصولِ علم؛ یعنی مباحث فقهی - است. اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین‌طور است. این، به احتیاج دارد 🔴 حوزه های علمیه، وقتی میتوانند خود را ترمیم کنند و رشد و بالندگی یابند که باشند. حوزه‌ی مرده، قادر به چنین کاری نیست. حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند و آفاق جدیدی را بگشاید و منطقه‌ی جدیدی را در اختیار مستفیدین از فواید خود قرار دهد. بیانات (مدظله‌العالی) ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ 💡حیات، عنصر اصلی هر اقدامی در حوزه علمیه ❓وظیفه ما در قبال حراست از حیات حوزه علمیه چیست 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی احیاگری به معنای حقیقی کلمه در تمامی شئون : : 📍 احیای دروس تفسیر قرآن (تربیت ۵۰۰ شاگرد) و فلسفه (تربیت ۴۰۰ شاگرد) در حوزه علمیه قم، که رو به فراموشی رفته بود. : 📍تنقیح و احیای میراث مکتوب اسلامی: تعلیقه بر کافی شریف، تصحیح وسائل الشیعة، پیگیری چاپ مجدد بحار الانوار به شکل امروزی(۱۱۰جلدی)، نگارش حاشیه بر کفایة الاصول و أسفار ملاصدرا 📍بروزرسانی سنت تفکر اسلامی: مقابله با تفکر خطرناک مارکسیسم : 📍تفسیر المیزان که انقلابی در علم تفسیر قرآن بوجود آورد. 📍اصول فلسفه و روش رئالیسم، که با عنوان ضربه‌ای شکننده بر پیکر مارکسیسم و سبب اضمحلال آن، کتاب سال ایران در سال ۳۲ شمسی شد. 📍بدایة الحكمة و نهاية الحكمة که چکیده درس خارج الهیات اسفار که برای تدریس به جامعه علمی ارائه شد. و آثار فراوان دیگر. : 📍از طریق ارتباط با عامه مردم، طلاب، دانشگاهیان و شرق شناسان و همچنین دستور به ترجمه آثارشان به زبان های دیگر جهت استفاده جوامع دیگر از فرهنگ غنی اسلام. 💡انشاالله ما هم مثل علامه، امید دل امام زمانمان باشیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
21713951901.pdf
843.3K
عنوان مقاله: سيره علامه طباطبايی(ره)در ايجاد تحول در حوزه علميه قم 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده اول: 🔴 کتب درسی هر علم ناظر به یکدیگرند 🔶توضیح: در یک سیر نزولی( از پیشرفته به مبتدی) کتاب مرحله بالاتر، تحقیقاتش ناظر به تحقیقات کتاب مرحله پایین تر میباشد. 🔰به عنوان نمونه در علم صرف: 🔅مرحله بالا:شرح رضی بر شافیه ابن حاجب 🔺مرحله متوسط: شرح نظام بر شافیه 🔺مرحله پایین: مراح الارواح 🔺مرحله تمهیدی: تصریف و صرف میر که به صورت ، هر مرحله متضمن مرحله قبل است و تحقیقات جدید را ناظر به آن طرح میکند. 🟢 مزایای آموزشی: 🔸تناسب متن و ارائه تحقیقات نسبت به سطح علمی طلبه 🔸طلبه در یک سیر منطقی از متن ساده به متن سخت وارد میشود 🔸طلبه با وارد شدن در مرحله بالاتر دچار سردرگمی نمیشود زیرا مباحث و تحقیقات جدید ناظر به تحقیقات مرحله قبلی است که فرا گرفته است. ❗برخلاف متون آموزشی امروز که به صورت و فضای فکری متفاوت در هر مرحله میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده دوم 🔴 ألفیه نویسی 🔶 توضیح: منظومه‌هائی حدودا هزار بیتی، که به منظور آسان ساختن فراگیری و حفظ اصول و قوانین مربوط به دانش های گوناگون به ویژه دستور زبان عربی سروده میشده است. این نوشته‌ها در عین ، و آراسته به شواهد و نمونه های واضح و آسان میباشد. 🔰به عنوان نمونه در علم: 📍نحو: ألفیه ابن معطی، ابن مالک، سید علی خان مدنی و.. 📍بلاغت: عقود الجمان، الألفية في المعاني و البيان و البديع ابن عبدالرحمن 📍علوم حدیث: المقاصد المهمة، الأفية في مصطلحات الحديث سيوطي، ألفية السند زبيدي 📍سیره و تاریخ: ألفية السيَر مناوي، ألفية العراقي في السيرة النبوية 📍فقه: الألفية شهيد اول، الموائد تنکابنی، الدرر المنضودة مامقانی 📍اصول: الدرة البهية آرانی، الدرة المنتظمة همدانی 📍کلام: الفوائد الرضویة و لئالي الولایة تنکابنی 📍طب: الألفیة فی علم الطب ابن سینا، الألفیة الطبیة مشهدی 🟢 مزایای آموزشی: 🔸به علت منظوم(شعر) بودن، به راحتی در حافظه طلبه جای میگیرد 🔸با حفظ ألفیه ها، ای به وسعت علوم مورد نیاز، در حافظه طلبه حاضر میشود که باعث میشود با دید وسیع تری نسبت به سایرین به تحقیقات علمی خود بپردازد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده سوم 🔴 تلخیص ها 🔶 توضیح: کتبی که در آن رووس مطالب و مسائل کلیدی آن علم همراه با مثال هایی واضح و ساده گردآوری شده است. تلخیص ها به علت در مطالب و در متن، در هر علم به عنوان کتاب پایه قرار گرفته میشود و مبنای محققان بعدی قرار گرفته میشود و تحقیقات خود را بر محوریت آن کتاب مینویسند. 🔰 به عنوان نمونه در علم: صرف: شافية ابن حاجب نحو: كافية ابن حاجب منطق: تهذیب المنطق ملا عبدالله فقه: تبصرة المتعلمين علامه حلی ریاضی: خلاصة الحساب شیخ بهاء نجوم: تشریح الافلاك شیخ بهاء و سایر علوم رایج در مدارس علمی 🟢 مزایای آموزشی: 🔸بعلت جامعیت و در عین حال ایجاز در متن، امکان حفظ آن برای طلبه تسهیل شده که همانند الفیه‌ها، سبب ماندگاری علوم مورد نیاز طلبه در حافظه میشود. 🔸با آشنایی با تلخیص ها در هر علمی، میتوان به سیر تاریخی تحقیقات و مراحل تکامل آن تا عصر حاضر پی برد که علاوه بر ارائه یک سیر منطقی برای فراگرفتن آن علم، سبب جلوگیری از دوباره کاری و اتلاف وقت طلبه میگردد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنه‌ای💢 📌 اهمیت و جایگاه علوم انسانی 🔴 مقام معظم رهبری با بیان این نکته که : 🔶 بسیاری از حوادث دنیا محکوم «نظریات علوم انسانی» است، قائل اند که: 🔸 علوم انسانی، جهان حاضر را جهت میدهد. 🔸علوم انسانی، روح دانش است: به این معنا که علوم دیگر در هر مسیری که علوم انسانی برای یک جامعه مشخص میکنند به کار میروند. 🔸 گستره وسیع علوم انسانی: حتی پیشرفت در صنعت نیز تا حد زیادی مدیون عملیاتی کردن نظریات علوم انسانی در آن عرصه است. 🟢 از منظر ایشان، علوم انسانی به عنوان مهمترین رکن تمدن سازی، نقش بی بدیلی در تحقق آرمان های نظام مقدس اسلامی دارد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنه ای💢 📌ریشه شناسی وضعیت نامطلوب علوم انسانی 🔴 مقام معظم رهبری، وضعیت نامطلوب علوم انسانی را محصول ضعف در سه حیطه زیر میدانند: 1️⃣ نیروی انسانیِ(افراد) علوم انسانی: 🔻غرب زدگی در علوم انسانی 🔻خلأ استاد مبرز در علوم انسانی 🔻بی مبالاتی در علوم انسانی 2️⃣ محتوای علوم انسانی 🔻خلأ تولیدات بومی اسلامی در علوم انسانی 3️⃣ ساختار علوم انسانی 🔻جدایی دو نهاد علم(دانشگاه) و دین(حوزه) از یکدیگر 🔻بی توجهی به مباحث اسلامی در علوم انسانی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
❇️ امام خمینی رحمة الله علیه: 🔸بحمد اللَّه حوزه ‏ها از نظر منابع و شيوه‏‌هاى بحث و اجتهاد، غنى و داراى ابتکار است. تصور نمى‏ کنم براى بررسى عميق همه جانبه علوم اسلامى طريقه‏ اى مناسبتر از يافت شود. تاريخ بيش از هزار ساله تحقيق و تتبع علماى راستين اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است‏. بیانات ۱۳۶۷/۱۲/۰۳ ❌ امروزه، کانون اصلی تهاجم فرهنگی، اصل دین نیست؛ بلکه «روش دین فهمی» میباشد. تا در پرتو روش های علمی ضعیف و بعضا غیر علمی که امروزه بر حوزه علمیه تحمیل میکنند، بتوانند تفاسیر موردنیاز و دلخواه خود از دین را به عنوان دین به جامعه اسلامی ارائه دهند. 🛑 در این شرایط، وظیفه طلاب در حراست از روش اصیل فهم و دریافت صحیح دین که همان روش علمی سلف میباشد، بسیار سنگین است، و مصداق روشن میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده چهارم 🔴 قرآن سنگ بنای آموزش 🔶 توضیح: در مدارس اسلامی، ابتدای تحصیل، درس را با آموختن قرآن مجید آغاز میکردند و بدینگونه در روح کودک و نوجوان از آغاز، پایه های اخلاق و ایمان جایگزین می‌گشت. 🟢 ابن خلدون فیلسوف بزرگ جهان اسلام در «مقدمه» خود مینویسد: باید دانست که تعلیم دادن قرآن به فرزندان یکی از شعائر دینی است و بتدریج در همه شهر های اسلامی متداول شده است. از این رو است که به سبب آیات قرآن و برخی از متون حدیثی، عقائد و ایمان بیش از هر چیز در دلها رسوخ میابد. بنابراین قرآن به منزله قرار گرفته و دیگر ملکاتی که بعدا باید محصل فرا گیرد، همه مبتنی بر است. و علت آن است که تعلیم در بیشتر رسوخ میابد و چنین تعلیمی اصل و پایه تحصیلات آینده میشود؛ زیرا هر آنچه نخست در دل نقش بندد همچون پایه و مبنای ملکات بشمار می‌آید. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢ابتکارات علمی مسلمین💢 📌پرونده اول 🔴 رده بندی علوم 🔶 دانشمندان اسلامی، در دانش‌ها و تعیین مرتبه هر یک، سهمی تام داشته‌اند. یکی از کارهای عمده مسلمانان در این مقوله، کار ابونصر محمد است، یعنی کتاب «احصاء العلوم». که بنا بر تحقیقات انجام شده، قبل از آن چنین اثری نوشته نشده است. همچنین این کتاب راهنمای متفکران غربی در تقسیم علوم بوده است و کتاب «تقسیم فلسفه» گوندیسالینوس فیلسوف بزرگ اسپانیایی، از احصاء العلوم شده یا به گفته‌ای شامل همان مطالب است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی رحمة الله عليه : برکات کوخ فاطمه زهرا سلام الله علیها عالم را پر از نورانیت کرده است. شهادت أم الأئمة النجباء و حجة الله على الحجج حضرت صديقة كبرى فاطمة زهرا سلام الله عليها را به محضر بقیة الله الأعظم عليه السلام و شیعیان و موالیان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده پنجم 🔴 دائرة العلوم 🔶 توضیح: پس از انشعاب علوم و گسترش و رده‌بندی آنها، نیازهای علمی و فرهنگی دیگری پدید می‌آید. از جمله نوشتن کتابهایی شامل 1️⃣ علوم متداول، 2️⃣ همراه رئوس مسائل و 3️⃣ تعریف موضوعات و 4️⃣ بیان حدود مسائل هر علم. این نوع از تالیفات را خوب است «دایرة العلوم» (فرهنگنامه علوم) بنامیم [در برابر «دایرة المعارف» (فرهنگنامه اطلاعات عمومی)]. 🔰 در این مقوله مسلمانان پیشتازان این عرصه بوده‌ و کتب نفیسی به یادگار گذاشته اند : 🔸 مفاتیح العلوم خوارزمی (سده۴) 🔸 یواقیت العلوم (سده۶) 🔸 جامع العلوم فخرالدین رازی (۶۰۶) 🔸 مفتاح العلوم سکاکی (۶۲۶) 🔸 درة التاج قطب الدین شیرازی (۷۱۰) 🔸 ارشاد القاصد اکفانی ( ۷۴۹) 🔸 نفائس الفنون شمس الدین آملی (سده۸) 🔸 النقایة سیوطی (۹۱۱) 🔸 مفتاح السعادة احمد طاشْکبری(۹۶۸) 🔸 روضة الفهوم سنباطی مصری (۹۹۰) 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده ششم 🔴 اخلاق علمی 🔶 توضیح: فراگیری آداب علم آموزی و به عبارتی در ابتدای تحصیل، جایگاه بسیار مهمی در نظام علم آموزی مدارس اسلامی داشته است. هرچند که مشاهده رفتار و علمای ربانی خود بزرگترین و موثرترین معلم اخلاق بوده است، لکن عده‌ای از علما، آداب علم آموزی را از دل احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام به صورت مدون به رشته تحریر در آورده‌اند؛ بزرگانی همچون: 🔸 خواجه نصیرالدین طوسی که کتاب شریف «آداب المتعلمین» 🔸 شیخ زین الدین شهید ثانی که کتاب شریف «منیة المرید في آداب المفید و المستفید» را به رشته تحریر در آورده اند. 🔰 طالب علم در ابتدای تحصیل با فراگرفتن این کتب، با اخلاق علمی آشنا شده و با نگرشی صحیح و دید الهی به تعلیم و تعلم میپرداخته است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هفتم 🔴 فهرست نویسی 🔶 توضیح: آثار دانشمندان که رو به زیادی گذاشت و نوشته ها و سبک فکرها، تعدد و کثرت پیدا کرد، نوبت ضبط کردن نام این آثار و شناختن و شناساندن آنها میرسد. بطور کلی شناختن کتابها و نوشته های علمی و ادبی و موضوعات آنها و ضبط نام درست آنها و روشن کردن انتساب آنها به مولفان، از کار های عمده علمی است که از آن تعبیر به «کتابشناسی» یا «فهرست نویسی» میشود. در ذیل به نام چند فهرست اسلامی اشاره میشود: 🔸 فهرست ابوغالب زراری (۳۶۸ق) 🔸 فهرست ابن ندیم (۳۸۵ق) 🔸 فهرست ابن الغضائری (۴۱۱ق) 🔸 فهرست کتب سید مرتضی (۴۳۶ق) 🔸 فهرست شیخ طوسی (۴۶۰ق) 🔸 فهرست شیم منتجب الدین (۵۸۵ق) 🔸 کشف الظنون حاجی‌خلیفه کاتب چلبی (۱۰۶۷ق) 🔸 ایضاح المکنون اسماعیل پاشا بغدادی (۱۳۳۹ق) 🔸 الذریعة الی تصانیف الشیعة شیخ آقابزرگ طهرانی (۱۳۸۹ق) 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
حجة الاسلام والمسلمین سید محمد باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیة الله العظمی حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی قدس سره برایم (استاد علی اکبر الهی خراسانی) نقل کرد: پس از فوت آیة الله العظمی خویی ره که بسیاری از مقلدین ایشان از پدرم تقلید کردند، از آقا سؤال کردم: حالا که مرجع نسبتاً مطلق شده اید خوشحال تر هستید، یا آن ایام طلبگی در اراک که با یک بادام، سدّ جوع می کردید و در درس آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری ره شرکت می کردید؟ فرمودند: «اگر خدا باشد، آن طلبگی بهتر از مرجعیت است؛ و اگر در مرجعیت، خدا نباشد، از آن طلبگی بدتر است.» 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔹کارگروه علمی احیاء برگزار می کند🔹 📚 دوره تدریس علم صرف با محوریت کتاب شریف «مراح الأرواح» به زودی شروع خواهد شد. جهت ثبت نام و اطلاع از مکان و زمان برگزاری جلسات با ما در ارتباط باشید👇👇👇 آیدی ثبت‌نام: 📲 @Hamid1377 کارگروه علمی احیاء: 📲@SWG_EHYA110