💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 علامه سید محمدحسین قاضی طباطبایی
احیاگری به معنای حقیقی کلمه در تمامی شئون #طلبگی:
#تدریس:
📍 احیای دروس تفسیر قرآن (تربیت ۵۰۰ شاگرد) و فلسفه (تربیت ۴۰۰ شاگرد) در حوزه علمیه قم، که رو به فراموشی رفته بود.
#تحقیق:
📍تنقیح و احیای میراث مکتوب اسلامی:
تعلیقه بر کافی شریف، تصحیح وسائل الشیعة، پیگیری چاپ مجدد بحار الانوار به شکل امروزی(۱۱۰جلدی)، نگارش حاشیه بر کفایة الاصول و أسفار ملاصدرا
📍بروزرسانی سنت تفکر اسلامی: مقابله با تفکر خطرناک مارکسیسم
#تألیف:
📍تفسیر المیزان که انقلابی در علم تفسیر قرآن بوجود آورد.
📍اصول فلسفه و روش رئالیسم، که با عنوان ضربهای شکننده بر پیکر مارکسیسم و سبب اضمحلال آن، کتاب سال ایران در سال ۳۲ شمسی شد.
📍بدایة الحكمة و نهاية الحكمة که چکیده درس خارج الهیات اسفار که برای تدریس به جامعه علمی ارائه شد.
و آثار فراوان دیگر.
#ترویج:
📍از طریق ارتباط با عامه مردم، طلاب، دانشگاهیان و شرق شناسان و همچنین دستور به ترجمه آثارشان به زبان های دیگر جهت استفاده جوامع دیگر از فرهنگ غنی اسلام.
💡انشاالله ما هم مثل علامه، امید دل امام زمانمان باشیم.
#احیاگران
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
21713951901.pdf
843.3K
عنوان مقاله:
سيره علامه طباطبايی(ره)در ايجاد تحول در حوزه علميه قم
#احیاگران
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده اول:
🔴 کتب درسی هر علم ناظر به یکدیگرند
🔶توضیح: در یک سیر نزولی( از پیشرفته به مبتدی) کتاب مرحله بالاتر، تحقیقاتش ناظر به تحقیقات کتاب مرحله پایین تر میباشد.
🔰به عنوان نمونه در علم صرف:
🔅مرحله بالا:شرح رضی بر شافیه ابن حاجب
🔺مرحله متوسط: شرح نظام بر شافیه
🔺مرحله پایین: مراح الارواح
🔺مرحله تمهیدی: تصریف و صرف میر
که به صورت #پوسته_پیازی، هر مرحله متضمن مرحله قبل است و تحقیقات جدید را ناظر به آن طرح میکند.
🟢 مزایای آموزشی:
🔸تناسب متن و ارائه تحقیقات نسبت به سطح علمی طلبه
🔸طلبه در یک سیر منطقی از متن ساده به متن سخت وارد میشود
🔸طلبه با وارد شدن در مرحله بالاتر دچار سردرگمی نمیشود زیرا مباحث و تحقیقات جدید ناظر به تحقیقات مرحله قبلی است که فرا گرفته است.
❗برخلاف متون آموزشی امروز که به صورت #جزیرهای و فضای فکری متفاوت در هر مرحله میباشد.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده دوم
🔴 ألفیه نویسی
🔶 توضیح: منظومههائی حدودا هزار بیتی، که به منظور آسان ساختن فراگیری و حفظ اصول و قوانین مربوط به دانش های گوناگون به ویژه دستور زبان عربی سروده میشده است.
این نوشتهها در عین #جامعیت، #مختصر و آراسته به شواهد و نمونه های واضح و آسان میباشد.
🔰به عنوان نمونه در علم:
📍نحو: ألفیه ابن معطی، ابن مالک، سید علی خان مدنی و..
📍بلاغت: عقود الجمان، الألفية في المعاني و البيان و البديع ابن عبدالرحمن
📍علوم حدیث: المقاصد المهمة، الأفية في مصطلحات الحديث سيوطي، ألفية السند زبيدي
📍سیره و تاریخ: ألفية السيَر مناوي، ألفية العراقي في السيرة النبوية
📍فقه: الألفية شهيد اول، الموائد تنکابنی، الدرر المنضودة مامقانی
📍اصول: الدرة البهية آرانی، الدرة المنتظمة همدانی
📍کلام: الفوائد الرضویة و لئالي الولایة تنکابنی
📍طب: الألفیة فی علم الطب ابن سینا، الألفیة الطبیة مشهدی
🟢 مزایای آموزشی:
🔸به علت منظوم(شعر) بودن، به راحتی در حافظه طلبه جای میگیرد
🔸با حفظ ألفیه ها، #کتابخانه ای به وسعت علوم مورد نیاز، در حافظه طلبه حاضر میشود که باعث میشود با دید وسیع تری نسبت به سایرین به تحقیقات علمی خود بپردازد.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده سوم
🔴 تلخیص ها
🔶 توضیح: کتبی که در آن رووس مطالب و مسائل کلیدی آن علم همراه با مثال هایی واضح و ساده گردآوری شده است.
تلخیص ها به علت #اختصار در مطالب و #ایجاز در متن، در هر علم به عنوان کتاب پایه قرار گرفته میشود و مبنای محققان بعدی قرار گرفته میشود و تحقیقات خود را بر محوریت آن کتاب مینویسند.
🔰 به عنوان نمونه در علم:
صرف: شافية ابن حاجب
نحو: كافية ابن حاجب
منطق: تهذیب المنطق ملا عبدالله
فقه: تبصرة المتعلمين علامه حلی
ریاضی: خلاصة الحساب شیخ بهاء
نجوم: تشریح الافلاك شیخ بهاء
و سایر علوم رایج در مدارس علمی
🟢 مزایای آموزشی:
🔸بعلت جامعیت و در عین حال ایجاز در متن، امکان حفظ آن برای طلبه تسهیل شده که همانند الفیهها، سبب ماندگاری علوم مورد نیاز طلبه در حافظه میشود.
🔸با آشنایی با تلخیص ها در هر علمی، میتوان به سیر تاریخی تحقیقات و مراحل تکامل آن تا عصر حاضر پی برد که علاوه بر ارائه یک سیر منطقی برای فراگرفتن آن علم، سبب جلوگیری از دوباره کاری و اتلاف وقت طلبه میگردد.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنهای💢
📌 اهمیت و جایگاه علوم انسانی
🔴 مقام معظم رهبری با بیان این نکته که :
🔶 بسیاری از حوادث دنیا محکوم «نظریات علوم انسانی» است، قائل اند که:
🔸 علوم انسانی، جهان حاضر را جهت میدهد.
🔸علوم انسانی، روح دانش است:
به این معنا که علوم دیگر در هر مسیری که علوم انسانی برای یک جامعه مشخص میکنند به کار میروند.
🔸 گستره وسیع علوم انسانی:
حتی پیشرفت در صنعت نیز تا حد زیادی مدیون عملیاتی کردن نظریات علوم انسانی در آن عرصه است.
🟢 از منظر ایشان، علوم انسانی به عنوان مهمترین رکن تمدن سازی، نقش بی بدیلی در تحقق آرمان های نظام مقدس اسلامی دارد.
#علوم_انسانی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢علوم انسانی از منظر امام خامنه ای💢
📌ریشه شناسی وضعیت نامطلوب علوم انسانی
🔴 مقام معظم رهبری، وضعیت نامطلوب علوم انسانی را محصول ضعف در سه حیطه زیر میدانند:
1️⃣ نیروی انسانیِ(افراد) علوم انسانی:
🔻غرب زدگی در علوم انسانی
🔻خلأ استاد مبرز در علوم انسانی
🔻بی مبالاتی در علوم انسانی
2️⃣ محتوای علوم انسانی
🔻خلأ تولیدات بومی اسلامی در علوم انسانی
3️⃣ ساختار علوم انسانی
🔻جدایی دو نهاد علم(دانشگاه) و دین(حوزه) از یکدیگر
🔻بی توجهی به مباحث اسلامی در علوم انسانی
#علوم_انسانی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
❇️ امام خمینی رحمة الله علیه:
🔸بحمد اللَّه حوزه ها از نظر منابع و شيوههاى بحث و اجتهاد، غنى و داراى ابتکار است. تصور نمى کنم براى بررسى عميق همه جانبه علوم اسلامى طريقه اى مناسبتر از #شيوه_علماى_سلف يافت شود.
تاريخ بيش از هزار ساله تحقيق و تتبع علماى راستين اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.
بیانات ۱۳۶۷/۱۲/۰۳
❌ امروزه، کانون اصلی تهاجم فرهنگی، اصل دین نیست؛ بلکه «روش دین فهمی» میباشد.
تا در پرتو روش های علمی ضعیف و بعضا غیر علمی که امروزه بر حوزه علمیه تحمیل میکنند، بتوانند تفاسیر موردنیاز و دلخواه خود از دین را به عنوان دین به جامعه اسلامی ارائه دهند.
🛑 در این شرایط، وظیفه طلاب در حراست از روش اصیل فهم و دریافت صحیح دین که همان روش علمی سلف میباشد، بسیار سنگین است، و مصداق روشن #جهاد_علمی میباشد.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده چهارم
🔴 قرآن سنگ بنای آموزش
🔶 توضیح: در مدارس اسلامی، ابتدای تحصیل، درس را با آموختن قرآن مجید آغاز میکردند و بدینگونه در روح کودک و نوجوان از آغاز، پایه های اخلاق و ایمان جایگزین میگشت.
🟢 ابن خلدون فیلسوف بزرگ جهان اسلام در «مقدمه» خود مینویسد:
باید دانست که تعلیم دادن قرآن به فرزندان یکی از شعائر دینی است و بتدریج در همه شهر های اسلامی متداول شده است. از این رو است که به سبب آیات قرآن و برخی از متون حدیثی، عقائد و ایمان بیش از هر چیز در دلها رسوخ میابد. بنابراین قرآن به منزله #اساس_تعلیم قرار گرفته و دیگر ملکاتی که بعدا باید محصل فرا گیرد، همه مبتنی بر #قرآن_کریم است. و علت آن است که تعلیم در #خردسالی بیشتر رسوخ میابد و چنین تعلیمی اصل و پایه تحصیلات آینده میشود؛ زیرا هر آنچه نخست در دل نقش بندد همچون پایه و مبنای ملکات بشمار میآید.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢ابتکارات علمی مسلمین💢
📌پرونده اول
🔴 رده بندی علوم
🔶 دانشمندان اسلامی، در #ردهبندی دانشها و تعیین مرتبه هر یک، سهمی تام داشتهاند. یکی از کارهای عمده مسلمانان در این مقوله، کار ابونصر محمد #فارابی است، یعنی کتاب «احصاء العلوم». که بنا بر تحقیقات انجام شده، قبل از آن چنین اثری نوشته نشده است. همچنین این کتاب راهنمای متفکران غربی در تقسیم علوم بوده است و کتاب «تقسیم فلسفه» گوندیسالینوس فیلسوف بزرگ اسپانیایی، از احصاء العلوم #اقتباس شده یا به گفتهای شامل همان مطالب است.
#ابتکارات
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی رحمة الله عليه : برکات کوخ فاطمه زهرا سلام الله علیها عالم را پر از نورانیت کرده است.
شهادت أم الأئمة النجباء و حجة الله على الحجج حضرت صديقة كبرى فاطمة زهرا سلام الله عليها را به محضر بقیة الله الأعظم عليه السلام و شیعیان و موالیان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده پنجم
🔴 دائرة العلوم
🔶 توضیح: پس از انشعاب علوم و گسترش و ردهبندی آنها، نیازهای علمی و فرهنگی دیگری پدید میآید. از جمله نوشتن کتابهایی شامل 1️⃣ علوم متداول، 2️⃣ همراه رئوس مسائل و 3️⃣ تعریف موضوعات و 4️⃣ بیان حدود مسائل هر علم.
این نوع از تالیفات را خوب است «دایرة العلوم» (فرهنگنامه علوم) بنامیم [در برابر «دایرة المعارف» (فرهنگنامه اطلاعات عمومی)].
🔰 در این مقوله مسلمانان پیشتازان این عرصه بوده و کتب نفیسی به یادگار گذاشته اند :
🔸 مفاتیح العلوم خوارزمی (سده۴)
🔸 یواقیت العلوم (سده۶)
🔸 جامع العلوم فخرالدین رازی (۶۰۶)
🔸 مفتاح العلوم سکاکی (۶۲۶)
🔸 درة التاج قطب الدین شیرازی (۷۱۰)
🔸 ارشاد القاصد اکفانی ( ۷۴۹)
🔸 نفائس الفنون شمس الدین آملی (سده۸)
🔸 النقایة سیوطی (۹۱۱)
🔸 مفتاح السعادة احمد طاشْکبری(۹۶۸)
🔸 روضة الفهوم سنباطی مصری (۹۹۰)
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده ششم
🔴 اخلاق علمی
🔶 توضیح: فراگیری آداب علم آموزی و به عبارتی #اخلاق_علمی در ابتدای تحصیل، جایگاه بسیار مهمی در نظام علم آموزی مدارس اسلامی داشته است. هرچند که مشاهده رفتار #استاد و علمای ربانی خود بزرگترین و موثرترین معلم اخلاق بوده است، لکن عدهای از علما، آداب علم آموزی را از دل احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام به صورت مدون به رشته تحریر در آوردهاند؛ بزرگانی همچون:
🔸 خواجه نصیرالدین طوسی که کتاب شریف «آداب المتعلمین»
🔸 شیخ زین الدین شهید ثانی که کتاب شریف «منیة المرید في آداب المفید و المستفید» را به رشته تحریر در آورده اند.
🔰 طالب علم در ابتدای تحصیل با فراگرفتن این کتب، با اخلاق علمی آشنا شده و با نگرشی صحیح و دید الهی به تعلیم و تعلم میپرداخته است.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده هفتم
🔴 فهرست نویسی
🔶 توضیح: آثار دانشمندان که رو به زیادی گذاشت و نوشته ها و سبک فکرها، تعدد و کثرت پیدا کرد، نوبت ضبط کردن نام این آثار و شناختن و شناساندن آنها میرسد.
بطور کلی شناختن کتابها و نوشته های علمی و ادبی و موضوعات آنها و ضبط نام درست آنها و روشن کردن انتساب آنها به مولفان، از کار های عمده علمی است که از آن تعبیر به «کتابشناسی» یا «فهرست نویسی» میشود.
در ذیل به نام چند فهرست اسلامی اشاره میشود:
🔸 فهرست ابوغالب زراری (۳۶۸ق)
🔸 فهرست ابن ندیم (۳۸۵ق)
🔸 فهرست ابن الغضائری (۴۱۱ق)
🔸 فهرست کتب سید مرتضی (۴۳۶ق)
🔸 فهرست شیخ طوسی (۴۶۰ق)
🔸 فهرست شیم منتجب الدین (۵۸۵ق)
🔸 کشف الظنون حاجیخلیفه کاتب چلبی (۱۰۶۷ق)
🔸 ایضاح المکنون اسماعیل پاشا بغدادی (۱۳۳۹ق)
🔸 الذریعة الی تصانیف الشیعة شیخ آقابزرگ طهرانی (۱۳۸۹ق)
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
حجة الاسلام والمسلمین سید محمد باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیة الله العظمی حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی قدس سره برایم (استاد علی اکبر الهی خراسانی) نقل کرد:
پس از فوت آیة الله العظمی خویی ره که بسیاری از مقلدین ایشان از پدرم تقلید کردند، از آقا سؤال کردم:
حالا که مرجع نسبتاً مطلق شده اید خوشحال تر هستید، یا آن ایام طلبگی در اراک که با یک بادام، سدّ جوع می کردید و در درس آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری ره شرکت می کردید؟
فرمودند:
«اگر خدا باشد، آن طلبگی بهتر از مرجعیت است؛ و اگر در مرجعیت، خدا نباشد، از آن طلبگی بدتر است.»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔹کارگروه علمی احیاء برگزار می کند🔹
📚 دوره تدریس علم صرف با محوریت کتاب شریف «مراح الأرواح» به زودی شروع خواهد شد.
جهت ثبت نام و اطلاع از مکان و زمان برگزاری جلسات با ما در ارتباط باشید👇👇👇
آیدی ثبتنام:
📲 @Hamid1377
کارگروه علمی احیاء:
📲@SWG_EHYA110
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کارگروه علمی احیاء برگذار می کند 💢
📚دوره جدید تدریس #ادبیات_عرب با محوریت کتاب شریف «مراح الأرواح» در علم صرف، برگزار میگردد.
📜 از عموم طلاب محترم حوزه علمیّه خراسان جهت شرکت در این دوره علمی دعوت به عمل میآید.
#روش_سنتی
🔻🔻 راه های ارتباط با ما 🔻🔻
آیدی ثبتنام:
📲 @Hamid1377
کارگروه علمی احیاء:
📲 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 علامه محمد علی مدرس افغانی
🔶 تحصیل:
تحصیلات علوم دینی خود را در مدرسه عباسقلی خان مشهد مقدس شروع کرد. با اتمام مقدمات به عزم ادامه تحصیل پیاده از مشهد راهی نجف اشرف شد.
در نجف اشرف دوباره شروع به خواندن مقدمات نمود و تا مرحله اجتهاد پیش رفته و تبدیل به یکی از اساتید بنام حوزه علمیه نجف اشرف شد.
وی به علت توان بالای علمی و تقوای مثال زدنی اش، در زمره ملازمان مرجع مطلق جهان تشیع آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی قرار گرفت.
🔶 تبلیغ:
با درخواست شیعیان افغانستان از مرجعیت وقت، ایشان را به عنوان نماینده تام الاختیار به بلاد افغان راهی نمودند و در مدت ۵ سال اقامت خود در آن سامان سبب انسجام شیعیان و ایجاد برکات فراوان در آن منطقه شد.
با درگذشت آیت الله اصفهانی، به نجف اشرف مراجعت کرده و دوباره مشغول به تدریس و تربیت طلاب میشود تا آنکه در سال ۱۳۵۸ با دستور حزب بعث خیل عظیمی از علما من جمله ایشان از عراق اخراج میشوند و به ایران مراجعت میکنند.
🔶 احیاگری:
ایشان در ابتدای ورود تصمیم به سکونت در مشهد میگیرد اما با توقفی چند روزه در قم متوجه ضعف حوزه قم در ادبیات شده و با اینکه تصمیم به برقراری درس خارج داشت، اما بر اساس تشخیص دقیق و احساس وظیفه شروع به تدریس دوره ادبیات عرب(مقدمات) میکند و با این ایثار خود سبب #احیا و رونق گرفتن مجدد ادبیات در آن حوزه مقدسه میشود.
🔶 تألیفات:
حاشیه بر جامع المقدمات، شرح شواهد سیوطی، رفع الغاشیة، الکلام المفید، مکررات، المدرس الافضل شرح مطول
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA11
گوهر ادب مدرس افغانی جواد معصومی.pdf
9.22M
عنوان کتاب: گوهر ادب
در زندگانی مرحوم علامه مدرس افغانی (ره)
#احیاگران
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده هشتم
🔴 ملازمت با استاد
🔶 توضیح: استاد، مهمترین رکن آموزشی و تربیتی در سیستم مدارس اسلامی بوده است؛ به نحوی که اگر طلبه ای پس از اتمام تحصیل به منطقه دیگری مهاجرت میکرد، در ابتدای ورود از استاد وی استفسار میشد.
🔸 چون با شناخت استادِ او، از سیْر تربیتی، مکتب فکری و میزان موفقیت طلبه در اخذ مبنا و روش از آن استاد مطلع میشدند و بر اساس ملاک قرار دادن استاد، شاگرد را عیارسنجی میکردند.
🔸 و این مهم جز با مصاحبت طولانی و خدمت شبانه روزی حاصل نمیشده است.
🔰 نمونه هایی از سیره دانشمندان اسلامی:
1️⃣ و کان خَدمَ(زجّاج نحوی) اباالعباسِ المُبرَّد دَهراً طویلاً.
زجاج عمری در خدمت استادش مبرد گذراند.
2️⃣ و کان شمرُ ابنُ حَمدِوَیه جالَسَ ابنَ الأعرابي دهراً و سَمِع منه دَواوینَ الشِعر و تفسیرَ غریبها.(۱)
ابن حمدویه عمری را در مجالست ابن الاعرابی در تعلیم دیوان عرب و تفسیر غرائب لغت گذراند.(۲)
منبع(۱)(۲): مقدمه تهذیب اللغة أزهري
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 شیخ آقابزرگ طهرانی
از بزرگان علمای معاصر و مشهورترین کتابشناس و فهرست نویس جهان اسلام میباشد.
🔶 تحصیل:
تهران: ۱۲ سال مقدمات و فقه و اصول و حساب و خط
نجف اشرف: ۱۴ سال در محضر آخوند خراسانی
سامرا: ۲۴ سال در محضر میرزای شیرازی
🔶 تالیفات:
🔸الذریعة الی تصانیف الشیعة در ۳۲ جلد که در رد اتهام جرجی زیدان مبنی بر اینکه " شیعه طایفه ای کوچک بود و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه ای در دنیا وجود ندارد".
شیخ در این کتاب بیش از شصت هزار تالیف از دانشمندان شیعه را به ثبت میرساند و از مکتب اهل بیت علیهم السلام دفاع میکند.
🔸طبقات اعلام الشیعة در ۳۲ جلد که به شرح احوال و آثار علمای شیعه از قرن چهارم تا چهاردهم میپردازد.
و آثار بسیاری که نزدیک به ۱۰۰ جلد میباشد.
🔶 اجازه روایت:
اهمیت فراوان شیخ به روایات و توان بالای علمی و وثاقت و تقوای او سبب شد که اجازات فراوانی از علمای شیعه و سنی کسب کند و همچنین بزرگانی مثل آیت الله بروجردی از محضر ایشان کسب اجازه کرده اند.
🔶 سلوک و زندگانی:
با این حجم زیاد تحقیقات علمی از وظائف اجتماعی خود غافل نبود و درب خانه اش از بام تا شام به روی طلاب باز بود و امامت جماعت مسجد شیخ طوسی نجف را برعهده داشت.
و تهذیب نفس و ریاضات شرعیه را تا آخر عمر مقید بود به نحوی که تا سن ۸۰ سالگی، شب های چهارشنبه هر هفته پیاده عازم مسجد سهله میشد و تا صبح مشغول عبادت بود.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
Shekh-agha-bozorg.pdf
7.74M
عنوان کتاب: شیخ آقابزرگ تهرانی
اثر علامه محمدرضا حکیمی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
35.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا خوب درس نمیخوانیم؟
✍️ نقد آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه بر سیستم آموزشی امروزی مدارس علمیه
❌ حضور و غیاب، امتحان، مدرک، آیت الله دکتر و...
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نهم
🔴 آزادی در انتخاب استاد
🔶 توضیح: آزادی و اختیار محصل از مهمترین امتیازات سیستم آموزشی حوزوی نسبت به دانشگاه میباشد.
🔸 در حوزه علمیه طلبه با توجه به شناختی که از خود دارد و به نیاز هایش آگاهی یافته است، به دنبال استادی میگردد که در جهت رفع نیاز ها و متناسب با ملاک های وی باشد.
🔸 با وجود این تناسب بین استاد و شاگرد، مسیر پرورش علمی و اخلاقی طلبه هموارتر میگردد و این هماهنگی سبب ایجاد شوق مضاعف و خستگی ناپذیری در وجود طلبه میشود.
🔸 در صورتی که طلبه متوجه عدم تناسب استاد با مسیر طلبگی خود یا تنازل سطح علمی یا اخلاقی وی شود، مجلس درس را ترک گفته و به محضر استاد دیگری میشتابد.
🔸 برخلاف سیستم آموزشی تحمیلی دانشگاهی که نیازسنجی دانشجو و تناسب میان او و استاد جایی در آن ندارد.
🔰 به عنوان نمونه :
استاد مهدی محقق از شاگردان آیت الله خویی (ره) و استاد دانشگاه تهران در جمع طلاب بیان کردند که:
من در مشهد به درس مطول استادی میرفتم. پس از مدتی ایشان سه جای مطول را اشتباه توضیح دادند؛ من آن درس را ترک کردم و به درس استاد دیگری رفتم.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔸 بضعه ی سيد بشر أمّ أئمه ی غُرَر
كيست جز او كه همسرى با شَه «لافتى» كند؟
🔸 وحى و نبوتش نسب، جود و فُتُوّتش حسب
قصهاى از مُروّتش سوره ی «هل أتى» كند
🔸 دامن كبرياى او دسترس خيال نى
پايه ی قدر او بسى پايه به زير پا كند
🔶 "مفتقرا" متاب رو از در او به هیچ سو
زان که مِس وجود را "فضه" او طلا کند *
* آیت الله غروی اصفهانی (ره)
✨میلاد بنت سلطان الأنبیاء، زوجة أمیر أهل الولاء، أم الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها را به محضر امام زمان علیه السلام و جمیع شیعیان تبریک عرض میکنیم.✨
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفا
🔴 علامه ابوالحسن شعرانی (ره)
🔶 تحصیلات:
در تهران و قم مشغول به تحصیل بود و سپس راهی نجف اشرف شد و پس از کسب علوم مختلفه به تهران بازگشت.
ایشان جامع معقول و منقول بوده و علاوه بر علوم اسلامی در علوم مختلفی همچون: پزشکی، نجوم، ریاضیات، شعر دارای مقام رفیعی بوده اند. بنحوی که ایشان را "خواجه نصیرالدین زمان" مینامیدند. به علاوه ایشان به زبان های عربی، فرانسوی، انگلیسی، ترکی و عبری تسلط کامل داشته اند.
🔶 جهاد علمی:
1️⃣حفظ علوم حِکْمی و انتقال آن به نسل بعد: پس از بازگشت به تهران به دستور شهید مدرس در مدرسه مروی کرسی درس ریاضیات را بر پا میکند. و همچنین احیای کتب قدیمه و تصحیح و تعلیق بر آنها.
2️⃣پرورش شاگردان : ایشان با تربیت شاگردانی شایسته در جنبه علمی و عملی پایه گذار نسل درخشان حوزه علمیه در قرن معاصر شدند که مشعل دار علم و حکمت در جامعه علمی ما هستند که آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده، استاد محقق علی اکبر غفاری و محدث ارموی از جمله شاگردان ایشان اند.
🔶 تألیف:
در علوم مختلف تالیفات ارزنده ای دارند؛
به عنوان نمونه:حاشیه تفسیر مجمع البیان، تعلیقات بر وسائل الشیعة، المدخل الی عذب المنهل، شرح کفایة الاصول، شرح تبصرة علامه حلی، شرح تجرید، ترجمه هیئت فلاماریون از زبان فرانسوی، تعلیقه بر تشریح الافلاک.
🔶 تبلیغ:
ایشان امامت جماعت مسجد ملا ابوالحسن تهران را بر عهده داشته و بر منبر وعظ و خطابه به تبلیغ معارف الهی نیز مشغول بودند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 استاد مهدی محقق در خاطرات خود نقل میکنند:
دریافت من از حوزه علمیه قم چندان مطلوب نبود؛ زیرا طلاب توجهی به #ادبیات_عرب نداشتند و بیشتر با ناتمام گذاشتن کتاب های سیوطی، مغنی اللبیب و مطول که از امّهات کتاب های ادب عرب حوزه است، چهار اسبه به سوی فقه و اصول و #اجتهاد میتاختند و به قول معروف «غوره نشده، مویز گشتی؛ احسنت!».
از این رو در پاییز همان سال، به حوزه علمیه مشهد پیوستم؛ و روزها در دو درس #مطول (معانی، بیان) مرحوم ادیب نیشابوری شرکت میکردم.*
* مقدمه ایشان بر کتاب خدمات علمی شهید مطهری
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
❌تحول دروس حوزه توسط استعمار❌
🔴 حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه:
#درس_حکمت که در این حوزه ها از بین رفته، این یک ضایعهای است! و من خیال میکنم که درست روی نظر همان #استعمار_بزرگ است که برای از بین بردن تحقیق و علم و تدقیق و «استواری قرآن»، اینها را از بین بردند.
استعمارگران برای اینکه عظمت قرآن را بشکنند، درست از همان وقتی که آن گِلادستون (رئیس صهیونیستِ مجلس اعیان انگلستان) در جریان عجیبی، پشت تریبون، قرآن را روی زمین میکوبد و اعلام میکند:
«تا هنگامی که این قرآن باقی است، ادامهی استعمار انگلستان در سرزمین های مسلمین، محال است.»
از همان وقت تا به حال، طبق یک هدف واحد حرکت کردند که باید قرآن را بردارند!
♦️چطور قرآن را برمیدارند؟؟
یکی از اقسامش این است که بایستی، "دروس معقول خوانده نشود"، توحید برای مردم روشن نشود، مردم به همین #درس_های_سطحی اکتفا کنند!!
از همان وقت میبینیم که تدریس معقول پایین آمد.*
*کتاب سالک آگاه صفحه ۷۵
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مدرسه امروزی را رضاشاه آورد❌
🔴 آیت الله حاج آقا مرتضی طهرانی رضوان الله علیه:
🔸 مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری، در دوران مظفرالدین شاه، تمام وقایع امروزی را پیشبینی کردند و یک یک را بیان نمودند، از جمله آوردن مدارس مختلط دختر و پسر (سیستم دانشگاهی امروزی)
🔸 کدام دانشگاه میتواند چنین عالم بصیری را تربیت کند؟
🔸 مدرسه(سیستم آموزشی امروزی) را رضاشاه ملعون به ایران آورد.
❗سیستم آموزشی بر مبنای غیر الهی، خروجی جز انسان الحادی و باورناپذیر نسبت به معارف الهی ندارد.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110