💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پروند دهم
🔴 ملازمت تعلیم و تهذیب نفس
🔶 توضیح: علم به مثابه ابزاری است که حالتی خنثی نسبت به خیر و شر دارد و این گرایش های نفسانی طالب علم است که آن علم را یا در مسیر صلاح و خدمت به خلق خدا قرار میدهد و یا بالعکس آنرا به عنوان ابزاری برای مقاصد باطل و افساد در میان مردم به کار میبرد.
🔸 فلذا در مکتب علمی اسلام، همان طور که طلب علم را #فریضه ای بر تمام مسلمانان میداند، جهاد با نفس را نیز به عنوان #جهاد_اکبر معرفی مینماید.
🔸 به عبارتی تعلیم و تهذیب، در مسیر زندگی طالب علم، ملازم یکدیگر میباشند؛ تا در نهایت، خروجی این سیستم آموزشی، #عالم_ربانی باشد.
🔸 با مشاهده سیره علمای اسلام، شاهد نقش پررنگ تهذیب در کنار تعلیم میباشیم.
🔰 #امام_خمینی رضوان الله علیه در بیان زیر به اهمیت ملازمت تهذیب و تعلیم میپردازند:
«آقایان باید در هر قدمی که برای تحصیل برمیدارید، اگر نگویم دو قدم، لااقل یک قدم در تهذیب بردارید. تمام رؤسای مذاهب باطله عالِم بودهاند، ولی مهذب نبودهاند».
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گفتگوی امام خمینی و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری رضوان الله علیهما:
«ملا شدن چه آسان؛ آدم شدن چه سخت است..»
#تعلیم_و_تهذیب
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴حضرت آیت الله حائری یزدی (ره)
🔶 آیتالله حائری یزدی(ره)، فقیهی برجسته، عالمی شجاع ، مدیری مدبر و کارآمد، سیاستمداری زمانشناس و مصلحی بزرگ بوده است.
در وصف جایگاه علمی ایشان همین بس که؛ حضرت امام خمینی(ره) ۱۶ سال محضر آیت الله حائری یزدی(ره) را درک کردند و براساس زندگینامه خودنوشت امام راحل، عمده استفاده فقهی امام از محضر ایشان بوده است.
♦️ از مهمترین مجاهدتهای ایشان، #احیای حوزه علمیه قم میباشد.
این جمله #امام_خمینی(ره) که آیت الله شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» از ایشان نقل کردند: «تأسیس #حوزه_علمیه در آن دوره کمتر از تأسیس #جمهوری_اسلامی نبوده است.» اشاره به عظمت کار این فقیه بزرگ دارد.
❌ ایشان اولین فقیهی است که خطر غده سرطانی #اسرائیل را تشخیص داد و به مقابله با آن پرداخت. وی دولت رضاخان را دولت جائر میدانست و هرگز با #رضاخان همراهی نکرد.
فتوا علیه مصوبات غیرقانونی دولتها، مبارزه با ترویج افکار کمونیستی، جریانهای انحرافی صوفیه و بهائیت، مبارزه با نفوذ اقتصادی و فرهنگی بیگانه، اصلاح الگوهای عزاداری، احیای حوزه و حفظ استقلال مالی و اداری آن، تأمین رفاه عمومی مردم قم و تأسیس دو باب بیمارستان، آموزش زبان خارجه و پرورش مبلغان بینالمللی، شکوفایی فلسفه و عرفان، از جمله اقدامات آیندهنگرانه ایشان در بعد اجتماعی است.
♦️ آیت الله حائری همچون حاجآقا نورالله اصفهانی، شهید مدرس، میرزامحمد آقازاده خراسانی و... با زهر مسموم شد و در ۱۰ بهمن ۱۳۱۵ به #شهادت رسیدند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔶 أسعدالله ایامکم یا صاحب الزمان (عج)
اُحبّ الذی مَن مات مِن اَهل وُدِّه
تَلقّاه بالبُشری لَدی الموتِ یَضحَکُ
(دلداده آن كسی هستم که هنگام احتضارِ هر یک از دلدادگانش، با لبخند و بشارت به بهشت، به بالین او میرود)
و مَن مات یَهوي غیرَه مِن عدوه
فلیس له الّا الی النار مسلکٌ
(و هر آن کس که هوای دشمنان او را در سر دارد، راهی جز به سوی جهنم ندارد)
اباحسنٍ اُفدیک نفسي و أسرتي
و مالي و ما اصبحت في الارض اَملكُ
(یا علی! جانم و خانواده ام و هر آنچه که دارم فدای تو باد)
ابا حسنٍ انّي بفضلِك عارفٌ
و انّي بحبلٍ مِن هواك لمُمسِّك
(یا اباالحسن من به برتری تو بر دیگران آگاهم و به ریسمان محبت تو چنگ زده ام)
و انت وصيُّ المصطفى و ابنُ عمّه
فانّا نُعادي مُبغضيك و نترُك*
(و تو جانشین مصطفی و پسر عم اویی و ما با دشمنان تو دشمنیم و از آنان بیزاریم)
🔰 الحمدلله که خداوند منت بر سر ما گذارد و توفیق درک مجدد روز سیزدهم رجب، روز پا نهادن جلوه ذات الهی، مولی الموالی، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به عالم اَدنی و زمین خاکی را به ما عطا فرمود.
*قصیدهی سید اسماعیل حِمیَری
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده یازدهم
🔴 اجتهاد اول کار است
🔶 توضیح: با بررسی سیره علمی مدارس اسلامی، این قضیه برای ما آشکار میشود که اجتهاد ابتدای راه و شروع مسیر برای تک تک عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم مختلف بوده است.
🔸 به این شکل که ابتدا طالب علم، با فراگرفتن فقه و اصول و اکتساب #ملکه_اجتهاد، توانایی بدست آوردن نظر اسلام در تمام حوادث و وقایع را در خود ایجاد میکند؛ سپس به تحقیق در علوم دیگر اعم از علوم انسانی، طب، ریاضی، هیئت و نجوم و... میپردازد.
🔸 مزیت این روش آن است که طالب علم، ابتدا نظر صحیح اسلام را بدست آورده و سپس وارد علوم دیگر میشود و با دید اسلامی و #مبنای_الهی به آن علوم نگاه میکند که نتیجه آن، ختم به اسلامی سازی علوم میشود.
🔰 به عنوان نمونه:
در سیره مرحوم #شیخ_الرئیس، که امروزه ایشان را به عنوان پزشکی حاذق و فیلسوفی خبیر میشناسند؛ میبنیم که ابتدا ایشان در سن ۱۹ سالگی به مقام #اجتهاد و فتوی در شیعه و چهار مذهب اهل سنت میرسد و سپس وارد سائر علوم شده و انقلابی علمی به پا میکنند که تا امروزه خیل طالبان علم بر سر سفره ایشان نشسته اند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی حفظهالله
🔺 #شیخ_انصاری(ره) تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است.
🔺 مرحوم #حضرت_امام و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد #واجب_عینی می دانستند.
#هدایت_تحصیلی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🚫سادهسازی متون و محرومیت از تراث تشیع
🔸دکتر محمد حسنین هیکل : چه کتابهایی- بجز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟
🔸امام خمینی (س): ... کتابهای زیادی ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا (اسفار)، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر . علوم اسلامی ما خیلی غنی هستند؛ خیلی کتب داریم. نمیتوانم برای شما احصا کنم.
امام خمینی (ره)؛ ۰۲ دی ۱۳۵۷
🔸امام خامنهای در توضیح شخصیت امام خمینی میفرمایند:
شکّی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک #عالمِ بزرگ، یک #فقیه صاحب مکتب، یک #فیلسوف برجسته، یک #سیاستمدار، یک #مصلح بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیّات، صاحب خصلتها و خصوصیات ممتاز و کمنظیر بود.
۱۴ خرداد ۱۳۸۱
🔸و در جایی دیگر ایشان میفرمایند: انقلاب ما خلاصه ای از هویت فلسفی، فقهی و عرفانی امام بود.
🔰حال سوالی که مطرح میشود :
طلاب نسل حاضر، برای دست یابی به قله فلسفه و حکمت( اسفار) و فقه(جواهر) چه مقدار قوت علمی، برای فحص در این متون نیاز دارند؟
آیا با این وضع علمی ناکارآمد امروزی، توانایی خواندن اسفار وجود دارد؟
یا بایستی اسفار و جواهر را نیز ساده سازی، تلخیص و ترجمه کنیم؟
🔴 با ضعیف کردن بنیه علمی طلاب، آن ها از دسترسی به #تراث اصیل تشیع که منبع اکتساب تفکر ناب تشیع است، محروم میشوند. تا در نتیجه در حوزه علمیه امثال امام تربیت نشوند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
May 11
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده دوازدهم
🔴 متن دارای لایه های متعدد است
🔶 توضیح: متون کتب درسی متداول حوزوی دارای #هندسه_تعلیمی خاصی است.
به عبارتی متن کتاب طوری به رشته تحریر درآمده که دارای لایه های متعدد است که طلابِ با استعداد های مختلف را مخاطب خود قرار میدهد.
در این مدلِ نوشتار کتب درسی، مصنف با نگاهی دقیق کلمات را متناسب با پارادایم ذهنی خود انتخاب کرده و طوری آنرا طراحی میکند که مخاطب با سطح عادی، صرفا قاعده و مطلب مد نظر را برداشت میکند اما طلبه با استعداد بالا علاوه بر برداشت مطلب، با کنکاش در متن، به #مدل_فکری مصنف در آن کتاب دست پیدا میکند.
🔰 به عنوان نمونه:
کتاب #صمدیه، که صرفا برداشت مطلب از آن در ظرف کمتر از ۲۰ جلسه مقدور است اما برای طلبه محقق، ظرفیت متن به نحوی است که کتابی همچون «الحدائق الندیة» که سطح عالی تحقیق در ادبیات عربی است، از دل آن متن بیرون میآید.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 از دید دشمن: هر طلبه، یک خمینی(ره) بالقوه است
🔶 مقام معظم رهبری (دامت برکاته):
شما طلبه جوانی هستید در مدرسه آقای آخوند یا مدرسه زنگنه یا مدرسه مرحوم آقای آقاشیخعلیدامغانی و دارید در همدان، در ملایر، در فامنین و در هر جایی دیگر درس می خوانید.
اگر بحث سیاست های جهانی و استکبار جهانی و آمریکای با آن عظمت ظاهری بشود و بگوییم اینها با شما مخالفند، شما نباید بگویید:
«مگر من چه کسی هستم که با من مخالفند؟!»
من یک طلبه گوشه مدرسه آقای آخوند در همدان هستم.
من می خواهم بگویم این فکر اشتباه است.
اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه «دشمناند».
به هر کدام از شما به چشم منبعی برای #روشنگری و #افشاگری نگاه میکنند که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبارِ دشمن دشوار خواهد شد.
🔴 از نظر آنها هر یک از شما بٱلقوه یک #امام_خمینی هستید.
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
کتاب درسی، در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش اول:
#کتاب_درسی یک کتاب عادی و معمولی نیست که هرکسی با روخوانی بتواند آن را بفهمد بلکه یک کتاب تخصصی است؛ یعنی کسی آن را می فهمد که در مستوای فهم آن کتاب درسی باشد، مراتب قبلی آن کتاب را به خوبی فهمیده و گذرانده باشد.
کسی که به این مستوی(سطح) رسیده، به استادی نیاز دارد که خود آن استاد در این درس متخصص باشد. در چنین شرایطی طلبه باید مقابل استاد زانو زده و کتاب را سطر به سطر فرا بگیرد. اگر دانش پژوه ما مستوای علمی یادگیری آن کتاب را داشته باشد و استاد خوبی نیز کتاب را برای او تبیین کند، مشکلی در فهم کتاب نخواهد داشت.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش دوم:
اینکه چهارتا کتاب را بیاوریم که طلبه بتواند آن را بدون استاد بخواند و امتحان بدهد کار درستی نیست. این کار پایههای علمی حوزه علمیه را سست می کند. دانش پژوه باید به مستوای فهم کتاب رسانده شود و سپس برای او استاد متبحر و متخصص قرار دهیم. طبیعی است در این شرایط دانش پژوه کتاب را متوجه می شود.
این کتابها کتابهای خوبی است و «الی الیوم» هم جایگزین ندارد؛ لکن این کتابها قرآن نیست. کتابی که قابلیت تبدیل به کتاب دیگری را ندارد قرآن است. اگر روزی و روزگاری متنی بهتر از کفایه آخوند خراسانی آمد آن را می پذیریم. ما با آخوند پیمان نامه نبستهایم که تا قیامت کتاب او مدار درس حوزه باشد. اگر کتاب بهتری آمد، خود به خود حوزه آن کتاب را جایگزین خواهد کرد و احتیاجی به بخشنامه و دستور ندارد. اگر کتابی باب معاملات را بهتر از مکاسب مطرح کرد، خود به خود جایگزین مکاسب شیخ خواهد شد ولکن الی الیوم چنین کتابهایی تدوین نشده است.
نمی گوییم کسی برای تدوین کتابهای درسی بهتر تلاش نکند. اساتید فن هستند و ما بزرگانی داریم که کلامشان نسبت به دانش مورد نیاز، حجت است. اگر آنها کتابی را نوشته و تایید کنند میپذیریم. اما تا کتابهای مورد تایید اهل فن تدوین نشده از ما نخواهید که دست از کتابهایی که امتحان خود را بارها پس داده دست برداریم.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش سوم:
کسانی معتقدند سنگینی متن کفایه سبب عدم انتقال معنا میشود، این انتقاد را قبول ندارم. کفایه آقای آخوند متن موجزی است. متن آن قدر موجز است که نیاز به استاد دارد و غیر از اصول هم چیزی در آن نیست. فقط در چند مورد آقای آخوند از بحث خارج شده است. کتاب، هم درسی است و هم برای پایه علمی تدوین شده است. بچه دبستانی که قرار نیست کتاب هندسه دانشگاه را بفهمد! باید این کتاب برای کسی تدریس شود که در رشته ریاضی تحصیل کرده و پیش نیازهای لازم را طی کرده است.
فهم کتاب برای طلبهای که درست پایههای علمی را طی کرده و استاد متخصصی دارد کار سختی نیست. اینکه استاد کتاب را بخواند و معنا کند به فهم مطلب کمک نمیکند. نمی دانم چرا برخی از دوستان عزیز ما مشکل را از کتاب می دانند. کتاب مشکل ندارد.
وقتی استاد مطلب را گرفته باشد و طلبه نیز پیش نیازهای لازم را آموخته باشد، شفای ابن سینا را نیز فهم می کند.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش چهارم:
من بیست سال است که مکاسب را تدریس می کنم(درس خارج). از اول مکاسب محرمه شروع کرده و الان بحث شروط را میگویم. این کتاب دو سه سال دیگر تمام میشود. چه کتابی دارید که یک مدرس بیست سال از آن بگوید و بیست سال پیرامون آن کتاب مطلب باشد؟ این نشان می دهد که کتاب، دقیق است. دور اول درس خارج اصول ما بر اساس کفایه بود. این بحث 9 سال طول کشید. کدام کتاب اینقدر مطلب دارد که بشود 9 سال پیرامون آن بحث کرد؟ رسائل و مکاسب و کفایه قرآن نیست اما کتابی در حد آنها هنوز نیامده است.
ما نباید مانند قوم بنی اسرائیل باشیم که با نزول مَنّ و سلوی دنبال سیر و عدس باشیم. ما نباید چیزی را که برتر است به آن چیزی که پایینتر است عوض کنیم. در مقابل رفع ید کردن کتاب مکاسب و کفایه چه چیزی داریم؟ این کار، کار عاقلانه ای نیست. بنده فی الجمله از کتابهایی که در حوزه علمیه نجف و قم منتشر می شود مطلع هستم، برای کفایه، مکاسب و رسائل جانشینی نمی شناسم. از قدیم گفتهاند «ثلاثه لیس لها النهایه؛ رسائل، مکاسب، کفایه» همچنان صحیح و برقرار است.
کسانی می توانند قرآن را خوب بفهمند و تبیین کنند که به اجتهاد رسیده باشند. اگر تفسیر المیزان دریایی از دانش است، بدین جهت است که نویسنده به مراتب علمی رسیده است. اگر البیان مرحوم آیت الله خوئی در همان یک جلد تفسیر حمد، مطالبی چنین زیبا دارد، بدان جهت است که مرجع الطائفه موقع تالیف آن به مراتب بلندی از دانش رسیده بوده است. آیا تفسیری که یک طلبه مانند من بنویسد مانند تفسیر علامه مطلب دارد؟
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 مدرسه سیار
🔶 #علامه_حلی (ره) در رکاب سلطان محمد خدابنده، مدرسه سیار داشت. ایشان برای حفظ شریعت و تا آخر عمر، هر جا که سلطان میرفت، دنبالش میرفت؛ هر جا که چادر ها پیاده و گسترده میشد، طلاب در آن چادر های فراوان جا میگرفتند، شترها کتابها را زمین میگذاشتند؛ یک مدرسه میشد، و این مدرسه و تعلیمش بود.
🔸 آخر هم در کرمانشاه از دنیا رفت و این مدرسه به پایان رسید. انسان در بعضی از کتاب های علامه میبیند که مثلا :« این کتاب در کرمانشاه، مدرسه سلطانیه(سلطنتی) سیار به پایان رسید.»
♦️ برای چه اینکار را میکرد؟ برای اینکه خون دل خورده است، حالا که سلطان محمد خدابنده(مغول) را مسلمان کرده، اگر رهایش کند، میبرندش.
🔸 ایشان با هزار مرارت بیاید و برای حفظ شریعت، طلاب را این طرف و آن طرف ببرد، در جنگ ها و حضر و سفر؛ برای اینکه این مرد را حفظ کند و حفظ هم کرد.
علامه طهرانی(ره)، کتاب سالک آگاه،ص۶۱
🛑 #سوال_اساسی: اگر علامه حلی رضوان الله علیه نظام اسلامی را درک میکرد، با چه همت بالایی در حفظ و اعتلای آن کوشش میکرد؟
🔸 حقیقت آن است که امروزه، وظیفه طلاب در حفاظت و اعتلای نظام اسلامی، که میراث #فقاهت_شیعه و ثمره زحمات علمای مجاهد است، سنگین تر از هر زمانی است و تلاشی مضاعف را طلب میکند.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🟡 ما طلبه ها، صاحب داریم
🔶 مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) تاجرزاده بود در اصفهان. گفت من طلبه می شوم، پدرش گفت که چه خبر است طلبه می شوی؟ این حجره(بازار)، این امکانات، این ازدواج، پیش خودم بمان.
سید ابوالحسن رفت مدرسه. زمان قدیم از شهرستان ها دیگر، از کشورهای خارجی در اصفهان طلبه نبود، از اطراف و دهات می آمدند. شب جمعه طلبه ها می رفتند خانه های خودشان و مدرسه خالی شد.
پدر سید ابوالحسن اصفهانی گفت شب جمعه بشود من به حساب این پسر برسم که قبول نمی کند. شب جمعه شد رفت دید که مدرسه خالی است و تنها سید در مدرسه است. پدرش گفت پسر الان می دانی چه وضعیت زندگی داری؟ این مدرسه یک فضای وحشتناک، تک و تنها و چیزی هم برای خوردن نداری، آن همه امکانات در خانه هست، برگرد برویم خانه.
همین طور که داشت فرزندش را نصیحت می کرد یک مرتبه در زده شد، آسید ابوالحسن اصفهانی آمد پشت در، دید آقایی آمده و یک پولی داد. پول را گرفت و چیزی هم خرید و برای پدرش آورد و پذیرایی کرد. پدرش پرسید که کی بود؟ گفت نشناختم. فقط پول را به من داد و گفت که از پدرت پذیرایی کن و به پدرت بگو که ما صاحب داریم.*
*استاد سید کاظم مصطفوی استاد خارج حوزه اصفهان/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
سلامتی و تعجیل در امر فرج حضرت حجت ابن الحسن العسکری علیه السلام صلواتی هدیه کنیم.
#مهدویت
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
45.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان
🔶 قسمت اول:
🟡 ملا علی قوشچی
«انتقال دهنده علوم از شرق به غرب قلمرو اسلامی»
#مفاخر_اسلام
📽 مشاهده در آپارات
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍 كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 مولی محمد مهدی نراقی
🔸 پدر وی که از کارگزاران ساده دولتی بود، به امید اینکه فرزندش از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) باشد نام او را «محمد مهدی» میگذارد.
🔸 تحصیلات خود را در کاشان شروع میکند و سپس به اصفهان مهاجرت کرده و سی سال در محضر مولی اسماعیل خواجویی از دروس فقه، اصول، فلسفه، ریاضیات و نجوم ایشان بهره برد. سپس به نجف رفته و از محضر استاد کل وحید بهبهانی و شیخ یوسف بحرانی فیض برده و سپس به حوزه کاشان که خالی از علما شده بود مراجعت نمود و آنرا #احیا نمود.
🔸 او اگر چه فقیر بوده اما با صبر بر مشکلات طلبگی و امتحانات الهی چیره میشود. در احوالات وی نقل شده، گاهی که توان تهیه روغن چراغ را نداشته با استفاده از روشنایی چراغ دستشویی مدرسه، شب را به مطالعه میگذرانده است.
#جهاد_علمی:
مبارزه با انحرافات فکری: با نوشتن کتاب جامع السعادات(منظومه کامل اخلاق اسلامی) به مبارزه با افراط و تفریطهای صوفیان و ظاهرگرایان پرداخته و با استناد به آیات و روایات انحرافات آنها را ظاهر مینماید.
تربیت شاگردانی: همچون مولی احمد نراقی(صاحب معراج السعادة) و سید شفتی ملقب به حجة الاسلام و..
تالیفات: در فقه، اصول فقه، فلسفه و ریاضیات
تبلیغ: ملا مهدی نراقی علاوه بر تحصیل، تدریس و تحقیق، به تبلیغ و ارشاد مردم نیز همت میگمارد و حتی با یادگیری خط و زبان عبری و لاتین نزد عالمی یهودی، با رهبران مذهبی اقلیتها وارد مناظره میشود و از کتب مذهبی آنان مطالبی را بر حقانیت پیامبر اکرم (ص) نقل و ترجمه میکند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA11
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده سیردهم
🔴 متن محوری
🔶 توضیح: در سیستم آموزشی مدارس اسلامی، متن به عنوان محور و مدار اصلی حرکت در تمام علوم قرار میگیرد.
🔸 به این شکل که متنی با ساختار علمی متقن و الفاظ دقیق (هندسه متن)، کتاب درسی میشود و به عنوان مدار تدریس و تحقیق معرفی میگردد.
🔸 این متن حساب شده که دارای لایه های متعدد است، با استحکام متنی و علمی که داراست، تمام طلاب را به میزان استعداد و تلاشی که دارند مخاطب خود قرار میدهد.
🔸 این متن با هندسه تالیفی خاصی که دارد احتمالات مختلف را خود جای میدهد و این ذو ابعاد بودن متن باعث ورزیدگی فکری طلاب و بروز خلاقیت علمی میشود.
🔸 بر خلاف سیستم دانشگاهی که جزوه محور است و نبود متن قوی، مجالی برای تمرین تفکر و ممارست علمی فراهم نمیکند.
♦️ به عنوان نمونه در علم:
صرف و نحو: الفیه ابن مالک
منطق: حاشیه ملا عبدالله یزدی
فلسفه: حکمت متعالیه ملاصدرا و شفای ابن سینا
اصول فقه: کفایة الاصول
فقه: العروة الوثقی سید کاظم یزدی و شرائع الاسلام محقق حلی
ریاضیات: خلاصة الحساب شیخ بهائی
نجوم: تشریح الافلاک شیخ بهائی
و...
کتاب درسی به شمار میآیند و مدار تحقیق و تدریس قرار داده شده اند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
storageemulated0Musموزیک.mp3
466.6K
شهید آیت الله مدرس(ره) در ملاقاتی خطاب به آیت الله العظمی بروجردی(ره) فرمودند:
«استعمار از هیچ چیزی مثل طلبه فاضل نمیترسد.»
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢اجتهاد زیر بنای طلبگی💢
🔴 آیت الله سید محمدصادق حسینی طهرانی:
🔶 مرحوم والد كراراً به حقير مىفرمودند:
«شما آنقدر درس بخوانيد كه مجتهد شويد، و تا قبل از رسيدن به درجه اجتهاد، غير از درس و تحصيل كارى انجام ندهيد. وقتى مجتهد شديد خداوند وظيفه شما را روشن ميكند، حال تأليف باشد يا تدريس يا مسجددارى و اقامه نماز و يا غير آن.»
❌ حال سوالی که مطرح میشود آن است که مگر ما چقدر عمر داریم که ۳۰ سال درس بخوانیم تا به اجتهاد برسیم و بشود نقطه شروع کار؟؟
🟡 جواب این سوال را خود مرحوم علامه طهرانی بیان کرده اند:
«ما در دوران طلبگى أصلاً اوقات فراغت نداشتيم و معنى اوقات فراغت را نمىفهميديم. تمام روزهاى تعطيل را درس مىگرفتم و با اين همه آن مقدار از نهجالبلاغه را كه حفظ نمودهام، مربوط به پنجشنبه و جمعههاى قم است كه نهجالبلاغه مىخواندم. و اين روش متداول در حوزهها صحيح نيست كه پنجشنبه و جمعه و ماه مبارك رمضان و تابستان و مناسبتها و وفات علماء و غيره، دروس تعطيل باشد، با اين روش چيزى از سال براى درس باقى نمىماند.»
منبع: کتاب نور مجرد صفحه۱۲۹
🔶 بعبارتی جواب سوال در چگونگی روند تحصیلی است. با بررسی سیره علما متوسط دوران تحصیلی ایشان تا اخذ اجتهاد ۱۵ سال میباشد. اما با سیستم تحصیلی ناکارآمد و تقیلدی امروز، برای طلبه ای که نیمی از سال تعطیل است و نیمی از مطالب کتاب هم به بهانه های مختلف حذف میشود، اجتهاد امری بعید و دور از نظر تداعی میشود.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
❌خودتحقیری ممنوع❌
🔴 آیت الله انصاری شیرازی(ره) خطاب به طلاب:
امیدواریم که لذات دنیا چشم و گوش ما را کور و کر نکند! مبادا فریب افراد غربی را بخوریم و خودمان را در برابر فرهنگ غرب کوچک فرض کنیم! باید طوری باشیم که غرب به سوی ما بیاید و غربی ها، شرقزدگی پیدا کنند.
مرحوم علامه طباطبایی میفرمودند:«پروفسور هانری کربن میگفت من [در مدت مجالست با مرحوم علامه] مرض شرقزدگی پیدا کرده ام.»
منبع: حکمت ناب، صفحه۲۴۳
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢
🟡 اللهم عجل لولیک الفرج
🔴 سال مهار تورم و رشد تولید
♦️ اما نقش طلاب در این سال چیست و چه اقدام مفیدی میتوان برای تحقق شعار ارائه داد؟
در بادی نظر در جواب از این پرسش، ذهن به مسائل اقتصادی جلب می شود . اما آیا وظیفه طلاب این است ؟
وظیفه طلاب هدایتگری است و این وظیفه چه ارتباطی میتواند با این شعار داشته باشد ؟؟؟
سوال هایی که هر کس به سلیقه خود پاسخی خواهد داد و این شعار رو به آنچه که دارد تفسیر خواهد کرد (کل حزب بما لدیهم فرحون ....)
و آنچه نگران کننده است جولان دادن طلاب شاغلی هست که هیچ بهره ایی از درس طلبگی نبرده اند و برای فشار مسائل اقتصادی و بی هویتی اجتماعی دست به کار های تولید اعم از نجاری و....زده اند.
و آنچه این نگرانی را تشدید میکند این است که متولیان امر تفسیر دقیقی از این شعار نداشته باشند ، و طلاب علوم دینی را که وظیفه هدایتگری و امامت جامعه است رو تبدیل به نجار و تولید زعفران و... کنند .
اما آنچه به ذهن حقیر خطور میکند، متناسب با فضای جامعه، بیشترین وظیفه نسبت به این شعار بر عهده طلاب است.
جامعه از نظر روایت های کاذب نیازمند جهاد تبیین است، از نظر ناامیدی نیازمند امید است، از نظر فرهنگی نیازمند تولید مبانی فرهنگی میباشد و.....
به گمان مهار تورم ناامیدی در جامعه و تولید مبانی علوم انسانی اسلامی مهمترین چیزیست که جامعه نیازمند آن است .
از خداوند سالی پرخیر و برکت را مسئلت داریم .
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 خلیل ابن احمد فراهیدی
🔶 ادیب، متکلم، ریاضیدان و موسیقیدان شیعه که در سال ۱۰۰ هجری در بصره به دنیا آمد و در طول ۷۵ سال عمر خود خدمات علمی فراوانی ارائه داد که بدین شرح است:
1️⃣ او با نگارش كتاب «العین» در علم لغت، اولين كتاب را در اين علم نگاشته است. وى با جمع آورى حدود دوهزار ریشه لغت، يكى از ارزشمندترين و معتبرترين كتابهاى لغت را نگاشته است.
2️⃣ اولين كسى كه علم عروض را به صورت منظم مطرح نموده و قواعدى براى آن تنظيم كرده، خليل بن احمد است. گفته شده، او مقدمات اين علم را از يكى از ياران امام باقر (علیهالسلام) فرا گرفته است. وى علم عروض را به پنج دائره كه از آنها پانزده بحر به دست مىآيد تقسيم كرده است.
3️⃣ از ديگر ابتكارات خليل، وضع قوانينى براى علم موسيقى است. وى كتابى در اين علم نگاشته است كه در آن به دستهبندى صداها و اقسام آن پرداخته است.علاوه بر آن، تخصص ايشان در علم موسيقى عامل مهمى در موفقيت ايشان در علم عروض و لغت نيز بوده است.
4️⃣ از ديگر ابتكارات او اختراع حركاتى است كه ما هم اكنون براىخواندن قرآن از آنها استفاده مىکنیم مانند: فتحه، کسره، ضمه، تنوین، تشدید و دیگر حرکات.
5️⃣ خليل بن احمد فراهيدى در علم ریاضیات نيز صاحب نظر بود و از اين علم بهرههاى فراوان برده بود. برخى از قواعد رياضى نيز از ابتكارات اوست. وی در حالی که عمیقا در فکر علم حساب بود با مَرکبی برخورد کرد و همین سبب فوتش گردید.
6️⃣ سیبویه، مبرد، اخفش، اصمعی و بزرگان دیگری از شاگردان مکتب خلیل میباشند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢نسبت ابتکارات علمی خلیل و جامعگرایی💢
🔴 خلیل ابن احمد با نوشتن «العین»، اولین معجم لغات زبان عربی را گرد آورد و آنرا بر اساس نظام آوایی حروف ترتیب و تبویب نمود.
🔸نظام آوایی خلیل به این شکل میباشد که ترتیب قرار گرفتن کلمات بر اساس مخارج حروف میباشد به این شکل که ابتدا حروف حلقی از انتها به بالا و سپس حروف حنکی(فضای دهان) و سپس حروف اضراس(دندان های جلویی) و در نهایت حروف شفوی(لب)، مطابق دستگاه تکلم انسان از حلق به لب مرتب شده است.
🔸این نظام آوایی ابتکاری خلیل علاوه بر تناسب با شکل طبیعی دستگاه تکلم انسان، نظام تقلیب حروف را نیز رعایت کرده است به این شکل که در ماده ض ر ب تمام جابجایی حروف اصلی: ب ر ض و..(۶حالت) را بررسی مینماید.
🔸همچنین خلیل واضع علم عروض در شعر میباشد.
🟡 اما نکته مهم این مطلب اینجاست که این توانایی خلیل در طراحی نظام آوایی در معجم لغات و طراحی علم عروض، به واسطه تسلط وی به علم موسیقی میباشد.
🟢 یعنی این ابتکارات علمی و پویایی فکری به واسطه نگرش جامعگرایانه سیستم آموزشی مدارس اسلامی بوده است. نگرشی که در آن علم موسیقی و علم ادبیات با یکدیگر ممزوج شده و نظام آوایی و علم عروض از آن حاصل میشود.
برخلاف نگرش تخصصگرایانه که محصل را صرفا در یک علم محدود میکند و به اسم عمق بخشی، او را در یک حیطه محدود و در نتیجه مقلد علمی بارمیآورد.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢از کاروان علم عقبیم💢
🔴 امام خامنهای ادام الله ظله:
🔶 امّا اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود.
شما نگاه کنید در آن روز علمای ما چقدر محصول علمی و فقهی و کلامی برای مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّهی کمی که در گذشته بودند، کارهای بزرگی انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصی نقاط دنیای اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگی میکردند و سؤال فقهی یا کلامی داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایی میکرد. یعنی «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود.
یا در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم.
حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظماللَّه بقائه)، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند»! در آن چند سال، حوزهی علمیهی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد.
بیانات۱۳ آذر۱۳۷۴
❌ سوال: علی رغم رشد تعداد طلاب و حوزه های علمیه و افزایش امکانات برای تحقیق و پژوهش، چرا دچار عقب ماندگی علمی شده ایم؟
چرا دیگر حوزه توانایی تربیت عالمانی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، ملای نراقی و... را ندارد؟
کنار زدن سیستم آموزشی اصیل حوزوی و متد پیشرفته تحقیقی آن و اجرا کردن مدل های ناقص ناکارآمد دانشگاهی و تنزل جایگاه طلبه به دانشجویی که پاس و اخذ مدرک قله آمال اوست، چه سهمی در این عقب ماندگی دارد؟
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی
🔶وی در نوجوانی تحصیلات خود را در تبریز نزد پدر خود و سایر اساتید شروع کرد. و در همان تبریز بر ارشاد شیخ مفید حاشیه زد.
🔸در ۲۳ سالگی راهی نجف اشرف شد و در آنجا هم مباحثه سید ابوالحسن اصفهانی که بعد ها مرجع مطلق شیعه شد بود و پس از پنج سال در ۲۸ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد.
🔸در زبان عربی بینظیر بود. چهل هزار لغت عربی را حفظ داشت. شعر عربی را چنان میسرود که خود عرب ها هم تشخیص نمیدادند که شاعر آن، ایرانی است.
در علم فلسفه، علامه طباطبایی فرمودند:«اسفار را به نحوی خواندم که بر ملاصدرا تفوق کردم اما زمانی که به درس اسفار آقای قاضی رفتم، فهمیدم چیزی از اسفار نفهمیدهام.»
🟡 جهاد علمی:
◀️ پایه گذاری تفسیر قرآن به قرآن: ایشان معتقد بود که معانی آیات را با بهرهگیری از خود قرآن میتوان بدست آورد و به سبک خود، تفسیر قرآنی از ابتدا تا سوره انعام نوشت. علامه طباطبایی تفسیر المیزان را با الگوگیری از ایشان به تحریر آورد. ایشان میفرمودند:« ما این روش تفسیر قرآن به قرآن را از استادمان آقای قاضی داریم. این سبک را ایشان به ما تعلیم دادند.»
◀️ حفظ و احیاء عرفان اصیل تشیع: ایشان با قوه علمی بالای خود و همچنین تقوای بی مثال و عمری تهذیب و سلوک الی الله، مکتب عرفانی اصیل تشیع را از ورود مکاتب انحرافی مصون ساخت و با تربیت شاگردانی همچون: آیت الله بهجت، سید حسن مسقطی، علامه طباطبایی و برادرشان آیت الله الهی طباطبایی، شیخ محمد تقی آملی و... این مکتب را احیا و به نسل بعد منتقل نمود.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
1_1206326657.pdf
3.09M
🔴 صد روایت از زندگی علامه قاضی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی 🔶وی در نوجوانی
💢خطر جاهلین مُتِنَسِّک💢
🔶 اعجاز قرآن کریم در بلاغت و فصاحت آن نهفته است و همین حد اعلی از بلاغت است که بار ها مخالفین قرآن را به تحدی دعوت مینماید؛ مخالفینی که در نهایت عاجز از آوردن حتی یک آیه نظیر آیات قرآن کریم شدند.
◀️ اما سوال اساسی این است که میزان سنجش اعجاز بلاغت قرآن کریم چیست؟
1️⃣ اگر از خود قرآن برای اعجاز قرآن شاهد بیاوریم، این دلیل دوری و باطل است و مورد قبول مخالفین نمیباشد.
2️⃣ اما آن چیزی که میزان علما و ادبای مسلمان برای بیان اعجاز بلاغی قرآن است، اشعار جاهلی عربی است. چون فصیح ترین اعراب که دارای ذوق عربی سلیم و عاری از هرگونه فرهنگ غیر عربی میباشند در دوره جاهلی زیست میکرده اند. فلذا با فراگیری بلاغت عربی از اشعار اصیل عربی، قرآن کریم را به آن عرضه میکنند و حداعلی و اعجاز بلاغی قرآن کریم مشخص میگردد.
🔴 اما در چند سال اخیر عده ای به اسم اخلاق، اشعار اصیل عربی را از متون درسی حذف نمودند و آیات قرآن را جایگزین نموده و از قرآن برای قرآن دلیل میآورند و هذا دورٌ باطلٌ.
🔸در صورتی که سالک توحیدی عالم ربانی علامه قاضی رضوان الله علیه که در اوج قله توحید الی الله قرار دارد خود شاعر بوده و سینه اش مخزن اشعار عربی بوده است. همچنین بزرگانی همچون امام خمینی ، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده رحمهم الله و...
❌ اکنون خطر این افرادی که نه تنها از علم تهی میباشند، از علم اخلاق هم درکی ندارند، بیش از هر چیز حوزه های علمیه را تهدید مینماید.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢طلبه یا دانشجوی معارف💢
🔴 در سالیان اخیر، سوالی برای گروهی از طلاب بوجود آمده که چرا طلبه ای که برای فهم قرآن کریم و حدیث معصومین علیهم السلام وارد حوزه شده است، بایستی حداقل یه دهه از عمر علمی خود را روی علومی مثل ادبیات، منطق، اصول فقه، فلسفه و... بگذارد و سال ها در جلسه درسی برود که به بررسی نزاع بین نحویین و قیل و قال اصولیین و خبری از قال الصادق علیه السلام نیست؟ چرا از همان ابتدای کار سراغ معارف اهلبیت علیهم السلام مثل شروح نهج البلاغه و تفسیر قرآن و شرح احادیث و.. که همگی به زبان فارسی موجود است و در کمترین زمان معارف را به ما منتقل میکند نرویم و عمر خود را در کشمکش های علمی بگذرانیم؟؟
🟢 با شناسایی ریشه و علت طرح این سوال، جواب سوال فوق نیز بدست میآید.
🔶 ریشه و علت اصلی طرح این سوال مربوط به عدم درک و شناخت جایگاه طلبگی و تفاوت آن با دانشجوی معارف و مطالعات اسلامی است و متاسفانه مسبب اصلی این عدم شناخت، اساتید امروز حوزه هستند که اهمیت و جایگاه طلبگی را برای طلاب گرامی تبیین نکرده اند.
1️⃣ اگر دید ما نسبت به طلبگی صرفا جمعکننده معارف و انتقال سخن مفسران و مترجمان به دیگران باشد، دیگر چه تفاوتی بین طلبه و دانشجوی معارف است؟؟ آیا برداشت آن مفسر و شارح تماما درست است؟؟ بر فرض صحت، در مواردی که مفسر به آن نپرداخته، این شخصی که توانایی برداشت از قرآن و حدیث را ندارد باید چه کند؟؟
2️⃣ اما اگر به طلبگی به دید فقیه در دین که وظیفه ادراک قرآن و حدیث و تحقق دین در عرصه فردی و اجتماعی و راهبری مردم را دارد نگاه بشود، دیگر صرف حفظ معارف و انتقال آن کافی نیست بلکه بایستی طلبه به تمام ابزار دین فهمی(ادبیات، منطق، اصول، فقه، فلسفه) مسلط باشد و با این ابزار که در طول دوران تحصیل به آن مجهز شده است، به فهم دقیق دین دست یابد و تکلیف مخاطبان خود را مشخص نماید.
◀️ خلاصه آنکه کسی که صرفا مصرف کننده در علوم باشد، قوه تفکرش خاموش میشود و صرفا ضبط صوتی است که کلماتی را بیان میکند و کارآیی چندانی ندارد ؛اما فقیه در دین، با قوه تفکری پویا همچون چشمه ای دائم در فیضان است و به مقتضای زمان، مسیر سلوک دنیوی و اخروی مردم را روشن میسازد.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110