eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
216 عکس
57 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کار طلبه، متن است💢 ◀️ با بررسی سیره علما که بیانگر سیستم آموزشی اصیل حوزوی است، به نکته ای مهم برمیخوریم که در طول تاریخ همگی بر آن اتفاق نظر داشته اند و آن متن محوری است. 🔶 حال ممکن است برای ما سوال به وجود بیاید که مگر متن دارای چه جایگاهی در تحقیق و تعلیم میباشد که علما به این شکل به آن اهتمام داشته اند ؟ ☑️ در جواب گفته میشود که طلبه به عنوان فقیه در دین، تنها از دو منبع میتواند معارف دین را دریافت نماید، یکی قرآن کریم و دیگری احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین میباشد که هر دو منبع متن میباشد و طلبه برای استخراج معارف و حقیقت دین بایستی از دل این متون آنها را استخراج نماید و در حقیقت کار طلبه، متن است. 🔸 و این تاکید علما بر متن محوری در سیر آموزشی حوزه از آن جهت است که طلبه در مدت تحصیل خود در ممارست با متون علمی قوی، ورزیده شده و توانایی کار بر روی متون مقدس را بدست می‌آورد. ❌ مساله ای که امروزه با تقلید از شیوه های آموزشی وارداتی و ناقص، رو به فراموشی سپرده شده و ضربه مهمی به فهم طلبه از متون دینی و ارتباط وی با آنها زده است. و امروزه کمتر طلبه ای است که بتواند با متون عربی که کلید فتح معارف اسلامی است ارتباط برقرار نماید و طلابی که با متن عربی کار میکنند و مستقیم به سراغ منابع اصیل رفته و از ترجمه مستغنی هستند، امروزه به اتلاف وقت و تضییع عمر متهم میشوند. ⚠️ مبارزه علمی با این ضد فرهنگ که امروزه حوزه علمیه اسلام را تهدید میکند، مصداق بارز جهاد تبیین است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴خاک بر سر این مدیریت و این سیستم مطمئنا کسی که به دنبال رسیدن به این مناصب و مشاغل هست ، هیچ گاه لیاقت طلبگی و سربازی امام عصر ارواحنا فداه را نخواهد داشت هر چند لباس دین بر تن کنند. ❌ شعار هایی که صرفا به دنبال جذب عده ای از همه جا رانده و مانده است تا بساط سلطه جهالت عده ای پشت میز نشین شلوغ تر بشود. خاک بر سر این سیستم و مدیریت فشل ، که اینگونه به کیان حوزه جسارت و توهین میکند .... ⚠️ آبروی حوزه و علمای سلف صالح را بردند و هیچ کس گلایه ایی نکرد .... (وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ) 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢معیار های کتاب درسی💢 🔴 با بررسی کتب درسی که در ساختار آموزشی حوزه های علمیه جای داشته اند، برای ما مشخص میشود که سه مشخصه و ملاک در آنها موجود میباشد: 1️⃣ جامعیت: کتاب تمام ابواب و مسائل آن علم را (بسته به سطح علمی مخاطب کتاب) در بر دارد. 2️⃣ اختصار: در بیان مطالب هر باب، به ذکر مبانی و اصول و سوالات اساسی آن علم میپردازد و از پرداختن به اقوال و اشکال و جواب ها که جای آن در مرحله پسا آموزش یعنی مرحله تحقیق میباشد، پرهیز میکند. 3️⃣ متن مغلق: مطالب کتاب به صورت پیچیده و با هندسه تالیفی خاصی نگارش میشود تا طلبه با ورود به متن، خود را بی‌نیاز از استاد نداند و اعتبار علمی کتاب را ساده انگارد و همچنین برای بدست آوردن مطالب کتاب متحمل مشقت شود و این مشقت در کشف مطالب، دو ثمره مهم آموزشی دارد یکی تفکر خلاق و دیگری ماندگاری مطالب در ذهن طالب علم. 🔰به عنوان نمونه: ◀️کتاب مراح الارواح در علم صرف دارای این سه مولفه میباشد و طلبه در آن کتاب علم صرف را فرامیگیرد و برای مرحله تحقیق به کتاب شرح نظام و سپس شرح رضی وارد میشود. ◀️و همچنین در علم ریاضیات خلاصة الحساب شیخ بهاء که کتاب درسی ریاضیات است و بعد از آن وارد کتاب مفتاح الحساب کاشانی میشود. ◀️تمامی تالیفات شیخ بهاء این سه مولفه را داراست: کتاب الصمدیة در علم نحو یا تشریح الافلاک در علم نجوم و زبدة الاصول در اصول فقه و.. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 روش علمی مدارس اسلامی در کلام «استاد مهدی محقق» مجتهد، استاد دانشگاه تهران، آکسفورد انگلستان و مک گیل کانادا: 🔸ما مدارس هزار ساله خود را رها کردیم و به جای آن دانشگاه آوردیم 🔸آنچه که از غرب گرفتیم، صورت های ظاهری بود در حالی که دانشگاه های برجسته غرب، بیشتر به مدارس طلبگی شباهت دارند. 🔸غربی ها جامعیت علمی را از مسلمین فراگرفتند (بر اساس نظریه جامعیت فارابی در احصاء العلوم). ❌ قابل توجه مسئولین امروز حوزه ها، که به بهانه موهوم تحول، سیستم آموزشی اصیل حوزوی را کنار زده‌اند و در حال پیاده سازی مدل ناقص دانشگاهی هستند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔰 حکایت سرگردانی بعضی از طلاب و رفتن از حوزه 🔺 چرا برخی طلاب، سرگردان‌اند و پس از مدتی قصد رفتن از طلبگی را می‌کنند؟؟ ◀️ استاد صفائی حائری(ع.ص) پاسخ میدهد: « کسانی که حرکت آنها اطاعت است و از امر برخوردارند، در نتیجه‌ی رنج‌هایشان به لقاء می‌رسند و از احساس سرشار می‌شوند. استاد باید پیش از شروع، بر این نکته پافشاری کند که اگر این حرکت تو، اطاعت نیست، جز خستگی بهره‌ای نخواهی داشت. به هنگامی کار تو اطاعت خواهد بود که از دستور برخوردار باشی، و دستور خدا به مهم ترین کار ممکن تعلّق خواهد گرفت. پس اگر تو این درس را میخوانی معنای این کار این است که تو در این لحظه، و در این مرحله هیچ کار مهم‌تری نداری ..و تو هنگامی می‌توانی این گونه باشی که تمام جایگاه ها را در نظر بگیری: می‌توانی زیرِ زمین باشی و یا در روی آن، می‌توانی در سنگر باشی، می‌توانی در بیمارستان باشی، در اداره باشی، در کارخانه باشی و... هزارها جایگاه می توانی داشته باشی. پس اگر در میان این همه اینجا را گرفته‌ای دیگر فکرت نباید به جای دیگر مشغول باشد چون فکر تو همیشه به دنبال مهم‌ترین کاری خواهد بود که آن را یافته. اگر تمرکز نداری از همین کشف کن که تو کاری مهم‌تر برای خود سراغ داری. پس یا به آن بپردازد و یا اهمیت کاری را که به آن مشغول هستی، برای خودت تحلیل کن تا فکرت با تو همراه شود که در این لحظه و با این بینش تو میتوانی سریع و صحیح حرکت کنی. ..انسان نمی تواند به زور خودش را در راهی که اهمیتش را نیافته بیندازد تو باید خودت را آماده کنی و نیروهای پراکنده خودت را هماهنگ سازی، مَن‌هایِ سرکش را که در تو فرمانروا هستند در یک جهت و همراهِ منِ‌ راستین و خودِ خودت، به جریان بیندازی. » (کتاب استاد و درس؛ روش آموزش) ____ 🔶 امروزه عدم پاسخگویی به سوالات اساسی درباره طلبگی و حوزه علمیه، بیشترین سهم در سردرگمی و انفعال طلاب را داراست. در نوشته های بعدیِ این مقوله، _ان شاء اللّٰه_ سعی می‌کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 رابطه علم هندسه و اخلاق در کلام علامه نراقی 📝 ایشان که نویسنده کتاب جامع السعادات (بهترین کتاب علم اخلاق در شیعه) میباشد، در مقدمه کتاب توضیح الاشکال خود که شرحی بر تحریر اصول اقلیدس میباشد بیان میفرمایند: ◀️ « از جمله اصول موضوعه‌‌ی بین الخاص و العام(جمیع اهل علم) آن است که ترقی انسان از مضیق حیوانیت به فضای کثیر الضیای( نورانی) انسانیت بی تحصیل علوم یقینیه امری است در معرض زوال(امکان ناپذیر). و شبهه نیست که از جمله علوم یقینیه و معارف حقیقیه «علم هندسه» است. زیرا که جمیع مبادی و مقدمات آن در سلک قطعیات و یقینیات است و همه دلایل و براهین آن، منتظم در نظم مشاهدات و حسیات و مع ذلک منافع آن اَهم و فوایدش اَتَم؛ زیرا که کل مباحث تعلیمیات(دانش ها) مبتنی بر دانستن آن است ... بل کثیری از فنون طبیعیه(علوم تجربی) و جَمّ غفیری از مسایل الهیه (الهیات) هم موقوف بر آن است. و بالجمله استقامت طبایع (طبع انسانی) بدون آن متعسر(سخت) و صحت قرایح (سلامت ذوق) بی واسطه آن متعذر(نشدنی). و از این جهت این فن شریف(هندسه)، اولْ تعالیمِ قدمای(گذشتگان) حُکَما می‌بود و به این علت «افلاطونِ الهی»، غیر مهندس(هندسه نخوانده) را از دخول مدرس(آکادمی) خود منع می‌نمود.» 🔰 علم حساب و هندسه در حوزه های علمیه تدریس میشده است. اما امروزه این علوم که به سان صیقل دهنده فکر طالب علم میباشد، رو به فراموشی سپرده است و امید است که طلاب فاضل و مجاهدان عرصه جهاد علمی، در مجدد این کتب عنایت خود را مبذول فرمایند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 از نصایح آیت الله انصاری شیرازی (ره): هنگامی که به محیط اجتماع و تبلیغ می‌روید، در مقابل تعلیمات و مکاتب غربی، «کالجبل الراسخ» همانند کوهی استوار بایستید و تعلیمات اسلامی را تبلیغ بفرمایید. کلمه «روحانی» از صد واژه پرفسور، دکتر و ... بالاتر است؛ زیرا آنان محدوده کارشان همین دنیا و بدن است، گرچه بدن هم جزء حقیقت انسان است؛ اما ابدیت مربوط به جسم نیست. منبع: حکمت ناب، صفحه ۲۴۴ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢چهار سوال اساسی که قبل از اشتغال به هر علم و کتابی، لازم است به آنها پاسخ داده شود. 1️⃣ چیستی آن علم ( ماهیت شناسی) به این شکل که ابتدا طالب علم بداند چه علمی را فرامیگیرد و ماهیت آن علم چیست 2️⃣ چرایی آن علم (ضرورت شناسی ). به این بیان که طالب علم پس از کشف ماهیت آن علم، بداند که چرا این علم را فرامیگیرد و یا به صورت دقیق تر اینکه اگر این علم را فرانگیرد آیا خللی به روند علمی وی وارد میشود یا خیر 3️⃣ چگونگی آن علم ( کاربردی سازی). به این بیان که چگونه و با چه روشی به فراگیری آن علم بپردازیم و آن را بکار گیریم 4️⃣ چه میزان( تعیین مقدار تحصیل آن علم ) با این توضیح که وقتی وارد آن علم شدیم و روش فراگیری آن را نیز آموختیم حال بایستی چه اندازه در این علم وارد شویم و چه میزان از وقت خود را اختصاص به آن دهیم. زیرا با توجه به اهداف مختلف طالبان علم، میزان فراگیری و توقف در آن علم متفاوت میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢انسان پروری یا برده پروری💢 🛑 نقدی بر سیستم آموزشی حاکم بر امروز حوزه و دانشگاه در کلام مرحوم آیت الله حائری شیرازی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🛑دیگر چه باید بشود که بیدار شویم🛑 آن زمان که جریانی به اسم سیستم گذاری و برنامه ریزی طلاب دست به پاره کردن اوراق و ذخیره های طلایی علماء زدند . آن زمان که بجای اداره شدن حوزه های علمیه دست علماء را از حوزه ها کوتاه کردند و علماء را در انزوا قرار دادند ... هیچ کس فکر نمی‌کرد قرار است رفتار و مرام علمای گذشته از طلاب گرفته شود هیچ کس فکر نمی‌کرد قرار است اینقدر طلاب ترسو و بی غیرت شوند هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی طلاب در برابر عصیان الهی لال شوند لایحه ای در مجلس اسلامی تصویب می شود که به برهنگی ، آزادی میدهد دریغ از یک صدا یک بیانیه از طرف علماء آیا غیرتی در بین طلاب علوم دینی نمانده آیا همه خوابیده اند تنها دردتان این است که نظریه «حق الطاعة» را رد یا اثبات کنید از علما فقط نظر علمی‌ شان به گوشتان رسیده(آن هم بصورت ناقص) دردتان فقط بالا یا پایین شدن شهریه است . نشنیدید علماء چگونه در برابر عصیان الهی ایستادگی میکردند . ....روزی خواهد رسید چادر از سر زنان برخواهند داشت و دین و ناموس به تاراج خواهد رفت ..... 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔰 جلوگیری از تباه شدن طلبگی 🔺 بی‌گمان، دانش‌طلبی موجب محرومیت از یک زندگی مرفّه و آسوده میشود و این محرومیت، ممکن است باعث نتایج نامطلوبی گردد: 1. بازگشت از نیمه راهِ طلب علم 2. دانش را دستاویز طلب مادیات ساختن؛ که در این صورت، هویت علم مسخ می‌گردد. 3. اندازه نگه‌داشتن در طلب علم؛ یعنی تا آنجا دانش می‌طلبند که نیازهای مادی را برآورد. 🔸 اسلام در نظام تربیتی خویش، دو مسأله را مطرح کرد و درباره آنها جدیّت نشان داد، تا این نتایج تباه‌کننده به‌بار نیاید : 1⃣ واداشتن طالبان علم، به داشتن اخلاص نیّت (با توجه به اینکه طلب علم، بر هر مسلمانی، فریضه می‌باشد و اداء این فریضه، بدون اخلاص، انجام نمی‌شود.) 2⃣ فراخواندن جامعه به تعظیم و احترام به عالمان، تا بدین گونه، کمبودهای زندگی آنان جبران گردد. 🖋علامه حکیمی 📚کتاب دانش مسلمین 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰امام خمینی حیات‌بخش اسلام 🔸بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در زمینه قیام امام خمینی (رحمةالله علیه) : «باید دید امام خمینی چه کمبودی را احساس کرد که خود را موظف به امر نمود؟ کسی که قسمت عمده‌ای از مردم در امر مرجعیت به ایشان رجوع کرده بودند، چرا دست از درس و بحث به یک معنا کشید و به فکر قیام علیه ظلم و برپایی حکومت اسلامی افتاد؟ امام خمینی و یاران او احساس کردند در جامعه ایران قبل از انقلاب‌ روز به روز، مسائل اسلامی قوس نزولی را طی می‌کند و به جایی رسید که اگر حکومت طاغوت ادامه می‌یافت، اثری از اسلام نمی‌ماند. اولین کمبودی که امام احساس کرد، این بود که عقاید مردم متدیّن روز به روز کم‌رنگ می‌شد؛ به علاوه این مملکت می‌توانست مستقل و آباد باشد اما متأسفانه در اختیار اجانب قرار گرفته بود. او در عین اینکه نفع شخصی خود را در ادامه درس و بحث و تألیف می‌دید، دست از همه کشید و تمام وجود خود را برای خدمت به دین و دنیای مردم قرار داد و در این راه زجرها و زحمات زیادی را متحمل شد. امام خمینی بزرگترین نعمت الهی به ملت ایران در قرون اخیر است.» 🔺تکلیف محوری، ویژگی بارز امام راحل می‌باشد که درسی مهم برای طلاب و روحانیت است. همچنین مقدّم داشتن منافع اسلام و مسلمین بر منافع شخصی، نکته ایست که در سراسر زندگی حضرت امام، جلوه یافته. 🏴 سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رحمه‌اللّٰه علیه) را به تمام شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان، تسلیت عرض می نماییم. 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت اللّٰه محمد فاضل لنکرانی 🔸 تحصیل: در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و در مدت ۶ سال،دروس پیش از خارج را به بهترین وجه، فراگرفتند. در ۱۹ سالگی صلاحیت شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت اللّٰه بروجردی را پیدا کردند که به مدت ۱۱ سال از محضر ایشان استفاده بردند. همچنین به‌طور همزمان، به مدت ۹ سال، در درس خارج اصول و فقه امام خمینی حاضر می‌شدند. در این خلال، بخشی از منظومه سبزواری، کتاب اسفار و تفسیر را نزد علامه طباطبایی فرا گرفتند. در علم اخلاق، از محضر اساتید بزرگ همچون میرزا علی‌آقای شیرازی بهره بردند. 🔸 تدریس: تدریس را از سال دوم یا سوم تحصیل با سیوطی، حاشیه ملاعبدالله و بعد شرح شمسیه شروع کردند. تدریس شرح لمعه ایشان یکی از درس‌های معروف در حوزه شد. پس از آن، رسائل و مکاسب را تدریس کردند.‌ همچنین کفایه را شش دوره درس دادند. در سن ۳۷ سالگی تدریس خارج فقه را شروع کردند و بعد از چند سال، خارج اصول را آغاز نمودند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه، درس‌هایی مربوط به قرآن داشتند. 🔸تألیف: تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله (۲۷جلد) نهایةالتقریر (تقریرات درس خارج آیت الله بروجردی) تقریرات درس امام خمینی القواعد الفقهیة ائمه اطهار یا پاسداران وحی در قرآن کریم اهل‌البیت یا چهره‌های درخشان در آیه تطهیر مدخل التفسیر و.... 🔹 إحیاگری: ایشان با تأسیس «مرکز فقهی ائمه اطهار» در شهرهای قم، مشهد، کابل، دمشق و مسکو فقاهت و تشیع را حیات بخشیدند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده چهاردهم 🔴 مباحثه 🔸 چیستی: گفت‌وگوی گروهی درباره یک موضوع علمی، و به تعبیری دقیق‌تر، برقراری ارتباط بین دو فکر برای رسیدن به فکری برتر و کامل‌تر است. 🔸 ضرورت: پس از کلاس و مطالعه و تفکر بر روی درس، مطالبی در ذهن نقش می‌بندد، اما به نحو اجمال و محدود است. که با تلاش برای تبدیل این افکار به جملات قابل فهم برای دیگران، نقاط اجمال به تفصیل، تبدیل می‌شوند و محدودیت‌ها گشوده می‌گردند. حتماً تا به‌حال برایتان پیش آمده که مطلبی کاملاً واضح بوده ولی وقتی خواستید برای دیگری توضیح دهید، اشکالات و نقاط کوری در آن حس کردید. تبدیل افکار به جملات، سبب ایجاد تمرکز و شفّاف شدن فکر برای خود انسان می‌شود. 🔸 روش: غالباً به این صورت انجام می‌شود که یکی از افراد گروه با قید قرعه انتخاب می‌شود، مطالب درس( تقریر بیانات استاد، فهم خود از بیانات وی و متن کتاب) را بسانِ استاد برای دیگران القا می‌کند و افراد گروه اگر ملاحظه و نقدی بر فهم او از متن یا کیفیت تبیین او داشتند، آن را با او در میان می‌گذارند و اگر شخص، برای ردّ آنها پاسخ مستدلّ داشت، ارائه می‌کند. ▫️نکته: مباحثه از جهت کمّی باید حداقل یک ساعت باشد و از جهت کیفی، بعد از پیش‌مطالعه و حضور در کلاس و پس‌مطالعه باشد. 📚منابع: • تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی (آیت‌الله مؤمنی) • راهنمای تحصیل (شیخ عبدالحمید واسطی) 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أُمّةً قانِتاً للّٰه" 🔴 ابن إدریس حِلّی 🔹 وی، بزرگ‌ترین دانشمند فقیه و نابغهٔ نامی شیعه در قرن ششم هجری است. در نیمه دوم این قرن، در شهر حلّه واقع در عراق، چشم گشود. 🔸 جهاد علمی: 🔻 رکودی صد ساله در اجتهاد مبانی علمی "شیخ طوسی" و مکتب متین و تصنیفات نفیس او، به قدری جامع، استوار و پراهمیت بود که فقهای ما تا حدود ۱۰۰ سال خود را از ابراز رأی جدید، بی‌نیاز می‌دانستند و در هر مورد به فتاوی و آراء شیخ اکتفا می‌کردند و تنها ناقل آنها بودند. کما اینکه شیخ طوسی را "شیخ الطائفة" می‌گفتند. 🔻سنّت‌شکنی ابن‌ادریس تا اینکه این ادریس، در سایهٔ استعداد قوی و شهامت بی‌مانند، نخست بر علمای معاصر خود، خرده گرفت که چرا فقیه و مجتهد، آزادی فکر را رها کند و ناقل آراء و مقلّد افکار گذشتگان باشد؟ سپس به بررسی آراء شیخ الطائفه پرداخت و در کتب خود، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ بطوری که برخی را پذیرفت و برخی دیگر را تخطئه کرد. به عبارتی می‌توان او را "حیات‌بخش اجتهاد در شیعه" دانست. 🔸 تألیفات: دانشمندان شیعه و سنی او را صاحب تصنیفات بسیار دانسته‌اند؛ از قبیل: 1⃣ السّرائر الحاوي لِتحریر الفتاوی : سرائر او، یک دوره کامل فقه استدلالی با روش ابتکاری. این کتاب مدت‌ها جزو برنامه درسی حوزه‌های علمی شیعه بوده است. 2⃣ تعلیقات: حواشی و ایرادات ایشان بر تبیان شیخ‌طوسی می‌باشد. 🔸 وفات و مرقد: در حدود ۵۵ سالگی از دنیا رفت و در حله دفن گردید. مرقد او، زیارتگاه شیعیان آن دیار است. 📚منبع: • مفاخر اسلام_ جلد۴_استاد علی دوانی 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده پانزدهم 🔴 گردآوری اصطلاحات علوم 🔸 پس از انشعاب علوم و گسترش آنها، نیازهای علمی و فرهنگی نیز پدید می‌آید. از جمله آن‌ها "گردآوری و مشخص ساختن اصطلاحات علوم" است که در آن چند کار باید انجام گیرد: 1⃣نشان دادن سیر لغوی 2⃣عرف عامی (آنچه عموم مردم، بکار می‌برند.) 3⃣ عرف خاصی واژه‌ها (تعبیراتی که در علوم به عنوان «اصطلاح» بکار می‌رود.) 4⃣تعیین محدوده کاربرد، برای واژه‌هایی که در دو یا چند علم بکار می‌روند. مثل واژه‌ی "کلمه" در علم نحو و منطق. 🔹 در فرهنگ اسلامی این کار نیز صورت گرفته است. برخی از عالمان و متتبعان، از قدیم به تدوین و تعیین اصطلاحات علوم پرداخته‌اند و کتاب‌هایی در این رشته نوشته‌اند؛ مانند: • ٱلتعریفات ... میر سید شریف جرجانی (۸۱۶) • کشّاف اصطلاحات الفنون ... محمد بن علی تهانوی (سدهٔ ۱۴) 📚منبع: کتاب دانش مسلمین (علامه حکیمی) 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
كشاف إصطلاحات الفنون 1.pdf
25.85M
کشّاف اصطلاحات الفنون (ج1)
كشاف إصطلاحات الفنون 2.pdf
22.43M
کشّاف اصطلاحات الفنون (ج2)
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان 🔶 قسمت دوم: 🟡 محمّد بن موسیٰ خوارزمی ◽️شخصیتی که از نام او برای نامگذاری اعداد در اروپا استفاده میشد ◽️واضع علم جبر ◽️ مبدع عدد صفر به صورت دایره 📽 مشاهده در آپارات 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
⛔️دغدغه معیشت⁉️ 🔸آیت‌اللّٰه بنابی: « طلبه به‌جای اینکه به آینده‌اش فکر بکند، به وظیفه فعلی‌اش توجه کند. متأسفانه گاهی به آینده فکر می‌کند، سستی و رخوت در وجودش حاکم می‌شود و نه‌تنها در خود، بلکه در دوستان و نزدیکانش نیز، تأثیر منفی می‌گذارد! چنین شخصی به‌جای اینکه به رحمت الهی امیدوار باشد، چشمش به دست دیگران است؛ و وقتی از جهت معاش تأمین نمی‌گردد، کاسه صبرش لبریز شده، به زمین و زمان بدبین می‌شود! وی باید به‌جای فکر کردن به آینده، به خودش چنین بگوید: "یک دولت، همواره به فکر کارمند خویش است؛ ماه‌به‌ماه، در پی آن‌است که حقوق کارمندش را تأمین کند؛ حتی برای دوران بازنشستگی او نیز قانون وضع می‌کند که خانواده‌اش خیلی اذیت نشوند... آیا گرداننده دستگاه خلقت و خالق هستی، نسبت به مخلوقاتش چنین حمایتی نخواهد داشت؟! مخصوصاً نسبت به خودی‌ها، کسانی که بزرگ‌ترین سرمایه‌شان(عمر) را در راه او صرف می‌کنند؟! آیا خداوند به مقدار یک دولت قدرت ندارد؟!" نعوذ بٱللّٰه از اینکه خدا را به دولت تشبیه می‌کنیم. اراده او، عین عمل اوست. اگر طلبه به خدا اعتماد و توکل داشته باشد، خیلی از افکار و وسوسه‌ها به سراغ او نخواهد آمد و تنها همّ و غمّش، وظیفه امروزی‌اش خواهد بود 📚منبع: کتاب زیّ طلبگی(مهدی مطهری) 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢وجوب‌تحصیل‌علم و فارغ‌التحصیلی💢 🔰در دین اسلام و در فرهنگ قرآن، به بیانات گوناگون، وجوب طلب علم و تفقّه و تدبّر، گوشزد شده و به صورت تکلیف شرعی و دینی طرح گردیده است. 🔻به طور مثال، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: " طَلَبُ العلمِ فَریضةٌ عَلیٰ کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمةٍ‌ " (ترجمه: فراگرفتن دانش، بر هر مرد و زن مسلمانی، واجب است.) ❓اما سؤالی مطرح می‌شود که چه مقدار باید تحصیل کرد و تا چه زمانی باید به تحصیل ادامه داد؟ به عبارتی، چه زمانی از تحصیل علم، فارغ می‌شویم؟ ◽️عالم اسلامی معروف، ملّا محسن فیض کاشانی در شرح این حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در کتاب الشّافي می‌نویسد: «انسان به هر مرتبه‌ای از دانش برسد و آن را به دست آورد، واجب است که مرتبه‌ی بالاتر از آن را تحصیل کند. و این وجوب تحصیل(تا آدمی زنده است)، پایان نمی‌یابد و نهایتی ندارد.» ◽️مطلب را با نقل کلامی از آیت‌اللّٰه جوادی آملی، بیشتر توضیح می‌دهیم: « اگر کسی فارغ‌التحصیل شد، معنایش این نیست که از علم فاصله بگیرد؛ بخاطر اینکه در اسلام بحث بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی راه ندارد.» همچنین می‌فرمایند : «وقتی اهل علم که در مسیر کسب دانش و تحصیل هستند، مدعی شوند که فارغ‌التحصیل شدند، آن روز، روز اول مرگ‌شان خواهد بود.» 📎 نیز حاکی از همین مسأله است. اینکه آن‌ها در هیچ دوره‌ای از زندگانی‌شان، در تحصیل علم متوقف نشدند. در این باب، به مناسبت، نمونه‌هایی را نقل خواهیم کرد ان‌شاءالله. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢هویّت حوزه علمیه و چیستی آن💢 فقیه شوید تا بتوانید به اسلام خدمت کنید 🔸 حوزه مرکز اسلام‌شناسی است و طالب علوم حوزوی پس از تحصیل موفق و کاربردی، اسلام‌شناس خواهد بود. حوزه علمیه واقعی، اسلام شناس پرورش می‌دهد و طالب علم در حوزه، به دنبال شناخت اسلام و نظرات اسلام در جوانب مختلف زندگی است. مثلاً اگر بخواهیم نظرات اقتصادی دانشمندان غربی را درباره بانک بدانیم، باید به یک اقتصاددان دانشگاهی مراجعه کنیم و اگر بخواهیم نظر اسلام را در این‌باره بدانیم باید به یک فاضل حوزوی مراجعه کنیم. ▫️در بیان هویت حوزه‌علمیه، برخی افراد، اسلام‌شناسی را مخصوص نخبگان حوزوی معرفی می‌کنند‌ و عقیده دارند در انجام امور تبلیغی و تحقق دین، بی‌نیاز از کسب شناخت جامع و عمیق نسبت به دین هستند. در این‌باره، سخنی را از امام خمینی (رحمةاللّٰه‌علیه) نقل می‌نماییم: « لازم است درس بخوانید، فقیه شوید، جدیت در فقاهت کنید. نگذارید این حوزه‌ها از فقاهت بیفتد. تا فقیه نشوید، نمی‌توانید به اسلام خدمت کنید.» اگرچه تبلیغ در برخی ایام تحصیل، از سنّت‌های حوزه علمیه است اما طلاب باید توجه داشته باشند که در ایفای نقش تبلیغی، خود را بی‌نیاز از اسلام‌شناسی ندانند و اکتفا به انتقال مطالب علماء پیشین ننمایند. بلکه اسلام‌شناسی را شرط انذار و تبلیغ بدانند کما اینکه در قرآن کریم، در آیه نَفْر، تفقّه بر انذار مقدّم گشته است. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢اغتنام فرصت💢 «هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمی‌گیرد» 🔸مطالعه آزاد: بسنده طالبان علم به کلاس و مطالعه و مباحثه، موجب محدودیت رشد در همان زمینه می‌گردد. حال آنکه مطالعه آثاری که درسی نیستند و یا جدید نگاشته شده‌اند، انسان را در مسیر جریان علم قرار می‌دهد. ضمن اینکه کتب بسیاری هست که طلاب و روحانیون برای ایفاء نقش خود در جامعه به آنها نیاز دارند اما در سیر مطالعات تحصیلی آنها قرار ندارد. 🔸شیوه: حتی در میان فعالیت‌ها و مشغله‌های فروان، می‌توان این مهم را انجام داد. اگر همواره کتابی که ویژه مطالعه آزاد است، در دسترس داشته باشیم، می‌توانیم از این فرصت‌های اندک، به نفع مطالعه آزاد بهره ببریم. کما اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: « بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعت خوانده‌ام...شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصله‌های کوتاه چند دقیقه‌ای خوانده‌ام.» همراه داشتن کتاب، بسیار اهمیت دارد. حکیم طوسی در رسالهٔ آداب المتعلّمین می‌فرمایند: «بایسته است که در هرحال کتابی با خود به‌همراه داشته باشد، تا آنکه به مطالعه بپردازد و گفته شده است که هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمی‌گیرد.» 🔹پیشنهاد ما: بهتر است برای مأنوس شدن با کتاب و همراه داشتن مداوم آن، از کتب رمان بخصوص رمان زندگی‌نامه علماء استفاده کرد. چون سرعت مطالعه آنها بیشتر است و نیاز به دقت فراوان ندارد و موجب انس گرفتن تدریجی با کتب سنگین و پرحجم خواهد شد. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢میراث از یاد رفته💢 🔰 پروفسور کندی: «برای من جای بسی افتخار است که پژوهشی در زیج‌های دوره‌ی اسلامی، به فارسی منتشر می‌شود.» 🔸 آنچه ما مسلمانان، از علم و دانش و اندیشه، به جامعه بشر داده‌ایم، هسته‌ی اصلی همه چیزهایی است که بشریّت دارد. از جمله در علم نجوم؛ اما متأسفانه جوانان ما، چنان بی‌خبر بارآمده اند که می‌پندارند آنچه امروزه بشریّت دارد، همه از همین رنسانس غربی و چهار سده‌ی اخیر است و مسلمانان هیچ سهمی در این علم و دانش و تمدّن ندارند. وظیفهٔ جوانان مسلمان، اینست که در این مسائل بخوانند و بدانند تا بتوانند شخصیت هضم شده‌ی خود را نجات دهند. 🔻در این میان آنچه بیشتر مایه‌ی تأسّف می‌شود، وضعیت مرکز نخبگان مسلمان است. حوزه علمیه‌ای که طوری نحیف و ضعیف شده که نه‌تنها از چنین دستاوردهایی دست شسته، بلکه در همان علوم باقی‌مانده به تعدادی کتاب مُثله شده، قانع گردیده است و توهّم پیشرفت را هم دارد. حوزه‌ای که زمانی زیج‌هایی از آن بیرون می‌آمده که تحقیق پیرامون آن، افتخار دانشمندان غربی می‌باشد؛ اما امروزه حتی نام زیج هم برای برخی طلاب، غریبه و ناآشناست چه رسد به ... • پ.ن: زیج، نزد منجمان اسم کتابی است که در آن احوال حرکات کواکب و مانند آن که از رصد معلوم شود را ثبت می‌کنند و از آن تقویم را استخراج می‌نمایند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
4_6014937608822460425.pdf
2.6M
پژوهشی در زیج‌های اسلامی پروفسور ادوارد استوارت کندی ترجمه محمد باقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تاریخ‌جعلی/تاریخ‌فراموش‌شده💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه العالي) : «دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخهای خلاف واقع. شما ملاحظه کنید، حتّی در تلویزیون ما هم نشان میدهد که فلان کشوری که هیچ تاریخ باشکوه و باارزشی ندارد، داستانهای دنباله‌دار، ۱۰۰ قسمت، ۱۵۰ قسمت درست میکنند؛‌ تاریخ میسازند برای خودشان، حکمت میسازند برای خودشان، حکومت میسازند برای خودشان؛ ما داریم، [ولی] یادمان نیست.» " 1402/03/09 " ﴿بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره‌ ملی شهدای سبزوار و نیشابور﴾ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110