eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
60 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان 🔶 قسمت دوم: 🟡 محمّد بن موسیٰ خوارزمی ◽️شخصیتی که از نام او برای نامگذاری اعداد در اروپا استفاده میشد ◽️واضع علم جبر ◽️ مبدع عدد صفر به صورت دایره 📽 مشاهده در آپارات 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
⛔️دغدغه معیشت⁉️ 🔸آیت‌اللّٰه بنابی: « طلبه به‌جای اینکه به آینده‌اش فکر بکند، به وظیفه فعلی‌اش توجه کند. متأسفانه گاهی به آینده فکر می‌کند، سستی و رخوت در وجودش حاکم می‌شود و نه‌تنها در خود، بلکه در دوستان و نزدیکانش نیز، تأثیر منفی می‌گذارد! چنین شخصی به‌جای اینکه به رحمت الهی امیدوار باشد، چشمش به دست دیگران است؛ و وقتی از جهت معاش تأمین نمی‌گردد، کاسه صبرش لبریز شده، به زمین و زمان بدبین می‌شود! وی باید به‌جای فکر کردن به آینده، به خودش چنین بگوید: "یک دولت، همواره به فکر کارمند خویش است؛ ماه‌به‌ماه، در پی آن‌است که حقوق کارمندش را تأمین کند؛ حتی برای دوران بازنشستگی او نیز قانون وضع می‌کند که خانواده‌اش خیلی اذیت نشوند... آیا گرداننده دستگاه خلقت و خالق هستی، نسبت به مخلوقاتش چنین حمایتی نخواهد داشت؟! مخصوصاً نسبت به خودی‌ها، کسانی که بزرگ‌ترین سرمایه‌شان(عمر) را در راه او صرف می‌کنند؟! آیا خداوند به مقدار یک دولت قدرت ندارد؟!" نعوذ بٱللّٰه از اینکه خدا را به دولت تشبیه می‌کنیم. اراده او، عین عمل اوست. اگر طلبه به خدا اعتماد و توکل داشته باشد، خیلی از افکار و وسوسه‌ها به سراغ او نخواهد آمد و تنها همّ و غمّش، وظیفه امروزی‌اش خواهد بود 📚منبع: کتاب زیّ طلبگی(مهدی مطهری) 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢وجوب‌تحصیل‌علم و فارغ‌التحصیلی💢 🔰در دین اسلام و در فرهنگ قرآن، به بیانات گوناگون، وجوب طلب علم و تفقّه و تدبّر، گوشزد شده و به صورت تکلیف شرعی و دینی طرح گردیده است. 🔻به طور مثال، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: " طَلَبُ العلمِ فَریضةٌ عَلیٰ کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمةٍ‌ " (ترجمه: فراگرفتن دانش، بر هر مرد و زن مسلمانی، واجب است.) ❓اما سؤالی مطرح می‌شود که چه مقدار باید تحصیل کرد و تا چه زمانی باید به تحصیل ادامه داد؟ به عبارتی، چه زمانی از تحصیل علم، فارغ می‌شویم؟ ◽️عالم اسلامی معروف، ملّا محسن فیض کاشانی در شرح این حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در کتاب الشّافي می‌نویسد: «انسان به هر مرتبه‌ای از دانش برسد و آن را به دست آورد، واجب است که مرتبه‌ی بالاتر از آن را تحصیل کند. و این وجوب تحصیل(تا آدمی زنده است)، پایان نمی‌یابد و نهایتی ندارد.» ◽️مطلب را با نقل کلامی از آیت‌اللّٰه جوادی آملی، بیشتر توضیح می‌دهیم: « اگر کسی فارغ‌التحصیل شد، معنایش این نیست که از علم فاصله بگیرد؛ بخاطر اینکه در اسلام بحث بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی راه ندارد.» همچنین می‌فرمایند : «وقتی اهل علم که در مسیر کسب دانش و تحصیل هستند، مدعی شوند که فارغ‌التحصیل شدند، آن روز، روز اول مرگ‌شان خواهد بود.» 📎 نیز حاکی از همین مسأله است. اینکه آن‌ها در هیچ دوره‌ای از زندگانی‌شان، در تحصیل علم متوقف نشدند. در این باب، به مناسبت، نمونه‌هایی را نقل خواهیم کرد ان‌شاءالله. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢هویّت حوزه علمیه و چیستی آن💢 فقیه شوید تا بتوانید به اسلام خدمت کنید 🔸 حوزه مرکز اسلام‌شناسی است و طالب علوم حوزوی پس از تحصیل موفق و کاربردی، اسلام‌شناس خواهد بود. حوزه علمیه واقعی، اسلام شناس پرورش می‌دهد و طالب علم در حوزه، به دنبال شناخت اسلام و نظرات اسلام در جوانب مختلف زندگی است. مثلاً اگر بخواهیم نظرات اقتصادی دانشمندان غربی را درباره بانک بدانیم، باید به یک اقتصاددان دانشگاهی مراجعه کنیم و اگر بخواهیم نظر اسلام را در این‌باره بدانیم باید به یک فاضل حوزوی مراجعه کنیم. ▫️در بیان هویت حوزه‌علمیه، برخی افراد، اسلام‌شناسی را مخصوص نخبگان حوزوی معرفی می‌کنند‌ و عقیده دارند در انجام امور تبلیغی و تحقق دین، بی‌نیاز از کسب شناخت جامع و عمیق نسبت به دین هستند. در این‌باره، سخنی را از امام خمینی (رحمةاللّٰه‌علیه) نقل می‌نماییم: « لازم است درس بخوانید، فقیه شوید، جدیت در فقاهت کنید. نگذارید این حوزه‌ها از فقاهت بیفتد. تا فقیه نشوید، نمی‌توانید به اسلام خدمت کنید.» اگرچه تبلیغ در برخی ایام تحصیل، از سنّت‌های حوزه علمیه است اما طلاب باید توجه داشته باشند که در ایفای نقش تبلیغی، خود را بی‌نیاز از اسلام‌شناسی ندانند و اکتفا به انتقال مطالب علماء پیشین ننمایند. بلکه اسلام‌شناسی را شرط انذار و تبلیغ بدانند کما اینکه در قرآن کریم، در آیه نَفْر، تفقّه بر انذار مقدّم گشته است. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢اغتنام فرصت💢 «هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمی‌گیرد» 🔸مطالعه آزاد: بسنده طالبان علم به کلاس و مطالعه و مباحثه، موجب محدودیت رشد در همان زمینه می‌گردد. حال آنکه مطالعه آثاری که درسی نیستند و یا جدید نگاشته شده‌اند، انسان را در مسیر جریان علم قرار می‌دهد. ضمن اینکه کتب بسیاری هست که طلاب و روحانیون برای ایفاء نقش خود در جامعه به آنها نیاز دارند اما در سیر مطالعات تحصیلی آنها قرار ندارد. 🔸شیوه: حتی در میان فعالیت‌ها و مشغله‌های فروان، می‌توان این مهم را انجام داد. اگر همواره کتابی که ویژه مطالعه آزاد است، در دسترس داشته باشیم، می‌توانیم از این فرصت‌های اندک، به نفع مطالعه آزاد بهره ببریم. کما اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: « بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعت خوانده‌ام...شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصله‌های کوتاه چند دقیقه‌ای خوانده‌ام.» همراه داشتن کتاب، بسیار اهمیت دارد. حکیم طوسی در رسالهٔ آداب المتعلّمین می‌فرمایند: «بایسته است که در هرحال کتابی با خود به‌همراه داشته باشد، تا آنکه به مطالعه بپردازد و گفته شده است که هرکس کتابی در آستین نداشته باشد، حکمت در قلب او جای نمی‌گیرد.» 🔹پیشنهاد ما: بهتر است برای مأنوس شدن با کتاب و همراه داشتن مداوم آن، از کتب رمان بخصوص رمان زندگی‌نامه علماء استفاده کرد. چون سرعت مطالعه آنها بیشتر است و نیاز به دقت فراوان ندارد و موجب انس گرفتن تدریجی با کتب سنگین و پرحجم خواهد شد. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢میراث از یاد رفته💢 🔰 پروفسور کندی: «برای من جای بسی افتخار است که پژوهشی در زیج‌های دوره‌ی اسلامی، به فارسی منتشر می‌شود.» 🔸 آنچه ما مسلمانان، از علم و دانش و اندیشه، به جامعه بشر داده‌ایم، هسته‌ی اصلی همه چیزهایی است که بشریّت دارد. از جمله در علم نجوم؛ اما متأسفانه جوانان ما، چنان بی‌خبر بارآمده اند که می‌پندارند آنچه امروزه بشریّت دارد، همه از همین رنسانس غربی و چهار سده‌ی اخیر است و مسلمانان هیچ سهمی در این علم و دانش و تمدّن ندارند. وظیفهٔ جوانان مسلمان، اینست که در این مسائل بخوانند و بدانند تا بتوانند شخصیت هضم شده‌ی خود را نجات دهند. 🔻در این میان آنچه بیشتر مایه‌ی تأسّف می‌شود، وضعیت مرکز نخبگان مسلمان است. حوزه علمیه‌ای که طوری نحیف و ضعیف شده که نه‌تنها از چنین دستاوردهایی دست شسته، بلکه در همان علوم باقی‌مانده به تعدادی کتاب مُثله شده، قانع گردیده است و توهّم پیشرفت را هم دارد. حوزه‌ای که زمانی زیج‌هایی از آن بیرون می‌آمده که تحقیق پیرامون آن، افتخار دانشمندان غربی می‌باشد؛ اما امروزه حتی نام زیج هم برای برخی طلاب، غریبه و ناآشناست چه رسد به ... • پ.ن: زیج، نزد منجمان اسم کتابی است که در آن احوال حرکات کواکب و مانند آن که از رصد معلوم شود را ثبت می‌کنند و از آن تقویم را استخراج می‌نمایند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
4_6014937608822460425.pdf
2.6M
پژوهشی در زیج‌های اسلامی پروفسور ادوارد استوارت کندی ترجمه محمد باقری
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تاریخ‌جعلی/تاریخ‌فراموش‌شده💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه العالي) : «دیگران تاریخ ندارند، برای خودشان تاریخ میسازند؛ تاریخهای خلاف واقع. شما ملاحظه کنید، حتّی در تلویزیون ما هم نشان میدهد که فلان کشوری که هیچ تاریخ باشکوه و باارزشی ندارد، داستانهای دنباله‌دار، ۱۰۰ قسمت، ۱۵۰ قسمت درست میکنند؛‌ تاریخ میسازند برای خودشان، حکمت میسازند برای خودشان، حکومت میسازند برای خودشان؛ ما داریم، [ولی] یادمان نیست.» " 1402/03/09 " ﴿بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره‌ ملی شهدای سبزوار و نیشابور﴾ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
هدایت شده از کارگروه علمی إحیاء
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌فرآیند حذف متفکرین از حوزه علمیه❌ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده شانزدهم 🔴 تکرار و ملکه کردن علوم و اصطلاحات صندوق پر از کتاب، سودی ندهد باید که کتابخانه در سینه بود 🔸ضرورت: مهم‌تر از فهم و یادگیری مطالب، خوب به حافظه سپردن و ملکه کردن علوم است زیرا سرمایه و دارایی ماندگار دانش‌پژوه محسوب می گردد. همانطور که کم‌نوشتن عیب است، "کم‌ در ذهن داشتن" هم عیب است. و اعتماد به حافظه کوتاه مدت، تکیه بر ستونی سست است که وفای آن، دیری نمی‌پاید و مطالب فراموش می‌شوند. امر تحصیل، جز با سپردن به حافظه بلند مدت، به سامان نمی‌رسد و راه ملکه شدن دانش، تکرار است. ♦️شیوه‌ها: 1_ مطالعه دوره‌ای: اگرچه طالب علم پس از فراگیری هر قسمت از کتاب، آن را مطالعه می‌کند اما این مباحث بصورت عکس‌های جداگانه و پراکنده خواهد بود که از انسجام خاصی برخوردار نیست. اما مطالعه دوره‌ای، با نظم‌دهی ذهن، باعث تکرار و ماندگاری مباحث می‌شود. به‌طور مثال، شرح سیوطی را پس از شروع لمعتین، مرور نماید. 2_ حل تمرین: قواعد آموخته‌شده را در قالب مثال‌های گوناگون، بکار می‌گیرد. با این کار قواعد را بصورت عمیق‌تر و با ریزه‌کاری‌هایش یاد می‌گیرد. بطور مثال در ادبیات عرب، در قالب تجزیه و ترکیب، متن خوانی و متن نویسی و ترجمه، تمرین نماید. 3_ مباحثه دوره‌ای: تشکیل حلقه‌ای علمی و اختصاص زمان طولانی‌تر برای بازگویی کتابی که به آن اشراف دارند، می‌باشد. 4_ تکرار محفوظات: می‌تواند با حفظ شاهدمثال‌ها، اشعار علمی(همچون ألفیه‌ها)، حدیث نفس با خود، پرسش و پاسخ در حلقه دوستان، محقق گردد. 📚منبع: تشنه دانش (جناب کمال آبادی) 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110