حجة الاسلام والمسلمین سید محمد باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیة الله العظمی حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی قدس سره برایم (استاد علی اکبر الهی خراسانی) نقل کرد:
پس از فوت آیة الله العظمی خویی ره که بسیاری از مقلدین ایشان از پدرم تقلید کردند، از آقا سؤال کردم:
حالا که مرجع نسبتاً مطلق شده اید خوشحال تر هستید، یا آن ایام طلبگی در اراک که با یک بادام، سدّ جوع می کردید و در درس آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری ره شرکت می کردید؟
فرمودند:
«اگر خدا باشد، آن طلبگی بهتر از مرجعیت است؛ و اگر در مرجعیت، خدا نباشد، از آن طلبگی بدتر است.»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔹کارگروه علمی احیاء برگزار می کند🔹
📚 دوره تدریس علم صرف با محوریت کتاب شریف «مراح الأرواح» به زودی شروع خواهد شد.
جهت ثبت نام و اطلاع از مکان و زمان برگزاری جلسات با ما در ارتباط باشید👇👇👇
آیدی ثبتنام:
📲 @Hamid1377
کارگروه علمی احیاء:
📲@SWG_EHYA110
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کارگروه علمی احیاء برگذار می کند 💢
📚دوره جدید تدریس #ادبیات_عرب با محوریت کتاب شریف «مراح الأرواح» در علم صرف، برگزار میگردد.
📜 از عموم طلاب محترم حوزه علمیّه خراسان جهت شرکت در این دوره علمی دعوت به عمل میآید.
#روش_سنتی
🔻🔻 راه های ارتباط با ما 🔻🔻
آیدی ثبتنام:
📲 @Hamid1377
کارگروه علمی احیاء:
📲 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 علامه محمد علی مدرس افغانی
🔶 تحصیل:
تحصیلات علوم دینی خود را در مدرسه عباسقلی خان مشهد مقدس شروع کرد. با اتمام مقدمات به عزم ادامه تحصیل پیاده از مشهد راهی نجف اشرف شد.
در نجف اشرف دوباره شروع به خواندن مقدمات نمود و تا مرحله اجتهاد پیش رفته و تبدیل به یکی از اساتید بنام حوزه علمیه نجف اشرف شد.
وی به علت توان بالای علمی و تقوای مثال زدنی اش، در زمره ملازمان مرجع مطلق جهان تشیع آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی قرار گرفت.
🔶 تبلیغ:
با درخواست شیعیان افغانستان از مرجعیت وقت، ایشان را به عنوان نماینده تام الاختیار به بلاد افغان راهی نمودند و در مدت ۵ سال اقامت خود در آن سامان سبب انسجام شیعیان و ایجاد برکات فراوان در آن منطقه شد.
با درگذشت آیت الله اصفهانی، به نجف اشرف مراجعت کرده و دوباره مشغول به تدریس و تربیت طلاب میشود تا آنکه در سال ۱۳۵۸ با دستور حزب بعث خیل عظیمی از علما من جمله ایشان از عراق اخراج میشوند و به ایران مراجعت میکنند.
🔶 احیاگری:
ایشان در ابتدای ورود تصمیم به سکونت در مشهد میگیرد اما با توقفی چند روزه در قم متوجه ضعف حوزه قم در ادبیات شده و با اینکه تصمیم به برقراری درس خارج داشت، اما بر اساس تشخیص دقیق و احساس وظیفه شروع به تدریس دوره ادبیات عرب(مقدمات) میکند و با این ایثار خود سبب #احیا و رونق گرفتن مجدد ادبیات در آن حوزه مقدسه میشود.
🔶 تألیفات:
حاشیه بر جامع المقدمات، شرح شواهد سیوطی، رفع الغاشیة، الکلام المفید، مکررات، المدرس الافضل شرح مطول
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA11
گوهر ادب مدرس افغانی جواد معصومی.pdf
9.22M
عنوان کتاب: گوهر ادب
در زندگانی مرحوم علامه مدرس افغانی (ره)
#احیاگران
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده هشتم
🔴 ملازمت با استاد
🔶 توضیح: استاد، مهمترین رکن آموزشی و تربیتی در سیستم مدارس اسلامی بوده است؛ به نحوی که اگر طلبه ای پس از اتمام تحصیل به منطقه دیگری مهاجرت میکرد، در ابتدای ورود از استاد وی استفسار میشد.
🔸 چون با شناخت استادِ او، از سیْر تربیتی، مکتب فکری و میزان موفقیت طلبه در اخذ مبنا و روش از آن استاد مطلع میشدند و بر اساس ملاک قرار دادن استاد، شاگرد را عیارسنجی میکردند.
🔸 و این مهم جز با مصاحبت طولانی و خدمت شبانه روزی حاصل نمیشده است.
🔰 نمونه هایی از سیره دانشمندان اسلامی:
1️⃣ و کان خَدمَ(زجّاج نحوی) اباالعباسِ المُبرَّد دَهراً طویلاً.
زجاج عمری در خدمت استادش مبرد گذراند.
2️⃣ و کان شمرُ ابنُ حَمدِوَیه جالَسَ ابنَ الأعرابي دهراً و سَمِع منه دَواوینَ الشِعر و تفسیرَ غریبها.(۱)
ابن حمدویه عمری را در مجالست ابن الاعرابی در تعلیم دیوان عرب و تفسیر غرائب لغت گذراند.(۲)
منبع(۱)(۲): مقدمه تهذیب اللغة أزهري
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴 شیخ آقابزرگ طهرانی
از بزرگان علمای معاصر و مشهورترین کتابشناس و فهرست نویس جهان اسلام میباشد.
🔶 تحصیل:
تهران: ۱۲ سال مقدمات و فقه و اصول و حساب و خط
نجف اشرف: ۱۴ سال در محضر آخوند خراسانی
سامرا: ۲۴ سال در محضر میرزای شیرازی
🔶 تالیفات:
🔸الذریعة الی تصانیف الشیعة در ۳۲ جلد که در رد اتهام جرجی زیدان مبنی بر اینکه " شیعه طایفه ای کوچک بود و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه ای در دنیا وجود ندارد".
شیخ در این کتاب بیش از شصت هزار تالیف از دانشمندان شیعه را به ثبت میرساند و از مکتب اهل بیت علیهم السلام دفاع میکند.
🔸طبقات اعلام الشیعة در ۳۲ جلد که به شرح احوال و آثار علمای شیعه از قرن چهارم تا چهاردهم میپردازد.
و آثار بسیاری که نزدیک به ۱۰۰ جلد میباشد.
🔶 اجازه روایت:
اهمیت فراوان شیخ به روایات و توان بالای علمی و وثاقت و تقوای او سبب شد که اجازات فراوانی از علمای شیعه و سنی کسب کند و همچنین بزرگانی مثل آیت الله بروجردی از محضر ایشان کسب اجازه کرده اند.
🔶 سلوک و زندگانی:
با این حجم زیاد تحقیقات علمی از وظائف اجتماعی خود غافل نبود و درب خانه اش از بام تا شام به روی طلاب باز بود و امامت جماعت مسجد شیخ طوسی نجف را برعهده داشت.
و تهذیب نفس و ریاضات شرعیه را تا آخر عمر مقید بود به نحوی که تا سن ۸۰ سالگی، شب های چهارشنبه هر هفته پیاده عازم مسجد سهله میشد و تا صبح مشغول عبادت بود.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
Shekh-agha-bozorg.pdf
7.74M
عنوان کتاب: شیخ آقابزرگ تهرانی
اثر علامه محمدرضا حکیمی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
35.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا خوب درس نمیخوانیم؟
✍️ نقد آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه بر سیستم آموزشی امروزی مدارس علمیه
❌ حضور و غیاب، امتحان، مدرک، آیت الله دکتر و...
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نهم
🔴 آزادی در انتخاب استاد
🔶 توضیح: آزادی و اختیار محصل از مهمترین امتیازات سیستم آموزشی حوزوی نسبت به دانشگاه میباشد.
🔸 در حوزه علمیه طلبه با توجه به شناختی که از خود دارد و به نیاز هایش آگاهی یافته است، به دنبال استادی میگردد که در جهت رفع نیاز ها و متناسب با ملاک های وی باشد.
🔸 با وجود این تناسب بین استاد و شاگرد، مسیر پرورش علمی و اخلاقی طلبه هموارتر میگردد و این هماهنگی سبب ایجاد شوق مضاعف و خستگی ناپذیری در وجود طلبه میشود.
🔸 در صورتی که طلبه متوجه عدم تناسب استاد با مسیر طلبگی خود یا تنازل سطح علمی یا اخلاقی وی شود، مجلس درس را ترک گفته و به محضر استاد دیگری میشتابد.
🔸 برخلاف سیستم آموزشی تحمیلی دانشگاهی که نیازسنجی دانشجو و تناسب میان او و استاد جایی در آن ندارد.
🔰 به عنوان نمونه :
استاد مهدی محقق از شاگردان آیت الله خویی (ره) و استاد دانشگاه تهران در جمع طلاب بیان کردند که:
من در مشهد به درس مطول استادی میرفتم. پس از مدتی ایشان سه جای مطول را اشتباه توضیح دادند؛ من آن درس را ترک کردم و به درس استاد دیگری رفتم.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔸 بضعه ی سيد بشر أمّ أئمه ی غُرَر
كيست جز او كه همسرى با شَه «لافتى» كند؟
🔸 وحى و نبوتش نسب، جود و فُتُوّتش حسب
قصهاى از مُروّتش سوره ی «هل أتى» كند
🔸 دامن كبرياى او دسترس خيال نى
پايه ی قدر او بسى پايه به زير پا كند
🔶 "مفتقرا" متاب رو از در او به هیچ سو
زان که مِس وجود را "فضه" او طلا کند *
* آیت الله غروی اصفهانی (ره)
✨میلاد بنت سلطان الأنبیاء، زوجة أمیر أهل الولاء، أم الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها را به محضر امام زمان علیه السلام و جمیع شیعیان تبریک عرض میکنیم.✨
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفا
🔴 علامه ابوالحسن شعرانی (ره)
🔶 تحصیلات:
در تهران و قم مشغول به تحصیل بود و سپس راهی نجف اشرف شد و پس از کسب علوم مختلفه به تهران بازگشت.
ایشان جامع معقول و منقول بوده و علاوه بر علوم اسلامی در علوم مختلفی همچون: پزشکی، نجوم، ریاضیات، شعر دارای مقام رفیعی بوده اند. بنحوی که ایشان را "خواجه نصیرالدین زمان" مینامیدند. به علاوه ایشان به زبان های عربی، فرانسوی، انگلیسی، ترکی و عبری تسلط کامل داشته اند.
🔶 جهاد علمی:
1️⃣حفظ علوم حِکْمی و انتقال آن به نسل بعد: پس از بازگشت به تهران به دستور شهید مدرس در مدرسه مروی کرسی درس ریاضیات را بر پا میکند. و همچنین احیای کتب قدیمه و تصحیح و تعلیق بر آنها.
2️⃣پرورش شاگردان : ایشان با تربیت شاگردانی شایسته در جنبه علمی و عملی پایه گذار نسل درخشان حوزه علمیه در قرن معاصر شدند که مشعل دار علم و حکمت در جامعه علمی ما هستند که آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده، استاد محقق علی اکبر غفاری و محدث ارموی از جمله شاگردان ایشان اند.
🔶 تألیف:
در علوم مختلف تالیفات ارزنده ای دارند؛
به عنوان نمونه:حاشیه تفسیر مجمع البیان، تعلیقات بر وسائل الشیعة، المدخل الی عذب المنهل، شرح کفایة الاصول، شرح تبصرة علامه حلی، شرح تجرید، ترجمه هیئت فلاماریون از زبان فرانسوی، تعلیقه بر تشریح الافلاک.
🔶 تبلیغ:
ایشان امامت جماعت مسجد ملا ابوالحسن تهران را بر عهده داشته و بر منبر وعظ و خطابه به تبلیغ معارف الهی نیز مشغول بودند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 استاد مهدی محقق در خاطرات خود نقل میکنند:
دریافت من از حوزه علمیه قم چندان مطلوب نبود؛ زیرا طلاب توجهی به #ادبیات_عرب نداشتند و بیشتر با ناتمام گذاشتن کتاب های سیوطی، مغنی اللبیب و مطول که از امّهات کتاب های ادب عرب حوزه است، چهار اسبه به سوی فقه و اصول و #اجتهاد میتاختند و به قول معروف «غوره نشده، مویز گشتی؛ احسنت!».
از این رو در پاییز همان سال، به حوزه علمیه مشهد پیوستم؛ و روزها در دو درس #مطول (معانی، بیان) مرحوم ادیب نیشابوری شرکت میکردم.*
* مقدمه ایشان بر کتاب خدمات علمی شهید مطهری
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
❌تحول دروس حوزه توسط استعمار❌
🔴 حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه:
#درس_حکمت که در این حوزه ها از بین رفته، این یک ضایعهای است! و من خیال میکنم که درست روی نظر همان #استعمار_بزرگ است که برای از بین بردن تحقیق و علم و تدقیق و «استواری قرآن»، اینها را از بین بردند.
استعمارگران برای اینکه عظمت قرآن را بشکنند، درست از همان وقتی که آن گِلادستون (رئیس صهیونیستِ مجلس اعیان انگلستان) در جریان عجیبی، پشت تریبون، قرآن را روی زمین میکوبد و اعلام میکند:
«تا هنگامی که این قرآن باقی است، ادامهی استعمار انگلستان در سرزمین های مسلمین، محال است.»
از همان وقت تا به حال، طبق یک هدف واحد حرکت کردند که باید قرآن را بردارند!
♦️چطور قرآن را برمیدارند؟؟
یکی از اقسامش این است که بایستی، "دروس معقول خوانده نشود"، توحید برای مردم روشن نشود، مردم به همین #درس_های_سطحی اکتفا کنند!!
از همان وقت میبینیم که تدریس معقول پایین آمد.*
*کتاب سالک آگاه صفحه ۷۵
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مدرسه امروزی را رضاشاه آورد❌
🔴 آیت الله حاج آقا مرتضی طهرانی رضوان الله علیه:
🔸 مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری، در دوران مظفرالدین شاه، تمام وقایع امروزی را پیشبینی کردند و یک یک را بیان نمودند، از جمله آوردن مدارس مختلط دختر و پسر (سیستم دانشگاهی امروزی)
🔸 کدام دانشگاه میتواند چنین عالم بصیری را تربیت کند؟
🔸 مدرسه(سیستم آموزشی امروزی) را رضاشاه ملعون به ایران آورد.
❗سیستم آموزشی بر مبنای غیر الهی، خروجی جز انسان الحادی و باورناپذیر نسبت به معارف الهی ندارد.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پروند دهم
🔴 ملازمت تعلیم و تهذیب نفس
🔶 توضیح: علم به مثابه ابزاری است که حالتی خنثی نسبت به خیر و شر دارد و این گرایش های نفسانی طالب علم است که آن علم را یا در مسیر صلاح و خدمت به خلق خدا قرار میدهد و یا بالعکس آنرا به عنوان ابزاری برای مقاصد باطل و افساد در میان مردم به کار میبرد.
🔸 فلذا در مکتب علمی اسلام، همان طور که طلب علم را #فریضه ای بر تمام مسلمانان میداند، جهاد با نفس را نیز به عنوان #جهاد_اکبر معرفی مینماید.
🔸 به عبارتی تعلیم و تهذیب، در مسیر زندگی طالب علم، ملازم یکدیگر میباشند؛ تا در نهایت، خروجی این سیستم آموزشی، #عالم_ربانی باشد.
🔸 با مشاهده سیره علمای اسلام، شاهد نقش پررنگ تهذیب در کنار تعلیم میباشیم.
🔰 #امام_خمینی رضوان الله علیه در بیان زیر به اهمیت ملازمت تهذیب و تعلیم میپردازند:
«آقایان باید در هر قدمی که برای تحصیل برمیدارید، اگر نگویم دو قدم، لااقل یک قدم در تهذیب بردارید. تمام رؤسای مذاهب باطله عالِم بودهاند، ولی مهذب نبودهاند».
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گفتگوی امام خمینی و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری رضوان الله علیهما:
«ملا شدن چه آسان؛ آدم شدن چه سخت است..»
#تعلیم_و_تهذیب
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢احیاگران💢
📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا
🔴حضرت آیت الله حائری یزدی (ره)
🔶 آیتالله حائری یزدی(ره)، فقیهی برجسته، عالمی شجاع ، مدیری مدبر و کارآمد، سیاستمداری زمانشناس و مصلحی بزرگ بوده است.
در وصف جایگاه علمی ایشان همین بس که؛ حضرت امام خمینی(ره) ۱۶ سال محضر آیت الله حائری یزدی(ره) را درک کردند و براساس زندگینامه خودنوشت امام راحل، عمده استفاده فقهی امام از محضر ایشان بوده است.
♦️ از مهمترین مجاهدتهای ایشان، #احیای حوزه علمیه قم میباشد.
این جمله #امام_خمینی(ره) که آیت الله شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» از ایشان نقل کردند: «تأسیس #حوزه_علمیه در آن دوره کمتر از تأسیس #جمهوری_اسلامی نبوده است.» اشاره به عظمت کار این فقیه بزرگ دارد.
❌ ایشان اولین فقیهی است که خطر غده سرطانی #اسرائیل را تشخیص داد و به مقابله با آن پرداخت. وی دولت رضاخان را دولت جائر میدانست و هرگز با #رضاخان همراهی نکرد.
فتوا علیه مصوبات غیرقانونی دولتها، مبارزه با ترویج افکار کمونیستی، جریانهای انحرافی صوفیه و بهائیت، مبارزه با نفوذ اقتصادی و فرهنگی بیگانه، اصلاح الگوهای عزاداری، احیای حوزه و حفظ استقلال مالی و اداری آن، تأمین رفاه عمومی مردم قم و تأسیس دو باب بیمارستان، آموزش زبان خارجه و پرورش مبلغان بینالمللی، شکوفایی فلسفه و عرفان، از جمله اقدامات آیندهنگرانه ایشان در بعد اجتماعی است.
♦️ آیت الله حائری همچون حاجآقا نورالله اصفهانی، شهید مدرس، میرزامحمد آقازاده خراسانی و... با زهر مسموم شد و در ۱۰ بهمن ۱۳۱۵ به #شهادت رسیدند.
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔶 أسعدالله ایامکم یا صاحب الزمان (عج)
اُحبّ الذی مَن مات مِن اَهل وُدِّه
تَلقّاه بالبُشری لَدی الموتِ یَضحَکُ
(دلداده آن كسی هستم که هنگام احتضارِ هر یک از دلدادگانش، با لبخند و بشارت به بهشت، به بالین او میرود)
و مَن مات یَهوي غیرَه مِن عدوه
فلیس له الّا الی النار مسلکٌ
(و هر آن کس که هوای دشمنان او را در سر دارد، راهی جز به سوی جهنم ندارد)
اباحسنٍ اُفدیک نفسي و أسرتي
و مالي و ما اصبحت في الارض اَملكُ
(یا علی! جانم و خانواده ام و هر آنچه که دارم فدای تو باد)
ابا حسنٍ انّي بفضلِك عارفٌ
و انّي بحبلٍ مِن هواك لمُمسِّك
(یا اباالحسن من به برتری تو بر دیگران آگاهم و به ریسمان محبت تو چنگ زده ام)
و انت وصيُّ المصطفى و ابنُ عمّه
فانّا نُعادي مُبغضيك و نترُك*
(و تو جانشین مصطفی و پسر عم اویی و ما با دشمنان تو دشمنیم و از آنان بیزاریم)
🔰 الحمدلله که خداوند منت بر سر ما گذارد و توفیق درک مجدد روز سیزدهم رجب، روز پا نهادن جلوه ذات الهی، مولی الموالی، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به عالم اَدنی و زمین خاکی را به ما عطا فرمود.
*قصیدهی سید اسماعیل حِمیَری
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده یازدهم
🔴 اجتهاد اول کار است
🔶 توضیح: با بررسی سیره علمی مدارس اسلامی، این قضیه برای ما آشکار میشود که اجتهاد ابتدای راه و شروع مسیر برای تک تک عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم مختلف بوده است.
🔸 به این شکل که ابتدا طالب علم، با فراگرفتن فقه و اصول و اکتساب #ملکه_اجتهاد، توانایی بدست آوردن نظر اسلام در تمام حوادث و وقایع را در خود ایجاد میکند؛ سپس به تحقیق در علوم دیگر اعم از علوم انسانی، طب، ریاضی، هیئت و نجوم و... میپردازد.
🔸 مزیت این روش آن است که طالب علم، ابتدا نظر صحیح اسلام را بدست آورده و سپس وارد علوم دیگر میشود و با دید اسلامی و #مبنای_الهی به آن علوم نگاه میکند که نتیجه آن، ختم به اسلامی سازی علوم میشود.
🔰 به عنوان نمونه:
در سیره مرحوم #شیخ_الرئیس، که امروزه ایشان را به عنوان پزشکی حاذق و فیلسوفی خبیر میشناسند؛ میبنیم که ابتدا ایشان در سن ۱۹ سالگی به مقام #اجتهاد و فتوی در شیعه و چهار مذهب اهل سنت میرسد و سپس وارد سائر علوم شده و انقلابی علمی به پا میکنند که تا امروزه خیل طالبان علم بر سر سفره ایشان نشسته اند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی حفظهالله
🔺 #شیخ_انصاری(ره) تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است.
🔺 مرحوم #حضرت_امام و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد #واجب_عینی می دانستند.
#هدایت_تحصیلی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🚫سادهسازی متون و محرومیت از تراث تشیع
🔸دکتر محمد حسنین هیکل : چه کتابهایی- بجز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟
🔸امام خمینی (س): ... کتابهای زیادی ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا (اسفار)، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر . علوم اسلامی ما خیلی غنی هستند؛ خیلی کتب داریم. نمیتوانم برای شما احصا کنم.
امام خمینی (ره)؛ ۰۲ دی ۱۳۵۷
🔸امام خامنهای در توضیح شخصیت امام خمینی میفرمایند:
شکّی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک #عالمِ بزرگ، یک #فقیه صاحب مکتب، یک #فیلسوف برجسته، یک #سیاستمدار، یک #مصلح بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیّات، صاحب خصلتها و خصوصیات ممتاز و کمنظیر بود.
۱۴ خرداد ۱۳۸۱
🔸و در جایی دیگر ایشان میفرمایند: انقلاب ما خلاصه ای از هویت فلسفی، فقهی و عرفانی امام بود.
🔰حال سوالی که مطرح میشود :
طلاب نسل حاضر، برای دست یابی به قله فلسفه و حکمت( اسفار) و فقه(جواهر) چه مقدار قوت علمی، برای فحص در این متون نیاز دارند؟
آیا با این وضع علمی ناکارآمد امروزی، توانایی خواندن اسفار وجود دارد؟
یا بایستی اسفار و جواهر را نیز ساده سازی، تلخیص و ترجمه کنیم؟
🔴 با ضعیف کردن بنیه علمی طلاب، آن ها از دسترسی به #تراث اصیل تشیع که منبع اکتساب تفکر ناب تشیع است، محروم میشوند. تا در نتیجه در حوزه علمیه امثال امام تربیت نشوند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
May 11
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده دوازدهم
🔴 متن دارای لایه های متعدد است
🔶 توضیح: متون کتب درسی متداول حوزوی دارای #هندسه_تعلیمی خاصی است.
به عبارتی متن کتاب طوری به رشته تحریر درآمده که دارای لایه های متعدد است که طلابِ با استعداد های مختلف را مخاطب خود قرار میدهد.
در این مدلِ نوشتار کتب درسی، مصنف با نگاهی دقیق کلمات را متناسب با پارادایم ذهنی خود انتخاب کرده و طوری آنرا طراحی میکند که مخاطب با سطح عادی، صرفا قاعده و مطلب مد نظر را برداشت میکند اما طلبه با استعداد بالا علاوه بر برداشت مطلب، با کنکاش در متن، به #مدل_فکری مصنف در آن کتاب دست پیدا میکند.
🔰 به عنوان نمونه:
کتاب #صمدیه، که صرفا برداشت مطلب از آن در ظرف کمتر از ۲۰ جلسه مقدور است اما برای طلبه محقق، ظرفیت متن به نحوی است که کتابی همچون «الحدائق الندیة» که سطح عالی تحقیق در ادبیات عربی است، از دل آن متن بیرون میآید.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 از دید دشمن: هر طلبه، یک خمینی(ره) بالقوه است
🔶 مقام معظم رهبری (دامت برکاته):
شما طلبه جوانی هستید در مدرسه آقای آخوند یا مدرسه زنگنه یا مدرسه مرحوم آقای آقاشیخعلیدامغانی و دارید در همدان، در ملایر، در فامنین و در هر جایی دیگر درس می خوانید.
اگر بحث سیاست های جهانی و استکبار جهانی و آمریکای با آن عظمت ظاهری بشود و بگوییم اینها با شما مخالفند، شما نباید بگویید:
«مگر من چه کسی هستم که با من مخالفند؟!»
من یک طلبه گوشه مدرسه آقای آخوند در همدان هستم.
من می خواهم بگویم این فکر اشتباه است.
اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه «دشمناند».
به هر کدام از شما به چشم منبعی برای #روشنگری و #افشاگری نگاه میکنند که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبارِ دشمن دشوار خواهد شد.
🔴 از نظر آنها هر یک از شما بٱلقوه یک #امام_خمینی هستید.
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
کتاب درسی، در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش اول:
#کتاب_درسی یک کتاب عادی و معمولی نیست که هرکسی با روخوانی بتواند آن را بفهمد بلکه یک کتاب تخصصی است؛ یعنی کسی آن را می فهمد که در مستوای فهم آن کتاب درسی باشد، مراتب قبلی آن کتاب را به خوبی فهمیده و گذرانده باشد.
کسی که به این مستوی(سطح) رسیده، به استادی نیاز دارد که خود آن استاد در این درس متخصص باشد. در چنین شرایطی طلبه باید مقابل استاد زانو زده و کتاب را سطر به سطر فرا بگیرد. اگر دانش پژوه ما مستوای علمی یادگیری آن کتاب را داشته باشد و استاد خوبی نیز کتاب را برای او تبیین کند، مشکلی در فهم کتاب نخواهد داشت.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش دوم:
اینکه چهارتا کتاب را بیاوریم که طلبه بتواند آن را بدون استاد بخواند و امتحان بدهد کار درستی نیست. این کار پایههای علمی حوزه علمیه را سست می کند. دانش پژوه باید به مستوای فهم کتاب رسانده شود و سپس برای او استاد متبحر و متخصص قرار دهیم. طبیعی است در این شرایط دانش پژوه کتاب را متوجه می شود.
این کتابها کتابهای خوبی است و «الی الیوم» هم جایگزین ندارد؛ لکن این کتابها قرآن نیست. کتابی که قابلیت تبدیل به کتاب دیگری را ندارد قرآن است. اگر روزی و روزگاری متنی بهتر از کفایه آخوند خراسانی آمد آن را می پذیریم. ما با آخوند پیمان نامه نبستهایم که تا قیامت کتاب او مدار درس حوزه باشد. اگر کتاب بهتری آمد، خود به خود حوزه آن کتاب را جایگزین خواهد کرد و احتیاجی به بخشنامه و دستور ندارد. اگر کتابی باب معاملات را بهتر از مکاسب مطرح کرد، خود به خود جایگزین مکاسب شیخ خواهد شد ولکن الی الیوم چنین کتابهایی تدوین نشده است.
نمی گوییم کسی برای تدوین کتابهای درسی بهتر تلاش نکند. اساتید فن هستند و ما بزرگانی داریم که کلامشان نسبت به دانش مورد نیاز، حجت است. اگر آنها کتابی را نوشته و تایید کنند میپذیریم. اما تا کتابهای مورد تایید اهل فن تدوین نشده از ما نخواهید که دست از کتابهایی که امتحان خود را بارها پس داده دست برداریم.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش سوم:
کسانی معتقدند سنگینی متن کفایه سبب عدم انتقال معنا میشود، این انتقاد را قبول ندارم. کفایه آقای آخوند متن موجزی است. متن آن قدر موجز است که نیاز به استاد دارد و غیر از اصول هم چیزی در آن نیست. فقط در چند مورد آقای آخوند از بحث خارج شده است. کتاب، هم درسی است و هم برای پایه علمی تدوین شده است. بچه دبستانی که قرار نیست کتاب هندسه دانشگاه را بفهمد! باید این کتاب برای کسی تدریس شود که در رشته ریاضی تحصیل کرده و پیش نیازهای لازم را طی کرده است.
فهم کتاب برای طلبهای که درست پایههای علمی را طی کرده و استاد متخصصی دارد کار سختی نیست. اینکه استاد کتاب را بخواند و معنا کند به فهم مطلب کمک نمیکند. نمی دانم چرا برخی از دوستان عزیز ما مشکل را از کتاب می دانند. کتاب مشکل ندارد.
وقتی استاد مطلب را گرفته باشد و طلبه نیز پیش نیازهای لازم را آموخته باشد، شفای ابن سینا را نیز فهم می کند.
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان:
🔻بخش چهارم:
من بیست سال است که مکاسب را تدریس می کنم(درس خارج). از اول مکاسب محرمه شروع کرده و الان بحث شروط را میگویم. این کتاب دو سه سال دیگر تمام میشود. چه کتابی دارید که یک مدرس بیست سال از آن بگوید و بیست سال پیرامون آن کتاب مطلب باشد؟ این نشان می دهد که کتاب، دقیق است. دور اول درس خارج اصول ما بر اساس کفایه بود. این بحث 9 سال طول کشید. کدام کتاب اینقدر مطلب دارد که بشود 9 سال پیرامون آن بحث کرد؟ رسائل و مکاسب و کفایه قرآن نیست اما کتابی در حد آنها هنوز نیامده است.
ما نباید مانند قوم بنی اسرائیل باشیم که با نزول مَنّ و سلوی دنبال سیر و عدس باشیم. ما نباید چیزی را که برتر است به آن چیزی که پایینتر است عوض کنیم. در مقابل رفع ید کردن کتاب مکاسب و کفایه چه چیزی داریم؟ این کار، کار عاقلانه ای نیست. بنده فی الجمله از کتابهایی که در حوزه علمیه نجف و قم منتشر می شود مطلع هستم، برای کفایه، مکاسب و رسائل جانشینی نمی شناسم. از قدیم گفتهاند «ثلاثه لیس لها النهایه؛ رسائل، مکاسب، کفایه» همچنان صحیح و برقرار است.
کسانی می توانند قرآن را خوب بفهمند و تبیین کنند که به اجتهاد رسیده باشند. اگر تفسیر المیزان دریایی از دانش است، بدین جهت است که نویسنده به مراتب علمی رسیده است. اگر البیان مرحوم آیت الله خوئی در همان یک جلد تفسیر حمد، مطالبی چنین زیبا دارد، بدان جهت است که مرجع الطائفه موقع تالیف آن به مراتب بلندی از دانش رسیده بوده است. آیا تفسیری که یک طلبه مانند من بنویسد مانند تفسیر علامه مطلب دارد؟
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110