🔰بخشی از مقاله سالها پیش #استاد_امیر_غنوی پیرامون استناد و استدلال در آثار #استادصفایی
♦️امروز از اندیشه¬ای سخن می¬گوییم که از شروع انتشار آن حدود چهل سال گذشته و پس از فراز و فرود¬ها و پس از رحلت صاحب اندیشه اکنون مورد استقبال قرار گرفته است. آنچه امروز شاهدیم پذیرش این تفکر نه فقط از سوی نسل نو بلکه از سوی کسانی است که در زمان حیات مرحوم استاد به این اندیشه به دیده تردید و حتی انکار می¬نگریستند.
♦️توجه روز افزون نسل امروز به آثار استاد حکایت از ارتباط مناسبی دارد که نوشته¬ها و گفتارهای او با مخاطب امروز برقرار کرده است. این ارتباط مناسب حاصل توجه و وقوف این اندیشه به مشکلات امروز ما بوده و در این میان نثر قوی و اثر گذار صاحب این اندیشه بر قوت این ارتباط افزوده است.
♦️اما امروزه و در دوره استقبال با سؤالات تازه و پرسش¬های متفاوتی نیز روبرو می¬شویم که پرداختی تازه به این تفکر را می¬طلبد. در میان این سؤالات آنچه بیشتر مطرح می¬شود میزان قوت این اندیشه از حیث اتکاء بر #استدلال و استفاده از متون دینی است.
نکته کلیدی در کتب استاد استفاده ایشان از نثری تأثیر گذار برای القاء مطالب خویش است که البته با هدف ایشان یعنی ایجاد حس و حرکت در مخاطب کاملاً سازگار می¬باشد. اما این نثر تأثیر گذار و این شیوه در بیان که مزایای برهان و خطابه را در خود جمع کرده می¬تواند آسیب¬های را هم به دنبال داشته باشد.
♦️گزینش این نثر برای بیان مطالب گذشته از تناسب آن با مباحث اخلاقی و تربیتی نوعی پاسخ¬گویی به نیاز روانی مخاطب نیز بوده و می¬تواند با خواننده ارتباطی قوی بجای گذارده و لطافت بیان ماندگاری و اثر گذاری دراز مدت آن را تضمین می¬کند.
اما این بیان برای خواننده دشواری¬های را نیز ایجاد می¬کند. اولین مشکل صعوبت در #دریافت_دقیق استدلال¬های استاد و فهم #ساختار_فکری ایشان است. بیان شفاف و استدلالی بار فهم را بر خواننده سبک کرده ولی آنجا برهان و خطابه به هم ¬می¬آمیزد درک دقیق استدلال¬ها و استخراج آن از متن دشوار خواهد بود.
♦️البته دقت در نوشته¬های استاد ما را به این نکته واقف می¬کند که رویه نوشتاری آن مرحوم ارائه یک بیان شفاف و استدلالی در آغاز بحث است و در ادامه به تبیین و توضیح و استفاده بیشتر از بیانات تأثیر گذار می¬پردازد. این حد از تفکیک اگر چه در صورت توجه خواننده از صعوبت کار می¬کاهد ولی آنچه عملاً شاهد آن هستیم نیاز مبرم خوانندگان نوشته¬ها به توضیح ساختار استدلالی سخن استاد است.
♦️آسیب دیگری که در این شیوه می¬تواند رخ بنماید فاصله گرفتن از فضای تدقیق و نقد و اکتفا به نوعی اقناع حسی ، عقلی است. در این فضا دیگر به سخن نویسنده سخت¬گیرانه نگریسته نشده و سخن بدون توجه کافی و ارزیابی درست از ادله پذیرفته می¬شود آسیبی که در میان بسیاری از دوست¬داران این اندیشه می¬توان یافت.
♦️این شیوه در ارائه مطالب از سوی استاد موجب شده تا برخی این نوشته¬ها را خطابی تلقی کرده و لااقل آنها را فاقد استدلال و #ذوقی و #من_عندی بدانند. اگر چه صاحبان این ادعا بر خود زحمت تحلیل و فهم عمیق متن را نداده و بدون دریافتی درست از ساختار استدلالی کتب و اندیشه استاد به نقد آن پرداخته اند.
♨️شاید بیراه نباشد که ذوقی و من عندی خواندن امروز این نوشته¬ها و سکوت و بی¬توجهی عامدانه¬ی دیروز و هجوم¬ها و اتهام¬های گذشته¬ها را در یک چیز همسان می¬توان دید و آن نبریده گز کردن و نخوانده نقد کردن است. آنچه شیوه¬ها را در برخورد متفاوت کرده نه انصاف بیشتر ناقدین امروز بلکه فضای متفاوت پریروز و دیروز و امروز است و ⬅️در حقیقت این تغییر فضا است که شکل بی¬انصافی¬ و کم توجهی را متفاوت کرده است.
♨️دوستانی که تا دیروز به عنوان احتیاط، کم لطفی¬ها و #نامردی_ها را به نوعی تقریر می¬کردند اکنون ⬅️با مشاهده¬ی رشد طبیعی و استقبال فزاینده از این فکر و با رحلت استاد و رفع دغدغه¬ی طرح شخصیت او ، همچنان بجای برخورد شفاف و نشان دادن ضعف¬ها و قوت¬های این اندیشه با تعابیری مبهم عملاً ⬅️راه را بر استفاده درست و کامل از این تفکر می¬بندند.
♦️این حد از احتیاط آن هم در شرایطی که از گزینه¬های بسیار محدودی در عرصه #اندیشه برخورداریم و #نسل_امروز در غرقاب #شبهات و سؤالات غوطه¬ورند چه توجیهی دارد و چگونه بجای #تحقیق و تعیین نقاط ضعف و قوت یک اندیشه، با القاء این نوع بیانات به دست اندر کاران عملاً همچنان راه را بر استفاده کامل از این تفکر می¬بندیم، آن هم در شرایطی که متفکرین مورد اعتماد ما در #اساس_تفکرات شان از ابتکارات و ذوقیاتشان بهره برده و بر منابع استناد چندانی ندارند.
#استناد_در_اندیشه_استاد
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
@Safaeiyeh
مقایسه_اندیشه_های_اکهارت_تله_و_ع.ص-غنوی.mp3
20.24M
🔰مقایسه اندیشه #اکهارت_تله و #استاد_صفایی_حائری
صوت 1️⃣
#استاد_امیر_غنوی
♨️نمونه مقایسه دو اندیشه
مشهد - رمضان 1439 (1397)
#عرفان_شرقی
#عرفان_مسلمین
#عرفان_اسلامی
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
#اکهارت_تله
@Safaeiyeh
مقایسه_اندیشه_های_اکهارت_تله_و_ع.ص-غنوی2.mp3
12.08M
🔰مقایسه اندیشه #اکهارت_تله و #استاد_صفایی_حائری
صوت 2️⃣
#استاد_امیر_غنوی
♨️نمونه مقایسه دو اندیشه
مشهد - رمضان 1439 (1397)
#عرفان_شرقی
#عرفان_مسلمین
#عرفان_اسلامی
#عین_صاد
#علی_صفایی_حائری
#غنوی
#اکهارت_تله
@Safaeiyeh
۷ ژوئیه، ۱۸.۳۰.mp3
24.02M
🎙سخنرانی استاد #شیخ_حسین_انصاریان در بیست و سومین آیین نکوداشت استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 علامه خبیر بزرگوار مرحوم صفایی به آیه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا...» دلخوش بود و حرکتش را ادامه داد.
🔹 محکمه هایی که برای ایشان برگزار شد ، شاید بدتر از محکمه های قرون وسطایی بود.
🔸 ایشان یک طبیب اثرگذار، دوار و معالج بود و در تاثیر نفس و تربیت در عصر ما، در قافله ای بود که در آن قافله افرادی همچون آخوند #ملاحسینقلی_همدانی ، #سید_علی_شوشتری، #سیدعلی_قاضی و ... بودند.
🔸 کسانی که علیه ایشان اقدام کردند، نوشتند، محکمه برگزار کردند، پیش وجدان خودشان راحتند؟ در قیامت چطور؟ هرچند او آنقدر بزرگ است که در قیامت از ایشان می گذرد.
🔹 خیرین، حوزه علمیه، وزارت ارشاد و... وظیفه دارند کتابهای ایشان را بین نوجوانان و جوانان منتشر کنند تا نسل امروز بیش از این ریزش نکند.
#عین_صاد
@Safaeiyeh
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨پخش مستند عینصاد 👌
📆 جمعه ۲۴ تیرماه
⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما
@khatereazalisafaee
@Safaeiyeh
صفاییه
✨پخش مستند عینصاد 👌 📆 جمعه ۲۴ تیرماه ⏱ ساعت ۲۱ شبکه ۲ سیما @khatereazalisafaee @Safaeiyeh
🔻لینک دانلود مستند «عین.صاد» :
telewebion.com/episode/0x2900bb7
روایتی از زندگی حاج شیخ #علی_صفائی_حائری
@Safaeiyeh
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹روزی با يكى از دوستانم از ميدان شلوغ شهر مىگذشتيم. فوج فوج آدمها را مىديديم كه مسخ و عروسك شده بودند و نمايشنامههاى مسخرهاى را كارگردانى و بازى مىكردند.
دوستم كه شاهد آن فوج بازيگر وآن فيلمهاى بلند و تكرارى بود آرام آرام به فكر فرو رفته بود، با چند كلمه فكرش را به من داد كه نمىشود با اين همه بازيگر كارى كرد. نمىتوان اين #بازيچهها و #بازيگرها و #تماشاچىها را به كار جدى كشيد؛ اصلا نمىشود كارى كرد!
🔸او هنگامى كه سكوت مرا ديد، پرسيد كه به نظر تو مىتوان كارى كرد؟
پرسيدم: آيا اينها همينطور بودهاند يا اينطور شدهاند❓
گفت: معلوم است كه اينطور نبودهاند واينطور شدهاند.
گفتم: پس معلوم مىشود كه اينطور هم نمىمانند.
كسانى را كه اينگونه ساختهاند مىتوان از همان راه خراب كرد و مىتوان از همان راه به شكل ديگر ساخت.
وآنگاه گفتم: مهم این نيست كه اينها درست بشوند و خوب بشوند يا نه! و كار من اين نيست كه به آنها شكل بدهم. مهم اين است كه شرايط خوب شدن آنها فراهم بشود و خودشان برپا بايستند و خود را شكل بدهند.
🔹سپس توضيح دادم كه چگونه #دشمن بر روى يك اقليت كار كرد و چگونه اين #اقليت را به كار گماشت. و چگونه اين اقليت به كار پرداخت و حربهى سنّت و شخصيت ملى و حربهى انديشه و مذهب را از دستها گرفت. و در نتيجه جامعهاى كه شخصيتش را از دست داده بود، مقلد و غربزده بار آمد و جامعهاى كه انديشهاش را كنار زده بود به اسارت غريزه رفت.و سرانجام اين جامعهى غريزهزدهى بىشخصيت، همين شد كه تو مىبينى وتعجب مىكنى از اين كه بتوان كارى كرد.
📚 مسئولیت وسازندگی(تلخیص)
استاد #علی_صفائی_حائری
@Safaeiyeh
بسم الله الرحمن الرحیم
📌 خدا را شاکریم که توفیق روزیمان کرد تا بتوانیم در راستای نشر معارف اسلامی قدمی هرچند کوچک برداریم.
📲 کانال #تربیت_فطری با هدف ترویج و تبیین معارف اسلامی و با بهرهگیری از سخنرانیها، مکتوبات و تدریسهای اساتید برجسته راهاندازی شده است و در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
📚 مهمترین موضوعات:
۱. ضرورت جایگاه تربیت و نیروسازی
۲. مفهوم جامع تربیت انسان
۳.فقه تربیت
۴. روش تربیت کودک در جامعه امروزی
۵. روش تربیت انسان بالغ با رویکرد وحیانی
۶. اهداف تربیت انسان بالغ از منظر آیات و روایات
۷. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
۸. شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد
۹. شرح دعای ابوحمزه
۱۰. مدیریت و تشکیلات تربیتی
🖇 استفاده حداکثری دغدغهمندان مایه خرسندی ما بوده و انتشار فایلها با ذکر منبع بلامانع است.
🔊 آدرس کانال تربیت فطری در پیامرسانها👇
ایتا:
https://eitaa.com/tarbiat_fetri
سروش:
https://splus.ir/tarbiat_fetri
بله:
https://ble.ir/tarbiat_fetri
@Safaeiyeh
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️از تحصیل و بورسیه استاد در آمریکا
تا ورود به حوزه علمیه...‼️
➕گفتگو با حجتالاسلاموالمسلمین #دستپروری (رضوان الله علیه)
همراه با خاطراتی از استاد #علی_صفایی_حائری (رحمة الله علیه)
@Safaeiyeh
💢هجمه غیر مسئولانه!
🔺اخیراً صوتی از آقای محمدحسین ملکزاده با عنوان «دو نقد به آثار آقای علی صفایی...» منتشر شده است.
https://eitaa.com/mabaheth/6150
آقای ملک زاده در این صوت آثار استاد صفایی را به شهادت شاگردان خاص! ایشان منحرف کننده می دانند و البته مسئولیت این اتهام بزرگ را، با نقل قول از فردی دیگر و عباراتی چون غیر حجت بودن آن کلام و ناآگاهی از درستی و نادرستی این اتهام، بر عهده نمی گیرند. جدای از محتوای صوت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، به راستی اگر گفته فرد اتهام زننده حجت نیست و حتی درستی و نادرستی آن هم معلوم نیست، چه لزومی دارد اینطور دوپهلو و غیرمسئولانه آن را نقل کرد و به تشویش اذهان پرداخت؟
🔻پیشنهاد آن است که ایشان مسئولانه در این مسیر وارد شوند و به نحو مستدل مشخص کنند که آثار استاد صفایی منجر به انحراف می شود یا خیر؟ این ورود از این جهت اهمیت دارد که در سالهای اخیر و پس از رفع ممنوعیت ها و دفع مغضوبیت ها، اقبال قابل توجهی به آثار ایشان از سوی اقشار مختلف جامعه صورت گرفته، به طوری که آثار ایشان جزء پرفروش ترین آثار متفکرین معاصر است.
https://akharinkhabar.ir/book/9335500
لذا اقدام ایشان در برملا کردن منحرف کننده بودن آثار استاد، باعث جلوگیری از انحراف این خیل عظیم می شود. اما اگر آثار ایشان منحرف کننده نیست و باعث آشنایی و آشتی بسیاری با دین و معارف آن می شود -همانطور که تاکنون شده است (برای مشاهده مشت نمونه خروار به کانال تجربه های شما از آشنایی با «عین.صاد» https://eitaa.com/mashhooreaseman مراجعه شود)-، این نقل قول و اتهام، هرچند در این اقبال بزرگ به چشم نیاید و اثری ناچیز بگذارد، ولی همان اثر ناچیز، حداقل از حیث فعلی در زمره «صدّ عن سبیل الله» قرار می گیرد و مستحق عقوبت خواهد بود.
از پرداختن به سایر موارد مطرح شده در صوت -مانند نداشتن منظومه فکری و قافیه مندی- که به وضوح از نا آشنایی ایشان با آثار استاد حکایت می کند می گذریم، تا پرداخت متکثر، از تمرکز پرداختن به اتهام وارد شده به آثار استاد نکاهد.
🔺در پایان لازم است این نکته یادآوری شود که تاریخ معاصر، پر است از مواجهه تکراری و پر هزینه ی بعضی از حوزویان با اندیشه های نا آشنا. این مواجهه نه صرفاً با اندیشمندان مکلّا، که در بسیاری از موارد با هملباسان و حوزویانی بوده است که در بعضی از موارد جرمشان مطرح کردن مطالبی فراتر از اندیشه فرد مهاجم بوده است. شاید اگر ادعا کنیم هیچکدام از اندیشمندان نوآور حوزوی، از این نوع مواجهه در امان نبوده اند سخنی به گزاف نگفته ایم. و آنها که آگاهند می دانند این ارزیابی های شتابزده و هجوم های ناروا چه ضربه ای به اعتبار حوزه و روحانیت زده و آن ها را افرادی متعصب و غیرمحقق در اذهان جلوه داده است. امیدواریم با ورود مسئولانه آقای ملک زاده به این قضیه، ایشان به مصداقی جدید از این مهاجمان شتابزده تبدیل نشوند.
➕پ.ن: از فحوای صوت مورد اشاره بر می آید که پرسش و پاسخ مطرح در آن، در جمعی خصوصی بیان و ضبط شده است. در ابتدا این احتمال بود که شاید نشر این صوت با رضایت آقای ملکزاده همراه نباشد و ایشان از ادامه ی نشر آن جلوگیری کنند. اما باقی بودن این صوت بعد از یک هفته از زمان انتشار، آن هم در کانالی که ظاهراً پرطرفدارترین کانال منسوب به ایشان است، حاکی از آگاهی و رضایت به نشر است. لذا بعد از گذشت این زمان و اطمینان به آگاهی و رضایت ایشان از انتشار صوت مذکور، این نقد منتشر شد.
#علی_صفایی_حائری
#نقد
#محمدحسین_ملکزاده
@Safaeiyeh
ع.ص در بیت رهبری .mp3
623.4K
♨️#عین_صاد در بیت رهبری!
✅خاطره حجت الاسلام سرلک از ذکر نام #استاد_صفایی در بیت رهبری
🔶واکنش #رهبر_انقلاب
🔸واکنش یکی از اعضای بیت!
بخشی از سخنرانی در بیست و چهارمین نکوداشت استاد صفایی
#علی_صفایی_حائری
#سیدعلی_خامنهای
#علی_سرلک
@Safaeiyeh
Sarlak 2 MP3 22_06-08-23_11-37-20-368.mp3
20.86M
صوت کامل سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین #علی_سرلک
در بیست و چهارمین نکوداشت استاد فقید حاج شیخ #علی_صفایی_حائری
@Safaeiyeh