eitaa logo
صفاییه
161 دنبال‌کننده
8 عکس
4 ویدیو
10 فایل
سلام علیکم. جایی برای انعکاس نظرات اساتید @Safaeiyeh
مشاهده در ایتا
دانلود
مذهب اصیل(۲).mp3
30.9M
🎙 استاد 🔹 موضوع: مذهب اصیل(۲) گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین 🔸 شب ۲۱ ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۲) @Ketabpardazan_ir @Safaeiyeh
مذهب اصیل (۳).mp3
32.95M
🎙 استاد 🔹 موضوع: مذهب اصیل(۳) گفتگوهایی هایی پیرامون ریشه ها و درمان های مواجهه نسل امروز با دین 🔸 شب ۲۳ رمضان (۱۴۰۳.۰۱.۱۴) @Ketabpardazan_ir @Safaeiyeh
🔻قرآن‌بازی فاجعه اين است كه ما قرآن را به بازى گرفته‌ايم. ما در ميان جو و همراه جريانى كه به قرآن و نهج‌البلاغه روى آورده به اين بازى كشيده شده‌ايم تا خودى نشان بدهيم و وقت‌هاى بى‌كارى را با آن سرگرم باشيم. اين گناهى است كه ما را به سياهى كشانده و به خستگى و نفرت راه داده است. اين است گناه ما. بازى با كتابى كه براى رها كردن از بازى‌ها آمده؛ و سرگرم شدن با نورى كه به خاطر روشن كردن قدر ما و راه دراز ما فرستاده شده است. ما به جاى اين‌كه با آن نور نگاه كنيم، به آن نگاه كرده‌ايم و به جاى رفتن با آن، در خود آن مانده‌ايم. قرآن همچون پلى بود كه ما را مى‌رساند و اكنون همچون موضوعى شده كه به تحقيق علمى در آن قانع شده‌ايم. زنده‌یاد علی صفایی @tavanerejal
240308_003.mp3
23.96M
پیش نیازهای فقه مضاف: 🎙 استاد 📅دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ سوالات و موضوعات طرح شده در جلسه: 🔸تعریف فقه اخلاق و رابطه آن با فقه 🔹ضرورت پرداختن به 🔸ضرورت، میزان و نحوه تحصیل در فقه و اصول برای کار در فقه اخلاق 🔹 جایگاه فلسفه و عرفان در فقه اخلاق 🔸فلسفه اخلاق و فقه اخلاق 🔹 جایگاه مهارت تفسیر قرآن در فقه اخلاق 🔸جایگاه میراث اخلاقی مسلمانان در فقه اخلاق 🔹جایگاه علوم جدید (مانند روانشناسی) در فقه اخلاق و... @Safaeiyeh
رویداد فقه تربیت مصباح‌الهدی-استاد هادی‌زاده.mp3
35.48M
📌مهم‌ترین نیاز جامعه چیست؟! 📌ملاک‌های انتخاب رشته چیست؟ 📌خلأهای میدان هدایت‌گری و تربیت چیست؟ 🎙 سخنران: استاد محمدتقی ⏰ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ⏺ سلسله نشست‌های موسسه فقهی تربیتی مصباح‌الهدی @feghhe_tarbiat_mesbah @Safaeiyeh
سخنرانی استاد هادی زاده_ روایت علامات مومن.mp3
19.86M
🎙سخنرانی استاد 🔅تحلیل علائم مومن در بیان امام زین‌العابدین علیه السلام 🗓پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ @Safaeiyeh
اصول فقه معارف؛ زمینه‌ها و ضرورت‌ها/ بخش اول 🔻زمینه تحول فقه، بروز نیازها و مشکلاتی است که برآیند شرایط جدید و تحول شرایط - شرایط اجتماعی تاریخی و سایر شرایط- است. در تاریخ فقه نیز، شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه به طور پررنگی تأثیر داشته‌اند و باعث آشکار شدن نیازها و مسائل جدید و به تبع آن، باعث تحولی در فقه شده‌اند. مشکلات و مسائل جدیدی که در دامن فقه گذاشته می‌شدند، در حوزه فقاهت و نیز مشکلات و نیازهایی را رقم می‌زدند. 🔺فقیهی که در یک دوره فقط لازم بود روایات مربوط به مباحث مبتلابه مردم را پاسخ دهد، وقتی با شرایط متحول مواجه می‌شود و مسائل جدیدی مطرح می‌شود، دو حالت برایش ممکن است پیش بیاید: یکی اینکه روش‌های استنباطی قبلی همچنان کافی باشند و دیگر اینکه این روش‌ها کفاف استنباط مسائل جدید را ندهند. در حالت دوم، تحول در فقه، تحول در روش‌ها و اصول استنباط را نیز به دنبال می‌آورد. یعنی ناچار باید به کاستی‌های و اصول استنباط پرداخت و ناچار این اصول نیز یک گام به جلو خواهند رفت. 🔻باز اگر در تاریخ اصول یک مرور بکنیم می توانیم یکی از خطوط پررنگ تحول در اصول را، برآمده از همین مسئله بدانیم. یعنی وقتی در فقه یک اتفاقاتی می افتاده و فقه باید پاسخ گوی یک سری مسائل جدید می شده که دیگر آن روش ها و اصول قبلی کفاف نمیداده، ناچار می‌آمدند و تحولی را در اصول رقم می زدند. این کلیت چیزی است که باید به آن توجه داشته باشیم. هم در حوزه تاریخی فقه و اصول می‌توانیم این را بررسی کنیم و هم در وضعیت موجودمان که تحول شرایط ما را ناچار به می‌کند. 🔺اگر بخواهیم این بحث را در دوره معاصر خودمان تطبیق دهیم، شاه‌کلید تحولات، جریان است. وقتی انقلاب به پیروزی می‌رسد، یک شرایط متحولی در تمام حوزه اسلام در جهان(ابتدا در ایران و سپس در جوامع دیگر) رقم می‌زند. این جریان انقلاب و سرعت تحولی که در جهان شکل می‌گیرد، نیازها و مسائل جدیدی را در حوزه‌های مختلف رقم می‌زند. 🔻این تطبیقِ همان نکته‌ای است که گفتم؛ رابطه بین مشکلات و تحول، در شرایط معاصر. وقتی جریان انقلاب رخ می‌دهد، مسائل و مشکلات جدیدی آشکار می‌شوند. این مسائل فقط در حوزه احکام بروز پیدا نمی‌کنند، بلکه محور اصلی تحول، مشکلات و نیازهایی است که از دامنه فقه احکام فراتر می‌روند. این مسائل شامل حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی علوم انسانی و اجتماعی نیز می‌شوند. شرایط به نحوی می‌شود که شما ناچارید در حوزه تربیت، اندیشه، فلسفه، عرفان و اخلاق کاری کنید. تحولات به سمتی می‌روند که شما در مباحث علوم انسانی و اجتماعی باید پاسخگو باشید و کاری کنید. 🔺خصوصاً اگر توجه کنیم که تقابلی بین جریان انقلاب و میراث تجربی بشر -که عمدتاً همان است و هیمنه جهانی دارد- وجود دارد. وقتی این تقابل وجود دارد، جریان انقلاب اسلامی چه در حوزه مبانی، چه در حوزه اهداف و چه در جاهای دیگر، سازگاری با آنچه در جریان غرب دنبال شده و میراثی به جا گذاشته، ندارد. از ساده‌ترین چیزها مانند نوع بازار و شکل بازار و تبلیغات تجاری گرفته تا برنامه‌هایی که برای کودک و نوجوان و بزرگسال تولید می‌شود، تا برنامه‌های آموزشی و روش‌های آموزش، همه متفاوت می‌شوند و این یعنی یک تقابلی وجود دارد. 🔻اگر بخواهیم یک نمونه تاریخی بیاوریم که به ذهنمان نزدیک باشد، مانند پیامبر خدا (ص) است. وقتی پیامبر مبعوث می‌شوند و یک طرح جدید و یک حرکت جدید را آغاز می‌کنند، این حرکت جدید در هیچ جزئی با آنچه که میراث بشری است هماهنگی ندارد؛ نه در مبانی، نه در اهداف و نه در روش‌ها. اصلاً نمی‌تواند به آن‌ها متکی باشد. طبیعت این وضعیتی که ما در این دوره تجربه می‌کنیم، حتی کسانی که خیلی به گذشته تعلق دارند را ناچار می‌کند که تن به یک تغییر بدهند. حتی اگر این تغییر در این حد باشد که بگوییم دانش بشری پیشرفت کرده و این پیشرفت‌ها را که با اسلام ناسازگاری ندارد می‌پذیریم و آنچه را که ناسازگار است کنار می‌گذاریم. بالاخره ناچارند یک حرکتی بکنند. 👈🏻 لینک بخش دوم @Safaeiyeh
اصول فقه معارف؛ زمینه‌ها و ضرورت‌ها/ بخش دوم 🔻برای آنکه تطبیقی تر نگاه کنیم توجه کنید که زمانی فقیه ما که حتی مرجع بوده، قدرت، نفوذ و نقش اجتماعی‌اش در سایه حکومت‌هایی بوده است. وقتی این فقیه در جایگاه حاکم قرار می‌گیرد، آن هم نه به عنوان یک رئیس‌جمهور یا شاه، بلکه حاکمی که می‌کند و آن هم نه رهبری یک نظام سیاسی در یک کشور، بلکه رهبری یک جریان اجتماعی در سطح جهان را به عهده دارد، طبیعتاً آنچه که در حوزه سیاست و مدیریت باید به کار گرفته شود، آنچه که در حوزه قضاوت باید به کار گرفته شود و آنچه که در حوزه برنامه‌ریزی باید به کار گرفته شود، همه این‌ها اقتضائاتی دارد که [فقیه] باید [نسبت به آنها] پاسخگو باشد. 🔺این مشکلات و تحولاتی که رخ داده، به یک تعبیر یک را می‌طلبد. فقهی که همان‌طور که در آیه نفر به آن اشاره شده، دیگر فقه دین است یا پایه فقه دین است و محدود به حوزه احکام نیست. فقهی که وقتی شکل گرفت شاخه می‌گستراند و ابعاد مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از ابعادش احکام است ولی فقط محدود به آن نیست. 🔻ضرورت این فقه گسترده را اگر بخواهیم توضیح دهیم، در چند محور است: نیازهایی که ما در حوزه داریم، نیازهایی که در حوزه داریم، نیازهایی که در حوزه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی داریم، نیازهایی که در حوزه مدیریت و مواجهه عملی در میدان با دشمنی‌ها و پیچیدگی‌ها و مشکلات داریم، نیازهایی که در حوزه پیشگیری از آفت‌ها و آسیب‌ها داریم و نیازهایی که در حوزه درمان آفت‌ها و آسیب‌ها داریم. منظورم از آسیب‌ها و آفات، بحث‌های فرهنگی نیست؛ در حوزه مدیریت کلان جامعه شما با آفت‌ها و آسیب‌ها مواجه هستید و باید بتوانید پیشگیری کنید و درمان کنید. 🔺این فقه گسترده وقتی ضرورت پیدا کرد و شما ناچار شدید در این گستره فکر کنید، اندیشه‌ورزی کنید و تولید علم کنید، آن وقت به سراغ روش های فهم و فقه آیات و روایات می رویم و ناکافی بودنشان را در این عرصه گسترده تجربه می کنیم. که ما داریم، گرچه در حوزه فقه احکام خیلی پربار و توانمند است و از آنچه که در جوامع دیگر رخ داده خیلی جلوتر است، اما همین روش‌ها وقتی قرار است در حوزه‌های غیر حکمی هم کاربرد داشته باشند، ناکافی بودنشان را نشان می‌دهند و ناچاریم به یک روش گسترده‌تر، یک روش فراگیرتر و یک اصول جامع‌تری برگردیم که بتواند حوزه‌های مختلف را پوشش دهد. 🔻کلید ارتباط پیدا کردن با این مباحثی که حالا من اجمالاً از آن‌ها گفتگو کردم، مواجه شدن با مشکل و مسئله و نیاز است. مادامی که مشکل و مسئله و نیاز نداشته باشیم، با حوزه‌های جدید ارتباط برقرار نمی‌کنیم. یک خانواده‌ای که می‌خواهد زندگی‌اش را بگذراند، نانی می‌خواهد، غذایی می‌خواهد و می‌بیند گندمی که در انبار دارد و برنج و گوسفندی که دارد کفایتش را می‌دهد، دیگر لازم نیست برود سراغ زمین و آب و ببیند که می‌شود از زمین و آب هم چیزی به دست آورد یا نه؟! یا در انبارش دارد یا اینکه مدام به او می‌دهند؛ هر وقت آرد خواسته، آرد را به او داده‌اند، هر وقت گوشت خواسته، گوشت به او داده‌اند، هر وقت هر چیزی خواسته، به او داده‌اند. این نیاز ندارد برود سراغ آب و خاک. همین نسخه‌ای که استعمارگران برای جوامع دیگر استفاده می‌کردند، سعی می‌کردند نیازهایشان را به آن‌ها بدهند؛ حالا چه در ، چه در حوزه اقتصادی. آن‌ها دیگر نیازی نداشتند خودشان را به زحمت بیندازند. حتی عقلانی نمی‌دیدند که خودشان را به زحمت بیندازند. آنچه که باعث می‌شود انسان به سراغ برود، سراغ آب و خاکش برود، نیاز و مشکلی است که در حوزه تأمین نیازش دارد. در حوزه فرهنگی، فقهی و فقاهت هم همین است. 🔺وقتی من نیازی نبینم، می‌گویم خب الحمدلله احکام که اساس اند را از آیات و روایات استفاده می‌کنم، مباحث اقتصادی‌ام را دیگران کار کرده‌اند و جوابم را می‌دهد، مباحث مدیریتی هم که الحمدلله، بحث نظام هم که آن‌ها گفتگو کرده‌اند، [در نتیجه] می‌آورم این‌ها را کنار باید و نبایدهای حکمی یا اخلاقی که دارم، هر جایش ناسازگار بود پاک می‌کنم و بقیه را استفاده می‌کنم. خب اینجا نیاز جدیدی، مسئله جدیدی برای من شکل نمی‌گیرد. بن‌بست جدیدی برای من شکل نمی‌گیرد که بیایم سراغ بحث‌های فقه در حوزه . اما اگر این نیاز و مشکل را یافتم، این زمینه می‌شود که بیایم سراغ بحث فقه غیر حکمی و حوزه‌های دیگر هم توقع داشته باشم، بلکه داشته باشم که از آیات و روایات استفاده کنم. این پایه است که من را به مسائل جدید گره می‌زند و را برای من حاصل می‌کند. 👈🏻 لینک بخش اول @Safaeiyeh
240915_001~1.mp3
11.69M
💠جلسه ۱۱۱ (جلسه اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۴) ✔️مرور جلسات قبل: 🔹 مروری بر روش استنباط حوزه معارف +مقدمه‌ای ناظر به زمینه و ضرورت اصول معارف (لینک بخش اول و بخش دوم متن پیاده شده این مقدمه) +خلاصه ای از بحث روشی 🔸 خلاصه محتوای ۱۱۰ جلسه گذشته: 1⃣ مباحث مقدماتی +مفهوم شناسی تربیت بنیادی و تفاوت آن با سایر انواع تربیت +مشکل ما در تربیت +اضطرار به وحی +امکان و ضرورت فقه تربیت +تفاوت فقه تربیت و فقه احکام 2⃣پرسش های فقه تربیت و پاسخ های آن (با تکیه بر روش استخراج مسائل، روش یافتن ادله و نحوه دلالت ادله) 3⃣ نظام تربیتی و ابعاد آن +مفهوم شناسی نظام +حل مشکل ارائه تعاریف مختلف از نظام +فرآیند رسیدن به نظام +نظام تربیتی اسلام +چهره عملی و تحققی نظام تربیتی @Safaeiyeh
📙عنوان کتاب: فقه تربیت (جلد سوم)؛ تربیت کودک 📝 نویسنده: محمدتقی هادی‌زاده سال نشر: ۱۴۰۳ تعداد صفحات: ۲۵۲ قطع: رقعی نوبت چاپ: اول ناشر: اخلاق و تربیت قیمت: ۱۵۵۰۰۰ تومان 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 🔖درباره کتاب اندیشمندان و مکاتب تربیتی براساس شناختی که از کودک و نیازها و مشکلات او دارند طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تربیت کودک ارائه نموده‌اند. کتاب تربیت کودک به این مسئله می‌پردازد که چگونه می‌توان با تکیه بر وحی به طرح تربیتی اسلام برای کودک دست یافت؟ در مسیر پاسخ به این سؤال سه گام دنبال شده است: 1. شناسایی، جمع آوری و جمع‌بندی مشکلات و مسائل تربیت کودک؛ 2. پالایش و تنظیم مسائل؛ 3. شناسایی ظرفیت‌های کودک به عنوان منبع پاسخگویی به مسائل. 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب: 📞 0994 118 77 27 ☎️ 025-32939259 ارتباط با ادمین:‌ @Admin_Eaep 💬 کانال انتشارات اخلاق و تربیت: eitaa.com/EAEP_IR
🔷بیانات استاد محمدتقی هادی‌زاده در پی شهادت عالم مجاهد و حوادث اخیر لبنان/ بخش اول 🔹بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة والسلام علی سیدنا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد و آله الطیبین الطاهرین. ابتدا برای شادی ارواح طیبه شهدایی که از لبنان و داشتیم، فاتحه‌ای بخوانید. 🔸شرایط که سنگین و پیچیده می‌شود، آدم‌ها نقد و ارزیابی می‌شوند. تعبیری از حضرت امیر علیه‌السلام هست که می‌فرمایند: "في تَقَلُّبِ الْأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ" در دگرگونی حالها و شرایط است که ذات مردان یا مردان گزیده شناخته و معلوم می‌شود. شرایط به تدریج در این ماه‌های اخیر پیچیده‌تر و دشوارتر شده؛ باید حواسمان به خودمان باشد. اگر نگاه‌های عمیق‌تر و بلندتر و جامع‌تری داشته باشیم، می‌توانیم در شرایط دشوار و پیچیده هم مستحکم و استوار بمانیم. اما اگر با نگاه وسیع و عمیق و جامع همراه نباشیم، در معرض این خطر هستیم که اوضاع مان به یأس و ضعف بینجامد و یا حتی از جریان حق جدا شویم. در تجربه سال‌های انقلاب دیده‌ایم آدم‌هایی که زاویه می‌گرفتند به خاطر اینکه نگاه جامع نداشتند، یا آدم‌هایی که دچار یأس و ضعف می‌شدند. اگر با نگاه وحیانی و هدایتی که به همراه دارد همراه شویم، به ما یک نگاه وسیع، عمیق و جامع می دهد که آدم را برای تمامی شرایط و تمامی دگرگونی‌ها مهیا می‌کند. چون در این نگاه، داستان زندگی این‌گونه رقم نخورده که حتماً جریان حق به آنچه که می‌خواهد برسد. یا به تعبیر دیگری بگویم: جریان حق مطلوب و خواسته اش به گونه‌ دیگری تعریف شده است؛ اینکه جوری برود که باشد، حالا چه به آن چیزی که مطلوب برسد یا نرسد. البته شرایط ما امروز این‌گونه نیست ولی می‌خواهم کلیت نگاه را بگویم. اگر ریشه‌هایمان ضعیف باشد، اگر نگاه‌هایمان کوتاه و سطحی باشد، در خطریم که از کاروان حق جدا بمانیم و فاصله بگیریم. این را در لحظه‌های دشوار تجربه می‌کنیم. 🔹آدم‌هایی که دچار اما و اگر می‌شوند، ممکن است به درستی انتقادی داشته باشند، ولی نگاه وسیع و عمیق این را هم دارد که اگر به جزئی باشد، باعث نمی‌شود شما از جریانی که از ابتدای تاریخ شروع شده و با فراز و نشیب‌ها تا امروز آمده، فاصله بگیرید یا زاویه بگیرید. 🔸این نوع حادثه‌ها درنگ این‌گونه را در ما می‌طلبد. ممکن است شرایط ما از این شرایط فعلی هم شود، به دلیل اینکه اوضاع خاصی است. وقتی دشمن خودش را به هر چیزی می‌زند، گویا دیگر هیچ‌چیز برایش مهم نیست. مثل یک که آمده توی شهری فریاد می‌زند، چیزی برایش مهم نیست؛ نه آبرو، نه حیثیت، هیچ‌چیز برایش مهم نیست. فقط می‌خواهد دست و پا بزند که به چیزی برسد، خب شرایط را سخت می‌کند. در این شرایط سخت که ممکن است با سختی‌های بیشتر هم همراه شود، باید خودمان را نقد بزنیم و آماده باشیم برای شرایط دشوار. 🔹از طرف دیگر، این حادثه یک نکته دیگری هم دارد. وقتی آدم‌ها در مسیر حق قرار می‌گیرند و درست حرکت می‌کنند، نقش‌آفرینی‌شان پررنگ می‌شود و تأثیرگذاری‌شان زیاد می‌شود -حالا چه آدم‌های گمنام، چه آدم‌هایی که شناخته می‌شوند- این را توجه داشته باشید، اینکه ما در مورد آدم‌هایی گفتگو می کنیم که در رأس آنها شهید سید حسن نصرالله هست، تأثیرگذاری لزوماً به شهرت و نام‌آوری نیست. بله، بعضی وقت‌ها آدم‌ها در جاهایی قرار می‌گیرند که تأثیرگذارند و شناخته هم می‌شوند، اما بعضی آدم‌ها تأثیرگذارند و شناخته نمی‌شوند. مهم این است که اگر مسیر درست را برویم، تأثیرگذاری ما و در نتیجه رشد و بهره‌دهی ما و نزدیکی ما به قرب الهی و رضوان الهی پررنگ‌تر می‌شود. 🔸کسی که مسیر را با ملاحظه و حرکت می‌کند، هم راه را برایش سهل می‌کنند، هم تحمل مشکلات را برایش آسان می‌کنند و هم برکت کارش را زیاد می‌کنند. این چیزی است که باید حتماً در وجود خودمان دنبال کنیم. این دو نکته ای که تا اینجا اشاره کردم به لحاظ خودمان بود و درسی است که ما باید بگیریم. این خیلی مهم است که در شرایطی که قرار می‌گیریم، ببینیم این حادثه چه درسی برای من دارد و چه نکته‌ای را ممکن است در من آشکار کند. این را باید حتماً در هر حادثه‌ای داشته باشیم. لینک بخش دوم @Safaeiyeh
🔶بیانات استاد محمدتقی هادی‌زاده در پی شهادت عالم مجاهد و حوادث اخیر لبنان/ بخش دوم 🔹 نکته سوم این است که هر کسی در جایگاه خودش خودش را داشته باشد و آماده باشد برای آنچه که می‌تواند انجام دهد و تلاشی که باید داشته باشد. این تلاش ممکن است تبیین‌گری باشد، ممکن است استحکام و استواری و استقامت باشد. دیده‌اید که وقتی در یک خانه حادثه‌ای رخ می‌دهد، اگر کسی باشد در آن خانه که حادثه موج در او ایجاد نکرده و مستحکم ایستاده، بقیه را هم زنده می‌کند و سر پا نگه می‌دارد. این نقش‌آفرینی شکل‌های مختلفی دارد. همین که شما سفت و محکم در حادثه ایستاده‌ای، باعث می‌شود بقیه هم زنده بمانند و نقش خودشان را درست و به‌جا انجام دهند. 🔸تا اینکه آدم بتواند کند با زبان مناسب و ابهام‌زدایی کند، که در فضایی که ما هستیم خیلی نیاز است. البته موج حوادث به گونه‌ای چیده شده و پیش می‌رود که خودش بهترین عنصر ابهام‌زدایی است. یعنی اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاده، خیلی تأثیر گذاشته و ابهام‌ها را از بین برده است. آن‌هایی که دچار ابهام بودند، ابهام‌هایشان برطرف شده و وضعیت روشن شده است. خود حادثه این کار را می‌کند. بعضی چیزها اگر ساعت‌ها صحبت کنیم و صفحات زیادی بنویسیم، ممکن است ابهام برای خیلی‌ها برطرف نشود، ولی حادثه این کار را می‌کند. واقعیت این کار را می‌کند. حادثه‌ها یا به تعبیری بگوییم شرایط کاری می‌کنند که هر جریانی ماهیت خودش را نشان دهد و آنچه که نهان است را آشکار کند. و این حادثه است که یک صفحه روشنی رادر برابر چشم مردم می‌گذارد. 🔹در تاریخ اسلام هم این را داریم. آدم‌هایی که جزو جریان نفاق هستند، آن چیزی که رسوایشان می‌کند -یعنی حجت را برای مردم تمام می‌کند که بشناسندشان- واقعیت‌هایی است که در شرایط مختلف رخ می‌دهد. وقتی شرایطی رخ می‌دهد که باید با پهلوانی درگیر شوید، هیچ‌کس جلو نمی‌آید، همان‌هایی که مدعی بودند جلو نمی‌آیند؛ وقتی شرایطی پیش می‌آید که جنگ رو به شکست می‌رود و آن‌هایی که مدعی بودند قایم می‌شوند، اینجاها خود حادثه آدم‌ها را نشان می‌دهد. حجت برای آدم‌ها تمام می‌شود. اگر چشم باز داشته باشند، می‌بینند که چگونه ابهام‌ها و تاریکی‌ها و ظلمت‌ها را پاک می‌کنند. 🔸ان شاء الله که خداوند هم این شهدا را به لطف خودش پذیرایی کند و هم مردم غزه و لبنان را که در این سال ها فشارهای مختلف را تحمل کردند به ایشان کمک بکند یاریش را به ایشان برساند که پیروز بشوند ان شاء الله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. لینک بخش اول @Safaeiyeh
🏷 سلسله جلسات تخصصی در حوزه 🔹با موضوع: ▫️جایگاه فقه مرسوم و نسبت آن با فقه معارف 🔸با حضور: ▫️استاد معظم حجة الاسلام و المسلمین محمد تقی هادی زاده 📆 پنجشنبه ۱ آذر ماه | بعد از نماز ظهر ✅ حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ما می باشد. "موسسه فقه تربیت مصباح الهدی" @feghhe_tarbiat_mesbah @Safaeiyeh
جلسه اول بررسی جایگاه اصول مرسوم در فقه معارف-استاد هادیزاده - 1 آذر 1403.mp3
22.97M
🎙 گزارش صوتی 🏷 سلسله جلسات تخصصی در حوزه ▫️استاد معظم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی 📆 ۱ آذر ۱۴۰۳ (جلسه اول) 🔷 محورهای اصلی نشست "جایگاه اصول فقه مرسوم و نسبت آن با فقه معارف": 1⃣ تبیین جایگاه اصول فقه مرسوم در نظام دینی 2⃣ معرفی فقه معارف و گستره آن در حوزه‌های تربیتی، اجتماعی و سیاسی 3⃣ بررسی فاصله فقه موجود از نیازهای جامعه و تحلیل چرایی آن 4⃣ چالش‌های آموزشی در فقه و اصول @feghhe_tarbiat_mesbah @Safaeiyeh
صفاییه
🎙 گزارش صوتی 🏷 سلسله جلسات تخصصی در حوزه #فقه_تربیت ▫️استاد معظم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی #ه
🔷 محورهای اصلی نشست "جایگاه اصول فقه مرسوم و نسبت آن با فقه معارف": 1⃣ تبیین جایگاه اصول فقه مرسوم در نظام دینی 2⃣ معرفی فقه معارف و گستره آن در حوزه‌های تربیتی، اجتماعی و سیاسی 3⃣ بررسی فاصله فقه موجود از نیازهای جامعه و تحلیل چرایی آن 4⃣ چالش‌های آموزشی در فقه و اصول 🔹 استاد هادی‌زاده با اشاره به نقش حیاتی فقه در هدایت جامعه، تأکید کردند که جامعه در عصر غیبت همچون یتیمی است که نیازمند علما و هدایتگران است. ایشان تصریح کردند که عالم باید جامع‌نگر باشد و با شناختی عمیق از علوم دینی، به نیازهای متنوع جامعه پاسخ دهد. 🎤برای دریافت فایل صوتی این نشست اینجا کلیک کنید. 🖼️ برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا را کلیک کنید. "موسسه فقه‌تربیت مصباح الهدی" @feghhe_tarbiat_mesbah @Safaeiyeh
🏷 سلسله جلسات تخصصی در حوزه 🔹با موضوع: ▫️بررسی جایگاه اصول فقه مرسوم در فقه معارف (نشست دوم) 🔸با حضور: ▫️استاد معظم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی هادی زاده 📆 پنجشنبه ۸ آذر ماه | بعد از نماز ظهر ✅ حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ماست. "موسسه فقه تربیت مصباح الهدی" @feghhe_tarbiat_mesbah @Safaeiyeh
غنوی. ۱۵۰۹۱۴۰۳.mp3
31.74M
🔹تأملی در حیات و ممات ملت‌ها 🎤استاد حیات و ممات مردمِ: 🔸مدینه در زمان پیامبر اکرم 🔹مردم یمن، لبنان، عراق و سوریه در زمان معاصر 🔸 چگونه به وضعیت کنونی 🇸🇾 نگاه کنیم ؟ 🏴شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 📅 ۱۵ آذر ۱۴۰۳ کیفیت صوت در ابتدا کمی ضعیف است که بعد دقایقی بهبود می‌یابد. @Safaeiyeh
📚معجزه عین.صاد 🖋️اثر جدید 🔆زندگی پر است از آدم هایی که بعد به بن‌بست رسیدنها و نرسیدنها در نهایت یأس و ناامیدی با مربی آشنا می‌شوند که با دم مسیحایی او حیاتی دوباره می‌یابند. در این کتاب داستان زندگی شخصی مطرح می‌شود که بعد از مدت‌ها سرگشتگی و تحیر آن هم در حد جنون و بستری در بیمارستان روانی اما آشنایی او با عین.صاد باعث می‌شود و... @Safaeiyeh
غنوی- پیروزی.mp3
24.81M
🔳 مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 📍 موسسه انسان جاری مشهد 📅 ۱۲ آذر ۱۴۰۳ 🎙 | استاد 🗓 | با موضوع: پیروزی و شکست ➖جلسه اول 🔹تحلیلی از شکست و پیروزی های این روزهای 🔸زمینه های روانشناختی و جامعه شناختی پیروزی و شکست 🔹نقش معرفت دینی در بینش ما نسبت به پیروزی و شکست @Safaeiyeh
غنوی56.mp3
21.26M
🔳 مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری(سلام‌الله‌علیها) 🎙 | استاد 📍 موسسه انسان جاری مشهد 🗒 | ۱۳ آذر ۱۴۰۳ 🗓 | با موضوع: پیروزی و شکست ➖ جلسه دوم 🔸 صورت های مختلف اثر گذاری معرفت دینی در بینش ما نسبت به شکست و پیروزی 🔹 تطبیق این صورت ها بر حوادث و حکایات عینی @Safaeiyeh
💠آثار تربیت وحیانی در حوزه شناخت قسمت 1️⃣ ◀️ چگونگی بررسی آثار تربیت وحیانی بر حوزه شناخت اگر بخواهیم آثار تربیت وحیانی را در حوزه شناخت دنبال کنیم، یعنی ببینیم تربیتی که پیامبر خدا (ص) در بیابان مکه و مدینه محقق کرد، چه تأثیری در روش شناخت مردم، بینش کلان مردم و حوزه شهودشان گذاشت؛ آیا باید روش‌ شناخت های موجود و فلسفه‌های موجود را بررسی کنیم و ببینیم پیامبر خدا و وحی که بر پیامبر نازل شده است، به این عرصه‌ها و پرسش‌هایی که در این عرصه‌ها جمع شده است، چه پاسخی می‌دهد یا باید به گونه دیگری عمل کنیم؟ 🔼 راه صحیح بررسی آثار تربیت بر حوزه شناخت اگر بخواهیم تأثیر تربیت وحیانی بر حوزه شناختی را بررسی کنیم، به جای اینکه مسائل تاریخی و مدون شده را ملاک و مبنا قرار دهیم، به جای اینکه مسائل شناخته شده و جمع‌آوری شده در را بررسی کنیم و ببینیم پیامبر خدا چگونه جواب داده است، یا به جای اینکه در حوزه ببینیم آن‌ها چه مسائلی داشته‌اند و پیامبر خدا به مسائل چگونه جواب داده است، باید به سمت مشکلات و نیازها و پرسش‌های برآمده از آن‌ها برویم. روش شناخت اسلامی، روشی نیست که همین مسائل شناخت موجود را بدون اینکه بخواهد پرسش‌ها را تغییر دهد، جواب بدهد. فلسفه اسلامی، فلسفه‌ای نیست که همین ساختار و همین موضوعات و همین مسائل را بخواهد با استناد به آیات و روایات جواب بدهد. اسلامی شدن روش شناخت، وحیانی شدن روش شناخت، وحیانی شدن فلسفه، وحیانی شدن عرفان، بیش از هر چیز وابسته به این است که شروع و ختمش اسلامی باشد، شروع و ختمش وحیانی باشد، شروع و ختمش برگردد به انسان و ساخت انسان. پس اگر ما مسئله‌هایی را در تاریخ فکر فلسفی خودمان داریم، انتظارمان نباید این باشد که حالا وقتی می‌خواهیم آثار تربیت وحیانی را در حوزه فلسفه بررسی کنیم، ببینیم از روایاتی که از امام صادق (ع) یا امام باقر (ع) رسیده است، این مسئله چگونه پاسخ داده می‌شود. پس چه باید بکنیم؟ باید برگردیم به این نکته که اساس فلسفه برای حل کدام مشکل و پاسخ به کدام نیاز شکل گرفته است و بعد ببینیم در نگاه وحیانی برای حل آن مشکل و پاسخ به آن نیاز، چه مسائلی مطرح می‌شود و بعد آن مسائل را جواب بدهیم. شاید راز تفاوت نگاه هستی‌شناسانه که در کلام اولیای خدا وجود دارد با آنچه ما در تاریخ فلسفه بشر می‌بینیم، همین نکته است که انبیای الهی در هیچ دوره‌ای مهمان حتی سفره پرسش‌ها و مسائل فیلسوفان و معرفت‌شناسان و اهل عرفان نشده‌اند. حتی در پرسش‌ها مهمان این‌ها نشده‌اند. پس اگر می‌خواهیم آثار تربیت اسلامی را بر این حوزه‌ها ببینیم، حتماً باید برگردیم به اینکه مشکل و نیاز چه بوده و بر اساس آن مشکل و نیاز، مسائل‌مان را بازطراحی کنیم. مسائل موجود را پالایش کنیم. مسائلی که جمع‌آوری شده در حوزه‌های مختلف، در حوزه شناخت، در حوزه فلسفه، در حوزه عرفان، در هر جای دیگری، باید این‌ها را پالایش کنیم. ▶️شاهدی بر مدعا شما فکر می‌کنید چطور می‌شود که فلسفه‌های مختلفی شکل می‌گیرد؟ فلسفه‌های متفاوتی شکل می‌گیرد، نه متفاوت در حد اینکه چهار تا مسئله‌شان تغییر کند، [درحالیکه]در ساختار مسائل مشترک است، یا متفاوت در این حد که پاسخ‌های متفاوتی در برابر پرسش‌های مشترک قرار بگیرد، بلکه اساس تغییر پیدا می‌کند. منشأ چیست؟ منشأ این که فلسفه‌های مختلفی شکل می‌گیرد که از بنیاد با یکدیگر فاصله دارند، همین است که برمی‌گردند به مشکل. یا به تعبیر دیگر [فیلسوفان مبدع فلسفه جدید] در دوره‌ای نفس می‌کشند که آن مشکلی که یک موقعی برایش فلسفه تلاش کرده بود، مشکل شان نیست. مشکل دیگری در حوزه فلسفه شکل گرفته است و لذا می‌بینید که فلسفه دیگری سامان می‌گیرد. یا حتی اگر آن مشکل همان مشکل بوده است، الان یک نوع نگاه دیگری تحقق پیدا کرده است که ما به جای اینکه با نگاه قبلی برویم، با نگاه جدید می‌رویم و فلسفه جدید شکل می‌گیرد. این یک پایه اساسی است. هر کس بخواهد نگاه وحیانی و تأثیرش را در حوزه‌های دیگر ببیند، حتماً باید به این توجه داشته باشد. 🔽 چرا نمی‌توان بر پرسش های موجود تکیه کرد؟ حالا علتش چیست؟ علت اول این است که پرسش‌هایی که در دوره‌های مختلف جمع می‌شود، خودشان متأثر از یک تربیت دیگر هستند. پس اگر نبی مبعوث می‌شود که این بشر در ظلمت فرو رفته را نجات دهد، نمی‌تواند بر اساس آن پرسش‌هایی که متأثر از آن محدودیت‌ها بوده، کار خود را شروع کند. طبیعتاً باید از جای دیگری شروع کند. پس یک علتش این است. اگر فلسفه یونان یا فلسفه ایران کاری می‌کند، تلاشی می‌کند، این پرسش‌ها زاده یک نوع تربیت است که حالا این تربیت ممکن است یک حکیمی بالا سرش بوده، ممکن است هم فرهنگ و محیط و این‌ها یک تربیتی را اقتضا کرده و این پرسش‌ها به وجود آمده است. قسمت دوم @Safaeiyeh
💠آثار تربیت وحیانی در حوزه شناخت قسمت2⃣ ◀️ ضرورت شروع از پرسش‌ها پس نکته اول که ما نمی‌توانیم بر اساس پرسش‌های مدون موجود، تأثیر تربیت را بر فلسفه، عرفان و حوزه‌های دیگر بررسی کنیم. علتش این است که خود پرسش‌ها متأثر از یک تربیت دیگر هستند. اگر شما می‌خواهید این تربیت از ریشه شروع شود و تأثیرگذاری اساسی باشد، باید از پرسش‌ها شروع کنید و تغییر را ایجاد کنید. نکته دومی که باعث می‌شود ما به این بحث پرسش‌ها توجه داشته باشیم و از خود این پرسش‌ها شروع نکنیم، بلکه از مشکل و نیازها شروع کنیم، این است که پرسش‌ها در هر دوره‌، فرهنگی و جغرافیایی که برآمده باشند، یک محدودیتی را با خود دارند. یعنی وقتی شما در یک ساختاری از پرسش قرار می‌گیرید و می‌خواهید آن‌ها را جواب دهید، خود این پرسش‌ها و ساختارشان شما را در یک چارچوب محدود می‌کند. حالا این حدودش چقدر است، بسته به آن فرهنگی دارد که این پرسش‌ها از آن بیرون آمده است. اگر فرهنگ نگاه گسترده‌ای داشته باشد، این هم گسترده‌تر است. اگر محدود باشد، این هم محدودتر است. پس این هم نکته مهمی است که هر مجموعه پرسش و ساختاری از پرسش، اگر بخواهید دنبال کنید، با یک سری محدودیت‌هایی همراه می‌شوید. 🔼 تطبیق بر یک نمونه مثال بزنم به جایی که به کسی برنخورد. ما اگر بخواهیم علم منطق را بازنگری کنیم، اگر همین ساخت موجودش با مسائل موجودش و بدون برگشت به نیازها و مشکلاتی که از اساس داشتیم یا بدون برگشت به نیازها و مشکلاتی که امروزه داریم، بخواهیم بررسی کنیم، خیلی جای تغییر و تحول نخواهیم داشت، چون همین ساختار موجود را می‌خواهیم دنبال کنیم. اما اگر از مشکلات و نیازها شروع کنیم، از اول مشکل و نیاز چه بوده و آیا آن مشکل و نیاز همچنان برای بشر باقی است یا نه؟ امروز مشکل چه چهره‌ای دارد؟ اگر از اینجا شروع کنیم، طبیعتاً دایره تغییر و تحول می‌تواند باز باشد. این یک نمونه است که شما می‌توانید تجربه کنید. ببینید اگر بخواهید بحث منطق را بنویسید، از کجا شروع می‌کنید؟ این‌هایی که من به شما می‌گویم، همین‌طور از آن عبور نکنید که بگویید «خب بالاخره منطق که تدوین شده، یک تاریخی هم دارد، جای این حرف‌ها را ندارد!» نه، یکی که خود این منطق هم جای این حرف‌ها را دارد. همچنان که تا الان این بحث‌ها در آن اتفاق افتاده است. شما یک مرحله منطق صوری دارید، بعد یک تغییری پیدا شده، منطق فازی مطرح شده، بعد شکل‌های دیگری هم از منطق با تغییراتی گفتگو شده است. راه را نبندیم که این منطق همین‌طور باقی بماند و کاریش نشود کرد. بنشینید فکر کنید؛ اگر شما بخواهید مسائل حوزه تفکر را حل کنید یا به تعبیر دیگر مشکل اساسی که منطق اعلام می‌کند ـ مصونیت از خطای در فکر- را دنبال کنید، چیست؟ اگر بخواهید این را جواب دهید، از کجا شروع می‌کنید؟ آیا همین مسیر را می‌روید یا تغییراتی خواهید داشت؟ به این توجه کنید که چقدر فرق می‌کند شما به مسیر منطق موجود حرکت کنید یا از این شروع کنید که خطای فکر خود را کنترل کنید. حالا چه روشی، چه منطقی می‌تواند خطای فکر من را کنترل کند؟ و یک گام حتی قبل از این، آیا مشکل فکر فقط همین احتمال خطاست یا مشکلات دیگری هم دارد؟ آیا فقط همین مشکل بوده یا مشکلات دیگری هم دارد؟ و حالا این مشکل خطا، آیا فقط در مقام ارائه و انتقال به دیگران است یا در جریان ذهن و مقام تحقق در خودم هم همین مشکل وجود دارد؟ که آن مشکل در ذهن من دیگر این نیست، مشکل چیز دیگری ممکن است باشد. پس ببینید وقتی از مشکل شروع کنید، دست شما باز می‌شود. ممکن است منطق متحولی را بیاورید. پس این هم نکته دوم که اگر می‌خواهیم آثار تربیت را در حوزه‌های مختلف بررسی کنیم، باید حواسمان باشد که از مشکلات و نیازها و پرسش‌های برآمده از مشکلات و نیازها شروع کنیم. ▶️همه پرسش‌ها را کنار نمی‌گذاریم! این هم در آخر اشاره کنم که منظور این نیست که همه پرسش‌های موجود را کنار بگذارید؛ نه! وقتی شما از مشکلات شروع می‌کنید، یک پایگاهی پیدا می‌کنید برای نقد و ارزیابی همین پرسش‌ها. پرسش‌ها را می‌آورید، نقد و ارزیابی می‌کنید. آنی که درست است می‌پذیرید، آن که درست نیست را کنار می‌گذارید. 🔽لزوم مطالعه تاریخ معرفت بشری نکته سوم این که مطالعه تاریخ فلسفه و اندیشه‌های فلسفی، یا مطالعه تاریخ اندیشه‌هایی که در حول معرفت بشری شکل گرفته است، یا مطالعه آنچه که در حوزه عرفان تحقق پیدا کرده است، همه این‌ها کمک می‌کند به اینکه شما مشکل را بهتر تشخیص دهید و مسائل‌تان را بهتر تبیین و تحلیل کنید. وقتی می‌گوییم بیاییم به مشکل نگاه کنیم، معنایش این نیست که از تاریخ فلسفه یا تاریخ معرفت‌شناسی چشم‌پوشی کنیم. نه، هر چقدر این‌ها جمع‌بندی شده در دستمان باشد، به ما کمک می‌کنند که مشکل خودمان را بهتر درک کنیم و راحت‌تر به مسئله تبدیل کنیم وبعد جریان پژوهشی خودمان را دنبال کنیم. قسمت اول @Safaeiyeh
241215_001~1.mp3
11.36M
♒️چگونگی تحلیل سیاسی ❕سه نکته اساسی در تحلیل سیاسی و تحلیل تاریخی ❗️۲ خلأ عمده در تحلیل های موجود سیاسی ❕چرا در جریان سوریه ورود پیدا کردیم ❓ ❗️تأثیر نگاه فلسفه تاریخی بر تحلیل های ما ❕سرنوشت سوریه 🇸🇾 در انتظار ماست 🇮🇷 اگر... ❗️لزوم پیگیری روش تحلیل معصومین 📅۲۵ آذر ۱۴۰۳ @Safaeiyeh
2_1152921504642938223.MP3
12.18M
🎙حجة‌الاسلام استاد (فرزند استاد صفایی) 🗓 موضوع: عوامل رشد،انحطاط و رکود 📆 ۱۳خرداد۱۳۹۸ / ۲۸ماه‌رمضان 📍 مؤسسه کتابپردازان 📝 بخش❶ توضیحاتی ذیل دعای کوتاه از امام صادق(علیه‌السلام) برای دهه آخر ماه رمضان: اللَّهمَّ اَدِّ عَنّا حَقَّ ما مَضی مِن شَهرِ رَمَضانَ،..‌. ➖ما حتی نسبت به زمان مسئولیم/ همه عالم به نحوی تکلیفشان را انجام می‌دهند، این فقط انسان است که عصیان می‌کند و اعمالش با اختیار است بخش❷ 17:00 اشیاء با اضدادشان شناخته می‌شوند/ در سوره عصر اصلا صحبت از رشد نیست در حالی که عنوان کتاب ایشان رشد است عناوین در مقابل رشد: 🔸خسر مقابل رشد بودن آن، در قرآن استنادی ندارد و در لغت بیان شده 🔸شَرّ وَ أَنَّا لَا نَدري أَ شرٌّ أُرِيدَ بمن في الأَرض أَم أَرادَ بهِم ربُّهُم رَشَدًا(جن/۱۰) و اینکه (با این اوضاع) ما نمیدانیم آیا اراده شرّی درباره اهل زمین شده یا پروردگارشان برای آنان اراده رشد کرده؟ 🔸ضُرّ(ضرر) قُل إِني لَا أَملكُ لكم ضَرًّا ولا رَشَدًا(جن/۲۱) بگو: من مالک زیان و رشدی برای شما نیستم 🔸غی لا إِكراهَ في الدّينِ قد تبين الرُّشدُ من الْغَي(بقره/۲۵۶) در قبول دین، اکراهی نیست (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است 🔸ضلال فَامْنُنْ علَيَّ قبل البلاءِ بِالعافيةِ، وَقَبلَ الطلَبِ بالجِدَة، وقبل الضَّلالِ بِالرَّشادِ(دعای مکارم‌الاخلاق/مفاتیح‌الجنان) 🔸سفاهت در تعابیر فقهی بیان شده که چون فردی به حد رشد نرسیده و سفیه است، محجور(ممنوع) از تصرف در اموالش است و احتیاج به ولیّ دارد و همه این معانی نوعی تناسب با خسر دارد : دقیقه 23:47 به بعد @Ensan_Jari @Safaeiyeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت برگزار کرد: 🔰 نشست علمی ترویجی ویژه با موضوع: «، ضرورت تحول در روش‌شناسی، رویکردها» [روایتی کوتاه از کلیدهای اساسی ] 👤 ارائه دهنده: استاد محمد تقی زیدعزّه @moraleducationgroup @Safaeiyeh
🔸 نشست علمی عرضه و نقد دیدگاه علمی با موضوع " تمدن و مقاومت " 🔺 هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان مقاومت 🔰 به همت گروه مطالعات پیشرفت و تمدن و مرکز تعاملات علمی بین المللی پژوهشگاه برگزار می‌ شود: 🎙 با حضور: ▪️سیدعلیرضاعالمی ➖عنوان ارائه: تحلیل تمدنی پدیده مقاومت ▪️ ➖عنوان ارائه: تحلیل اخلاقی جایگاه مقاومت در وضعیت کنونی ✍️ دبیر علمی: سید مصطفی موسوی 📅 چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/international @activism_ideas @Safaeiyeh
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
✨متن نشست علمی با عنوان «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی هادیزاده -1396- اردوی قم مجموعه علمی تربیتی خواهران از شاهرود - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه