eitaa logo
صحیفه سجّادیة
221 دنبال‌کننده
365 عکس
40 ویدیو
17 فایل
ارائه مطالب کلاس صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی ارتباط با ادمین: @A_samadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐🌸🔸🌸🌐 💠 3️⃣ 🌸و يَا مَنْ لَا تَفْنَى خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِيباً فِي رَحْمَتِکَ . 🔸«و ای آن‌که گنجینه های رحمتش نابود نمی‌شود! بر محمّد و آلش درود فرست و از رحمتت برای ما بهره و سهمی قرار ده.» 🔰«خزائن» جمع"خِزانه" به معنای مکان نگهداری و حفظ اشیا است. مقصود از خزائن خدا، مرتبه‌ای از هستی است که در آن مرتبه، اشیاء در ظرف علم به صورت غیر مقدَّر موجودند و هنوز تقديرات و حدود مرحله قَدَر بر آنها عارض نشده‌است. (حجر/21) جمیع ذخایر و کنوز غیبیه‌ای است که مخلوقات از آنها روزی داده می‌شوند و در اصلِ پیدایش و استمرار بقاء و رفع نقائص خویش از آنها بهره می‌برند. ✳️ 1️⃣ اعتقاد به اینکه خزائن عالم تنها نزد خداست، انسان را به حقیقت توکل فرا خوانده، در نتیجه وی طمع از جز خدا بریده و برای رفع نیازهایش تنها به خدا روی می‌آورد. 2️⃣ و نامتغير 3️⃣ 🔰 مراد از خزائن رحمت الهی همان منبع فیض الهی است که هستی و آثارش را به هر چیزی افاضه می‌کند. رحمت در خداوند ایجاد تمام موجودات جهان هستی و اعطاء، افاضه، احسان و رفع حاجت آنهاست. ✳️ در جهان هستی: وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ (اعراف/156) و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است،» رحمتی عام که شامل همه موجودات و انسانها از مؤمنين و كافر مي‏شود،() و رحمتی خاص كه تنها به مؤمنين افاضه مي‏كند،() 🌐 🌸يا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّي، وَ اكْشِفْ غَمِّي‏ (دعای54 بند1) 🔸«اي بردارنده غم و دور كننده اندوه، اي بي‏اندازه بخشاينده در دنيا و آخرت و بسيار مهربان در آن دو سرا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و غم مرا بردار، و اندوهم را دورساز.» ✔️اين كلام امام علیه السلام به اين حقيقت اشاره دارد ‌كه هر دوی اين رحمت‌ها هم در دنیا و هم درآخرت وجود دارد. ✅ کلید خزائن رحمت الهی است. 🌐🌸🔸🌸🌐 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh 🔹آدرس ما در @sahifeh_sajjadiyeh 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠☀️🌸☀️💠 💠 4️⃣ 🌸و يَا مَنْ تَنْقَطِعُ دُونَ رُؤْيَتِهِ الْأَبْصَارُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَدْنِنَا إِلَي قُرْبِکَ 🔸«و اى كسى كه چشم‏ها از ديدن او ناتوان است بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را به قرب خود نزديك فرما.» ✔️دلایل عقلی و نقلی گواهی می دهد که خداوند هرگز با چشم دیده نخواهد شد، زیرا چشم تنها اجسام یا کیفیات آن ها را می بیند و چیزی که جسم نیست و کیفیت جسم هم ندارد، هرگز با چشم مشاهده نخواهد شد. ☀️لا تُدْرِکهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یدْرِک الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیر (انعام/103) «چشم ها او را نمی بینند؛ در حالی که او چشم ها را می بیند؛ و او لطیف و خبیر است». 🔰 🔹مراد از قرب به خدا، نزدیکی مکانی و زمانی نیست، بلکه مراد این است که انسان در اثر حرکت اختیاری و انتخابی که دارد با اعمال و کردار نیکو و دوری از هر زشتی و پلیدی به مقامی برسد که مورد عنایت خاص الهی قرار گیرد. بنده‌ای که به چنین مقامی برسد به خود رسیده است 🔹بنابراین ملاک در قرب به خدا که از تزکیه نفس حاصل می‌شود زدودن موانع به انضمام رشد دادن به سوی کمال با افعال اختیاری به سوی خداست و هر چه بیشتر متوجه خدا باشد و از خود غافلتر باشد او به خدا مقربتر است تا آن جا که دیگر غیر از خدا کسی دیگری را نمی‌بیند مثل پیامبران و اولیای معصومین علیهم السلام که تنها توجه ایشان به خدا بوده است و بس، و غیر از خدا را نمی‌بینند، 🔹اینکه امام سجاد علیه السلام از خداوند می خواهد که مرا به به خود نزدیک کن، یعنی را فراهم کن که توجّهم فقط به سوی تو باشد و به کمال نهایی برسم. ✳️ از آیات و روایات استفاده می شود که خدا، انجام ، ترک ، به مردم، به معصومین علیهم السلام و از دشمنان آنها، کسب اخلاقی و ترک اخلاقی و انجام از راه های است. (واژه‌هایی مانند «تقرب»، «اقرب»، «المتقربون»، «درجه» و«توسل» در قرآن و روایات گویای راه تقرب به پروردگار است.) 💠☀️🌸☀️💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh 🔹آدرس ما در @sahifeh_sajjadiyeh 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌴🌸🌴💠 💠 5️⃣ (1) 🌸و يَا مَنْ تَصْغُرُ عِنْدَ خَطَرِهِ الْأَخْطَارُ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَرِّمْنَا عَلَيْكَ . 🔸«و اى كسى كه در برابر قدر و منزلتت تمام منزلتها كوچك است، بر محمد و آلش درود فرست، و ما را در پيشگاهت گرامى‏دار.» ✔️انسان در برابر مقام و منزلت خدا هیچ مقام و منزلتی ندارد. بهتر است بگوییم انسان در برابر خدا هیچ است و از خود هیچ ندارد. ✔️از طرفی انسان اگر بزرگی، مقام، منزلت و جایگاهی دارد از خدا دارد. چون هرچه دارد از خدا دارد. 🔰 ✔️وقتی متصف به صفت «» می شود، از و إنعام پروردگار خبر می دهد. ✔️وقتی متصف به صفت «» می شود، از و پسندیده انسان خبر می دهد. ✅ اولین کرامت خداوند، است که تمام موجودات را در برگرفته. یعنی همان پروردگار است که همگان در برخورداری از آن حق یکسانی دارند. نوع دیگر کرامتی است که تنها شامل انسان می شود که خود دو قسم است: و . 👈ادامه دارد... 💠🌴🌸🌴💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh 🔹آدرس ما در @sahifeh_sajjadiyeh 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌴🌺🌴💠 💠 5️⃣ (2) ✅گفتیم آنچه باعث بزرگی انسان می شود کرامت های الهی است که بر دو قسم است: 1️⃣ منظور از کرامت ذاتی، کرامتی است که خداوند همراه با آفرینش انسان به همه انسان ها داده است. بعضی از این کرامت ها از باب نمونه ذکر می شود: 1️⃣ و تناسب در خلقت (تین/4) 2️⃣ داشتن (حجر/29) 3️⃣ انسان بر سایرمخلوقات.(اسراء/70) 4️⃣ قرار دادن موجودات دیگر برای انسان(جاثیه/12ـ13) 5️⃣ اعطای مقام (انعام/165) 6️⃣ فراهم آوردن انسان: مانند که رسول باطنی است و فرستادن که رسول ظاهریست، همراه با فرستادن . (قصص/60) (آل عمران/190ـ191)(آل عمران/164)(نحل/36) 🌺امام صادق علیه السلام خطاب به هشام بن حکم،این گونه می فرمایند: يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏ 📚كافي؛ ج‏1 ؛ ص16 🌴سیدالشهدا علیه السلام می فرمایند: اللّهُمّ إنّى أحْمَدُك عَلى‌ أنْ أكْرَمْتَنا بِالنُّبُوَّةِ «الهى تو را سپاس مى‌گويم كه ما را به نبوّت گرامى داشتى» 📘ارشاد، شيخ مفيد، ج2/ص91. 👈ادامه دارد... 💠🌴🌺🌴💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh 🔹آدرس ما در @sahifeh_sajjadiyeh 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
💠🌴☀️🌴💠 💠 5️⃣ (3) ✅گفتیم آنچه باعث بزرگی انسان می شود کرامت های الهی است که بر دو قسم است: 2️⃣ این نوع از کرامت ملاک تفاوت و برتری انسان‌ها از یکدیگر است و به بیان دیگر ملاک قرب و بعد از ذات اقدس خداوند است که در نتیجه، تفاوت در میزان برخورداری از را به دنبال خواهد داشت. ✔️تفاوت انسان ها در برخورداری از کرامت الهی به میزان آنها به خداوند و آن نیز به میزان آنها از پروردگارشان بر می‌گردد. در مرحله اول معیار کرامت الهی، گرویدن به دین اسلام است. ✔️گرویدن به یعنی یافتن راه حق و خدا شدن. آنچه اسلام روی آن انگشت گذاشته و بر آن تاکید می کند، صفات ذاتی و باطنی انسان است که نزد خدا میزان و معیار ارزش افراد قرار می‌گیرد. ✔️کرامت در پرتو و و الهی انسان را به کمال می‌رسند. ☀️يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. (حجرات/13) ✔️انسان هرچه در و و کسب و دوری از کوشاتر باشد، ایمان او قوی تر و کرامتش بیشتر خواهد شد. ✅ پس انسان هرچه به خود بگیرد، به همان اندازه پیدا می کند. 💠🌴☀️🌴💠 🔸شرح روایی صحیفه سجّادیه. صمدی خمینی 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh 🔹آدرس ما در @sahifeh_sajjadiyeh 🔹آدرس ما در @Sahifehe_Sajjadieh
☘️برای قرار گرفتن در این سبیل، در اولین مرحله توجّه به ویژگی های ماه رمضان است.
☘️سه مرحله برا رسیدن به مقام رضوان توسط ماه رمضان