شرم از غسل کردن...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سؤال:
شرط صحت اتصال مامومین طبقه بالا به نماز جماعت چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
نسبت به مردان اگر کسانی که در صف اول طبقه دوم می ایستند طوری است که اگر پایین بودند شرائط جماعت (اتصال صفوف وعدم حائل) را داشتند و عرفاً صدق کند یک جماعت است نماز جماعت صحیح است؛ نسبت به زن ها همین که عرفاً دو مکان مستقل محسوب نشود، کفایت می کند و با رعایت اتصال صفوف که در مردها گفته شد، جماعت صحیح است و وجود پرده یا حایل دیگر مانع نیست.
✍ آیت الله مکارم:
در نماز جماعت كه زنان در طبقه بالا و مردان در طبقه پايين هستند ما مى گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند.
✍ آیت الله سیستانی:
پرده بين زنان ومردان موجب اشكال نيست.
✍ آیت الله فاضل:
در ساختمان چند طبقه اگر طبقات بالایی زياد مرتفع نباشد و اتصال صفوف و وحدت عرفى جماعت صدق كند اقتدا صحيح است والا صحيح نيست. کیفیت اتصال طبقه بالا به اين است كه اگر فرضا بالا نبودند و محاذى همان مكان بالا در طبقه پايين قرار داشتند اتصال برقرار می شد، یا نه. البته در طبقات بالا بین اینکه مامومین طبقه بالا زن باشد یا مرد باشد فرق می کند، اگر طبقه بالا طوری باشد که مامومین صف اول و کسانی که در طرفی قرار دارند که از انجا امام دیده می شود، اگر امام را ببیند نماز جماعت صحیح است اما اگر طوری باشد که امام دیده نشود و دیوار یا پرده و امثال آن مانع از ديدن امام باشد اقتداى زنها صحيح ولى اقتداى مردها صحيح نيست.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 08L9npLhur4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040035. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 546441. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502326.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم کفو شرعی اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولی دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته، لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
✍ آیت الله وحید:
نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند.
✍ آیت الله فاضل:
اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند.
✍ آیت الله سیستانی: با كفو ديگری ازدواج كند.
📚 منابع:
[1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده، بدون اجازه او بفروشد؟
📤 پاسخ:
✍ آيات امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل:
اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد؛ ولى اگر به عنوان تأمين نفقه باشد،حق ندارد.
✍ آيات تبريزى و سيستانى:
اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد.
✍ آيه اللّه وحيد:
اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد. اما اگر به عنوان تأمين نفقه باشد، بنابر احتياط واجب، حق ندارد.
📚 منابع:
[1]. امام، تحريرالوسيلة، ج 2، النفقات، م 15 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 353 ؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، النفعات، م 15؛ فاضل، تفصيل الشريعة، النكاح، النفقات، م 15 و دفتر: بهجت. [2]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 425 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1408. [3]. منهاج الصالحين، ج 3، م 1408.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم کفو شرعی اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولی دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته، لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
✍ آیت الله وحید:
نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند.
✍ آیت الله فاضل:
اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند.
✍ آیت الله سیستانی: با كفو ديگری ازدواج كند.
📚 منابع:
[1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
غیبت کسی که راضی به آن است...
نظر آیت الله خامنه ای
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا لازم است رابطه نامشروع یک زن شوهردار را به شوهرش اطلاع داد؟
📤 پاسخ:
✍آیت الله خامنه ای:
اگر در جلو گيری از حرام تأثيری داشته باشد بايد از باب نهی از منکر اطلاع دهيد. و صرف آنچه که به عنوان دردسر مطرح می شود مانع از اين نمی تواند باشد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
از بازگو کردن آن نزد دیگران خوداری کنید ولازم است با زبان خوش توأم با ادب و احترام او را ارشاد کرد. در صورت ضرورت ایشان را تهدید لفظی نمائید (مثلا بگوئید به والدین و یا به شوهرت اطلاع می دهم و...).
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر برای جلوگیری از منکر و گناه راه دیگری نباشد و برای شما حرجی نباشد باید به وی بگویید، مگر اینکه موجب مفسده بزرگتری باشد.
✍ آیت الله وحید:
اگر برای زن، خطر جانی ندارد باید اطلاع دهید.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
در صورت امکان اول با روش خوب، خود زن را از گناه و ارتباط نامشروع منع کنید و اگر اثر نکرد در صورتی که صد در صد یقین دارید و می توانید برای شوهرش اثبات کنید، از باب اجرای مراتب امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از فساد اجتماعی، لازم است شوهر او را در جریان بگذارید، اما اگر نمی توانید اثبات کنید نباید چیزی به شوهرش بگوئید.
✍ آیت الله سیستانی:
واجب نيست مگر اين كه نتواند مانع ادامه منكر شود كه در اين صورت اگر خطر قتل نباشد، بايد بگويد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 502537. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9310120027. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10795. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، شماره سوال: 9302897. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره سوال: 280994.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر در نماز یک رکعت از امام جماعت عقب ماندیم، تجافی (نیم خیز نشستن) در تشهد لازم است؟
📤 پاسخ:
✍ آیات امام خمینی، اراکی، نوری همدانی:
كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند، می تواند برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد.
✍ آیات گلپايگانی و صافی گلپایگانی:
كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده بنابر احتياط واجب بايد وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام تشهّد نماز را بگويد و بعد برخيزد و واجب نيست صبر كند تا امام سلام بگويد.
✍ آیات خوئی، سيستاني، تبريزی:
كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده بهتر آن است كه وقتی امام تشهّد ركعت آخر را مي خواند انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعي ندارد (خوئي، تبريزی: ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته، محل اشكال است).
✍ آیة الله فاضل لنکرانی:
كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند، می تواند نيّت فرادی كند و برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد.
✍ آیة الله امام خامنه ای:
اگر امام جماعت در حال قرائت تشهد باشد و مأموم يک رکعت ديرتر اقتدا کرده باشد، احتياط واجب آن است که به حال تجافى باشد و مىتواند تشهد بخواند و يا تسبيح بگويد.
✍آیة الله وحید خراسانی:
کسی که یک رکعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد رکعت آخر را می خواند اگر قصد انفراد نکند بنابر احتیاط واجب انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. و بعد برخیزد و اگر در همانجا بخواهد قصد انفراد نماید مانعی ندارد. ولی چنانچه از اول قصد انفراد داشته محل اشکال است.
✍ آیة الله شبیری زنجانی:
كسی كه از امام عقب مانده، وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند اگر در ركعتی باشد كه تشهّد ندارد، تشهّد را با امام می خواند و بنابر احتياط انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ركعت آخر را بخواند، ولي می تواند قصد فرادی كرده تشهّد نخوانده برخيزد.
✍ آیة الله سبحانی:
كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند، نیم خیز بنشیند و صبرکند تا امام تشهّد نماز را بگوید و بعد برخیزد.
✍ آیة الله مكارم شیرازی:
كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد و اگر تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.
✍ آیة الله مظاهری:
كسی كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتی امام تشهّد ركعت آخر را می خواند می تواند برخيزد و نماز را تمام كند و مستحبّ است نیم خیز بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد.
📚 منبع: نقل از پایگاه اینترنتی anhar.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
اگر شوهر زن را از انجام واجبات دینی منع کند، آیا زن می تواند وی را ترک کند؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر برای عمل به تکالیف شرعی، راهی جز خروج از منزل شوهر نباشد، می تواند منزل را ترک کند.
✍ آیت الله مکارم:
اگر مخالفت او با انجام واجباتی که ضروری دین هستند به انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد. ولی اگر شوهر منکر نباشد و امر به معصیت یا ترک واجبات نماید، زن در این امور نباید از او اطاعت نماید اما نباید او را ترک کند.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر ماندن در خانه مستلزم گناه باشد يا موجب حرج و مشقت زياد باشد يا خوف و خطرى در بين باشد مى تواند خارج شود و برنگردد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر برای انجام وظایف شرعی راهی جز ترک وی نباشد باید ترک کند.
✍ آیت الله فاضل:
شوهر حق ندارد زن را از انجام واجبات منع کند، در صورتی که زوج، زوجه را مجبور به ترک واجبات و انجام معصیت کند و با صحبت کردن با شوهر، شوهر اصلاح نشود و به زن اجازه ترک گناه و انجام واجبات را ندهد، زن میتواند شوهر را ترک کند بلکه باید برای اجتناب از گناه و انجام واجبات الهی شوهر را ترک کند و می توانید اقدام به درخواست طلاق کند.
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503080321. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 484397. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30316. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500661.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯