eitaa logo
تماشاگه راز
282 دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
20 فایل
اینجاپاتوق 👇🏻 شعر قطعات لطیف ادبی عکس نوشته ها طنز های اجتماعی و اندکی موسیقی فاخر است اگه دوست داشتید مطالب ما رو با لینک کانال منتقل کنید ! از همکاری شما صمیمانه ممنونم✍🏻🍒✍🏻
مشاهده در ایتا
دانلود
"گرگ ظاهر گرد یوسف خود نگشت این حسد در فعل از گرگان گذشت" زیرا گرگِ طبیعت که همان حیوانِ درنده است ، هرگز به حضرت یوسف( ع) نزدیک نشد و به او گزندی نرساند، خطر این حسادت عملاً از خطر گرگ ها هم بیشتر است. "زخم کرد این گرگ وز عذر لبق آمده که انا ذهبنا نستبق" گرگ حسادت، یوسف را گزید و زخمی کرد، ولی این انسان های گرگ سیرت با لحنی شیرین پوزش خواستند و گفتند: ما برای مسابقه تیراندازی و أسب سواری و شتر دوانی رفته بودیم. مصراع دوم اشاره به آیه ۱۷، سوره یوسف " ای پدر، ما به مسابقه تیراندازی و اسب سواری رفته بودیم و یوسف را نزد بار و بُنه خود نهاده بودیم که گرگ، او را خورد. گرگ حسد، از گرگ درنده بسی هارتر و خطرناک تر است. زیرا حسادت ممکن است که جهانی را به کام نیستی فرستد. لَبِق: خوش خُلق "صد هزاران گرگ را این مکر نیست عاقبت رسوا شود این گرگ بیست" صدها هزار گرگ این مکر را ندارند. یعنی اگر صدها هزار گرگ، دور هم جمع می شدند نمی توانستند مانند برادران یوسف، حیله به کار برند، تو صبر کن بالاخره این گرگ رسوا می شود. بیست: مخفف بایست. در اینجا به معنی صبرکن است. "زانک حشر حاسدان روز گزند بی گمان بر صورت گرگان کنند" زیرا حسودان در روز رستاخیز، بی هیچ گفتگو به صورتِ گُرگان محشور می شوند. روزِ گزند : اشاره به آیه ۸ سوره تَغابُن (=زیانمند شدن)روزی که شما را گردآورَد برای روز حشر، آن روز، روز زیانمندی کافران است. مثنوی شریف کریم زمانی @TAMASHAGAH
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم شمایلِ تو بدیدم،نه عقل ماند و نه هوشم 💐 @TAMASHAGAH
نقلست که در آخر کار به جایی برسد که آواز دل خود به سر خود بشنود. چون آواز گردد دل خویش به سر خویش بیند. خرقانی @TAMASHAGAH
گفتم که باشید ، تا باز یابید . که ، انگیز است ، مگر کسی که از غبار باشد . تبریزی به شب و صدای سکوتش سلاااام💐✋
🍃هوالطیف ﺍﻟﻬﯽ! ﺑﯿﺰﺍﺭﻡ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻃﺎﻋﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻋُﺠﺐ ﺁﺭﺩ ، ﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﻣﻌﺼﯿﺘﻢ ﮐﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺭ ﺁﻭﺭﺩ . ﺍﻟﻬﯽ ! ﺗﺮﺳﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﺑﺪﯼ ﺧﻮﺩ ، ﺑﯿﺎﻣﺮﺯ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽﺧﻮﺩ . ، خواجه‌ عبدالله انصاری
جان جانان من! به هر خیری که از سمت تو آید ،سخت نیازمندم. صدایت را منتظرم، و شکستن سکوتت را حکمت های ریز و درشتت را درِ گوشم آرام و بی‌صدا  ضُحی بخوان ! دلم را قرص کن ،که بعد هر سختی آسانیست. دوباره بخوان! هزار باره بخوان! سپاسگزارم  ای عشق سپاسگزارم🙏 @TAMASHAGAH
وقتی به خالص ترین سطح خودش برسد و و همه میشود . رسیدن به چنین خلوصی ، و و و می خواهد . آن وقت خودش را به مختلف ، ولی در یک معنا و مفهوم حقیقی به نشان خواهدداد.🕊 @TAMASHAGAH
تو تماشاگه خلقی و من از باده ی شوق مستم آن گونه که یارای تماشایم نیست @TAMASHAGAH
واره های ابوالقاسم فردوسی در   چنان دان که نادان‌ترین کس تُوی اگر پندِ دانندگان نشنوی ز خاکیم و هم خاک را زاده‌ایم به بیچارگی دل بدو داده‌ایم اگر نیک باشی بمانَدْتْ نام به تخت کِی‌ای‌ بَر، بُوی شادکام وگر بَد کنی جُز بَدی نَدرَوی شبی در جهان شادمان نغنَوی @TAMASHAGAH
حشر پر حرص خس مردارخوار صورت خوکی بود روز شمار شخص آزمندِ فرومایه حرامخوار در روز رستاخیر به صورت خوک محشور میشود. روز شمار به يوم الحساب اشاره دارد که در آیاتی نظیر ۱۶ سورهٔ ص و ۲۷ غافر آمده است. در این بیت و ابيات بعدی، بحث دقیق و حساس حشر ملكات و صفات مطرح شده. حشر به صورت های مختلف انجام می شود، زیراصفات و ملکات آدمیان، مختلف و گونه گون است. بنابر این هر صورتی از صورت های برزخی، مطابق با نوع صفت آدمی است. چنانکه مثلا صفات و ملكات آزمندان و حریصان، به صورت خوک تجسّم پیدا می کند، زیرا خوک به صفت حرص، پُرآوازه است. اگر صفت درّنده خویی در کسی غالب باشد، حشر او به صورت درندگان خواهد بود؛ و اگر کسی به ایذاء و آزار دیگران مشغول باشد، حشر او بر گونه مارها و کژدم ها خواهد بود. و. .. بنابر این هر صفتی که بر آدمی چیره باشد در آخرت به صورتی مناسب با آن صفت برانگیخته شود، زیرا صورت باید با صفات و ملكات سازوار باشد. فهم این مطلب تنها براصحاب کشف و شهود و ارباب ذوق و مکاشفه معلوم است، زیرا این حشر صورت برزخی و مثالی است. زانیان را گند اندام نهان خمرخواران را بود گند دهان از شرمگاه زناکاران، بوی گند بر می خیزد. و دهان شراب خواران نیز بوی بد میدهد. مراد از اندام نهان: عورت و شرمگاه آدمیان است. گند مخفی کان به دلها می‌رسید گشت اندر حشر محسوس و پدید بوی گندی که هم اکنون در این دنیا به طور نهانی پراکنده است و به دلها می رسد در روز حشر، به طور آشکار نمایان می شود. در این دنیا فقط روشن بینان عارف، ملكوت موجودات را در می یابند. بیشه‌ای آمد وجود آدمی بر حذر شو زین وجود ار زان دمی وجود انسان همانند یک بیشه است، اگر از نفخه الهی بهره ای داری از این بیشه بر حذر باش زیرا بیشه جایی است پر درخت و ممكن است در پس هر شاخه و شجری، حیوانی درنده و موذی نهان شده باشد. مثنوی شریف کریم زمانی @TAMASHAGAH