eitaa logo
تماشاگه راز
282 دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
20 فایل
اینجاپاتوق 👇🏻 شعر قطعات لطیف ادبی عکس نوشته ها طنز های اجتماعی و اندکی موسیقی فاخر است اگه دوست داشتید مطالب ما رو با لینک کانال منتقل کنید ! از همکاری شما صمیمانه ممنونم✍🏻🍒✍🏻
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهی ! چون در تو نگرم از جمله تاج دارانم و چون در خود نگرم از جمله خاکسارانم خاک بر باد کردم و بر تن خود بیداد کردم و شیطان را شاد . الهی ! در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو . الهی ! اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم . الهی ! اگر طاعت بسی ندارم ، اندر دو جهان جز تو کسی ندارم . الهی ! ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده‌ای پر آب گاهی در آتش می‌سوزیم و گاهی در آب دیده غرق. 📒مناجات‌نامه عبدالله انصاری
جان جانان من! یه جایی هست که در نهایتِ عاشقی میگویی:«فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا» "تو در حفاظت کامل مایی" میخواهم بگویم اگر فقط تو را دارم باید نگران چه چیز باشم؟ طوری مراقبت ام می کنی و جاده ها را هموار ... که هیچ کسی نمی تواند. چه عشقی! چه خدایی داریم! سپاسگزارم عشق جان سپاسگزارم 🙏 @TAMASHAGAH
هوالعزیز💐 هرکه سودای تو دارد، چه غم از هرکه جهانش؟ نگران تو چه اندیشه و بیم از دگرانش؟ آن پی مهر تو گیرد که نگیرد پی خویشش وآن سر وصل تو دارد که ندارد غم جانش هرکه از یار تحمّل نکند یار مگویش وآن‌که در عشق ملامت نکشد مرد مخوانش به‌جفاییّ و قفایی نرود عاشق صادق مژه بر هم نزند گر بزنی تیر و سنانش خفتهٔ خاک لحد را که تو ناگه به‌سر آیی عجب ار باز نیاید به‌تن مرده روانش شرم دارد چمن از قامت زیبای بلندت که همه‌عمر نبوده است چنین سرو روانش گفتم از ورطهٔ عشقت به‌صبوری به‌در آیم باز می‌بینم و دریا نه پدید است کرانش عهد ما با تو نه عهدی که تغیّر بپذیرد بوستانی است که هرگز نزند باد خزانش چه گنه کردم و دیدی که تعلّق ببریدی؟ بنده بی‌جرم‌و‌خطایی نه صواب است مرانش نرسد نالهٔ به‌کسی در همه‌عالم که نه تصدیق کند کز سر دردی است فغانش 🌼🍃🌼🍃🌼 سلاااام بر مهرورزانِ کانال تماشاگه جان درسایه نگاه زلال یار ، عصر پاییزی تان دل انگیز و سرشار از مهر و آگاهی🙏 سپاس از بودن های گرم و پربارتان💐✋ @TAMASHAGAH
عشق چیست؟ شادی رفته و غمِ آمده. عاشق کیست؟ دَمی فرو شده، جانی بر آمده. دیده آنکه به دوست آمده ،نزدیک کس نیامده. هر که در این راه قدم نهاد واپس نیامده، از دوست نشان و از عارف جان، آری دوست نیست بجان گران. الهی ! آنچه بر سر ما آید بر سر کس نیاید دیده ای که به ‌نظاره‌ی تو آید هرگز باز پس نیاید. اصل وصالِ دِلست و باقی زحمتِ آب و گل میان گوش و علم توحید راه تنگ است و از همراهی آب و گل زبان را ننگست. از خویش رسته را دامنِ فضل در چنگست. عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست تا کرد مرا تهی و پُر کرد زِ دوست اجزای وجودم همگی دوست گرفت نامی است زِمن برمن وباقی همه اوست. عبدالله انصاری @TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای عاجز که تو سر و طاقت عشق نداری ، ابلهی اختیار کن که هر که بهشت جوید ، او را ابله می خوانند . جهانی طالب بهشت شده اند ، و یکی طالب عشق نیامده ! از بهر آنکه بهشت ، نصیب نفس و دل باشد و عشق ؛ نصیب جان و حقیقت ... هزار کس طالب مهره باشند و یکی طالب دُر و جوهر (گوهر) نباشد . القضات همدانی @TAMASHAGAH
بدان كه هر چیزی را كاری است از اعضای آدمی تا آن نبْوَد او بیكار بُوَد.  دیده را، كارِ دیدن است،و گوش را شنیدن و كارِ دل، عشق است. تا عشق نبْوَد دل ؛ بیكار بُوَد. چون عاشقی آمد او را نیز به كار خود فراهم دید. پس یقين آمد كه دل را برای عشق و عاشقی آفریده‌اند و هیچ‌چیزِ دیگر نداند. 📕 @TAMASHAGAH
"بلندمرتبگی اولیا معنویست، نه ظاهری" این بُزرگیِ اولیا از روی صُورت نیست. ای وَالله، ایشان را بالایی و بزرگی هست، امّا بی‌چون و بی‌چگونه. آخِر این دِرَم(دِرهَم) بالای پُول است[۱]؛ بالاییِ او از روی صُورت نیست. تَقدیراً(فرضاً) اگر دِرهَم را بر بام نهی و زَر را زیر، قَطعاً زَر بالا باشد، عَلی کُلِّ حالٍ(به هر حال). و دُرّ و لعل بالای زَر است، خواه زیر، خواه بالا. و همچنین سَبُوس، بالای غَربیل است و آرد زیر مانده است، بالا که باشد؟ قطعاً آرد باشد، اگرچه زیر است. پس بالایی از روی صُورت نیست. در عالَمِ مَعانی چون آن گُوهر در اوست، عَلی کُلِّ حالٍ او بالاست. 📕 شرح فیه‌ما‌فیه، کریم زمانی، ص۲۹۴: این بزرگی و بلند مرتبگیِ اولیای الهی وابسته به امور ظاهری همچون پول و مقام و مَسند نیست بلکه به بلندیِ روح و علوّ معنویِ ایشان است. و مولانا برای بیان این مطلب طبق شیوۀ سخنوری خود آن را با تمثیلهایی ساده همراه می‌کند. [۱] این دِرَم بالای پول است یعنی ارزش دِرَم بیش از ارزش «پول» است. توضیح آنکه «پول» در عصر مولانا به مسکوک مسی گفته می‌شد که خُُردترین ارز رایج بازار به شمار می‌آمده است و امّا دِرَم یا همان دِرْهَم، مسکوک نقره‌ای بود. و در زمان مولانا (به روایت افلاکی در مناقب العارفين، ج۲، ص۶۲۹) صد و بیست عدد پول (مسکوک رایج مسی) برابر با یک دِرْهَم (مسکوک نقره‌ای) بود. «چه آن زمان صد و بیست پول به دِرَمی بود». @TAMASHAGAH
- زمانی شاملو در کنایه به سهراب و شعر معروف او "آب را گل نکنیم" گفته بود: وقتی انسان‌ها چنین در ویتنام قتل عام می شوند چگونه می‌شود شاعری نگران آب خوردن یک کبوتر باشد! و سهراب ... در پاسخ گفته بود: انسانی که نگران آب خوردن یک کبوتر نباشد، همان انسانی است که به راحتی آدم هم می‌کشد . @TAMASHAGAH
قاعده سی و چهارم شمس : تسلیم شدن در برابر حق نه ضعف است نه انفعال بر عکس ، چنین تسلیم شدنی قوی شدن است به حدّ اعلی انسان تسلیم شده سرگردانی در میان موج ها و گرداب ها را رها می کند و در سرزمین اَمن زندگی می کند. 📕ملت عشق/الیف_شافاک @TAMASHAGAH
گزین گویه هایی از کتاب سیاست‌نامه اردشیر گوید: «هر سلطانی که توانایی آن ندارد که خاصگیان خویش را به صلاح درآورد می‌باید دانست که او هرگز عامه و رعیت را بصلاح نتواند آورد» گویند: « فساد و درازدستی که در مملکت می‌رود یا پادشاه می‌داند یا نمی‌داند؛ اگر می‌داند و تدارکی و منعی نمی‌کند آن است که همچون ایشان ظالم است و به ظلم رضا داده است. و اگر نمی داند بس غافل است و کم دان» فضیل ابن عیاض گفتی اگر دعای من مستجاب گشتی جز برای سلطان عادل دعا نکردمی زیرا که صلاح وی به صلاح بندگان است و آبادانی جهان است. روزگار نیک آن روزگار باشد که در آن روزگار پادشاهی عادل باشد. دانایان گفته اند:« تدبیر یک تنه چون زور یک مرده باشد و تدبیر دو تنه چون زور دو مرده و تدبیر ده تنه چون زور ده مرده باشد» و در هر حالی نیروی ده مرده بیشتر و قویتر از نیروی یک مرده باشد، همچنین تدبیر ده کس قویتر از تدبیر دو کس باشد یا سه کس یا پنج کس. مشورت نکردن در کارها از ضعیف رایی باشد و چنین کس را خودکامه خوانند و چنانکه هیچ کاری بی مردانِ کار نتوان کرد همچنین هیچ شغلی بی مشورت نیکو نیاید. @TAMASHAGAH